jotkut puhui eri medioissa, että laittaisi kiusauksen piikkiin tuon asian, tai ainakin osan siitä.
mutta minusta tuota ei voi laittaa kiusaamisen piikkiin. on omiakin kokemuksia, sillä minua kiusattiin ala-asteen lopusta lukion alkuun, mutta ei mulla koskaan niin paljoa flipannut, että oisin tollaista tehnyt.
mietin vain usein, että näytän niille, että ne ei voita mua, oon niitä vahvempi. kertaakaan en vastannut fyysiseen kiusaamiseen väkivallalla, vaikka sellaista mietinkin. varsinkin kiusaamisen loppuaikana, kun ajattelin että kun seuraavan kerran joku minua lyö, lyön takaisin.
seuraavaa kertaa ei onneksi tullut. ja osoitin kiusaajilleni vahvuuteni muilla tavoin, kuin lyömällä takaisin. ne tekivät minusta sulkeutuneen ihmisen ja otin asenteekseni "minä vastaan maailma". joka myös tuntuu olevan asenteena monilla, jotka tekevät tuusulan kaltaisia hirmutekoja.
mutta itse koskaan en vahingoittanut toista ihmistä minkään takia, mitä minulle tehtiin. minun tavaroitani hajotettiin ja varastettiin, minua kuristettiin, lyötiin, potkittiin, mutta pahinta oli se, että minut jätettiin ulkopuolelle.
kyllä siinä aikaa menikin, että pystyin taas välittämään ihmisistä ja tulemaan ulos kuorestani. ja elän tällä hetkellä elämäni onnellisinta aikaa, rakastuneena.
eikä kiusaamisessa vain huonoa olut, näin jälkikäteen vuosien jälkeen ajateltuna. sillä kiusaajat tekivät minusta henkisesti vahvemman ihmisen. siitä voin kiittää heitä, nyt kun on tarpeeksi aikaa kulunut ja vihani on häipynyt.
minunkaan kiusaamiseeni ei puututtu, mitä nyt kerran eräs luokkatoverini sai jälkkäriä minun "kuristamisesta", vaikka silloinen "kuristus"-tapahtuma oli todellisuudessa kaukana kuristamisesta, mutta hyvä niinkin, minä vain siinäkin voitin.
ja voin myös kertoa sen, että vuosien kiusaaminen ei johda väkivaltaan tai aiheuta ihmisen tasapainottomuuteen. mutta tiedän, kiusaamista on erilaista.
itse en kuitenkaan olisi voinut kuvitella, että joku kokisi vielä ikävämmät kouluvuodet, kuin itse koin.
mutta halusin vain sanoa, että ei koulukiusaaminen johda murhaamiseen, siihen johtaa eri asiat. ehkä kasvatus, elinympäristö, tai vain jokin geeni. ehkä jotkut jopa vain syntyvät pahoiksi ihmisiksi.
itsestänikin joskus kuulin vitsailuita, kuten että "kohta se sekoo ja tappaa meidät!" tai "kohta se tappaa ittensä!".
mutta ei, he tekivät minusta selviytyjän, sen mikä olen nyt.
kiusaaminen ja murhat
75
8638
Vastaukset 75
- itsemurhiin!
Käsittääkseni eräässä koulussa tapahtunut puukotus johtui siitä, että kiusattu kosti kiusaajalle.
Kiusaaminen saattaa synnyttää vihaa kiusaajia kohtaan. Kiusaaminen saattaa synnyttää vihaa, joka purkautuu kohteena täysin viattomat henkilöt. Kiusaamisen yhteyttä väkivaltaa ei voi poissulkea mutu-tuntumalta. Kiusaaminen ei myöskään ole tietenkään peruste väkivallalle. Hyväksyttävää perustetta ei ole.
Toivon kaikkien kiusattujen puhuvan asiasta jollekin aikuiselle ja toivon aikuisen puuttuvan asiaan. On se aikuinen koulun henkilökuntaa, perheenjäsen, sukulainen, naapuri tai kuka tahansa, niin hänen pitää suhtautua asiaan vakavasti ja tehdä kaikkensa saadakseen tilanteen paremmaksi. Kukaan ei ole velvoitettu olemaan kiusattu.
Kiusaaminen on joko henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen voi olla myös kumpaakin yhtäaikaa. Rikoslaki kieltää ketään aiheuttamasta henkistä ja fyysistä väkivaltaa toista kohtaan. Lakia valvoo viimekädessä poliisi. Jos kiusattua ei koulussa henkilökunta ota vakavasti ja suhtautuu asiaan välinpitämättömästi, niin kiusatulla on kaikki oikeus ottaa yhteyttä poliisiin. Aivan! Vaikka kyseessä on koulukiusaus, niin kiusattu voi ottaa yhteyttä poliisiin. Yleensä poliisin puututtua tapaukseen, ottaa koulun henkilökuntakin asian vakavasti, mikäli eivät ole aikaisemmin ottaneet. Mikäli kiusatut ovat rikosoikeudellisesti alaikäisiä, puuttuu sosiaaliviranomaiset asiaan. Poliisin puuttumiin koulukiusaamistapauksista kiinnostuu myös lehdistö. Julkisuus saa rehtorit suhtautumaan kiusaamisiin vakavasti, koska sen jälkeen ainakaan kyseistä tapausta ei voi lakaista maton alle edes filosofian tohtori maisterista puhumattakaan.
Kiusatuille voin sanoa vain sen että ottavat rohkeasti asian esiin aikuisten kanssa. Kenenkään ei tarvitse kärsiä kiusaamisesta. Jos lähipiirin aikuiset eivät suhtaudu vakavasti, niin kiusattu voi tehdä asiasta rikosilmoituksen. Sen jälkeen suhtautuminen muuttu varmasti, mikäli se on ollut välinpitämätön. Kaikki tämä vaatii rohkeutta ja kynnys on korkea. Olkaa rohkeita ja älkää antako kiusaajien toteuttaa sairaita tekoja kiusattuja kohtaan. Sivullisetkin voivat kertoa huomioistaan, jos havaitsevan jota kuta kiusattavan. Toivottavasti asiaan ei suhtauduta yhtä välinpitämättömästi kuten Jokelan koulukeskuksessa oppilaiden huomioihin erään oppilaan muuttumiseen epämääräisemmäksi kuin ennen.
Kenenkään ei tarvitse alistua kiusatuksi. Kiusatttu ei saa vastata kiusaajille väkivalloin vaan tekemällä asian tiedoksi vanhemmille ja/tai aikuisille. Aikuisten ja vanhempien on otettava asia vakavasti, tutkittava sitä ja tehdä kaikkensa kiusaamisen lopettamiseksi, vaikka se vaatisi järeitä hallinnollisia toimenpiteitä.- pieni, hammasraudat ja silm...
Tervehdys!
Itselläni on ketjun aloittaneen kanssa aivan vastaavat kokemuksia. Pienikokoinen, silmälasit ja hammasrautoja pitävä poika sai kokea aika kovia ala- ja yläasteella.
Tuohon avun pyytämiseen, kuten sen silloin mielessään käsitteli, ei vain yksinkertaisesti riittänyt rohkeus. En tiedä onko eroja sukupuolten välillä, mutta itselleni avunpyyntö joltain vanhemmalta olisi tarkoittanut jollain tapaa samaa, kuin se, että sinä hyväksyt kiusaajien olevan sinua vahvempia. Ilmoitus siitä, että tarvitset aikuista selvitäksesi.
Ei sellaista voinut sanoa. Sitä vaan odotti, että ympärillä tapahtuisi jotain, joka muuttaisi tilanteen. Yritti pienenä poikana kasvattaa voimia henkisesti ja fyysisesti, jotta pystyisi itse itseään puolustamaan. Harmi vaan kun ei kasvupyrähdystä tapahtunut ennen kuin lukiossa ja armeijassa.
Keinot ja aloite kiusaamisen lopettamiseen täytyy tulla lasten lähellä olevilta aikuisilta. Kouluympäristössä opettajilla on suuri merkitys. Kyllä kiusaaminen siihen loppuu kun välituntivalvoja kävelee lähelle tai luokassa opettaja ottaa asian tiimoilta vaikka 15 minuutin yhteiskeskustelun. Itse koin opettajien toiminnan lähinnä säälittäväksi. Jotenkin sitä kuitenkin tajusi, että heillä olisi mahdollisuus puuttua kiusaamiseen, mutta ei heitä vaan huvita.
Peräänkuulutan siis, että ei kiusattu ole se joka asialle itse saa tehtyä mitään, vaan aikuiset. Aikuisten pitäisi puuttua jokaiseen pieneenkin rikkomukseen aina ja joka kerta, vähän kuten pentukoiran kasvatuksessa. Jaksaa seurata lasten keskinäisiä touhuja aina kun se on mahdollista. Puhua kiusaamiseen osallistuneelle porukalle ja yksinkertaisesti vaatia asian sopimista. Ei paatuneinkaan kiusaaja jaksa jatkuvasti olla kiusauksen tiimoilta nolossa tilanteessa.
Vaikka noin, jos joku tietää muita keinoja jalkapuun tms. ohella niin pöytään vaan :D. - teemunideapaja
pieni, hammasraudat ja silm... kirjoitti:
Tervehdys!
Itselläni on ketjun aloittaneen kanssa aivan vastaavat kokemuksia. Pienikokoinen, silmälasit ja hammasrautoja pitävä poika sai kokea aika kovia ala- ja yläasteella.
Tuohon avun pyytämiseen, kuten sen silloin mielessään käsitteli, ei vain yksinkertaisesti riittänyt rohkeus. En tiedä onko eroja sukupuolten välillä, mutta itselleni avunpyyntö joltain vanhemmalta olisi tarkoittanut jollain tapaa samaa, kuin se, että sinä hyväksyt kiusaajien olevan sinua vahvempia. Ilmoitus siitä, että tarvitset aikuista selvitäksesi.
Ei sellaista voinut sanoa. Sitä vaan odotti, että ympärillä tapahtuisi jotain, joka muuttaisi tilanteen. Yritti pienenä poikana kasvattaa voimia henkisesti ja fyysisesti, jotta pystyisi itse itseään puolustamaan. Harmi vaan kun ei kasvupyrähdystä tapahtunut ennen kuin lukiossa ja armeijassa.
Keinot ja aloite kiusaamisen lopettamiseen täytyy tulla lasten lähellä olevilta aikuisilta. Kouluympäristössä opettajilla on suuri merkitys. Kyllä kiusaaminen siihen loppuu kun välituntivalvoja kävelee lähelle tai luokassa opettaja ottaa asian tiimoilta vaikka 15 minuutin yhteiskeskustelun. Itse koin opettajien toiminnan lähinnä säälittäväksi. Jotenkin sitä kuitenkin tajusi, että heillä olisi mahdollisuus puuttua kiusaamiseen, mutta ei heitä vaan huvita.
Peräänkuulutan siis, että ei kiusattu ole se joka asialle itse saa tehtyä mitään, vaan aikuiset. Aikuisten pitäisi puuttua jokaiseen pieneenkin rikkomukseen aina ja joka kerta, vähän kuten pentukoiran kasvatuksessa. Jaksaa seurata lasten keskinäisiä touhuja aina kun se on mahdollista. Puhua kiusaamiseen osallistuneelle porukalle ja yksinkertaisesti vaatia asian sopimista. Ei paatuneinkaan kiusaaja jaksa jatkuvasti olla kiusauksen tiimoilta nolossa tilanteessa.
Vaikka noin, jos joku tietää muita keinoja jalkapuun tms. ohella niin pöytään vaan :D.Kuka on pätevä määräämään mikä on oikeanlaista väkivaltaa? Kenelläkään ei ole oikeutta tehdä sitä päätöstä yksin. Älkää turvatko liikaa lakiin, ikään kuin se olisi täydellinen. Se vain pakottaa ihmiset välttämään ylilyöntejä, vaikka ne voisivat olla täysin perusteltuja vastineita toisten vihamielisyydelle. Kiusaamiseen voi vastata miten huvittaa, mutta siihen ei kannata tehdä mitä tahansa, ja lopulta rauhanomainen lähestymistapa voittaa parhaimmatkin voimakeinot. Näpäyttäminen on parempi kuin lopullinen tuho. Tärkeintä on oman järjen käyttö. Sitä edeltää sen tunnustaminen, että on loukkaantunut ja loukkaajan tunnistaminen ja sen että miten toinen loukkaa. Laki ei suojaa ihmistä henkiseltä väkivallalta ja siksi siihen pitää pystyä vastaamaan itse sopivassa mittasuhteessa.
- verikyynel vm.59
Tällaista oli lähes 40 vuotta sitten pienessä kyläkoulussa. Minua kiusasi vuotta ylemmällä luokalla olevat kaksi tyttöä. Syyksi riitti vaaleat luonnonkiharat hiukseni ja isäni toiminta luottamustehtävissä. Tätä helvettiä keski kolme piiitkää lukukautta, ja se oli päivittäistä, tönimistä, potkimista, hiuksista repimistä, sylkemistä, tavaroitteni kätkemistä jne.. Kukaan ei auttanut, kuunnellut,eivät uskoneet minua, ummistivat vain silmät kaikelta. Olin neljännellä luokalla, kun mieleni täytti hyvin, hyvin mustat ajatukset näitä tyttöjä kohtaan...vihan tunteeni oli hyvin voimakas heille, ketään muita en tahtonut vahingoittaa. Kotona katselin keittiön laatikosta sopivan terävää veistä, mutta jokin pieni ääni varoitti, että älä tee tuota. Kiusaajat siirtyivät sitten muihin kouluihin, mutta syvät arvet se jätti. Kohtalo taisi puuttua asioihin, joita alkoi sitten myöhemmin tapahtumaan, toinen tytöistä repuutti ylioppilaskokeissa, joka oli siihen aikaan hyvin suuri häpeä, tunsin silloin suunnatonta vahingoniloa häntä kohtaan. Vuosia myöhemmin tämän samaisen tytön veli kuoli hyvin traagisesti liikenneonnettomuudessa. Sen toisen tytönkin äiti jäi auton alle kotinsa kohdalla, ja kaksi velipoikaa sai linnatuomiot, rikoksista, joihin olivat syyllisenä. Tämä toinen tyttö oli yksinhuoltajaperheestä, toinen oli suuresta sisarussarjasta, jossa ei vanhemmilla aikaa riittänyt kaikille lapsilleen. Tässäkin tapauksessa ongelma oli kiusaajilla, ei minulla. Arvet eivät ole parantuneet vieläkään, en pysty luottamaan ihmisiin, en päästä ketään lähelleni, vetäydyn täysin kuoreeni vieraitten ihmisten seurassa, mutta ketään en silti halua tappaa.
- etteikö kiusaus
voisi olla osasyynä muiden flippaamiseen.
Me olemme erilaisia ja meillä on erilaiset tukiverkostot.
Tämä ei siis ole mikään puolustus tuolle hirmuteolle, eikä tarkoitus ole syyttää YKSINOMAAN mahdollista kiusaamista, mutta huomioon sekin on taustatutkimuksessa otettava. - kyllästynyt niin paljon
Kiusaamisesta sen verran, että jokainen kokee sen omakohtaisesti. joku on vahvempi, joku heikompi, joku selviää, joku ei.
Se saattaa aiheuttaa mitä tahnsa pienessä päässä.
Joten, monien vuosien patoutuma, josta ei puhuta kellekkään, lopulta purkautui?
Olisiko ollut helpotus.- Menestymisen ja menehtymise...
Tosi ohut on ihmisen menestymisen tai menehtymisen ero.Nämä köyhän käskyttäjät,saalistajat,Niinistöt,Kanervat,korjaavat nyt globaalitaloutensa satoa.Kaitasen hurmiotilan jälkimainingit,petomainen riisto,vähempiosaisen hylkääminen oman onnensa nojaan ilmenee ja tulee ilmenemään yhä enemmän ja enemmän silmittömänä väkivaltana.Omaisuuden vartiointijärjestelmä on nähtävissä nyt.Urisesivia susikoiria pihat täynnä.Hallitseva eliitti saa haluamansa.Ase jokaiselle koululaiselle,että hän pystyy puolustamaan itseään.
- aseenkantolupa
Menestymisen ja menehtymise... kirjoitti:
Tosi ohut on ihmisen menestymisen tai menehtymisen ero.Nämä köyhän käskyttäjät,saalistajat,Niinistöt,Kanervat,korjaavat nyt globaalitaloutensa satoa.Kaitasen hurmiotilan jälkimainingit,petomainen riisto,vähempiosaisen hylkääminen oman onnensa nojaan ilmenee ja tulee ilmenemään yhä enemmän ja enemmän silmittömänä väkivaltana.Omaisuuden vartiointijärjestelmä on nähtävissä nyt.Urisesivia susikoiria pihat täynnä.Hallitseva eliitti saa haluamansa.Ase jokaiselle koululaiselle,että hän pystyy puolustamaan itseään.
kiusaajat vois alkaa miettiä, mitä tekevät.
- äijä
aseenkantolupa kirjoitti:
kiusaajat vois alkaa miettiä, mitä tekevät.
Kiusaajillakin olisi aseet
- sinun juttusi
ja hyvä niin. Kuitenkin kovin monet jotka ovat kokeneet vuosienkin 'terrorin' koulussa ja vielä sen jälkeenkin työelämässä, voivat toimia ihan miten vaan. Olihan tuota kuisausta ja eristämistä 70-luvullakin. Koettu on. Aika vähän on ollut erittelyä miten tämän päivän nuoret kokevat tulevaisuuden tässä yhteiskunnassa pitkällä tähtäyksellä. Auvinen ajatteli myös elämän olevan turhaa, kun systeemi on mätä. Miltä tulevaisuus nuorista näyttää???
- Rakastakaa lähimmäistänne
jos kiusaaminen aiheuttaisi tuollaista käytöstä, niin suomihan on kiusaamisen kärkimaa, joten täällä paukkuisi koko ajan. Myös työpaikoilla.
Missään euroopan maassa ei kiusata niin paljon kuin suomessa, onpa suomessa aseitakin suhteessa ihmisten määrään eniten maailmassa!
Joten meillä on otoisat mahdollisuudet että vastaavaa tapahtuu jatkossakin.
Jos muistelen omia kouluaikojani, niin muutama kiusattu teki itsemurhan. Kukaan heistä ei koskaan tehnyt kenellekään pahaa.
Itseäni taas harmittaa kun sana "erakko" on nyt huonossa valossa.
Olen itse aina ollut yksin viihtyvää sorttia, eikä se minustakaan ole murhaajaa tehnyt.
En ole täynnä vihaa, viihdyn vaan yksin.
Miksi heti jos joku on erilainen, häntä aletaan kiusata ja kartella? Ei hiljainen aina tarkoita että on murhaaja.
Valitettavasti näitä ampumatapauksia varmaan alkaa tulla vain lisää, niinhän amerikassakin tapahtui, että kun yksi pimahti niin muutkin pimahtaneet lähtivät liikkeelle.
Jokainen meistä voi tehdä jotain. Antakaa ihmisten olla. Älkää kiusatko ketään ja jos joku on vähän hiljainen, niin koettakaa saada häntä liikkeelle.
Ei rakastettu ihminen tapa ketään.
Mutta jos kaikki vain vihaa sua ja haukkuu sua, niin kyllä kenellä tahansa saattaa pimahtaa.
En nyt mitenkään puolustele hänen tekoaan, mutta ymmärrän että ihmismieli voi murtua jos kukaan ei välitä.
Ihminen joka ei halua olla yksin ja joutuu olemaan yksin, kasvattaa vihaansa aivan uskomattomaksi möykyksi sisäänsä.
Ja kun se möykky paukahtaa, ihan mitä tahansa voi tapahtua.
Nyt on hyvät saumat kaikilla meillä ottaa vastuuta. Jos koulussasi tai työpaikallasi on joku syrjäytetty tyyppi, mene puhumaan hänelle ja tarjoa karamelli. Se saattaa pelastaa kyseisen ihmisen päivän.- lukekaa lehtiä
Lehdissä on pitkään huudettu jo hädissään, että masennus on kamalan suuri syy jäädä eläkkeelle nimenomaan Suomessa! Kyllä ihmisten paha olo näkyy, mutta kukaan ei välitä heistä, jotka voisivat asioihin jotenkin vaikuttaa.
- Peter.pan
Mainio kommentti
- tattoojim
No jos nyt et ole huomannut egosi takaa että tälläistä se nyt aiheutti.
Lähinnä vaikutit siltä että kehotit ihmisiä kiusaamaan heikompiaan.
Ja kysymyksessä on tietenkin paljon muutakin kuin pelkkä kiusaaminen, koko eriarvoistava yhteiskunta järjestelmä ja ihmiskunnan sairas tapa elää tämän aiheuttivat.
Kaikissa sodissa joita juuri nyt käydään ei ole yhtään voittajaa.
Olen tosiaan pahoillani siitä että olet joutunut kiusaamisen kohteeksi.
Se joka rakastaa eniten on voittaja. - Perheenisä
Koulukiusaamista on ollut aina ja tulee olemaan. Ei se siitä miksikään muutu. Kyllähän siihen aina puuttua voi, mutta siinähän käy niinkuin aina, että kiusaajaa aletaan kiusaamaan vielä enemmän ja tilanne vaan pahenee. Ja pahimmassa tapauksessa opettaja joka on ottanut asian "esille" tulee silmätikuksi ja sitten kiusataan kiusaajaa sekä opettajaa.
Siinähän se oravanpyörä on valmis.
Ja kun ne koulun asiat seuraa vielä koulun ulkopuolelle mihin opettajat ei sitten pysty sitäkään vähää puuttumaan.
Vanha klisee, että kotikasvatuksesta kaikki lähtee. Varmasti pitää suurelta osin paikkansa ja sehän heijastuu ihan kaikkeen. Mutta kun meitä vanhempiakin on erilaisia...ihan niinkuin on lapsiakin. Ja monet meistä vanhemmista on saaneet kuka minkäkinlaisen kasvatuksen.
Itse olen 70-luvun nuori, yksinhuoltajan lapsi. Ei se herkkua ollut ja isäinpäiväkorttejakin muiden tehdessä koulussa, itse piti olla "tekevinään" isälle korttia. Koulun jälkeen heitin kortin aina roskiin, tietysti niin ettei kukaan luokkakaveri nähnyt.
Itseäni yritettiin kiusata pienuuteni vuoksi, mutta en tiedä sitten...geenit vai mitkä vaikutti, mutta puoleni pidin ja monesti "älykkyydelläni" (mitä se sitten tarkoittaakin) selvisin tilanteista ja viime kädessä silmittömällä raivolla...eli uhkasin isommaltakin kaverilta repiä vaikka silmät päästä jos tulee kiinni. Itse tiesin, että niin en tulisi tekemään, mutta pelottelu tepsi pitkän aikaa. Tosin ei aina...olen turpiinkin saanut teini-iässä, mutta sen takia aloinkin haalimaan itselleni "turvamiehiä" joiden pelote sitten taas pelotti turpiinvetäjät pois. Olen ollut monessa koulussa kun äidin kanssa muutettiin koko ajan (äidin työn perässä). Uudessa koulussa piti kuitenkin aina "toimia" eli ystävystyä vaikka koulun hurjimman koviksen kanssa. En osaa sanoa miten sen oikein tein, mutta niin vain aina tapahtui vaikka lihaksillani ei todellakaan ollut koskaan mitään tekemistä koko asian kanssa.
Näin mun tilanne. Nykyään olen reilu nelikymppinen perheenisä, 3 lasta joista kaikista olen ylpeä. Meillä halataan ja pussataan. 15-vuotiasta poikaakin pitää mennä vielä peittelemään jos pyytää. Se onkin sellainen "meidän juttu" eli iskä kertoo vaikka oikein mehevän vitsin siinä peitellessä ja poika kun jo vähän ymmärtää tyttöjen perään niin vitsi voi olla sellainen "miesten vitsi" :))
Lapsille olen opettanut, että jokainen ihminen on laulun arvoinen, ikään, kokoon, näköön, rotuun tai sukupuoleen katsomatta.
En nyt tiedä taisi mennä tämä mun juttu jo ohi itse otsikon, mutta en nyt viitsi enää kumittaa poiskaan.
Ja vielä 1 varoitus! Katsokaa vanhemmat ihan tosissaan mitä lapsenne netissä touhuaa, siihen kyllä pystyy vaikuttamaan, ainakin kotona.
Se on taas eria-asia mitä kaverin kotona toimitaan, mutta sitten tullaankin taas tähän.
Kun kaikissa perheissä toimitaan erilailla.- mennyt ei
palaa ja nykyään on syytä vanhempien tiedostaa lasten tekeminen sillä kiusaamiseen on nyt jo pakko lain puitteissa puuttua ja myöskään armeijassa ei simputeta se on ehdottoman rangaistavaa!! Ennenhän tuo kuului suunnilleen koulutukseen
- pakkomies
Joo on se vaan väärin jos syyttömät saa surmansa oli sitten kiusaamisesta tai muusta. Syytön on aina syytön vaikka toisin todistettaisiinkin. Tuosta murhaajasta on yrittetty tehdä fiksu kuva. Hänerstä kerrotaan että hyvä menestyjäö koulussa ja muutenkin älykäs tyyppi...tai jotain.
Hän kuulema myös harrasti filosofiaa tai ainakin siitä jotain väitettiin.
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu siis toi filosofia. Se on hyvä renki mutta huono isäntä. Filosofeilla on tyypillistä syvä henkisyys joka tunnetaan tietynlaisena sairautena, mutta oikein käytettynä se on taito josta on hyötyä. Suuret filosofit on myös pitkälle kehittyneitä psykologisilla taidoilla varustetuja henkilöitä. Heillä monesti kehittyy kyky ymmärtää jao maksua asioita eri tavalla ja hyväksyä maailman tosiseikkoja. Ukson että tämä kyseinen tappaja ei ole kyennyt käsittelemään omaa lahjaansa vaan liian nuorena selvästi liian syvä henkisyys on vienyt epätoivoon. Ymmärsin iltalehden artikkelista että hän on epätoivoinen yhteiskunnan ymmärtämisestä ja siitä muusta päättelin että hän ei ehkä kykene sovittamaan omaa ymmärrystään ja maailmankatsomustaan millä hän toimii käytännön elämässä tähän nyky-yhteiskuntaan jota tietysti määrittelee tämä tuttu sana politiikka. Politiikka säätää lait ja tavat toimia tai kehittää jopa itseä tai miten ihmisellä on mahdollisuus edetä tässä harmaassa maailmassa. Jos filosofin älykkyys on pitemmälle khittynyt kuin mitä tämän yhteiskunnan poliittiset mahdollisuudet edellyttävät voi tulos olla tämä. Jotkut iihmiset ei ehkä voi muuttaa omia toimintamallejaan filosofian avulla vaan he haluavat maailman muuttuvan heidän filosofian mukaiseksi. En tiedä, mutta ajattelen näin kuin kirjoitan. Ja koska hän antaa kuvan itsestään kovana tappajana jotta varmaan siksi ettei häntä voitaisi syyttää liian heikosta luonteesta joka johti omalla tavallaan tähän ja hän jäisi muistoihin pelkkänä massatappajana ja hulluna on teoriani joka tyrmää hänet murhanhimoiseksi hyvin selkeä, en tidä mutta haluan ajatella: Kun hän ampui ihmisiä, hänellä oli paljon kuteja, hän liene osasi ampua ja käytti pistoolia. Voimme ajatella kaikki jotka olemme pistoolia käyttänyt ja etes kokeillut heittolaukauksia voimme todeta sen olevan suhteettoman helppoa pieneenkin maaliin. Hänen uhrilukunsa oli todella pieni siihen nähen mitä ympäristö olisi voinut tarjota. Ajattelen koska en tiedä enkä vaivaudu lukemaan, että hän tuskin kovin pyrki katsomaan uhrejansa, ehkä koska ei pystynyt. Onko murhaaja kovin raaka jos viime hetkillä peittää ajatuksensa summitaisiin ölaukauksiin sulkien näkökentän jo laukausta tehdessään pois. Lienekö loukkaantuneiden määrä tähän syy eli tähtäystä ei ollut. Himomurhaaja joka ihan oikeasti nauttii teostaan luulisi katsovan tarkkaan mihin kuti osuu ja että osuu varmasti....Liian tylsä aihe kirjoitettavaksi enempää mutta se on tosi että syytön on syytön ja syyllinen syllinen. Törmäsin uuteen sanaan eli idokratismiin. Se on käyttökelpoinen sana nyt kun sen opin mutta en käyttäisi sitä ihmisistä joita näen päivittäin, tavallisista, eerilaisista, vammaisista, kenestäkään joka elää ihan tätä normaalia elämää. Mutta voi sitä johonkin käyttää...Mutta asia liittyy kyllä konkreettisemmin eri asiaan johonkin johon me ihmiset voidaan vaikuttaa.- pahalta tuntuu
"...murhaajasta on yritetty tehdä fiksu kuva.."
Mitäs jos hän olikin fiksu?? Ei ole mitään syytä epäillä etteikö kyseessä olisi ollut tavallista fiksumpi ja tiedostavampi kaveri, kuin teinit yleensä. Hänen paha olonsa purkautui järjettömällä väkivallalla, ja minusta tuntuu suunnattoman pahalta ettei hän löytänyt mitään muuta keinoa. Rehellisyyden nimessä on sanottava että sympatiani ovat täysin tämän ampujan puolella. Ei siksi että hän olisi tehnyt oikein (ei varmasti tehnyt, toisen ihmisen ruumiin koskemattomuuden loukkaaminen, hengen riistäminen, on pahinta mitä voi tehdä), vaan siksi että jossain määrin tiedän miltä tuntuu kun vihaa ihmisiä niin paljon ettei halua oikeastaan kuuluakaan siihen porukkaan.
Älykkäät ja tiedostavat - siis toisin sanoen herkät - ihmiset reagoivat hyvin voimakkaasti asioihin, jotka tapahtuvat ympärillä. Maailmantilanteeseen,ihmissuhteisiin (tai niiden puutteeseen), kiusaamiseen jne.
Ja mistä lähtien "syvä henkisyys on tunnettu sairautena" ??? Ihan älytön ajatus. Ilmeisesti typerät (ne, jotka eivät välitä mistään mitä ympärillä tapahtuu), omissa pikku ongelmissaan rypevät ihmiset ovat niitä terveitä yksilöitä tässä yhteiskunnassa. Siinä olen samaa mieltä, että ilmeisesti (en voi sanoa miten asia on koska en henkilöä tuntenut) tämä syvä henkisyys - tiedostavuus, älykkyys, herkkyys - vei tämän kaverin epätoivoon, mutten parhaalla tahdollanikaan sanoisi tuota ominaisuutta sairaudeksi. Ehkä hänellä ei vain ollut ketään jolle purkaa ajatuksiaan. Tuo yksin on jo paha asia kenelle tahansa.
Kun ihminen on tarpeeksi kauan yksin ajatustensa ja ahdistuksensa kanssa, ilman että on ketään jolle puhua tai jonka kanssa jakaa ajatuksiaan, sitä lopulta sulkeutuu eikä enää edes haluakaan jakaa niitä ajatuksia kenenkään kanssa. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Silloin päässä voi alkaa muhia ajatuksia jotka eivät välttämättä ole ihan terveitä, ja kun ne saavat muhia tarpeeksi kauan, aivan varmasti asiat alkavat purkautua jollain tavalla. Joku sairastuu joko fyysisesti tai psyykkisesti, joku vetää huumeita tai viinaa - tai sitten vahingoittaa itseään tai muita.
Jos 18-vuotiaalle on jo muodostunut se kuva että kaikki ihmiset ovat pahoja, en voi muuta kuin osoittaa syyttävällä sormella niitä muita. Onko se nuoren oma vika, jos hän ei osaa purkaa pahaa oloaan millään tavalla? Tai jos hän ei ole vain tarpeeksi vahva "kestääkseen" kiusaamisensa tai vaikkapa tämänhetkistä perseestä olevaa maailmantilannetta - joka aivan varmasti on omalta osaltaan vaikuttanut tämän kaverin pahaan oloon. Eikö suurimman virheen tee ne ihmiset ympärillä jotka eivät osaa auttaa?
Jos jollekulle aletaan vittuilla sen takia että ilmestyy kouluun puku päällä... Tuo se vasta on sairasta.
Niin että terveisiä vaan kaikille koulukiusaajille, ja kaikille niille puupäille jotka eivät osaa auttaa lähimmäisiään. Voin vain kuvitella kuinka monta Auvisen kaltaista nuorta tuolla tällä hetkellä on.
- niin,,
normaalin ihmisen kynnys tappaa on niin korkea ettei se koulukiusaamisella ylity,puhumattakaan että teksi joukkomurhan jossa surmaisi sivullisia jopa pienten lasten yksinhuoltajaäidin ja auttamaan tulleen terveydenhoitajan.
Toivon että kukaan ei puolustelisi tuollaisen teon tekijää eikä "ymmärtäisi" tekoa. Uhrien omaiset elävät nyt hirveää aikaa eikä tuska lakkaa koskaan kokonaan. Yritetään ymmärtää ja auttaa heitä, sekä muistaa niitä joiden elämä katkaistiin alkuunsa kun kaikki oli vielä edessä hyviä nuoria, jotka itse elivät kauniisti. Kellään ei ole oikeutta tehdä näin, ei kellään.- nostaa
kiusatussa vihaa ja se voi olla suunnton, joka pitemmän päälle kyllä rikkoo terveenki mielen, mutta tässäkään tapauksessa ei Pekka ole sitä kertomassa
- niin..
nostaa kirjoitti:
kiusatussa vihaa ja se voi olla suunnton, joka pitemmän päälle kyllä rikkoo terveenki mielen, mutta tässäkään tapauksessa ei Pekka ole sitä kertomassa
ole kertomassa, mutta johan hän sanansa sanoi ja pahimpia kiusaajiakin tuhat kertaa pahemman. Leikki yli-ihmisasenteella ja toisten elämällä, haki oppia Amerikan sairaista tapahtumista. Olisi leikkinyt vain omallaan, jos tappaa halusi.
Arvasin että ymmärtäjiä tulee, mutta teit nopeusennätyksen. - SALONMIES
nostaa kirjoitti:
Kaikki johtuu kiusaamisesta.
Se opetetaan tässä yhteiskunnassa jo
pienenä.
Muussa ei ole vikaa,kun on kiusaus.
Selityksiä,selityksiä........... - kuinka pahalta..
...Auvisesta on tuntunut, kun hän ajautui tähän pisteeseen???
- öhöm...
Jos sinun mielestäsi tuollaisen teon tehnyttä ei edes "pidä yrittää ymmärtää", meillä ei ole enää mitään toivoa, eihän?! Ymmärrys ja hyväksyntä ovat kaksi eri asiaa.
Tiedätkö mitä? Sinun kaltaistesi ihmiset ovat osaltaan syypäitä tämänkaltaisiin tapahtumiin.
Ei edes haluta ymmärtää! Sulaa hulluutta!! - mujis
öhöm... kirjoitti:
Jos sinun mielestäsi tuollaisen teon tehnyttä ei edes "pidä yrittää ymmärtää", meillä ei ole enää mitään toivoa, eihän?! Ymmärrys ja hyväksyntä ovat kaksi eri asiaa.
Tiedätkö mitä? Sinun kaltaistesi ihmiset ovat osaltaan syypäitä tämänkaltaisiin tapahtumiin.
Ei edes haluta ymmärtää! Sulaa hulluutta!!ymmärrys ja suvaitsevaisuus, resepti parempaan maailmaan ( mutta valitettavasti mahdotonta). ehkä se olisi ihmiskunnalle hyväksi jos joku luonnon katastrooffi tuhoaisi melkein koko maailman väestön...sen jälkeen voisimme alkaa alusta...
- jeesus
nostaa kirjoitti:
Pekan olisi vain pitänyt kääntää myös toinen poskensa lyötäväksi.Ja kärsiä maailman piikkiin meidän parempien ihmisten erinomaisuutta,ja olla kiitollinen .
- Joutunut
Koulukiusatuksi. Vaikkei se anna oikeutta tappaa ketään, helvetiksi se elämän muuttaa. Kyllä siinä pönttö sekoaa joillakin.
- ..............................
Kiusaaminen voi johtaa murhiin ja tämä on kiusaajien ja sokeiden opettajien syytä. Sokeat opettajat eivät usko, että kiltit oppilaat voivat olla kiusaajia, koska he peittävät sen niin hyvin. Opettajat eivät puutu ala-asteella kiusaamiseen ollenkaan vaikka itkisi heidän edessään, he voivottelevat vaan. Kiusaajilla taas on ongelmia, heitä ei auteta ahdistuneisuudessaan ja he purkavat sitä muihin. Ahdistuneisuus ei kuitenkaan oikeuta kiusaamaan muita. Suomalaiset ovat liian sinisilmäisiä eivätkä halua nähdä ongelmia, joita yhteiskunnassamme on. Yhteiskunnastamme on tullut liiallinen suoritusyhteiskunta, jossa niitä, joilla on paha olo, ei huomioida vaan jätetään omiin oloihinsa. Internetissä on satoja tuhansia sellaisia ihmisiä, jotka kertovat pahasta olostaan, mutta kukaan ei ole auttamassa heitä, ei kukaan.
Vielä kiusaamisesta: Kiusattu joutuu hyvin usein käyttämään vahvoja masennuslääkkeitä sen takia, että hän on niin masentunut, koska hänet on lyöty maahan kerta toisensa jälkeen. Vastoinkäymisiä on niin paljon.
Koulukiusaamiseen pitäisi puuttua heti kun sitä ilmenee ilmeni sitä sitten ala-asteella tai yläasteella.
Pelkästään koulukiusaamiseen puuttuminen ja sen lopettaminen ei ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin, joita esimerkiksi Jokelan ampujalla oli. Hänen tavallaan tuntevien ihmisten tulee saada apua ongelmiinsa. Auttaisi jo paljon kun psykologeja laitettaisiin Internetiin keskustelemaan apua tarvitsevien ihmisten kanssa. Ihmisten pitäisi välittää enemmän täällä Suomessa. Nyt ihmiset eivät välitä. Välintpitämättömyys on vaarallista ja se pahimmillaan päättyy niin kuin Jokelan koulussa.- analyticmind
Tämä oli onneton sattuma, että näin kävi. Erään nuoren ihmisen "vintti pimeni" kaikkien yhteensattumien summana, se nyt vaan sattui tapahtumaan täällä meillä Suomessakin.
Kyllä meillä Suomessa asiat kuitenkin hyvin on.
Katsokaan mitä muualla maailmassa tapahtuu!
Luotan ja uskon Suomen nuorisoon kaikesta huolimatta. Tämä jäi yhdeksi todella onnettomaksi ääritapaukseksi. Luulen jopa, että tästä monet ottavat opiksi.
Tietysti miksi aina pitää jotakin karmeaa tapahtua ennenkuin yhteiskuntakin herää.
Jokapäivä saa lukea lehdestä kun joku tappaa toisen eikä siitä mitään sen kummempaa yhteiskunnallista keskustelua synny. Myönnän itsekkin, että saatan lukea pelkän otsikon ja se jää siihen. - hmm..
analyticmind kirjoitti:
Tämä oli onneton sattuma, että näin kävi. Erään nuoren ihmisen "vintti pimeni" kaikkien yhteensattumien summana, se nyt vaan sattui tapahtumaan täällä meillä Suomessakin.
Kyllä meillä Suomessa asiat kuitenkin hyvin on.
Katsokaan mitä muualla maailmassa tapahtuu!
Luotan ja uskon Suomen nuorisoon kaikesta huolimatta. Tämä jäi yhdeksi todella onnettomaksi ääritapaukseksi. Luulen jopa, että tästä monet ottavat opiksi.
Tietysti miksi aina pitää jotakin karmeaa tapahtua ennenkuin yhteiskuntakin herää.
Jokapäivä saa lukea lehdestä kun joku tappaa toisen eikä siitä mitään sen kummempaa yhteiskunnallista keskustelua synny. Myönnän itsekkin, että saatan lukea pelkän otsikon ja se jää siihen.siellä on tuhansia ihmisiä, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin Jokelan ampuja. Eikä kukaan tee mitään. Herätys valtio, herätys viranomaiset! Tästä on leikki kaukana! Nyt Youtube erityistarkkailuun ja psykologeja auttamaan ahdistunutta nuorisoa!!!!! Tämän yhteistyön pitäisi ylittää maiden rajat, sen tulisi olla maailmanlaajuista! Miten kauan pitää ajan mennä ennen kuin tämä asia käsitetään, että näitä nuoria ja vähän vanhempiakin täytyy auttaa!!!!!!
- määäääääääää
hmm.. kirjoitti:
siellä on tuhansia ihmisiä, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin Jokelan ampuja. Eikä kukaan tee mitään. Herätys valtio, herätys viranomaiset! Tästä on leikki kaukana! Nyt Youtube erityistarkkailuun ja psykologeja auttamaan ahdistunutta nuorisoa!!!!! Tämän yhteistyön pitäisi ylittää maiden rajat, sen tulisi olla maailmanlaajuista! Miten kauan pitää ajan mennä ennen kuin tämä asia käsitetään, että näitä nuoria ja vähän vanhempiakin täytyy auttaa!!!!!!
Tuhannesta YKSI tai KAKSI ajattelevat samanlailla kuin Jokelan murhaaja. Loput alle 13v pentuja jotka heittävät paskaa läppää. Sitäpaitsi Youtubea ei voi laittaa minkään maan/valtion pyynnöstä tarkkailuun koska Youtuben palvelin sijaitsee hevonperseessä ja sen maa pitäisi puuttua (missä se maa nyt onkaan missä se palvelin on.) ei mikään toinen maa/valtio. Minusta pitäisi niitä oppilaitakin kuunnella enemmän koska olen seiskalta ysiluokkaan asti valittanut luokanvalvojantunneilla "nimettömänä lappusena" kun opettaja pyysi kirjoittamaan että onko kiusattu? Kirjoitin että on, mutta tehtiinkö asialle mitään? Ei. Opettaja ei ole tehnyt mitään. Nyt en kirjoita enää opettajalle että minua kiusataan koska ei sitä kiinnosta. Yritän nyt koulussa saada vain numeron paremmaksi jotta pääsen amikseen ja saan uuden tietokoneen. Suljen ympäriltäni KAIKKI muut. Kiusaajista kiusattaviin. Täytyy kylläkin myöntää että ysiluokan alun jälkeen ei ole enää kiusattu kun mottasin takaisin kiusaajaa... ;)
- Anonyymi00074
SSRI-psyykepillerit ollut kaikilla koulumurhaajilla
ja te vaaditte niitä lapsille - Anonyymi00076
Anonyymi00074 kirjoitti:
SSRI-psyykepillerit ollut kaikilla koulumurhaajilla
ja te vaaditte niitä lapsilleKoskaan ei voi olla liikaa lääkkeitä tai MT diagnooseja Tuusulassa.
- kuitenkin
Aika pitkälle kirjoituksesi vastaa minunkin kokemustani kiusattuna olemisesta.
Tosin kiusaaminen ei tehnyt minusta henkisesti vahvempaa, vaan tuhosi täysin itsetuntoni, mikä puolestaan on johtanut monenlaisiin muihin ongelmiin. Erityisesti ihmisiin en ole koskaan pystynyt enää luottamaan - ja olen jo pian keski-ikäinen.
Minäkin toivoin voivani kostaa kiusaajilleni ja myös niille aikuisille, jotka vähättelivät asiaa. Se oli kuvitelma, josta tavallaan sain voimaa.
Käytännössä en kuitenkaan koskaan ole tehnyt mitään väkivaltaista. En myöskään olisi voinut edes kuvitella mitään väkivaltaa täysin sivullisia ihmisiä kohtaan. Patoutunut aggressio kohdistui ainoastaan päähänpotkijoihini.
Kiusaaminen ei siis tietenkään yksinään tee kenestäkään murhaajaa. Siihen tarvitaan muutakin - tietty luonne, arvomaailma, lopullinen napsahtaminen tm. Kuitenkin aivan varmasti kiusaaminen voi myötävaikuttaa asiaan - se aiheuttaa patoutunutta pahaa oloa, aggressiota ja vihan tunteita.
Jos ihminen saa kokea olevansa hyväksytty, niin ei hän ajaudu vihaamaan ihmisiä...- ........
Se tässä vaan on, että maailmasta ei tule koskaan täydellistä. Tuhansia vuosia on ihmiset kiusanneet ja tappaneet toisiaan ja ikävä kyllä tulevat tappamaan jopa murhaamaan.
Mutta toki voimme lieventää kaikkea tätä erilaisilla toiminnoilla ja toivoa parempaa huomista.
Me ihmiset olemme erilaisia niinkuin sodissakin. Toiset ampuvat latvoihin, toiset suoraan päähän.
Luojan kiitos Jokelan tappaja/murhaaja ei saanut sitä 9 millistä niinkuin alunperin oli tarkoitus. Olisi tullut enemmän ruumiita. Myös onni onnettomuudessa ettei saanut tulipaloa aikaiseksi.
- nedis
http://spreekillers.org/forums/viewtopic.php?t=36
Ihmiset ihannoivat Auvista.
Auvinen sija 27. Virginian tapaus 7 kuukautta aikaisemmin sija 4.- tatsumtisal
Mitä tarkoitit tuolla unelman toteutumisella?
Sen raukkis Auvisen vai niiden tapettujen raukkojen, vai jonkun raukkojen manipuloijan, joka pitää yllä sivuja joihin linkitit?
- sinä kiusattu
kaikki ovat erilaisia ,sinulla noin toisilla eritavalla ...
- ota selkoa
tämähän on vain sinun henkilökohtainen kokemuksesi. kaikkien henkinen kestokyky ei ole samalla tasolla, eli kiusaamisestakin saattaa flipata ja pahasti. koulukiusaaminen on henkistä kidutusta, joka vastaa käysimykseltään FYYSISTÄ KIDUTUSTA.
- muutakin
Mikä oli koulukiusaamisen osuus?
Kertoihan hän kirjoituksissaan paljon muitakin syitä ongelmiinsa.
- minä-
Itselläni on myös samankaltaisia kokemuksia ja nykyisin kun pikkuhiljaa olen tullut kuorestani niin tiedän olevani aika tutustumisen arvoinen tapaus.
Allekirjoitan kyllä kaiken mitä olet tuohon vääntänyt.- minä-
mutta siis tosiaan niinkuin jotkut muutki on kirjoittanut, niin kaikki ei välttämättä selviä siitä näin hyvin. Ei voi tietää kun ei tunne, mutta kyllähän sillä kiusaamisella on ainakin osansa ollut, jos sitä on tapahtunut.
- itekki kiusattu
Et voi käyttää esimerkkinä omaa kokemusta ja sanoa sitten että sen perusteella todistetaan ettei kiusaaminen johda murhatekoihin. Ainoastaan voit sanoa, ettei kiusaaminen aina johda murhatekoihin ja että se on harvinaista että niin käy.
Mutta oikeastaan halusin kommentoida tuota henkistä vahvuutta. Itselläni on siitä jotain kokemusta. Toisaalta huomaan vielä 10 vuoden jälkeenkin että minussa on jotain henkistä heikkoutta. Reagoin hyvin vahvasti jos joku alkaa nälvimään. Olen erittäin ystävällinen ja hermoni hallitseva ihminen mutta kiusatuksi tulleena saattaa herätä jopa väkivaltaisia ajatuksia, nyrkkikin on heilunut. Se tuntuu hyvältä. En pidä sitä oikeana tapana reagoida mutta tämän jäljen minuun ovat kiusaajat jättäneet, en minä itse -eikä se ole minullakaan hallitsematonta sentään.
Itse en kokenut juurikaan fyysistä kiusaamista, mutta se henkinen siinä pahinta onkin!! TÄMÄ EI MENE IHMISILLE VIELÄKÄÄN JAKELUUN vaikka kiusaamisesta on puhuttu 20 vuotta. Henkinen kiusaaminen satuttaa henkeä. Jäljet ovat jäljellä vieläkin vaikka itse tapahtumista on päästy yli.
Mutta kuten sinäkin koit, on kuitenkin osittain tullut vahvemmaksikin. Oikein ihmettelen monesti sitä, miten olen henkisesti paljon vahvempi muita. Ympärilläni ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista itsekontrollia, mikä ilmenee muun muassa joillakin seuraavista tavoista:
- he hyppivät parisuhteesta toiseen itseään haavoittaen
- heidän ihmissuhdetaitonsa on olemattomat ja he ajattelevat todella yksioikoisesti parisuhteeseen menemisestä ja eroamisesta tai yhteen muuttamisesta...
- eivät osaa ajatella pitkälle
- he ovat välillä todella lapsellisia
- he eivät tiedä mikä heille on parasta vaan tekevät typeriä valintoja, jopa silloin kun tietävät sen olevan haitaksi itselleen
- he murtuvat paineen alla
- sosiaaliset paineet ovat heidän elämänohjeensa monissa tilanteissa... "enhän minä kun ei muutkaan.."
- elämänfilosofiat yleensä napattu TV:stä tai hömppäkirjallisuudesta, siitä, mikä on yleisesti hyväksytysti oikeaa...ei omaa ajattelua
- heillä on outoja ajatusjumiutumia, muotteja kaikilla elämän alueilla, joista he eivät pääse irti ja heistä kaikki muotista poikkeava on kummallista. he ahdistuvat siitä sisäisesti ikään kuin heidän koko maailmankuvansa järkkyisi
- he eivät tiedä elämänsä suuntaa.
HUOM Tämä ei tietenkään taas kaikkiin päde. Kyllä minä sen tiedän. Jotkut ystävistäni ovat jopa entisiä koulukiusaajia, ja ovat melko tasapainoisia tapauksia. Heistä edelleen huomaa että he ovat olleet kiusaajia. Oikeastaan he ovat sitä vieläkin ihmissuhteissaan!!! Se on pelottavaa. On kuin jokin riivaisi heitä! Olenkin pistänyt heille kampoihin. Se tuntuu hyvältä mutta toisaalta todella kömpelöltä kun kiusaaja onkin oma ystävä, samalla tasolla, eikä enää puhuta koulun nokkimisjärjestyksestä. Mutta edes parhaammasta päästä oleva ystävä ei tajua vieläkään että kiusaamisensa ärsyttää ja on väärin... nyt puhutaan siis 25-vuotiaista miehistä, joilla on muuten korkea moraali ja korkeat henkiset arvot. Ristiriitaista! - .......
Tietotekninen kehitys on ollut niin hirmuista viimeisen 10 vuoden aikana ettei vanhemmat ihmiset ole pysyneet nuorempien perässä.
Jos nyt unohdetaan sodat yms. ja puhutaan pelkästään nuorison väkivallasta.
Pelikonsolit ja Internet ovat vääristäneet nuorten maailmaa. Internet mahdollistaa kaiken. Ennen piti pommin tekemiseen nähdä vaivaa eli tarkoitan lähinnä etsiä tietoa. Nyt sen voi saada silmien eteen muutamassa sekunnissa.
Samaten internet mahdollistaa entistä helpommin erilaisten ääriryhmien liittäytymisen yhteen maailmanlaajuisesti. Siihen kun vielä lisätään kenties lapsen jo 5-vuotiaasta asti pelaamat sota/action pelit ei muuta tarvita.
Kyllä vanhemmilla on suuri vastuu. Varmasti jos lapsen antaa pelata jo 5-vuotiaasta sotapelejä erilaisilla pelikonsoleilla, katsoa telkkarista sitä mitä ei ole lapsille tarkoitettu yms. Jos vanhemmat eivät välitä mitä lapsensa tekevät seuraus on, että lapset eivät tunne rajoja.
Ja vanhemmat vetoavat etteivät ehdi!
Ei kait nyt kukaan 5-10 vuotias yksin kotona elele ilman ettei jompikumpi vanhempi on kotona!
Jos näin on se on täysin edesvastuutonta. Meneekö vanhempien omat intressit kaiken tämän edelle. Olen kuullut tapauksia mm., että perheenäidit/isät viettävät aikaansa tietokoneen ääressä kun lapsille pitäisi tehdä ruokaa!
Tai sitten ehkä huudetaan että: "ota kaapista maksalaatikkoa ja pistä mikroon, äiti ei nyt ole ehtinyt tekemään ruokaa" (kun on kenties ollut chatissa tai treffipalstalla).
Turha nyt sitten lisätä, että syyllistynkö itse sellaiseen. Syyllistyn tai en, mutta tiedän että näin on monessa tapauksessa. - gahh
miksei kiusaus muka tekis murhaajaa?? suurin osa suomessa tapahtuneista tollasista on kiusauksesta. esim. kun joku puukotti jotain tyyppii.--
- työtön71
no kiusattu ja kiusattu mutta suami voi tosi pahoon,meidät on jaettu kolmeen kastiin pienituloiset,keskituloiset,suurituloiset ja rikkaat vinkuuvaan lisää koska elää yli varojen ja haluaa näyttää,esim: köyhät kyykkyyn rikkaitten lapset saa tehä mitä haluaa koska isä maksaa ANTAKAA LAPSILLE RAKKAUTTA EIKÄ RAHAA NIIN VÄLTYTÄÄN MONELTA MURHEELTA LAPSET ENSI JA TYÄ VASTA SITTE.
- hei-haloo
kyllä kuisaaminen vaikutta tuolaaseen juttuun ohan se ny nähty monta kertaa..
- Ellennoora
Hienoa, että olet ottanut asian noin, itsekin kiusattuna tiedän, että luonteeni vain vahvistui vaikka kiusatuksi tulinkin. Mutta itsepäinen luonteeni on varmaan osaltaan vaikuttanut sen, että olin henkisesti koko ajan kiusaajieni yläpuolella..entäpä jos tällasta itsepäisyyden lahjaa en oisi saanut syntymästäni lähtien..sitäkö se Tuusulan pojallakin puuttui..ei sittenkään kyennyt kiusaamisen yläpuolelle asettumaan henkisesti, vaan piti turvautua tällaiseen sivullisten kannalta surulliseen tekoon..niinpä.
- ratrat
Ihmiset reagoi eritavalla eri asioihin.
- appikäly
Taiteentukija sai nättijussilta patalaput, ei haittaa vaikka tulis toisetkin. nyt en enää jaksa, aika loppuu...
- ex-kiusattu
Kun ihmistä kiusataan vuosia niin heikoimmilla menee kyllä hermot ja voivat oireilla juuri näin mitä nyt nähtiin. Varsinkin sellaiset kiusatut jotka eivät uskalla pistää hanttiin, vaan vetäytyvät syrjään, voivat hyvinkin alkaa pohtia tällaisia mitä nyt on nähty. Kiusaamiseen tuleekin puuttua kovalla kädellä ja kiusaajat laitettava kuriin.
- Peter.pan
Mutta ei viitsitä nyt epätoivoisesti sympatiseerata tai ymmärtää tappajaa, ei hän kiusaajiaan ainakaan ampunut eli muuten vaan sekaisin ja päästään vialla harhaluuloineen.
Psykoosi on yksinkertaisesti tila, johon meistä jokainen voi joutua rasittamalla psyykettään liikaa tietyille ärsykkeille.
Myötätunto on pikemminkin näitten syyttä kuolleiden omaisten puolella.
Minua kiusattiin ala-asteen alusta yläasteen loppuun. Kiusaaminen oli jatkuvaa pään aukomista, vittuilua ja ulkopuolelle jättämistä. Vasta lukiossa olen saanut vanhaa luonnettani ja itsetuntoani takaisin ja koen tosiaan olevani vahvempi ihminen, mutta en IKINÄ tule kiittämään siitä kiusaajiani. Olen vahvempi itseni, en kyseisten kusipäiden, ansiosta!
"Ei saa käyttää väkivaltaa.", "Pitää kertoa vanhemmille", "Pumpulissa on kiva elää." on niin uskomattoman turhaa jeesustelua että oksat pois. Kerroin kiusaamisestani aina vanhemmille ja opettajille, ja vaikka nämä toppuuttelivat kiusaajia palasi sama vittuilu aina viimeistään kahden viikon kuluttua. Vanha viisaus "väkivalta lopettaa vittuilun" pitää niin paikkansa. Yhden ainoan kerran yläasteen loppupuolella päätin antaa vähän takaisin ja potkaisin yhtä kiusaajaani mennessämme sisään. Kiusaaminen väheni dramaattisesti ja kyseinen heppu ei enää ikinä sanonut minulle pahaa sanaakaan.
Kaikille kiusatuille: jos olette jo kiusaamisesta sanonut vanhemmille ja opettajille ettekä syystä tai toisesta halua poliisia mukaan niin vetäkää kiusaajia niin maan perusteellisesti turpaan jos kykenette. Itse olen ottanut kiusaamisen suhteen ajattelumallin "Jos yhteiskunta ei kykene sitä lopettamaan niin sen on täysin turha tulla minulle itkemään jos lopetan sen itse."- Kiusaamisella suuri merkity...
Pahinta mitä nuorella voi tapahtua on tulla eritetyksi ja kiusatuksi. Se ettei kuulu tai ajetaan pois jostain ryhmästä esim. koulu, kaveripiiri on erittäin haitallista ja tuhoavaa!!! En ihmettele yhtään jos kiusaaminen on ollut osasyynä valitettavaan tapahtumaan!!!
- Julle H.
En usko, että pelkkä kiusaaminen tekee kenestäkään murhaajaa. Mutta siihen lisättänynä mahdolliset huonot kotiolot. Vanhemmat jotka eivät välitä erittäin huono tuuri ihmissuhteissa.
Ihmisen pystyy murtamaan siihen ei kauheasti tarvita, vieläpä kasvavan nuoren. Valitettavasti tässä tapauksessa se johti näin kauheaan murhenäytelmään.
Itse elin ensimmäiset 19 vuotta koulukiusaamis/perhehelvetissä siihen sekoitettuna vielä erittäin ikävät tilanteet ja tapahtumat joihin jouduin vain huonon tuurin takia. En seonnut, mutta voin hyvin kuvitella, että vastaavien kokemusten jälkeen joku voisi purkaa pahaa oloaan äärimmäisin keinoin.
Joten tässä pahassa maailmassa meidän tulisi välittää toisistamme. Vielä on olemassa niin nuorissa kuin vanhemmissakin ihmisiä jotka luulevat, että on hienoa nolata ja ilkeillä toisille. Koskaan ei voi tietää minkä aikapommin tulee sytyttäneeksi. - Sara Sandelin
Sinä et nähtävästi ole koskaan ollut kiusattu, tai vastaavasti olet itse typerä kiusaaja. Minun puolestani kiusaajat joutavat helvettiin ja sellaiset epäihmiset saakin tappaa. Joka kiusaa, on sairas ja joutaisi pakkohoitoon ja kastrattavaksi, ettei vahingossakaan tuottaisi tähän maailman lisään sellaisia hulluja koulukiusajia, jotka pilaa muiden elämän! Ne ei tajua sitä, että jos ne kiusaa jotain ihmistä, se ihminen pelkää loppuikänsä, se kärsii ja sen perhe, läheiset ja kaikki kärsii siitä. Kiusaajat ovat tämän maailman vitsaus, ja jos muut koulukiusatut parat kuin Pekka-Eric haluavat tuhota kiusaajansa, niin antaa palaa vaan, kunhan eivät sivullisia tapa. Vaan ne kiusaajat.
- kiusatusta voi tulla kiusaaja
((0_0))
Taidat kehottaa vain ihmisiä tappamaan toisiaan?
Etkö tiedä, että kiusatusta tulee helposti kiusaaja?
Sinun tulkinnallasi tappamisesta tulee oravanpyörä!
Tiedän, että kiusaamisesta voi selvitä, mutta aina jää muistot (=tai muistikuvat) kiusaamisista.
Toinen juttu: kiusaajakin voi muuttua.
Ajattele näin: Sinäkin olet kiusatun mielestä kiusaajan tukija (=kiusaaja), ellet puutu kiusaamisen, jos näät kiusaamista. Uskon, että jos kiusaaja on iso, roteva mies niin et mene väliin itsesuojeluvaistosi vuoksi. Haluatko sitä (mitä sanot haluavasi), että KIUSAAJA (sinut) laitetaan pakkohoitoon ja kastrattavaksi?- VARMASTI ET.
- Kiusattu myös
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Tosin en ole henkisesti kovin vahva, mutta aikoinaan koulukiusattu. Ei tullut mieleenkään, että kävisin ampumassa aivot tohjoksi kiusaajilta. Sen sijaan voimakas näyttämishalu selviytyä myöhemmässä elämässä antoivat pontta osittain koulukiusaamisesta.
Jos jokainen koulukiusaaja alkaisi ampujaksi niin tämä maailma olisi puuttunut sukupuuttoon.
Lisäksi:
Arvioin, että 99,9% ihmisistä on JOSKUS tullut JOSSAIN MÄÄRIN kiusatuksi koulussa ja yhtä moni meistä on JOSKUS ollut myös kiusaajan paikalla (kaikki eivät ole vaan huomanneet sitä itsestään).
Me kaikki olemme kiusattuja ja kiusaajia - ja se kuuluu elämään. Sen verran ihmisen täytyy karaistua. Ei tämä maailma mikään pumpulipilvi tai ruusulinna ole.- hetki...
Varmasti jokainen joutuu joskus satunnaisen nälvimisen kohteeksi, ja sitä pitääkin ihmisen pystyä sietämään. Samoin olet oikeassa, että jokainen tulee joskus elämässään sanoneeksi väärin ja pahasti toiselle tajuamatta itse, miten paljon toista loukkaa.
Vakava kiusaaminen voi kuitenkin olla koko kouluajan jatkuvaa täydellistä ihmisarvon riistämistä. Esimerkiksi jotain ihmistä ei koskaan kutsuta oikealta etunimeltä, vaan jollain pilkkanimellä. Itse muistan kouluajaltani rinnakkaisluokilta mm. "tervaperseen" ja "paskakolan". Näitä tyttöjä kutsuttiin tosiaan ainakin 9 vuoden ajan noilla nimillä. Ei koskaan oikealta nimeltä. Se, jos mikä, on ihmisarvon riistämistä.
Mietippä tarkkaan, oliko koulussasi/ luokallasi ketään tällaista henkilöä, jota pidettiin koko kouluajan omituisena/ rumana/ tyhmänä/ kömpelönä/ surkeasti pukeutuvana. Oppilasta, joka valittiin aina viimeisenä joukkeeseen ja silloinkin pakon edessä; joka oli kaikki välitunnit yksin, koska kukaan ei halunnut puhua hänelle (koska pelkäsi itsekin tulevansa "leimatuksi").
Tämän tyyppistä pitkittynyttä piinaa ihmisen ei tarvitse pystyä sietämään!!! Hänen ei pitäisi edes yrittää sitä kestää, koska se varmasti hajottaa ihmisen henkisesti!!!!
- alkusyy jopa kauheuksiin
Näin aluksi osanottoni kaikille sureville. Ja koko Suomihan suree.
Edelleen minulle on epäselvää, onko tässä tapauksessa ollut koulukiusaamista ja kuinka pitkään ja millaista. Olisi hyvä, että asia todettaisiin selvästi medioissa, jotta huhuilta leikattaisiin siivet.
Olen samaa mieltä kanssasi, että kiusaaminen tekee kiusatusta eräällä tavalla vahvemman, mutta minusta se ennen kaikkea tekee kiusatusta hiljaisen ja eristyneen sosiaalisissa tilanteissa, joissa on koolla useampia ihmisiä. Varsinkin pitkäaikainen koulukiusaaminen (on se sitten henkistä, fyysistä tai molempia), joka usein tapahtuu muiden koululaisten nähden koulupihalla, käytävässä tai luokassa on erittäin häpeällistä ja alistavaa. Se jättää lapseen tai nuoreen elinikäiset arvet. Persoonallisuuteen on ikäänkuin hakattu leima, että sinä et kelpaa yhteisön jäseneksi. Ajatelkaapa millaiselta tällainen kohtelu lapsesta ja nuoresta tuntuu kouluyhteisössä.
Yleensä on niin, että kiusattu tyytyy kohtaloonsa ja yrittää tulla ja tulee toimeen sen kanssa elämässään. Mutta sen jättämät arvet seuraavat häntä pitkälle aikuusuuteen ja sosiaaliset pelot voivat seurata hautaan saakka. Senpä takia koulukiusaaminen pitäisi minusta kerta kaikkiaan kitkeä pois kouluista. Onneksi siitä on puhuttu nykyään enemmän kuin ennen.
Toivon opettajille koulutusta asiasta, niin että kiusaaminen huomattaisiin paremmin. Toivon herkkyyttä vanhemmille havaita lapsensa kiusatuksi tuleminen ja rohkeutta ottaa asia esille kouluissa. Toivon rohkeutta oppilaille paljastaa kiusaaminen rehtorille tai luokanvalvojalle. Toivon oppilaille tietoiskuja kiusaamisesta ja sen vaikutuksista kiusattuun ja myös kiusaajaan. Toivon, että opetusministeriö miettisi ja ohjeistaisi, miten koulukiusaaminen saadaan loppumaan tai ainakin oleelisesti vähenemään.
Ehkä ylläolevaan tekstiin vaikutti hieman omakohtaiset kokemukseni kiusatuksi tulemisesta ala-asteaikana. Sen sain loppumaan reippaalla nyrkiniskulla, kun kiusaajani olivat veljeni kimpussa koulun pihamaalla.
Yhteenvetona totean, että tekoihin voi olla useita syitä, mutta usein pohjalla on jokin alkusyy, joka johtaa muihin syihin ja seurauksiin. Ja me ihmiset olemme erilaisia ja reagoimme eri tavalla.
Vielä yksi juttu. Eikö olisi järkevämpää panostaa alkusyyn poistoon, kuin seurauksien hoitoon. Eli kouluilmapiiri kaikille kuntoon. Ketään ei kiusata. Piste. - Tapaus.
Pentti Linkolasta: Väestönkasvu on Linkolan mielestä suurin uhka elämän jatkumiselle, ja hän onkin toistuvasti esittänyt pidäkkeettömän kannatuksensa muun muassa terrorismille aina syyskuun 11. päivän terrori-iskuista Unabomberiin, samoin muun muassa suurkaupunkien vesijohtoverkkojen myrkyttämiselle. Myös lukuisia ihmisiä tappavia tautiepidemioita varsinkin pahimmista liikaväestöongelmista kärsivissä kehitysmaissa Linkola pitäisi myönteisinä. Totalitarismia ja liikaväestön joukkotuhoamista kannattavaa Linkolaa on luonnehdittu ekofasistiksi.
- sarimar
Kyllä minullakin teiniangstia oli ja viiltelin itseäni yläasteella, kun kaveri kiusas. Nykyään "kaveri" on psykologian tohtori.
Kun minua kiusattiin lisää, halusin ammuskella, mutta hakeuduin terkalle, josta ohjattiin hoitoon, josta ohjattiin sairaalaan lähetteellä "suisidaalinen", vaikka itseäni en tosiaankaan olisi tappanut. Muita kyllä paljonkin!
Hyvä näin. - Pitkätukkamies
johtaa murhiin. Pitkäaikainen kiusaaminen ja syrjimen enenpitkää aiheuttaa psyykkisiä ongelmia. Toisille enemmän ja toisille vähemmän.
Ja psyykkiset ongelmat voivat johtaa murhaan.
Kiusaaminen on vakava asia, eikä siihen pitäisi suhtautua yliolkaisesti. Eihän se kiusaaminen mitään sellasta aiheuta tyyliin. Herkempi ihminen pahimmassa tapauksessa tappaa itsensä ja voimakkaampi saattaa tappaa kiusaajansa, tai kostaa muuten kiusatuksitulemisensa. Itse en ole ollut kiusattu, enkä kiusaaja. Auttoi kai kouluikäisena 190 cm koko jotain. Muutaman kerran lopetin heikomman oppilaan kiusaamisen väkivalloin , koska en voinut sietää moista. Lopettivat kiusaamisen, eivätkä enää kiusanneet muitakaan. Kiusaaminen kaikissa muodoissa on säälittävää. Jos itsetunto on niin heikko, että pitää joukolla poienempää ja heikompaa kiusata, niin miten luulette tulevaisuudessa pärjäävänne. - 98712e4987
aatteliin vaan sanoa että kaikki on pahoillaan omaisten puolesta mut kukaan ei ajttele miltä tuntuu ampujan vanhimmlla. otan myös heidän suruun osaa kuten myös kaikkien muitten
- MotherFucker666
"mutta minusta tuota ei voi laittaa kiusaamisen piikkiin."
Ei taida vaippaperse tietää mistä puhuu tai sitten ei ole kiusaamista nähnytkään, kun hakataan porukalla, nauretaan luokassa jos vastaa väärin moititaan vaatteita, tönitään ja tuupitaan yms haukutaan vanhempia yms yms...
... voi todellakin tulla tappaja, koska kosto elää, jos vain saa välineet ITSE OLEN VITUN VAHVA PERSOONA ENKÄ LÄHTENYT MOISEEN KÄRSIN VAIN KOULUNUMEROISSA JA HUONOSSA TYÖPAIKASSA, KUN EI SAANUT OPISKELLA.
Kiusaajat pitäisi 3 varoituksen jälkeen pistää pois koulusta opiskelee sitten missä opiskelee tai sitten maksamaan isot korvaukset, niin muistaa sitten aikuisena yhtä hyvin, kuin kiusatuksi tullutkin mitä silloin tapahtui - Hirvittäviä asioita
((o_o))
Ymmärrän sinun näkökulmasi ja perustelusi entisenä koulukiusattuna. Minua on kiusattu psyykkisesti. Mutta sinua on kiusattu fyysisesti, se ei välttämättä satuta henkisesti niin paljon kuin psyykkinen kiusaaminen pahimmillaan.
Psyykkinen kiusaaminen voi olla mielestäni monin kerroin traumaattisempaa kuin fyysinen kiusaaminen(Huom!: en halua kuitenkaan mitenkään väheksyä fyysisen kiusaamisen seurauksia) ja muuttaa jopa kokonaan henkilön persoonaa. Fyysisen kiusaamisen jälkeen, voit yhä uskoa itseesi, mutta psyykkisen kiusaamisen jälkeen saatat kuvainnollisesti "olla kadottanut itsesi", menettänyt itsearvostuksesi ja olet aivan eri ihminen kuin kiusaamista edeltävinä aikoina.
Etenkin psyykkinen kiusaaminen (ja se, että muut eivät puutu asiaan/eivät välitä= muiden tuki), joka kohdistuu itsetuntoon ja omaan arvostuksen tuntoon, voi saada aikaan sen, että kiusattu alkaa pelkäämään ja sitä kautta myös vihaamaan itseään, muita ihmisiä, lopulta myös koko koulujärjestelmää ja yhteiskuntaa, joka ei puutu kiusaamiseen riittävän ajoissa tai ei osaa puuttua.
Ihminen, joka on psyykkisesti pohjalla, täysin romutettu, altistuu myös mielenterveyshäiriöille. Hoitamaton häiriö nopeasti jouduttaa ikäviä tuhoisia ajatuksia... - ERINOMAINEN...
ihminen! - Tuollainen itsensä ylistys tympii - ei ihme, jos sinua on kiusattu.
Kiusaaminen ei TODELLAKAAN TEE kenestäkään tappajaa - siihen on monia, monia syitä. Mutta ei myöskään "kasvatusta" saa syyttää! Tällöinhän ITSE KIUSAAT VANHEMPIA!
TÄMÄ JOKELAN TAPAUS ON niiiin TRAAGINEN, ETTÄ YHTÄ SELITYSTÄ EI OLE! NO - VEDÄNPÄ HIHASTA Pentti Linkolan OPETUKSET...NIITÄKIN TÄMÄ NUORI LUKI AHKERASTI...
ONKO PENTTI LINKOLA SIIS "SYYLLINEN" TÄHÄN HIRMUTEKOON? EI!
SIIS YHTÄ SYYLLISTÄ EI OLE!!!
Ravistelkoon tämä tapahtuma koko Suomen kansaa...miettimään, missä mennään. " ONLY LOVE...." - JÄTETTY
Auvinen ei ollut kiusattu. Hänen luokkatoverinsakin sanoi tämä televisiossa. Miten joku keskivertoa terävämpi ja ääriliikkeisiin kallellaan oleva "ampumista harrastava" jätkä olisikaan kiusattu... luultavasti tietty koulun tytöt eivät nykajan metrosexuaalibuumin aikaan hänelle paljon antaneet huomiota, joten tämän voi laske yhdeksi pahimmaksi kiusauksen muodoksi miehelle...
Hänellä meni naissuhteet päi h'''tiä, ja viimeisen viestinkin hän lähetti juuri ennen kuolemaansa, hänet jättäneelle naiselle...
Hänhän sanoo testamenttinsa alussa heti, että vielä vähän aikaa sitten uskoin rakkauteen, tulevaisuuteen jne
Lukekaapas tuosta alta maailman kuulun sosiologin mietteet nykyajan kehityksestä nuorten miesten kannalta...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000030450051- Auvinen vain itse tunsi oli...
((o_o))
Kiusaaminen on aina kiusatun ja kiusaajan välinen suhde. Psyykkisestä tai fyysisestä kiusaamisesta ei MUUT kuin asianomaiset saata tietää tai edes itse kiusaaja.
Kiusatuksi tuleminen on hyvin subjektiivinen kokemus. Kiusattu ei edes aina itse huomaa kiusanneensa. Kiusattu itse määrittelee sen, mikä on epämukavaa (kiusaamista) ja mikä ei. Voi olla mahdollista, että Auvista ei kiusattu tai voi olla, että häntä henkisesti kiusattiin. Ainakin häntä Auvisen koulun oppilaat kuvailivat "oudoksi". Oliko hän mahdollisesti pahojen puheiden kohde? -Koulun "oudosti käyttäytyvä oppilas".
Omasta kokemuksesta tiedän, että kiusaaminen ei ole aina niin julkista, mitä luullaan. Se, että joutuu naurunalaiseksi toisten selän takana, pahojen puheiden uhriksi tai toisten hylkäämäksi luokassa, ei tunnu mukavalta.
Toisaalta miksi Auvinen ei olisi voinut tehdä noin ihan vain siksi, että koki tulleensa hylätyksi tyttöystävänsä tiimoilta...
Perimmäistä ja yhtä oikeaa syytä siihen, miksi Auvinen tällaista teki, tuskin löytyy. Ehkä saamme tyytyä vain arvailemaan.. - Peter.pan
Siis tällä ampujalla syyttää naissuhteita,
kaikillahan tai varsin suurella osalla pojista ensimmäiset naissuhteet menevät plörinäksi,
kun ei ollakaan niin kovia ja coolia naistenkaatajia kuin haluttaisiin antaa ymmärtää.
Tämän ymmärtämiseen menee jokunen vuosi, mutta henkilökohtainen vastuu on aina kannettava teoistaan, ei heikkoon itsetuntoon liittyvät asiat parane uhkailemalla tai toisia syyttelemällä.
Naiset vaan ovat nykyään kovin sitoutumiskammoisia ja oikean valinnanhan jokainen nainen oli tehnyt hylätessään ton tyypin hulluine fantasioineen ylemmyydestään. Ainahan naisia kuitenkin riittää vieteltäväksi ja joka kerta voi pistää paremmaksi, ei ekoista pakeista voi itteltään tai etenkään toisilta henkeä riistää, vaikka tietenkin vastoinkäymiset vituttaa ja sitä kautta meistä tulee vastuullisempia ja empaattisempia ihmisiä.
- Joker3
Ällöttävää itsekehua toi sun juttusi... vai kertooko kiusaamisen vieneen itsetuntosi?
"ja voin myös kertoa sen, että vuosien kiusaaminen ei johda väkivaltaan tai aiheuta ihmisen tasapainottomuuteen"
Jasså, ja miten sä ton perustelet? Omilla kokemuksilla?
Se vaan, ettei kaikki ole niin kuin sinä.
Ei kaikki ihmiset omaa tollasta hyvää geeniperimää
ja jotkut ovat ihan oikeesti heikkoja...
Meikäläistä kiusattiin fyysisesti ja henkisesti ensimmäisestä kuudenteen luokkaan asti.
Itsetunto tuhottiin ihan täysin ja totaalisesti...
Sitten mut "pakkovaihdettiin" toiseen kouluun yläasteelle ja luokkaan, jossa mun menneisyyttä ei tunnettu.
Kävi aika klassisesti, kiusatusta tulikin kiusaaja.
Piti kostaa kaikki kokema paska ja yrittää nostaa mennyttä itsetuntoa toisten kiusaamisella(((
En sitten tiedä johtuiko toi geeneistä vai siitä, että olen syntynyt pahaksi ihmiseksi?
Sitten mä päädyin/hakeuduin koulun "kolmosporukkaan" jossa mut noteerattiin, enkä enää ollut se, joka aina saa päähänsä.
Se vaan, että porukan hommat ei aina kestäneet päivänvaloa;)
No, myöhemmin sen jälkeen tuli tarkkis, koulukoti ja lopuksi Turun lääninvankila...
Ehkä mulla sitten on sun kuvailemasi hyvät geenit, viimeisen rötöksen olen tehnyt 20-vuotta sitten.
32-vuotiaana hommasin inssin paperit ja tällä hetkellä menee suhteelisen hyvin...
Se vaan, että edelleen tunnen olevani muita huonompi ja käveleväni pitkin nurkkia.
Jos toi Auvinen oli ihan oikeasti(?) pahasti kiusattu, niin kyllä mä ymmärrän ton teon...
Nurkkaan ajettu rotta/ihminen toimii samalla tavalla, hyökkäämällä?
Pitäisköhän nykyään kouluissa olla samanlainen "terkkari" kuin 80-90 luvulla oli? - juurikin se
pitää tietysti paikkansa tuokin kommentti mutta toisille se aiheuttaa itse tuhoisia suunnitelmia ja toisilla vaan napsahtaa päässä mullakin esim koulu kiusattu ekalta amiksen loppuun asti en suunniteelut moista mutta yritin kahdesti itsarii mut jokainen toimii eri tavalla
- sama juttu mulla
Ne jotka häviää ruletissa on tyhmiä koska mä olen ainakin rikastunu ihan silmittömästi, pistin viimeiset säästöt numerolle musta 31 ja osui!! Sitten lähdinkin setelinippujen kanssa ostamaan uutta hienoa autoa. En tajua mikä rikastumisessa on niin vaikeeta? Sen kun laittaa rahat rullaan ja arvaa oikein, yksinkertaista kun sen osaa. :))
- Peter.pan
Ainakin kiusatuksi joutuminen tekee meistä vahvempia ja yhteiskuntakelpoisempia ihmisiä kantamaan vastuumme, ettei samaa kohtaloa toivoisi kenellekään, sillä kyseessähän on vallankäyttöä, jonka tavoitteena on vain hidastaa kiusatun sosiaalista kehitttymistä, sillä kiusaaja tuntee jäävänsä heikommaksi elämän tosi kilvoittelussa menestymisessä niin naismarkkinoilla kuin työelämässä, eli oikeasti kiusaaja on se heikompi osapuoli, kuten nyt myöhemmillä vuosilla voimme osoittaa pärjäämällä elämässämme. Sinnikäs kilvoittelu yhteiskunnan säännöillä on mielekkäämpää kuin syntyä kultalusikka suussa oppimatta arvostamaan elämää, niin omaa kuin toistenkin.
Mutten silti hyväksy, että opettajat sulkevat valvovat silmänsä koulukiusaamiselta, se on opettajien inhimillistä heikkoutta ja tietoista tehtäviensä laiminlyömistä.
Tuon ampujan taustasta epäilen vahvasti, ettei kyseistä tyyppiä ole kiusattu koulussa, vaan hän on pikemminkin eristätynyt itse hävetessään typerien aatteiteidensa julkista arviointia ja enemmänkin kyseessä on yksinkertaisesti kodin liiallinen hemmottelu ja pilalle passaaminen, jolloin terveellinen aikuistumiskehittyminen oli häiriintynyt ja harhakuvitelmat itsensä yli-inhimillisistä oikeuksista oli saanut tilaa väkivallan ihailuineen. Perheen pitäessä itseään taviksia tärkeämpänä ja oikeutetumpana, nuori murrosikäinen ei koe todellista sosiaalisen kilvoittelun auvoa ja surkastuu sitten omiin harhoihinsa.
Lelut ja leikkarit eivät tuo onnea, vaikka muuten perhe olisikin vakavarainen. Vain välittäminen kasvattaa terveitä ihmisiä.
Vain yhteiskunnassa ja yhteisöissä on voimaa.
Ei omakohtainen etu, raha tai rikkaus tai toisten alistaminen ole henkisten arvojen ja moraalin tavoittelemisen arvoisia hyveitä vaan nimenomaan välittäminen ja vastuullinen huolenpito niin itsestämme kuin toisistammekin varmistaa meille turvatumman huomisen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Herkkyydestä
Toisessa ketjussa toivottiin keskustelua herkkyydestä. Aloitan omalla näkemykselläni. Mielestäni herkät ihmiset ovat l3161125Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni67945- 77938
- 71805
- 67721
Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et40715Olen kiinnostunut sinusta, en seksistä
Vihjailuja toiseen suuntaan on tullut niin paljon, että asia on korjattava. En näe sinua esineenä, vaan hienona persoona34627- 44627
- 51579
- 42551