Tänään on Martti Lutherin syntymäpäivä

Onnea vaa

Uskonpuhdistaja Matti Lutherin syntymä päivänä. Martilla on 524.syntymä päivä. Martti on yksi historia merkittävimmistä henkilöistä. Hän syntyi 1483.11.10 Eislebenissä

Ja oli saksalainen pappi ja teologi, jonka opetukset käynnistivät uskonpuhdistuksen katolisessa kirkossa ja johtivat protestanttisen luterilaisen kirkkokunnan syntymisen.

*
o 1.1 Varhainen elämä
o 1.2 Kamppailu rauhasta Jumalan kanssa
o 1.3 Lutherin teesit
o 1.4 Lutherin väittely Johannes Eckin kanssa
o 1.5 Luther Wormsin valtiopäivillä
o 1.6 Raamatunkäännös
o 1.7 Augsburgin valtiopäivät vuonna 1530
o 1.8 Luther ja paavin Nuntius Vergerio
o 1.9 Lutherin kuolema
* 2 Perhe
* 3 Näkemyksiä
o 3.1 Luther ja juutalaiset
o 3.2 Lutherin kuuluisat sanat uskosta ja elämästä
* 4 Lutherin suosio
* 5 Lähteet
o 5.1 Yleiset lähteet
o 5.2 Lähdeviitteet
* 6 Kirjallisuutta
* 7 Tallenteita
* 8 Elokuvia
* 9 Aiheesta muualla

Varhainen elämä

Martti Luther syntyi Hans ja Margaretha Luderin poikana. Hänet kastettiin Touloisen Pyhän Martin päivänä, jonka mukaan hän sai nimensä. Isä Hans työskenteli kuparikaivoksessa läheisessä Mansfeldissä ja toivoi pojastaan virkamiestä tuomaan perheelle lisää kunniaa. Nuori Martti lähetettiin opintielle Mansfeldiin, Madgeburgiin ja Eisenachiin. Vuonna 1501 Martti kirjoittautui sisään Erfurtin yliopistoon opiskelemaan lakia. Nuori oppilas saavutti kandidaatin arvon vuonna 1502 ja valmistui maisteriksi 1505.

Jo nuorena Luther tunsi erityistä kiinnostusta hengellisiin asioihin pohtien varsinkin omaa suhdettaan Jumalaan. Ratkaisevan käänteen aiheutti raivoisa ukkosmyrsky kesällä 1505. Myrsky iski Lutherin ollessa matkalla opiskelukaupunkiinsa. Tästä säikähtäneenä hän rukoili apua: "Auta, Pyhä Anna! Jos tästä selviän, ryhdyn munkiksi!". Koska Lutherin henki säästyi, hän piti lupauksensa, erosi oikeustieteellisestä ja meni kaupungin augustinolaisluostariin isänsä vastustuksesta huolimatta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Luther    

86

1538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti E Simonaho

" Eli kun te opetatte lapsille Lutheria*, joka teitä hallitsee, te siirrätte Lutherin lapsiin, joka valtaa lapsen mielen ja lapsesta tulee käännykäs. Ja jos se saa kokonaan vallan lapsesta, tulos on lisää samantapaisia ampumistapauksia, mitä olemme muutama päivä sitten todistaneet. Että Lutheri teissä osoittaa lapsen rikolliseksi jo syntyissään (syntinen=rikollinen), ja että Lutheri teissä opettaa lapsen rikolliseksi, on sama kuin että antaa lapselle aseen.

Viitaten 7.11.2007 tapahtumiin; " Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette! " (Matt 23:15)

* Vaikka olet aikuinen, Sinä olet lapsi. Ja Luther voi olla mikä tahansa lahkon perustajahahmo, joka lahkon kautta valtaa mielesi lahkon harhaanjohtavien oppien kautta: Piru-Virus.

• Matti E Simonaho

Suomi: Raamattu 1992
      25 Jumala teki villieläimet, karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.

villieläimet
      kaikki eläinten lajit
      ------------------------------------------------------------------

Suomi: Raamattu 1933/1938
      25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

metsäeläimet
      matelijat

Ruotsi: Svenska Biblen 1917
      25 Gud gjorde de vilda djuren, efter deras arter, och boskapsdjuren, efter deras arter, och alla kräldjur på marken, efter deras arter. Och Gud såg att det var gott.

vilda djuren: villit eläimet
      kräldjur: matelijat

Saksa: Luther 1521-1534
      25. Und Gott machte die Tiere auf Erden, ein jegliches nach seiner Art, und das Vieh nach seiner Art und allerlei Gewürm auf Erden nach seiner Art. Und Gott sah, daß es gut war.

Tiere auf Erden: eläimet
      Gewürm auf Erden: matelijat

Englanti: King James Bible 1611
      25 And God made the beast of the earth after his kind, and cattle after their kind, and every thing that creepeth upon the earth after his kind: and God saw that it was good.

the beast : pedot
      creepth : matelijat

Englanti: John Wycliffes Bible 1395
      25 And God made vnresonable beestis of erthe bi her kyndes, and werk beestis, `and ech crepynge beeste of erthe in his kynde. And God seiy that it was good

beestis : pedot
      beeste : peto

Latina: Vulgata [Tanakh] 300-500
      25 et fecit Deus bestias terrae iuxta species suas et iumenta et omne reptile terrae in genere suo et vidit Deus quod esset bonum

bestias : pedot
      reptile : reptiilit

Kreikka: Septuaginta 200 EAA
      25 και εποιησεν ο θεος τα θηρια της γης κατα γενος και τα κτηνη κατα γενος και παντα τα ερπετα της γης κατα γενος αυτων και ειδεν ο θεος οτι καλα

therion : pedot
      herpeton : reptiilit

Katso vuosiluvut; Luther poisti tiedot pedosta - itsestään. Kyseinen osa raamattua on siis Lutherin tekemä väärennös. Hän ei ollut "saksalainen munkki" vaan Gootti, joka nykyään on Ruotsalainen. Sen todistaa Lutherin Raamatun leviäminen historiassa.

Luther/Luder on ruotsin kielessä "huora". Älä tee huorin.

• oleva kohtalosi?

Mikä on sinun kohtalosi, M E Simonheimo, kun kuolema saapuu?

Pilkalla ja huijaamisella et siinä selviä.

Mikä vie ihmisen noin syvään tunnottomuuteen?
        Pilkka Pyhää Henkeä vastaan?

Kamala on sinulla oleva kuoleman odotus.

• Matti E Simonaho
        oleva kohtalosi? kirjoitti:

Mikä on sinun kohtalosi, M E Simonheimo, kun kuolema saapuu?

Pilkalla ja huijaamisella et siinä selviä.

Mikä vie ihmisen noin syvään tunnottomuuteen?
        Pilkka Pyhää Henkeä vastaan?

Kamala on sinulla oleva kuoleman odotus.

Olen tutkinut koulussa ampuneen nuorukaisen kirjoittamaa materiaalia ja keskusteluja. Hän ei ole "mielenvikainen" sanan siinä merkityksessä. Pikemminkin hän oli identiteetön, ja sen tyhjiön mikä siitä syntyy, täytti 5 eri identiteettiä (hahmoa jos haluat), jotka puolestaan avasi tien kuudennelle, mikä oli lopullinen laukaiseva tekijä joka hallitsi hänen tekojaan ja päätöksiään.

Kristinuskoisissa piireissä jakomielisyys koostuu perusasetelmassa "minä suomalainen" ja "minä muulainen" identiteetistä = jakomielisyys. Riippuen siitä kuinka vahva muulainen identiteetti on, se avaa oven seuraavalle j.n.e. Periaatteessa siinä on "pirun kaava" piru-viruksen levittämiselle.

Aina kun joku sanoo tai kirjoittaa jotain, hänestä näkee tai kuulee kuka häntä hallitsee ja ketä hän edustaa. Eli jakomielisyys tulee kaikista sanoista esille. Esimerkiksi [muu]lainen identiteetti opettaa suomalaiset lapset lapsesta saakka syntisiksi (rikollisiksi). Ja kun joku heistä tekee [muu]laisen pakottaman opin mukaan, k.e. ampuu 8 muuta ihmistä, niin kumpi "pahoittee surua ja otan osaa"; suomalalainen tai [muu]lainen?

Antikristus on se joka m.m. sanoo että vastasyntynyt lapsi on syntinen, ja haudalla herjaa viimeisen kerran sanoen että edesmennyt ja hänen omaiset ovat sieluttomia kasveja/eläimiä; "maasta tullut ja maaksi jälleen tulevia".

Riippumatta siitä mitä Lutherin riivaama pakana haudallani sanoo, niin minä tulen olemaan oikealla puolella. Minä olen Suomalainen maallisesti ja sielullisesti, mitään muuta minä en Jumalan ja Minun välisen Liiton mukaan voi olla, enkä saa olla.

Muulainen identiteetissä on piru tai se, joka sille oven avaa. Ja se muulainen kuskaa sinut helvetiin.

• Liisa-Maria

Martin Luther ei ollut mikään "uskonpuhdistaja", sillä katolisessa uskossamme ei ole koskaan ollut, ei ole eikä tule olemaan yhtään mitään "puhdistettavaa".

Martin Luther eli koko elämänsä ja kuoli katolilaisena. Hän ei tahtonut koskaan perustaa mitään omaa kirkkokuntaansa. Hän rakasti syvästi Neitsyt Mariaa ja tunnusti paavin auktoriteetin.

Vanhoilla päivillään, ilmeisen mielenvikaisena, hän tosin kirjoitti muutamia herjauksia etenkin paaveja ja juutalaisia vastaan. Sairas vanhus kun oli.

On melkein irvokasta, että jotkut kutsuvat itseään "luterilaisiksi". Kuten huomaamme, luterilaisuuden harhaopeilla on loppujen lopuksi kovin vähän tekemistä Lutherin itsensä kanssa. Kyseisten kristittyjen olisikin rehellisempää kutsua itseään "melanchtonilaisiksi".

• Matti E Simonaho

Me emme saa olla mitään muuta kuin mitä me todellisuudessa olemme. Kaikki todellisuudesta (Jumalan sanasta) poikkeavaa on harhaanjohtavaa ja vääräoppisuutta.

Johannes 18:20-23
        Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

1.

Minun sieluni ja minun mieleni on henkilökohtainen.

2.

Sieluni olen saanut Sielujen Valtakunnasta ennen maallista syntymää.

3.

Elaia: Luoja Sielu jonka olen saanut on Elaian ja Sielujen Valtakunnan antama kaste.

4.

Elaia: Luoja Minä olen todistus Elaiasta, ja sieluni on todistus Elaian Liitosta kanssani.

5.

Minulla on 1 maallinen pyhä Äiti jossa minut on kastettu sielullisesti ja maallisesti.

6.

Kaste jonka olen Äitini kautta saanut, on ainut maallinen ja sielullinen kaste joka on Luojasta ja joka on pyhä.

7.

Minulla on 1 maallinen pyhä Isä, ja minussa pyhä Äitini ja pyhä Isäni on yhtä.

8.

Jokaisen kansaan syntyneen lapsen kautta koko kansa on uudelleenkastettu.

9.

Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Äitini puolelta.

10.

Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Isäni puolelta.

11.

Minä kuulun maallisesti vain 1 kansaan Äitini ja Isäni sukujen kautta; Suomi.

12.

Sieluni on sidottu kaikkien sukulaisteni sieluihin.

13.

Sieluni on sidottu Suomen kansan Kansansieluun.

14.

Kansansielu on sidottu Sielujen Valtakuntaan, Suomen kansan 1 Äitiin ja 1 Isään.

15.

Elaia: Luoja Suomen Kansansielu on Sielujen Valtakunnan kautta sidottu Elaiaan.

16.

Maallinen : Kansallinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
        1 Minä
        1 Äitini
        1 Isäni
        1 Sukuni äitini puolelta
        1 Sukuni isäni puolelta
        1 Suomalaiset
        1 Yhtenäinen kansa ja kansanmieli, ja kaikki on sidottu ja liitetty

Elaia: Luoja Luojan ja minun välisen Liiton ja sen Liiton Ehtojen - IO Käskyn kautta

Elaia: Luoja Sielullinen :Kansallinen ja Kansainvälinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
        1 Minun henkilökohtainen sielu
        1 Minun sielullinen suku jossa on kaikkien sukulaistenni sielut
        1 Suomen Kansansielu johon kaikki kansaan kuuluvien sielut on sidottu
        1 Yhteinen Sielujen Valtakunta jossa on kaikkien kansojen 1 Äiti ja 1 Isä
        1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Äiti
        1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Isä
        1 Yhteinen Elaia joka on kaiken luonut ja joka kaikille on sama

17.

Elaia: Luoja Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää minut, sukuni ja kansani maallisella ja sielullisella tasolla yhdeksi. Se on ainut oikea Maallinen Pyhä Seurakunta ja ainut oikea Maallinen Pyhä Liitto ja Maallinen Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.

18.

Elaia: Luoja Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää kansat Yhteisen Sielujen Valtakunnan nimien, ja kaikille kansoille yhteisen Elaian kautta, viitaten Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakiin jonka IO Käskynä tunnemme. Se on ainut oikea Sielullinen Pyhä Liitto ja Sielullinen Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.

19.

Elaia: Luoja Tunnustan maallisella ja sielullisella tasolla yhdistetyn kansani ainoaksi oikeaksi pyhäksi seurakunnaksi, joka Kansansielun kautta yhdistyy Sielujen Valtakuntaan ja Elaiaan, ja tunnustan sen ainoaksi oikeaksi pyhäksi Liitoksi.

20.

Elaia: Luoja Tunnustan, että kaikilla kansoilla on Luojan ja kansan välillä tehty Liitto joka on sielullinen ja maallinen, ja tunnustan, että Liiton ja sen Ehtojan kautta kaikki ihmiset ovat saman arvoisia.

21.

Elaia: Luoja Kiellän kaiken mikä missään mielessä on häpäissyt tai häpäisee minua, äitiäni, isääni, sukua äitini puolelta, sukua isäni puolelta, Kansaani, Kansansielua, Sielujen Valtakuntaa ja Elaiaa, ja Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakia ja Liittoa.

22.

Elaia: Luoja Jos joku missään mielessä, maallisesti tai sielullisesti, kieltää tai on kieltänyt yhdenkään Luojan ja meidän välillä tehdystä Liitosta ja Liiton Ehdoista jotka tunnemme IO Käskynä, silloin hän on kieltänyt ja kieltää kaiken, jopa itsensä.

23.

Elaia: Luoja Ja hänen oman toiveensa mukaan; Minä kiellän hänet enkä anna hänen vaikuttaa minuun missään mielessä, sillä Sielujen Valtakunta ja Luoja on hänet kieltänyt.

• Matti E Simonaho
        Matti E Simonaho kirjoitti:

Me emme saa olla mitään muuta kuin mitä me todellisuudessa olemme. Kaikki todellisuudesta (Jumalan sanasta) poikkeavaa on harhaanjohtavaa ja vääräoppisuutta.

Johannes 18:20-23
        Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

1.

Minun sieluni ja minun mieleni on henkilökohtainen.

2.

Sieluni olen saanut Sielujen Valtakunnasta ennen maallista syntymää.

3.

Elaia: Luoja Sielu jonka olen saanut on Elaian ja Sielujen Valtakunnan antama kaste.

4.

Elaia: Luoja Minä olen todistus Elaiasta, ja sieluni on todistus Elaian Liitosta kanssani.

5.

Minulla on 1 maallinen pyhä Äiti jossa minut on kastettu sielullisesti ja maallisesti.

6.

Kaste jonka olen Äitini kautta saanut, on ainut maallinen ja sielullinen kaste joka on Luojasta ja joka on pyhä.

7.

Minulla on 1 maallinen pyhä Isä, ja minussa pyhä Äitini ja pyhä Isäni on yhtä.

8.

Jokaisen kansaan syntyneen lapsen kautta koko kansa on uudelleenkastettu.

9.

Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Äitini puolelta.

10.

Minulla on vain 1 maallinen suku pyhän Isäni puolelta.

11.

Minä kuulun maallisesti vain 1 kansaan Äitini ja Isäni sukujen kautta; Suomi.

12.

Sieluni on sidottu kaikkien sukulaisteni sieluihin.

13.

Sieluni on sidottu Suomen kansan Kansansieluun.

14.

Kansansielu on sidottu Sielujen Valtakuntaan, Suomen kansan 1 Äitiin ja 1 Isään.

15.

Elaia: Luoja Suomen Kansansielu on Sielujen Valtakunnan kautta sidottu Elaiaan.

16.

Maallinen : Kansallinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
        1 Minä
        1 Äitini
        1 Isäni
        1 Sukuni äitini puolelta
        1 Sukuni isäni puolelta
        1 Suomalaiset
        1 Yhtenäinen kansa ja kansanmieli, ja kaikki on sidottu ja liitetty

Elaia: Luoja Luojan ja minun välisen Liiton ja sen Liiton Ehtojen - IO Käskyn kautta

Elaia: Luoja Sielullinen :Kansallinen ja Kansainvälinen Pyhä Seurakunta ja Yhteisö
        1 Minun henkilökohtainen sielu
        1 Minun sielullinen suku jossa on kaikkien sukulaistenni sielut
        1 Suomen Kansansielu johon kaikki kansaan kuuluvien sielut on sidottu
        1 Yhteinen Sielujen Valtakunta jossa on kaikkien kansojen 1 Äiti ja 1 Isä
        1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Äiti
        1 Suomen kansan ensimmäinen pyhä Isä
        1 Yhteinen Elaia joka on kaiken luonut ja joka kaikille on sama

17.

Elaia: Luoja Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää minut, sukuni ja kansani maallisella ja sielullisella tasolla yhdeksi. Se on ainut oikea Maallinen Pyhä Seurakunta ja ainut oikea Maallinen Pyhä Liitto ja Maallinen Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.

18.

Elaia: Luoja Hyväksyn vain sanat ja teot jotka yhdistää kansat Yhteisen Sielujen Valtakunnan nimien, ja kaikille kansoille yhteisen Elaian kautta, viitaten Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakiin jonka IO Käskynä tunnemme. Se on ainut oikea Sielullinen Pyhä Liitto ja Sielullinen Pyhä Yhteisö joka on Elaiasta.

19.

Elaia: Luoja Tunnustan maallisella ja sielullisella tasolla yhdistetyn kansani ainoaksi oikeaksi pyhäksi seurakunnaksi, joka Kansansielun kautta yhdistyy Sielujen Valtakuntaan ja Elaiaan, ja tunnustan sen ainoaksi oikeaksi pyhäksi Liitoksi.

20.

Elaia: Luoja Tunnustan, että kaikilla kansoilla on Luojan ja kansan välillä tehty Liitto joka on sielullinen ja maallinen, ja tunnustan, että Liiton ja sen Ehtojan kautta kaikki ihmiset ovat saman arvoisia.

21.

Elaia: Luoja Kiellän kaiken mikä missään mielessä on häpäissyt tai häpäisee minua, äitiäni, isääni, sukua äitini puolelta, sukua isäni puolelta, Kansaani, Kansansielua, Sielujen Valtakuntaa ja Elaiaa, ja Sielujen Valtakunnan ja Elaian Lakia ja Liittoa.

22.

Elaia: Luoja Jos joku missään mielessä, maallisesti tai sielullisesti, kieltää tai on kieltänyt yhdenkään Luojan ja meidän välillä tehdystä Liitosta ja Liiton Ehdoista jotka tunnemme IO Käskynä, silloin hän on kieltänyt ja kieltää kaiken, jopa itsensä.

23.

Elaia: Luoja Ja hänen oman toiveensa mukaan; Minä kiellän hänet enkä anna hänen vaikuttaa minuun missään mielessä, sillä Sielujen Valtakunta ja Luoja on hänet kieltänyt.

Onko sinulla mitään sitä vastaan, että minussa Isäni ja Äitini on yhtä ja että olen yhtä sukuni ja kansani kanssa, ja sieluni kautta kansansielun kanssa, Sielujen Valtakunnan kanssa, ja sitä kautta kaikkien kansojen kanssa, ja Luojan kanssa?

• -I-

tai kirjojen pariin. Luther todella erotti paavilisen roskan katolisesta kirkosta polttaessaan bullan. Hän jo 20-luvun alussa päätyi paavin antikristillisyyteen.

• Matti E Simonaho
        -I- kirjoitti:

tai kirjojen pariin. Luther todella erotti paavilisen roskan katolisesta kirkosta polttaessaan bullan. Hän jo 20-luvun alussa päätyi paavin antikristillisyyteen.

Silloin kun Luther puhui juutalaisten joukkotuhoamisesta, hän puhui ihmiskunnan tuhamisesta. Sillä "Juutalainen" ei siihen aikaan ollut etnisesti sidottu kuten tänään, vaan JW on Goottien kielinen herja IM -kirjaimista. Vanhassa Suomen kielessä IMMInen, joka nykyään on IHMInen.

Martin Lutherin ajatuksia;

" Jumala on varmasti hylännyt juutalaiset eivätkä he enään ole hänen kansansa eikä Hän ole enään heidän jumalansa. "

" Jos sinä näet tai kuulet jonkun juutalaisen opettavan, älä ajattele muuta kuin että kuulet jotain hyvin myrkyllisen basillin puhuvan, joka jo katseellaan myrkyttää ja tappaa ihmisiä. "

" Siksi, kun sinä näet oikean juutalaisen, voit tehdä hyvällä omalla tunnolla ristinmerkin ja sanoa, että siinä menee elävä paholainen. "

" Luonnollisesti pakolaisina juutalaiset eivät saa omistaa mitään. Ja jos he jotain omistavat, se kuuluu luonnollisesti meille. "

" Antaisimme mielellämme lahjoja päästäksemme heistä eroon, sillä he ovat erittäin suuri rasite meille kaikille, niinkuin myös vaiva, rutto ja suoranainen onnettomuus maallemme. "

" Ja jos Mooses nyt eläisi, hän olisi varmaan ensimmäinen joka sytyttäisi juutalaisten koulut ja talot tuleen. "

" Antakoon ylimistön tehdä nyt niin kuin olen sanonut. "

" Siten, jos minulla olisi valta, tahtoisin kerätä kaikki heidän oppineensa ja parhaansa yhteen, että he sen uhan alla, että heidän kielensä revittäisiin irti kurkusta . .. ..."

Martin Lutherin ajatukset sisälsi pahinta mahdollista vihapropagandaa ihmisistä. Martin Lutherin toiveet toteutettiin kirjaimellisesti kaikkien vainojen aikaan 1900 -luvulle saakka - ja vielä tänäänkin.

"Uskonpuhdistaja" = "Ihmisten Joukkoteuraastaja"

• Liisa-Maria
        -I- kirjoitti:

h*****? Vaikka lentokentän uusi Hilton taitaakin olla viiden tähden hotelli, kuten muistutit, enpä taida nyt sinne matkata.

Tokihan teologian tohtorina Martin Luther olisi perustanut oman kirkkokuntansa, jos hän ei olisi voinut hyväksyä paaviutta ja katolista uskoa. Tunnetusti hän ei niin tehnyt. Ei koskaan.

• Matti E Simonaho

Silloin kun Luther puhui juutalaisten joukkotuhoamisesta, hän puhui ihmiskunnan tuhamisesta. Sillä "Juutalainen" ei siihen aikaan ollut etnisesti sidottu kuten tänään, vaan JW on Goottien kielinen herja IM -kirjaimista. Vanhassa Suomen kielessä IMMInen, joka nykyään on IHMInen.

Martin Lutherin ajatuksia;

" Jumala on varmasti hylännyt juutalaiset eivätkä he enään ole hänen kansansa eikä Hän ole enään heidän jumalansa. "

" Jos sinä näet tai kuulet jonkun juutalaisen opettavan, älä ajattele muuta kuin että kuulet jotain hyvin myrkyllisen basillin puhuvan, joka jo katseellaan myrkyttää ja tappaa ihmisiä. "

" Siksi, kun sinä näet oikean juutalaisen, voit tehdä hyvällä omalla tunnolla ristinmerkin ja sanoa, että siinä menee elävä paholainen. "

" Luonnollisesti pakolaisina juutalaiset eivät saa omistaa mitään. Ja jos he jotain omistavat, se kuuluu luonnollisesti meille. "

" Antaisimme mielellämme lahjoja päästäksemme heistä eroon, sillä he ovat erittäin suuri rasite meille kaikille, niinkuin myös vaiva, rutto ja suoranainen onnettomuus maallemme. "

" Ja jos Mooses nyt eläisi, hän olisi varmaan ensimmäinen joka sytyttäisi juutalaisten koulut ja talot tuleen. "

" Antakoon ylimistön tehdä nyt niin kuin olen sanonut. "

" Siten, jos minulla olisi valta, tahtoisin kerätä kaikki heidän oppineensa ja parhaansa yhteen, että he sen uhan alla, että heidän kielensä revittäisiin irti kurkusta . .. ..."

Martin Lutherin ajatukset sisälsi pahinta mahdollista vihapropagandaa ihmisistä. Martin Lutherin toiveet toteutettiin kirjaimellisesti kaikkien vainojen aikaan 1900 -luvulle saakka - ja vielä tänäänkin.

"Uskonpuhdistaja" = "Ihmisten Joukkoteuraastaja"

Ei ole kuin 1 "kuninkaallinen puhdas rotu joka ei koskaan ole sekoittunut toiseen rotuun", ja se on apinat. Ja todistuksen puki lauseiksi se osa, joka aikanaan oppi puhumaan.

• -I-
        Liisa-Maria kirjoitti:

h*****? Vaikka lentokentän uusi Hilton taitaakin olla viiden tähden hotelli, kuten muistutit, enpä taida nyt sinne matkata.

Tokihan teologian tohtorina Martin Luther olisi perustanut oman kirkkokuntansa, jos hän ei olisi voinut hyväksyä paaviutta ja katolista uskoa. Tunnetusti hän ei niin tehnyt. Ei koskaan.

siis mitä ihmettä viserrät? Voitko määritellä miten käsität kirkkokunnan perustamisen?

• Liisa-Maria

• -I-

• ylifariseus

Ei myynyt aneita, vaan sai synnit anteeksi Pietarin kirkon portailla, ja oppi uskosta vanhurskautumiseen oli löytynyt, ilman lain tekoja.
        Paavi haluaa ottaa aneet uudelleen käyttöönsä, ja ainoa välimies Jumalan ja ihmisen välillä on Jeesus Kristus.
        Maria ei ollut sovittaja vaan sovituksen alainen niinkuin muutkin syntiset ja osoittaa, että katolisella kirkollakin on uskossaan puhdistamista.

• Filanthropos

1) Katolisessa kirkossa elävät samat
        apostolisen uskon vastaiset harhaopit
        - messu-uhri
        - omaan ansiollisuuteen perustuva pelastuskäsit.
        - pyhimysten ja Marian palvonta
        Kristuksen asettaminen juoksupojaksi.
        - valheellien opetus paavin asemasta

2) Luther ei ollut paavinvastainen, vaan¨
        paavin väärinkäytöksien vastainen
        Lutherin mielestä paavinkin olisi pitänyt
        olla kristitty

3) Paavi oli Luthervastainen, koska julisti
        Lutherin kirkonkiroukseen ja kuolemanuhan
        alaiseksi

4) Paavit ovat olleet juutalaisvihaajia.
        Vuonna 1480 pantiin toimeen juutalaisvainoja
        paavi Innocentius III:n käskystä.
        Espanjan ja Portugalin suuri juutalaisväestö
        tapettiin lähes sukupuuttoon.
        Sama jatkui Alankomaissa ja Ranskassa

Tutustukaa Tunnustuskirjoihin osoitteessa
        www.concordia.fi

• Lutherin päivänä
        -I- kirjoitti:

minustakin olisi oikein jos luterilaisen kirkon, joka siis pitäytyy tunnustukseen, nimi olisi Aito katolisortodoksinen kirkko, koska sitähän me olemme.

Onko sinulla, Liisa-Maria, Jeesus sydämessä?

Oletko vapaa synneistäsi, jos kuolema tulisi luoksesi tänä yönä?

Kun lukee juttujasi, huokuu niistä katkeruus ja
        viha. Mikä on syynä?
        Miksi vihaat niitä, jotka tahtovat uskoa armosta itsensä pelastetuksi?

Sinäkin saat uskoa ilman mitään ennakkoehtoja.
        Jos et kuitenkaan voi, etkö voisi antaa
        rauhaa muille?

Vihasi Lutheria kohtaan on suorastaan patologista.
        Moni meistä toivoo, että saisit ammattiapua
        sisäiseen tuskaasi.

Jumalan rauhaa sinulle!
        Kristus on Herra!
        Hänet Martti Luther kerran kaivoi esiin kaiken traditiosaasteen alta. Hän on sinun!

• ...,,mnb
        ylifariseus kirjoitti:

Ei myynyt aneita, vaan sai synnit anteeksi Pietarin kirkon portailla, ja oppi uskosta vanhurskautumiseen oli löytynyt, ilman lain tekoja.
        Paavi haluaa ottaa aneet uudelleen käyttöönsä, ja ainoa välimies Jumalan ja ihmisen välillä on Jeesus Kristus.
        Maria ei ollut sovittaja vaan sovituksen alainen niinkuin muutkin syntiset ja osoittaa, että katolisella kirkollakin on uskossaan puhdistamista.

Katolinen kirkko valehteli, että se oli saanut Rooman keisari Konstantinus Suurelta valtansa erottaa ja nimittää keisareita ja kuninkaita.
        Asiakirja paljastui väärennökseksi.

Vuonna 1537 Mantovaan suunnitellun kirkolliskokouksen takia Luther toimittaa painosta Konstantinuksen lahjan tekstin varustaen sen esipuheella ja huomautuksilla.

Hän tahtoo tuoda saksalaisten kristittyjen silmien eteen ”aikamoisen, lihavan, paksun, tuhdin, varsinaisen paavin valheen”: Yksi kaikkein pyhimmän paavinuskon korkeimpia opinkappaleita nimeltään Konstantinuksen lahjoitus ..
        LORENZO VALLA on jo aikoinaan paljastanut asiakirjan väärennökseksi, joskaan ”hän ei hyökkää punaisen, murhaavan, kirotun Rooman porton kimppuun niin terävästi kuin Luther on tehnyt”. Jälkisanoissa Luther arvostelee rikosta, jonka paavit maallisen valtansa pönkittämiseksi ovat tällä väärennöksellä tehneet.

• Historiantutkija

Kirkon opetuksessa oli korjattavaa, ainakin paavin mielestä.
        Vuonna 1523 oli Kirkon näet tunnustettava jotain, kun Lutheria ei vielä oltu saatu hengiltä:

Paavin legaatti CHIEREGATI tuo julki Nürnbergin valtiopäivillä paavin tunnustuksen, jossa myönnetään todeksi monet kirkon epäkohdat ja luvataan tehdä kaikki niiden parantamiseksi, alken Rooman hovista, mistä pahuus alkujaan on lähtenyt....

Mitään ei kuitenkaan tehty, pelattiin vain aikaa..

• Nana-nam
        -I- kirjoitti:

Sulle ISOT HALAUKSET -I-

Ainahan tätä palstaa terrorisoi tuo paavilainen jolla sisäelimet ovat vaihtaneet paikkaa (siis aivot ja munuaiset)

Olen kaivannut mielipiteitäsi koska ne ovat niin hyviä ja innostavia. Puhut asiaa, mutta eihän se perille mene kun toinen hyökkää kuin amfetamiinin vallassa.

Onneksi on Luther ja luterilaisuus voimissaan vaikka julkisuus toisin esittää. Näkeehän sen aina säätiössä, kun sinne kansaa ryhmittyy niin että hyvä kun sisään mahtuu =)

• Liisa-Maria
        -I- kirjoitti:

minustakin olisi oikein jos luterilaisen kirkon, joka siis pitäytyy tunnustukseen, nimi olisi Aito katolisortodoksinen kirkko, koska sitähän me olemme.

Minulle riittää, että virallisilla evl.fi-sivuilla Lutherin tittelinä on "katolinen munkki". Se kertoo kaiken.

Luther ei koskaan itse ollut luterilainen. Hän eli ja kuoli katolilaisena, eikä tahtonut perustaa mitään omaa kirkkoa.

• ylifariseus
        ...,,mnb kirjoitti:

Katolinen kirkko valehteli, että se oli saanut Rooman keisari Konstantinus Suurelta valtansa erottaa ja nimittää keisareita ja kuninkaita.
        Asiakirja paljastui väärennökseksi.

Vuonna 1537 Mantovaan suunnitellun kirkolliskokouksen takia Luther toimittaa painosta Konstantinuksen lahjan tekstin varustaen sen esipuheella ja huomautuksilla.

Hän tahtoo tuoda saksalaisten kristittyjen silmien eteen ”aikamoisen, lihavan, paksun, tuhdin, varsinaisen paavin valheen”: Yksi kaikkein pyhimmän paavinuskon korkeimpia opinkappaleita nimeltään Konstantinuksen lahjoitus ..
        LORENZO VALLA on jo aikoinaan paljastanut asiakirjan väärennökseksi, joskaan ”hän ei hyökkää punaisen, murhaavan, kirotun Rooman porton kimppuun niin terävästi kuin Luther on tehnyt”. Jälkisanoissa Luther arvostelee rikosta, jonka paavit maallisen valtansa pönkittämiseksi ovat tällä väärennöksellä tehneet.

Yhdisti kristinuskon ja pakanuuden keskenään, siitä on todisteena Obeliski Pietarin kirkon aukiolla, jonka kärkikolmio yhdistää Egyptiläiseen aurinko-jumaluuteen, ja siitä on saanut alkunsa auringon päivä sunnuntai, joka ei kuulu kristinuskon perusteisiin.
        Obeliskin kärkikolmio näkyy dollarin setelissä ja alttaritaulujen yläpuolella olevassa kolmiossa, jossa auringon silmä valvoo maallisten varojen käyttöä.
        Pakanuus ei ole lähtöisin Roomasta, vaan Egyptistä, joten pakanuus ja kristillinen usko ovat sekoittuneena vielä tänäkin päivänä ja vahvistuksensa se tulee saamaan EU:n tähtilipun alla.
        Ekumenia on se työkalu, joka tulee yhdistämään, Muslimit, Juutalaiset, Protestantit ja Katoliset samaan pakanalliseen ja kristilliseen Jumaluuteen Rooman vaikutuksen alla.

Sapatti on alkuperäinen luomisen muistopäivä, sitä ei ole Roomakaan torjunut kalentereissaan, vaan lauantain kohdalla lukee sabato.

• viehätys
        ylifariseus kirjoitti:

Yhdisti kristinuskon ja pakanuuden keskenään, siitä on todisteena Obeliski Pietarin kirkon aukiolla, jonka kärkikolmio yhdistää Egyptiläiseen aurinko-jumaluuteen, ja siitä on saanut alkunsa auringon päivä sunnuntai, joka ei kuulu kristinuskon perusteisiin.
        Obeliskin kärkikolmio näkyy dollarin setelissä ja alttaritaulujen yläpuolella olevassa kolmiossa, jossa auringon silmä valvoo maallisten varojen käyttöä.
        Pakanuus ei ole lähtöisin Roomasta, vaan Egyptistä, joten pakanuus ja kristillinen usko ovat sekoittuneena vielä tänäkin päivänä ja vahvistuksensa se tulee saamaan EU:n tähtilipun alla.
        Ekumenia on se työkalu, joka tulee yhdistämään, Muslimit, Juutalaiset, Protestantit ja Katoliset samaan pakanalliseen ja kristilliseen Jumaluuteen Rooman vaikutuksen alla.

Sapatti on alkuperäinen luomisen muistopäivä, sitä ei ole Roomakaan torjunut kalentereissaan, vaan lauantain kohdalla lukee sabato.

Noissa te askartelette!
        Nimimerkkisi on kyllä ihan sopiva kuvastamaan uskonkäsitystäsi. Päälle tulee sitten vielä ruokien lajittelu, eikö vaan?
        Galatalaisten henki.

• ylifariseus
        viehätys kirjoitti:

Noissa te askartelette!
        Nimimerkkisi on kyllä ihan sopiva kuvastamaan uskonkäsitystäsi. Päälle tulee sitten vielä ruokien lajittelu, eikö vaan?
        Galatalaisten henki.

Oikeassa, sitä varten nimimerkki on olemassa, että voit purkaa agressioitasi ja saat tuntemaan itsesi oikeammalta.
        Vaatii monta vuotta päästäkseen alifariseuksesta ylifariseukseksi, sillä se vaatii enemmän nöyryyttä kuin sinulta löytyy.

• Jauch
        Nana-nam kirjoitti:

Sulle ISOT HALAUKSET -I-

Ainahan tätä palstaa terrorisoi tuo paavilainen jolla sisäelimet ovat vaihtaneet paikkaa (siis aivot ja munuaiset)

Olen kaivannut mielipiteitäsi koska ne ovat niin hyviä ja innostavia. Puhut asiaa, mutta eihän se perille mene kun toinen hyökkää kuin amfetamiinin vallassa.

Onneksi on Luther ja luterilaisuus voimissaan vaikka julkisuus toisin esittää. Näkeehän sen aina säätiössä, kun sinne kansaa ryhmittyy niin että hyvä kun sisään mahtuu =)

Kuka tahansa Nana-namin herjauksia, solvauksia ja vihanpitoa lukeva ajatteleva ihminen pysyy taatusti kaukana siitä "säätiöstä", jossa hän elää ja vaikuttaa.

Noin epäkristillistä tekstiä tulee luettua harvoin edes näillä palstoilla.

• Nana-nam
        Jauch kirjoitti:

Kuka tahansa Nana-namin herjauksia, solvauksia ja vihanpitoa lukeva ajatteleva ihminen pysyy taatusti kaukana siitä "säätiöstä", jossa hän elää ja vaikuttaa.

Noin epäkristillistä tekstiä tulee luettua harvoin edes näillä palstoilla.

Joo että kiitos viimeisestä! Tartteeko syyttömän Luther Säätiön päällekin heittää paskaa vain siksi että sitä rakastan???

En ole Säätiön holhouksessa niinkuin te olette paavinne kulttiremmissä. Luonteeni heikkoudet ovat kuule ihan synnynnäiset, eivätkö säätiön syy eivätkä siellä käymisen seuraus. En myöskään ole säätiön julkinen edustaja enkä 'vaikuttaja', joten syyttelysi hiihtää heikoilla hangilla.

Olen luterilainen ihminen, ja ihmisenä niinkuin kuka tahansa. En ole kenenkään ylä- enkä alapuolelle itseäni asettanut. Se että suutun henkilööni kohdistuvista toistuvista sättimisistä on sentään tervettä, vaikka sanallisissa yhteenotoissa ylilyöntejä voi tapahtua.

Mutta minä EN ole lyönyt sinua jauch vyön alle. Nyt lyöt minua syyttämällä viatonta Luther Säätiötä siitä, että olen sellainen kuin olen. Voiko törkeämmin enää lyödä? Pitäiskö minun haukkua ja häpäistä mutsisi sen takia että sinulla ei kaikki kammarit lämpiä yhtäaikaa???

Ei. Niin en koskaan tekisi. Minulla on yhä munuaiset vyön alla ja sydän paikallaan.

• ekumeenikko
        Nana-nam kirjoitti:

Joo että kiitos viimeisestä! Tartteeko syyttömän Luther Säätiön päällekin heittää paskaa vain siksi että sitä rakastan???

En ole Säätiön holhouksessa niinkuin te olette paavinne kulttiremmissä. Luonteeni heikkoudet ovat kuule ihan synnynnäiset, eivätkö säätiön syy eivätkä siellä käymisen seuraus. En myöskään ole säätiön julkinen edustaja enkä 'vaikuttaja', joten syyttelysi hiihtää heikoilla hangilla.

Olen luterilainen ihminen, ja ihmisenä niinkuin kuka tahansa. En ole kenenkään ylä- enkä alapuolelle itseäni asettanut. Se että suutun henkilööni kohdistuvista toistuvista sättimisistä on sentään tervettä, vaikka sanallisissa yhteenotoissa ylilyöntejä voi tapahtua.

Mutta minä EN ole lyönyt sinua jauch vyön alle. Nyt lyöt minua syyttämällä viatonta Luther Säätiötä siitä, että olen sellainen kuin olen. Voiko törkeämmin enää lyödä? Pitäiskö minun haukkua ja häpäistä mutsisi sen takia että sinulla ei kaikki kammarit lämpiä yhtäaikaa???

Ei. Niin en koskaan tekisi. Minulla on yhä munuaiset vyön alla ja sydän paikallaan.

Tavallisille luterilaisille on jo ajat sitten ollut selvää, ettei adventtikirkoissa omia pikku jumalanpalveluksiaan jäjestävä porukka voi olla luterilainen.

Valitettavasti vain kirkkomme johto ei ole vielä ryhtynyt kaikkiin vaadittaviin toimenpiteisiin, lähinnä pelon ja kirkkopoliittisen laskelmoinnin takia. Mutta se aika tulee pian.

Ja silloin saamme nähdä ketkä niitä jauhopäitä ovat...

• höpinää
        ekumeenikko kirjoitti:

Tavallisille luterilaisille on jo ajat sitten ollut selvää, ettei adventtikirkoissa omia pikku jumalanpalveluksiaan jäjestävä porukka voi olla luterilainen.

Valitettavasti vain kirkkomme johto ei ole vielä ryhtynyt kaikkiin vaadittaviin toimenpiteisiin, lähinnä pelon ja kirkkopoliittisen laskelmoinnin takia. Mutta se aika tulee pian.

Ja silloin saamme nähdä ketkä niitä jauhopäitä ovat...

Liisa-Maria, ekumeenikko, sama persoona.

Luterilaisuus:
        Mistä lähtien se on määritelty kokouspaikan ja sanankuulijoiden määrän mukaan?

Miten hengetön pitää olla, että tuollaista erehtyy edes esittämään?

Jos kaverit pitävät kiinni luterilaisesta tunnustuksesta, kuka heidän luterilaisuutensa kieltää?

• Liisa-Maria
        höpinää kirjoitti:

Liisa-Maria, ekumeenikko, sama persoona.

Luterilaisuus:
        Mistä lähtien se on määritelty kokouspaikan ja sanankuulijoiden määrän mukaan?

Miten hengetön pitää olla, että tuollaista erehtyy edes esittämään?

Jos kaverit pitävät kiinni luterilaisesta tunnustuksesta, kuka heidän luterilaisuutensa kieltää?

Olen sen verran suorasanainen typykkä, ettei minulla ole mitään tarvetta eikä edes aikaa käyttää muita nimimerkkejä.

Jos käyttäisin, vakuutan sinulle: en tulisi koskaan esiintymään ainakaan luterilaisena! Sen verran syvällä ovat meikänaisen tunteet...

• Jotenkin on nämä synttärit menneet matalalla profiililla joka vuosi. En ainakaan ole törmännyt juhlauutisiin tms. Vaikka tasavuosiahan sitä enempi juhlitaan. Ehkä sitä oli 500-vuotissynttäreitä aikoinaan.

• Liisa-Maria

Jospa tekin Lutherin nimellä ratsastavat alkaisitte kunnioittaa häntä edes sen verran, että käyttäisitte hänen oikeaa etunimeään ettekä siitä tehtyä tökeröä, lapsellista ja naurettavaa suomalaisväännöstä? Se olisi paras mahdollinen syntymäpäivälahja Lutherille.

Vai oletteko kuulleet puhuttavan Yrjö Bushista, Kaarlo Bildtistä, Rauno Reaganista tai Vihtori Hugosta? En minäkään. Ilmeisesti on niin, että edellämainittuja kunnioitetaan, mutta Luhteria ei. Voi, Martin-parkaa!

• Matti E Simonaho

Lutheri kun syövyttää mielen, ajan myötä unohtaa kuka on, ja sekoittaa sellaista mitä ei ole, sellaiseen mitä on. Ja pikkuhiljaa muuttuu Lutheriksi, ja on "maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva" = kasvi/eläin. Sillä vain sieluttomat kasvit ja eläimet ovat maasta tulleita ja maaksi tulevia.

• Matti E Simonaho

Lutheri kun syövyttää mielen, ajan myötä unohtaa kuka on, ja sekoittaa sellaista mitä ei ole, sellaiseen mitä on. Ja pikkuhiljaa muuttuu Lutheriksi, ja on "maasta tullut ja maaksi jälleen tuleva" = kasvi/eläin. Sillä vain sieluttomat kasvit ja eläimet ovat maasta tulleita ja maaksi tulevia.

Toisin sanoen, syntymästä (väittää että lapsi on syntinen=rikollinen) kuolemaan (maasta tullut ja maaksi tuleva on kasvi/eläin) "se herjaa kaikkea mikä on pyhää" (Ilmestyskirja).

• Matti E Simonaho

Toisin sanoen, syntymästä (väittää että lapsi on syntinen=rikollinen) kuolemaan (maasta tullut ja maaksi tuleva on kasvi/eläin) "se herjaa kaikkea mikä on pyhää" (Ilmestyskirja).

Meitä ei kukaan herätä viimeisenä päivänä, vaan meidän pitää herätä kuolleista, ennen viimeistä päivää.

• Kirjansa lukenut

Kaikissa sivistysmaissa on muunneltu etunimiä.

Englantilaiset historiantutkijat puhuvat
        roomalaisesta Antoniuksesta nimellä Anthony
        tai
        kuningas Fredrik Wilhelmistä nimellä
        Frederic William.

Ranskalaisilla, ruotsalaisilla ja suomalaisilla on aivan vastaavat muunnoksensa.

Aivan hyvin voidaan käyttää nimeä Martti

• Kirjoittelija2

"Hän oli Martin, ei "Martti". Jospa tekin Lutherin nimellä ratsastavat alkaisitte kunnioittaa häntä edes sen verran, että käyttäisitte hänen oikeaa etunimeään ettekä siitä tehtyä tökeröä, lapsellista ja naurettavaa suomalaisversiota."

Martti niin kuin myös Martin on muodostettu latinalaisesta nimestä Martinus `sotainen`, pohjana sodanjumala Mars. Nimi Martti on Suomessa sijoitettu uskonpuhdistaja Martti Lutherin syntymäpäivälle.

Luterilaisen kirkon sivuilla Aamenesta öylättiin sanotaan Lutherista näin: " Martin Luther ( 1483 - 1546 ) - suomalaisittain etunimi kirjoitetaan usein Martti - oli uskonpuhdistuksen käynnistäjä."

Haulle "Martti Luther" löytyi netistä 27 200 tulosta ja haulle "Martin Luther" 24 000 tulosta. Niin että kaipa säilyvät sitten molemmat versiot sinun mielipiteestäsi huolimatta.

"Vai oletteko kuulleet puhuttavan Yrjö Bushista, Kaarlo Bildtistä, Rauno Reaganista tai Vihtori Hugosta?"

Bush, Bildt ja Reagan ovat nykyajalta, jolloin nimet kirjoitetaan sellaisenaan eikä niitä enää kansanomaisteta. Hugo on taas on ollut tavalliselle rahvaalle aika tuntematon. Lutherin taas tiesivät Suomessa kaikki luterilaiset. Siksi hänen nimestään käytettiin myös suomalaista versiota.

Näköjään alkavat sinultakin vähiteleln puheenaiheeet ehtyä, kun pitää puuttua jo kuriositeetteihin. No, on sitä pulputusta riittänytkin.

• Paaviton

Tasapuolisuuden vuoksi suomalaiset ja muunkin kieliset ovat käyttäneet myös joistakin paaveistanne omankielisiä väännösnimiä, esimerkiksi Paavalista ja Johanneksesta. Nimien vääntämisellä on kai pyritty tekemään nuo tyypit jotenkin muka läheisemmiksi.

Mutta luterilaiset piispat eivät sentään ole pilkanneet kasteen yhteydessä saamaansa nimeä muuntamalla sen joksikin toiseksi, kuten paavinne, nämä "Kristuksen sijaiset".

• Liisa-Maria
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

"Hän oli Martin, ei "Martti". Jospa tekin Lutherin nimellä ratsastavat alkaisitte kunnioittaa häntä edes sen verran, että käyttäisitte hänen oikeaa etunimeään ettekä siitä tehtyä tökeröä, lapsellista ja naurettavaa suomalaisversiota."

Martti niin kuin myös Martin on muodostettu latinalaisesta nimestä Martinus `sotainen`, pohjana sodanjumala Mars. Nimi Martti on Suomessa sijoitettu uskonpuhdistaja Martti Lutherin syntymäpäivälle.

Luterilaisen kirkon sivuilla Aamenesta öylättiin sanotaan Lutherista näin: " Martin Luther ( 1483 - 1546 ) - suomalaisittain etunimi kirjoitetaan usein Martti - oli uskonpuhdistuksen käynnistäjä."

Haulle "Martti Luther" löytyi netistä 27 200 tulosta ja haulle "Martin Luther" 24 000 tulosta. Niin että kaipa säilyvät sitten molemmat versiot sinun mielipiteestäsi huolimatta.

"Vai oletteko kuulleet puhuttavan Yrjö Bushista, Kaarlo Bildtistä, Rauno Reaganista tai Vihtori Hugosta?"

Bush, Bildt ja Reagan ovat nykyajalta, jolloin nimet kirjoitetaan sellaisenaan eikä niitä enää kansanomaisteta. Hugo on taas on ollut tavalliselle rahvaalle aika tuntematon. Lutherin taas tiesivät Suomessa kaikki luterilaiset. Siksi hänen nimestään käytettiin myös suomalaista versiota.

Näköjään alkavat sinultakin vähiteleln puheenaiheeet ehtyä, kun pitää puuttua jo kuriositeetteihin. No, on sitä pulputusta riittänytkin.

On tietenkin totta, että kielessämme esimerkiksi kuninkaiden, keisareiden ja paavien nimet on perinteisesti suomennettu. Puhutaan Kaarle Suuresta ja Johannes Paavali II:sta.

Niin ei kuitenkaan toimita tavallisten historian hahmojen kohdalla.

Itse väitän, että Martin Lutherin etunimi on suomennettu aivan samassa propagandistisessa tarkoituksessa kuin hänestä käytetään valheellsita, indoktrinovaa ja suorastaan vastenmielistä käsitettä "uskonpuhdistaja".

Moista sanaa ei ole edes olemassa missään muussa kielessä, mutta toistaalta harvassa maassa onkaan niin vähän todellista kulttuuri-intelligentsiaa ja -keskustelua kuin köyhien ja hylättyjen kylien Suomessa, joka viime vuodet on täyttänyt hengellistä tyhjyyttään jonkin sortin kollektiivisella seksifiksaatiolla.

Mitä tulee netin hakumoottoriisi, et kai ole vielä havahtunut sille, että hakumoottorisi etsii ennen kaikkea suomalaisia sivustoja, koska se tunnistaa tietokoneesi suomalaiseksi.

• Liisa-Maria
        Paaviton kirjoitti:

Tasapuolisuuden vuoksi suomalaiset ja muunkin kieliset ovat käyttäneet myös joistakin paaveistanne omankielisiä väännösnimiä, esimerkiksi Paavalista ja Johanneksesta. Nimien vääntämisellä on kai pyritty tekemään nuo tyypit jotenkin muka läheisemmiksi.

Mutta luterilaiset piispat eivät sentään ole pilkanneet kasteen yhteydessä saamaansa nimeä muuntamalla sen joksikin toiseksi, kuten paavinne, nämä "Kristuksen sijaiset".

Paavi onkin apostoli Pietarin seuraajana koko kristikunnan kiistaton pää, joten hän on kaikkialla maailmassa "kotonaan". Siksi hänen nimensä luontuu kaikilla kielillä ja on kaikkien kaikkien aitojen kristittyjen huulilla.

• Nana-nam
        Kirjoittelija2 kirjoitti:

Asiantunteva ja erinomainen kirjoitus. Todella ihanaa että niitä tännekin eksyy. Martille onnea synttärien johdosta ja sulle aplodit =)

• Nana-nam
        Liisa-Maria kirjoitti:

Paavi onkin apostoli Pietarin seuraajana koko kristikunnan kiistaton pää, joten hän on kaikkialla maailmassa "kotonaan". Siksi hänen nimensä luontuu kaikilla kielillä ja on kaikkien kaikkien aitojen kristittyjen huulilla.

edelleenkään. Uskotko ihan oikeasti itseesi niin paljon, että voit väittää olevasi täydellinen ihminen täydellisine mielipiteineen? Ei ihme että paavi kolisee sulle niin kovaa, kun kerran uskot itsekin jakelevasi täydellisiä mielipiteitä 'ex catedra' niinkuin paavisikin.

PS. Jos painuisitkin sinne Hiltoniin niin olen varma että alta aikayksikön Hiltonista tulisi tosiaankin h******

PS. Kunnioittaisit edes sen verran luterilaisia että pysyisit täältä poissa (eli kuten I sanoisi, olemme periaatteessa 'katolisia ortodokseja' mitä luterilainen kirkko itseasiassa edustaa. Tarkoittaahan katolisuus yleistä ja ortodoksisuus oikeaoppista, eli edustamme universaalia ja oikeaoppista Kristuksen kirkkoa)

• Kirjoittelija2
        Liisa-Maria kirjoitti:

On tietenkin totta, että kielessämme esimerkiksi kuninkaiden, keisareiden ja paavien nimet on perinteisesti suomennettu. Puhutaan Kaarle Suuresta ja Johannes Paavali II:sta.

Itse väitän, että Martin Lutherin etunimi on suomennettu aivan samassa propagandistisessa tarkoituksessa kuin hänestä käytetään valheellsita, indoktrinovaa ja suorastaan vastenmielistä käsitettä "uskonpuhdistaja".

Moista sanaa ei ole edes olemassa missään muussa kielessä, mutta toistaalta harvassa maassa onkaan niin vähän todellista kulttuuri-intelligentsiaa ja -keskustelua kuin köyhien ja hylättyjen kylien Suomessa, joka viime vuodet on täyttänyt hengellistä tyhjyyttään jonkin sortin kollektiivisella seksifiksaatiolla.

Mitä tulee netin hakumoottoriisi, et kai ole vielä havahtunut sille, että hakumoottorisi etsii ennen kaikkea suomalaisia sivustoja, koska se tunnistaa tietokoneesi suomalaiseksi.

"On tietenkin totta, että kielessämme esimerkiksi kuninkaiden, keisarien ja paavien nimet on perinteisesti suomennettu. Puhutaan Kaarle Suuresta ja Johannes Paavali II:sta. Näin ei kuitenkaan toimita tavallisten historian hahmojen kohdalla."

En tiedä, mitä sinä tarkoitat tavallisilla historian hahmoilla, mutta ainakin Valentinin ison kaksiosaisen maailmanhistorian henkilöluettelossa mainitaan myös Luther, Martti, uskonpuhdistaja. Ei uskonpuhdistaja ole mikään "tavallinen historian hahmo", jokin aivan tavallinen matti-tai-maija-meikäläinen, vaikka sinä sitä mieltä olisitkin. Uskonpuhdistajalta vaaditaan paljon enemmän kuin joltakin aivan tavalliselta keskistason kuninkaalta, keisarilta tai paavilta.

"Itse väitän, että Martti Lutherin etunimi on suomennettu aivan samassa propagindistesessa tarkoituksessa kuin hänestä käytetään valheellista, indoktrinoivaa ja suorastaan vastenmielistä käsitettä "uskonpuhdistaja"."

Minä taas väitän, että Suomessa ihmiset alkoivat käyttää Lutherin etunimestä heille tutumpaa muotoa Martti ilman mitään propagandistista tarkoitusta. Samasta nimestähän on kuitenkin kysymys.

Jos sinulle vastakääntyneenä katolilaisena on sana uskonpuhdistus loukkaava etkä sitä halua kuulla, niin ehdotan, että vähennät käyntejäsi sellaisilla palstoilla, joilla sitä käytetään, esimerkiksi täällä. Vuoden 2002 Uuden suomen kielen sanakirjan mukaan asiatyylin sana uskonpuhdistus = protestantisten kirkkokuntien syntyyn johtanut 1500-luvulta alkanut uudistusliike.

"Moista sanaa ei ole edes olemassa missään muussa kielessä, mutta toisaalta harvassa maassa onkaan niin vähän todellista kulttuuri-intelligentsiaa ja -keskustelua kuin köyhien ja hylättyjen kylien Suomessa, joka viime vuodet on täyttänyt hengellistä tyhjyyttään jonkin sortin kollektiivisella seksifiksaatiolla."

Näkemyksesi on kovin negatiivinen. Vaikka itse alun perin olenkin kotoisin maalta, niin en tunne tuommoisia "köyhiä ja hylättyjä kyliä". En myöskään ole sattunut kuulemaan "kollektiivisista seksifiksaatioista", mutta sinä kai sitten tunnet tarkoin nuo tuommoiset asiat.

"Mitä tulee netin hakumoottoriisi, et kai ole vielä havahtunut sille, että hakumoottorisi etsii ennen kaikkea suomalaisia sivustoja, koska se tunnistaa tietokoneesi suomalaiseksi."

Sama se, tärkeää vain nähdä, että molemmilla nimen muodoilla on Suomessa käyttäjänsä.

• rauhottua
        Liisa-Maria kirjoitti:

Surkeita johtopäätöksiä.

Martti on suomalainen käännös pyhimyksen nimestä.
        Mikael on suomeksi Mikko. Kovin propagandistisia nämä luterilaiset. Hehheeh

Luonnollisestikaan sitä ei esiinny muissa kielissä, kun eivät ruotsalaiset puhu Heikistäkään, vaan Henrikistä.

Eivät englantilaisetkaan käytä nimeä Jorma, vaan Jeremy.
        Kovin propagandistista.

Espanjalaiset ovat muuten käyttäneet sukunimestä Luther muotoa Lutero. Kovin propagadistista.

• tyhjäääää
        Nana-nam kirjoitti:

edelleenkään. Uskotko ihan oikeasti itseesi niin paljon, että voit väittää olevasi täydellinen ihminen täydellisine mielipiteineen? Ei ihme että paavi kolisee sulle niin kovaa, kun kerran uskot itsekin jakelevasi täydellisiä mielipiteitä 'ex catedra' niinkuin paavisikin.

PS. Jos painuisitkin sinne Hiltoniin niin olen varma että alta aikayksikön Hiltonista tulisi tosiaankin h******

PS. Kunnioittaisit edes sen verran luterilaisia että pysyisit täältä poissa (eli kuten I sanoisi, olemme periaatteessa 'katolisia ortodokseja' mitä luterilainen kirkko itseasiassa edustaa. Tarkoittaahan katolisuus yleistä ja ortodoksisuus oikeaoppista, eli edustamme universaalia ja oikeaoppista Kristuksen kirkkoa)

Pahaa oloonsa ressukka purkaa.

• Luterilainen näkökulma

Minä olen aina puhunut Martin Lutherista ja tunnustan avoimesti sen tosiasian, että hän oli saksalainen, ei suomalainen.

• Nana-nam
        Luterilainen näkökulma kirjoitti:

Minä olen aina puhunut Martin Lutherista ja tunnustan avoimesti sen tosiasian, että hän oli saksalainen, ei suomalainen.

oliko sun esi-isät suomalaisia? Jos ei ollu, niin miksi Martin olisi pitäny olla???
        onko sulle suomalaisuus jokin mitta joka tarkoittaa rehellisyyttä?

Surkeeta kiihkokumartelua harrastat yhden katolisen fanaatikon eessä, luterilainen väität olevasi mutta pyllistät omalle uskoles! En viitti haistella pierujas. Sun luterilainen näkökulmas on katolilaisuutta ruskeesti nuolevaa lipilaaraa.

• ekumeenikko
        Nana-nam kirjoitti:

oliko sun esi-isät suomalaisia? Jos ei ollu, niin miksi Martin olisi pitäny olla???
        onko sulle suomalaisuus jokin mitta joka tarkoittaa rehellisyyttä?

Surkeeta kiihkokumartelua harrastat yhden katolisen fanaatikon eessä, luterilainen väität olevasi mutta pyllistät omalle uskoles! En viitti haistella pierujas. Sun luterilainen näkökulmas on katolilaisuutta ruskeesti nuolevaa lipilaaraa.

Kuka tahansa näitä kirjoituksiasi lukeva voi itse saada suoran kuvan siitä millaista on Luther Säätiön "hengellisyys". Se on pelkkää loanheittoa toisten päälle. Kysymyksessä on nopeasti lahkoutuva porukka, joka olisi jo ajat sitten pitänyt erottaa luterilaisesta kirkosta, jolle he ovat vain häpeäksi.

• ekumeenikko!
        ekumeenikko kirjoitti:

Kuka tahansa näitä kirjoituksiasi lukeva voi itse saada suoran kuvan siitä millaista on Luther Säätiön "hengellisyys". Se on pelkkää loanheittoa toisten päälle. Kysymyksessä on nopeasti lahkoutuva porukka, joka olisi jo ajat sitten pitänyt erottaa luterilaisesta kirkosta, jolle he ovat vain häpeäksi.

Sinussa puhuu tällä kertaa "ekumeenikko", jonka sydämessä asuu viha. Välillä olet joku toinen nimimerkki.

Kristityn arkea on risti. Kirkossamme joudumme myös kärsimään siitä, että kaikki eivät seuraa sanaa.
        Sinun elämääsi ei ristin kantaminen näytä kuuluvan.

Toisten kristittyjen vaino ja pannaaminen, ajaminen pois kirkosta - vain siksi, että nämä tahtovat pitää kiinni Jumalan sanasta - on pelkkää Herodeksen ekumeniaa.

"..näin he vainosivat profeettoja, jotka teidän edellänne olivat".

Kiitos sinulle ekumeenikko, sinä todistat meille siitä, että Kristuksen ennustus on totta.
        Tämä tekee meidät vahvemmaksi.

• Liisa-Maria
        ekumeenikko! kirjoitti:

Sinussa puhuu tällä kertaa "ekumeenikko", jonka sydämessä asuu viha. Välillä olet joku toinen nimimerkki.

Kristityn arkea on risti. Kirkossamme joudumme myös kärsimään siitä, että kaikki eivät seuraa sanaa.
        Sinun elämääsi ei ristin kantaminen näytä kuuluvan.

Toisten kristittyjen vaino ja pannaaminen, ajaminen pois kirkosta - vain siksi, että nämä tahtovat pitää kiinni Jumalan sanasta - on pelkkää Herodeksen ekumeniaa.

"..näin he vainosivat profeettoja, jotka teidän edellänne olivat".

Kiitos sinulle ekumeenikko, sinä todistat meille siitä, että Kristuksen ennustus on totta.
        Tämä tekee meidät vahvemmaksi.

Annan katolilaisena täyden tuen suunnitelluille ns. koville otteille naispappeuden vastustajien nujertamiseksi luterilaisella puolella.

Naispappeus kuuluu luterilaisuuteen ja siitä on olemassa kirkolliskokouksen virallinen päätös. Me muut kristityt emme voi enää olla katsomassa naispappeuden vastustajien aikaansaamaa syvää hajaannusta luterilaisten keskuudessa. Siitähän kärsii koko ekumenia.

Naispappeuden vastustajat olisivat rehellisiä, jos te tekisivät ainoan mahdollisen päätöksen: paluun suomalaisten esi-isien katoliseen uskoon.

• -I-
        Liisa-Maria kirjoitti:

Annan katolilaisena täyden tuen suunnitelluille ns. koville otteille naispappeuden vastustajien nujertamiseksi luterilaisella puolella.

Naispappeus kuuluu luterilaisuuteen ja siitä on olemassa kirkolliskokouksen virallinen päätös. Me muut kristityt emme voi enää olla katsomassa naispappeuden vastustajien aikaansaamaa syvää hajaannusta luterilaisten keskuudessa. Siitähän kärsii koko ekumenia.

Naispappeuden vastustajat olisivat rehellisiä, jos te tekisivät ainoan mahdollisen päätöksen: paluun suomalaisten esi-isien katoliseen uskoon.

on raamatullisuutta, joten emme voi suostua naispappeuteen, jonka kieltää selvästi esim. 1 Kor. 14 ja 1 Tim. 2&3.

On naurettavaa, että katolisena puutut meidän asioihimme. Tietenkin katsot ongelmia omista lähtökohdistasi ja tämä ei johda hedelmälliseen keskusteluun luterilaisuuden osalta.

Meille opillinen ykseys on tärkeintä. Näkyvä voi olla kaunis todistus ykseydestä, joka on Raamatun äärellä saavutettu.

• Aitoluterilainen
        Liisa-Maria kirjoitti:

Olen naispappeuden vastustaja.
        Olen alkuperäisessä apostolisessa uskossa, eikä sitä voi minulta riistää kukaan, ei paavi eikä perkele eikä Liisa-Maria.

Naispappeus ei ole luterilaista, se ei ole luterilaisen uskon mukaista.
        CA tai FC eivät puhu siitä mitään.

Monet luterilaiset kirkot torjuvat edelleen naispappeuden. Toki he edelleen ovat luterilaisia, or what?

Edessä voi olla vainon tie.
        Sitä tietä ovat monet katolisen kirkon kynsiin joutuneet kulkeneet veritodistajina.
        Entä sitten?
        Kristityn elämään kuuluu risti. Miksi en sitä kantaisi? Herrani kantoi sitä halki pilkkakaupungin Golgatalle asti.

Kiitos Isä, että ilmoitit minulle Poikasi ja annoit evankeliumisi valkeuden sydämeeni!
        Sanasi on arteeni!

• Liisa-Maria
        Aitoluterilainen kirjoitti:

Olen naispappeuden vastustaja.
        Olen alkuperäisessä apostolisessa uskossa, eikä sitä voi minulta riistää kukaan, ei paavi eikä perkele eikä Liisa-Maria.

Naispappeus ei ole luterilaista, se ei ole luterilaisen uskon mukaista.
        CA tai FC eivät puhu siitä mitään.

Monet luterilaiset kirkot torjuvat edelleen naispappeuden. Toki he edelleen ovat luterilaisia, or what?

Edessä voi olla vainon tie.
        Sitä tietä ovat monet katolisen kirkon kynsiin joutuneet kulkeneet veritodistajina.
        Entä sitten?
        Kristityn elämään kuuluu risti. Miksi en sitä kantaisi? Herrani kantoi sitä halki pilkkakaupungin Golgatalle asti.

Kiitos Isä, että ilmoitit minulle Poikasi ja annoit evankeliumisi valkeuden sydämeeni!
        Sanasi on arteeni!

Muualla naispappeuskeksinnön vastustajat ovat seuranneet Jumalan tahtoa rohkeammin: Irlannissa 400.000 anglikaania on palaamassa katoliseen äitikirkkoon, muualla maailmassa toiset 400.000. Mitä nyt taas miljoonalla lukumäärämme kasvaa...

• Tuo pelastuksen
        Liisa-Maria kirjoitti:

Muualla naispappeuskeksinnön vastustajat ovat seuranneet Jumalan tahtoa rohkeammin: Irlannissa 400.000 anglikaania on palaamassa katoliseen äitikirkkoon, muualla maailmassa toiset 400.000. Mitä nyt taas miljoonalla lukumäärämme kasvaa...

Minun turvani on ikiaikojen Jumala, Hänen pelastuksensa sana on minulle ilmoitettu.

Paavia ei ole edestäni ristiinnaulittu, eikä hänen kirkkonsa mahtí pelasta ainuttakaan sielua kadotuksesta.

---
        Älä vihastu pahain tähden,
        älä kadehdi väärintekijöitä
        sillä niinkuin heinä heidät pian niitetään pois,
        ja he lakastuvat niinkuin vihanta ruoho.
        Ps 37

• -I-
        Liisa-Maria kirjoitti:

kai tiedät, että anglikaanien kirkko käsitys on erilainen kuin meillä luterilaisilla?
        He korostavat näkyvyyttä teikäläisten tavoin.

• Liisa-Maria
        -I- kirjoitti:

kai tiedät, että anglikaanien kirkko käsitys on erilainen kuin meillä luterilaisilla?
        He korostavat näkyvyyttä teikäläisten tavoin.

"kai tiedät, että anglikaanien kirkko käsitys on erilainen kuin meillä luterilaisilla?
        He korostavat näkyvyyttä teikäläisten tavoin."

Näkyvyyttä lienee kovin vaikea korostaa, jos sunnuntaijumiksissanne istuu vain kourallinen harmaahapseja.

• -I-
        Liisa-Maria kirjoitti:

"kai tiedät, että anglikaanien kirkko käsitys on erilainen kuin meillä luterilaisilla?
        He korostavat näkyvyyttä teikäläisten tavoin."

Näkyvyyttä lienee kovin vaikea korostaa, jos sunnuntaijumiksissanne istuu vain kourallinen harmaahapseja.

messuissamme käy paljon väkeä. väärästä todistuksesta taisi kiirastuliaika nyt taas pidetä.

• Liisa-Maria
        -I- kirjoitti:

messuissamme käy paljon väkeä. väärästä todistuksesta taisi kiirastuliaika nyt taas pidetä.

Kuulin joltakulta, että pelkästään Los Angelesin katolisessa hiippakunnassa on enemmän väkeä kuin koko Suomen ev.-lut. kirkkokunnassa yhteensä? Oletko koskaan kuullut Los Angelesin katolisesta hiippakunnasta? En minäkään.

Vaikka täyttäisitte kellarinne täyteen, muistakaa toki, että maailmanlaajuiseen ja 2000-vuotiseen katoliseen kirkkoon verrattuna tilanteenne on sama kuin että hiiri läksyttäisi elefanttia.

• -I-
        Liisa-Maria kirjoitti:

Kuulin joltakulta, että pelkästään Los Angelesin katolisessa hiippakunnassa on enemmän väkeä kuin koko Suomen ev.-lut. kirkkokunnassa yhteensä? Oletko koskaan kuullut Los Angelesin katolisesta hiippakunnasta? En minäkään.

Vaikka täyttäisitte kellarinne täyteen, muistakaa toki, että maailmanlaajuiseen ja 2000-vuotiseen katoliseen kirkkoon verrattuna tilanteenne on sama kuin että hiiri läksyttäisi elefanttia.

todella, että olette se pieni, piskuinen lauma, joka tulee pelastumaan?

Koko ei ratkaise.

• manimani'
        Liisa-Maria kirjoitti:

"Oletko koskaan kuullut Los Angelesin katolisesta hiippakunnasta? En minäkään."

Kyllähän tästä hiippakunnasta on kuultu ja luettu paljonkin. Kas, kun ei ole katolilaiselle tuttu. Eikös se ole sama hiippakunta, joka taipui joulukuussa 2006 pakon edessä maksamaan pedofialian uhreille 60 miljoonaa dollaria ja viime heinäkuussa 660 miljoonaa dollaria lisää. Siinä meni rakennus poikineen myyntiin.

• Liisa-Maria
        manimani' kirjoitti:

Kyllähän tästä hiippakunnasta on kuultu ja luettu paljonkin. Kas, kun ei ole katolilaiselle tuttu. Eikös se ole sama hiippakunta, joka taipui joulukuussa 2006 pakon edessä maksamaan pedofialian uhreille 60 miljoonaa dollaria ja viime heinäkuussa 660 miljoonaa dollaria lisää. Siinä meni rakennus poikineen myyntiin.

Katolisen kirkon likapyykki on nyt pesty. Aivan ensimmäisenä kristillisistä kirkkokunnista se tarttui ongelmaan rehellisesti ja päättäväisesti.

Kun aikanaan tähän asti vaietut ja peitellyt ongelmat tulevat esille täällä koti-Suomessa ja teidän puolellanne, lupaan istua jokaikisessä oikeudenkäynnissä ja ihan etupenkissä!

• manimani'
        Liisa-Maria kirjoitti:

Katolisen kirkon likapyykki on nyt pesty. Aivan ensimmäisenä kristillisistä kirkkokunnista se tarttui ongelmaan rehellisesti ja päättäväisesti.

Kun aikanaan tähän asti vaietut ja peitellyt ongelmat tulevat esille täällä koti-Suomessa ja teidän puolellanne, lupaan istua jokaikisessä oikeudenkäynnissä ja ihan etupenkissä!

"Katolisen kirkon likapyykki on nyt pesty. Aivan ensimmäisenä kristillisistä kirkkokunnista se tarttui ongelmaan rehellisesti ja päättäväisesti."

Pahoin pelkään, ettei katolisen kirkon likapyykki ole vielä likikään pesty. Niin tiuhaan on vuosien saatossa tullut uusia pedofiliatapauksia julki. Mutta tämä asia selviää tulevaisuudessa, joten siitä ei kannata sen enempää spekuloida.

Tuosta "rehellisyydestä ja päättäväisyydestä" sen verran, että kyseinen luonnehdinta ei lainkaan täsmää siihen täysin edesvastuuttomaan peittelyyn, salailuun ja pedofiilipappien kierrätykseen, jota katolisen kirkon piirissä asian tiimoilta harrastettiin aina siihen saakka, kunnes kuin mopo karkasi käsistä niin pahasti, ettei maton alla pitäminen enää onnistunut.

Olen koko lailla vakuuttunut, ettei luterilaisen kirkkomme papisto ole sakramentaalisten katolilaisten virkaveljiensä tasalla pedofiliatapausten määrän osalta. Palataan asiaan, jos näyttöä päinvastaisesta tulee. Sitä ennen asialla on turha hekumoida.

• vain 1 ongelma
        manimani' kirjoitti:

"Katolisen kirkon likapyykki on nyt pesty. Aivan ensimmäisenä kristillisistä kirkkokunnista se tarttui ongelmaan rehellisesti ja päättäväisesti."

Pahoin pelkään, ettei katolisen kirkon likapyykki ole vielä likikään pesty. Niin tiuhaan on vuosien saatossa tullut uusia pedofiliatapauksia julki. Mutta tämä asia selviää tulevaisuudessa, joten siitä ei kannata sen enempää spekuloida.

Tuosta "rehellisyydestä ja päättäväisyydestä" sen verran, että kyseinen luonnehdinta ei lainkaan täsmää siihen täysin edesvastuuttomaan peittelyyn, salailuun ja pedofiilipappien kierrätykseen, jota katolisen kirkon piirissä asian tiimoilta harrastettiin aina siihen saakka, kunnes kuin mopo karkasi käsistä niin pahasti, ettei maton alla pitäminen enää onnistunut.

Olen koko lailla vakuuttunut, ettei luterilaisen kirkkomme papisto ole sakramentaalisten katolilaisten virkaveljiensä tasalla pedofiliatapausten määrän osalta. Palataan asiaan, jos näyttöä päinvastaisesta tulee. Sitä ennen asialla on turha hekumoida.

Pappien selibaatti johtaa tällaisiin vääristymiin.
        Luostareissa perversiot ovat eläneet vuosisatoja

• Liisa-Maria
        vain 1 ongelma kirjoitti:

Pappien selibaatti johtaa tällaisiin vääristymiin.
        Luostareissa perversiot ovat eläneet vuosisatoja

Pastoreiden avioliitot johtavat tällaisiin ongelmiin.

Herätysliikkeissä perversiot ovat eläneet vuosisatoja.

• Luterilainen näkökulma
        Liisa-Maria kirjoitti:

Taas kerran Herra Jeesus antaa oikean viisauden: kuka teistä on vailla syntiä, hän heittäköön ensimmäisen kiven.

• hekohekooo
        Liisa-Maria kirjoitti:

Hehhheh

• Tuhansien lasten lasten elä...
        manimani' kirjoitti:

Liian vähällä pääsivät. Tuhansien lasten lasten elämä on pilalla ja muutam dollari irtosi vain. Aika vastuutonta. Katoliset eivät kanna vastuuta. Ilmakos elämä on heille halpaa ja saivat aikaan jopa Ruandan verilöylyt. Tiedättehän kaikki, että katolinen kirkko aloitti tuon raa'an sodan.

• xdcfvgbhnjmk

Martin palvelijoilla on yksi vakava ongelma, Martti ei ole Jumala eikä edes Jumalan palvelija.

• tästä

Martin Luther ollut edes Jumalan sijainen, joita paavit ovat.

Hyvä, paavi!

• palvelemme Herraa

Martti Luther on päässyt Herransa iloon.

Lutherilaisten uskon ohjeena ei ole Martti, vaan Pyhä Raamattu.

Sellainen väite, että jonkun Rooman piispan sanat olisivat istuimelta "ex cathedra" lausuttuna jumalansanaan verrattavaa totuutta, on perkeleestä ja antikristuksesta.

Älkää antako itseänne eksyttää.

• uuskatolilainen

Vai että oikein Martti Lutherin syntymäpäiviä pitäisi juhlistaa. Tehän suorastaan palvotte Lutheria!

Katolisessa kirkossa ei ole koskaan juhlittu paavien eikä edes pyhimysten syntymäpäiviä.

• Paaviton

Varmasti paavien syntymäpäiviäkin juhlittaisiin, mutta ongelma on siinä, että nämä paaveiksi tultuaan muuttavat persoonaansa. Ottavat omasta aloitteestaan itselleen komealta kalskahtavan kuninkaallisen nimen, kuten tämä nykyinenkin paavi Benedictus XVI, joka aiemmin tunnettiin nimellä Joseph Alois Ratzinger. Lisäksi paavit katsovat olevansa Jeesuksen sijaisia.

Kenen syntymäpäivää siis vietettäisiin, Joseph Alois Ratzingerin, Benedictus XVI:n vai Jeesuksen?

Muistelen, että se puolalaisperäinen sijainen ratkaisi ongelman juhlimalla Karol Józef Wojtyłan 80-vuotissynttäreitä.

Mutta ne hänen hautajaisensa vasta komeat olivatkin! Rahassa ja näyttävyydessä ei tosiaankaan pihistelty.

• Liikaa???

Me olemme juhlineet isänpäivää!

Kiitos Jumalalle Lutherin elämäntyöstä.

Näin muuten kirjoitti Salzburgista sikäläisen luostarin apotti Staupitz Lutherille huhtikuussa 1524:

Kiitämme sinua paljosta, hyvä Martti, joka olet johtanut meidät emakkojen ravan luota takaisin elämän niitylle, parannuksen sanoihin.
        --------

• Liisa-Maria
        Paaviton kirjoitti:

Varmasti paavien syntymäpäiviäkin juhlittaisiin, mutta ongelma on siinä, että nämä paaveiksi tultuaan muuttavat persoonaansa. Ottavat omasta aloitteestaan itselleen komealta kalskahtavan kuninkaallisen nimen, kuten tämä nykyinenkin paavi Benedictus XVI, joka aiemmin tunnettiin nimellä Joseph Alois Ratzinger. Lisäksi paavit katsovat olevansa Jeesuksen sijaisia.

Kenen syntymäpäivää siis vietettäisiin, Joseph Alois Ratzingerin, Benedictus XVI:n vai Jeesuksen?

Muistelen, että se puolalaisperäinen sijainen ratkaisi ongelman juhlimalla Karol Józef Wojtyłan 80-vuotissynttäreitä.

Mutta ne hänen hautajaisensa vasta komeat olivatkin! Rahassa ja näyttävyydessä ei tosiaankaan pihistelty.

Paavi Johannes Paavali II:n hautajaisia seurasi miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa. Läsnä koko maailman johto, eri uskontojen edustajat, ekumeeniset vieraat...

Eipä taida olla luterilaisuuden painoarvo ihan samaa luokkaa.

• Kirjoittelija2

"Te palvotte Lutheria! Vai että oikein Martti Lutherin syntymäpäiviä pitäisi juhlistaa. Tehän suorastaan palvotte Lutheria!"

Enpä ole sattunut huomaamaan mitään Lutherin palvomista eli jumalointia. Eipä se, että etunimi Martti sijoitettiin v. 1908 almanakkaan 10:nneksi marraskuuta, ole mikään palvonnan merkki.

Onhan sitä suomalaisessa kalenterissa uskonnollisia nimiä, kuten esim. Henrik ( 19.1. ), Henriikka (20.1. ), ( molemmat piispa Henrikin muistonimiä ). Entäpä sitten Leo ( 28.6. ), joka tunnetaan jo vuodelta 1488. Keskiajalta asti katolisessa kirkossa on vietetty paavi Leo I Suuren muistojuhlaa. Myös suomalaisen kalenterin Leon päivä on hänen luidensiirtopäivänään. Pietari ( 29.6. ) yhdistetään Jeesukseen lähimpään oppilaaseen. Aaron ( 1.7. ), Mooseksen veli Aaron oli Israelin ensimmäinen ylipappi. Esaias ( 6.7. ), nimen Jesaja kreikkalainen muoto, Messiaan tuloa ennustaneen profeetta Jesajan nimen merkitys on Jahven pelastus. Saara ( 19.7. ) on yli 4000 vuotta vanha nimi ja levinnyt muiden raamatullisten nimien lailla laajalle. Johanna ( 21.7. ) Nimi tarkoittaa hepreassa `Jahve on armollinen`. Martta ( 26.7. ). Nimen mallina on Lasaruksen ja Marian sisar. Lauri ( 10.8. ), Pyhän Laurentiuksen kaima., Susanna ( 11.8. ). Tuo päivä ( 11.8. ) on Diocletianuksen vainoissa kuolleen marttyyrineitsyt Susannan muistopäivä. Klaara 12.8. Klaaran nimipäivä osuu assisilaisen Pyhän Klaaran kuolinpäivälle. Leevi ( 20.8. ), Samuel ( 20.8 ), Simo ( 28.10 ) kansanomainen muoto Simeonista ja Simonista, jotka ovat pyhimysnimiä, Liisa, Elisabet ( 19.11. ), kantamuoto heprean Eliseba, "Jumala on valani", Klemetti ( 23.11. ), jo 300-luvulta asti tätä päivää on vietetty paavi Clemensin muistoksi. Suomalaisessa almanakassa tuo `lempeätä` tarkoittava nimi on ollut 1700-luvulta lähtien. Se on ilmeisesti vanhin kristillistä alkuperää oleva nimi Pohjoismaissa. Anna ( 11.12 ), kantanimi heprean Hannah ( = armo ). Nimi on ollut almanakassa jo 1708. Se tuli suosituksi myöhäiskatolisella ajalla, jolloin meilläkin ooitettiin kunnioitusta Pyhälle Annalle, Neitsyt Marian äidille.

• iustus
        Liisa-Maria kirjoitti:

Paavi Johannes Paavali II:n hautajaisia seurasi miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa. Läsnä koko maailman johto, eri uskontojen edustajat, ekumeeniset vieraat...

Jassoo!

Siinäkö on sinun uskosi: meidän paavia katteli sadat miljoonat, muttei Lutterin hautajaisissa ollut edes maikkari kuvaamassa!!

Kuulehan, kristittynä oleminen on vallan muuta, ja sen asian ymmärtäminen sinulta tyystin puuttuu.
        ----------------
        Me USKOSSA OLEVAT voimme muistella Lutheria, kuten Raamattu sanoo:

"ne jotka monta vanhurskauteen johdattavat, loistavat ikuisesti niin kuin tähdet Herransa kirkkaudessa"

• säihke
        Liisa-Maria kirjoitti:

Miljardi kärpästä ei voi olla väärässä jne. Prinsessa Dianan hautajaisia seurasi puolet maapallon väestöstä. Ei taida olla luterilaisuuden painoarvo myöskään Dianan luokkaa.

• Raamatusta
        säihke kirjoitti:

Miljardi kärpästä ei voi olla väärässä jne. Prinsessa Dianan hautajaisia seurasi puolet maapallon väestöstä. Ei taida olla luterilaisuuden painoarvo myöskään Dianan luokkaa.

Sillä sinä sanot:
        Minä olen rikas,
        minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse,
        etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen,
        ja kurja ja köyhä ja alaston.

Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa,
        tulessa puhdistettua, että rikastuisit,
        ja valkeat vaatteet,
        että niihin pukeutuisit, ettei alastomuutesi
        häpeä näkyisi,
        ja silmävoidetta, että näkisit.

Ilm 3:17, 18

• Siellä ovat johdossa ei-kat...
        Liisa-Maria kirjoitti:

Luterilaisuuden painoarvo näkyy EU:ssa. Siellä ovat johdossa ei-katoliset ja hyvä niin. Ehkäisyvälineitä alkaa saada kaikkialta Europasta pikkuhiljaa ja evoluutio-opetuskin pääsee esille myös katolisissa maissa.

• Liisa-Maria
        Siellä ovat johdossa ei-kat... kirjoitti:

Luterilaisuuden painoarvo näkyy EU:ssa. Siellä ovat johdossa ei-katoliset ja hyvä niin. Ehkäisyvälineitä alkaa saada kaikkialta Europasta pikkuhiljaa ja evoluutio-opetuskin pääsee esille myös katolisissa maissa.

Sinä siis pidät ehkäisyn, liukuhihna-aborttien, tusina-avioerojen, homoliittojen ja yleisen pakanallistumisen yleistymistä luterilaisuuden painoarvon lisääntymisenä.

Mitäpä tuohon muuta sanomaan kuin, että kiitos Luoja, etten ole luterilainen!

• päin ovat asiat
        Liisa-Maria kirjoitti:

Sinä siis pidät ehkäisyn, liukuhihna-aborttien, tusina-avioerojen, homoliittojen ja yleisen pakanallistumisen yleistymistä luterilaisuuden painoarvon lisääntymisenä.

Jos Eu:ta rasittavat pohjoisen huonot tavat, eivät ne ole luterilaisuutta, vaan maailmallisuutta.
        Katolinen Eurooppa se EU:n tuho tulee olemaan.

Aborttien lisääntyminen katolisissa maissa ei ole
        luterilaisuutta, vaan luopumista Jumalasta.

Sitä on toki katolisissa maissa ennestäänkin:
        mafiarikollisuus, korruptio, despotia ja laittomuudet. Niihin ei ole EU:a ja luteril. tarvittu.
        Espanjalainen vaihto-opiskelija valitti viime talvena, kuinka Suomessa on vaikea hoitaa asioita kanslioissa, kun "rahalla voitelemalla ei pärjää. Kaikki on niin lainmukaista".

Luopumista Jumalasta on 2:lla tasolla
        - avointa jumalattomuutta
        - näennäisen hurskauden alle kätkettyä.
        Kumpaakin on katolisissa maissa omasta voimasta
        aivan tarpeeksi. Jälkimmäistä varsinkin.

Meksikossa ja Filippiineillä on katolisen uskon siivellä suoranaista noituutta; pakanauskontojen jäänteitä, joiden on annettu elää.

• Työsarkaa on vielä paljon
        Liisa-Maria kirjoitti:

Luterilaisuuden painoarvo näkyy tasa-arvon, hyvinvointiyhteiskunnan, naisten ja lasten oikeuksien, ihmisoikeuksien, luonnonsuojelun, laillisuuden ja perusopetuksen ja lähimmäisenrakkauden vahvistumisena Euroopassa. Ehkäisyvälineihin on naisilla oikeus ja myös tietoon. Luterilaiset ajavat myös rehellisyyttä katolisen korruption sijaan Eurooppaan. Työsarkaa on vielä paljon, mutta luterilaiset maat ovat Euroopan tukijalka. Mehän maksamme suhteessa eniten EU:lle. Vahinko, ettei Liisa-Maria enää muista, millaisten asioiden puolesta luterilaiset taistelevat maailmassa.

• määkisano
        Työsarkaa on vielä paljon kirjoitti:

Luterilaisuuden painoarvo näkyy tasa-arvon, hyvinvointiyhteiskunnan, naisten ja lasten oikeuksien, ihmisoikeuksien, luonnonsuojelun, laillisuuden ja perusopetuksen ja lähimmäisenrakkauden vahvistumisena Euroopassa. Ehkäisyvälineihin on naisilla oikeus ja myös tietoon. Luterilaiset ajavat myös rehellisyyttä katolisen korruption sijaan Eurooppaan. Työsarkaa on vielä paljon, mutta luterilaiset maat ovat Euroopan tukijalka. Mehän maksamme suhteessa eniten EU:lle. Vahinko, ettei Liisa-Maria enää muista, millaisten asioiden puolesta luterilaiset taistelevat maailmassa.

Aikamoisesta takapajulasta Espanja ja Portugali on pohjoisen Euroopan rahoilla nostettu.

• Liisa-Maria
        Työsarkaa on vielä paljon kirjoitti:

"Luterilaisuuden painoarvo näkyy

tasa-arvon (= naispappeus?), hyvinvointiyhteiskunnan (= itsemurhien Suomi?), naisten ja lasten oikeuksien (= avioerotilastot),
        ihmisoikeuksien (= liukuhihna-abortit?),
        luonnonsuojelun (= Lapin suurhakkuut?), laillisuuden (= tyhmä oikeuspositivismi?)
        ja perusopetuksen (= DDR-peruskoulu?)
        ja lähimmäisenrakkauden (= myös ei-luterilaisten yritysveroilla rahoitettava diakoniatyö?)

vahvistumisena Euroopassa."

"Ehkäisyvälineihin on naisilla oikeus ja myös tietoon."

Vaan ei tietoon siitä, että useat niistä tappavat heidän lapsensa kohtuun.

"Luterilaiset ajavat myös rehellisyyttä katolisen korruption sijaan Eurooppaan."

Ja ilmeisesti myös käsiaseiden leviämistä, joita on Suomessa maailman 3. eniten per nokka.

"Työsarkaa on vielä paljon, mutta luterilaiset maat ovat Euroopan tukijalka. Mehän maksamme suhteessa eniten EU:lle."

Kristittynä minua eivät kiinnosta fyrkat, vaan moraalisuus. Tosiaan, tämä arkipäivähaureuden, avioerojen, itsemurhien, hajonneiden perheiden ja liukuhihna-aborttien luvattu maa onki varsinainen Euroopan "tukijalka".

"Vahinko, ettei Liisa-Maria enää muista, millaisten asioiden puolesta luterilaiset taistelevat maailmassa."

Valitettavasti muistan sen erityisen tarkasti.

• yvinvointiyhteiskunnalla hy...
        Liisa-Maria kirjoitti:

tasa-arvon (= naispappeus?), hyvinvointiyhteiskunnan (= itsemurhien Suomi?), naisten ja lasten oikeuksien (= avioerotilastot),
        luonnonsuojelun (= Lapin suurhakkuut?), laillisuuden (= tyhmä oikeuspositivismi?)
        ja lähimmäisenrakkauden (= myös ei-luterilaisten yritysveroilla rahoitettava diakoniatyö?)

"Luterilaiset ajavat myös rehellisyyttä katolisen korruption sijaan Eurooppaan."

Ja ilmeisesti myös käsiaseiden leviämistä, joita on Suomessa maailman 3. eniten per nokka.

"Työsarkaa on vielä paljon, mutta luterilaiset maat ovat Euroopan tukijalka. Mehän maksamme suhteessa eniten EU:lle."

Kristittynä minua eivät kiinnosta fyrkat, vaan moraalisuus. Tosiaan, tämä arkipäivähaureuden, avioerojen, itsemurhien, hajonneiden perheiden ja liukuhihna-aborttien luvattu maa onki varsinainen Euroopan "tukijalka".

"Vahinko, ettei Liisa-Maria enää muista, millaisten asioiden puolesta luterilaiset taistelevat maailmassa."

Tasa-arvolla ajattelin lähinnä samoja mahdollisuuksia miehille ja naisille, hyvinvointiyhteiskunnalla hyvää sosiaaliturvaa elämän eri vaiheissa, ihmisoikeuksilla itsemääräämisoikeutta, luonnosuojelulla ekologisia toimia ja luonnon puhtautta, laillisuudella lakien noudattamista ja korruptoitumattomuutta, perusopetuksella ilmaista koululaitosta ja kouluruokaa sekä laajaa opetussuunnitelmaa sekä lähimmäisenrakkaudella vastuuta eri-ikäisisista vauvoista vaareihin. Nämä kaikki ovat vasta tulossa katolisiin maihin. Eläkööm protestanttismi! Eurooppalla on vielä mahdollisuus pelastua ja selvitytyä. Mainitsemani asiat voivat olla pilvilinnoja katolisissa maissa, mutta protestanteille ne ovat itsestäänselvyyyksiä.

• hyvinvointiyhteiskunnalla h...
        Liisa-Maria kirjoitti:

Tasa-arvolla ajattelin lähinnä samoja mahdollisuuksia miehille ja naisille, hyvinvointiyhteiskunnalla hyvää sosiaaliturvaa elämän eri vaiheissa, ihmisoikeuksilla itsemääräämisoikeutta, luonnosuojelulla ekologisia toimia ja luonnon puhtautta, laillisuudella lakien noudattamista ja korruptoitumattomuutta, perusopetuksella ilmaista koululaitosta ja kouluruokaa sekä laajaa opetussuunnitelmaa sekä lähimmäisenrakkaudella vastuuta eri-ikäisisista vauvoista vaareihin. Nämä kaikki ovat vasta tulossa katolisiin maihin. Eläkööm protestanttismi! Eurooppalla on vielä mahdollisuus pelastua ja selvitytyä. Mainitsemani asiat voivat olla pilvilinnoja katolisissa maissa, mutta protestanteille ne ovat itsestäänselvyyyksiä.

• Nummelan nuntius
        hyvinvointiyhteiskunnalla h... kirjoitti:

Kansalaisyhteiskunnan synty on protestantisissa maissa. Mahdollisesti kaikki eivät ymmärrä, mitä tuo sana tarkoittaa.

Siinä uskon vanhurskaus ja yhteiskunnallinen vanhurskaus kulkevat rinnakkain:

- Raamattu kansan kielellä
        Kirkossa s a a r n a t t a v a kansan omalla
        kielellä, eikä latinaksi messuamista
        - Yleinen pappeus, kuten Pietari sanoo.
        Jokaisella kristityllä on taivaan valtakunnan
        avaimet

- Koululaitoksen perustaminen, kansanopetus
        - kansan osallistuminen päätöksiin

- Protestanttinen etiikka: Kristityn on oltava
        ahkera ja ajateltava yheisönsä etua.
        - Tätä protestanttien työmotivaatiota jotkut
        tosin moittivatkin, nyt se on helppoa, kun
        kaikille on jaettavaa.

jne
        Mitä toisella puolella on ollut? Siitä Etelä-Amerikan rämpiminen diktatuurista toiseen antaa kuvaavan esimerkin.
        Portugalin ja Espanjan diktatuurit päättyivät 1970-luvulla.
        Kansanlaisyhteiskunta ei ole oikein vahva vieläkään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe