Panta / valjaat

kokemuksia kiitos

Kumpaa suosittelet pennuille ja miksi?
Valjailla en nyt tarkoita auton turvavyövaljasmallia vaan ihan oikeita lenkitysvaljaita.

Jos näyttää, että koira ei tykkää lainkaan pannasta, onko silloin valjaat hyvä sijoitus?

6

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä on ollut pennulla käytössä molemmat. Ihan hyvin sopeutui sekä pantaan että valjaisiin, eli aikalailla se on omistajan makukysymys kummasta tykkää.

    • Jos/kun koiran opettaa kulkemaan nätisti,niin ihan sama mitä sillä käyttää.Jos siihen kävelemiseen ei panosta kunnolla (kuten pitäisi)niin turvallisempi koiran kannalta,esim.niskan,kannalta on valjaat.
      Muussa tapauksessa ihan sama.Tosin en tiedä kuinka paljon valjaissa on tuota kasvutilaa ja säätämisen varaa,niin että istuu kuitenkin hyvin päällä,että voi tulla kalliiksi,jos joutuu useita ostamaan kasvukautena.

      Tosin valjaissa ison rodun ison pennun hallitseminen voi olla ehkä vaikeaa,mutta ei sellaista tosin helposti hallitse normipannallakaan ilman kunnon liikkumisen opetusta ja hallintaa.

      • Opetan

        Molossi, haluan kyllä ja opetankin kulkemaan nätisti.
        Nyt vaan olisi pääasia saada pentu edes liikkumaan eteenpäin/minnepäin nyt haluaisi :)
        Pannan ei onnistu, sattui alussa sellainen pieni accident, että kun opetin laittamaan pään pannan läpi, niin lähti harjoituspannan kans juoksemaan ja jäi tassu sinne kaulan ja pannan väliin. Sen koommin ei ole pannassa liikkunut.

        Ostin valjaat ja nyt opetellaan sillä, hyvin antoi laittaa päälle ja kulki jonkin aikaa. Ensin oli toki vaan jalkojen juuressa, ollaan opeteltu sivulle käskyä.

        Rohkaistui siitä ja uskaltautui jo tutkimaan ojien pientareita. Hyv' juttu.

        Entäs onkos flexit huono sijoitus vai joku parin metrin hihna parempi opetteluun?

        Hinnalla ei nyt ole mitään väliä, hankin sen, mikä on paras!


      • Opetan kirjoitti:

        Molossi, haluan kyllä ja opetankin kulkemaan nätisti.
        Nyt vaan olisi pääasia saada pentu edes liikkumaan eteenpäin/minnepäin nyt haluaisi :)
        Pannan ei onnistu, sattui alussa sellainen pieni accident, että kun opetin laittamaan pään pannan läpi, niin lähti harjoituspannan kans juoksemaan ja jäi tassu sinne kaulan ja pannan väliin. Sen koommin ei ole pannassa liikkunut.

        Ostin valjaat ja nyt opetellaan sillä, hyvin antoi laittaa päälle ja kulki jonkin aikaa. Ensin oli toki vaan jalkojen juuressa, ollaan opeteltu sivulle käskyä.

        Rohkaistui siitä ja uskaltautui jo tutkimaan ojien pientareita. Hyv' juttu.

        Entäs onkos flexit huono sijoitus vai joku parin metrin hihna parempi opetteluun?

        Hinnalla ei nyt ole mitään väliä, hankin sen, mikä on paras!

        Hyvä juttu :O)

        Tuo lausahdukseni opettamisesta ei siis ollut pottuilua,vaan kun on jokusiakin vetäviä koiria,niin se on melkoisen epäterveellistä,saati näköistä,kun koira vetää hihnassa kurkku pitkänä puuskuttaen omistajaa perässään.

        Jos pentusi on pelästynyt pannan opettelussa,niin pidä vaan valjaita.Voit sitten myöhemmin,kun pentu on kunnolla löytänyt ulkoilun riemun,niin laittaa pannan sille ihan "statistiksi" valjaiden lisäksi,ja pikkuhiljaa siirtää sitä hihnaa pantaan.Namejakin voi apuna käyttää.Jos haluat siis myös joskus käyttää pantaakin.

        Flexistä olen vähn huono sanomaan,kun itse en oikein siitä erityisemmin välitä,enkä tule käyttämään.Mutta oikein käytettynä,turvallisesti,muut huomioiden ( ja vähän tilanteestakin riippuen)mikä ettei.

        Itse olen aina käyttänyt hihnaa,niin isolle,kuin pienille.Sopivan reilun mittaista,että ne saa liikkumatilaa,ettei tartte ihan puskiin mennä niitten kanssa :=)

        Tosin pidän (pystyn)pitämään niitä paljon ja säännöllisesti irti,joten siinä ne on saaneet sitten sitä liikkumatilaa ihan riittävästi.

        Mukavia ulkoilureissuja uuden perheenjäsenenne kanssa :O)


      • Nou hätä
        molossi kirjoitti:

        Hyvä juttu :O)

        Tuo lausahdukseni opettamisesta ei siis ollut pottuilua,vaan kun on jokusiakin vetäviä koiria,niin se on melkoisen epäterveellistä,saati näköistä,kun koira vetää hihnassa kurkku pitkänä puuskuttaen omistajaa perässään.

        Jos pentusi on pelästynyt pannan opettelussa,niin pidä vaan valjaita.Voit sitten myöhemmin,kun pentu on kunnolla löytänyt ulkoilun riemun,niin laittaa pannan sille ihan "statistiksi" valjaiden lisäksi,ja pikkuhiljaa siirtää sitä hihnaa pantaan.Namejakin voi apuna käyttää.Jos haluat siis myös joskus käyttää pantaakin.

        Flexistä olen vähn huono sanomaan,kun itse en oikein siitä erityisemmin välitä,enkä tule käyttämään.Mutta oikein käytettynä,turvallisesti,muut huomioiden ( ja vähän tilanteestakin riippuen)mikä ettei.

        Itse olen aina käyttänyt hihnaa,niin isolle,kuin pienille.Sopivan reilun mittaista,että ne saa liikkumatilaa,ettei tartte ihan puskiin mennä niitten kanssa :=)

        Tosin pidän (pystyn)pitämään niitä paljon ja säännöllisesti irti,joten siinä ne on saaneet sitten sitä liikkumatilaa ihan riittävästi.

        Mukavia ulkoilureissuja uuden perheenjäsenenne kanssa :O)

        Jesh, eli valjaat ja hankin parin metrin hihnan.
        Nyt itse koen ton flexin olevan per****tä, menee ihan kiepeille jalkojen väliin ku pentu hiertää ka kiertää.

        ´Meilä on vaan pikkasne reilu metrin hihna, jotta tyttömme voi sillä neithaukkua kuljettaa.

        hankin siis isomman hihnan ja uudestaan kohti uusia uria.

        Sinulle myös upeita ilmoja ja koirillesi myös.


      • ...
        Nou hätä kirjoitti:

        Jesh, eli valjaat ja hankin parin metrin hihnan.
        Nyt itse koen ton flexin olevan per****tä, menee ihan kiepeille jalkojen väliin ku pentu hiertää ka kiertää.

        ´Meilä on vaan pikkasne reilu metrin hihna, jotta tyttömme voi sillä neithaukkua kuljettaa.

        hankin siis isomman hihnan ja uudestaan kohti uusia uria.

        Sinulle myös upeita ilmoja ja koirillesi myös.

        nuitten ranskanbullien kanssa sääntönä oli, että ensin opetellaan kulkeminen hihnassa vetämättä, sitten voidaan alkaa käyttää flexiä. Nyt flexi käytössä lähinnä metsässä/pellolla, jossa ei juurikaan vastaantulijoita. Flexin kanssa vetämisen poisopettaminen voi olla aika missio, kun se tuppaa olemaan melko hämmentävää koiralle, kun hihnan pituus vaihtelee koko ajan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2073
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      256
      1751
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      264
      1705
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1700
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      107
      1526
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1433
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      290
      1225
    8. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      50
      1224
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1217
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    Aihe