Meillä melkein viisi vuotias poika nyt kolmatta päivää kovassa vetisessä ripulissa. Ensimmäisenä päivänä oli hieman kuumetta, mutta sitä ei enää ole. Ei näinä kolmena päivänä oikein ole syönyt mitään, ja kaikki mitä syönyt, tulee heti ulos. Myöskään neste ei pysy sisällä. Nyt ei tänään edes ole mitään syönyt ja juonut vain lasillisen, silti käy kakkalla koko ajan, max. 30 min välein. Kakka koostumuikseltaan aivan kuin vettä, väri ihan haalean vaalean ruskeaa. pissannut ei ole ollenkaan tänään. Apteekki meni jo kiinni, unohdin osmosalia hakea. Mitä voisin yrittää tai tehdä, että saisin pojalle jotain pysymään sisällä? Energiaa vielä hieman on, mutta normaaliin verrattuna aika laiska, mielummin vaan makaa sohvalla.
4v poika kovassa ripulissa,
7
1067
Vastaukset
- merisuolaa
mieluiten.
Kokeilemalla löydät hyvän suhteen. Eli siis:
(meri9suolaa ja sokeria sekoitat keskenään, annat seisoa hetken, ettei ole kylmää ja että liuos on valmista. Laita vaikka 4tl suolaa ja 5 tl sokeria.
Anna sitä juoda,jos sulla on teetä,laita teepussi siihen antamaan vähän makua.
Pahaa se on, mutta lupaa jokin palkinto kun litku on juotu.
Anna juoda niin monta lasia kuin menee illan mittaan. - mapee
urheilujuomat on ihan kelporuokaa lapsellekin. Ne palautta anestetasapainoa, on hyvin sisällä pysyvää ja ennen kaikkea maistuu hyvälle eli lapsi tahtoo niitä juoda.
Oikeastaan on kaikki hyvin niin kauan kun jotain tulee ulos, mutta kun mitään ei tule niin silloin alkaa huoli kuivumisesta. Pissaa ei taatusti tule kun on raju ripuli yksinkertaisesti siksi ettei neste ja ruoka ehdi imeytyä kun se jo tulee toisesta päästä ulos.
Tiheä väli vessaan on sikäli selviö myöskin, että eihän kukaan pysty pitelemään nestettä sisällään kuin hetken vaikka määrä olisi pienikin, toisin kuin esim ulosteen kanssa on...
Usean päivän ripulin syyn pitäisi kyllä selvitä eli lääkäriin vaan jos jatkuu kolmatta päivääkin pienellä lapsella. Aikuisenkin tekee tuossa ajassa jo ihan raadoksi saati pienen elimistön.
Nuo itse keitetyt sokeri ja suolaliuokset on aika riski sillä kun nestetasapaino heittää niin liika ajompa akumpaa ja kaikki on lopullisesti sekaisin. Suolan kanssa varsinkin olisin todella varovainen!- Milla.M
en itsekään menisi antamaan mitään itsesekoitettuja suola-sokerilitkuja, aika karmea määrä tulee suolaa päivän mittaan pienelle lapselle jos neljäkin teelusikallista laitetaan riippumatta nestemäärästä.
Meillä on yhdessä lapsi sairastaa-kirjassa neuvo, että ripuli-ja oksennustaudissa tulisi lapselle antaa Coca Colaa tai vastaavaa colajuomaa, siinä olevat kasviuutteet rauhoittavat vatsaa ja siinä on muitakin ainesosia joiden takia sitä suositellaan. On kyllä itse testattu ja täytyy sanoa, että totta on.
Tuossa olen samaa mieltä, että kolme päivää ripulissa ollut lapsi täytyisi viedä jo lääkäriin, nestehukka saattaa olla jo hyvinkin pitkällä, pienestä lapsesta kun on kysymys. - mapee
Milla.M kirjoitti:
en itsekään menisi antamaan mitään itsesekoitettuja suola-sokerilitkuja, aika karmea määrä tulee suolaa päivän mittaan pienelle lapselle jos neljäkin teelusikallista laitetaan riippumatta nestemäärästä.
Meillä on yhdessä lapsi sairastaa-kirjassa neuvo, että ripuli-ja oksennustaudissa tulisi lapselle antaa Coca Colaa tai vastaavaa colajuomaa, siinä olevat kasviuutteet rauhoittavat vatsaa ja siinä on muitakin ainesosia joiden takia sitä suositellaan. On kyllä itse testattu ja täytyy sanoa, että totta on.
Tuossa olen samaa mieltä, että kolme päivää ripulissa ollut lapsi täytyisi viedä jo lääkäriin, nestehukka saattaa olla jo hyvinkin pitkällä, pienestä lapsesta kun on kysymys.limujen makeutusaineet ja ihan hiilihappo on kyllä vatsaa helposti ärsyttävää ja siksi ei enää nykyisin suositella sitä jaffaakaan, mutta toisaalta ohjehan on että kaikkea saa syödä mitä mieli tekee, kunhan syö ja juo!
Meille tuon urheilujuoman neuvoi omalääkärimme ja meillä se toimii koko sakilla ja taudista riippumatta kun ruokahalu on aina nolla ja esim kuume sekoittaa nestetasapainoa nopeastikin sellaisenaan ilman muitakin oireita. - tehdä niin,
mapee kirjoitti:
limujen makeutusaineet ja ihan hiilihappo on kyllä vatsaa helposti ärsyttävää ja siksi ei enää nykyisin suositella sitä jaffaakaan, mutta toisaalta ohjehan on että kaikkea saa syödä mitä mieli tekee, kunhan syö ja juo!
Meille tuon urheilujuoman neuvoi omalääkärimme ja meillä se toimii koko sakilla ja taudista riippumatta kun ruokahalu on aina nolla ja esim kuume sekoittaa nestetasapainoa nopeastikin sellaisenaan ilman muitakin oireita.hiilihapot häippäsevät ja sokerillahan se on makeutettu, kukaan tuskin antaa light-versiota vatsatautiselle...
- mapee
tehdä niin, kirjoitti:
hiilihapot häippäsevät ja sokerillahan se on makeutettu, kukaan tuskin antaa light-versiota vatsatautiselle...
jaffahan itseasiassa poistettiin suosittujen listalta juuri sokerin takia. Eli sokeria sisältävä juomahan saattaa ruokkia niitä vatsapöpöjä vielä entisestään..
- ---------------------------...
oli viiden päivän raju ripuli viime keväänä. Juustonaksut ja pillimehut olivat hyvä apu ravinnon takaamiseksi, samoin banaani ´ja mustikkakeitto. AB piimä rauhoittaa myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865