Tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Keräsin 25 viimeistä tutkittua, (järjestys uusimmasta vanhimpaan)
1. Humalassa mopolla, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=1003#kolari
2. Rattijuoppo jarrutti ulos, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=1002#kolari
3. Tietoisesti rekan alle, 2 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=1001#kolari
4. Humalainen ajoi järveen, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=1000#kolari
5. Lääke vaikutti ajokykyyn, 1 kuoli (tässä sentään ohitettiin)
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=999#kolari
6. Moottoripyörällä liikaa vauhtia kiihdytyskaistalle , 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=998#kolari
7. Moottoripyörällä liikaa vauhtia s-mutkaan, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=997#kolari
8. Matkustaja hyppäsi kyydistä, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=996#kolari
9. Humalassa ulos tieltä, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=994#kolari
10. Huumeissa puuhun, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=993#kolari
11. Kilpa-ajoa bemarilla, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=992#kolari
12. Moottoripyörällä kaahaus kuorma-auton kylkeen, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=991#kolari
13. Kokematon motoristi kaatui, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=990#kolari
14. Vastaantulevien kaistalle humalassa ja sairaana, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=989#kolari
15. Kuljettaja nukahti rattiin, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=988#kolari
16. Mielenterveystapaus rekan alle, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=987#kolari
17. Mopolla käännös rekan alle, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=986#kolari
18. Humalainen nukahti rattiin, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=985#kolari
19. Humalassa ulos tieltä, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=984#kolari
20. Rattijuoppo suistui ohituksesta, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=983#kolari
21. Motoristi päin ryhmittynyttä, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=982#kolari
22. Kuoli sairauskohtaukseen, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=981#kolari
23. Rekan alle tekstiviestiä kirjoittaen, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=980#kolari
24. Sivuvaunullisella kaarteesta ulos, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=979#kolari
25. Vanhus kääntyi pyörällä linja-auton kylkeen, 1 kuoli
http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=957&c=978#kolari
Mitäpä jos tilaisimme ellei nyt ihan kaikille kansanedustajille, niin ainakin kaikille liikennevaliokunnan jäsenille Moottori-lehden. Ei tarvitsisi tehdä päätöksiä asenteellisten liikenneturvallisuustalibanien valhepropagandan perusteella. Tietääköhän kansanedustajat, miten rankasti heitä vedetään höplästä kaikenlaisten "asiantuntijoiden" toimesta.
Tutkijalautakuntien raportit
21
1578
Vastaukset
- ei ne rekat
kovin usein ole syylisiä kolareihin. Sen takia varmaan niitä mollataan koko ajan.
- Tekohampaat puskurissa
Kaksi selvää riskiryhmää: rattijuopot ja moottoripyörät. Onkohan jälkimmäisissä riittävät vakuutusmaksut kattamaan onnettomuuskustannukset?
- Driver.
Minä taas näin ko. tilastossa kännikalat ja narkkarit. Minkähänlaiset vakuutukset heillä on?
Vai onko mitään? Tiedätkö?
Minä en ole koskaan kuullut, että rattijuopoilla ja narkkareilla olisi jokin erikoinen lisävakuutus. Kerro? - Tekohampaat puskurissa
Driver. kirjoitti:
Minä taas näin ko. tilastossa kännikalat ja narkkarit. Minkähänlaiset vakuutukset heillä on?
Vai onko mitään? Tiedätkö?
Minä en ole koskaan kuullut, että rattijuopoilla ja narkkareilla olisi jokin erikoinen lisävakuutus. Kerro?25 onnettomuudessa kuusi moottoripyöräilijää ja kaksi mopoa. Yhteensä 8/25 eli 32 %. Jos tämä ei ole paljon, niin mikä on?
Rattijuopot ennätin mainita itsekin. Ero on tietysti siinä, että rattijuoppous on rikos. Moottoripyöräily ei ole, vaikka sen seuraukset näyttävät olevan samantapaiset. - Antialkoholisti.
" Kaksi selvää riskiryhmää: rattijuopot ja moottoripyörät. Onkohan jälkimmäisissä riittävät vakuutusmaksut. "
Tiedoksi sinulle tietämättömälle, että motoristit maksavat moninkertaista liikennevakuutusmaksua verrattuna juoppoon autoilijaan. - Tekohampaat puskurissa
Antialkoholisti. kirjoitti:
" Kaksi selvää riskiryhmää: rattijuopot ja moottoripyörät. Onkohan jälkimmäisissä riittävät vakuutusmaksut. "
Tiedoksi sinulle tietämättömälle, että motoristit maksavat moninkertaista liikennevakuutusmaksua verrattuna juoppoon autoilijaan.Ja sinulle tiedoksi, että rattijuopolta voidaan periä liikennevakuutuskorvaukset takaisin.
- Driver.
Tekohampaat puskurissa kirjoitti:
25 onnettomuudessa kuusi moottoripyöräilijää ja kaksi mopoa. Yhteensä 8/25 eli 32 %. Jos tämä ei ole paljon, niin mikä on?
Rattijuopot ennätin mainita itsekin. Ero on tietysti siinä, että rattijuoppous on rikos. Moottoripyöräily ei ole, vaikka sen seuraukset näyttävät olevan samantapaiset."Rattijuopot ennätin mainita itsekin. Ero on tietysti siinä, että rattijuoppous on rikos. Moottoripyöräily ei ole, vaikka sen seuraukset näyttävät olevan samantapaiset."
Kerro minulle montako sivullista syytöntä rattijuoppo on tappanut viimeisen vuoden aikana ja kerro kuinka monta motoristi.
PS. 32% on muuten vähän verrattuna 68%:iin. - Antialkoholisti.
Tekohampaat puskurissa kirjoitti:
Ja sinulle tiedoksi, että rattijuopolta voidaan periä liikennevakuutuskorvaukset takaisin.
"Voidaan" ja "peritään" ovat kaksi aivan eri asiaa.
Kuinka ihmishenki on hinnoiteltu?
Joutuuko rattijuoppo maksamaan lapsesta enemmän kuin vahuksesta vai päinvastoin? Ja kenelle maksaa?
Vaikuttaako yhteiskunnallinen asema korvauksen suuruuteen? - Tekohampaat puskurissa
Driver. kirjoitti:
"Rattijuopot ennätin mainita itsekin. Ero on tietysti siinä, että rattijuoppous on rikos. Moottoripyöräily ei ole, vaikka sen seuraukset näyttävät olevan samantapaiset."
Kerro minulle montako sivullista syytöntä rattijuoppo on tappanut viimeisen vuoden aikana ja kerro kuinka monta motoristi.
PS. 32% on muuten vähän verrattuna 68%:iin.Tilasto on ruma ja moottoripyöräilyn kieltämiselle olisi paljon selvemmät perusteet kuin monelle muulle liikenneturvallisuustoimelle. Esimerkiksi talvirajoitusten vaikutus on pienempi.
En sentään ole halukas kieltoon, vaikka motoristeja kaatuu kesäkuukausina kuin heinää. Sivullisia näissä onnettomuuksissa kuolee tuskin lainkaan eikä minuakaan haittaa suuremmin, jos vapaaehtoisesti riskiä ottava henkilö itse kärsii. Mp-onnettomuudet ovat viime vuosina lisääntyneet voimakkaasti ja huolissani olen vakuutusmaksujen riittävyydestä, jotta en joutuisi näiden itsestään liikaa luulevien Ninja-urhojen maksumieheksi.
PS. 32 % on melkein puolet 68 %:sta ja kolmasosa kaikista tapauksista.
- Ja muutama epäselvä
12 tapauksessa oli ylinopeutta. Lisäksi muutamassa asia jäi epäselväksi.
- *Kansalainen*
Onkos täällä joku puolustellut rattijuoppojen ja amiskaahareiden edesottamuksia? Minua ainakin vituttaa, kun tällaisten kahjojen kaahailun varjolla ollaan lisäämässä meidän kunnon autoilijoiden holhousta ja kyttäämistä.
- Tienkäyttäjä.
Kyllä joskus olenkin ollut "äimänkäkenä", kun on pukattu uutta tielainsäädäntöä.
Mutta kyllä tuosta voi päätellä, että ei ole mikään ihme, jos noilla tiedoilla tehdään lainsäädäntöä ja liikennevalistustyötä, sekä liikennejärjestelyjä.
Mutta me asummekin hölmölässä. - Arska
todella asiallinen viesti tällä palstalla. Olen kirjoittajan kanssa samaa, että päättäjät eivät tiedä/välitä minkälaisia lakeja säätävät. Asenteelliset tyhjänpuhujat vaativat vain lisää rajoituksia ja holhousta, se muka kaiken ratkaisee. Liikenneonnettomuudet sen kuin lisääntyvät.
Menneellä viikolla viranomaiset ilmoittivat nopeusvalvonnan nollatoleranssin tulevan voimaan koko maassa. Ilmoitus asiasta oli ovelasti ajoitettu hetkeen, jolloin kaikkien huomio oli kiinnittynyt Jokelan ikäviin tapahtumiin. Näin nopeasti viranomaiset ovat päättäneet maksattaa autoveron alennuksen auton käyttäjillä. Edes Venäjällä viranomaiset eivät toimi näin härskisti ja häikäilemättömästi.- Sohvatiikeri
Nopeusrajoitukset ja niiden valvonta ovat tuottaneet hyvää tulosta: tilannenopeus on harvoin syynä onnettomuuteen. Mutta eihän tästä sellaista johtopäätöstä voi vetää, että nopeusrajoitukset olisivat pahasta. Ainakaan minä en huomannut, että missään onnettomuudessa olisi syynä ollut liian alhainen rajoitus.
Myös tiet ovat hyvässä kunnossa; juuri missään ei erityisesti mainittu vaarallista tienkohtaa.
Myös autojen kunto ja turvalaitteet ovat hyvässä kunnossa.
No niin, nyt pitäisi sitten lisätä humalaisten ja narkkarien valvontaa.
Summa summarum: paljon on tehty hyvää työtä - onnettomuusaste on todella paljon matalampi kuin 70-luvulla - nyt pitää keskittyä jäljellä oleviin ongelmakohtiin. - veio3
Sohvatiikeri kirjoitti:
Nopeusrajoitukset ja niiden valvonta ovat tuottaneet hyvää tulosta: tilannenopeus on harvoin syynä onnettomuuteen. Mutta eihän tästä sellaista johtopäätöstä voi vetää, että nopeusrajoitukset olisivat pahasta. Ainakaan minä en huomannut, että missään onnettomuudessa olisi syynä ollut liian alhainen rajoitus.
Myös tiet ovat hyvässä kunnossa; juuri missään ei erityisesti mainittu vaarallista tienkohtaa.
Myös autojen kunto ja turvalaitteet ovat hyvässä kunnossa.
No niin, nyt pitäisi sitten lisätä humalaisten ja narkkarien valvontaa.
Summa summarum: paljon on tehty hyvää työtä - onnettomuusaste on todella paljon matalampi kuin 70-luvulla - nyt pitää keskittyä jäljellä oleviin ongelmakohtiin.Sanoisin, että liian paljon on mennyt pieleen. Tilastoja voi lukea kuin piru raamattua ja viimeisessä lauseessasi teit lähes juuri kuten piru tai ainakin kuten....
Alla, klo 19.53 kerroin miksi.
- Ei moottorilehden tilaaja!
Yksi kolari- mitä ny parikytä raatoo!Enpä paljon liputtais rekkaliikenteen puolesta ja huom vika ei aina tietenkään kuskin.
- pakumies671
Tässä vanhassa ketjussa on jäänyt huomioimatta onnettomuuksien määrä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Vanhukset ajavat keskimäärin todella vähän, joten heidän todennäköisyys joutua onnettomuuteen on paljon suurempi kuin miltä tilasto näyttää.
Todellisen riskivertailun voi tehdä vertaamalla sitä, kuinka monen kilometrin välein mikäkin ryhmä joutuu onnettomuuteen, eli ajetut kilometrit jaettuna onnettomuuksien lukumäärällä.Sitten pitäisi huomioida myös ajoympäristö. Ruuhkasuomessa onnettomuustodennäköisyys per kilometri on hieman eri kuin Lapin perukoilla...
- muitakin.on
Nyt on uusi ryhmä. Ulkomaalsiet joilla ei ajokokemusta ollenkaan talvikeleistä, mutta saavat ajella miten haluavat vaikka viimeksi ajaneet hiekkaaavikolla. Ivalon kolarikin oli Ulkomaan opiskelijan aiheuttama. Pakollinen talvikelin koe kaikille jotka muuttaa maahan tai kortti pois.
- hindut
Ja sit nää mamut jotka ajelee kotimaassaan väärää kaistaa!
- veio3
Taas mennään metsään.
Päättäjät matkivat opetusmetodeja ulkomailta ja heittävät arpaa sen suhteen mitä vaihteeksi pitäisi tehdä.
Kun katsotaan rikollista liikennekulttuuriamme, ei ole ihme että yllä mainittuja kuolemia tapahtuu. Rattijuoppo selittää ajoon lähtönsä sillä ettei ole niin väliä jos ajan tämän pienen matkan koska liikenne on muutenkin sekavaa eikä muutkaan noudata sääntöjä.
Kyse ei ole nollatoleransseista vaan siitä että liikenteessä on tehtävä puhdistus, niistä kuskeista jotka selkeästi eivät sovi liikenteeseen, sen kyllä näkee ilman tutkia ja nollatoleransseja.
Käytännössä noin 10 prosentilta kuskeista kortti pois, pysyvästi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1627116
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264108- 473467
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1423166- 512916
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262306- 432286
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722023Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291876