AUTTAKAA! Aspergerin syndrooma ja elämä pilalla

Assi.

Tuntuu että koko elämäni on pilalla. Minulla ja miehelläni on molemmilla aspergerin syndrooma. Minä olen sairaudestani huolimatta onnistunut hankkimaan koulutuksen ja olen saanut töitäkin, mutta miehelläni (28v.) ei ole tänä päivänäkään minkäänlaista koulutusta. Kaiken, minkä hän on aloittanut, on hän myös keskeyttänyt jne.

Mieheni väittää, että aspergerin syndroomaa oikeuttaisi jo sinällään sairaseläkkeeseen, vaikka muuten olisikin terve. Hän ei suostu edes yrittämään hankkia itselleen koulutusta, puhuu vaan eläkkeestä koko ajan. Itsekin olen tällä hetkellä työtön, sillä ensimmäinen valmistumisen jälkeen saamani työsuhde purettiin koeajalla änkytykseen vedoten, toinen siksi, että työkykyni ei ollut paras mahdollinen isäni jouduttua vakavaan liikenneonnettomuuteen ja appiukkoni saatua sydänkohtauksen. Nyt mieheni suosittelee minullekin koko ajan vaan sairaseläkettä.

Pahinta on, että mieheni on monena päivänä viikossa joko humalassa tai sitten hän on nauttinut huumekasvien siemeniä. Itken ja pelkään aviomiestäni lähes päivittäin. Hänen sekoilunsa alkavat aina illalla (en voi lähteä karkuun kotoa), eikä hän anna minun nukkua. Mikäli sanon 01.00 yöllä, että haluan nukkua, örisee ja riehuu hän ainakin kolmeen. Mikäli yritän olla välittämättä, alkaa hän viskellä tavaroita ja tulee ravistelemaan minua.

En voi saada töitä (tai ainakaan selvitä koeajasta kunnialla) kun en saa nukuttua, mutta köyhänä ja työttömänä minulla ei myöskään ole varaa muuttaa pois ;(

Jumalan tähden auttakaa minua. ASUMME YKSIÖSSÄ. Kaiken huipuksi hänen vanhempansa (jotka tähän saakka ovat voineet auttaa) ovat muuttamassa muutaman sadan kilometrin päähän.

Ps. Maksaako avioerohakemuksen jättäminen ja jos maksaa, niin paljonko?

Pps. Miten muilla Aspergereilla on ollut? Pystyykö työnhaluinen (toimisto tms. työ), uskollinen ja lapseton 24v. as-nainen koskaan löytämään hyvää miestä ja hyvää työpaikkaa? Huoliiko kukaan mies ylipäätänsä nuorta avioliitosta eronnutta naista?

27

5740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kettu.nen

      johan itsekin tiedät mitä pitää tehdä, eli heittää hunsvotti pihalle ja alkaa elämään omaa elämää.
      Pystyykö kukaan koskaan saamaan hyvää työpaikkaa ja hyvää miestä jos semmoisen haluaa? Ei sellaista voi sanoa etukäteen, kaikki on kiinni itsestäsi ja tuurista - tai kohtalosta jos joku semmoiseen tahtoo uskoa.

      Ei maksa avioerohakemuksen jättäminen, joten hopi hopi jätä se yksinään örisemään, asperger tai mikään muukaan ei ole syy tollolle käytökselle ja sitähän tuo on. Aikuinen ihminen!

      Ja jos olet kerran työkykyinen niin ei taatusti saa eläkettä, kun ei sitä saa nykyään enää nekään jotka ovat sairaita ja toinen jalka haudassa. Aspergerhan ei ole sairaus...

      • asiassa saada

        eläkkeen helposti kun vetoaa päänupin sairauksiin. Tämä pätee esim. masennukseen joten miksei assi muka saisi? Tämä edellyttää tietysti että joutuu olemaan hoidossa (psykiatrin) ja syömään lääkkeitä. Itse olisin jo täydellä eläkkeellä ellen olisi keskeyttänyt kuntoutustukea ja lähtenyt opiskelemaan. Sain vakinaisen työpaikan.

        Hyvä mies taas, se pitää vain löytää. Assihan on siitä huonossa asemassa että voi olla huono ihmistuntija. Mutta kun kokeilee niin ehkä sopiva löytyy. Tämä mies ei ole sopiva, joten samaa mieltä Kettusen kanssa. Voit hakeutua vaikka turvakotiin ja sitä kautta hakea yhteiskunnan tukemana omaa kämppää! Ahdisteleva juoppo jota pelkäät on riittävä syy. Esitä vain asiasi niin kuin se on niin saat apua.

        Kyllä sinä voit onnistua. Jos et saa työtä, voit harkita esim. työllistyä yrittäjänä, eikö niin? Assi ei välttämättä ole mikään huono yrittäjä. Silloin voi tehdä työtä itselleen. Minä harkitsen sitä, koska töissä on vaikeaa olla, sosiaalisisa ongelmia.


      • kettu.nen
        asiassa saada kirjoitti:

        eläkkeen helposti kun vetoaa päänupin sairauksiin. Tämä pätee esim. masennukseen joten miksei assi muka saisi? Tämä edellyttää tietysti että joutuu olemaan hoidossa (psykiatrin) ja syömään lääkkeitä. Itse olisin jo täydellä eläkkeellä ellen olisi keskeyttänyt kuntoutustukea ja lähtenyt opiskelemaan. Sain vakinaisen työpaikan.

        Hyvä mies taas, se pitää vain löytää. Assihan on siitä huonossa asemassa että voi olla huono ihmistuntija. Mutta kun kokeilee niin ehkä sopiva löytyy. Tämä mies ei ole sopiva, joten samaa mieltä Kettusen kanssa. Voit hakeutua vaikka turvakotiin ja sitä kautta hakea yhteiskunnan tukemana omaa kämppää! Ahdisteleva juoppo jota pelkäät on riittävä syy. Esitä vain asiasi niin kuin se on niin saat apua.

        Kyllä sinä voit onnistua. Jos et saa työtä, voit harkita esim. työllistyä yrittäjänä, eikö niin? Assi ei välttämättä ole mikään huono yrittäjä. Silloin voi tehdä työtä itselleen. Minä harkitsen sitä, koska töissä on vaikeaa olla, sosiaalisisa ongelmia.

        asperger EI ole päänupin SAIRAUS


      • tai siis miten
        kettu.nen kirjoitti:

        asperger EI ole päänupin SAIRAUS

        niin ei, koska aivot ovat päänupissa, aivot, neurologia jne. Mutta eihän se mikään psykiatrinen ongelma ole, tosin se poikii sivutuotteena ahdistusta ja masennusta joillekin ihmisille. Ja masennushan on yleinen syy jäädä eläkkeelle... kumma kyllä.


    • pir-ke

      tyttö nuori.

      Laitapa asiat järjestykseen. Mielestäni sinun ensimmäinen ja tärkein asia on selvitä tuosta liitosta, jotta saat edes oman elämäsi järjestykseen. Vasta sen jälkeen pääset tilanteeseen, jossa voit edes alkaa rakentamaan suhdetta ja uutta elämää kenenkään kanssa.
      Rakenna itsesi omien rahkeittesi mukaan vahvaksi, ettet seuraavallakin kerralla tartu ja takerru johonkin epäsosiaaliseen luuseriin.

      Nyt joku älähtää, että asperger on sairaus. No on on, ei siitä ole kyse, mutta asperger ja velttous on ihan eri asioita. Ryyppääminen ja asperger samoin; moni asperger haluaa elää mahdollisimman normaalia elämää, toimii ja pyrkii eteenpäin.

      Köyhyys ei ole syy jäädä suhteeseen, jossa tulevaisuus on nykyistäkin synkempi. Sinulla sentään on halu tehdä elämästäsi parempi, ja varmaan on välineetkin, kunhan saat ne käyttöösi.

      Usko minua, et pysty parantamaan etkä pelastamaan miestäsi. Yritin sitä sosiopaatin kanssa, mutta lopulta väsyin tilanteeseen niin paljon, että käskin miehen lähteä lopullisesti. Jäin kahden pienen lapsen kanssa, mutta elämä helpottui niiltä osin mistä se vaikeita oli ollut. Tietysti hetken mietiskelin, huoliiko minua enää kukaan, olenko aina yksin, miten pärjään. Murheita tuli eteen, mutta ei sellaisia, mistä en itse olisi selvinnyt. Elämä helpottui kuitenkin niin paljon, ettei ajoittaiset yksinäiset hetket olleet kovinkaan pahoja sen rinnalla, mitä elämä tasapainottoman ihmisen kanssa oli ollut.
      Exäni oli ollut hyvinkin lahjakas, mutta ei halunnut kuin mennä sieltä mistä aita oli matalin. Haki sossusta rahat, keinotteli työttömyyskorvaukset, kävi pimeissä hommissa, juoksi kavereitten kanssa, koska ei huvittanut asettua yhteiskuntaan.
      Minä sen sijaan halusin pitää jalansijan normaalissa elämässä, joten kuviot ei olisi osuneet yksiin, vaikka kuinka olisin yrittänyt.

      • kettu.nen

        asperger EI ole sairaus.


      • aivovammainen
        kettu.nen kirjoitti:

        asperger EI ole sairaus.

        Lieviä kehitysvammoja on melkein kaikilla ihmisillä. Ne ei ole sairauksia, mutta ne haittaavat elämää, mutteivat estä tasapainoista elämää. On turha syyttää vammaansa. Joskus tuntuu, että liikuntavammainen on onnellisempi kuin aivovammainen. Täällä tuli hyviä ohjeita – ota onni omiin käsiin!


    • ritalin

      Kaikesta päätellen haluat itse elää normaalia ja hyvää elämää. Haluat olla hyvällä mielellä ja käydä normaalisti töissä ja haluat ehkä ystäviä ja pitää hauskaa ihmisten kanssa.
      Olet joutunut kohtaamaan kaikenlaista turhaa vastoinkäymistä ja ilkeitä ihmisiä. Sinun unelmaa on yritetty vetää alas vain siksi, että toisilla olis hyvä olla, ja mikä pahinta, sadistisella tavalla hyvä olla.
      Nämä ovat niitä suurimpia ongelmia assin elämässä. Muut saavat mielenrauhan vasta, kun sudet syövät mätänevää ruumista. Kiltteyden pelko hallitseva sairaus monilla ihmisillä.

      Pystyn ehkä nipin napin ymmärtämään myös miestäsi, mutta eikö hän saa minkäänlaista apua. Jos ihminen käyttää runsaasti alkoholia ja jopa huumeita, oikea paikka olisi käydä psykiatrilla.
      Ei hän voi kantaa ongelmiaan sinun niskaasi. Kai hän koittaa saada sinut samaan veneeseen, jotta hänellä olisi tukija.
      Tosiasia on se, että hän itsekin väärässä veneessä ja kärsii sen vuoksi niin, että joutuu ryyppäämään.

      Ja mitä tulee siihen, huoliiko sinua kukaan mies... Milestäni täysin turha kysymys, sillä oikein olisi kysyä, huolitko sinä ketään miestä. Ainakin minä huolisin sinut. :)

      • kettu.nen

        ei "joudu" ryyppäämään, aina on vaihtoehto.


      • Vakka ja kansi

        Mukavaa. että löysitte toisenne!


      • kettu.nen!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
        kettu.nen kirjoitti:

        ei "joudu" ryyppäämään, aina on vaihtoehto.

        sinulla on kummia välihuomautuksia. Vai ei ole sairaus, meillä on töissä yksi jolla on A ja kyllä se sairaudelta vaikuttaa ei täysin terve käyttäydy hänen laillaan. Sitten on tietysti lievempiä muotoja kanssa,mutta nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja ymmärtämystä myös apua silloin kun on vaikeaa.Niin että mun mielestäni pitäisi tietää vähän asiasta ennen kun antelee neuvoja.


      • niksu
        kettu.nen!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:

        sinulla on kummia välihuomautuksia. Vai ei ole sairaus, meillä on töissä yksi jolla on A ja kyllä se sairaudelta vaikuttaa ei täysin terve käyttäydy hänen laillaan. Sitten on tietysti lievempiä muotoja kanssa,mutta nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja ymmärtämystä myös apua silloin kun on vaikeaa.Niin että mun mielestäni pitäisi tietää vähän asiasta ennen kun antelee neuvoja.

        että assit tarvitsevat apua. Itsekin olisin tarvinnut apua selvitäkseni elämässä paremmin. Siitä huolimatta asperger ei ole sairaus, vaikka assi tarvitseekin tukea tai apua.
        Onko sillä työkaverillsi oikeasti as, vai tuntuuko susta vain siltä? Kaikki, jotka käyttäytyvät oudosti, eivät ole asseja.


      • niksu
        niksu kirjoitti:

        että assit tarvitsevat apua. Itsekin olisin tarvinnut apua selvitäkseni elämässä paremmin. Siitä huolimatta asperger ei ole sairaus, vaikka assi tarvitseekin tukea tai apua.
        Onko sillä työkaverillsi oikeasti as, vai tuntuuko susta vain siltä? Kaikki, jotka käyttäytyvät oudosti, eivät ole asseja.

        siis, kaikki, jotka käyttäytvät oudosti, eivät välttämättä ole asseja.


      • kettu.nen
        kettu.nen!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:

        sinulla on kummia välihuomautuksia. Vai ei ole sairaus, meillä on töissä yksi jolla on A ja kyllä se sairaudelta vaikuttaa ei täysin terve käyttäydy hänen laillaan. Sitten on tietysti lievempiä muotoja kanssa,mutta nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja ymmärtämystä myös apua silloin kun on vaikeaa.Niin että mun mielestäni pitäisi tietää vähän asiasta ennen kun antelee neuvoja.

        ihan virallisesti ja aikuisten oikeasti Asperger EI ole sairaus. Se on ominaisuus, neurologinen poikkeavuus, neurologinen kehityshäiriö, mutta EI sairaus. Edelleenkään.


      • ritalin
        kettu.nen!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:

        sinulla on kummia välihuomautuksia. Vai ei ole sairaus, meillä on töissä yksi jolla on A ja kyllä se sairaudelta vaikuttaa ei täysin terve käyttäydy hänen laillaan. Sitten on tietysti lievempiä muotoja kanssa,mutta nämä ihmiset tarvitsevat tukea ja ymmärtämystä myös apua silloin kun on vaikeaa.Niin että mun mielestäni pitäisi tietää vähän asiasta ennen kun antelee neuvoja.

        Puhuit "A"sta kaiketi assina tässä kohtaa. Toinen, loogisempi vaihtoehto olisi ketjuun ollut alkoholismi.

        Jokatapauksessa harva näkee ihmisissä muuta sairautta, kuin sen, minkä hän itse heille aiheuttaa.


    • ammatin harjoittaminen

      voi olla hyvä ura assille. Ainakin minulle on ollut. Puhelimeen vastaamista inhoan, joten pidän aina puhelinvastaajaa päällä ja otan vain sähköpostitse tilauksia. Asiakkaita on niin paljon, että voi hiukan valikoida.

      Muutamassa vuodessa minusta on tullut itsenäinen, rohkea ihminen. Nyt minulla olisi kai jo jotakin antamistakin suhteeseen, en olisi vain ottamassa tukea ja apua.

      Kehitä itseäsi, opiskellen, matkustellen (vaikka työn perään) ja lukien jne. Kunkin oma elämä on se tärkein asia. Olet ihan riittävä ja täydellinen sellaisena kuin olet, ihmisenä. Nyt kehittele kykyjäsi, ja sinusta tulee mainio kumppanikin vielä.

      Onko Suomessa sitä systeemiä, että ihmiset palkkaavat jonkun olemaan kotimiehenä heidän ollessaan matkoilla? Se sopii mainiosti köyhälle, siivolle, yksinviihtyvälle assille.

    • pystyy

      ihan siihen mihin ns. terveet. Assit ei ole sairaita vaikka niin usein väitetään.

    • Asseri

      Tunnistan kyllä tuttuja piirteitä miehestäsi. Itselleni oli melko vaikeaa asettua yhteiskuntaan ja lopetin useammankin koulutuksen kesken. Sitten kuitenkin löysin alan, jossa saan toimia itsenäisesti ja hankin siihen aikuisena pitkähkön koulutuksen ja välillä olen pariin otteeseen kouluttautunut lisääkin.

      Olen toiminut itsenäisenä yrittäjänä ja välillä työttömänä. Kun tapasin vaimoni, siirryin hänen alalleen kanssayrittäjäksi moneksi vuodeksi, mutta sitten se loppui lisääntymiseemme ja meistä riippumattomiin seikkoihin. Nyt sain pitkän taistelun jälkeen vaimolleni yrityksen pystyyn, mutta itse en lähde enää mukaan sille alalle, vaan tarkoitus olisi taas ryhtyä itsenäiseksi yrittäjäksi omalla alallani. Ongelmana on vain se, että nyt minulla on liikeidea, jonka toteuttamiseen tarvitsisin myös jonkin verran työntekijöitä ja se on melkoinen kynnyskysymys.

      Alkuun palatakseni tunnistan hyvin ongelmat, joita miehelläsi on. Alkoholiin en ole kyllä sortunut vaikeinakaan aikoina.

      Minusta on erinomainen se Jamppa Tuomisen laulu, jossa sanotaan "kuin kynttilä on elämämme tää,
      vain pieni tuuli joskus, voi liekin sammuttaa,
      taas toisinaan se myrskyn kestää voi".

      Aikamoisia myrskyjä herkkä ihminen voi toisinaan kestää, toisinaan tuntuu, että se kynnys luisua raiteiltaan on hyvin matala.

      Kaikesta huolimatta sanon, että kyllä jokaisen pitäisi pystyä ottamaan itseään niskasta kiinni ja tekemään järkeviä päätöksiä, niin miehesi kuin sinunkin. Jos päätöksesi on jättää tuo mies, se ymmärrettävä ja hyväksyttävä päätös. Ei hänellä ole oikeutta alistaa sinua tuolla tavalla.

      • miehesi mielipide

        näistä kirjoituksista?


      • Asseri
        miehesi mielipide kirjoitti:

        näistä kirjoituksista?

        Kysymyksesi oli varmaankin suunnattu aloittajalle, ei minulle.

        Minustakin olisi mielenkiintoista kuulla miehen itsensä mielipide. Olisiko mahdollista luettaa hänellä namä keskustelut ja pyytää kommenttia?


    • 1997 poika

      Mulla on ollut se pienestä asti olen nyt 10 vuotta. Se ei ole juurikaan haitannyt elämääni. Olen pärjännyt hyvin.

      • Assi.

        Ole onnellinen. Minua pahoinpideltiin (tukistettiin ja annettiin luunappeja) 14 vuotiaaksi, sillä vanhempani eivät tienneet Aspergerismistani mitään, ennenkuin olin 23-vuotias. Minua tutkittiin kyllä ja Aspergerin syndrooman oireita todettiin, mutta puhuttiin vain oireista, eikä osattu sanoa mistä johtuu.

        Sellainen vinkki sinulle tulevaisuuden varalle, että ammatti kannattaa valita oman erikoisosaamisen alalta, mikäli erikoisosaamista on havaittavissa, ellei ole, niin kannattaa välttää aloja, joilla raha on pääasia (esim. pankki tai tuotteita tuottava yritys, kuten Nokia) . Sellainen maailma ei sovi Aspergerille. Suosittelen sosiaalialaa tai postinjakajan tms. työtä, jossa Aspergerejä ymmärretään tai jossa saa olla rauhassa.


      • tuosta mieleen.
        Assi. kirjoitti:

        Ole onnellinen. Minua pahoinpideltiin (tukistettiin ja annettiin luunappeja) 14 vuotiaaksi, sillä vanhempani eivät tienneet Aspergerismistani mitään, ennenkuin olin 23-vuotias. Minua tutkittiin kyllä ja Aspergerin syndrooman oireita todettiin, mutta puhuttiin vain oireista, eikä osattu sanoa mistä johtuu.

        Sellainen vinkki sinulle tulevaisuuden varalle, että ammatti kannattaa valita oman erikoisosaamisen alalta, mikäli erikoisosaamista on havaittavissa, ellei ole, niin kannattaa välttää aloja, joilla raha on pääasia (esim. pankki tai tuotteita tuottava yritys, kuten Nokia) . Sellainen maailma ei sovi Aspergerille. Suosittelen sosiaalialaa tai postinjakajan tms. työtä, jossa Aspergerejä ymmärretään tai jossa saa olla rauhassa.

        Ei postinkantaja saa olla aina rauhassa. Äitini oli postinjakaja maaseudulla (autoposti) ja nuorena usein lomitin häntä.

        Äitini oli jotenkin herkkä ihmisten kritiikille, mutta minua se ei tuntunut liikuttavan lainkaan. Ainahan löytyy niitä, jotka sanovat postin olevan myöhässä, jos se tulee myöhemmin kuin mihin he ovat tottuneet normaalisti, vaikka työaikaa oli tuollakin lenkillä kolmeen asti ja usein jo pian puolen päivän jälkeen koko homma oli tehty.

        Vaikka olen assi, en välittänyt tyhmien kommenteista. Eri asia olisi ollut, jos olisin tehnyt oikeita suuria töppäyksiä.


    • assi mies

      huoh, tuntuu ettei assina sovellu mihinkään työhön, kaikki päättyy aina samalla tavalla, kun eroavaisuudet alkaa tulla yhä selvemmin esiin.

      tällä itsetunnolla on emännästä turha edes haaveilla tai ylipäätänsä elämästä.
      työkkäri ahdistelee ja laskut vainoaa, kokoajan on hajoamispisteessä.

      Hienoa että olet päässyt elämässäsi noin pitkälle, mutta älä anna tuollaisen miehen hallita elämääsi, koska se on kuitenkin sun elämä, ei hänen.
      Minä en enää ryyppää, kuin kenties saunakaljan juon, mut asperger ei ole mikään tekosyy tuollaiselle käytökselle vaan kyllä miehessäsi on muutakin vikaa. Samanlaisia retkuja löytyy myös normaalien puoleltakin.
      Jos elämän arvot ovat perheensijasta viinassa tai psykedeeleissä, niin ei olla kovin vankalla pohjalla.

      Jätä se ja ala rakentamaan omaa elämääsi.
      onnea sulle valitsemallasi tiellä

    • Anonyymi

      Ei asperger oo mikää sairaus

      • Anonyymi

        Voipi olla noin, kyllä aloittajankin kirjoitus pistää miettiin
        On paljon fyysisvoittoisesti sairaita, jotka ovat sinnikkäitä ja sietävät työntekoa. Itsellä on lähemmäs 10 diagnoosia, osa vielä halvaus tyyppisiä ja myös keskivaikea masennus. Olen varmuudella ollut kahdesti hengenvaarassa, on muuta kolhua, kipua, tajunnan häiriöt, syrjäytymistä, koko ikäistä köyhyyttä ym. Silti mulla on erittäin hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja mieluummin sitä niitä käyttäisi kuin olisi jouten.
        Mä en ymmärrä miksi esim. asialle tai itse möhlityn ihmissuhteen jälkeen pitää heti hakee joku depis-diagnoosi ja eläke? Vähän kärjistetysti mut kumminkin.
        Tulee vähän mieleen onko ihmisistä kasvatettu ns. kermaperseitä eikä ole vaadittu mitään ja omat toiveet on toteutunut pyytämällä. Lisäksi muu aivojen käyttö ollut vähäistä ja liikaa keskitytty kaikkeen kivaan

        Monisairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi olla noin, kyllä aloittajankin kirjoitus pistää miettiin
        On paljon fyysisvoittoisesti sairaita, jotka ovat sinnikkäitä ja sietävät työntekoa. Itsellä on lähemmäs 10 diagnoosia, osa vielä halvaus tyyppisiä ja myös keskivaikea masennus. Olen varmuudella ollut kahdesti hengenvaarassa, on muuta kolhua, kipua, tajunnan häiriöt, syrjäytymistä, koko ikäistä köyhyyttä ym. Silti mulla on erittäin hyvä kognitiivinen kapasiteetti ja mieluummin sitä niitä käyttäisi kuin olisi jouten.
        Mä en ymmärrä miksi esim. asialle tai itse möhlityn ihmissuhteen jälkeen pitää heti hakee joku depis-diagnoosi ja eläke? Vähän kärjistetysti mut kumminkin.
        Tulee vähän mieleen onko ihmisistä kasvatettu ns. kermaperseitä eikä ole vaadittu mitään ja omat toiveet on toteutunut pyytämällä. Lisäksi muu aivojen käyttö ollut vähäistä ja liikaa keskitytty kaikkeen kivaan

        Monisairas.

        ...voi voi kun on taas kännykän oikoluku korjaillut omiaan. En viitsi kaikkea korjata, ja vähän lisää.

        ...miksi esim. assille (l. asperger-ihmiselle)...
        Mä olen lukenut jonkin verran autismin kirjosta sekä myös adhd:stä yms. Itsellä ei kyseisiä diagnooseja ole eikä ole kyllä kukaan ehdottanutkaan, vaikka moni oire sinällään näihin sopisikin. Tiedän ja tunnen jonkusia varmuudella, joilla tämäntyyppistä neupsy probleemaa on. Samoin olen jonkusten kohdalla miettinyt voisko selittää toimintaa.

        Mutta vaikkapa aloittajan tekstin pohjalta herää kysymys: Jos kerran fyysisesti sairailla voi olla psyykkistä ja kognitiivista toiminta- ja työkykyä jäljellä, niin miksi As-tyypit yms. pystyisi tekeen jotain muuta mikä ei kuormita niin paljon vai onko se ongelma ettei kukaan palkkaa...?

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe