No nyt on sitte rabiestapaus

FAU

saatu suomeenkin :(
Intiasta tuotu pentu on lopetettu espoossa rabieksen takia.
Koskahan ihmiset oppii, ettei niitä rokottamattomia epämääräsistä oloista olevia koiria ihan totta ole pakko tänne rahdata?

16

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo vielä puuttui. Oliko tämä Intiasta tuotu koira joku joka piti pelastaa, vai ns. tuonti. Onko sulla enempää tietoa asiasta.


      • FAU
        umalehtinen kirjoitti:

        Pistää kyllä miettimään mitä noilla tulleilla tehdään?
        Miettimään pistää myös yleisesti noi salakuljetetut pennut, joita rahdataan tänne myyntiin paljon lähempääkin.

        saati ne ihmiset jotka niitä ehdoin tahdoin ostaa.
        Onhan tätä jo osattu odottaa ja jos nykymeno jatkuu, niin lisää seuraa...


      • FAU kirjoitti:

        saati ne ihmiset jotka niitä ehdoin tahdoin ostaa.
        Onhan tätä jo osattu odottaa ja jos nykymeno jatkuu, niin lisää seuraa...

        ja helposti luulee sitä että ei säännöt häntä koske, eihän tämä nyt mitään.......
        Puhuttu ollaan vaikka kuinka pitkään että on vain ajan kysymys milloin.. Kuitenkaan ihmiset eivät ota opikseen. Eivät tajua mikä riski se on tarttuvien tautien osalta meidän jo olemassa oleville koirille.
        Tuntuu että ei muulla ole merkitystä kuin minä haluun... minä tahdon.


    • suomeen tullessa myös vasta-ainetesti? jostakin olen saanut sen käsityksen että kaikki maat eivät sitä vaadi. ruotsi vaatii ainakin.

    • issu56

      joskus 80-luvun alkupuolella (tai 70-luvun ihan lopussa) olisi täälläkin rabiesta esiintynyt laajemmaltikin ja kaikista vaahtosuisista koirista ja varsinkin irtokoirista tuli heti ilmoittaa poliisille.

      Ei Fau ihmiset näköjään milloinkaan opi yhtään mitään. Menevät, tulevat ja elävät elämäänsä silmät ja korvat kiinni kaikelta todelta...

      • oli rajojen aukeaminen Eurooppaan. Ensimmäinen koitos oli muistaakseni Tanskassa pidetty maailmanvoittaja näyttely.
        Meillä ainakin täällä päin ei ollut hyvä viedä pentuja koulutuksiin, eikä muutoinkaan kokoontua isommalla koiraporukalla. Muistaakseni joitakin näyttelyitäkin peruttiin.
        Minulla on irtokoirista sama muisto, että ilmoittaa piti viranomaisille.


      • issu56
        umalehtinen kirjoitti:

        oli rajojen aukeaminen Eurooppaan. Ensimmäinen koitos oli muistaakseni Tanskassa pidetty maailmanvoittaja näyttely.
        Meillä ainakin täällä päin ei ollut hyvä viedä pentuja koulutuksiin, eikä muutoinkaan kokoontua isommalla koiraporukalla. Muistaakseni joitakin näyttelyitäkin peruttiin.
        Minulla on irtokoirista sama muisto, että ilmoittaa piti viranomaisille.

        en niistä näyttelytouhuista niin havitellut, kun oli se palliton collie. Jotain kuitenkin muistelisin, että oli jouduttu peruuttamaan...


      • issu56 kirjoitti:

        en niistä näyttelytouhuista niin havitellut, kun oli se palliton collie. Jotain kuitenkin muistelisin, että oli jouduttu peruuttamaan...

        ja ei uskallettu viedä näyttelyihin. Molemmat vielä koulutimme Kupittaalla näyttelykoulutusta, ja muistan miten jopa vaatteet vaihdettiin ennen sisään tuloa kotiin. Sitten koulutuksiinkin tuli tauko.


      • ainakin tuli kielto että suomesta ei saanut ruotsiin tuoda koiria ilman karanteenia.
        muutimme tänne maaliskuussa-88 ja kielto tuli jonkun kuukauden myöhemmin. (silloin myös koiran kanssa). jos kielto olisi tullut niin en olisi muuttanut.
        eli muistaakseni silloin rabiestapauksia oli useampia suomessa.


      • Minä muistaisin kyllä että se "epidemia"oli jotain 80-luvun aikas lopulla.

        Olin silloin jo kouluttaja,ja muistaakseni koulutukset pyöri muuten ihan normisti,mutta kouluttajat ei hampaita katsoneet.Myöskin koirien kskinäisistä kanssakäymisistä varoiteltiin hieman.

        Näyttelyissä muistaakseni se näkyi niin,että tuomarit ei myöskään katsoneet itse koirien hampaita,vaan omistajien piti ne itse näyttää.

        Tosin en itse ylipäätään ymmärrä tuota suitten tonkimista,ja kaikkien kuolien siirtämistä suusta toiseen.Pitäis olla ihan normikäytäntö,että omistaja näyttäisi suut itse.
        Näkeehän sen luoksepäästäväisyyden siinä koiraa muuten käpliessäkin.

        Tosin noilla isoilla moloisseilla ei suinkaan kaikki tuomarit suuhun tunge...

        Kurja juttu,mutta nää "maailma pelastuu"jutut koirien tuomiset lomamatkoilta,on aikamoista riskaabelia.Kun ei aina ihan varmaksi edes tiedä,kuinka oikein on ylipäätään ja huolellisesti viimekädessä edes toimittu...


    • sigge

      Minä toin Virosta pari vuotta sitten koiran Suomeen, tullissa ei tarkastettu missään vaiheessa koiran papereita, jotka oli kunnossa tietenkin, mutta silloin kyllä tuli mieleen, että milloinkahan ensimmäinen tapaus Suomeenkin saadaan. Todella ikävää ja pelottavaa, kun koiria kuitenkin salakuljetetaan ja rabiesta tiettävästi löytyy niin läheltä, joten tuskinpa näitä koiria aktiivisesti etsitään, kun ihan avoimesti voi tullivirkailijan ohi viedä koiran, josta ei mitään todistuksia kysellä.

    • mjrm

      Kauhuissani ajattelen tilannetta Ukrainassa. Kulkukoiria on tosi paljon sekä maaseudulla ja kaupungeissa.

      Meidän kolme koiraa, missähän vaaratilanteessa he elävätkään!

      • Elisama

        Aivan samoin kuin Venäjällä tai Valko-Venäjällä.
        Rabies saa elää ja levitä vapaasti. Vain selvästi sairaat koirat tapetaan.
        rokotuksia ei ole yleisesti, saa jos haluaa. Kuitenkin eläinlääkärit käyttää usein "jatkettuja" aineita (ostavat 10 annosta, lisäävät nestettä ja myyvät 15 annosta).
        Tätä harrastetaan myös ihmisille annetuissa rokotteissa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe