No nyt on sitte rabiestapaus

FAU

saatu suomeenkin :(
Intiasta tuotu pentu on lopetettu espoossa rabieksen takia.
Koskahan ihmiset oppii, ettei niitä rokottamattomia epämääräsistä oloista olevia koiria ihan totta ole pakko tänne rahdata?

16

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo vielä puuttui. Oliko tämä Intiasta tuotu koira joku joka piti pelastaa, vai ns. tuonti. Onko sulla enempää tietoa asiasta.


      • FAU
        umalehtinen kirjoitti:

        Pistää kyllä miettimään mitä noilla tulleilla tehdään?
        Miettimään pistää myös yleisesti noi salakuljetetut pennut, joita rahdataan tänne myyntiin paljon lähempääkin.

        saati ne ihmiset jotka niitä ehdoin tahdoin ostaa.
        Onhan tätä jo osattu odottaa ja jos nykymeno jatkuu, niin lisää seuraa...


      • FAU kirjoitti:

        saati ne ihmiset jotka niitä ehdoin tahdoin ostaa.
        Onhan tätä jo osattu odottaa ja jos nykymeno jatkuu, niin lisää seuraa...

        ja helposti luulee sitä että ei säännöt häntä koske, eihän tämä nyt mitään.......
        Puhuttu ollaan vaikka kuinka pitkään että on vain ajan kysymys milloin.. Kuitenkaan ihmiset eivät ota opikseen. Eivät tajua mikä riski se on tarttuvien tautien osalta meidän jo olemassa oleville koirille.
        Tuntuu että ei muulla ole merkitystä kuin minä haluun... minä tahdon.


    • suomeen tullessa myös vasta-ainetesti? jostakin olen saanut sen käsityksen että kaikki maat eivät sitä vaadi. ruotsi vaatii ainakin.

    • issu56

      joskus 80-luvun alkupuolella (tai 70-luvun ihan lopussa) olisi täälläkin rabiesta esiintynyt laajemmaltikin ja kaikista vaahtosuisista koirista ja varsinkin irtokoirista tuli heti ilmoittaa poliisille.

      Ei Fau ihmiset näköjään milloinkaan opi yhtään mitään. Menevät, tulevat ja elävät elämäänsä silmät ja korvat kiinni kaikelta todelta...

      • oli rajojen aukeaminen Eurooppaan. Ensimmäinen koitos oli muistaakseni Tanskassa pidetty maailmanvoittaja näyttely.
        Meillä ainakin täällä päin ei ollut hyvä viedä pentuja koulutuksiin, eikä muutoinkaan kokoontua isommalla koiraporukalla. Muistaakseni joitakin näyttelyitäkin peruttiin.
        Minulla on irtokoirista sama muisto, että ilmoittaa piti viranomaisille.


      • issu56
        umalehtinen kirjoitti:

        oli rajojen aukeaminen Eurooppaan. Ensimmäinen koitos oli muistaakseni Tanskassa pidetty maailmanvoittaja näyttely.
        Meillä ainakin täällä päin ei ollut hyvä viedä pentuja koulutuksiin, eikä muutoinkaan kokoontua isommalla koiraporukalla. Muistaakseni joitakin näyttelyitäkin peruttiin.
        Minulla on irtokoirista sama muisto, että ilmoittaa piti viranomaisille.

        en niistä näyttelytouhuista niin havitellut, kun oli se palliton collie. Jotain kuitenkin muistelisin, että oli jouduttu peruuttamaan...


      • issu56 kirjoitti:

        en niistä näyttelytouhuista niin havitellut, kun oli se palliton collie. Jotain kuitenkin muistelisin, että oli jouduttu peruuttamaan...

        ja ei uskallettu viedä näyttelyihin. Molemmat vielä koulutimme Kupittaalla näyttelykoulutusta, ja muistan miten jopa vaatteet vaihdettiin ennen sisään tuloa kotiin. Sitten koulutuksiinkin tuli tauko.


      • ainakin tuli kielto että suomesta ei saanut ruotsiin tuoda koiria ilman karanteenia.
        muutimme tänne maaliskuussa-88 ja kielto tuli jonkun kuukauden myöhemmin. (silloin myös koiran kanssa). jos kielto olisi tullut niin en olisi muuttanut.
        eli muistaakseni silloin rabiestapauksia oli useampia suomessa.


      • Minä muistaisin kyllä että se "epidemia"oli jotain 80-luvun aikas lopulla.

        Olin silloin jo kouluttaja,ja muistaakseni koulutukset pyöri muuten ihan normisti,mutta kouluttajat ei hampaita katsoneet.Myöskin koirien kskinäisistä kanssakäymisistä varoiteltiin hieman.

        Näyttelyissä muistaakseni se näkyi niin,että tuomarit ei myöskään katsoneet itse koirien hampaita,vaan omistajien piti ne itse näyttää.

        Tosin en itse ylipäätään ymmärrä tuota suitten tonkimista,ja kaikkien kuolien siirtämistä suusta toiseen.Pitäis olla ihan normikäytäntö,että omistaja näyttäisi suut itse.
        Näkeehän sen luoksepäästäväisyyden siinä koiraa muuten käpliessäkin.

        Tosin noilla isoilla moloisseilla ei suinkaan kaikki tuomarit suuhun tunge...

        Kurja juttu,mutta nää "maailma pelastuu"jutut koirien tuomiset lomamatkoilta,on aikamoista riskaabelia.Kun ei aina ihan varmaksi edes tiedä,kuinka oikein on ylipäätään ja huolellisesti viimekädessä edes toimittu...


    • sigge

      Minä toin Virosta pari vuotta sitten koiran Suomeen, tullissa ei tarkastettu missään vaiheessa koiran papereita, jotka oli kunnossa tietenkin, mutta silloin kyllä tuli mieleen, että milloinkahan ensimmäinen tapaus Suomeenkin saadaan. Todella ikävää ja pelottavaa, kun koiria kuitenkin salakuljetetaan ja rabiesta tiettävästi löytyy niin läheltä, joten tuskinpa näitä koiria aktiivisesti etsitään, kun ihan avoimesti voi tullivirkailijan ohi viedä koiran, josta ei mitään todistuksia kysellä.

    • mjrm

      Kauhuissani ajattelen tilannetta Ukrainassa. Kulkukoiria on tosi paljon sekä maaseudulla ja kaupungeissa.

      Meidän kolme koiraa, missähän vaaratilanteessa he elävätkään!

      • Elisama

        Aivan samoin kuin Venäjällä tai Valko-Venäjällä.
        Rabies saa elää ja levitä vapaasti. Vain selvästi sairaat koirat tapetaan.
        rokotuksia ei ole yleisesti, saa jos haluaa. Kuitenkin eläinlääkärit käyttää usein "jatkettuja" aineita (ostavat 10 annosta, lisäävät nestettä ja myyvät 15 annosta).
        Tätä harrastetaan myös ihmisille annetuissa rokotteissa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2073
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      256
      1751
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      264
      1705
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1700
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      107
      1526
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1433
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      290
      1225
    8. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      50
      1224
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1217
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    Aihe