voinko palauttaa kasvattajalle?

todella väsynyt

Koira tuli sijoitukseen ja on 3/4 maksettu.
Väsyin erinäisiin ongelmiin koiran kanssa ja en tiedä jaksanko tehdä ongelmalle mitään koska se on paha ja tuloksista ei uskalla luvata. En halua koiraa jolla on tällainen ongelma. Sopimuksessa lukee että jos koira palautetaan jää summa kasvattajalle. Mitä teen? Miten toimin?

27

6886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      ottaa yhteyttä koiran kasvattajaan?

    • paha tilanne

      Myydä et voi ennen kuin velvoitteet pennuttamisesta on täytetty ja kasvattajalla ei ole mitään velvollisuutta ostaa koiraa takaisin. Ei paljon ole vaihtoehtoja, koira on annettava kasvattajalle tai pidettävä. Tuskin kasvattaja koirasta maksaa kun saa sen ilmaiseksikin jos koirasta luovut.

      Neuvottele kuitenkin kasvattajan kanssa, muu ei auta.

      Jos kyse on osamaksusopimuksesta niin tarkastahan mitä sopimuksessa määrätään, yleensä osamaksulla myytävä tavara (koira rinnastetaan tavaraan) on myyjän omaisuutta kunnes viimeinenkin osamaksuerä on maksettu.

      • näin täällä

        Kun koira sijoitetaan maksettava summa saisi olla 1/2 koiran todellisesta hinnasta. Tietenkin kaksi ihmistä voi sopia keskenään mitä tahansa. Miksi jouduit maksamaan koirasta 3/4?

        Itselläni oli kerran kauan sitten vastaava tilanne ja kasvattaja onneksi oli niin ymmärtäväinen, että palautti rahat minulle palauttaessani koiran. Meillä tilanne oli myös toivoton ja oikeastaan muuta vaihtoehtoa meillä ei ollut kuin palauttaa koira. Olisin silloin kyllä itse koiran halunnut pitää :(


      • todella väsynyt

        kyllä, on osamaksulla. Hinta oli puolet pennun hinnasta kuten kuuluukin, ja siitä puolesta on 3/4 vielä maksamatta. Minäkin ymmärsin että koira on myyjän omaisuutta vielä ennenkuin loput olen maksanut, mutta voinko saada takaisin jo maksettua rahaa tai pitääkö minun maksaa silti vielä loppukin?


      • näinpä__
        todella väsynyt kirjoitti:

        kyllä, on osamaksulla. Hinta oli puolet pennun hinnasta kuten kuuluukin, ja siitä puolesta on 3/4 vielä maksamatta. Minäkin ymmärsin että koira on myyjän omaisuutta vielä ennenkuin loput olen maksanut, mutta voinko saada takaisin jo maksettua rahaa tai pitääkö minun maksaa silti vielä loppukin?

        Jos koiran palautat niin ei kai sinun tarvitse loppuja maksaa...? Mikäänhän ei velvoita myyjää palauttamaan rahoja. Kannattaa ottaa kasvattajaan yhteyttä ja jutella asiasta. Vaikka et olisi vielä päättänytkään koiran palauttamisesta, niin kasvattajan on hyvä tietää tilanne ettei tule hänelle yllätyksenä.


    • jolla on

      "tälläinen ongelma"??? Jos koira on ollut sinulla pennusta, tajuatko että olet itse aiheuttanut sen ongelman? Ja nyt haluat palauttaa pilaamasi koiran kasvattajalle ja ottaa jostain uuden tilalle, niinkö? Kerro nyt edes mistä rodusta on kyse niin että tiedämme varoa sinua. Voi koira parkaa.

      • todella väsynyt

        koira on ollut n.2viikkoa, koiran "ongelma" ilmeni aika pian, olen yrittänyt kamppailla asian kanssa, mutta huomaan jo nyt että ihan hirveä työ siinä on jos auttaakaan. Koira ei ole pentu.


      • mutta...
        todella väsynyt kirjoitti:

        koira on ollut n.2viikkoa, koiran "ongelma" ilmeni aika pian, olen yrittänyt kamppailla asian kanssa, mutta huomaan jo nyt että ihan hirveä työ siinä on jos auttaakaan. Koira ei ole pentu.

        Hyvänen aika. Jos koira on ollut vasta 2 viikkoa niin oleellista on onko se "ongelma" ollut koirassa jo silloin kun sait sen. Ja jos "ongelma" on jokin normaalista "ongelmasta" poikkeva ihan oikea vika, josta koiran luovuttaja ei ole kertonut niin saathan sinä sen perusteella purettua sopimuksen ja rahasi takaisin.

        Eli kerro nyt ihmeessä mikä tuo "ongelma" on niin saat vähän tarkempia neuvoja.


      • ajatellen
        todella väsynyt kirjoitti:

        koira on ollut n.2viikkoa, koiran "ongelma" ilmeni aika pian, olen yrittänyt kamppailla asian kanssa, mutta huomaan jo nyt että ihan hirveä työ siinä on jos auttaakaan. Koira ei ole pentu.

        viisas neuvo; jos otat aikuisen koiran, älä koskaan maksa koiraa ennen kuin se on ollut sinulla koeajalla!!!


      • ja minkä
        todella väsynyt kirjoitti:

        koira on ollut n.2viikkoa, koiran "ongelma" ilmeni aika pian, olen yrittänyt kamppailla asian kanssa, mutta huomaan jo nyt että ihan hirveä työ siinä on jos auttaakaan. Koira ei ole pentu.

        ikäinen? Aikuisen koiran sopeutuminen uuteen kotiin voi viedä kuukausia.


      • tuutsa
        ajatellen kirjoitti:

        viisas neuvo; jos otat aikuisen koiran, älä koskaan maksa koiraa ennen kuin se on ollut sinulla koeajalla!!!

        Itse tein kirjallisen sopimuksen koiran omistajan kanssa, jossa sovittiin että koira tulee aluksi 2 vkon koeajalle jonka jälkeen jos sen päätän pitää maksan lopun summasta ja samalla saan koiran paperit ym.Omistajalle maksoin 100e "takuun" hakiessani koiran koeajalle, mikä oli mielestäni ihan kohtuullinen pyyntö.Takuuraha palautetaan jos koira palaa omistajalle.

        Meillä kävi ikävä kyllä niin, että koira piti palauttaa kun ei tullut meidän toisen koiran kanssa toimeen.Mutta kun sopimus oli tehty oli sekä minulla että hänellä luottavainen mieli.Hän luotti koiransa monien satojen kilometrien päähän 2 vkoksi ventovieraalle ihmiselle ja minulla siinä suhteessa että jos asiat eivät suju niin koira menee takaisin omistajalle.Meillä ei toiminut,harmi.

        Toimi ainakinmeillä tälläinen sopimus.


    • ehdottaisin kasvattajelle koiran palauttamista takaisin jos kasvattaja ei ole koiran ongelmista kertonut ennenkuin ostit koiran.
      ehdotat että hän joko maksaa takaisin sinun maksamasi rahat koirasta ja hän saa sen takaisin taikka sinä maksat loput ja myyt koiran sitten kenelle ja mihin hintaan haluat.
      jos koiran kasvattaja on "kunnollinen ja tunnollinen" niin hän ottaa koiran takaisin ja maksaa sinulle. koska silloin hän välittää koirasta.
      kannattaa soittaa sille kasvattajalle ja keskustella asiasta.

      • paivansadeko

        Koirahan on mennyt sijoitukseen, ei sitä ole ostettu omaksi.


      • majorica
        paivansadeko kirjoitti:

        Koirahan on mennyt sijoitukseen, ei sitä ole ostettu omaksi.

        taisin käsittää väärin tuon sijoituksen.
        aika kinkkinen juttu. mutta koska koira näin lyhyen ajan on ollut sijoituksessa niin kasvattajan kannattaisi ottaa koira takaisin ja palauttaa rahat. niinkuin joku muukin jo kirjoitti että jo vanhempaa koiraa ottaessa kannattaa ottaa se kokeiluajalla.
        itse en koskaan ottaisi sijoiuskoiraa. en ymmärrä ollenkaan koko touhua.


      • paivansadeko
        majorica kirjoitti:

        taisin käsittää väärin tuon sijoituksen.
        aika kinkkinen juttu. mutta koska koira näin lyhyen ajan on ollut sijoituksessa niin kasvattajan kannattaisi ottaa koira takaisin ja palauttaa rahat. niinkuin joku muukin jo kirjoitti että jo vanhempaa koiraa ottaessa kannattaa ottaa se kokeiluajalla.
        itse en koskaan ottaisi sijoiuskoiraa. en ymmärrä ollenkaan koko touhua.

        keino saada hyvä koira. Silloin kun sijoitussopimus tehdään niin että, vastaanottajakin todella ymmärtää miten homma toimii.
        Sopimuksen pitää olla myös järkevä ilman kohtuuttomia lisäehtoja luovuttajan puolelta.

        Suurin osa sijoitussopimuksista toimii ihan ok.
        Mutta harmikseni näistä hyvin menneistä ei vain puhuta. Yleensä vain ne huonosti menneet ovat esillä.


      • paivansadeko kirjoitti:

        keino saada hyvä koira. Silloin kun sijoitussopimus tehdään niin että, vastaanottajakin todella ymmärtää miten homma toimii.
        Sopimuksen pitää olla myös järkevä ilman kohtuuttomia lisäehtoja luovuttajan puolelta.

        Suurin osa sijoitussopimuksista toimii ihan ok.
        Mutta harmikseni näistä hyvin menneistä ei vain puhuta. Yleensä vain ne huonosti menneet ovat esillä.

        mikä on sitten syynä ottaa/antaa sijoituskoira?
        mielestäni siihen ei ole muuta syytä kuin se raha. sekä ottajan ja kasvattajan puolesta.


      • paivansadeko
        majorica kirjoitti:

        mikä on sitten syynä ottaa/antaa sijoituskoira?
        mielestäni siihen ei ole muuta syytä kuin se raha. sekä ottajan ja kasvattajan puolesta.

        Millä tavoin raha näyttelee osaansa esim kahdessa minun sijoittamassani nartussa.


      • paivansadeko kirjoitti:

        Millä tavoin raha näyttelee osaansa esim kahdessa minun sijoittamassani nartussa.

        sinun asioistasi tiedä.
        mutta noin yleensä ottaen sijoituskoiran ottaa henkilö jolla ei ole varaa ostaa omaa vai mistä syystä muuten?
        kasvattaja taas antaa sijoitukseen koska ei halua luopua koirasta kokonaan ja saa kuitenkin muutaman (?) pentueen itselleen. pennut menevät melko varmasti myyntiin ja kasvattaja saa rahat.
        mikä motiivi siinä on jos ei se raha?


      • FAU
        majorica kirjoitti:

        sinun asioistasi tiedä.
        mutta noin yleensä ottaen sijoituskoiran ottaa henkilö jolla ei ole varaa ostaa omaa vai mistä syystä muuten?
        kasvattaja taas antaa sijoitukseen koska ei halua luopua koirasta kokonaan ja saa kuitenkin muutaman (?) pentueen itselleen. pennut menevät melko varmasti myyntiin ja kasvattaja saa rahat.
        mikä motiivi siinä on jos ei se raha?

        Toimiessaan sijoitus on loistava tapa hankkia koira. Mulla on ollut sijoituskoiria ja itse olen sijoittanut niitä myös. Kaikki sopimukset kumminkin päinon toimineet moitteettomasti tähän mennessä.
        Sijoitushan on ensinnä ostajalle loistava tilaisuus saada itselleen hyvä koira.
        Jos esim. on kiinnostunut kasvatuksesta itse, niin tottahan sitä kannattaa ottaa sijoituskoira, joka on se pentueen lupaavin koira.
        Myyntiinhän ne parhaat tai suvultaan harvinaisemmat monestikaan ei päädy ja silloin ainoa tapa saada se koira itselle on sijoitus. Harvemmin se kai rahasta kiinni on, ei se raha ole aina ja iänkaikkisesti pointti joka asiassa. Toki kyselijöitä on, joista heti kuulee että ainoa pointti sijoitukseen on hinta, mutta kuka kasvattaja semmoiselle koiran edes antaa?
        Kasvattajan kannalta taas sijoitus on hyvä tapa jatkaa omaa työtään.
        Kukaan ei voi kotiinsa kerätä rajattomasti koiria ja yhdellä tai kahdella koiralla nyt ei juuri mitään mainittavaa pitkällä tähtäimellä aikaan saa.
        Voit saada huippuhyvän ja lupaavan pentueen, mutta oma koirakiintiö on täynnä, niin maailmallekko ne kaikki sitten pitäisi hukata? Ja sitten taas vuosien päästä pitää yrittää aloittaa kaikki uudestaan ja taas sama tilanne edessä...
        Sijoittamalla lupaavimmaksi katsomansa pennut kasvattajalla säilyy mahdollisuus käyttää niitä jatkossa, jos niistä sitten loppupeleissä jotakin tulee. Läheskään kaikista ei tule, mutta pikkupentuna sitä karsintaa on mahdotonta vielä varmasti tehdä.
        Se raha nyt on jokseenkin sivuseikka siinä. Lähinnä kai on tarkoitus saada oma kasvatustyönsä jatkumaan ja sijoitus mahdollistaa useamman koiran pitämisen mahdollisina jalostuskoirina.
        Kaikista koirista kun ei toiveista huolimatta jalostukseen ole. Ei kaikista sijoitetuista eikä kaikista kotiin jätetyistä.


      • paivansadeko
        FAU kirjoitti:

        Toimiessaan sijoitus on loistava tapa hankkia koira. Mulla on ollut sijoituskoiria ja itse olen sijoittanut niitä myös. Kaikki sopimukset kumminkin päinon toimineet moitteettomasti tähän mennessä.
        Sijoitushan on ensinnä ostajalle loistava tilaisuus saada itselleen hyvä koira.
        Jos esim. on kiinnostunut kasvatuksesta itse, niin tottahan sitä kannattaa ottaa sijoituskoira, joka on se pentueen lupaavin koira.
        Myyntiinhän ne parhaat tai suvultaan harvinaisemmat monestikaan ei päädy ja silloin ainoa tapa saada se koira itselle on sijoitus. Harvemmin se kai rahasta kiinni on, ei se raha ole aina ja iänkaikkisesti pointti joka asiassa. Toki kyselijöitä on, joista heti kuulee että ainoa pointti sijoitukseen on hinta, mutta kuka kasvattaja semmoiselle koiran edes antaa?
        Kasvattajan kannalta taas sijoitus on hyvä tapa jatkaa omaa työtään.
        Kukaan ei voi kotiinsa kerätä rajattomasti koiria ja yhdellä tai kahdella koiralla nyt ei juuri mitään mainittavaa pitkällä tähtäimellä aikaan saa.
        Voit saada huippuhyvän ja lupaavan pentueen, mutta oma koirakiintiö on täynnä, niin maailmallekko ne kaikki sitten pitäisi hukata? Ja sitten taas vuosien päästä pitää yrittää aloittaa kaikki uudestaan ja taas sama tilanne edessä...
        Sijoittamalla lupaavimmaksi katsomansa pennut kasvattajalla säilyy mahdollisuus käyttää niitä jatkossa, jos niistä sitten loppupeleissä jotakin tulee. Läheskään kaikista ei tule, mutta pikkupentuna sitä karsintaa on mahdotonta vielä varmasti tehdä.
        Se raha nyt on jokseenkin sivuseikka siinä. Lähinnä kai on tarkoitus saada oma kasvatustyönsä jatkumaan ja sijoitus mahdollistaa useamman koiran pitämisen mahdollisina jalostuskoirina.
        Kaikista koirista kun ei toiveista huolimatta jalostukseen ole. Ei kaikista sijoitetuista eikä kaikista kotiin jätetyistä.

        Sanoit juuri sen minkä olisin itse halunnut kertoa :) Antaa majoricalla olla mielipiteensä :)) Niinhän meillä kaikilla on omansa.

        Minä sain kauhean puhelu tulvan kun uroksemme jälkeläiselle etsein sijoituskotia. Suurin osa juuri sen "ilmaisen" koiran perässä. He kun ovat ymmärtäneet asian niin.

        Mutta kaikesta huolimatta niin ihana koti on nyt tytöllä. Harrastava ja rakastava. Siinä se on kaikki mitä voi toivoa. Samoin toinenkin sijoitustytteli, mahtava koti silläkin. Aika näyttää mitä lapsista kasvaa. Vielä näyttää hyvältä.


      • paivansadeko kirjoitti:

        Sanoit juuri sen minkä olisin itse halunnut kertoa :) Antaa majoricalla olla mielipiteensä :)) Niinhän meillä kaikilla on omansa.

        Minä sain kauhean puhelu tulvan kun uroksemme jälkeläiselle etsein sijoituskotia. Suurin osa juuri sen "ilmaisen" koiran perässä. He kun ovat ymmärtäneet asian niin.

        Mutta kaikesta huolimatta niin ihana koti on nyt tytöllä. Harrastava ja rakastava. Siinä se on kaikki mitä voi toivoa. Samoin toinenkin sijoitustytteli, mahtava koti silläkin. Aika näyttää mitä lapsista kasvaa. Vielä näyttää hyvältä.

        kirjoitus kyllä Faulta.
        en minä epäile etteikö kunnon kasvattajia ole jotka tekee juuri noin kuten Fau kirjoitti.
        mutta on myös turhan paljon heitä joilla se raha on se motiivi.


      • hyvä kokemus
        majorica kirjoitti:

        kirjoitus kyllä Faulta.
        en minä epäile etteikö kunnon kasvattajia ole jotka tekee juuri noin kuten Fau kirjoitti.
        mutta on myös turhan paljon heitä joilla se raha on se motiivi.

        Mulla on täällä yksi kultahippu, vuoden ikäinen narttu. Kasvattaja halusi pitää itsellään mutta kun vuorokaudessa on vaan ne 24 tuntia ja tämä on vaativa rotu tietyiltä osin...
        Soitti mulle, tiesi että minun tykönä olisi rakastava ja hyvä koti, tuon toisen koiran (samasta paikasta otettu) perusteella.
        Kasvattaja pystyy jatkamaan omaa linjaansa tällä nartulla, minä saan opit häneltä (itsellä kiinnostaa kasvattaminen myös) ja vielä hyvän nartun "kaupan päälle". Kokeneen kasvattajan rehellinen apu on rahassa mittaamaton etu kun itse on lähtökuopissa.
        Yhteistyö toimii loistavasti, autetaan toinen toistamme ja samalla tehdään työtä rodun eteen.
        Tätä narttua en olisi saanut rahalla ostettua, niin tärkeä se on kasvattajalle.
        Sen vielä voisi sanoa että kasvattaja on myynyt "ei oota" halukkaille vaikka hällä oli tämä pentu jemmassa ja että olemme tunteneet toisemme lähestulkoon parikymmentä vuotta.


      • majorica kirjoitti:

        kirjoitus kyllä Faulta.
        en minä epäile etteikö kunnon kasvattajia ole jotka tekee juuri noin kuten Fau kirjoitti.
        mutta on myös turhan paljon heitä joilla se raha on se motiivi.

        FAU tuossa jo oleellisen kertoikin sijoitustoiminnasta,lisään vielä,koska itse käytän pienkasvattajana sijoituksia.

        Sijoitustoimintahan on juuri alunperin tarkoitettu pienkasvattajille,jotta he voisivat sillä varmistaa kasvatustyönsä.On esim.rotuja,jotka eivät tule hyvin toimeen porukassa (omaa sukupuoltaan kohtaan)niin kasvattajat,jotka haluavat pitää koiransa perheenjäseninä,eikä tarhata niitä ympäri pihaa,pitävät kotona vain muutaman koiran.
        Kukaan ei pysty varmaksi sanomaan,osuuko itselle aina riittävän hyvä,joudutaanko esim.yllättäen kohtu poistamaan (märkäkohtu) ym.niin sijoituksella varmistetaan jatkuminen.
        Minä en myöskään siksi halua paljon koiria,koska itse myös harrastan koirieni kanssa muutakin kuin sohvaa.Enkä itse jaksaisi harrastaa,saati treenata monella koiralla,joten en siksikään koiria itselleni ota montaa.

        Enemmän voi sanoa,jos karkeasti sanotaan,raha on kyseessä siinä,kun koiria on pilvin pimein tarhoissa,kuin kasvattajalla,joka kasvattaa pienimuotoisesti sijoitustoiminnan turvin,ja muutama koira sijoitettuna perheisiin,jossa saavat paremmin huomiota ollessaan perheenjäseniä,kuin tarhaolosuhteissa/omissa rakennuksissaan.

        Ainahan on niitä,jolle raha on pelkästään pääasia,ihan joka toiminnassa.Sille ei voi mitään.

        Onneksi Suomessa mm.on jalostustietokannat,josta sitten näkee,kuka mahdollisesti kasvattaa missäkin mielessä,missä määrin ym.
        Myös sijoitustoimintaa käyttävät,ja heidän motiivinsa ;=)

        Mutta tärkeää on aina se,että toiminnassa niin kasvattaja kuin sijoituksen vastaanottaja on samanmielisiä,rehellisiä toisilleen,niin homma pelaa hienosti.
        JA KAIKKI tarkoin yhteisesti paperille,mitä sovitaan.


    • paivansadeko

      Ota nyt heti yhteyttä siihen koiran kasvattajaan. Ei se ongelma täällä suomi24 palstalla poistu.
      Varsinkaan kun et edes kerro mikä ongelma koiralla on. No oli miten oli parhaiten sinua auttaa se koiran omistaja/kasvattaja.

      • koko juttu!

        Kun kyselijä ei voi edes kertoa että mikä rotu, mikä ongelma!


    • Oleellista olisi ollut vastausten kannalta,että kerrot mistä "ongelmasta" on kyse.Voisi helpottaa kummasti vastaamisia.

      Asiahan riippuu pitkälti siitä,mikä "ongelma" on,onko se ollut tiedossa jo koiraa hankittaessa,jos siis ongelma on ollut koirassa...

      Itse en myöskään sijoittaisi kellekään koiraa osamaksulla,enkä muutenkaan kovin heppoisin perustein.

      Tärkeintä olisi nyt miettiä koiran parasta kumminkin.

      Jotenkin juttu nyt kuulostaa omituiselta vaan.Aikuinen koira SIJOITETAAN paikkaan ja osa-maksulla,josta kohtapuolin siitä halutaan eroon...
      Jos tietäisi edes vastauksen "ongelmasta",onko ostajalla ollut tietoa siitä (onko ollut ostohetkellä,jos koirassa siis) ja onko mainintaa kauppasopimuksesta,niin juttu kuulostaisi vähän selvemmältä ;)

    • Saitko koiran palautettua s...

      Jäi mietityttämään kuinka Sinulla kävi koiran kanssa. Saitko rahoja takaisin ym... Itse koirankasvattajana seuraan mielenkiinnolla, näitä asioita, etten tekisi samoja virheitä kuin muut. Mutta olin itse sitä mieltä tästä asiastasi, että jos kasvattaja on ns.kunnollinen, luotettava suomalainen normaali täyspäinen ihminen, niin toki ymmärtää mitä on sinulle sijoittanut ja näin ollen olisi myös asiaa avoimin silmin katsova....mutta meitähän on moneen junaan ja joillain tosiaan on ikävä kyllä se raha pää asiana.. Toivon että sait omat asiasi hoidettua koirankin puolesta hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2063
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      255
      1732
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      262
      1699
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      67
      1696
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      106
      1502
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1433
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      288
      1219
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1217
    9. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      49
      1200
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1193
    Aihe