HPV-positiivinen

itkee

Mä kävin papa-joukkotarkastuksessa ja eilen tipahti postiluukusta lappu, jossa luki Papa-luokka 1, ei solumuutoksia, MUTTA HPV-positiivinen.

Eli mulla siis kondylooma?

Ja koska mitään oireita ei ole ollut, taitaa kyse olla nimen omaan juuri siitä muodosta, joka aiheuttaa kohdunkaulansyöpää?! (Mitä olen aiheesta lukenut niin näkyvä muoto syylineen ei aiheuta, näkymätön siis pahin..?)

Voiko tälle tehdä mitään? Voiko tästä parantua? Jos ei, niin onko mitään toivoa ettei aiheuttaisi kohdunkaulansyöpää? Miten vaikuttaa lapsen saantiin? (Pitäis varmaan duunata se lapsi nyt, jos kohta on syöpä ja kohtu poistetaan... Mulla isoäiti kuollut nuorena tautiin, kai sitä perinnöllisyystekijätkin symppaa..)

Jostain luin rokotteesta, joka kai voi vaikuttaa jo kun infektio on tullut. Miksei tuossa lapussa saota siitä mitään..

Mä en tajua että miten on mahdollista, että kun käy pyytämässä YTHS:ltä että testaavat sukupuolitaudit, niin eivät testaa tätä yleisintä!!! Ei ihme että se on niin yleinen!

9

4986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jennni1

olen menossa papaan huomenna tuota selvittämään :/ kun on lievää kirvelyä ollut, eikä sille löydy mitään syytä. pelottaa hirveästi. jos minulla on joku kondylooma joka on ikuinen riesa, en voi varmaan jatkaa edes poikaystäväni kanssa koska en halua tartuttaa. tuntuu hirveältä.

• laboraattori

Kondyloomaa tai HPV:tä ei testata, koska testit ovat todella kalliita. Yksityisellä voit testata sen. Myös kondylooma (ulkoinen) voi olla oireeton. Jos papa on 1, niin todennäköisesti ei ole solumuutoksia kohdun kaulalla -> ei syöpäriskiä.

Rokote on VAIN ennaltaehkäisyyn, ei jo saadun viruksen torjuntaan... siihen siitä ei ole mitään hyötyä.

• itkee

onko muille käynyt samalla tavoin? Eli oiskin yllättäen tullut papasta se hpv-positiivinen.

Ehkä mä olen ollut tyhmä. Olis varmaan pitänyt ite tajuta vaatia papaa, kun pyysi sukupuolitautitesteihin... Mutta miksi ei sitä edes mainittu, vaan annettiin olettaa että ei ole tauteja, en tajua.

• samassa tilanteessa

Näinpä se meille monille on juuri selvinnyt. Mutta ei nyt syytä huoleen. Sinulla ei ole ollut edes solumuutoksia, joten ainakaan tällä hetkellä sinulla ei syöpäriskiä ole.

Toisekseen tuo syövällä pelottelu on melko aiheetonta. Se, että HPV muodostuu syöväksi asti on äärimmäisen harvinaista. Toisekseen syöpä ei kehity päivässä eikä parissa, tuskin vuodessa tai kahdessakaan, joten voit huoletta elää normaalia elämää. Kunhan käyt seulonnoissa säännöllisesti. Pitää kuitenkin muistaa, että puhumme taudista, jonka suurin osa ihmisistä sairastaa joskus.

Toiset parantuu (virus saattaa siis poistua itsekseen elimistöstä) ja toiset eivät koskaan.
      Monet eivät edes koskaan saa tietää taudistaan.

Tuo rokote ei kyllä auta jos sinulla on jo virus. Eli ei siitä tässä vaiheessa mitään hyötyä ole. HPV-viruksia tosin on useita erilaisia ja vaikka tästä viruksesta parantuisit saatat joskus sairastua toiseen virukseen.

Mutta ei huolta. Jatka vaan tavallista elämää ja muista käydä tarpeeksi usein papassa.

• huuhuhu

Itellä hoidettiin syylät pois 10 vuotta sitten.Sen jälkeen ei enää ole syyliä ollut.Mikä mahdollisuus on tartuttaa komdyloomaa vielä eteenpäin?Mahdollisuushan on että elimistö on kukistanut ko. viruksen(näitäkin tapauksia on)

• kas tässä
      • ...

HPV eli human papilloma virus ei tarkoita pelkästään sukuelinten virusaiheuttajia vaan yleensäkin ihosyylien aiheuttajia (mikä noissa kuvissa ilmeisesti on...)

• liikoja

Heips!

Älä ihan liikoja huolehdi. Kun papa-luokka on ykkönen, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Käyt vain, kuten muissakin viesteissä on kehotettu, säännöllisesti papassa, jolloin mahdolliset solumuutokset huomataan ajoissa ja tarvittavat hoidot voidaan tehdä.

Itselläni oli papa-luokka yllättäen 3 ja aivan paniikkiinhan siinä meni. Aiheuttajaksi annettiin HPV. Sairaalassa ottivat koepaloja ja odottelen parhaillaan tuloksia. Lääkäri sanoi, että luultavasti loop-hoidolla hoidetaan muuttuneet alueet pois.

HPV on erittäin yleinen. Jostain luin, että jopa 70% prosenttia väestöstä sairastaa sen jossain vaiheessa elämäänsä. HPV on yleisin kohdunkaulan syövän aiheuttaja, mutta se voi myös pysyä oireettomana elimistössä. Meitä ei siis ole tuomittu kuolemaan tai kohdunpoistoon. Kunhan tilannetta seuraa, ettei pahinta pääse tapahtumaan.

Ikävä sairaushan se on ja tarttuva, että se kannattaa muistaa. Miehillä yleensä oireeton, mutta he taas levittävät sitä eteenpäin.

Mutta eiköhän me hengissä selvitä.

• ----

selviävät kondyloomasta kuin koira veräjästä. Miehille ei ole papa-koetta olemassa, joten heiltä ei voida kondyloomaa edes löytää. Heille se ei aiheuta syöpää ja he oireettomana ja tietämättöminä levittävät sitä eteenpäin. Ja miehillä ei tietenkään ole kertomisvelvollisuutta asiasta, koska eivät voi tietää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe