Turun isä Petri!!

Kaipaan!

Miksi Ion Duracista tuli kirkkoherra?! Missä on isä Petri? Googlettamalla tieto on erittäin hyvin ja sangen vähäistä. Turun Sanomien sivuilla vain mainittiin että edellinen khra erotettiin alkoholiongelman takia. What??!!

Kuinka kauan hän siis on kärsinyt tästä ongelmasta? Koska hän lopetti työt srk:ssa? Mitä hän nyt tekee? Muistan kyllä että kymmenisen vuotta sitten hänellä meni kortti kuivumaan rattijuopumuksen takia (olin silloin tiiviissä yhteydessä srk:aan) mutta että oikein ongelma... Kaikki nämä vuodet?!

Pliis kertokaa ja valaiskaa minua! Isä Petri on rippi-isäni ja oli aikoinaan minulle tärkeä hahmo, monella tapaa...

179

9205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaipaan minäkin

      toissa sunnuntaina. Durac yritti estää korjauksen.
      Isä Petri voi hyvin ja haluaa olla rauhassa. Ymmärrän hyvin. En itsekkään ole enää tässä seurakunnassa.

      Siunattua paastoa kaikille!

      • elviiraK

        Ok ymmärrän todella hyvin, jos hän haluaa olla rauhassa, levätä ja toipua raskaasta ajanjaksosta. Otetaan siis takaisin tuo neuvoni, että olisi kirjoittaja ottanut rohkeasti yhteyttä.

        Kaikkea hyvää isä Petrille jään toivottamaan minäkin!


    • elviiraK

      Tällä palstalla on ruodittu mielestäni liikaakin Turun tilannetta. Veikkaisin kuitenkin, että googlettamista parempi tapa selvittää i.P.:n kuulumiset on ottaa yhteyttä häneen itseensä. Enirossa on melkein kaikkien yhteystiedot. Rohkeasti vain. Uskoisin vaikeuksia kokeneen ihmisen ilahtuvankin kun joku kyselee kuulumisia.

      Minullakin on hyviä muistoja isä Petristä. Ikävää, että kävi kuten kävi, mutta nyt meidän kaikkien täytyy koettaa ajatella nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Menneille kun ei mitään voi.

      Alkoholiongelmista en tiedä, eikä mielestäni ole hyvän tavan mukaista sellaisista alkaa puhuakaan, kun kyseessä on kuitenkin nimeltä mainittu elävä ihminen. Ilmeisesti nämä ongelmat kuitenkin haittasivat viran hoitamista. En tiedä asiasta tarkemmin, en ole sisäpiiriläinen.

      Ion Duracista tuli Turun kirkkoherra, koska vaalissa suurin osa seurakuntalaisista halusi hänet tähän virkaan. Jo ennen valintaansa isä Ion hoiti seurakuntaa hyvin sijaisena.

      • seurakuntalaisista

        jätti äänestämättä ja suurin osa äänestäjistä äänesti isä Mikaelia tai Larikkaa. Larikan ja isä-Mikaelin yhteenlasketutäänet peittoavat kyllä kirkkaasti Duracin.

        Mitä taas rippi-isään tulee, niin on tehty selväksi ettei sellaista enää tarvita! Maksetaan verot Turkuun ja käydään saamassa palveluja muualla!


    • jos olet järkevä

      Jos isä Petri on todella ollut rippi-isäsi ja jos todella välität hänestä ja toivot hänelle hyvää, miksi ihmeessä vaadit hänen yksityisasioidensa selvittämistä tässä julkisessa keskustelussa? Miksi et etsi häntä ja tarjoudu tukemaan, jos hän apuasi kaipaa ja tarvitsee? Kaiken voit tehdä pyyteettömästi ja hienotunteisesti, ilman mitään julkisuutta, itsekorostusta ja oman edun tavoittelua.

      • Kaipaan!

        Sain vasta nyt tietää koko sotkusta ja purskautin kaikki tänne, kysymykset ym. Kun tietoa ei muualta oikein ole tihkunut. En ymmärrä ettei edes kummini ole kertonut minulle asiasta! Kaiketikin hän paheksuu koko hommaa... =( Jos jostain saisin asiallista tietoa niin hyvä, mutta miksi täällä ei saisi mitään kysellä?

        Olen miettinyt yhteydenottoa mutta en kehtaa... Olen viime vuosina miettinyt sitä useinkin aina Turussa käydessäni, mutta on jäänyt tekemättä. Miten yhtäkkiä nyt sen tekisin?! Eikö se vasta outoa olisikin? Miten hän sitten suhtautuisi asiaan?

        Mitä tarkoitat (en muista nimimerkkiä..) ettei rippi-isää enää tarvita?


      • elviiraK
        Kaipaan! kirjoitti:

        Sain vasta nyt tietää koko sotkusta ja purskautin kaikki tänne, kysymykset ym. Kun tietoa ei muualta oikein ole tihkunut. En ymmärrä ettei edes kummini ole kertonut minulle asiasta! Kaiketikin hän paheksuu koko hommaa... =( Jos jostain saisin asiallista tietoa niin hyvä, mutta miksi täällä ei saisi mitään kysellä?

        Olen miettinyt yhteydenottoa mutta en kehtaa... Olen viime vuosina miettinyt sitä useinkin aina Turussa käydessäni, mutta on jäänyt tekemättä. Miten yhtäkkiä nyt sen tekisin?! Eikö se vasta outoa olisikin? Miten hän sitten suhtautuisi asiaan?

        Mitä tarkoitat (en muista nimimerkkiä..) ettei rippi-isää enää tarvita?

        Luulisi, että esim. Enirosta saa vähän kaikkien yhteystiedot. Tai voihan olla, että esim. seurakunnan kanslisti osaisi neuvoa.

        Eri asia on sitten tietysti se, millä tavalla kannattaa ihmiseen ottaa yhteyttä. Sekin voi olla - en tiedä, mutta siis voi olla - ettei hän halua näistä asioista vatkutettavan enää. Jos yhteyttä ottaa, niin voihan sen tehdä vaikka hyvää joulupaastoa ja joulunaikaa toivottaen, ihan tuolla lailla vaan, lämmin viesti missä ei aleta hämmentää tätä jo kauan kiehunutta keitosta, vaan osoitetaan tukea ihmiselle ja lähimmäiselle.


      • Kaipaan!
        elviiraK kirjoitti:

        Luulisi, että esim. Enirosta saa vähän kaikkien yhteystiedot. Tai voihan olla, että esim. seurakunnan kanslisti osaisi neuvoa.

        Eri asia on sitten tietysti se, millä tavalla kannattaa ihmiseen ottaa yhteyttä. Sekin voi olla - en tiedä, mutta siis voi olla - ettei hän halua näistä asioista vatkutettavan enää. Jos yhteyttä ottaa, niin voihan sen tehdä vaikka hyvää joulupaastoa ja joulunaikaa toivottaen, ihan tuolla lailla vaan, lämmin viesti missä ei aleta hämmentää tätä jo kauan kiehunutta keitosta, vaan osoitetaan tukea ihmiselle ja lähimmäiselle.

        Kyllä minulla hänen osoitteensa on ja puhelinnumeronsakin, voin siis soittaa tai kirjoittaa. Ja ehkä tässä nyt on tapahtunut vähän väärinkäsityksiä! Enhän minä siksi ottaisi yhteyttä että väkipakolla kaivelisin sitä ihme jupakkaa vaan ihan kuulumistenvaihtomielessä. Olenhan menneinä vuosina useasti miettinyt, voinkohan käydä moikkaamassa. Nyt olisi ehkä helpompi lähestyä ihmistasolla eikä missään pappi - srk:lainen -asetelmassa. Kyselin vain järkyttyneenä noita erottamisasioita, kun en tosiaan tiennyt mitään koko jutusta ja yllätyin niin paljon...


      • elviiraK
        Kaipaan! kirjoitti:

        Kyllä minulla hänen osoitteensa on ja puhelinnumeronsakin, voin siis soittaa tai kirjoittaa. Ja ehkä tässä nyt on tapahtunut vähän väärinkäsityksiä! Enhän minä siksi ottaisi yhteyttä että väkipakolla kaivelisin sitä ihme jupakkaa vaan ihan kuulumistenvaihtomielessä. Olenhan menneinä vuosina useasti miettinyt, voinkohan käydä moikkaamassa. Nyt olisi ehkä helpompi lähestyä ihmistasolla eikä missään pappi - srk:lainen -asetelmassa. Kyselin vain järkyttyneenä noita erottamisasioita, kun en tosiaan tiennyt mitään koko jutusta ja yllätyin niin paljon...

        Siinähän olisi ilahdutusta varmasti isä Petrillekin. Jos olet taitava käsistäsi, niin ehkä voisit jopa askarrella itse.

        Kaikki meistä varmaan mielellään kuulevat, että meillä on ollut hyvä vaikutus ja suuri merkitys toisten elämässä. Sellainen auttaa jaksamaan kyllä!


      • Kaipaan!
        elviiraK kirjoitti:

        Siinähän olisi ilahdutusta varmasti isä Petrillekin. Jos olet taitava käsistäsi, niin ehkä voisit jopa askarrella itse.

        Kaikki meistä varmaan mielellään kuulevat, että meillä on ollut hyvä vaikutus ja suuri merkitys toisten elämässä. Sellainen auttaa jaksamaan kyllä!

        Niin, ehkä kirjoitan joku päivä - kunhan kerään rohkeutta! =) Olisi kyllä kiva tavata livenä mutta kehtaakohan sitä nyt kahville pyytää... Huh huh, kaikesta sitä ihminen ongelman tekee!!


    • luettuani

      uusien valtuustoedustajien listan! Konservatiivit jyllää. Eipä intellikentsia kuki!

    • kuin juna lähtee

      " vyöhyke on vyöhyke, vyöhyke on elämä, jonka läpi kulkiessa ihminen joko murtuu tai kestää. Se, kestääkö ihminen, riippuu hänen omanarvontunnostaan."

      Andrei Tarkovskin kirjasta Vangittu aika. Suom. viestin kirjoittaja.

      • Hyvin Kyllästynyt

        Oletko sinä saarovitsin alias selviytyjän toinen tai kolmas sivupersoona?


    • kuuro ja

      Teidän kanssamatkustajanne on sokea..."

      Miksi yö on niin pimeä?
      Siksi että avaruus laajenee.

    • lukiessani

      " Tämä on minun käskyni: että te rakastaisitte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." ( Joh:15. 12-13.)

      "Minä uskallan ilmaista ajatuksen, että rakkaus ihmiseen on ihmisaivoille saavuttamaton idea." (Dostojevski) "Rakkaus ihmistä kohtaan on mahdoton, jos puuttuu usko sielun kuolemattomuuteen." (sama)

      • MurMur

        Miten tämä liittyy aiheeseen? Häivy täältä, sinä kirjallisuushäirikkö!


    • lapsena

      " Kaiken toivoni minä panen Sinuun Jumala, Jumalanäiti, suojele minua kattosi alla." (Dostojevski)

    • varjo lankeaa

      voittajien päälle.
      "Olen uskon lapsi ja lapsi vailla uskoa." (Dostojevski)

    • minäkin ihmisläheistä,

      sosiaalista, luovaa ja lämminsydämistä, teeskentelemätöntä pappiamme. Sekä sydämellistä ja ihmisystävällistä kanslistiamme. Niin, luovat työntekijät potkitaan pois! Kurjaa!!!

      • Kaipaan!

        Minä en todellakaan tajua sitä Turun soppaa. Miten kummassa voidaan noin monta ihmistä potkia pois ja puolta kirkon työntekijöistä syyttää juopumisesta?! Tälläkin palstalla on meinaan ollut ihme keskusteluja asiasta. Ja näyttää siltä että suurin osa kuitenkin piti tästä papista. Tutkimattomat ovat Herran tiet!


      • on kaipuu

        Outoa, perin outoa on tällainen kaipuu. Varsinkin, kun tiedetään, että molemmat mainitut henkilöt joutuivat viroistaan pois ihan omatekemiensä rikosten ja laiminlyöntien vuoksi ja sellainen jo kertoo aivan tarpeeksi heidän sosiaalisuudestaan, luovuudestaan yms mainitsemistasi asioista.. Syyttä ei heitä poistettu eikä syytetty ja liian kauan saivat jatkaa tekosiaan! On se kumma, kun se totuus ei avaa ihmisten silmiä sitten millään, mutta kaivataanhan Venäjälläkin Stalinin vankileireihin...
        Ne vuodet, jotka itsekin vietin Turussa ja Turun ort seurakunnan aktiivijäsenenä, olivat täynnä kärsivää kilvoittelua ja ihmetystä juuri sen vuoksi,että seurakuntaa johdettiin huonosti ja sielut jäivät ilman hoitajaa ja työyhteisö ilman johtajaa. Luovuutta ja sosiaalisuutta en nähnyt kuin kuorolaisilla..


      • tuttifrutti78
        on kaipuu kirjoitti:

        Outoa, perin outoa on tällainen kaipuu. Varsinkin, kun tiedetään, että molemmat mainitut henkilöt joutuivat viroistaan pois ihan omatekemiensä rikosten ja laiminlyöntien vuoksi ja sellainen jo kertoo aivan tarpeeksi heidän sosiaalisuudestaan, luovuudestaan yms mainitsemistasi asioista.. Syyttä ei heitä poistettu eikä syytetty ja liian kauan saivat jatkaa tekosiaan! On se kumma, kun se totuus ei avaa ihmisten silmiä sitten millään, mutta kaivataanhan Venäjälläkin Stalinin vankileireihin...
        Ne vuodet, jotka itsekin vietin Turussa ja Turun ort seurakunnan aktiivijäsenenä, olivat täynnä kärsivää kilvoittelua ja ihmetystä juuri sen vuoksi,että seurakuntaa johdettiin huonosti ja sielut jäivät ilman hoitajaa ja työyhteisö ilman johtajaa. Luovuutta ja sosiaalisuutta en nähnyt kuin kuorolaisilla..

        No annetaan kanslistien ja pappien sitten olla!


      • sanoa,
        on kaipuu kirjoitti:

        Outoa, perin outoa on tällainen kaipuu. Varsinkin, kun tiedetään, että molemmat mainitut henkilöt joutuivat viroistaan pois ihan omatekemiensä rikosten ja laiminlyöntien vuoksi ja sellainen jo kertoo aivan tarpeeksi heidän sosiaalisuudestaan, luovuudestaan yms mainitsemistasi asioista.. Syyttä ei heitä poistettu eikä syytetty ja liian kauan saivat jatkaa tekosiaan! On se kumma, kun se totuus ei avaa ihmisten silmiä sitten millään, mutta kaivataanhan Venäjälläkin Stalinin vankileireihin...
        Ne vuodet, jotka itsekin vietin Turussa ja Turun ort seurakunnan aktiivijäsenenä, olivat täynnä kärsivää kilvoittelua ja ihmetystä juuri sen vuoksi,että seurakuntaa johdettiin huonosti ja sielut jäivät ilman hoitajaa ja työyhteisö ilman johtajaa. Luovuutta ja sosiaalisuutta en nähnyt kuin kuorolaisilla..

        miten seurakuntaa on viime vuodet johdettu tai onko työyhteisö jäänyt ilman johtajaa, mutta sen tiedän,että sielut eivät ole jääneet ilman hoitajaa. Valinnan varaakin on ollut. Jos ei kumpikaan pappi ole kelvannut sielunhoitajaksi, niin sitten en tiedä.


    • tädille tiedoksi

      isä Petri ei koskaan halaile vilpillisiä henkilöitä, eikä puukota selkään!

    • meininkiä

      O Herra Jumala quinga tesse loppu tule
      coska emme ymmerdhe quinga ratholiset me olema."
      (kivenhakkaaja Adam van D.)

    • monta kuin

      teitä on Kristukseen kastettu,
      te olette Kristukseen pukeutuneet!

    • luin ja luin

      " Meillä ei ole mitään syytäpyytää anteeksi olemassaoloamme."(Ambrosius)

      Ei todellakaan kenelläkään meistä!

    • en heittäisi

      kakulla naamaan!

    • ollenkaan

      sellainen paskapappi kuin muutamat!

    • katosi " Jolanda"

      Eräänä sunnuntaina ilmestyi Liturgiaan kuin tyhjästä ulkomaalainen nainen, joka alkoi huutaa palvelusta toimittavalle ulkomaalaiselle papille: Sinä paska pappi! isä Petri hyvä pappi! Sinä varastit rahaa kotimaassamme. Jotakin muuta vielä... Naista ei ole sen jälkeen näkynyt!

      Kaipaan minäkin isä Petriä.

    • yössä Gehannen

      olivat kuin Valhallassa.

    • on Nikean Metropoliitta?

      Voiko hän hyvin. isä Petri voi.

      • kokouksessa

        Ensi tiistaina, eli 4.12. metropoliitta Johannes on lupautunut kertomaan valitsemastaan aiheesta. Joten sinne siis.


    • hyvin, mutta

      onko meillä Uniaatti pappi?

    • uskoisimme niin

      meillä olisi ainoastaan kanttori papistona! Hops! Miten pääsikään käymään näin.
      Paljonko saa sakkoa jos heittää kirkonmiestä kakulla? Vai kalahtaako kenties kakkua?

    • järjettömyyttä

      Sitten entisen kirkkoherran onkin vierailijoita riittänyt seurakunnassamme. Mitenkähän paljon tämä kaikki on tullut maksamaan?

      Kaikki vain miehisen turhamaisuuden vuoksi! Ylpeys on synti.

      Nikealla sijainen perinteisessä Itsenäisyyspäivän liturgiassa.

      • ei ole matkapappia

        Koska ei ole matkapappia, kun isä Ion valittiin kirkkoherraksi, on palkattu muualta pappeja, sillä kirkkoherra toimittaa välillä muuallakin seurakunnassa. Ja niinhän tapahtui toki ennenkin.

        Mitä juttua tuo on että metropoliitta Johanneksella olisi sijainen itsenäisyyspäivänä? Ei hän mitään sijaista tarvitse, kun ei ole virassakaan.
        Isä Ion toimittaa itsenäisyyspäivänä, eli 6.12. Raumalla, sillä päivä on myös Rauman rukoushuoneen praasniekkajuhla. Liturgia siellä on piispallinen, sillä metropoliitta Ambrosius menee Raumalle juhlistamaan, eli siis toimittaa siellä isä Ionin kanssa. Turussa on siksi isä Sergius toimittamassa, matkakanttori Jouni Mäkelän kanssa, myös kanttori Pasi Torhamo on Raumalla silloin.


      • metropoliitasta
        ei ole matkapappia kirjoitti:

        Koska ei ole matkapappia, kun isä Ion valittiin kirkkoherraksi, on palkattu muualta pappeja, sillä kirkkoherra toimittaa välillä muuallakin seurakunnassa. Ja niinhän tapahtui toki ennenkin.

        Mitä juttua tuo on että metropoliitta Johanneksella olisi sijainen itsenäisyyspäivänä? Ei hän mitään sijaista tarvitse, kun ei ole virassakaan.
        Isä Ion toimittaa itsenäisyyspäivänä, eli 6.12. Raumalla, sillä päivä on myös Rauman rukoushuoneen praasniekkajuhla. Liturgia siellä on piispallinen, sillä metropoliitta Ambrosius menee Raumalle juhlistamaan, eli siis toimittaa siellä isä Ionin kanssa. Turussa on siksi isä Sergius toimittamassa, matkakanttori Jouni Mäkelän kanssa, myös kanttori Pasi Torhamo on Raumalla silloin.

        Turun sivulla kerrotaan, että metropoliitta Johanneksen esitys tiistaiseurassa tänään, 4.12., on peruttu sairauden takia, eli tiistaiseurailtana häntä emme näe. Mutta ei mistään sijaisuudesta ole kyse.

        Täällä kirjoittavat vähän väliä ihmiset, jotka ovat kummallisen tietämättömiä asioiden järjestyksestä.


    • seurakunnan ongelma

      on kateus ja mustasukkaisuus kaikesta mahdollisesta!

    • ikävä vaatimatonta

      harrasta ja hengellistä pappia.

      Joitakin tuntuu kiinnostavan vain raha ja ns. hyvä kulissi seurakunta! Miten joku voi olla tunnustamatta itse miten asiat ovat.

    • että isä Petrin aikana

      ei tarvinnut järjestää rutusakin vaihtoehtoisia joulujuhlia, eikä seurakuntalaisilta kysytty todistuksia terveydestä.

      • kannattaiskos

        Kannattaiskos vihdoin, Kristuksen ihmiseksitulon tähden, heittää jo menemään tuo rutustelu ja itsetehty marttyyrius, ja tulla yhteisiin juhliin rohkeasti ja ystävällisesti. Oisko liian suuri asia uhrata, heittää harteiltaan, tuo paha mieli? Ikävöitte kuitenkin yhteyteen - miksi siis rangaista itseään heittymällä ulkopuolelle?
        Kun Kristuskin laskeutui alas ja tuli keskellemme, ettekö tekin voisi jo laskeutua meidän huonojen joukkoon?


    • Teillä ovat

      aina keskuudessanne! "Minä olin alaston ja te vaatetitte minut. Minun oli nälkä ja te annoitte minun syödä. Kun minä olin sairas te hoiditte minut terveeksi..." Kummallista miten isä Petristä on tullut niin hyvä, että piispakin kehui julkisesti.

      Mitä outoa siinä on, sillä hän on hyvä!!!

      • tämä tällainen

        alkoholisti-papin ylistys! Ette tiedä muuta kuin kulissin, ei ketään laiteta virasta pois ilman syytä ja tässä tapauksessa niitä kyllä riitti.Ette voi tietää, mitä työtoverit ovat joutuneet kokemaan hänen kanssaan tai mitä perhe on saanut vuosien mittaan nähdä.


      • Sitruunaneiti
        tämä tällainen kirjoitti:

        alkoholisti-papin ylistys! Ette tiedä muuta kuin kulissin, ei ketään laiteta virasta pois ilman syytä ja tässä tapauksessa niitä kyllä riitti.Ette voi tietää, mitä työtoverit ovat joutuneet kokemaan hänen kanssaan tai mitä perhe on saanut vuosien mittaan nähdä.

        Olen ollut hänen työtoverinsa joskus, silloin ei ollut mitään ongelmia. Hän oli tuolloin jo eronnut. Alkoholisminko takia vaimo lähti? Minulla on hänestä hyviä kokemuksia, muuta en osaa sanoa...


      • on istunut
        Sitruunaneiti kirjoitti:

        Olen ollut hänen työtoverinsa joskus, silloin ei ollut mitään ongelmia. Hän oli tuolloin jo eronnut. Alkoholisminko takia vaimo lähti? Minulla on hänestä hyviä kokemuksia, muuta en osaa sanoa...

        auton rattiin juovuksissa useita kertoja saaden jopa ehdollisen rangaistuksen, niin montako pitäisi ajaa kuoliaaksi, ennenkuin "hyvän miehen"
        maine menee? Ja miten kauan työtovereiden täytyy peitellä ja katsoa läpi sormien alkoholistia?


      • Sitruunaneiti
        on istunut kirjoitti:

        auton rattiin juovuksissa useita kertoja saaden jopa ehdollisen rangaistuksen, niin montako pitäisi ajaa kuoliaaksi, ennenkuin "hyvän miehen"
        maine menee? Ja miten kauan työtovereiden täytyy peitellä ja katsoa läpi sormien alkoholistia?

        No ei tietty kauaakaan. Ei varmaan se hänen ongelmansa silloin ollut vielä niin paha kun minä hänen työtoverinsa olin.


      • nyt hyvät lukijat
        Sitruunaneiti kirjoitti:

        No ei tietty kauaakaan. Ei varmaan se hänen ongelmansa silloin ollut vielä niin paha kun minä hänen työtoverinsa olin.

        eikö jätettäisi jo tämä aihe? Jos joku haluaa tarkempia tietoja,voi etsiä sanomalehtiä vuosien varrelta,kysellä tietoja kansliasta,piispalta jne.
        Ja te kaipaajat ja sitruunaneidit, ettehän te ole häntä kovin pitkää aikaa tunteneet.Neitejä ei juurikaan ole ollut kollegoina ja kanslisteina.
        Uusi pappi on valittu, antakaa hänelle työrauha!


    • hänellä ei ole

      omaa blogia? Pitäisi olla!

    • todistettu että

      kirkkoherran ei tarvitse osata kirjoittaa edes sähköpostiviestiä soumenkielellä. Joskus tuntuu, ettei tarvitse ymmärtää edesl ukemaansa.

    • tarvitse

      osatanoitataitoja. Sihteerit ovat sitä varten.

    • herrojen tiet

      Miten ihmeessä joku voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa? En ymmärrä. Miten jonkun potilaan tiedot voivat olla julkisia jossakin seurakunnassa? En ymmärrä? Miksi ylipäätään sellaisessa seurakunnassa pitäisi kenenkään olla.

      Miten ihmeessä Supo voisi olla kiinnostunut näin mitättömästä palstasta? Rajansa suuruudenhulluudellakin on!

    • ei kaipaisi

      isä Petriä!

    • hänellä

      naisystävää? Olisin kiinnostunut...

      • eletty!

        Hävetään nyt yhdessä me kaikki. Me, jotka tänne kirjoitamme ja me, jotka näitä kirjoituksia luemme. Tuntuu kuin veisimme ihmisarvon kohteiltamme. Me suomalaiset olemme kunnioittaneet toistemme reviiriä niin, että pysyttelemme aivan fyysisesti etäämpänä keskustelukumppanista kuin jossain muualla tehdään. Voi kun jaksaisimme kunnioittaa lähimmäistämme edes sen verran, että jättäisimme yksityiselämän rauhaan, täällä netissäkin.
        Julistetaan mekin täällä jonkinlainen joulurauha, vaikka sitten tuntisimme mitä kielteisiä tunteita sisällämme tahansa, niin yritetään kilvoitella sen verran, että ne pysyisivätkin omina huolinamme.


    • sopraanoss

      voi puhua pahaa isä Petristä! Kaipaan!

    • piispa olla

      luottamusmiesten talutushihnassa? Ihmettelen kauhiasten! Sitten vielä rehvastelevat.

      Hei tonttu-ukot hyppikää!!!

    • niille jotka

      kirjoittelevat pahaa isä Petristä ehdotan että ostatte nyrkkeilyhanskat ja säkin. Ruumiillinen harjoittelu purkaa patoutumia ja turhautuneisuutta.Sitäpaitsi äänikin vahvistuu! Olette tehneet itsenne naurettaviksi tällä palstalla. Epäkristillistä toimintaa.

      Menkää opintomatkalle Turun ulkopuolelle! Huomaatte että elämää on Turun ulkopuolellakin.

    • ja rauhallista Joulua

      kaikille tämän ketjun kirjoittajille!

      KRISTUS SYNTYY - KIITTÄKÄÄ!

    • kristuksen syntymäjuhlaa

      KRISTUS SYNTYY - KIITTÄKÄÄ!

    • ei ollut

      sijaa majatalossa...!
      Niinpä kirkoissakaan ei aina ole sijaa kaikille; sillä joidenkin ei ole hyvä näyttäytyä siellä, koska kaksi neuvostonjäsentä voisi eksyä paikalle ja he voisivat kokea olonsa vaikeaksi. (Korkeasti kirkollisen tahon viisas lausahdus joulun alla.)

    • on raskas

      murheellisille. Tulisit jo takaisin ja kirkkokin täyttyisi. Ja olisi maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto! Ja kivi muuttuisi omenaksi ja omena kiveksi.
      Puusta putoaisi timantti. Viha muuttuisi vedeksi ja kukka puhkeaisi kiviseen pihaan!

    • haluaa kynsin hampain

      miellyttää, olla suosittu ja pidetty vaikka väkisin.
      Toisesta tulee pidetty ja suosittu ilman että edes itse sitä haluaisi.

      Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu,te olette Kristukseen pukeutuneet!

    • kirkkoon kaikki

      luottamusmiehet: halveksimanne ihmiset eivät ole tänäänkään kirkossa, eikä tulevaisuudessakaan ole!

    • ei ole

      keskustelevaa, eikä se arvosta luonnollista lähestymistapaa. Jostain syystä meille on kehittynyt teoreetikkojen kuivahko kuolukunta. Sääli!

    • luottamusmiehet ja muutamat

      neuvoston jäsenet eivät käytä tilaisuutta hyväkseen ja käy kirkossa? Me emme ole siellä. Käykää nyt ihmeessä! Tänäänkin oli ollut hieno palvelus Maksimovits oli toimittanut.

    • täytyy jo

      hyvän esimerkin vuoksi kaikkien luottamus-neuvosto ja valtuusto valittujen mennä. Te olette kristillisiä tiennäyttäjiä seurakuntalaisille! hoitakaa hommanne!

    • vihmoo hieman

      lumessa yhdet jäljet. Sinun saappaisiisi ei mahdu seuraajasi. Ikävää, hyvin ikävää! Miksi herrat ovat niin mielikuvituksettomia?

    • ei jätä

      ketään kylmäksi. Hän on pappi!

    • Bathseba Saarenmaalla

      Kamalan outoja viestejä monet, ihan ohi aiheen! Jos ei ole sanottavaa aloitukseen, kannattaako sitä sitten tyhjänpäiväistä tähän ketjuun kirjoittaa?!

      Toivottavasti Petri voi hyvin ja hänelle on tulossa valoisa kevät! Tykkäsin hänestä aikoinani paljon.

      • Puskasta huikkaaja

        Luulenpa, että tämän ketjun enimmät viestit on kirjoittanut 1-2 ns. hyväätarkoittavaa hölmöä. Lisäksi mukana on joku ironikko, joka haluaa pitää hauskaa.
        Joka päivä tänne täytyy tulla ainakin yksi kirjoitus, jotta mielenkiinto säilyy.
        Nämä hyväätarkoittavat hölmöt ovat niin - anteeksi vaan - yksinkertaisia, etteivät tajua saavansa aikaan aivan päinvastaista kuin luulevat. Vai ihanko todella kuvittelette tukevanne pappia uhoamalla, ettette käy kirkossa hänen takiaan, kun hän ei ole siellä? En millään suostu uskomaan, että tällaista käyttäytymistä kukaan pappi voisi ymmärtää.


    • soittaa kolmesti

      No niin kipi, kapi kirkkoon kaikki! Teofaniaan valmistautuminen alkaa!

      Olisihan noloa jos kirkossa ei olisi kuin kuusi henkilöä ja kuoro!

      • Bathseba Saarenmaalla

        Juuri tällaisia viestejä tarkoitan. Nuo kaikki oudot kirjoitukset on niin samanlaisia, että varmasti ovat yhden ja saman tyypin kirjoittamia.


      • olj

        Jos Turusta puhutaan, vigiliassa oli kuoro ja 5x6 muutama päälle tuon 30:n muita seurakuntalaisia, ja pappi ja diakoni ja apulaisisännöitsijä. Et sillee...
        Onks muuta rutinaa?

        Hyvää Teofania-juhlaa itsekullekin!


    • tänään todella

      sillä hänen aikanaan ihmiset käyttäytyivät kauniisti jonottaessaan puhitettyä vettä. Nyt oli kyynärpäät käytössä joillakin.
      Sitten pitäisi kuulua joukkoon. Yhteisö se tähän asti on ollut. Joko täällä ruvetaan painostamaan, uhkailemaaan ja lahjomaan? Ei onnistu maireat puheet! Ei ihmiselle puhuta kuin vähä-älyiselle!

    • raaistuvat

      näämmä. On yleinen suunta yhteiskunnassamme!

    • huono synonyymi

      yhteisölle. "Kenen joukoissa seisot"? Kopla olisi parempi. En yhtään ole koplaihminen!

    • isä Petrin pitämä

      palvelus edes kerran kuussa kirkossamme. Olisi kirkossa seurakuntalaisia. Ei tarvis matkustaa junalla/autolla vieraalle paikkakunalle palveluksiin.

      Luottamushenkilöt ovat aina käyneet harvoin kirkossa. Miksi nyt heille pitäisi pitää kirkko "puhtaana" mahdollisia käyntejään varten?

      Itäsuomalaisille opiskelijoille tarkoitettu huoneisto ei ole edelleenkään opiskelijoiden asunnonvälityksessä vuokrattavana. Nepotismia!

    • minusta tuntuu

      että kaikki hyvät ihmiset "tapetaan" paremman tekemisen puutteessa.

      Jos rajoittaa elämänsä yhteisöön, niin huonosti käy ennemmin tai myöhemmin!

    • ei tiettävästi

      kyseisessä lahjoituskämpässä ole asunut sen enempää opiskelijoita kuin hädänalaisia seurakuntalaisiakaan.

      Turun ort.seurakunnassa on liikaa luterilaisia turkulaisia ja se näkyy!

    • hyvä lapsonen

      Maailma on paha ja ihmiset pahoja. Näin meille opetettiin muinoin koulussa. Duracilla oli vaikutusvaltaa, rahaa ja tukijoita.

      Jotkut papit eivät suostu lipsumaan rehellisyyden poluilta ja heidät pois heitetään.

      Kun tuuli käy hänen ylitseen...

    • puolipäiväinen

      kipi, kapi kirkkoon!
      Ei ole tautivaara!
      Ei ole tiettyjäkään ihmisiä.
      Eikä varsinkaan yhtä tiettyä ihmistä.
      Pidä kirkko puhtaana. Piispalle terveisiä:
      Kaikki hyvin! (Kulissin tällä puolella.)

    • voitais jakaa

      palvelukset sillai että Fariseukset olisivat tasoisensa papin palveluksissa ja "buplikaanit" sitten sen syntisen papin kanssa. Olis kaikille tasoistaan seuraa ja sillai!

      Hublikaani

    • kaivatuin henkilö

      ainakin tässä ketjussa ja elävässä elämässä!

    • lähestyy

      taas. Menkää nyt kirkkoon kaikki tärkeät kristityt. Kirkko pysyy puhtaana, sillä me emme käy siellä!

      • tosiaan että ystävällisesti

        kerrot, mihin viittaa tässä yhteydessä sangen epämääräinen pronomini "me". Voisin sitten päätellä, kuulunko "meihin" vai "teihin". Haluaisin myös tietää, kenen asiaa "me" ajaa. Tai kuvittelee ajavansa. Oman asiansa ohella.


    • viipyy

      isä Petrin kuva kirkkoherrojen rivistössä seurakuntasalin aulassa? Hän itse ei varmaankaan välittäisi siitä, mutta hyvän käytännön vuoksi olisi suotavaa.

    • on selvää

      että kenen kuva siellä jo on, tai tulee pian olemaan!

    • uudelle kirkkoherrale

      omaa kujaa tai aukiota!

    • meillä on

      kyttyrämme, toisilla se vain ei näy. Jos jollakin on mielestänne puhevika, niin sivistynyt ihmien ei kailota sitä julkisesti. Olette sivistymättömiä koko
      seurapiiri!

    • lapsonen maan

      onkelma on aivan muualla ja muilla. Ei ole kirkkokunnan mukaista olla peräänantamattoman rehellinen ja nöyrä!

    • dig på

      det varmaste! Me kiitämme sinua lämpimästi isä Petri!

    • inte modet!

      Kärleken söker inte sitt.

      Kirkkoon kaikki kunnon ihmiset, joista ei vikaa puutu!

    • ovat kutsutut,

      mutta hervat ovat valitut!

    • keskuudessamme

      koko ajan. Ei hän ole mihinkään hävinnyt. Jotkut taas ovat kirkossa, etäällä ja yksin kuin Cordoba.

    • isä Petrille

      kun annoit virassaollessasi rahaa lääkkeisiin ja ruokaan ihan omistasi!
      Jtkut eivät anna edes diskonirahoista!

    • pilvistä ja pikkupakkanen

      tuuli kohtalainen. Maa paljas ja jäinen. Vesi liikkuu riitteen alla. Luvassa vettä ja räntää.
      Aurinkoon on vielä matkaa.

      • on vielä

        matkaa.
        Onneksi.
        Mutta valo lisääntyy.
        Päivä päivältä enemmän valoa.
        Ja enemmän.
        Ja enemmän.
        Ja ennen kuin arvaammekaan
        on kesä täällä.
        Suloinen suvi.


    • isä Petriä ei

      saisi mainita seurakunnassamme? Pahaa kyllä saa puhua, mutta jos kiittää hyvistä teoista kielletään (puhelussa sanottua) sanomasta hänen nimeään!

    • ei ikinä

      sortuisi sellaiseen tyylittömyyteen kuin isä Ion Analogissan haastattelussa.

    • esipaimenille

      monestakin asiasta ja siitä erityisesti että järjestivät apua seurakunnan jäsenelle ahdingossa.

      Miksi useimmiten vasta korkein instanssi saa aikaan toimintaa yksinkertaisissa asioissa.

    • kirkkoon sillä

      kaanonin mukaan papiksi vihitty henkilö saa pitää palveluksia, vaikka kaksi neuvostonjäsentä uhkaileekin kirkosta eroamisella. Ei täällä kyllä kaanoneista ole välitetty ennenkään, joten olkaamme notkeita, menkäämme itseemme.

      Kirkko on puhdas, emme ole käyneet siellä.

    • kaipaan vielä

      enemmän. Hyvää paastoa!

    • on Jumalan

      huone. Sinne ovat kaikki tervetulleita jopa sovintosunnuntain ehtoopalvelukseen.

      En usko että piispamme siunaavat ajatusta: mitä hän (isä P. Ratilainen) siellä teki, tai ylipäätään jotkut toimisivat portsareina ovella.

      "Annamme anteeksi vain niille, jotka meiltä pyytävät anteeksi" Tämä on kätevää hyötysuhdeajattelua, mutta epäkristillistä.

    • en tiedä,

      mutta yksi heistä on munannut itsensä totaalisesti!

      Kirkkoja ei puhdisteta syntisiä pois ajamalla.
      "Puhdistakaamme kirkko kaiesta pahasta ja saastaisuudesta." Tätäkin voidaan näköjään käyttää lyömäaseena.

      Pohjanmaan körttiortodoksit ovat tosi tuomitsevia.

    • isä Petrin lempeää

      katsetta. isä Ionillä on hyytävän vaaniva katse! piti laittaa Analogi väärin päin lehtipinoon. Analogin viimeinen numero aiheuttaa ahistusta.

    • koska

      kuorolla on monopoliasema tässä seurakunnassa ja piispamme on rähmällään heidän edessään.

      • kuorostamme

        olisi ottanut mielellään seurakunnan isän Hämeenlinnasta päin,älä kaikkia syyllistä!


    • tarpeeksi köyhä

      seurakunnassamme saadakseen apua? On se kumma kun neuvoston hyväpalkkaisen henkilön lapsi asuu seurakunnan asunnossa puoli-ilmaiseksi, mutta nälkäiselle ei anneta edes ruokaa. Huoneisto on muuten testamentattu itäsuomalaisille ortodoksisille
      opiskelijoille.

    • on otsaa

      kieltää apu köyhyysloukkuun joutuneelta ja laittaa vielä kirkon ilmoitustaululle henkilön tiedot, niin jollakin olisi varaa laittaa tänne isä Ionin lähettämä ja neuvoston jäsenten allekirjoittama kirje. On se kumma millainen arvomaailma seurakuntamme neuvostolla on.

      Hyvät naiset perustakaa prå Maria liike seurakuntaanne!

      • täyslaidallisesta

        vittuilusta. Hakija erehtyi mainitsemaan miten fiksusti entinen kirkkoherra hoiti nämä asiat. " Täällä ei ole hyvä mainita hänen nimeään ja hyviä tekojaan, siitä voi joutua maksamaan"


    • pohtia

      tällä foorumilla. Asia on viety ylempiin istansseihin.


      Tarkoitan diakonia-avustusta ja sen päätöstä.

      Kiitos kaikille yksityisille ihmisille, joista ei ole monikaan ortodoksi, auttamisesta.

      Tämä ketju loppuu tähän!

    • valta keskittyä

      seurakunnassa? Kyllä voi! Kaikki tietävät,jotka ovat tutustuneet vallanhistoriaan, mitä lopulta seuraa.

      Jumalan myllyt jauhavat hitaasti, mutta varmasti!

    • tehtävä on

      pitää huolta jäsenistään. Kristillisyys näyttää nyt olevan statusta, suorittamista ja hengettömyyttä. Vain aniharva uskaltaa panna itsensä likoon toisen ihmisen puolesta.

      Sovinnaisuudesta ja miellyttämisestä on tullut kristillisyyttä.

      KÖYHÄT TEILLÄ OVAT AINA KESKUUDESSANNE!

    • eilen kirkon eteisessä

      aloin voida pahoin papin äänen kuullessani. Oksensin pihalle.

      Salaisten kirjeiden ajan luulisi olevan ohi? Jos totuutta etsit, niin täältä sitä et löydä!

    • kristillisyys näkyy

      sen tavassa kohdella köyhiä, sairaita ja hädässäolevia.
      Tässä seurakunnassa heitä kohdellaan todella huonosti.
      Ulottuuko kiusaaminen jo riviseurakuntalaisiinkin.

    • niks ja naks

      köyhät pannaan matalaks! Voi että on kovasyrämisiä ihmisiä nuo uskovaiset!

    • todella

      hän antoi nälkäisille leipää ja sairaalle rahaa lääkkeisiin.

      Seurakunnasta, jossa ei ole diakoniatoimikuntaa, on näköjään mahdotonta saada apua. Miten te avunkieltäjät sanotte kaikkivaltiaan edessä? Kaikki sairaudet eivät ole itseaiheutettuja, eikä meiltä kysytä minkä sairauden haluamme.

      Henkilökohtisesti pidän sairaan ja kärsivän lähimmäisen maalaamista ikoneista. Ikoneita ei maalata maineen ja kunnian vuoksi!(vastaus ikonipiirin ulkopuoliselle henkilölle)

      Siunattua paastoa!

      • piti kirjoittaa

        Kaikkivaltiaan edessä. Siellähän me kaikki olemme samalla viivalla.


    • loppuu usko

      niin päättyy toivo. Rakkaudettomuudesta on tehty hyve. Kun hiljaisuus alkaa, kuiskauksetkin pelottavat.

      "Hävittäkää temppeli, niin minä rakennan sen kolmessa päivässä." Kristus tarkoittaa temppelillä omaa ruumistaan. Ellei ole Kristuksen ylösnousemusta, ei ylösnouseminen koske myöskään meitä.(Dostojevski)

    • Turun ortodoksinen

      seurakunta on jostain syystä niin köyhä ettei sillä ole antaa avustusta sairaille, köyhille eikä kärsiville, ehdotan että ortodoksinen kirkkokunta lähjoittaa Turun seurakunnalle rahaa diakonityöhön. Diakonirahastoa valvomaan asetetaan kirkkomme ulkopuolinen henkilö. Neuvostolla ei pitäisi olla mitään tekemistä avustusten kanssa.

      Seurakunnassamme on havaittavissa ylimielisyyttä ja piittaamattomuutta huoeestuttavassa määrin.

    • seurakunnan

      asunto olla vuokrattavissa itäsuomalaiselle opiskelijalle? Ai niin, sehän on varattu eliittikäyttöön. Alun perin se kyllä testamentattiin
      rajaseudun ortodoksiselle opislelijalle...

      Ei tässä seurakunnassa köyhät, sairaat ja kärsivät juhli. Näinkö siivotaan kirkko saastasta ja synnin pahuudesta?
      Oletteko aivan varmoja että siivoatte oikeasta kohtaa?

      Kenellä on valta päättää kuka kirkossamme käy? Ei siellä pahemmin ole neuvoston jäseniä näkynyt. Voisitte ilmoittaa etukäteen milloin tulette, niin epämiellyttävät köyhät ja intellikentit pysyvät poissa.

      Kipi, kapi kirkkoon!

      • uusikaan pappi

        Turun neuvostoa ja valtuustoa toimimaan lain ja hengen mukaan. Älkää hyvät ortodoksit vaan tulko
        tänne,täällä vallitsee anarkia!


    • paaston aikana

      Herra minun elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.

      Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielunpuhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
      Oi kuningas ja Herra! Anna minun nähdä minun rikokseni ja anna, etten minä veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti. Amen.

    • se nainen

      josta kuulemma"On hannkiuduttava eroon seurakunnassa?" Puhukaa nyt vähän hiljempaa yleisillä paikoilla. Asian omainen kuuli kyllä!

      Milläköhän konstilla yritätte?

    • devirginatur

      nostra vita?

      Lumet sulivat ennen satamistaan.
      Talven kuolema on tosi.
      Suuriviikko lähestyy.
      Joillakin ei ole sijaa omassa kirkossaan.

      Mikä tapahtuu yhteisölle, se tapahtuu myös yksilölle.

      Penseät ovat välinpitämättömiä kuolemaan asti.

    • pitäisi

      palkata tulkki, sillä joku täällä ei ymmärrä muuta kuin selkokieltä suomeksi, jos sitäkään.

    • alkaa ja

      kohta on juhlan aika!

      Oikein kirkasta Pääsiäistä kaikille!

    • pitäisi varoa

      tiettyjä henkilöitä jos he tulevat kadulla vastaan. Joko tämä kähinä on menossa kaduille ja barrikadeille.

      Pääsiäisrauhaa!

    • nyt kirkkoon

      hyvät neuvostonjäsenet. Köyhät ja sairaat eivät epämiellyttävyydellään häiritse teitä läsnäolollaan.

      Miksi muuten pitäisi pelätä rouvaa, joka on kova sanomaan ja jolla on niin tärkeä mies seurakunnassamme!

    • me kaivattiinkaan

      häntä tänään kirkossa. Oli niin arkista ja outoa!

    • pääsoäisestä annetut

      haastattelut yleensä koskevat pääsiäisen reditioita
      kirkossamme. Ei yleensä papin persoonaa ja henkilökohtaista elämää. Takavuosina oli laadukkaita juttuja ja laadukkaita jututettavia.

    • ihana Pääsiäinen

      Turun pääsiäisyön palvelus oli: ihanaa laulua, äkäinen pappi, tunnolliset alttaripalvelijat ja pätevä diskoni, toinen pätevä puuttui.

      Vähän laisesti väkeä! Kaipasin jotakin...

      Kristus nousi kuolleista!

    • tuo oli

      Pääsiäisyön palvelus Turussa ja ateriakeskustelut aika kiivasta sortti.

      Ruoka oli kohtuullista! Viini ei maistunut edes minulle.

      Pääsiäinen jatkuu Helluntaihin.

    • voittajat ovat

      häviäjiä. "Neitsyeeltä on riistettävä neitsyys jotta hänestä tulisi taas neitsyt. Palavan pensaan idea!

    • ja sateisen syksyn

      jälkeen paistaa aurinko! Ihanaa. Tsasounan katolta noruu kultainen puro.
      Kaukana kavala maailma.

    • tsasounasi

      siellä tolppakilvoittelijoiden vyöhykkeellä? Kukapa ei kaipaisi!

      • on vyöhyke

        jonka läpi ihminen joutuu kulkemaan. Se että kestääkö ihminen riippuu hänen omantunnonarvostaan.
        (Tarkovski, Andrei, Vangittu aika)

        Tolppakilvoittelijoille kunnia. Näköyhteys nyt ei aivan kokonaan toimi. Karjalassa on mäntyjä joihin voi kuka tahansa iskeä päänsä.


    • isäni talossa on

      monta asuinsijaa. Monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut.

      "Jeesuksen luo tuli Fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta.

      Mutta Jeesus vatasi heille:"Illalla te sanotte:"Tulee kaunis ilma kun taivas ruskottaa "ja aamulla:"Tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava." Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä.

      Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan on Joonan
      merkki." Hän jätti heidät siihen ja meni pois.

      Joona 2:1;Matteus 12:39-42; Luukas 11:29-32.

    • oli Sana.

      Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala.
      Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

      Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.

    • unta valkoisesta

      huoneesta. Arkkipiispa istui viereeni ja katsoi merkitsevästi. Olin äkäinen kun naapuri herätti kolinallaan. Olisin halunnut seurustella pitempään arkkipiispan kanssa.

      Tämä uni ei tiedä hyvää. Tässä seurakunnassa on liikaa emäntiä! Minä ja muut emme ole merkittäviä henkilöitä.

    • kummallista miten

      valikoivaa luonnevikaisuus ja pahanpuhuminen tässä seurakunnassa on? Onko oikeutettua todella pahanpuhuminen tietystä henkilöstä, mutta edes kritiikkiä ei saa esittää kukaan Duracista! Ihan kuin pienen piirin symbioosi menossa psykoosiin!

    • kynttilöiden syttyä

      Huhtikuun Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran prasniekka! (Yksityisesti sydämissämme)

    • ovat köyhät

      sillä heidät ravitaan!

    • viimeaikoina

      pohtinut kirkkomme suhtautumista "rikollisiin". Jos "rikollisella oli tai on paljon rahaa, hän voi katumuksen kautta tulla pelastetuksi. Hänen täytyi/täytyy antaa rahaa. Miten rahaton ja vainottu sopii tähän kuvioon?

      Näissä tapaukisissa on aina selkeä sivumaku. Seurakunnissa tämä korostuu erityisesti. Viha näyttää olevan koossa pitävä voima.

      Vuoden 1918 tapahtumat synnyttivät traumaattisen vihan kansakunnassamme. Pienet vihat traumatisoivat seurakuntia. Yksittäisten seurakuntalaisten rikollistaminen lienee hervinaisempaa meillä, mutta muissa kulttuureissa ehkä selviytymiskeino. Meillä ei lähetetä ihmisiä karkotusleireille, eikä mielipidevangeiksi.

      Voi olla että kuolleelle/teloitetulle olisi helpompi antaa anteeksi nekin teot mitä hän ei ole tehnyt.

    • Pyhän Marttyyrikeisarinna

      Aleksandran prasniekka onkin viikonloppuna, niin sytyttäkäämme kynttilöitä keskiviikkona 23.4. klo. 18.00.
      kummallista miten mukavaa on kuulua noihin muutamiin HE MELKEIN RIKOLLISIA OVAT-ryhmään.

      Toinen mielenkiintoinen ryhmä ovat Skiitta runoilijat!

    • papilta apua

      "En voi auttaa!" Sanoo hän. Pyydä erotetulta papilta apua ja hän auttaa, lohduttaa ja kannustaa. Hän ei kysy neuvoston lupaa tähän.

      Ehkä niin monet eivät voi sietää häntä. Rehtiys ei ole muodissa nykyään!

    • juuri se

      päivä jolloin sytytämme kynttilöitä klo 18.00.
      Jos joku ei tiedä miksi, niin miettiköön miksi?

    • kaikille jotka

      olitte mukana sytyttämässä kynttilöitä!
      Vuoden kuluttua taas!

    • takaisin

      kun aika on...

    • kuljimme kerran

      "Jumala on Herra ja hän ilmestyi meille.
      Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen."

    • lienevät

      nykyää hiippakunnassamme taloudellinen valinta. Köyhät kyykkyyn! Täällä ei ole enää kristillisyyttä kuin ripaus!

    • muuten

      vaalitenteissä viime syksynä kysyttiin kaikilta muilta ehdokkailta Onko rangaistu? Onko rikosrekisteriä? Duracilta ei kysytty. Miksi?

      • itse kysynyt.

        Mikä esti? Turha täällä tyhmiä kysellä.


    • tällekin ketjulle

      Isä meidän joka olet taivaassa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi, tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi myös maanpäällä niin kuin taivaassa.

      Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme meidän velallisillemme.
      Äläkä saata meitä kiusaukseen vaan päästä meidät pahasta.

    • ja lemmen aika

      ja kaikilla kivaa! Hyvää Vappua kaikille! Toivoo: Melkein rikollisia ovat-ryhmä!

      Nouskoon minun rukoukseni...

      • rinnastettu!

        Toivot ja lemmit. Ja vielä nousee rukous perään. Sillä lailla!


      • se sama täti
        rinnastettu! kirjoitti:

        Toivot ja lemmit. Ja vielä nousee rukous perään. Sillä lailla!

        joka sanoi ettei teitä tunneta seurakunnassamme väärässä seurassa istuessanne kirkkokahvilla. Silleen. Turussa on totta vie jaettu seurakunta vuohiin ja lampaisiin!


    • Helsinkiin kaikki

      sinne matkustaa. Sofiassa tavataan!

      terv. He melkein rikollisia ovat-ryhmä!

      • Ambrosius en

        päästäisi teitä sisälle!


      • et ole
        Ambrosius en kirjoitti:

        päästäisi teitä sisälle!

        pysy vaan siellä patojesi seurassa!


    • leikitä sun kaa!

      Seurakuntanne kaipaisi ulkopuolista terapeuttia!
      Jos tietty porukka käy kirkossa ja kirkkokahvilla, niin ei ihme että asetelmat kivettyvät.

      Kun paikalle tulee "Joensuun teologisessa" tai muu opiskeleva henkilö, niin johan autiomaa on ympärillä.

    • tua seurakuntalaine

      tullessas!

    • erehtynyt

      se luuli että vesi on mettä! Mutta se erehtyi! Jos luuletteettä kaikki on loppu, niin erehdytte. Hiljaisuus on aivan muuta kuin hiljaisuutta!

    • turun Trifon-ryhmälle

      joka myös He melkein rikolliset ovat-ryhmä on nykyään! Trifonin henkilöhistoria on hyvin mielenkiintoinen. Hän tappoi vaimonsa ja sovitti lopun elämäänsä tekoaan Petsamon luostarissaan.

      • terveisistänne

        Meidän tekemättömät melkein rikoksemme ovat pieniä ja mitättömiä tuon rinnalla. Emme kelpaa luostariin sovittamaan tekojamme, emmekä tiedä montako vuotta elämästämme siihen kuluisi. Joidenkin "Turuntautisten" mielestä loppuikä.

        Vaimon tappo ortodoksihistoriassa on yleinen tai ainakin heitä suljettiin luostareihin. On jaloa raivata uskonnimissä esteitä elämästään. Mahtaakohan naisiin mitätöivä suhtautuminen kirkossamme juontaa menneisyydestä.

        (Opin muuten saman jo Steiner seminaarissa. Esteet on poistettava henkisen etenemisen tieltä.)

        Tämä ei tee Trifonia yhtään vähemmän pyhäksi!


    • johtomme on

      ikävä kyllä vieraantunut seurakuntien todellisuudesta!

    • menikään

      Lappeenrantaan, kuka menikään Rautalammille? Huh mikä pula papeista onkaan! Kohta ne saavat valita minne menevät. Parempi niin, kuin toisin päin!

    • voin kyllin

      kiittää elämää rikkaudesta... mielenkiintoinen pätkä elämää ortodoksina Turussa! Olisiko ollut helpompaa muualla? Olisiko pitänyt olla? Ei tietenkään olisi.

      Se oli naivismin aikaa!

    • kukakin

      muistaa yön pimeimpänä hetkenä!

    • matala, kevyttä

      kevyttä yläpilveä! Oulussa pikkupakkanen. Missä on kotisi matkamies?

    • yksi melkein rikollinen

      kauan kuin vereni lämmin on minä muistelen sinua! jotkut menee Ruotsiin jotkut Berliiniin. Kaakatusta Sofiassa huomenna. Piispalle korvatulpat!(mikäli sattuu paikalle)

    • tasolla kaikki

      on juuri nyt mielenkiintoista. Maailma elää!

    • kopotikop

      ratsumme laukkaavat kohti auringonlaskua. Takana kaksinaismoralistinen ortodoksikirkko ja kaakattavat akat! Hopoti hopoti hop! Kuumaa kesää pakkasyön jälkeen!

      Terv. He melkein rikollisia ovat-ryhmä!

    • tuudittautuko

      omaan tyytyväisyyteenne! Emme me ortodoksi kirkosta eroa. Ihan vain karvaaksi tiedoksi joillekin!

    • maailma murjoo

      niin uskokaa Jumalaan!

    • Anonyymi

      Minä en ainakaan tiedä enkä usko Petrillä olleen olleenkaan mitään alkoholiongelmaa. Kysymys taisi olla ortodoksisen srtk:n sisäisistä ristiriidoista.

      En kuulu mihinkään kirkkoon vaan olemme tuttuja muuten. Viimeksi tapasin hänet helmikuussa 2015, kun hän teki vapaaehtoistyötä Majanummen monitoimitalolla.
      Myös minä haluaisin olla yhteydessä häneen.
      Onko Petrin sukunimi Pietarinen.?Niin muistelen.

      • Anonyymi

        Petri oli (ja toivottavasti on edelleen) erittäin hyvä ja sympaattinen mies, virassaan oli myös hyvä ja sydämellinen. Siitä huolimatta alkoholin kanssa todella oli ongelmaa. Toivon miehen päässeen jaloilleen ja elävän hyvää elämää. Itse en ole miestä kymmeneen vuoteen nähnyt ja viimeksi nähdessäni oli huonossa kunnossa.


    • Anonyymi

      Ei ole. Sympaattineb ja mukava on ja oli.

      Mitä vapaaehtoistyötä ja kuinka kauan Petri puuhasi nuorisotalolla ? Missä sellainen on ?

      Ion oli erinomainen valinta. Valitettavasti hän jäi ansaitulle eläkkeelle.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe