Pahuuden olemuksesta

Saatanan yksi nimi Jeesuksen ja apostolien ajan juutalaisuudessa oli BELIAR, ja kerran se esiintyy Uudessa testamentissakin Paavalin käyttämänä (2 Kor 6:15). Tämä heprean sana tarkoittaa ‘tyhjyyttä, olemattomuutta, turhuutta, sitä mikä on ei-mitään’. Saatanan ja siis Pahan ydin on tyhjyys, olemattomuus, näennäisyys.

Tämä sana BELIAR pyrkii siis tuomaan esiin sellaista filosofiaa, että pahuus on itse asiassa vain valon varjo. Voiman vastavoima, joka ei voi olla olemassa ilman toista. Kun työnnämme seinää, se työntää meitä takaisin samalla voimalla. Kun lakkaamme työntämästä, vastavoimakin lakkaa. Varjo ei voi olla olemassa ilman valoa. Valo on jotakin konkreettista mutta varjoa ei voi ottaa kiinni ja siirtää toiseen paikkaan.

Pahuus on siis BELIAR. Se on jotakin abstraktista, näennäistä, vastavoimaista kitkaa, joka lakkaa olemasta, kun sen olemassaololle ei enää anneta syytä:

Matteus:
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;

13

451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näet

Jaakobin kirje:
      4:7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.

• Ei tuo kohta ole ristiriidassa.

Pahan vastustaminen itsessä merkitsee juuri tuota pahan vastustamattomuutta toisessa.

Kun käännät toisen posken (jos nyt ääriesimerkki otetaan), et vastusta pahaa toisessa mutta torjut sen itsestäsi.

Ja aika monessa tapauksessa saat sen silloin parhaiten laantumaan siinä toisessakin.

• näet
        KTS kirjoitti:

Ei tuo kohta ole ristiriidassa.

Pahan vastustaminen itsessä merkitsee juuri tuota pahan vastustamattomuutta toisessa.

Kun käännät toisen posken (jos nyt ääriesimerkki otetaan), et vastusta pahaa toisessa mutta torjut sen itsestäsi.

Ja aika monessa tapauksessa saat sen silloin parhaiten laantumaan siinä toisessakin.

Mutta juuri tuo kohta on juutalaiselle vaikeaa ymmärtää, koska he katsovat näkyvää ihmistä.
        Joka on löytänyt iseensä sisäisen uuden ihmisen, onkin se, jolle Jeesus puhuu.
        Jeesus ei opettanut täällä niitä, joilla on lihaan veitsellä merkattu merkki, vaan Jeesus opetti vain hengellistä näkymätötä Jumalan lasta säilyttämään henkensä. Ja hengellisen ihmisen henki säilyy vastakkaisella tavalla kuin näkyvän.
        Onhan näkyvä kaikin puolin näkymättömän peilikuvaa!

• LEARSI
        näet kirjoitti:

Mutta juuri tuo kohta on juutalaiselle vaikeaa ymmärtää, koska he katsovat näkyvää ihmistä.
        Joka on löytänyt iseensä sisäisen uuden ihmisen, onkin se, jolle Jeesus puhuu.
        Jeesus ei opettanut täällä niitä, joilla on lihaan veitsellä merkattu merkki, vaan Jeesus opetti vain hengellistä näkymätötä Jumalan lasta säilyttämään henkensä. Ja hengellisen ihmisen henki säilyy vastakkaisella tavalla kuin näkyvän.
        Onhan näkyvä kaikin puolin näkymättömän peilikuvaa!

Miksi olette niin huolissanne, siitä miten juutalaiset ajattelevat. Miettikää vaikka muslimeja, tai hinduja, siellä riittää käännytystyötä.

• vai kuis on?
        LEARSI kirjoitti:

Miksi olette niin huolissanne, siitä miten juutalaiset ajattelevat. Miettikää vaikka muslimeja, tai hinduja, siellä riittää käännytystyötä.

Miksi täällä ei saisi puhua siitä puolesta, mikä juutalaisten palstalle ei sovi?
        Kun pohtii asioiden olemusta konkreettisesti, ymmärtää myös juutalaisia itseään.
        Oppimiseen vaaditaan tietynlaista rehellisyyttä ja toistemme kunnioitusta.
        Näin olen itse oppinut juutalaisten välitteellä tavattomasti.
        Mutta vain sen määrän mukaan, kuin sisimmässäni tunnustan heidät saman opetuksen saajiksi kuin olen itsekin.
        Suora johtopäätös on, että asia voi toimia toisinkinpäin.
        Ja vaikka olen oppinut juutalaisten kautta heidän saamastaan viisaudesta, en ole tulossa juutalaiseksi.
        Ja taas kääntäen asia päinvastaiseksi, juutalainenkaan ei tule kristityksi vaikka oppisi heidän kauttaan.
        Totuus ei ole koskaan kenenkään vihollinen, vai kuis on?

• LEARSI
        vai kuis on? kirjoitti:

Miksi täällä ei saisi puhua siitä puolesta, mikä juutalaisten palstalle ei sovi?
        Kun pohtii asioiden olemusta konkreettisesti, ymmärtää myös juutalaisia itseään.
        Oppimiseen vaaditaan tietynlaista rehellisyyttä ja toistemme kunnioitusta.
        Näin olen itse oppinut juutalaisten välitteellä tavattomasti.
        Mutta vain sen määrän mukaan, kuin sisimmässäni tunnustan heidät saman opetuksen saajiksi kuin olen itsekin.
        Suora johtopäätös on, että asia voi toimia toisinkinpäin.
        Ja vaikka olen oppinut juutalaisten kautta heidän saamastaan viisaudesta, en ole tulossa juutalaiseksi.
        Ja taas kääntäen asia päinvastaiseksi, juutalainenkaan ei tule kristityksi vaikka oppisi heidän kauttaan.
        Totuus ei ole koskaan kenenkään vihollinen, vai kuis on?

...Vieläkö iso-isän parta kasvaa ?

• vai kuis on?
        LEARSI kirjoitti:

...Vieläkö iso-isän parta kasvaa ?

Kiitos kysymästä ihan parran puolesta!
        Kohta täyttää kolme vuotta!
        Eikös se ole pian juhlimisen aika, vai kuis on?

• TakkuTakiainen
        LEARSI kirjoitti:

Juutalaiset paljon sairaampia... ja niillä ydinase... ja ne valloittaa H0LLyw00din!

Voitko väittää samaa niistä kamalista muslimi- ja hindu-möröistä? Hm? Voitko?

• N 2000v sitten mies nimeltä Jeesus Nasaretilainen sanoi: "minä olen maailman valo. Se, joka minua seuraa, ei koskaan vaella pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo."

Hänellä ei ollut oppiarvoja eikä yhteiskunnallista asemaa, mutta hän eli saumattomassa luottamuksessa siihen, että kaikki tämä näkyväinen maailma on syntynyt ja pysyy voimassa ainoan todellisen Jumalan tahdosta.

Koska mitään ei ole ilman Jumalaa, on luottamus ainoa tapa olla sopusoinnussa Jumalan ja todellisuuden kanssa. Kaikki pahan vastustaminen ja maailman ja itsensä korjaileminen on pahuuteen uskomista. Jeesukseen ja Jumalaan uskominen on lapsenomaista luottamusta.

Ihminen, joka seuraa Jeesusta, elää valossa, toisin sanoen luottaa että "kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat".

Tähän luottamukseen pääsee, kun ymmärtää, että Jeesuksen kautta pahuus, joka on maailmassa, henkimaailmoissa ja jokaisessa ihmisessä, on voitettu eikä sitä tarvitse yrittää itse voittaa, sillä ihminen ei voi omin voimin pahuutta voittaa.

• LEARSI

• LEARSI kirjoitti:

On eri asia toimia hyvän puolesta kuin toimia pahaa vastaan.

Maailma tulee pahemmaksi, jos kaikki pelosta käsin taistelevat pahaa vastaan. Jos kaikki elävät rauhasta, vapaudesta ja luottamuksesta käsin ja toimivat hyvän puolesta, maailmassa on parempi olla.

Mitä jumalaton pelkää, se häntä kohtaa; mutta mitä vanhurskaat halajavat, se annetaan. Snl 10:24

• Zatani

Matteus:
      5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin.

No Näin Tee,on parempi olla Lammas ja totella niin ei tarvitse kurittaa.
      Via Ex.

• Trubaduuri

Koko maailma on pahan vallassa. Eikä se muuksi muutu kuin vasta sitten, kun Luoja, taivaallinen Isä siitä lopun tekee sotajoukkonsa kanssa. Ja jos asoita tutkailee todellisuuden kautta, niin kyllä se pahan tekeminen maistuu yhdelle jos toiselle, ei ihmiset siis suuremmin vastusta pahaa, vaan ovat rintarinnan pahan kanssa tekemisissä. Pahuudella on todella monta olemusta, yksi kaikkein olennaisin ja näkyvin on se, jotta se aina pyrkii pukeutumaan valkeudeksi. Ja nimiä sillä on useita, itseasiassa, se on yltympäri nimien peitossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2234
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      25
      1813
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1445
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1274
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1259
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      874
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe