Ei onnistu 2003:n taka-akselin vaihto takuuna.
Onko kukaa korjannu aurauksia ketjutaljalla ja hydraulitunkilla ? Sillai väkisin "murjomalla" korjattii ennenvanhaan taka-akselien kulmavirheet.
Meg II taka-akselin korjaus
9
4393
Vastaukset
- Piinattu Rellu
Aika tarkkaa murjomista tuo edellyttäisi, kun poikkeama oikeista mitoista on millimetrin luokkaa...
- Piinattu Rellu
Minun Meganessani (Hatchback vm 2003) aurauskulmat ovat myöskin hivenen viturallaan, eli oikea takarengas kuluu epätasaisesti...
Kyselin Renaultin maahantuojan teknisestä neuvonnasta aurauskulmaongelmasta. Lopulta myönsivät epäsuorasti ongelman olemassaolon ja lähettivät pdf:n joka sisälsi taka-akseliston suositellut toiminta-arvot..
Kuulemma takana kokonaisauraus saa olla 32' -30' (aste=60'). Minulla oli mittausten mukaan oikealla puolella 34' ja vasemmalla 19'.
Ehdottivat, että akseli pitäisi 'keskittää' siten, että auraus olisi molemmilla puolilla sama. Käytännössä akselia siis käännettäisiin hiukan. Mahtaakohan tuo paljonkaan auttaa asiaa? Onko kenenkään Meganeen tehty ko. toimenpidettä?- mja
Kirjoittelet että
"Kuulemma takana kokonaisauraus saa olla 32' /-30' (aste=60'). Minulla oli mittausten mukaan oikealla puolella 34' ja vasemmalla 19' "
Lisäsin plusmiinukseen / viivan selvyyden vuoksi Tuon mukaan kokonaisauraus saa siis olla välillä (32'-30').....(32' 30') = 2'....62'.
Kärrysi kokonaisauraus on siis 34 19 = 53' eli _rajojen sisällä_. Et kerro mitkä ovat yksittäisen pyörän rajat, mutta minä kerroin sen joitakin viikkoja sitten tässä samassa ryhmässä, otsikolla "kuluneet takarenkaat" :
"normaali auraus on 0,15... 0,40 astetta per pyörä ja yhteisauraus 0,25...0,75 astetta."
Otin nämä oman autoni mittauspöytäkirjasta ja minuuteiksi muutettuna ne ovat 9'...24'per pyörä ja kokonaisauraus 15'....45'.
Vaikka annetut rajat luvut olekaan ihan yhtäpitävät, niin noista näkee että taka-akselissasi ei ole hälyttävää. Vasen on nippa nappa yli ja oikea ok. Pyörien aurausten ei tarvitse olla samansuuruiset.
Itselläni oli vas. 24' ja oik. 15' eli ok. Auto oli Biliassa etupyörien aurauksen säädössä, joka korjattiin takuuna. Etupyöräsäädön jälkeen vasen takapyörä oli muuttunut 27':een enkä edelleenkään ole huolissani, älä ole sinäkään. Joko etupyörien auraus (haritus) vaikuttaa myös takapyöriin, tai sitten tuo 0,05 asteen muutos ennen/jälkeen säädön kertoo takapyörien aurausmittauksen tarkkuudesta.
Sen sijaan Konalan Shelliltä saamasi tieto (0,05 ast = 3' per pyörä ) on puppua. - Piinatu Rellu
mja kirjoitti:
Kirjoittelet että
"Kuulemma takana kokonaisauraus saa olla 32' /-30' (aste=60'). Minulla oli mittausten mukaan oikealla puolella 34' ja vasemmalla 19' "
Lisäsin plusmiinukseen / viivan selvyyden vuoksi Tuon mukaan kokonaisauraus saa siis olla välillä (32'-30').....(32' 30') = 2'....62'.
Kärrysi kokonaisauraus on siis 34 19 = 53' eli _rajojen sisällä_. Et kerro mitkä ovat yksittäisen pyörän rajat, mutta minä kerroin sen joitakin viikkoja sitten tässä samassa ryhmässä, otsikolla "kuluneet takarenkaat" :
"normaali auraus on 0,15... 0,40 astetta per pyörä ja yhteisauraus 0,25...0,75 astetta."
Otin nämä oman autoni mittauspöytäkirjasta ja minuuteiksi muutettuna ne ovat 9'...24'per pyörä ja kokonaisauraus 15'....45'.
Vaikka annetut rajat luvut olekaan ihan yhtäpitävät, niin noista näkee että taka-akselissasi ei ole hälyttävää. Vasen on nippa nappa yli ja oikea ok. Pyörien aurausten ei tarvitse olla samansuuruiset.
Itselläni oli vas. 24' ja oik. 15' eli ok. Auto oli Biliassa etupyörien aurauksen säädössä, joka korjattiin takuuna. Etupyöräsäädön jälkeen vasen takapyörä oli muuttunut 27':een enkä edelleenkään ole huolissani, älä ole sinäkään. Joko etupyörien auraus (haritus) vaikuttaa myös takapyöriin, tai sitten tuo 0,05 asteen muutos ennen/jälkeen säädön kertoo takapyörien aurausmittauksen tarkkuudesta.
Sen sijaan Konalan Shelliltä saamasi tieto (0,05 ast = 3' per pyörä ) on puppua.Mutta kyllähän nuo auraukset näyttävät jonkin verran renkaita (varsinkin oikean puoleista) kuluttavan. Kun renkaita muistaa kierrättää, ongelma ei liene minun autoni kohdalla kovin paha.
Ajo-ominaisuuksissa en ole huomannut ainakaan vielä mitään hälyttävää. Saapa nähdä, miten perä käyttäytyy liukkaalla.
Poikkeama maahantuojan lähettämästä speksistä oli toki pieni, mutta ovatkohan nuo alkuperäiset arvot vai onko speksejä myöhemmin muutettu ongelman ilmettyä?
Yleensä kai tavallisen henkilöauton takapyörät säädetään nollakulmaan tai lievästi auraamaan. Rellun speksit näyttäisivät olevan aika väljät..
Aurausta voisi kai halutessaan tasata pyörien kesken kääntämällä akselia hiukan. En tiedä maksaako vaivaa. Joku täällä kertoikin ko. toimenpiteen teettäneensä, mutta lopputulosta ei ole vielä tänne raportoinut. - mja
Piinatu Rellu kirjoitti:
Mutta kyllähän nuo auraukset näyttävät jonkin verran renkaita (varsinkin oikean puoleista) kuluttavan. Kun renkaita muistaa kierrättää, ongelma ei liene minun autoni kohdalla kovin paha.
Ajo-ominaisuuksissa en ole huomannut ainakaan vielä mitään hälyttävää. Saapa nähdä, miten perä käyttäytyy liukkaalla.
Poikkeama maahantuojan lähettämästä speksistä oli toki pieni, mutta ovatkohan nuo alkuperäiset arvot vai onko speksejä myöhemmin muutettu ongelman ilmettyä?
Yleensä kai tavallisen henkilöauton takapyörät säädetään nollakulmaan tai lievästi auraamaan. Rellun speksit näyttäisivät olevan aika väljät..
Aurausta voisi kai halutessaan tasata pyörien kesken kääntämällä akselia hiukan. En tiedä maksaako vaivaa. Joku täällä kertoikin ko. toimenpiteen teettäneensä, mutta lopputulosta ei ole vielä tänne raportoinut.Kysymyksessä oli Bilian tekemän 4-pyöräsuuntauksen tulostettu pyöränsuuntausraportti. Sarakkeet olivat: alkutilanne, ohjearvot (min, max) sekä lopputilanne. Raportissa ovat kaikki kulmat, mutta mainitsin lukemat vain takapyörien auraksen osalta. Kyllä sen mukaan takapyörissä kuuluu olla positiivinen auraus (kuten omassa postauksessasikin), etupyörissä kulmat kuuluu olla nollasta lievään haritukseen. Tämä on tyypillistä etuvetoisille autoille.
Omassa -04 kärryssäni ohjaus veti uudesta lähtien vasemmalle ja mittaus 4 kk ikäisenä osoitti että etupyörät tosiaan "osoittivat vasemmalle". Oikealla puolella oli peräti positiivinen ( 0,10 ast.) auraus. Säädön jälkeen kulmat olivat ok (-0.10 ast molemmissa) ja auto lakkasi kampeamasta. Renkaiden kulumisessa ei ole näkynyt mitään epänormaalia.
Millä tavalla muuten Meganen taka-akselia voisi kääntää, siinähän on erillisjousitus ja tukivarret on kiinnitetty kiinteästi. Jos akselia tosiaan voisi kääntää, niin se kumoaisi maahantuojan ym. tiedon että takapyörien aurausta ei voi säätää. Ainoa tapa pitäisi olla taka-akselin vaihto, 1500 euroa.
Seurasin aikani yhden brittiläisen autoryhmän vikapalstaa, mutta kyllästyin kun huomasin että moderaattorit haalivat sinne tarkoituksella Renaulteja. Ryhmän pitäjällä oli selvästi jotain kahnausta Renault UK:n kanssa. Takapyörien virheellinen auraus tuli usein esiin tyyppivikana ja sain sen vaikutelman, että tehtaalle olisi tullut erä viallisia taka-akseleita, jotka on koottu väärään kulmaan. Kaikkein kummallisin juttu oli että vika esiintyi nimenomaan autoissa jotka oli tehtaalla varustettu 17" vanteilla. Tällä ei luulisi olevan mitään tekemistä taka-akselin rakenteen kanssa? Siinä vaiheessa kun lopetin ryhmän seuraamisen, moderaattori peräänkuulutti lukijoita joilla on 17" vanteet ja epätavallisia takapyörän kulumia. - Nimetön
mja kirjoitti:
Kysymyksessä oli Bilian tekemän 4-pyöräsuuntauksen tulostettu pyöränsuuntausraportti. Sarakkeet olivat: alkutilanne, ohjearvot (min, max) sekä lopputilanne. Raportissa ovat kaikki kulmat, mutta mainitsin lukemat vain takapyörien auraksen osalta. Kyllä sen mukaan takapyörissä kuuluu olla positiivinen auraus (kuten omassa postauksessasikin), etupyörissä kulmat kuuluu olla nollasta lievään haritukseen. Tämä on tyypillistä etuvetoisille autoille.
Omassa -04 kärryssäni ohjaus veti uudesta lähtien vasemmalle ja mittaus 4 kk ikäisenä osoitti että etupyörät tosiaan "osoittivat vasemmalle". Oikealla puolella oli peräti positiivinen ( 0,10 ast.) auraus. Säädön jälkeen kulmat olivat ok (-0.10 ast molemmissa) ja auto lakkasi kampeamasta. Renkaiden kulumisessa ei ole näkynyt mitään epänormaalia.
Millä tavalla muuten Meganen taka-akselia voisi kääntää, siinähän on erillisjousitus ja tukivarret on kiinnitetty kiinteästi. Jos akselia tosiaan voisi kääntää, niin se kumoaisi maahantuojan ym. tiedon että takapyörien aurausta ei voi säätää. Ainoa tapa pitäisi olla taka-akselin vaihto, 1500 euroa.
Seurasin aikani yhden brittiläisen autoryhmän vikapalstaa, mutta kyllästyin kun huomasin että moderaattorit haalivat sinne tarkoituksella Renaulteja. Ryhmän pitäjällä oli selvästi jotain kahnausta Renault UK:n kanssa. Takapyörien virheellinen auraus tuli usein esiin tyyppivikana ja sain sen vaikutelman, että tehtaalle olisi tullut erä viallisia taka-akseleita, jotka on koottu väärään kulmaan. Kaikkein kummallisin juttu oli että vika esiintyi nimenomaan autoissa jotka oli tehtaalla varustettu 17" vanteilla. Tällä ei luulisi olevan mitään tekemistä taka-akselin rakenteen kanssa? Siinä vaiheessa kun lopetin ryhmän seuraamisen, moderaattori peräänkuulutti lukijoita joilla on 17" vanteet ja epätavallisia takapyörän kulumia.Tutkiskelin Renaultin korjaamokirjasta niitä taka-akselin aurausarvoja. Siellä mainitaan seuraavat vannekoosta riippuvat arvot:
15" vanteet: 1,1 mm /-1,1
16" vanteet: 1,2 mm /-1,2
17" vanteet: 1,3 mm /-1,3
Yllä mainitut arvot koskevat muita kuin farmaria (KMXX), jossa taka-auraus on huomattavasti suurempi.Etupään arvot ovat muuten samat, mutta -merkkiset.
Valmistajan huoltotiedotteessa (NT4539C, toukokuu 2005) on mainittu ajoneuvot, joita taka-akseliongelma koskee. Lisäksi siinä on luettelo taka-akselin numeroista, joissa ongelma esiintyy. Taka-akselia kuulemma käännetään tarvittaessa siten, että sen kiinnitysreikiä viilataan isommiksi, jolloin akselia voi kääntää auton pituusakselin suhteen tarvittavaan suuntaan. Näin siis korjataan tarvittaessa auton kulkuvirhettä. - megII
mja kirjoitti:
Kysymyksessä oli Bilian tekemän 4-pyöräsuuntauksen tulostettu pyöränsuuntausraportti. Sarakkeet olivat: alkutilanne, ohjearvot (min, max) sekä lopputilanne. Raportissa ovat kaikki kulmat, mutta mainitsin lukemat vain takapyörien auraksen osalta. Kyllä sen mukaan takapyörissä kuuluu olla positiivinen auraus (kuten omassa postauksessasikin), etupyörissä kulmat kuuluu olla nollasta lievään haritukseen. Tämä on tyypillistä etuvetoisille autoille.
Omassa -04 kärryssäni ohjaus veti uudesta lähtien vasemmalle ja mittaus 4 kk ikäisenä osoitti että etupyörät tosiaan "osoittivat vasemmalle". Oikealla puolella oli peräti positiivinen ( 0,10 ast.) auraus. Säädön jälkeen kulmat olivat ok (-0.10 ast molemmissa) ja auto lakkasi kampeamasta. Renkaiden kulumisessa ei ole näkynyt mitään epänormaalia.
Millä tavalla muuten Meganen taka-akselia voisi kääntää, siinähän on erillisjousitus ja tukivarret on kiinnitetty kiinteästi. Jos akselia tosiaan voisi kääntää, niin se kumoaisi maahantuojan ym. tiedon että takapyörien aurausta ei voi säätää. Ainoa tapa pitäisi olla taka-akselin vaihto, 1500 euroa.
Seurasin aikani yhden brittiläisen autoryhmän vikapalstaa, mutta kyllästyin kun huomasin että moderaattorit haalivat sinne tarkoituksella Renaulteja. Ryhmän pitäjällä oli selvästi jotain kahnausta Renault UK:n kanssa. Takapyörien virheellinen auraus tuli usein esiin tyyppivikana ja sain sen vaikutelman, että tehtaalle olisi tullut erä viallisia taka-akseleita, jotka on koottu väärään kulmaan. Kaikkein kummallisin juttu oli että vika esiintyi nimenomaan autoissa jotka oli tehtaalla varustettu 17" vanteilla. Tällä ei luulisi olevan mitään tekemistä taka-akselin rakenteen kanssa? Siinä vaiheessa kun lopetin ryhmän seuraamisen, moderaattori peräänkuulutti lukijoita joilla on 17" vanteet ja epätavallisia takapyörän kulumia."Kaikkein kummallisin juttu oli että vika esiintyi nimenomaan autoissa jotka oli tehtaalla varustettu 17" vanteilla. Tällä ei luulisi olevan mitään tekemistä taka-akselin rakenteen kanssa?"
Mulla on MII sedanissa 17" vanteet 225/45 kumeilla ja olen huomannut oikean takarenkaan kuluvan muita nopeammin..mutta kun vaihdoin talvirenkaat (195/65), niin normaalia nopeampaa kulumista ei ole havaittavissa..samat talvirenkaat on nyt kolmatta talvea alla ja pintaa on reilusti ja lähes kaikki nastat on tallella..
- vauhdilla
Just mittasin kesärenkaiden kulumiset.
Takarenkaista on lähteny ulkosyrjistä 1,5mm enemmän kumia kun sisäreunasta.
Renkailla (225-45/17) ajettu noin 2000 km. - jp
meg classic97,takapään auraukset ja kulkukulma pielessä
wetteri oulu keskitti taka-akselin ja laittoi auraukset kohdalleen.
näköjään takapäälle voi jotain tehdä,vaikka muuta puhutaan.
hintaa kertyi n200egeä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5827580Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3342876Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3892075- 1281283
- 311243
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41179Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1041047- 911035
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h641023- 44882