Olisiko jollain tietoa mistä päin pitäisi alkaa purkamaan asiaa joka on ruvennut vaivaamaan mieltäni. 70-vuotiaan isäpuoleni jalka kipeytyi loppu kesästä ja hän kävi arvauskeskuksessa useamman kerran ja lääkäri määräili pilleriä pillerin perään. Äitini kanssa he joutuivat lähtemään jopa keskellä vkl:a päivystys sairaalaan jossa sama humppa jatkui kukaan ei tuntunut jaksavan paneutua asiaan. Alku syksystä rupesi isäpuoleni kulkemaan kyynärsauvoilla, jolloin patistin hänet yksityis lääkäriin joka määräsi hänet välittömästi sisälle sairaalaan. Tutkimuksissa todettiin vasemmassa jalassa vakavia verenkierto häiriöitä ja tehtiin jalkaan ohitusleikkaus. Leikkauksesta ei ollut apua ja päädyttiin pikkuvarpaan poistoon, sen jälkeen poistettiin 3:s ja 4:s varpaiden poistoon. Edelleen tehtiin 4:jäs leikkaus jolloin poistettiin koko jalka hieman polven yläpuolelta. Mielestäni on kyse hoitovirheestä koska kukaan ei missään vaiheessa tutkinut jalan verenkiertoa jos tapaukseen olisi puututtu ajoissa olisi jalka tod.näk. vielä paikallaan mutta asiaa hoidettiin 2 kuukautta tulehduksena. Nyt vanhus ihmettelee kuka maksaa hoitomaksut ja proteesin, mielestäni on kyse isommasta asiasta.
Hoitovirhe Amputaatio?
8
6762
Vastaukset
- Alan ammattilainen
Jokaisessa terveydenhuollon yksikössä on potilasasiamies,joka antaa tietoja potilaan oikeuksia koskevissa asioissa neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun,
neuvoo ja avustaa tarvittaessa, muistutuksen, potilasvahinkoilmoituksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa.
Potilasvahingosta tehdään ilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Potilasvakuutus korvaa henkilövahingon, joka on tapahtunut Suomessa annetun terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä. Henkilövahingolla tarkoitetaan sairautta, vammaa tai muuta terveydentilan tilapäistä tai pysyvää heikentymistä tai kuolemaa. Korvausta on haettava kolmen vuoden kuluessa siitä, kun korvaukseen oikeutettu sai tietää vahingosta tai hänen olisi pitänyt tietää siitä.
Vahinkoilmoituslomakkeita saa potilasasiamiehiltä sekä hoitoyksiköistä. Ilmoituslomakkeita on kahdenlaisia riippuen siitä, onko vahinko sattunut ennen 1.5.1999 tai sen jälkeen.
Tietoa potilasvahinkolaista ja sen soveltamisesta sekä korvauskäsittelystä saa Potilasvakuutuskeskuksesta. Tässä Sinulle yhteystiedot.
Bulevardi 28, 00120 Helsinki
Vaihde (09) 680 401
Neuvonta (09) 6804 0620
Faksi/ korvauskäsittely (09) 6804 0368
Faksi/ vakuutusasiat (09) 6804 0391- Pitilasvakuutus
Teoriassa tuo potilasvakuutus on olemassa juuri näitä juttuja varten, mutta käytännössä se EI toimi.
Ensinnäkin, jotta sieltä olisi toiveita odottaa pienintäkään korvausta, tulee terveyskeskuksen MYÖNTÄÄ tekemänsä virhe/puutteellinen tutkimus/väärä diagnosi. Tätä myönnytystä tuskin tulee kukaan saamaan. Lääkärit avioi ITSE tekemänsä tutkimukset, yms ja jos toteavat kaiken olleen asiallisesti hoidettu, niin antavat sen mukaisen lausunnon potilasvakuutuskeskukselle ja keskus puolestaan hylkää hakemuksen. Merkittävintä tässä siis on se, mitä niistä TK-käynniestä on papereihin kirjoitettu! SUosittelen hankkimaan KOPIOT pikkasen nopsaan, niitä tietoja kun on suhteellisen helppoa kaunistella jonkun vahinkoprosessin liikkeellelähtötilanteessa!
- Henki veks vaan
Ei täällä kukaan mitään vastuuta kanna mistään. Korvauksia et saa tai jos saat riittävät ehkä kahvirahoiksi. Kansalaisen henki ja terveys ei paljoa paina.
Monet elävät hyvän terveydenhoidon illuusiossa, kun eivät ole sen palveluja sen suuremmin koskaan käyttäneet. Vain sinä ja kaltaisesi joita oikea terveydenhuollon tarve on kohdannut, tietävät jotain sen raakalaismaisesta huonoudesta.
Ole vain onnellinen ettei mennyt koko jalka tai henki, jälkimmäisestä olisi valtio etenkin innoissaan ku ei tarvitsisi enää maksaa eläkettä. Kulujen minimointia !! - Tyttären ja äidin suru
Hei, olin vuoden 2007 alussa samanlaisessa tilanteessa, käytin äitiäni jalan kipeytymisen vuoksi arvauskeskuksessa helmikuussa, annettiin kipugeeliä ja lääkäri oikein kirjoitti paperille näin "vaivasenluun hoito-ohjeita: jalkineiden on oltava riittävän tilatat; hyvä kantakuppi ja kiertojäykkyys, solki- tai nauhakiinnitys ja alle 3 cm:n korko ovat suositeltavia. Jalkapohjan poikittaisholvia tukeva pohjallinen, Pehmeä varvasvälituki." Siinä sitä ohjetta!
Tässä välissä olin käyttänyt lääkärin määräämän jalkahoitajan luona, joka ei todellakaan tehnyt mitään kun vähän hieroi ja voiteli jalkaa. Myös monet kerran käytin äitiäni terveyskeskuksessa jalan vuoksi.
Tuli maaliskuu ja jalka ei kun kipeytyi ja mustui entisestään. Sama lääkäri vain määräsi kipulääkettä ja -salvoja.
Huhtikuun lopussa sattui olemaan viransijaisena naislääkäri, joka tutki paremmin jalkaa ja sanoi, ettei hän tunne sykettä jalkaterässä ja kutsui tämän edellä mainitun mieslääkärin konsultoimaan asiaa. Mies sanoi, että kyllä hän tuntee, johon naislääkäri tiukasti sanoi, että ei kyllä tunnu sykettä ja määräsi tutkimukseen, jossa tutkittiin valtimoverenkierto jalassa. Tämä tapahtui vasta 11.5.2007. Tutkimuksesta laitettiin suoraan keskussairaalaan, jossa vielä tarkemmin tutkittiin ja olin mukana seuraamassa tilannetta, suoraa viivaa vaan, ei minkäänlaista sykettä. Jalka oli jo mustunut siinä vaiheessa.
Neljä kertaa vein äitini helmi-huhtikuun aikana keskussairaalaan kipujen ja mustan jalan takia. Yksi lääkäri päivystyksessä sanoi, ettei tämä muulta vaikuta kuin trombilta (tukokselta). Lähetti ensiapuun sisätautilääkärin luokse, joka totesi, että jos tämä olisi tukos, äidilläni kun on marevan-hoito niin se olisi hoitona tähänkin. Pyysin, etteikö jalkaa voisi vaikka ultralla kuvata, että nähtäisiin mitä siellä on. Ultra on kiinni nyt illalla ja turhaan sinne lähetteen laitan, sanoi nuori naislääkäri.
Yksi vanhempi sairaanhoitaja käytävällä nähdessään äitini jalan tunnusteli ja sanoi, ettei vaan olis jo kuolio (sanoi minulle, ei äidin kuullen). Hän olikin oikeassa - lääkäreillä, näillä nuorilla kun ei ole kokemusta. Äidilläni kun on vielä diabetes, olisi lääkäreiden pitänyt tietää, että siihen liittyy tällaiset tukos- ym. vaivat jaloissa.
Lopulta kävi niin, että äitini vietti yhden viikon minun kotonani, kun ei yksin päässyt vessaan eikä liikkumaan. Tuskat olivat kovat jalassa. Jouduin viemään hänet ambulanssilla sairaalaan kun häneen nousi kuume ja huulet alkoivat muuttua mustiksi. Loppujen lopuksi äitini jalka amputoitiin 25.5.2007. Ihan hirveä tilanne.
Itse olen myös sairaana ja masentunut omien vaivojeni takia, enkä ole vielä jaksanut tehdä potilasvahinkoilmoitusta. Paperit minulle lähetti potilasasiamies ja kertoi oikein hyvin puhelimessa mitä mihinkin kohtaan tulee kirjoittaa. Kunhan saisin ja jaksaisin ottaisin sen äitini vahinkoasian tehtäväkseni.
Nyt äidilläni käy päivittäin hoitajat tuomassa ruokaa ja antamassa lääkkeet, mummonturva käy öisin katsomassa, hänellä on turvapuhelin, on pyörätuoli, jolla jotenkin liikkuu, ikää 88 v. Vielä viime jouluna oli niin pirteä, edellisenä kesänä ajeli pyörällä eikä tarvinnut toisten apua. Onko tämä halpaa yhteiskunnalle.
Tiedoksi vielä se, että potilasvahinkoilmoituksesta EI mene tieto terveyskeskus- eikä keskussairaalan lääkäreille (jos siis haluaa antaa palautetta myös hoitaville lääkäreille, kuten minä aion tehdä) vaan siitä täytyy tehdä erillinen vapaamuotoinen muistutus (voi tulostaa netistäkin - jostain lomakkeen), jossa kertoo, ketkä lääkärit ovat hoitaneet tai siis jättäneet hoitamatta ja osoittaa tämä terveyskeskuksen johtavalle ylilääkärille ja sairaalan osalta johtaylilääkärille. (huom. eri sanat noilla ylilääkäreillä!!)
Ja vaikka joku muu (kuten minä) täyttää tämän potilasvahinkoilmoituksen, täytyy se ko. potilaan itsensä allekirjoittaa.
Että tällaista minulla ...- hoitaa
Voit hoitaa äitisi asiaa kun ätisi antaa sinulle valtakirjan. Potilasvahinkokorvaus hakemuksen yhteydessä on mahdollisuus valtuutta joku hoitamaan asiaa. Näin tein puolisoni kanssa ja hyvä niin puolisoni on jo nukkunut pois mutta taistelu hänen oikeuksista jatkuu.
- Sama kohtalo nyt edessä
Elän juuri nyt kahden sisareni kanssa samassa tilanteessa kuin sinä. Äidin jalkaa ei hoidettu, vaikka hoitohenkilökunalle sekä hoitajille, lääkäreille sekä äidin luona käyville
kotisairaanhoitajalle monet kerrat kerroimme, että olemme huolestuneet äitimme jalasta. Kerrankin äiti makasi sairaalassa 1½ viikkoa ja sitten kotiutettiin ja seuraavana päivänä tuli kirje, että äidin jalkaa alettaisiin tutkimaan kahden kuukauden päästä ja pitäisi viedä hänet
(92-vuotiaan)tutkimuksiin. Ihmettelimme, että miksi niitä tutkimuksia ei tehty äidin ollessa sairaalassa???? Sitten äiti kaatui kotona ja hänet vietiin ambulanssilla sairaalaan, jonne sisareni kiirehti ja myös silloin pyysi lääkäriä katsomaan äitimme jalkaa. Lääkäri kieltäytyi sanomalla, että jalka ei nyt kuulu tähän "tutkimukseen". Ja äiti jatkoi kotona olemista, meidän tyttärien, kotipalveluihmisten ja turvapuhelimen avulla, kunnes jälleen joutui sairaalaan, ja on siellä tällähetkellä voimakkaasta lääkityksestä aivan muissa maailmoissa. Kahden päivän päästä tapaamme lääkärin, joka "selvittää tilanteen", tiedämme nyt, että äidin jalka tullaan amputoimaan ja se tuntuu niin pahalta, että sen tietää vain sellainen, joka on saman kokenut.
Vanhustemme hoito on katastrofaalisessa tilassa ja vaikka omaiset välittävät ja hoitavat vanhustansa he eivät ole lääkäreitä/hoitajia- tiedoiltaan ja osaamiseltaan. Pitäisi osata kysyä oikeat kysymykset, jotta saisi edes jonkinlaisen vastauksen. Tunnemme niin suurta tuskaa äitimme puolesta, sillä oikein hoidettuna hänellä olisi ollut mahdollisuus viettää kotonaan elämänsä loppuvuodet nyt on laitoshoito edessä ja se tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin se, että äidin jalkaa olisi hoidettu oikein ja ammatti-ihmisten olisi pitänyt tietää, mitä voi seurata kun jalka tulehtuu, muuttuu tummaksi ja kun ihmisellä on vielä diabetes. Nyt vasta mekin tiedämme kun olemme itse hakeneet tietoa muualta. Se vain on myöhäistä.
Ajoittain tunnen jopa vihaa terveydenalan ihmisiä kohtaan, koska äitimme kohdalla viimeisten vuosien varrella olemme saaneet tuntea välinpitämättömyyttä ja on tuntunut siltä, että meillä ei ole edes oikeutta vaatia kunnollista hoitoa iäkkäälle äidillemme. Surullista. - Tyttären suru...
Sama kohtalo nyt edessä kirjoitti:
Elän juuri nyt kahden sisareni kanssa samassa tilanteessa kuin sinä. Äidin jalkaa ei hoidettu, vaikka hoitohenkilökunalle sekä hoitajille, lääkäreille sekä äidin luona käyville
kotisairaanhoitajalle monet kerrat kerroimme, että olemme huolestuneet äitimme jalasta. Kerrankin äiti makasi sairaalassa 1½ viikkoa ja sitten kotiutettiin ja seuraavana päivänä tuli kirje, että äidin jalkaa alettaisiin tutkimaan kahden kuukauden päästä ja pitäisi viedä hänet
(92-vuotiaan)tutkimuksiin. Ihmettelimme, että miksi niitä tutkimuksia ei tehty äidin ollessa sairaalassa???? Sitten äiti kaatui kotona ja hänet vietiin ambulanssilla sairaalaan, jonne sisareni kiirehti ja myös silloin pyysi lääkäriä katsomaan äitimme jalkaa. Lääkäri kieltäytyi sanomalla, että jalka ei nyt kuulu tähän "tutkimukseen". Ja äiti jatkoi kotona olemista, meidän tyttärien, kotipalveluihmisten ja turvapuhelimen avulla, kunnes jälleen joutui sairaalaan, ja on siellä tällähetkellä voimakkaasta lääkityksestä aivan muissa maailmoissa. Kahden päivän päästä tapaamme lääkärin, joka "selvittää tilanteen", tiedämme nyt, että äidin jalka tullaan amputoimaan ja se tuntuu niin pahalta, että sen tietää vain sellainen, joka on saman kokenut.
Vanhustemme hoito on katastrofaalisessa tilassa ja vaikka omaiset välittävät ja hoitavat vanhustansa he eivät ole lääkäreitä/hoitajia- tiedoiltaan ja osaamiseltaan. Pitäisi osata kysyä oikeat kysymykset, jotta saisi edes jonkinlaisen vastauksen. Tunnemme niin suurta tuskaa äitimme puolesta, sillä oikein hoidettuna hänellä olisi ollut mahdollisuus viettää kotonaan elämänsä loppuvuodet nyt on laitoshoito edessä ja se tulee yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin se, että äidin jalkaa olisi hoidettu oikein ja ammatti-ihmisten olisi pitänyt tietää, mitä voi seurata kun jalka tulehtuu, muuttuu tummaksi ja kun ihmisellä on vielä diabetes. Nyt vasta mekin tiedämme kun olemme itse hakeneet tietoa muualta. Se vain on myöhäistä.
Ajoittain tunnen jopa vihaa terveydenalan ihmisiä kohtaan, koska äitimme kohdalla viimeisten vuosien varrella olemme saaneet tuntea välinpitämättömyyttä ja on tuntunut siltä, että meillä ei ole edes oikeutta vaatia kunnollista hoitoa iäkkäälle äidillemme. Surullista.Hei, äidilläni oli silloin 2007 tosiaan kuolio nilkkaan saakka ja jalka olisi voitu amputoida polven alapuolelta mutta lääkäri sanoi, että on hankala liikkua jos polvi jätetään. Kuitenkin kun äitini olisi halunnut proteesin, hän kun oli kova liikkumaan, proteesia ei voitu laittaa, koska jalka amputoitiin reidestä ja tynkä oli niin lyhyt, että siihen ei saatu kiinnitettyä proteesia. Olin itse joka paikassa käyttämässä äitiä ja tiedän asian. Fysioterapeutit olisivat sitä mieltä, että jos polvi olisi, proteesi olisi helppo laittaa ja vanhemmankin ihmisen olisi helppo totua kävelemään. Nyt kun proteesia ei voitu laittaa, äitini oli pyörätuolissa, johon hän sopeutui tosi hyvin. Eli palvelutalossa, turvapuhelimineen ja kaikkin palveluineen, hoitajat kävivät antamassa lääkkeet ja ruuat yms.
Em. kirjoittamaani viestiin liittyen tein valitukset potilasvakuutusyhdistykselle ja muistutkset terveyskeskuksen ja keskusairaalan ylilääkäreille äitiä hoitaneiden lääkäreiden töppäilyistä. Ylilääkärit tietenkin puolustelivat hoitaneita lääkäreitä, mutta potilasvakuutusyhdistys oli sitä mieltä, että jos jalkaa olisi alettu hoitamaan aiemmin amputaatiolta olisi ehkä vältytty. Korvauksena saimme 660 euroa. En tyytynyt tähän vaan valitus on nyt Sosiaali- ja terveysministeriössä, sieltä ei ole vielä tullut vastausta. Sain apua sosiaalitoimiston sosiaalityöntekijältä, joka ystävällisesti neuvoi ja tekikin tuon valituksen minulle ja lähetti s-postissa, jonka sitten tulostin ja allekirjoitin.
MUTTA tilanne on nyt toinen: äitini kaatui 18.10.2009 pyörätuolinsa kanssa tai putosi tuolista (liekö unohtanut laittaa jarrut päälle), kaatui, löi päänsä joko hellan nurkkaan tai pöytään ja heräsi lattialta siihen kun jotain lämmintä valui päästä; verta. Onneksi hän tuli tajuihinsa ja hoksasi soittaa turvapuhelimella apua. Siitä lähtien hän oli sairaalassa, terveen jalan lonkka murtui, se leikattiin, laitettiin osittain uusi nivel lonkkaan. Sairaalassa hän toipui ja alkoi kuntoutus (vaikka hänellä oli jo välillä keuhkokuume ja paha sydämen laajentuma). Lääkäri kysyi jo meiltä tyttäriltä, että olemmeko hänen kanssaan samaa mieltä, että jos sydänkohtaus tulee, ettei noin vanhaa (89-v) ihmistä kiusata elvyttämällä. Suostuimme siihen.
Kun äitimme siirrettiin terveyskeskukseen, hänen tilansa huononi crp-lukemat olivat koholla yli 200, yleiskunto heikkeni, terveyskeskuksessa eivät laitaneet katetria, ja niinpä kerran ihmetelin miten äitini maha on noin pullea, hoitaja ei kommentoinut mitenkään. Minä vaadin, että kyllä lääkärin täytyy tulla katsomaan. Lääkäri tuli ja tunnusteltuaan sanoi, että virtsarakko on aivan täysi. Laitettiin katetri ja virtsaa tuli 1,7 ltr. Se oli tulehduttanut munuaiset ja äidille tuli munuaisaltaan tulehdus. Sitten äitini valitti minulle, että kun tuo jalkaterä on kipeä, silloinkin pyysin hoitajaa tulemaan katsomaan. Olisi heidän luulleen nähneen kun kuitenkin käyttivät äitiäni kylvyssä. Sanoin, että jalkahan on ihan tummanpuhuva. Tuohan täytyy näyttää lääkärille. Jos omaiset eivät huolehdi, vanhukset saavat kuolla terveyskeskuksiin, ei heistä siellä huolehdita kuin annetaan vaan ruokaa, kuka jaksaa syödä tai sitten ei. Lääkäri ei tullut mutta halusi puhua kanssani puhelimessa ja kysyi haluanko, että hän kirjoittaa keskussairaalaan lähetteen kirurgin vast.otolle; sanoin että tottakai haluan käydä näyttämässä jalkaa siellä. Niinpä samana päivänä kävimme amblanssilla keskussairaalassa, jossa kirurgi totesi, että jalassa on nopeasti etenevä kuolio. Olin aivan sekaisin. Tiesin mitä on edessä. Hän kyllä kertoi (äitini oli lääkityksestä niin uuvuksissa, ettei hän tajunnut tilannetta), että amputaatio täytyis tehdä reidestä, mutta koska äidillänne on niin paljon muita sairauksia, hän voi menehtyä leikkaukseen tai ainakin leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin. Lääkäri ehdotti, että hänen mielestään olisi parempi, että äitiäni hoidettaisiin mahdollisimman hyvin ja annetaan kipulääkettä niin paljon, ettei hän tunne kipua, sillä kuoliossa on aivan hirvittävät kivut. Suostuin tähän, että saamme pitää äidin mahdollisimman kauan luonamme. Kysyin sitten muilta sisaruksilta ja onneksi he olivat samaa mieltä, että olin tehnyt oikean ratkaisun.
Olin itse sairaslomalla oman käteni vuoksi, joten minulla oli mahdollisuus olla äitini luona joka päivä. Usein siskonikin oli siellä eli asui meillä pari viikkoa kun muutoin asuu kauempana. Viimeiset kaksi vuorokautta olimme äitimme luona yötä päivää, kuolio saavutti isot verisuonet eikä sydän enää jaksanut. Äitimme nukkui ikiuneen hyvin rauhallisena katsoen kaiken aikaa meitä suoraan silmiin 5.12.2008. En ole toipunut tästä vielä ollenkaan, käyn vaan läpi näitä asioita. Ajattelen vaan, että jos silloin vuoden 2007 alussa olisi aloitettu jalan hoito esim. pallolaajennuksella, voisiko äitimme olla vielä keskuudessamme? Jaksamista Sinulle ja sisarillesi.
- hoidettiin ruusuna
Terve. Isälläni kävi melkein samanlainen tapaus mikä hoidettiin Paikallisessa terv. keskuksessa RUUSUNA ja lähetettiin kotiin... Jalassa todettiin myöhemmin verenkiertohäiriö mikä teki kuolion jalkaterään. Seuraus oli jalkaterän amputointi! Ja homma jatkuu koko ajan "ylöspäin". OLETTEKO SAANEET VASTUUHENKILÖÄ TIETOONNE??? Hoitovirhe tapahtunut, miten jatkaa???!!!! Kiitoksin Liinakon väki!!! Ja teille onnistumisia!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856