Hei. Minä olen syntynyt uskovaan perheeseen ja täyttynyt Pyhällä Hengellä 11-vuotiaana. En ole koskaan ollut kovin aktiivinen uskonelämässä, en ole käynyt kokouksissa tai rukoillut.
15-vuotiaana, pahimpana murroikäkautena, aloin kuitenkin käymään eräässä nuorille suunnatussa helluntailiikkeessä. Sielä oli ihan kivaa ja sain paljon puhtia elämääni. Elämässäni oliu tuolloin paljon ongelmia, olin todella eristäytynyt ja kärsein pahoista itsetunto-ongelmista.
Hain tuona aikana myös tietoa muista uskonnoista, erityisesti Intian uskonnoista. Minusta se, mitä luin Intian filosofiasta, kuulosti niin hienolta ja turvalliselta sekä järkeenkäyvältä.
En ole vieläkään löytänyt mitään pahaa esim hindulaisuudesta ja minua tavattomasti ärsyttää se, että kristityt laittavat kaiken demonien ja saatanan piikkiin. Moni tuomitsee heti hindulaisen opin, vaikka ei ole edes sitä lukenut ja ymmärtänyt!
Olen sivusta katsonut kritittyjen puuhia ja en sitä ymmärrä, että on kokoajan pyydeltävä syntejään anteeksi. Olen alkanut uskomaan siihen, että on vain yksi Jumala ja monta uskontoa, jotka kaikki tähtäävät tuohon samaan ainoaa Jumalaan. Siksi kaikki uskonnot ovat oikeita.
Oletko ihan väärässä?
Yksi ongelma, miksi en voi antautua Jeesukselle, on se, että pelkään. En uskalla. Pelkään, että menetän oman arvostelukykyni. Pelkään, etten voi enää ajatella järkevänä ihmisenä maallisia asioita sotkematta Jumalaa mukaan.
Sitten vielä yksi kysymys uskoville. Mitä mieltä olette mielialalääkkeistä. Luin aika rankan artikkelin siitä, että lääkkeellinen tila ei ole ihmisen normaalitila. Eli jos on jokin synnyinen psyyken alueen sairaus, vaikka skitsofrenia, niin sekä on sitten ihmisen normaalitila? Itse syön lääkettä nimeltä Abilify ja minä en ole mielestäni muuttunut kuin positiiviseen suuntaan. Nyt vasta olen saavuttanut oman itseni.
Millaisia nevoja antaisitte minulle?
En uskalla antautua.
14
643
Vastaukset
Mitä tulee lääkkeisiin, seuraa lääkärin ohjeita ja jos koet, että jostakin lääkkeestä on apua, niin asia on kunnossa. Katso vain ettet jää siitä riippuvaiseksi lopun iäksesi.
Mitä tulee hengelliseen kysymykseesi, mielestäni vastaus siihen piilee näissä kohdissa:
Galatalaiskirje:
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
4:8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
4:9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
Eli siis käsitän itse asian niin, että nuo muut vanhemmat uskonnot olivat ihan hyviä sen ajan ihmiskunnalle. Ne olivat noiden holhoojien eli enkeliruhtinaiden tapa paimentaa alaikäistä ihmiskuntaa.
Käsitän niin, että Kristuksessa korkein jumaluus ensimmäisen kerran puhui ihmisille suoraan ilman noita enkelivälittäjiä, holhoojia (engl. tutors):
Johanneksen evankeliumi:
5:37 Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
Ap.teot:
17:22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
17:31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
2. Kor:
3:4 Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
3:5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
3:7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
3:8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
3:9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
3:10 Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.
3:11 Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.
3:12 Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat
3:13 emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.Hei, kiitos vilpittömästä viestistä. Esität tärkeitä kysymyksiä. Pelkosi johtuvat ihmisistä, eivät Jumalasta. Ihmiset nimittäin monesti ajattelevat ikään kuin Jeesuksen seurassa menettäisi oman harkintakykynsä ja identiteettinsä. Tällainen käsitys on virheellinen.
Jos katsot Jeesusta, kuka on vapaampi ja itsenäisempi? Kun hän pyytää seuraamaan, se tarkoittaa, että sinä saat opetella hänen seurassaan yhtä vapaaksi ja itsenäiseksi. Silloin voit tietenkin tutkia myös muita uskontoja. Olet jo huomannut, että muuallakin ihmiset pyrkivät hyvää kohti.
Uskovan perheen lapsena tiedät Jeesuksen erityisaeman. Sinun on kuitenkin oivallettava se aivan itse, jotta voit häntä seurata. Tieto ei riitä hänen seuraamiseensa. Hänet täytyy tuntea. Silloin vasta voit elää rakkaussuhteessa häneen ja voit luottaa, että
"minä olen minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Matt 28:20
Ps Mielialalääkkeet eivät sinun harkintakykyäsi tai persoonallisuuttasi hävitä. Ne muuttavat vain mielialaa.- Zatani
Unohda Jumala mielestäsi ja ota rennosti,kyllä kannattaa elää ensin kunnolla,ei Jumala halua idiootteja.
Ave Me. - Kempiläinen
Kerrot pelkääväsi antautua Jeesukselle. Perussyynä lienee kuitenkin se, että olet saanut nuoruutesi helluntailiikkeestä kovin tiukan uskovaisen ihmisen mallin. Ehkä tapasit myös teennnäistä uskoa, josta et pitänyt.
Mutta 'minun Isäni huoneessa on monta asuinsijaa'. Maailmassa on monenlaista kristillisyyttä, ja monta muutakin uskontoa. Eivät kaikki kristityt pidä idän uskontoja saatanallisina. Itse ainakin arvostan kovasti esim. Bhagavad Gitaa, joka on minusta hienoin teos heti Uuden testamentin jälkeen.
Minunkin nuoruuteni helluntailaisuudessa puhuttiin paljon kokonaisvaltaisesta Jumalalle antautumisesta. Mutta minusta tuntui, etteivät puhujatkaan aina tienneet mitä se merkitsi. Oli myös paljon syyllistävää opetusta, ja minäkin kannoin usein huonoa omaatuntoa sekä tekemisistä että tekemästä jättämisistäni.
Oma jumalkuvani muuttui vähitellen itsenäisen Raamatun tutkimisen ja kveekareilta oppimani hiljaisen rukouksen kautta. Monille uskoville rukous on vain omien asioiden esittämistä Jumalalle, mutta hiljainen rukous on sanatonta kuuntelua. Se on opettanut minulle Jumalasta enemmän kuin yksikään kirja tai saarna.
Opin, että Jumala ei ole lainkaan sellainen kuin se kuva, jonka uskonnot Hänestä maalaavat. Hän ei ole sidottu yhdenkään uskonnon kaavoihin, eikä Hän myöskään koskaan sido tai pakota ihmistä. Hän ei vie meiltä persoonallisuuttamme tai omaa tahtoamme - nehän ovat Hänen luomiaan. Hän ei pakota sinua jakamaan traktaatteja tai tuputtamaan uskontoasi joka tilanteessa. Häneltä ei myöskään kaiken aikaa tarvitse pyydellä anteeksi. Kreikankielen synti-sana tarkoittaa sananmukaisesti harhaan ampumista, mutta kukaan ei ole mestari syntyessään. Kaikille tulee harhalaukauksia, mutta tarkoitus on, että opimme niistä ja vähitellen alamme osua yhä useammin maaliin.
Aito Jumalan palvelus on sitä, että kuuntelee omaatuntoaan ja pyrkii noudattamaan Jeesuksen ja muiden pyhien opetuksia. Kaikkien pyhien kirjoitusten sisin ydin on tämä: Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi. Kaikki mitä siihen lisätään, on turhaa. Nykykristillisyys korostaa evankeliointia, ja evankeliumia levitetään maailmassa enemmän kuin koskaan. Kuitenkin suuri osa siitä kaikuu kuuroille korville. Miksi? Siksi, että usko ilman tekoja on voimaton. Toisaalta taas pienikin ystävällinen teko puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. - Trubaduuri
Lopeta ensin tuo törkeä valehteliminen, niin kyllä se siitä. Hakeudu sen jälkeen Luojan, taivaallisen Isän vaikutuspiiriin. Oikeat ohjeet kyllä löytyvät esim. Raamatun sivuilta, mm. Matteuksen kirjan luvusta kuusi, ihmisen Pojan, Kristuksen oivallisen opetuksen ja sanomisen kera.
- TakkuTakiainen
Tuo alkukirjoittaja taitaa olla trubaaduuria sekä mielenterveyden, älyn että henkisen kypsyyden osalta pari kolme kertaa pitemmällä tässä elämän takkuisella mäellä, joten trubaduuri voisi kerrankin antaa vähän varovaisempia (lue: asiallisenpia) lausuntoja. :|
- Trubaduuri
TakkuTakiainen kirjoitti:
Tuo alkukirjoittaja taitaa olla trubaaduuria sekä mielenterveyden, älyn että henkisen kypsyyden osalta pari kolme kertaa pitemmällä tässä elämän takkuisella mäellä, joten trubaduuri voisi kerrankin antaa vähän varovaisempia (lue: asiallisenpia) lausuntoja. :|
Kummallista on sekin, jotta juuri sinunkaltainen ateisti joka omien sanojen mukaan popsii melkoisen määrän pillereitä ja muita stimuloivia aineita alkoholismiinsa ja mielenterveyden ongelmiinsa luulee tietävänsä täällä kaiken, ja kuitenkaan et edes tiedä kuka olen. Etkä osaa näemmä viestittää asiapitoisesti tässäkään ketjussa, vaan turvaudut henkisen tason väkivaltaan. Joka ei tietenkään ole suuri yllätys sinulta, joka käytät kymmeniä eri nimimerkkejä vain herjataksesi kanssaeläjiä oman katkeruutesi ja vihasi innoittama. Apua et siis ole saanut vieläkään terveydenhoitajärjestelmältä, et vaikka siihenkin uskot enemmän kuin itseesi.
Koitappa nyt kaikesta huolimatta hakea itsellesi apua ajoissa lisää, ja yritä parantua ja kohentaa myös käytöstapojasi! - TakkuTakiainen
Trubaduuri kirjoitti:
Kummallista on sekin, jotta juuri sinunkaltainen ateisti joka omien sanojen mukaan popsii melkoisen määrän pillereitä ja muita stimuloivia aineita alkoholismiinsa ja mielenterveyden ongelmiinsa luulee tietävänsä täällä kaiken, ja kuitenkaan et edes tiedä kuka olen. Etkä osaa näemmä viestittää asiapitoisesti tässäkään ketjussa, vaan turvaudut henkisen tason väkivaltaan. Joka ei tietenkään ole suuri yllätys sinulta, joka käytät kymmeniä eri nimimerkkejä vain herjataksesi kanssaeläjiä oman katkeruutesi ja vihasi innoittama. Apua et siis ole saanut vieläkään terveydenhoitajärjestelmältä, et vaikka siihenkin uskot enemmän kuin itseesi.
Koitappa nyt kaikesta huolimatta hakea itsellesi apua ajoissa lisää, ja yritä parantua ja kohentaa myös käytöstapojasi!" Kummallista on sekin, jotta juuri sinunkaltainen ateisti joka omien sanojen mukaan popsii melkoisen määrän pillereitä ja muita stimuloivia aineita alkoholismiinsa ja mielenterveyden ongelmiinsa luulee tietävänsä täällä kaiken, ja kuitenkaan et edes tiedä kuka olen."
*ei osaa muuta kuin revetä* XxD - TakkuTakiainen
" Kummallista on sekin, jotta juuri sinunkaltainen ateisti joka omien sanojen mukaan popsii melkoisen määrän pillereitä ja muita stimuloivia aineita alkoholismiinsa ja mielenterveyden ongelmiinsa luulee tietävänsä täällä kaiken, ja kuitenkaan et edes tiedä kuka olen."
*ei osaa muuta kuin revetä* XxDMutta sä tiedät musta kaiken :/ Jumalahan sie oot :/
- ylläpidolle
Mutta sä tiedät musta kaiken :/ Jumalahan sie oot :/
Osoite on Syystie 1 H 31 ja nimi on Ali Suokas.
- myöskin
ylläpidolle kirjoitti:
:D xD xD
- TakkuTakiainen
ylläpidolle kirjoitti:
Mulla on suhteita... hyvin korkealle... ja mikä tärkeintä...
Tiedän mitä teit viime kesänä.
- TakkuTakiainen
Olet liian ystävällinen ja järkevä tännne :) helmiä sioille :P
"Yksi ongelma, miksi en voi antautua Jeesukselle, on se, että pelkään. En uskalla. Pelkään, että menetän oman arvostelukykyni. Pelkään, etten voi enää ajatella järkevänä ihmisenä maallisia asioita sotkematta Jumalaa mukaan. "
Tuohan nyt on vain tervettä ajattelua ja avarakatseisuutta. Ihan oikein. Mä esim. en antaudu Jeesuxelle ihan vaan jo senkin takia että olen hetero mies, vaikka pidänkin tyypin puheita arvossa - enimmäxeen!
Psyykenlääkekysymys on todella vaikea eikä se oikeastaan kuulune uskonnon aihepiiriin, mutta kysyt sitä , oletan, täällä koska arvostat uskisten mielipiteitä yleensäkin asioissa?
Tuo on niin älytömän vaikeaa... jos ruvetaan niuhottamaan tajuntaan vaikuttavista aineista ja siitä että ne "muuttaa" ihmistä joxikin mixi häntä ei ole tarkoitettu, niin päädytään lopulta johonkin hare krishnojen ismiin - ne ei juo edes TEETÄ koska siinä on kofeiinia...
Itse saatan, sanotaan, ottaa jännittävään sosiaaliseen tilaisuuteen mennessäni pari nappia hermoja rauhoittavaa luontaistuotetta, Valerianaa (paljon parenpi vaihtoehto kuin rohkaisuryyppy, muute)
Epäilemättä olen muiden silmissä ehkä aavistuxen verran Erinlainen tällöin. Mutta tulisiko minun pitää jokaisen "oman itsen" pienimmästäkin piirteestä kiinni niin kuin ne olisivat jotakin superarvokasta? Pitäisikö minun täristä, änkyttää vähän, möläyttää outouksia, kompasstua jalkoihini vain koska se olisi "aitoa" minua? Onko sellaiset pikku piirteet todella niin tärkeitä? Valeriana antaa hienoisen muutoksen hermoston toimintaan, jolloin nuo psykosomaattiset oireet jäävät pois ja minulla on hauskenpaa- kuten muillakin seurassani. Onko tämä niin kamalaa?
Minusta ei. Tärinä, hikoilu ja hermoilu eivät ole niin arvokkaita osia persoonallisuuttani että niiden lääkintä lievällä luontaislääkinnällä olisi anteexiantamatonta Jumalan luomistyötä vastaa kapinointia ITSEÄNI MUUNTELEMALLA. :D Ei ainakaan minun mielestäni... eli jos oireet, jotka lääkkeellä poistetaan, eivät todellakaan ole tärkeä osa ihmisen persoonaa ja ajatuksia, vaan jotain ihan tyhmää, kuten sormien tärinä sosiaalisessa tilanteessa, niin minusta saa nappia vetää...
toivottavasti oli apua.- reiska ..
ai täällä tää yks pedofiilihintti taase mankuaa persettä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1557190
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505986- 1475247
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484727Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554068- 723271
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.633239Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252992- 472467
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182369