voiko alaikäinen

olla huoltaja?

Voiko alaikäinen olla lapsensa huoltaja jos esim 15v saa lapsen? Onhan hän itsekkin vielä huollettava? Ovatko hänen vanhempansa sitten huoltajia? Pitäiskö tätä kysyä laki palstalta?

31

7311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miepäsmie

      Minä olin lapseni huoltaja kun 17vuotiaana lapseni sain.Kuka muukaan se olisi?

      • huollettava

        vielä tuolloin? etkös ollutkin?


      • miepäsmie..
        huollettava kirjoitti:

        vielä tuolloin? etkös ollutkin?

        Nii-in? Minä olen kuitenkin lapseni vanhempi, iästä riippumatta.

        Kuka lapseni huoltaja olisi sitten ollut silloin kun olin vielä alaikäinen? Miehenivanhemmat vai minunvanhemmat vai kuka?

        Mieheni oli tosin silloin "jo" 19vuotias, mutta joka tapauksessa minä olin yhtälailla lapsen huoltaja kuin mieheni.Minulla oli ensisijainen päätösvalta lapsestani.

        En oikein ymmärtänyt kirjoitustasi, tai mitä hait sillä takaa.


      • että lapsella
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Nii-in? Minä olen kuitenkin lapseni vanhempi, iästä riippumatta.

        Kuka lapseni huoltaja olisi sitten ollut silloin kun olin vielä alaikäinen? Miehenivanhemmat vai minunvanhemmat vai kuka?

        Mieheni oli tosin silloin "jo" 19vuotias, mutta joka tapauksessa minä olin yhtälailla lapsen huoltaja kuin mieheni.Minulla oli ensisijainen päätösvalta lapsestani.

        En oikein ymmärtänyt kirjoitustasi, tai mitä hait sillä takaa.

        täytyisi minun järkeni mukaan olla täysiikäinen huoltaja, Joka on oikeustoimikelpoinen. Sinun tapauksessasi se on siis ollut miehesi joka on ollut täysiikäinen, et suinkaan luuloistasi huolimatta sinä. (siis se ensisijainen) Mutta jos emme nyt puhu sinusta, vaan entäs jos 14v synnyttää? kuka on huoltaja, (jos äiti ei saa edes pankkitiliä, tai voi sopia sähkösopimusta, jne... ei hän voi olla huoltaja) Asettaako laki lapselle edunvalvojan, vai huoltajan viranpuolesta? vai mikäköhän mahtaa olla tapa toimia?


      • miepämie...
        että lapsella kirjoitti:

        täytyisi minun järkeni mukaan olla täysiikäinen huoltaja, Joka on oikeustoimikelpoinen. Sinun tapauksessasi se on siis ollut miehesi joka on ollut täysiikäinen, et suinkaan luuloistasi huolimatta sinä. (siis se ensisijainen) Mutta jos emme nyt puhu sinusta, vaan entäs jos 14v synnyttää? kuka on huoltaja, (jos äiti ei saa edes pankkitiliä, tai voi sopia sähkösopimusta, jne... ei hän voi olla huoltaja) Asettaako laki lapselle edunvalvojan, vai huoltajan viranpuolesta? vai mikäköhän mahtaa olla tapa toimia?

        Minä olin lapseni ensisijainenhuoltaja,minulla on siittä paperit mustaavalkoisella.Joten tästä enempää en siittä asiasta viitsi keskustella.

        Pankkitilin,sähkösopimuksen,vuokrasopimuksen jne voi saada ja avata jos sinulla on vanhempiesi allekirjoitus.

        Esimerkiksi pankkitili on ollut minulla jo n.4vuotiaasta asti ja uuden tilin avasin kun kotoa pois muutin.Vuokrasopimuksessa luki minun nimeni, mutta siihen tarvittiin silloin myös toisen vanhempani allekirjoitus, suostumus että voin vuokrata asunnon.

        Laskuja voi tulla myöskin alaikäisen nimellä ja tilata voit myös alaikäisenä, suurimman osan tosin postiennakolla, ainakin silloin kun minä olin alaikäinen.


      • juuri sitä tarkoitin
        miepämie... kirjoitti:

        Minä olin lapseni ensisijainenhuoltaja,minulla on siittä paperit mustaavalkoisella.Joten tästä enempää en siittä asiasta viitsi keskustella.

        Pankkitilin,sähkösopimuksen,vuokrasopimuksen jne voi saada ja avata jos sinulla on vanhempiesi allekirjoitus.

        Esimerkiksi pankkitili on ollut minulla jo n.4vuotiaasta asti ja uuden tilin avasin kun kotoa pois muutin.Vuokrasopimuksessa luki minun nimeni, mutta siihen tarvittiin silloin myös toisen vanhempani allekirjoitus, suostumus että voin vuokrata asunnon.

        Laskuja voi tulla myöskin alaikäisen nimellä ja tilata voit myös alaikäisenä, suurimman osan tosin postiennakolla, ainakin silloin kun minä olin alaikäinen.

        Ollessasi alaikäinen olit myös vajaavaltainen, ja vajaavaltainen ei voi olla edunvalvoja, niin sanoo laki.


      • vanhempasi
        miepämie... kirjoitti:

        Minä olin lapseni ensisijainenhuoltaja,minulla on siittä paperit mustaavalkoisella.Joten tästä enempää en siittä asiasta viitsi keskustella.

        Pankkitilin,sähkösopimuksen,vuokrasopimuksen jne voi saada ja avata jos sinulla on vanhempiesi allekirjoitus.

        Esimerkiksi pankkitili on ollut minulla jo n.4vuotiaasta asti ja uuden tilin avasin kun kotoa pois muutin.Vuokrasopimuksessa luki minun nimeni, mutta siihen tarvittiin silloin myös toisen vanhempani allekirjoitus, suostumus että voin vuokrata asunnon.

        Laskuja voi tulla myöskin alaikäisen nimellä ja tilata voit myös alaikäisenä, suurimman osan tosin postiennakolla, ainakin silloin kun minä olin alaikäinen.

        sitten olivat edunvalvojia lapsesi suhteen.


      • miepäsmie..
        vanhempasi kirjoitti:

        sitten olivat edunvalvojia lapsesi suhteen.

        Eivät todellakaan olleet, mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää? Vanhempieni nimiä ei lue yhdessäkään lapseni lapussa, yhdessäkään lapussa ei kysytä vanhemmistani mitään.Edunvalvojia ei todellakaan ole tarvinnut hommata, eikä mitään muutakaan siihen liittyvää.Kannattasko sun nyt ottaa asioista selvää, ennen kuin sanot asian kokeneelle vastaan?


      • kun vanhemmat
        miepämie... kirjoitti:

        Minä olin lapseni ensisijainenhuoltaja,minulla on siittä paperit mustaavalkoisella.Joten tästä enempää en siittä asiasta viitsi keskustella.

        Pankkitilin,sähkösopimuksen,vuokrasopimuksen jne voi saada ja avata jos sinulla on vanhempiesi allekirjoitus.

        Esimerkiksi pankkitili on ollut minulla jo n.4vuotiaasta asti ja uuden tilin avasin kun kotoa pois muutin.Vuokrasopimuksessa luki minun nimeni, mutta siihen tarvittiin silloin myös toisen vanhempani allekirjoitus, suostumus että voin vuokrata asunnon.

        Laskuja voi tulla myöskin alaikäisen nimellä ja tilata voit myös alaikäisenä, suurimman osan tosin postiennakolla, ainakin silloin kun minä olin alaikäinen.

        eivät allekirjoita vuokrasopimuksia/vastaavia? mites se sitten menee? Maistraatti määrää edunvalvojan?

        Tarttis jonkun joka ihan oikeesti tietää...


      • miepäsmie..
        kun vanhemmat kirjoitti:

        eivät allekirjoita vuokrasopimuksia/vastaavia? mites se sitten menee? Maistraatti määrää edunvalvojan?

        Tarttis jonkun joka ihan oikeesti tietää...

        Sitten et voi välttämättä muuttaa kotoa, en ole varma miten asia sitten menee.Kait asut täysi ikäisyyteen asti kotona? Onko sinulla joku tuttu ym tai oletko sinä tälläähetkellä raskaana?


      • et tehnyt
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Eivät todellakaan olleet, mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää? Vanhempieni nimiä ei lue yhdessäkään lapseni lapussa, yhdessäkään lapussa ei kysytä vanhemmistani mitään.Edunvalvojia ei todellakaan ole tarvinnut hommata, eikä mitään muutakaan siihen liittyvää.Kannattasko sun nyt ottaa asioista selvää, ennen kuin sanot asian kokeneelle vastaan?

        mitään merkittäviä päätöksiä lapsesi suhteen ollessasi alaikäinen. Mutta joillakin ihmisillä on tarve tehdä merkittäviä päätöksiä lapsiensa suhteen. Siksi en sinusta alunperinkään halunnut puhua. Olet huono esimerkki.


      • miepäsmie..
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Sitten et voi välttämättä muuttaa kotoa, en ole varma miten asia sitten menee.Kait asut täysi ikäisyyteen asti kotona? Onko sinulla joku tuttu ym tai oletko sinä tälläähetkellä raskaana?

        Voi toki ollaettä sosiaalitoimisto auttaa silloin asunnon saannissa, mutta jos vanhempasi eivät sinua anna kotoa muuttaa, niin en tiedä. Jos olet 16vuotias, voit naimisiin mennä täysi ikäisen ihmisen kanssa jolloin huoltajuutesi ei ole enään vanhemmillasi vaan miehelläsi.


      • miepäsmie..
        et tehnyt kirjoitti:

        mitään merkittäviä päätöksiä lapsesi suhteen ollessasi alaikäinen. Mutta joillakin ihmisillä on tarve tehdä merkittäviä päätöksiä lapsiensa suhteen. Siksi en sinusta alunperinkään halunnut puhua. Olet huono esimerkki.

        Tässä sitä kirjoitellaan ristiin rastiin ;)

        Minkälaisesta merkittävästä päätöksestä on kyse? Jos voisin auttaa :)


      • tasolla olen
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Sitten et voi välttämättä muuttaa kotoa, en ole varma miten asia sitten menee.Kait asut täysi ikäisyyteen asti kotona? Onko sinulla joku tuttu ym tai oletko sinä tälläähetkellä raskaana?

        kiinnostunut asiasta. Haluaisin vain sivistää itseäni ja tietää kuiks, se menee.


      • luvalla
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Voi toki ollaettä sosiaalitoimisto auttaa silloin asunnon saannissa, mutta jos vanhempasi eivät sinua anna kotoa muuttaa, niin en tiedä. Jos olet 16vuotias, voit naimisiin mennä täysi ikäisen ihmisen kanssa jolloin huoltajuutesi ei ole enään vanhemmillasi vaan miehelläsi.

        Avioliittoon ei saa mennä alle kahdeksantoistavuotias.

        Oikeusministeriö voi kuitenkin erityisistä syistä antaa kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle luvan mennä avioliittoon. Ennen asian ratkaisemista luvanhakijan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos hänen olinpaikkansa voidaan kohtuullisin toimenpitein selvittää.


      • et olisi voinut
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Tässä sitä kirjoitellaan ristiin rastiin ;)

        Minkälaisesta merkittävästä päätöksestä on kyse? Jos voisin auttaa :)

        myydä lapsesi omaisuutta/tai tehdä sopimuksia hänen puolestaan.


      • miepäsmie..
        et olisi voinut kirjoitti:

        myydä lapsesi omaisuutta/tai tehdä sopimuksia hänen puolestaan.

        Kun vauvalla tuskin on niin arvokasta tavaraa myytäväksi.Mutta lapseni tavarathan periaatteessa ovat minuntavaroitani koska ne olen hänelle ostanut..


      • miepäsmie..
        luvalla kirjoitti:

        Avioliittoon ei saa mennä alle kahdeksantoistavuotias.

        Oikeusministeriö voi kuitenkin erityisistä syistä antaa kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle luvan mennä avioliittoon. Ennen asian ratkaisemista luvanhakijan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos hänen olinpaikkansa voidaan kohtuullisin toimenpitein selvittää.

        Erityisluvalla saa mennä, 2 kaveriani on mennyt 17-vuotiaina naimsiin, olivat lestadiolaisia jotka tulivat siis raskaaksi,eikä sukuhyväksynyt lasta jos naimisissa ei olla.


      • miepäsmie..
        tasolla olen kirjoitti:

        kiinnostunut asiasta. Haluaisin vain sivistää itseäni ja tietää kuiks, se menee.

        Minun tarinani oli tuollainen, muiden tarinaa en voi kertoa.Toivottavasti saat vastauksia niihin.


      • lakipuolelta..
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Minun tarinani oli tuollainen, muiden tarinaa en voi kertoa.Toivottavasti saat vastauksia niihin.

        kerron sullekkin.

        eli alaikäinen voi olla lapsensa huoltaja muttei edunvalvoja....

        Alaikäinen sen sijaan ei voi toimia lapsensa EDUNVALVOJANA. Tällöin lapselle on erikseen määrättävä edunvalvoja. Äidin vanhemmista ei automaattisesti tule lapsen edunvalvojia, vaan tähän tarvitaan tuomioistuimen määräys. Äidin täyttäessä 18 vuotta tällainen tuomioistuimen määräys lakkaa. Jos lapsi syntyy avioliittoon ja toinen hänen vanhemmistaan on täysi-ikäinen, tämä riittää, eikä muuta edunvalvojaa tarvitse määrätä.

        Edunvalvoja vastaa lapsen omaisuuden hoidosta ja lapsen edustamisesta omaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.


      • vauvoilla on
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Kun vauvalla tuskin on niin arvokasta tavaraa myytäväksi.Mutta lapseni tavarathan periaatteessa ovat minuntavaroitani koska ne olen hänelle ostanut..

        omaisuutta/perintöä sun muuta jo syntyessään.


      • minun mielipide
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Erityisluvalla saa mennä, 2 kaveriani on mennyt 17-vuotiaina naimsiin, olivat lestadiolaisia jotka tulivat siis raskaaksi,eikä sukuhyväksynyt lasta jos naimisissa ei olla.

        mutta minusta uskonto on todella huono syy mennä naimisiin. Samoin lapsen tulo. Mutta suotakoon jokaiselle oikeus lyödä päätään puuhun.

        Täytyy kait kertoa sulle että minä olen jo 42v kolmen lapsen äiti,(yrittäjä) pienimmäiseni on 4,5 kk ja vanhimmaiseni 19v


      • lapselleen
        et olisi voinut kirjoitti:

        myydä lapsesi omaisuutta/tai tehdä sopimuksia hänen puolestaan.

        voidaan määrätä uskottu mies,eli äiti/isä ei saa eikä voi hassata lapsen omaisuutta taivahan tuuliin.
        Jos vaikka olisi saanut isovanhemmilta perintötilan tms.


      • kyllä
        lapselleen kirjoitti:

        voidaan määrätä uskottu mies,eli äiti/isä ei saa eikä voi hassata lapsen omaisuutta taivahan tuuliin.
        Jos vaikka olisi saanut isovanhemmilta perintötilan tms.

        voiko sellaisen velvoitteen antaa esim. isoäiti jo silloin testamentissaan?


      • miepäsmie..
        minun mielipide kirjoitti:

        mutta minusta uskonto on todella huono syy mennä naimisiin. Samoin lapsen tulo. Mutta suotakoon jokaiselle oikeus lyödä päätään puuhun.

        Täytyy kait kertoa sulle että minä olen jo 42v kolmen lapsen äiti,(yrittäjä) pienimmäiseni on 4,5 kk ja vanhimmaiseni 19v

        Juu, tuo kun ei ole minun asiani.Enkä tiedä miten uskovaiset muuten käyttytyvät, enkä tiedä heidän arvojaan.Enkä myöskään tiedä,miksi on tuomittavaa jos lapsi tulee ennen naimisiin menoa.(olisko esiaviollinen seksi)Kuitenkin uskoisin että he naimisiin olisivat kuitenkin menneet, aikaisivat vaan sitä niin että kerkesivät naimisiin ennen kuin lapsi syntyy.Mutta tosiaan loppujen lopuksi, ei ole minun elämääni liittyv asia.


      • miepäsmie..
        lakipuolelta.. kirjoitti:

        kerron sullekkin.

        eli alaikäinen voi olla lapsensa huoltaja muttei edunvalvoja....

        Alaikäinen sen sijaan ei voi toimia lapsensa EDUNVALVOJANA. Tällöin lapselle on erikseen määrättävä edunvalvoja. Äidin vanhemmista ei automaattisesti tule lapsen edunvalvojia, vaan tähän tarvitaan tuomioistuimen määräys. Äidin täyttäessä 18 vuotta tällainen tuomioistuimen määräys lakkaa. Jos lapsi syntyy avioliittoon ja toinen hänen vanhemmistaan on täysi-ikäinen, tämä riittää, eikä muuta edunvalvojaa tarvitse määrätä.

        Edunvalvoja vastaa lapsen omaisuuden hoidosta ja lapsen edustamisesta omaisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

        Sait vastauksen mieltäsi askarruttavaan kysymykseesi :)


      • kiitollinen
        miepäsmie.. kirjoitti:

        Minun tarinani oli tuollainen, muiden tarinaa en voi kertoa.Toivottavasti saat vastauksia niihin.

        mä olen melkein saman polun kipittänyt. onneksi ymmärtävä äiti itselläni, juuri asunnon ja muiden suhteen, joita alaikäinen ei voi oikeasti hoitaa...saanut nimet tarpeellisiin lappuihin. enkä mitään ole jättänyt maksamatta tai hoitamatta. pärjätty on vaikkakin ilman lapsen isän apuja.. vastuu on otettava! ja kuka nyt ei omaa maailman ihaninta lastansa rakastaisi!!!


      • Anonyymi
        minun mielipide kirjoitti:

        mutta minusta uskonto on todella huono syy mennä naimisiin. Samoin lapsen tulo. Mutta suotakoon jokaiselle oikeus lyödä päätään puuhun.

        Täytyy kait kertoa sulle että minä olen jo 42v kolmen lapsen äiti,(yrittäjä) pienimmäiseni on 4,5 kk ja vanhimmaiseni 19v

        Eikös uskonto ole ainoa syy mennä naimisiin😅 Siihenhän koko naimisiin meneminen perustuu


    • mapee

      jokainen vanhempi on lapsensa huoltaja ja sillä siisti ellei muuta ole haettu. Eli lapsen huoltajaksi voidaan hake ajoku muukin kuin vanhempi, mutta tällöin vanhemmassa on oltava muutakin vikaa kuin ikä..

      Koomista onkin se että äiti joka on lapsensa asioista päättävä henkilö ei saa päättää omista asioistaankaan! Alaikäisellä kun on monta rajoitusta toimissaan tai hän ei ole vastuullinen jne.

      Teiniäidin koomisisa juttuja; avasin lapselle tilin ja äitini minulle kun en itse pystynyt. Äitini allekirjoitti vuokrasopimuksen jotta pääsen kahden lapseni kanssa omaan asuntoon.. jne. Hauskoja on myös laivaristeilyt joille ei välttämättä edes kolmilapsinen perhe pääse ilman "aikuista" kun naimisissa olevat vanhemmat ovat alle 21! Tosin ei ne aina juuri sillä hetkellä naurata...

    • on lapsensa

      huoltaja, mutta kun alempana keskustelette asioiden hoidosta, tällöin huoltajan (öidin) huoltajat (hänen vanhempansa) ovat asioita hoitavaosapuoli. Ei kuitenkaan puhuta edunvalvojista, termi pitää sisällään oikeuden päätöksen siitä, että asianosainen tarvitsee edunvalvojan, mikä ei suoraan teinivanhemmuudessa ole tilanne. Jos sukset menevät ristiin huoltajan kanssa, silloin ollaan em. tilanteessa. Tässäkin tapauksessa edunvalvoja määrätään yksilölle, tässä tapauksessa siis teiniäidille, ei hänen lapselleen. Huoltaja on siis eri asia, huoltajan "titteliä" ei menetä edes väliaikaisesti omille huoltajilleen. Olikohan tämä nyt tarpeeksi selvää?

      • selvää!

        Lueppa koko ketju, niin asia selvii ihan oikein myös sinulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe