Mitä mi gorda bella on opettanut teille?

QuiQqi

Minulle sarja on ainakin opettanut kaikkia asioista, entäpä teille?

13

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bella Chiqui #

      No mulle ainaskin, sen että köyhä ja rikas voi löytää onnen, mahdoton pullukka voi laihtua tosi laihaksi ja että oma äiti voi paljastua Maria Joaquina Crespoksi! ;)

      Hehe..... :)

      • Bella Chiqui #

        tohon kohtaan: No mulle ainaskin, sen että köyhä ja rikas voi löytää onnen pieni lisäys:.....koyhä ja rikas voi löytää YHTEISEN onnen.........

        Hehe taas.... :) (;


      • minun...

        äidistä paljastui vain se, että se seurusteli nuorena minun parhaan ystävän enon kanssa kaksi vuotta. Olin silti ihan äimänä kun kuulin sen.


    • ......................

      Espanjan kieltä! Tuhkimotarina on ollut hyvä lisä espnajan kielen opiskelussa. Joka päivä kolme varttia kuullunymmärtämistä! Henkilöt toistelevat paljon samoja asioita, mikä on hyvä kielen oppimisen kannalta.

      • Sama!

        Tuhkis ja Serranon perhe ovat kummatkin hyviä espanjan opettelussa, monia fraaseja ja sanoja on jäänyt mieleen.

        Muita opetuksista on paha mennä sanomaan¨...ehkä se on hyvä muistaa, että elämässä pitää olla (sopivassa suhteessa) intohimoa ja että tunteiltaan ei pääse pakoon...eikä niitä pysty kieltämään.


    • maan luokkajaosta.

      Vaikka sarjassa toki kärjistetään asioita niin kuulen että niissä on jotain perää.

      Suomessa poliisia kunnioitetaan, Venezuelassa suorastaan halveksitaan.
      Rahalla ja suhteilla saa ostaa mieleisen oikeuden päätöksen (Joel kun hankki Ninfan vapaaksi ja Olimpia).
      Raha ja ulkonäkö on tärkeintä, tai ainakin hyvä sukutausta. Parasta olisi jos kaikki kolme olisi kohdillaan. Jos ei ole, niin olet kaikkien sylkykuppi.
      Silikonitissit on joka toisella naisella. Dona Elena värjää vieläkin tukkaansa vaikka ikää on jo varmasti päälle 70. Samoin tekee Juan Angel, vaikka esim. Suomessa miehet antaa tukkansa harmaantua. Samoin miehet ajelevat karvojansa pois. Ainoa apina (rintakarvainen mies) sarjassa on kait Lorenzo.

      Espanjan taito on kehittynyt valtavasti. Aikaisemmin en ole juurikaan osannut mitään ja nyt osaan käskeä päästämään irti, sanoa että ehdottomasti ei ja suu kiinni. Ja paljon muutakin jo ymmärtää. Oonkin vakavsti aatellu alottaa kielen opiskelun.

      • Bella Chiqui #

        sarja on opettanut espanjan kieltä ja nyt harrastan sitä ihan tosissani. mut kyllä se vähän vaikeeta on.... varsinkin ne verbin taivutukset, ei tahdo sitten koskan mahtua kalloon..... O_o.....


      • Chiquitita
        Bella Chiqui # kirjoitti:

        sarja on opettanut espanjan kieltä ja nyt harrastan sitä ihan tosissani. mut kyllä se vähän vaikeeta on.... varsinkin ne verbin taivutukset, ei tahdo sitten koskan mahtua kalloon..... O_o.....

        ...oon oppinut Tuhkiksesta paljon espanjaa ja sen takia rupesin opiskelemaankin sitä, siis ihan vaan kotona, lainasin kirjastosta kirjat ja kasetin. Espanja on tosi helppoa, välillä vaan tulee sellasia asioita joita mä en tajua. Mitkä verbin taivutukset on vaikeita? Preesensissä taivutetutko? Tai siis, kun mä oon opiskellut niitä jo jonkin verran... :)


      • La cita<3
        Chiquitita kirjoitti:

        ...oon oppinut Tuhkiksesta paljon espanjaa ja sen takia rupesin opiskelemaankin sitä, siis ihan vaan kotona, lainasin kirjastosta kirjat ja kasetin. Espanja on tosi helppoa, välillä vaan tulee sellasia asioita joita mä en tajua. Mitkä verbin taivutukset on vaikeita? Preesensissä taivutetutko? Tai siis, kun mä oon opiskellut niitä jo jonkin verran... :)

        mullekin on opettanut espanjaa tosi paljon mutta mulla ei noi verbit oo vaikeita , koska jos vertaa niitä mitä mä oo opinut ranskan kielisiä verbejä :preesens ,imperfekti ja jne. niin ei oo niin vaikeata


      • ay caramba!
        Chiquitita kirjoitti:

        ...oon oppinut Tuhkiksesta paljon espanjaa ja sen takia rupesin opiskelemaankin sitä, siis ihan vaan kotona, lainasin kirjastosta kirjat ja kasetin. Espanja on tosi helppoa, välillä vaan tulee sellasia asioita joita mä en tajua. Mitkä verbin taivutukset on vaikeita? Preesensissä taivutetutko? Tai siis, kun mä oon opiskellut niitä jo jonkin verran... :)

        Mun mielestä espanjan kielessä nimenomaan monien tavallisten käyttöverbien taivutukset on vaikeita muistaa. Menneet aikamuodot eri persoonapronomineissä, konditionaali, subjonktiivi, ja se millon käytetään futuuria vaikka kyseessä on ehdollinen ilmasu. Ja se, että millon käytetään verbia joka kuvaa toistuvaa tai tekeillä olevaa jatkuvaa tekemistä menneessä ajassa ja millon tekemistä joka on jo loppunu.

        esim olla:
        yo soy, yo estoy
        tu eres, tu estas
        el es, el esta
        nosotros somos, n. estamos
        vosotros seis, v. estais
        ellos son, ellos estan

        yo seria, yo estaria
        tu serias, tu estarias
        etc.

        yo sea
        tu seas
        etc.

        lapset mahtavat olla = los ninjos seran, vaikka siis seran on futuuri niin se on tässä mahtavatko/mahtavat olla esim. puistossa etc.

        Ja nämä kaikki kaikista verbeistä ja eri suvuissa.


      • hellpompi
        La cita<3 kirjoitti:

        mullekin on opettanut espanjaa tosi paljon mutta mulla ei noi verbit oo vaikeita , koska jos vertaa niitä mitä mä oo opinut ranskan kielisiä verbejä :preesens ,imperfekti ja jne. niin ei oo niin vaikeata

        Mun mielestä ranska on kieliopillisesti (ei kuunneltuna) helpompi kieli ku espanja. Verbien loppuja ei äännetä ja ne muodostetaan yksinkertasemmin.
        Tosin alotin ranskanopiskelun nuorena, en sitte tie...


      • acentos
        ay caramba! kirjoitti:

        Mun mielestä espanjan kielessä nimenomaan monien tavallisten käyttöverbien taivutukset on vaikeita muistaa. Menneet aikamuodot eri persoonapronomineissä, konditionaali, subjonktiivi, ja se millon käytetään futuuria vaikka kyseessä on ehdollinen ilmasu. Ja se, että millon käytetään verbia joka kuvaa toistuvaa tai tekeillä olevaa jatkuvaa tekemistä menneessä ajassa ja millon tekemistä joka on jo loppunu.

        esim olla:
        yo soy, yo estoy
        tu eres, tu estas
        el es, el esta
        nosotros somos, n. estamos
        vosotros seis, v. estais
        ellos son, ellos estan

        yo seria, yo estaria
        tu serias, tu estarias
        etc.

        yo sea
        tu seas
        etc.

        lapset mahtavat olla = los ninjos seran, vaikka siis seran on futuuri niin se on tässä mahtavatko/mahtavat olla esim. puistossa etc.

        Ja nämä kaikki kaikista verbeistä ja eri suvuissa.

        Mikäli aksentti ei ole säännönmukainen, painomerkki on ehdottomasti kirjoitettava.
        Esim. estás, está...

        Y, los niños estarán ...(ei serán)


      • estaran
        acentos kirjoitti:

        Mikäli aksentti ei ole säännönmukainen, painomerkki on ehdottomasti kirjoitettava.
        Esim. estás, está...

        Y, los niños estarán ...(ei serán)

        Niin, tottakai estaran, eikä seran, siellähän he ovat (ehkä) nyt puistossa, eli olla jossain eivätkä ole esim puiston puita, pysyvästi.

        Tiedän toki että aksenttimerkki kuuluu aina espanjankieleen mut mä en osaa sitä merkitä näillä tietokoneen näppäimillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe