Ekan kevarin hankinta mielessä.
Kannattaako ostaa 2-tahti vai 4-tahti? Minulla ei tämä osa-alue ole lapasessa, mutta kovasti tuntuu 2-tahtia haukuttavan? Vaikuttaako se jotenkin merkittävästi ajamiseen, kulutukseen tms.
Entäpä miksi 4-tahtia ylistetään?
Kiinnostais tietää kumpi oikeesti kannattaa valita, ja ennenkaikkea MIKSI.
2-tahti vai 4-tahti?
35
10679
Vastaukset
- Mahonki
http://www.motot.net/wiki/Ostaako_2-tahti_vai_4-tahti?
Käys tuolta lukee toi sivu. Siellä on aika selkeeti ilmastu noitten erot... - järkeilyä
Ainoa oikea kone 125cc on V-2.
-Vääntää tyhjäkäynnistä alkaen 2t on kunnon koneen jäljiltä naurettava lelu kun on koettanut.
-4t vie vähemmä bensaa ja ei käryä sen kun ajat paljon ja tankkaat harvoin .
-V-2 käy hienosti 1 pyttyinen kaksitahti pärinä on vittumoista kuunneltavaa .
2t ei ole nykyaikaa se on historiallinen kone jota voidaan jatkossa parantaa .- 2t2t2t2t2t2t2t
4-tahti kevarit on ihan kuraa, 2-t kevarit myös laadukkaampia (KTM,Husqvarna,GasGas) vs. (Derbi,Rieju,Skyteam) ? 2-t myös enemmän tehoja.
- alång
2t2t2t2t2t2t2t kirjoitti:
4-tahti kevarit on ihan kuraa, 2-t kevarit myös laadukkaampia (KTM,Husqvarna,GasGas) vs. (Derbi,Rieju,Skyteam) ? 2-t myös enemmän tehoja.
4-t muunmuassa Honda, Kymco ym.
Mutta Skyteamista voin sanoa, että laadussa ei ole hurraamista... - mito
alång kirjoitti:
4-t muunmuassa Honda, Kymco ym.
Mutta Skyteamista voin sanoa, että laadussa ei ole hurraamista...Kyllähän satapiikeissä 2-t kone on parempi, mutta kun mennnää yli 500cc,niin silloin kannattaa valita 4-tahtisen.
- minä taas...
alång kirjoitti:
4-t muunmuassa Honda, Kymco ym.
Mutta Skyteamista voin sanoa, että laadussa ei ole hurraamista...Skytari on parasta mitä kiinasta saa.
Riittävän kestävä. Oma Skyteam 125 on kestänyt hyvin yli 30 000km.
Vakiona aika laiska, mutta viritettynä kulkee nelariksi todella hyvin.
Ota huomioon että skyteam on kiinalainen, niin ei siltä eurooppalais laatua voi odottaakkaan.
Mutta skyteam on kyllä tehokkaampi viritettynä kuin mm. yamaha tai derbi. (4t siis) - VAUHTI EI RIITÄ?????
2t2t2t2t2t2t2t kirjoitti:
4-tahti kevarit on ihan kuraa, 2-t kevarit myös laadukkaampia (KTM,Husqvarna,GasGas) vs. (Derbi,Rieju,Skyteam) ? 2-t myös enemmän tehoja.
Vitun kiero perseen reikä :DDD Tyyppi otti sitten kaikista huonoimmat 4-tahdit sun esimerkkiin mukaan. Ite tykkään molemmista 2-tahdeista, että 4-tahdeista. (nelareista enemmän, koska vähemmän hermoromahduksia)
Hyviä nelareita; Yamaha, Honda, Aprilia ja nykyään myös KTM, sekä Husqvarna. Mmm... Itse asiassa jotkut Derbin ja Riejun kevareista on laadukkuita (vähemmistö niistä, mutta silti).
Vastasin tähän 6 vuotta vanhaan viestiin sitä varten, että te jotka nyt 2014, tai myöhemmin luette näitä ootte tietosia.
(Ittellän on uusin Honda CBR. Husqvarnaakin kattelin käytettynä, mutta oli sen verran arvaamaton laite ettei mun hermot ois riittäny siihen. Rahat ois riittäny, mutta hermot ei. Ja ei, ei Pappa betalar, vaan jag betalar, kävin kesätöissä :) )
Tän voi laittaa näin;
Ajat mootarilla tyytyväisenä nelarilla. Huomaat kun yhtäkkiä Kotari ohittaa sinut nauraen, ei voi mitään, jätät lapsellisen yrityksen lähteä kisaamaan pois mielestäsi. Jatkat matkaa kolme kilometriä, kun huomaat taas saman Kotarin, mutta tällä kertaa sinä saatkin nauraa, koska sama KTM kuski joka ohitti sun äsken taluttaakin nyt pyöräänsä moottoritien laidalla.
En vihaa 2-tahteja, mutta niillä ei ole yhtään sen suurempaa valtaa kadulla kuin nelari piikeillä, se kuitenkin näyttäisi unohtuvan monesti 2-tahti ajajilta.
Vielä viimeinen pointti XDD. Miksi pitää päästä yli 130 km/h? Menee vaan rahat (bensaan), kortti tai henki. - kevaridyyd
VAUHTI EI RIITÄ????? kirjoitti:
Vitun kiero perseen reikä :DDD Tyyppi otti sitten kaikista huonoimmat 4-tahdit sun esimerkkiin mukaan. Ite tykkään molemmista 2-tahdeista, että 4-tahdeista. (nelareista enemmän, koska vähemmän hermoromahduksia)
Hyviä nelareita; Yamaha, Honda, Aprilia ja nykyään myös KTM, sekä Husqvarna. Mmm... Itse asiassa jotkut Derbin ja Riejun kevareista on laadukkuita (vähemmistö niistä, mutta silti).
Vastasin tähän 6 vuotta vanhaan viestiin sitä varten, että te jotka nyt 2014, tai myöhemmin luette näitä ootte tietosia.
(Ittellän on uusin Honda CBR. Husqvarnaakin kattelin käytettynä, mutta oli sen verran arvaamaton laite ettei mun hermot ois riittäny siihen. Rahat ois riittäny, mutta hermot ei. Ja ei, ei Pappa betalar, vaan jag betalar, kävin kesätöissä :) )
Tän voi laittaa näin;
Ajat mootarilla tyytyväisenä nelarilla. Huomaat kun yhtäkkiä Kotari ohittaa sinut nauraen, ei voi mitään, jätät lapsellisen yrityksen lähteä kisaamaan pois mielestäsi. Jatkat matkaa kolme kilometriä, kun huomaat taas saman Kotarin, mutta tällä kertaa sinä saatkin nauraa, koska sama KTM kuski joka ohitti sun äsken taluttaakin nyt pyöräänsä moottoritien laidalla.
En vihaa 2-tahteja, mutta niillä ei ole yhtään sen suurempaa valtaa kadulla kuin nelari piikeillä, se kuitenkin näyttäisi unohtuvan monesti 2-tahti ajajilta.
Vielä viimeinen pointti XDD. Miksi pitää päästä yli 130 km/h? Menee vaan rahat (bensaan), kortti tai henki.Vastasit sitte 5v vanhaa viestii hieno homma :)
- Anonyymi
2t2t2t2t2t2t2t kirjoitti:
4-tahti kevarit on ihan kuraa, 2-t kevarit myös laadukkaampia (KTM,Husqvarna,GasGas) vs. (Derbi,Rieju,Skyteam) ? 2-t myös enemmän tehoja.
Mites sit ktm, honda, Yamaha, Ducati, Kawasaki (nelitahtei)
Mut sit 2t on vaa harvoi
- kjkkjkj
ei kannata edes lukea näitä keskusteluja mene suoraan motot.nettiin ja kuuntele vähän asiantuntevampaa porukkaa ku näitä pappabetalar kotari kuskeja..
- Samaa mieltä
Tänne oli laitettu viestiketjun alkuun melkein virheetön selostus. Kattokaa vaan se. Ei nämä pikkupoikien jutut täällä ketään auta. Joku heikkouskoinen vielä menee lankaan. :(
- ................
Samaa mieltä kirjoitti:
Tänne oli laitettu viestiketjun alkuun melkein virheetön selostus. Kattokaa vaan se. Ei nämä pikkupoikien jutut täällä ketään auta. Joku heikkouskoinen vielä menee lankaan. :(
Puhut asiaa.
- ......
2t on paras kone ..... jos kevarii ettii nii valkokilpi enduro kannattaa ostaa ....
- ......
otin serkun valkokilpi enduroll (125) ja jollaki (500) normill viivaa nii satasen jälkee vast häviss ...
- lalalallal
Tämä keskustelu menee metsään jollet tarkenna tarvettasi. Jotkut nimittäin ajavat täysin rajotusten mukaan ja rauhassa sillon 4t jos rällää niin 2t mutta ensin katotaan käyttö tarkoitus sit aletaa väittelemään.
- faktaa ja asiaa
(Tartti päästä selittää yksinkertasemmi)
Siis faktahan on se, et 2t on nopeempi, parhaat jopa siellä 160 km/h. 4tahtiset on hitaampia, mutta kulutus sitte paljon pienempi. Äänet on nelarissa väkevämmät, kun kakstahtisessa se on sellasta rääkynää. Siis ihan mielipide/lompakon saldo ratkasee! - Jone420
Lompakko ratkasee ja jos tykkäät tehosta nii 2t jos tykkäät vähästä kulutuksesta ja hyvistä äänistä nii 4t. ite tykkään enemmä nelarist koska "ääni korvaa puuttuvan tehon"
- Jofjiwo2
vastasit sitten vuoden 2007 kirjoitettuun viestiin. onnea!
- 2tJonne
Joojoo vanha kessa mut mitä sitte. Nii eli mä tykkään molemmista mut en oo ikinä omistanu nelitahtia. Kakstahti on se mun juttu ku ei se huoltamine nyt niin kauheeta oo. Tehopiikin mahtavaa tunnetta ei voi korvata nelitahin mahtiäänillä. 2t on tehokkaampi mutta bensasyöppö ja vaatii enemmän huoltoa. Joku täällä sanoi että miksi pitää kulkea kovempaa kuin 130. noh eipä munkaa mee kun 135 ja nelarit ajelee ohi huipuis xD kiihtyvyydestä sen verran että keula nousee kun kaasua vähän kääntää. tiukoilla väleillä ajelen tottakai. Se on mulle yks 2t kivoista puolista.
nelitahti taas tulee halvemmaksi loppupeleissä. Ei vaadi niinkään paljon huoltoa tai tankkausta mutta äänet ovat komeammat.(paitsi dukessa sen äänistä en henk.kohtaisesti pidä vaikka olisi mikä putki) nelitahdilla voi ajaa huoletta kilometrejä. Itse joskus koeajoin 4tahti pyörää ja totesin sen olevan ihan kiva.
Silti jos itse valitsisin ottaisin 2t hajusta ja muusta paskasta huolimatta - 4-tahtinen
Jos nyt joku vielä lukee tätä viestiketjua, niin sanon, että on turhaa miettiä, ajaakko 2t vai 4tahtia. Riippuu vaan, mikä kortti sulla on hallussa. Ktm:n a1 nelari RC pääsee 125-135 km/h. Tietenkin 2t piikki on tehokkaampi, mutta silloin pitää olla jo A2 kortti, ja sen lisenssin kanssa saat ajaa 4 tahteja, joissa on enemmän kuutioita ja enemmän tehoja = tulee turhaksi ja kalliiksi ja hankalaksi ostaa a1 lisenssille 2t kevaria, koska niissä on yhtä paljon tehoja kuin missä tahansa a1 nelarissakin. Sitten on tietenkin poikkeuksia, eli jos haluat rymytä jossain perämetsässä tai hiekkamontulla, niin 2t piikki on paras vaihtoehto, koska se on kevyempi ja tehokkaampi 4t piikkiin verrattuna. Mutta kadulla nelari vie voiton.
- harru
äijä mitä vittua sä selität
- rrrrrrrrrr
2tahti vs 4tahti on sama asia kun ois lukio vs amis
riippuu ihan vaa ihmisestä mihin käyttöön ottaa - Kiinanjaska
Okei siis moottorityypit riippuu tilanteesta. Kevareiden myyntiä lähialueella, hinta, pappa betalar sekä mieltymys. Kaksitahtiset ovat yleisempiä koska ennenvanhaan ei oltu kuullukkaan 4t kevareista. monien päätös tulee vanhemmilta. esim jos perheessä on ollut kaksitahtiajajia niin yleensä päätös menee kaksitahtimoottoriin. yleensä riippuen pyöräkohtasista hinnoista hyvät kaksitahdit on halvempia kuin nelitahdit. verrataampa vaikka Yamahan DT sekä WR mallistoa. DT voi löytää noin tonnin luokassa riippuen myyjästä kuin WR on kalliimpi ja matalaviritteisempi. syy tälle on että nykyään bensan hinta on noussut ja suurin osa vanhemmista ei halua maksaa bensoja. Joten nuoret joutuvat itse maksamaan kulunsa. Moni ihmisistä haluaa Kotarin (KTM) sen takia että kisapiikit ovat tehokkaampia, myös kalliimpia. Yleensä varakkaammat ihmiset käyttävät kisapiikkejä esim Gas Gas EC 125, KTM Exc 125, Yamaha YZ 125 ja Husqvarna SM 125 jos sitä voisi kisapiikiksi sanoa, sen takia että ne ovat tietysti nuorten mielestä mukavempia tehojen perusteella. Nelitahti on uudempaa tekniikkaa ja tulee epäillyksettä syrjäyttämään kaksitahtiset. Nelitahtimoottori on kalliimpi valmistaa mutta kaksitahtisten päästömääräyksien vuoksi kaksitahtimoottorit ovat kalliimpia valmistaa nykyään. Osa ihmisistä valitsee nelitahti moottorin niiden ajomukavuuksien takia. Myös sähkökäynnistyksen ja muiden ylellisyyksien kehityksestä nelitahtimoottori on tulevaisuus. myös osa ihmisistä valitsee nelitahdin se ettei Öljyä tarvitse kantaa joka tankkauskerralla sekä että eivät luota tuorevoitelun toimintaan. nelitahti moottoria on vaikea virittää mutta niiden yleistyessä kehitys jatkuu sekä osassa kevytmoottoripyörissä on 11kw sekä että enemmän tehoa virityksellä. Kaksitahtimoottori on helpompi ymmärtää vähemmän monimutkaisuuden kautta mutta nelitahtimoottori tarvitsee vähemmän huoltoa joka periaattessa nollaa kaksitahtimoottorin vähemmän monimutkaisuuden. kaksitahtimoottoria on helppo virittää laittomiin nopeuksiin. Moni ihminen ihmettelee kulutuksia, Yleiset nelitahtimoottorit kuluttaa max 4l/100km mutta kaksitahtimoottori 4-7 vakiona, TT/muutoksilla yleensä 5- 15l. 15l kulutus on harvinaista ellei pyörän moottori ole täysin katastrofi, reipas kaasukäsi että muutokset. 2T vs 4T ei ole niin simppeli, jos hankkii nelarin kannattaa hankkia nelari jossa on se 11kw. muuten huiput voivat jäädä alle 90 mikä tarkoittaa sillä ei saa ajaa moottoritiellä. jos on varaa ostaa kaksitahti niin go ahead jos tykkää.
Tiivistelmä:
2T
Tehokkaampi sekä voi virittää
Helpompi korjattavuus
Yleisempi moottorityyppi
Enemmän varaosia tarjolla
Paljon laatumerkkisiä kevytmoottoripyöriä
Suositeltu moottori kyykyissä
Täydet 11KW
Omasta mielestä paremmat äänet
Suht halpa remontti
- Isompi kulutus
-Huono ajettavuus vakiona
-Huoltoa joutuu tekemään useammin
-Haju
-Tuorevoitelu
-Ellei tuorevoitelu niin seosvoitelu jossa joutuu kantamaan öljyä joka tankkaukseen
-Ei siedä moottorijarrutusta
-Helpompi kiinnileikkaus/leipominen
4T
Uudempi moottori
Pieni kulutus
Sähkökäynnistys
moottoreita joissa 11KW
Kestää ajoa noin kolminkertaisesti
Ei pelleilemistä öljyjen kanssa joten bensat suoraan tankkiin
Alavääntöä vähän enemmän
Hyviä merkkejä 4T puolellakin
Customit
Hyvät pörinä äänet
Yleistyvä moottorityyppi
Ei hajuja
Laillinen vakio
-Vähän painavampi
-Todella hyvät merkit esim KTM maksaa
-Kalliimpi remontti
-Vaikeampi remontti
-Vaikea ja kallis virittää
-Pyöräkohtainen mutta yleensä ei pääse 120kmh
-Yleensä kalliimpia pyöriö 2T verrattuna
Nyt kun tämä on altapois en halua olla puolueellinen kuten osa tässä keskustelussa.
''Power is not free''. Suurin osa tiedoista Motot.net ja Yleiset hinnat Nettimoto.com.
Kuka vittu jaksaa lukee tänne asti???
-Kiinanjaska- Anonyymi
Joo joo 2021 vielä joku lukee tätä, mutta oli pakko sanoa, että kiitos tästä tiivistyksestä. Tämä selvensi asiaa paljon ja tiedän minkä itse aion valita kun olen ensin kortin hommannu :)
- Anonyymi
Joo tässä 22 vuoden loppupuolelle suunnataan pian ja oon mahollisesti hommaa korttii, KIITOS kiinanjaska vai mikälie olitkaa selvennyksestä!
- 4thomojenhommaa
kyllä exc pitää parempaa ääntä kuin yksikään 4t tuhnukevari
- Jutustelija1
Ja syö ne elävältä!
- Vermeitä
Jutustelija1 kirjoitti:
Ja syö ne elävältä!
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Jamitoon
Itte oon ajatellu ostaa 2t ktm exc. Tykkään enemmän 2 tahdeista. Ja kun meet kattelee motonetistö hienoa ja hyväkuntoista 4t kevaria joka ei oo kyykky. Saat joko maksaa paljon tai ostaa jonku halvan paskan. Toki sama on 2t kevareissa. Mut kyllä sieltä halvemmalla löytää hyviä 2t kevareita kuin 4t kevareita
- aids
vai että motonetistä kevaria
- Anonyymi
Josta luin että kuristettu 2t kevari siihen 15 heppaan tuntuisi ihan tukkoiselta ja pahalta. Onko tää totta, ja onko koneen kutistaminen huonoksi koneelle? Ja jos kuristaa, niin tarviiko öljyjä ja mäntiä vaihtaa niin usein
- Anonyymi
Joo ei ne kuristukset hyvää tee. Näillä uudemmilla kisavehkeillä ei suositella ajamaan kuristettuna montaa kilometriä.
Öljyihin se ei tietenkään vaikuta kun 2tahdeissa ei ole koneessa kuin vaihteistoöljyt.
- Anonyymi
4 tahti helpompi tankata, ei tartte säätää
- Anonyymi
mun mielestä 4 tahti kevari on parenpi ajaa kun 2 tahti kevari ja 2 tahti kevari on paljo kaliinpi pitää kun 4 tahti kevari ja 2 tahti kevari jos ajaa kaasu pohjassa leikaa saman tien kiini 4 tahti on kestävänpi ja 2 tahti kevari tulee usein vikaa ja 4 tahti on luotetavin mopo
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458450Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462358Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262192- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811707- 371700
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai181052Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005