Mistä tavarantoimittajat?

Yrittäjäksi aikova?

Olen harkinnut yrittäjyyttä. Suvussamme ei yrittäjiä ole, joten kukaan ei voi auttaa.
Nyt kysyisinkin sellaista asiaa, että kun olen perustamassa tavaraa myyvää yritystä, niin mistä löydän tavarantoimittajia? Mihin pitää ottaa yhteyttä?
Kun ilmoitan yrityksen kaupparekisteriin, niin onko mahdollista, että joku alalla oleva tukkuliike/edustaja yms. ottaisi minuun itse yhteyttä?
Vai miten tuollaisessa tilenteessa toimitaan?

7

4821

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AitoRealisti

Käy alan messuilla, siellä luulisi toimittajien olevan paikalla. Messuilla on muutenkin hyvä solmia kontakteja, sitä varten niitä järjestetään.

• yrittäjäksi aikova?

Messuja myös ajattelin lähteä kiertämään. Mutta onko se periaatteessa sitten ainoa tie? vai onko niitä muitakin?

• amatööri_

Tuossa aitorealisti kommentoikin messuja... ovat ihan hyvä paikka tutustua tuotteisiin ja toimittajiin...

Suosittelen kuitenkin, että messuhuumaan ei pidä lähteä... Älä siis tee sitoumuksia tai ostoja messuilla jos olet aloittelija... Konkareille asia on eri.

Helposti nimittäin käy niin, että tulee hankittua kaikkea ihanaa hypeä ja mahtavaa tavaraa johon liittyy vaikka mitä hienoa ja myyntiodotukset ovat uskomattomia...

Todellisuus kuitenkin monesti osoittautuu markkinoita tuntemattomalle muuksi... Tavara ei vaihdakkaan omassa myymälässä yhtä hyvin omistajaa kuin messumyyjä vakuutti...

Muuten messut on hyvä, energiaa ja innostusta antava kokemus kokeneemmallekkin toimijalle.

Toinen asia johon haluan sinun kiinnittävän huomiota on se, että ennenkuin aloitat miettimään tavarantoimittajia, niin mieti bisnesideasi tarkoin... sekä ansaintalogiikka... Mieti tuotteet ja niiden katteet valmiiksi ja varmistu monelta kantilta pohtimalla, että mikä voi mennä pieleen ja miten nämä uhkakuvat voidaan torjua...

Kun olet päättänyt että mitä myyt, kenelle myyt ja millä tavoin myyt - (sitähän kaikki yrittäminen loppulaskuissa on), löydät kyllä tavarantoimittajan varsin helposti... toimialahakemistot, keltaiset sivut ja google auttavat sinua...

Tavarantoimittajaa valitessasi suosittelen valitsemaan kumppaniksi ainakin yhden sellaisen tavarantoimittajan joka kykenee toimittamaan (lähes) kaiken myymäsi... Tämä toimittaja ei yleensä ole edullisin mutta on sinulle aloittavana yrittäjänä tärkeä kumppani.

Säästät yksittäisten tuotteiden hankintahinnoissa monesti paljon sillä että ylimääräiset toimituskulut jäävät syntymättä kun saat "kaikki" samasta paikasta...

Kun yritystoiminta kehittyy tai tulee suurempia eriä ( hyvä menekkiset tuotteet) voit hankkia niitä sitten täsmähankintoina niistä paikoista jotka myyvät kyseistä tuotetta edullisimmin...

Kuitenkin kokemuksesta tiedän, että myös nuo isot talot kykenevät joustamaan hinnoissa mutta se vaatii yleensä sitä, että olet sitoutunut kumppani ja todistanut teoillasi kumppanuutesi heitä kohtaan...

Tavarantoimittajien kanssa kannataa pyrkiä pitkäjänteiseen toimintaan... Jatkuvasti toimittajia vaihtava ostaja ei ikinä saa tukkurin parasta tietotaitoa markkinoista tai tulevaisuuden näkymistä itselleen... Niitä tietoja (varsin tärkeitä tietoja) annetaan luotettaville kumppaneille...

• Yrittäjäksi aikova

Miten voin laskea kannattavuuden kun en tiedä millä hinnalla tulen tuotteita sisään ostamaan?

• amatööri_
        Yrittäjäksi aikova kirjoitti:

Miten voin laskea kannattavuuden kun en tiedä millä hinnalla tulen tuotteita sisään ostamaan?

Itse lähden siitä lähtöajatuksesta, että alasta täytyy olla jotain tietoa entuudestaan ennen kuin siihen heittääntyy... tai jos ei ole niin sitten voi harkita franchaising-yrittäjyyttä tai ostaa jokin vanha liiketoiminta...

Mielestäni yrittämisen perusidea on se, että yrittäjällä on jotain sellaista ammatti- tai tietotaitoa jota täysimääräisesti käyttämällä hän voi päästä parempiin tuloksiin kuin palkkatyössään. Toki myös kaikkia yleviäkin ajatuksia voi yrittäjyyteen liittyä mutta niistä ei sen enempää...

Liike-ideaksi ei riitä se että olen ajatellut aloittaa "tavaraa myyvän yrityksen"... Yrityksen tavoitteet ja toimintatavat on syytä olla erittäin tarkoin kirjattu ylös etukäteen...

Jos sinulla ei ole hajuakaan siitä millaisilla katteilla toimialallasi toimitaan, kulurakenteesta puhumattakaan niin suosittelen lisäoppien hankkimista...

Mikäli haluat jonkun hintaviittauksen, niin etene niin, että teet liiketoimintasuunnitelman mahdollisimman tarkasti... ja kun olet rakentanut sen vakuuttavaksi, niin etsi sieltä toimialaluettelosta jokin maahantuoja jolle sitten soitat ja esittelet idesasi lyhyesti.

Pyydät heitä auttamaan asiassasi hinnaston muodossa...

Toki voit tehdä sen puhelun suoraan ilman mitään suunnitelmia mutta silloin helposti sinut tulkitaan tuulella käyväksi haihattelijaksi johon ei kannata panostaa....

Mut edelleenkin... tuotteiden hankinta ei ikinä ole ongelma... Ongelma on se, että miten ne vaihtaa omistajaa uudelleen riittävän isolla positiivisella hinnan erotuksella....

• Yrittäjäksi aikova?
        amatööri_ kirjoitti:

Itse lähden siitä lähtöajatuksesta, että alasta täytyy olla jotain tietoa entuudestaan ennen kuin siihen heittääntyy... tai jos ei ole niin sitten voi harkita franchaising-yrittäjyyttä tai ostaa jokin vanha liiketoiminta...

Mielestäni yrittämisen perusidea on se, että yrittäjällä on jotain sellaista ammatti- tai tietotaitoa jota täysimääräisesti käyttämällä hän voi päästä parempiin tuloksiin kuin palkkatyössään. Toki myös kaikkia yleviäkin ajatuksia voi yrittäjyyteen liittyä mutta niistä ei sen enempää...

Liike-ideaksi ei riitä se että olen ajatellut aloittaa "tavaraa myyvän yrityksen"... Yrityksen tavoitteet ja toimintatavat on syytä olla erittäin tarkoin kirjattu ylös etukäteen...

Jos sinulla ei ole hajuakaan siitä millaisilla katteilla toimialallasi toimitaan, kulurakenteesta puhumattakaan niin suosittelen lisäoppien hankkimista...

Mikäli haluat jonkun hintaviittauksen, niin etene niin, että teet liiketoimintasuunnitelman mahdollisimman tarkasti... ja kun olet rakentanut sen vakuuttavaksi, niin etsi sieltä toimialaluettelosta jokin maahantuoja jolle sitten soitat ja esittelet idesasi lyhyesti.

Pyydät heitä auttamaan asiassasi hinnaston muodossa...

Toki voit tehdä sen puhelun suoraan ilman mitään suunnitelmia mutta silloin helposti sinut tulkitaan tuulella käyväksi haihattelijaksi johon ei kannata panostaa....

Mut edelleenkin... tuotteiden hankinta ei ikinä ole ongelma... Ongelma on se, että miten ne vaihtaa omistajaa uudelleen riittävän isolla positiivisella hinnan erotuksella....

Mulla olisi nyt mahdollisuus ostaa tuo samaa alaa harjoittava pieni liike, mutta se on sen verran kauampana, että matkaa tulisi vuodessa todella paljon ja päivät venyisivät ihan liian pitkiksi.
        Nyt olen harkinnut samanlaisen yrityksen perustamista paikkakunnalle jossa itse asun kun täällä ei sellaista liikettä vielä ole.

Liiketoimintasuunnitelmaa olen tehnyt mutta mietitytti ne hinnat...

• amatööri_
        Yrittäjäksi aikova? kirjoitti:

Mulla olisi nyt mahdollisuus ostaa tuo samaa alaa harjoittava pieni liike, mutta se on sen verran kauampana, että matkaa tulisi vuodessa todella paljon ja päivät venyisivät ihan liian pitkiksi.
        Nyt olen harkinnut samanlaisen yrityksen perustamista paikkakunnalle jossa itse asun kun täällä ei sellaista liikettä vielä ole.

Liiketoimintasuunnitelmaa olen tehnyt mutta mietitytti ne hinnat...

Luonnollisesti ostohintatason saat selville tuon myytävänä olevan putiikin kautta... Ratkaisua yrityksen ostostahan ettet voi tehdä ilman tuota tietoa... : )

Keskustele yritystään myyvän yrittäjän kanssa toimialaan liittyvistä ongelmista ja siitä, että miten kauppaa voisi kehittää tehokkaammaksi ja tuottavammaksi... Vaikket ostaisi firmaa niin keskutelusta on teille molemmille hyötyä...

Jos perustat firman omalle paikkakunnallesi niin harkitse mahdollista ostoyhteistyötä tämän äsken mainitun firman kanssa jos ette ole liiaksi kilpailijoita...

... ja tarkoitus ei ollut lytätä varsinaista ideaasi... vaan herättää ajattelemaan asioita monipuolisesti....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58