Siirak vs. Jeesus

Vanhan Testamentin apokryfikirja Siirakin kirja sisältää paljon hyvää viisautta mutta se on sittenkin vain ns. Vanhaa Liittoa ja sen elämänymmärrys on eräiltä osin ristiriidassa Jeesuksen opettaman Uuden Liiton elämänymmärryksen kanssa. Hyvä esimerkki tästä on seuraava kohta:

Siirak:
12:1 Jos teet hyvää, niin katso, kenelle teet,
ja sinä saat kiitoksen hyvistä teoistasi.
12:2 Tee hyvää hurskaalle, niin
saat korvauksen,
jollet häneltä, niin Korkeimmalta.
12:3 Eivät hyvät teot ole aiotut sille,
joka pysyy pahuudessa
ja joka ei itse laupeutta harjoita.
12:4 Anna hurskaalle,
mutta älä pidä huolta synnintekijästä.
12:5 Tee hyvää nöyrälle,
mutta älä anna jumalattomalle.
Kiellä häneltä hänen pyytämänsä leipä,
äläkä hänelle anna,
ettei hän siten saisi sinua valtaansa.
Sillä sinä saat kaksin verroin pahaa
kaikesta hyvästä, mitä olet hänelle tehnyt.

Jeesus opettaa päinvastoin:

Matteus:
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Tämä on Uuden Liiton elämänymmärrys.

0

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mitä sanoisit

        juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
        Ikävä
        165
        1606
      2. Mitä hyvää

        Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
        Ikävä
        104
        931
      3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

        Missä meni pieleen?
        Ikävä
        75
        753
      4. 51
        635
      5. Koillis motor

        Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
        Suomussalmi
        17
        618
      6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

        Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
        Haapavesi
        40
        547
      7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

        Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
        Ikävä
        45
        498
      8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

        Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
        Suhteet
        158
        486
      9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

        Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
        Maailman menoa
        188
        428
      10. Missä näet kaivattuasi?

        Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
        Ikävä
        26
        419
      Aihe