Vanhan Testamentin apokryfikirja Siirakin kirja sisältää paljon hyvää viisautta mutta se on sittenkin vain ns. Vanhaa Liittoa ja sen elämänymmärrys on eräiltä osin ristiriidassa Jeesuksen opettaman Uuden Liiton elämänymmärryksen kanssa. Hyvä esimerkki tästä on seuraava kohta:
Siirak:
12:1 Jos teet hyvää, niin katso, kenelle teet,
ja sinä saat kiitoksen hyvistä teoistasi.
12:2 Tee hyvää hurskaalle, niin
saat korvauksen,
jollet häneltä, niin Korkeimmalta.
12:3 Eivät hyvät teot ole aiotut sille,
joka pysyy pahuudessa
ja joka ei itse laupeutta harjoita.
12:4 Anna hurskaalle,
mutta älä pidä huolta synnintekijästä.
12:5 Tee hyvää nöyrälle,
mutta älä anna jumalattomalle.
Kiellä häneltä hänen pyytämänsä leipä,
äläkä hänelle anna,
ettei hän siten saisi sinua valtaansa.
Sillä sinä saat kaksin verroin pahaa
kaikesta hyvästä, mitä olet hänelle tehnyt.
Jeesus opettaa päinvastoin:
Matteus:
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Tämä on Uuden Liiton elämänymmärrys.
Siirak vs. Jeesus
0
85
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23857Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286750- 94730
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558
