Siirak vs. Jeesus

Vanhan Testamentin apokryfikirja Siirakin kirja sisältää paljon hyvää viisautta mutta se on sittenkin vain ns. Vanhaa Liittoa ja sen elämänymmärrys on eräiltä osin ristiriidassa Jeesuksen opettaman Uuden Liiton elämänymmärryksen kanssa. Hyvä esimerkki tästä on seuraava kohta:

Siirak:
12:1 Jos teet hyvää, niin katso, kenelle teet,
ja sinä saat kiitoksen hyvistä teoistasi.
12:2 Tee hyvää hurskaalle, niin
saat korvauksen,
jollet häneltä, niin Korkeimmalta.
12:3 Eivät hyvät teot ole aiotut sille,
joka pysyy pahuudessa
ja joka ei itse laupeutta harjoita.
12:4 Anna hurskaalle,
mutta älä pidä huolta synnintekijästä.
12:5 Tee hyvää nöyrälle,
mutta älä anna jumalattomalle.
Kiellä häneltä hänen pyytämänsä leipä,
äläkä hänelle anna,
ettei hän siten saisi sinua valtaansa.
Sillä sinä saat kaksin verroin pahaa
kaikesta hyvästä, mitä olet hänelle tehnyt.

Jeesus opettaa päinvastoin:

Matteus:
5:38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
5:40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
5:41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
5:42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Tämä on Uuden Liiton elämänymmärrys.

0

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Takaisin ylös

      Luetuimmat keskustelut

      1. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        125
        1268
      2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        89
        924
      3. Mitä sanoisit

        juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
        Ikävä
        94
        904
      4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

        Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
        Kuhmo
        23
        857
      5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

        Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
        Kotimaiset julkkisjuorut
        286
        750
      6. Mitä hyvää

        Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
        Ikävä
        94
        730
      7. Ei enää kauaa rakkaani

        Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
        Ikävä
        109
        646
      8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

        Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
        Ikävä
        34
        638
      9. Oletko miettinyt sitä

        Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
        Ikävä
        50
        581
      10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

        Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
        Suomussalmi
        131
        558
      Aihe