Onko hanapakkaus hyvä vai huono?

Remus

Tuli tuossa mieleen niin jostain luin että hanapakkauksissa on rikkiä, joka alkaa särkeä päähän. Mistä tietää sitten että särkeekö päätä siksi että on juonut liikaa vai että siinä on (vaarallista? rikkiä :) Kuulostaa aika pahalta se rikki, pitäiskö jättää hanapakkauksen suosiolla väliin kun niissä lienee muutenkin vaan halpisviinejä.

28

4001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska maistellaan

      yhesä

    • rotissööri

      Ei niihin mitään rikkiä ole lisätty, samaa viiniä kuin pulloissa tai bulkkina myynnissä. Hanapakkauksen etu on, että sisällä oleva alumiinifolio-pussi menee kasaan kun viiniä otetaan ja näin ilma ei pääse pilaamaan vinkkua, vaikka säilyttäisit useita päiviä.Lisäksi hanapakkauksen koko riittää isollekin seurueelle, eikä viini lopu kesken aterioinnin. Päänsärkyyn auttaa aspiriini runsaan nesteen (vesi) kera.

      Käytetyn hanapakkauksen voi puhaltaa täyteen ilmaa ja käyttää kalaverkon kohona - näkyy hyvin, eikä veneet aja verkkojen päälle.

      • kirjoittaa

        asiasta, josta ei tiedä. Toko hanapakkauksissa on periaatteessa samaa viiniä kuin pulloissakin, mutta SEKÄ pullo- ETTÄ hanapakkausviineissä on rikkiä, koska se on luontainen aine kaikessa viinissä.
        Muuten pulloviini on parempilaatuista kuin pahvipakkauksessa.


      • rotissööri
        kirjoittaa kirjoitti:

        asiasta, josta ei tiedä. Toko hanapakkauksissa on periaatteessa samaa viiniä kuin pulloissakin, mutta SEKÄ pullo- ETTÄ hanapakkausviineissä on rikkiä, koska se on luontainen aine kaikessa viinissä.
        Muuten pulloviini on parempilaatuista kuin pahvipakkauksessa.

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.


      • Urmas Rantaniitty
        rotissööri kirjoitti:

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.

        Rotissööri puhuu asiaa, sillä rikkiä ei todellakaan lisätä hanapakkauksiin. Odottelen vain milloin meillä aletaan pakata litran pahvitölkkeihin pöytäviinejä. Ovat erittäin käteviä käytössä. Eräs "pieni" viinimaa on tehnyt sitä jo kauan,nimittäin espanja. Mutta meillähän tietysti alkon asiantuntijat tietävät paremmin, ovathan he opettaneet suomalaisia juomatavoille jo vuosikymmeniä.


      • valitettavasti
        rotissööri kirjoitti:

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.

        huomannut, että arvon nimimerkillä rotissööri on vahva taipumus kirjoittaa mahtipontisin asiantuntijan elkein asioista, joista hänellä on vain kalpea aavistus jos sitäkään.

        Ei hyvä.


      • rotissööri
        valitettavasti kirjoitti:

        huomannut, että arvon nimimerkillä rotissööri on vahva taipumus kirjoittaa mahtipontisin asiantuntijan elkein asioista, joista hänellä on vain kalpea aavistus jos sitäkään.

        Ei hyvä.

        Suomen perustuslain 12 § takaa minulle oikeuden ilmoittaa mielipiteeni "kenenkään sitä ennalta estämättä". Eikä kukaan muutu paremmaksi, jos ilmoittaa, että minä olisin idiootti, vaikka välimatka ehkä tällä tavalla kasvaisiskin. Keskustellaan ruoasta, eikä minun yleissivistyksestäni.

        Pistäkää paremmaksi tiedoillanne, minä kylläkin olen jo elämää sen verran elänyt, että tiedän millainen olen, enkä siihen tarvitse ulkopuolisia konsultteja. On tosin valitettavaa, "että olet huomannut"; saisit enemmän elämältäsi jos kiinittäisit huomiosi johonkin tarpeelliseen etkä yrittäisi miettiä, mitä pahaa minusta voisi väkisin yrittää vääntää. Minulla on tapana selvitä henkisistä kukkotaisteluista voittajana, enkä aio nytkään tehdä poikkeusta.


      • rotissööri
        Urmas Rantaniitty kirjoitti:

        Rotissööri puhuu asiaa, sillä rikkiä ei todellakaan lisätä hanapakkauksiin. Odottelen vain milloin meillä aletaan pakata litran pahvitölkkeihin pöytäviinejä. Ovat erittäin käteviä käytössä. Eräs "pieni" viinimaa on tehnyt sitä jo kauan,nimittäin espanja. Mutta meillähän tietysti alkon asiantuntijat tietävät paremmin, ovathan he opettaneet suomalaisia juomatavoille jo vuosikymmeniä.

        on se sitten hyvä, että meillä on tällainen kaikkitietävä rantaniittyjen asukki - olisimme tuhoon tuomittuja, ellei aina saataisi hänen hyväksyntäänsä joka perkeleen sanalle. "Tällä kertaa" (poikkeuksellisesti), mutta yleensä ei ...


      • valitettavasti
        rotissööri kirjoitti:

        Suomen perustuslain 12 § takaa minulle oikeuden ilmoittaa mielipiteeni "kenenkään sitä ennalta estämättä". Eikä kukaan muutu paremmaksi, jos ilmoittaa, että minä olisin idiootti, vaikka välimatka ehkä tällä tavalla kasvaisiskin. Keskustellaan ruoasta, eikä minun yleissivistyksestäni.

        Pistäkää paremmaksi tiedoillanne, minä kylläkin olen jo elämää sen verran elänyt, että tiedän millainen olen, enkä siihen tarvitse ulkopuolisia konsultteja. On tosin valitettavaa, "että olet huomannut"; saisit enemmän elämältäsi jos kiinittäisit huomiosi johonkin tarpeelliseen etkä yrittäisi miettiä, mitä pahaa minusta voisi väkisin yrittää vääntää. Minulla on tapana selvitä henkisistä kukkotaisteluista voittajana, enkä aio nytkään tehdä poikkeusta.

        En minä suinkaan ole viemässä perustuslaillista oikeuttasi höpöttämiseen. Minullakin on silti oikeus ilmaista kantani sinulta saatavan ”tiedon” luotettavuuteen.

        Joku yksinkertaisempi palstalainen saattaa vielä erehtyä sinun esittämääsi mutua tiedoksi, kun se tulee oikein ”diplomaattikunnassa palvelleelta paistinkääntäjäveljeltä”.

        Valitettavasti olet ollut mutuinesi aivan liian monta kertaa heikoilla jäillä!

        Vaan ei se mitään. Kyllähän täällä anonyymipalstoilla mahtailla ja höpöttää saa kuinka paljon tahansa. Jatka pois vaan omalla linjallasi. Itsesihän sinä vain teet naurunalaiseksi.


      • Haloo!
        rotissööri kirjoitti:

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.

        Sisälukutaitoa! Ei siinä edellä sanottu, että LISÄTÄÄN rikkiä, vaan että ON rikkiä, koska rikki ON luontainen aine viinissä. Sitä syntyy ITSESTÄÄN viininvalmistusprosessissa.


      • Huomauttelija*
        rotissööri kirjoitti:

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.

        Taas väärä väite Rotissööriltä: "Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee."

        Ei Alko osta sitä sen takia 10 000 litran tynnyreissä, että se sellaisena olisi parasta, vaan koska on kätevintä ostaa bulkkiviini siten, ja itse pullottaa.

        Luulisi sinunkin tietävän, että todelliset laatuviinit myydään/ostetaan nimenomaan lasipulloissa!


      • Urmas Rantaniitty
        Huomauttelija* kirjoitti:

        Taas väärä väite Rotissööriltä: "Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee."

        Ei Alko osta sitä sen takia 10 000 litran tynnyreissä, että se sellaisena olisi parasta, vaan koska on kätevintä ostaa bulkkiviini siten, ja itse pullottaa.

        Luulisi sinunkin tietävän, että todelliset laatuviinit myydään/ostetaan nimenomaan lasipulloissa!

        Minkäslaisissa astioissa monopoli tuo Monopolia?


      • Toinen tohelo
        Huomauttelija* kirjoitti:

        Taas väärä väite Rotissööriltä: "Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee."

        Ei Alko osta sitä sen takia 10 000 litran tynnyreissä, että se sellaisena olisi parasta, vaan koska on kätevintä ostaa bulkkiviini siten, ja itse pullottaa.

        Luulisi sinunkin tietävän, että todelliset laatuviinit myydään/ostetaan nimenomaan lasipulloissa!

        Tuskinpa sitä bulkkiviiniäkään PUUtynnyreissä meille isommin tuodaan. Nestekonteissa, luulisin.

        Vielä 1970-luvulla Effoan valkoiset ”Välimeren-laivat” Argo ja Virgo ajoivat usein (ylösnostetun Lauttasaaren sillan läpi) Alkon Salmisaaren laituriin purkamaan keulatankeissaan olevat viinilastit. Nuo viinierät siis eivät olleet edes konteissa, tynnyreistä puhumattakaan. Se oli sitä aikaa, kun myyntilistan kärkeä koristivat Vin Rouge d'Algerie, Rioja Tinto ja vastaavat Alkon pullotteet. Ne maksoivat 1969 niinkin paljon kuin 3,20–3,30 mk / pullo eli 50 senttiä ja rapiat. No, eivät olleet työläisen tuntipalkatkaan silloin kuin euron luokkaa jos sitäkään.

        10.000 litran puutynnyreitä tuskin käytetään laajemmassa mittakaavassa missään.

        Itse olen laskenut useammankin karahvillisen erään italialaisen pikku viinitilan 3.000 litran vetoisesta tynnyrimäisestä puuastiasta, tuolla tilalla jonkin aikaa asuessani. Vuosi oli 1969. Suurin osa tuon tilan rypäleistä meni meikäläistä osuusmeijeriä vastaavalle viiniosuuskunnalle, joka valmisti ja pullotti viinit. Siellä oli astiakapasiteettia 4,3 miljoonan litran verran. Omaan käyttöön ja meille turistivieraille isäntä teki viiniä itsekin ja tuosta 3.000 litran puisesta ”farmarisäiliöstä” sitä laskettiin. Liiroja me turistivieraat maksoimme noin 25 senttiä/litra. Itsepalvelu: kun teki viiniä mieli, haettiin karahvi ja mentiin viinikellariin. Keittiön seinällä olevaan paperiin vedettiin oman nimen kohdalle viiva ”tukkimiehen kirjanpidon” periaatteella: neljä viivaa vierekkäin ja viides vinottain niiden yli!

        Kahdella muullakin viinitilalla olen vieraillut, Euroopassa ja USA:ssa. Yleisin tynnyrikypsytyksessä käytettävä astiakoko oli muistinvaraisesti heittäen 150–200 litran luokkaa.

        Alko ei taida pullottaa itse enää yhtään mitään. Alko on pelkkä jakelu- eli vähittäismyyntiyhtiö. Altia (Alkon emoyhtiö) hoitaa teollisen puolen. Altian pullotteitakaan ei kovin paljoa Alkon hyllyissä näe, vaan ylivoimaisesti suurin osa viinistä tulee tänä päivänä maahan tuottajan pullottamana, 12 pullon pahvilaatikoissa (ja iso osa muiden toimijoiden kuin Altian maahantuomana).


      • ja vellit
        Haloo! kirjoitti:

        Sisälukutaitoa! Ei siinä edellä sanottu, että LISÄTÄÄN rikkiä, vaan että ON rikkiä, koska rikki ON luontainen aine viinissä. Sitä syntyy ITSESTÄÄN viininvalmistusprosessissa.

        tuntuvat menevän aika pahasti sekaisin.

        Viini ei sisällä rikkiä jos siihen ei sitä lisätä. Mikään viini ei sisällä rikkiä, koska mihinkään viinin ei lisätä rikkiä.

        Viineihin on tyypillisesti lisätty sulfiittia. Sulfiittiyhdisteitä (rikkiyhdisteitä) käytetään erittäin yleisesti säilönnässä. Estävät mikrobien toiminnan.

        Suurin osa viineistä sisältää sulfiitteja, tosin merkintä vaihtelee erittäin paljon. Sillä ei ole mitään ero miten viini on pakattu. Sulfiitit on lisätty viiniin jo ennen pullottusta tai tölkitystä. Sulfiittit saattavat aiheuttaa yliherkille ihmisille päänsärkyä, huonovoitisuutta ja naaman punotusta.

        Mikään kasvi ei sisällä rikkiä, ei edes rypäleet. Rikkiyhdisteitä kasvit sen sijaan voi sisältää.


      • on oikeassa
        ja vellit kirjoitti:

        tuntuvat menevän aika pahasti sekaisin.

        Viini ei sisällä rikkiä jos siihen ei sitä lisätä. Mikään viini ei sisällä rikkiä, koska mihinkään viinin ei lisätä rikkiä.

        Viineihin on tyypillisesti lisätty sulfiittia. Sulfiittiyhdisteitä (rikkiyhdisteitä) käytetään erittäin yleisesti säilönnässä. Estävät mikrobien toiminnan.

        Suurin osa viineistä sisältää sulfiitteja, tosin merkintä vaihtelee erittäin paljon. Sillä ei ole mitään ero miten viini on pakattu. Sulfiitit on lisätty viiniin jo ennen pullottusta tai tölkitystä. Sulfiittit saattavat aiheuttaa yliherkille ihmisille päänsärkyä, huonovoitisuutta ja naaman punotusta.

        Mikään kasvi ei sisällä rikkiä, ei edes rypäleet. Rikkiyhdisteitä kasvit sen sijaan voi sisältää.

        Eli oikeassa olet. Tässä asiasta hieman tarkemmin, STTV:tä lainaten:

        Alkoholijuomien säilöntäaineena käytetään yleisesti sulfiitteja (lisäaine koodit E221 - E228) ja rikkidioksidia (E-koodi E220). Samoja säilöntäaineita käytetään mm. kuivatuissa hedelmissä. Koska sulfiitit ja rikkidioksidi aiheuttaa osalle kuluttajista yliherkkyysoireita, on niiden käyttö merkittävä elintarvikepakkaukseen. Alkoholijuomissa merkintä voi olla joko ainesosaluettelossa tai erillisenä viittauksessa (esimerkiksi ”Sisältää sulfiitteja – innehåller sulfiter”). Merkinnässä tulee käyttää lisäaineen nimeä ei pelkää E-koodia ja se on tehtävä aina sekä suomeksi että ruotsiksi.

        Sulfiittien/rikkidioksidein osalta asia on aika selkeä, kaikki viinit voivat sisältää sulfiitteja/rikkidioksidia, eikä sitä edes tarvitse ilmoittaa mikäli ei ylitetä raja-arvoa.

        Rikkidioksidi/ sulfiitit tulee merkitä, jos sen pitoisuus on yli 10 mg/l.

        Eli tämä tästä ja pulinat pois.


      • isoja
        Huomauttelija* kirjoitti:

        Taas väärä väite Rotissööriltä: "Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee."

        Ei Alko osta sitä sen takia 10 000 litran tynnyreissä, että se sellaisena olisi parasta, vaan koska on kätevintä ostaa bulkkiviini siten, ja itse pullottaa.

        Luulisi sinunkin tietävän, että todelliset laatuviinit myydään/ostetaan nimenomaan lasipulloissa!

        puutynnyreitä ei ole suomeen tuotu enään vuosiin, itse näin viimeksi joskus 70-80 luvulla kun purkivat Salmisaaressa laivasta isoja tynnyritä, saattoivat olla ehkä 1000 litraisia. Isompia en ole koskaan nähnyt suomeen tuotavan, vaikka aika aitiopaikalta tätä touhua olen saanut seurata.
        Tosin Alko ei ole tuonnut vuosiin yhtään mitään maahan, koska maahantuonnin hoitaa Altia ei Alko.
        Liki kaikki bulkkiviini tulee tänä paivänä tilatankeissa ja pullotus tehdään Altian toimesta - ei Alkon.
        Alko on vain ja ainostaan vähittäismyyjä.


      • viisastelija
        isoja kirjoitti:

        puutynnyreitä ei ole suomeen tuotu enään vuosiin, itse näin viimeksi joskus 70-80 luvulla kun purkivat Salmisaaressa laivasta isoja tynnyritä, saattoivat olla ehkä 1000 litraisia. Isompia en ole koskaan nähnyt suomeen tuotavan, vaikka aika aitiopaikalta tätä touhua olen saanut seurata.
        Tosin Alko ei ole tuonnut vuosiin yhtään mitään maahan, koska maahantuonnin hoitaa Altia ei Alko.
        Liki kaikki bulkkiviini tulee tänä paivänä tilatankeissa ja pullotus tehdään Altian toimesta - ei Alkon.
        Alko on vain ja ainostaan vähittäismyyjä.

        kyllä jo kansakoulusivistyksellä tajuaa, että on yhdentekevää, millaiseksi Oy Alkoholiliike Ab aikoinaan pirskottiin valmistuksen ja jakelun osalta. Ei tämä ole mikään käräjäsali, jossa pitäisi suurien asianajopalkkioiden toivossa pyrkiä viisastelemaan.


      • rotissööri
        valitettavasti kirjoitti:

        En minä suinkaan ole viemässä perustuslaillista oikeuttasi höpöttämiseen. Minullakin on silti oikeus ilmaista kantani sinulta saatavan ”tiedon” luotettavuuteen.

        Joku yksinkertaisempi palstalainen saattaa vielä erehtyä sinun esittämääsi mutua tiedoksi, kun se tulee oikein ”diplomaattikunnassa palvelleelta paistinkääntäjäveljeltä”.

        Valitettavasti olet ollut mutuinesi aivan liian monta kertaa heikoilla jäillä!

        Vaan ei se mitään. Kyllähän täällä anonyymipalstoilla mahtailla ja höpöttää saa kuinka paljon tahansa. Jatka pois vaan omalla linjallasi. Itsesihän sinä vain teet naurunalaiseksi.

        Niin, pitäisiköhän Rotissöörin vaihtaa ammattia ja pyrkiä sirkuspelleksi, niin että kaikki voisivat vilpittömästi nauraa - nauru kun pidentää ikää. Vai ryhdytkö sen jälkeen viisasteleman, että Rotissööri tuottaa liikaa ikävammaisia eläkeläisiä yhteiskunnan rasitteeksi.

        Ne "yksinkertaiset palstalaiset" voivat hyvinkin mennä kallonkutistajalle, niin pääsevät simppelyydestään eroon. Mikä takaa sen, että juuri sinä olet ylijumala, joka on aina oikeassa ja jonka velvollisuus on sensuroida tiedon luotettavuus - valitettavasti ? ?


      • ei ole
        viisastelija kirjoitti:

        kyllä jo kansakoulusivistyksellä tajuaa, että on yhdentekevää, millaiseksi Oy Alkoholiliike Ab aikoinaan pirskottiin valmistuksen ja jakelun osalta. Ei tämä ole mikään käräjäsali, jossa pitäisi suurien asianajopalkkioiden toivossa pyrkiä viisastelemaan.

        viisastelusta, vaan tiedon asiallisesta jakamisesta. Alko hoitaa vähittäismyynnit, eli pyörittää liikkeitä ja yritysmyyntiä. Altia vastaa hankinnasta ja valmistuksesta, jakelusta vastaavaa en tiedä.

        Viestin asiahan koski lähinnä naurettavaa väitettä 10.000 litran tynnyreistä. Tämän kokoiset tynnyrit ovat vain ja ainostaan kypsytystä varten, niitä ei kuljetella yhtään mihinkään. Tämän päivän isoimmat tynnyrit ovat 550 litraisia, tästä isommat ovat todella harvinaisia. Suurin osa viinitynnyreistä on 180-440 litraisia.


      • vapaa mutta
        rotissööri kirjoitti:

        Niin, pitäisiköhän Rotissöörin vaihtaa ammattia ja pyrkiä sirkuspelleksi, niin että kaikki voisivat vilpittömästi nauraa - nauru kun pidentää ikää. Vai ryhdytkö sen jälkeen viisasteleman, että Rotissööri tuottaa liikaa ikävammaisia eläkeläisiä yhteiskunnan rasitteeksi.

        Ne "yksinkertaiset palstalaiset" voivat hyvinkin mennä kallonkutistajalle, niin pääsevät simppelyydestään eroon. Mikä takaa sen, että juuri sinä olet ylijumala, joka on aina oikeassa ja jonka velvollisuus on sensuroida tiedon luotettavuus - valitettavasti ? ?

        ei joka asiassa tarvitse päteä, varsinkaan jos ei asiasta mitään ymmärrä.
        Tämän keskustelun osalta voin sanoa, että olet aika pihalla "tietoinesi" eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Rikki ja tynnyritietosi ovat aika huonoissa kantimissa, niin huonoissa, että ainakaan minä en menisi niitä jakamaan totuutena muille.

        Toivon, että jatkat kirjoittelua - mutta tarkistat väitteesi ennen kuin levittelet niitä totuuteta. Jumalat jättäisin myös tämän keskustelun ulkopuolelle. Ammatistasi minulla ei ole hajuakaan, eikä se oikeasti edes kiinnosta, täytyy kuitenkin muistaa, että sirkus on erittäin vaativa laji.


      • Kummastelija
        ei ole kirjoitti:

        viisastelusta, vaan tiedon asiallisesta jakamisesta. Alko hoitaa vähittäismyynnit, eli pyörittää liikkeitä ja yritysmyyntiä. Altia vastaa hankinnasta ja valmistuksesta, jakelusta vastaavaa en tiedä.

        Viestin asiahan koski lähinnä naurettavaa väitettä 10.000 litran tynnyreistä. Tämän kokoiset tynnyrit ovat vain ja ainostaan kypsytystä varten, niitä ei kuljetella yhtään mihinkään. Tämän päivän isoimmat tynnyrit ovat 550 litraisia, tästä isommat ovat todella harvinaisia. Suurin osa viinitynnyreistä on 180-440 litraisia.

        onkaan sisällään pitänyt, sillä kyllä se entisenä viinitynnyrinä Alkosta ostettiin kuusikymmen luvulla. Kyllä sen vetoisuus on enempi kuin tuhat litraa, sillä pituutta on liki kolme metriä ja korkeuttakin pari metriä. Se on toiminut saunana pihassamme jo nelisenkymmentä vuotta ja luulempa että jatkaa samaa hommaa vielä toisen mokoman. Löylyt on hyvät ja aromikkaat. Tammesta on ainakin meidän tynnyrimme tehty.


      • varmaankaan
        Kummastelija kirjoitti:

        onkaan sisällään pitänyt, sillä kyllä se entisenä viinitynnyrinä Alkosta ostettiin kuusikymmen luvulla. Kyllä sen vetoisuus on enempi kuin tuhat litraa, sillä pituutta on liki kolme metriä ja korkeuttakin pari metriä. Se on toiminut saunana pihassamme jo nelisenkymmentä vuotta ja luulempa että jatkaa samaa hommaa vielä toisen mokoman. Löylyt on hyvät ja aromikkaat. Tammesta on ainakin meidän tynnyrimme tehty.

        pelkästään kuljetukseen tarkoitettu tynnyri. Alkon on aikaisemmin kypsyttänyt myös ostamiaan punaviinieriä ennen pullotusta.

        Itse en ainakaan ole koskaan nähnyt ko tynnyreitä, suurimmat tynnyrit joita ole nähnyt ovat olleet sherrytynnyreitä 550 litraisia. Joitan yksittäisiä noin 1000 litran tynnyreitä on myös liikkunut, mutta mitä niissä on ollut sisällä sitä en uskalla edes arvata.

        En väitä etteikö isompiakin voisi olla, mutta vastaan ei ole tullut. Tammitynnyritkin alkavat olla aika harvinaista herkkua, tuppaa kaikki tavara tulemaan nykyisin pulloissa tai tilatankeissa.

        Mitä tynnyrin kokoon tulee, tämän on fakta - pienet tyynyrit kalliit viinit, isot tynnyrit halvat viinit. Mitä pienempi tynnyri on sitä suurempi pinta-ala suhteessa tilavuuteen.
        Alle 200 litraisia ei kovin paljon käytetä ns Quarter Cask koko on yleensä pienin käytössä oleva koko.


      • ukko ylituomari
        vapaa mutta kirjoitti:

        ei joka asiassa tarvitse päteä, varsinkaan jos ei asiasta mitään ymmärrä.
        Tämän keskustelun osalta voin sanoa, että olet aika pihalla "tietoinesi" eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Rikki ja tynnyritietosi ovat aika huonoissa kantimissa, niin huonoissa, että ainakaan minä en menisi niitä jakamaan totuutena muille.

        Toivon, että jatkat kirjoittelua - mutta tarkistat väitteesi ennen kuin levittelet niitä totuuteta. Jumalat jättäisin myös tämän keskustelun ulkopuolelle. Ammatistasi minulla ei ole hajuakaan, eikä se oikeasti edes kiinnosta, täytyy kuitenkin muistaa, että sirkus on erittäin vaativa laji.

        oletko sinä sitten se ukko ylituomari, joka katsoo, että vain itse olet oikeassa ja Rotissööri on aina väärässä, idiootiksi kun on syntynyt.


      • saksalais-englantilainen minäkin
        rotissööri kirjoitti:

        En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku. Ja tuskin hanapakkausviini siitä huononee, jos sitä koskevat kirjoitelmat kirjoittaa Rotissööri. Nyt puhutaan viinistä, eikä siitä, mitkä ovat Rotissöörin yleistaidot.Kaikkein parasta viini on silloin kun ostat sen 10.000 litran puutynnyreissä, kuten Alko tekee. Oletko tehnyt kemiallisen analyysin pullo- ja hanapakkauslitkusta, kun niin asiantuntevasti siitä viisastelet ? ?

        Käytetty alumiinifoliopussi sopii myös kalaverkon kohoksi, kun siinä olevaan hanaan on helppo kiinnittää naru, mitä ei voi sanoa viinipullosta, ja olen havainnut, että kesäasuntoni-maatilan rajoittuessa kalaisaan järveen, ovat muutkin kalastajat ottaneet minun menetelmäni käyttöön.

        " lisättyä rikkiäkö ? ?
        rotissööri Käyttäjän viestit23.11.2007 10:46 "


        "En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku"



        ei kukaan ole kirjoittanut että on lisättyä rikkiä, vai onko ?

        on kirjoittanut vaan että kaikissa viineissä on rikkiä ja se aiheuttaa useille päänsärkyä yms. ongelmia.


      • saksalais-englantilainen
        rotissööri kirjoitti:

        Suomen perustuslain 12 § takaa minulle oikeuden ilmoittaa mielipiteeni "kenenkään sitä ennalta estämättä". Eikä kukaan muutu paremmaksi, jos ilmoittaa, että minä olisin idiootti, vaikka välimatka ehkä tällä tavalla kasvaisiskin. Keskustellaan ruoasta, eikä minun yleissivistyksestäni.

        Pistäkää paremmaksi tiedoillanne, minä kylläkin olen jo elämää sen verran elänyt, että tiedän millainen olen, enkä siihen tarvitse ulkopuolisia konsultteja. On tosin valitettavaa, "että olet huomannut"; saisit enemmän elämältäsi jos kiinittäisit huomiosi johonkin tarpeelliseen etkä yrittäisi miettiä, mitä pahaa minusta voisi väkisin yrittää vääntää. Minulla on tapana selvitä henkisistä kukkotaisteluista voittajana, enkä aio nytkään tehdä poikkeusta.

        "Suomen perustuslain 12 § takaa minulle oikeuden ilmoittaa mielipiteeni "kenenkään sitä ennalta estämättä""


        taidat ollakin lakimies,
        anteeksi edellinen kirjoitukseni,
        saat sanoa mitä vaan, aina olet oikeassa.


      • Len Pounds
        saksalais-englantilainen minäkin kirjoitti:

        " lisättyä rikkiäkö ? ?
        rotissööri Käyttäjän viestit23.11.2007 10:46 "


        "En usko, että saat kansan uskomaan, ettö hanapakkauksissa olevaan viiniin "luontaisesti" lisättäisiin rikkiä, jotta se olisi huonompaa kuin pullotettu vinkku"



        ei kukaan ole kirjoittanut että on lisättyä rikkiä, vai onko ?

        on kirjoittanut vaan että kaikissa viineissä on rikkiä ja se aiheuttaa useille päänsärkyä yms. ongelmia.

        Rikki, S, tuo alkuaineista monipuolisin; varsinkin lisättynä jokaisesta kotitaloudesta löytyvään rautapitoiseen nesteeseen. Osaatko arvata, mikä se on?

        http://www.youtube.com/watch?v=pmw7JfsNzoY


    • Soave

      Kaikki kaupallisessa jakelussa olevat viinit sisältävät rikkiyhdisteitä säilöntäaineena. Vähiten niitä on ns luomuviineissä. Eniten rikkiyhdisteitä joudutaan lisäämään hanapakkausviineihin, koska tuo pakkausmuovi päästää läpi happea enemmän kuin lasipullo.

      • Kemia on mukavaa..

        ..sisältävät rikkiä. Siksi ne ovat rikkiyhdisteitä. Ja jos tuote sisältää sulfiittia se siältää myös rikkiä.

        Ja samoin on kasvien laita, jos ne sisältävät rikkiyhdisteitä ne sisältävät siis myös rikkiä. Ja käytännössä kaikissa kasveissa rikkiä on, esim aminohappojen kethuista rikkiä löytyy. Viinirypäleet sisältävät rikkiä, käymisreaktiossa muodostuu siis myös pieniä määriä sulfiittia mutta suurin osa viinin sulfiitista on lisäainetta säilyvyyden parantamiseksi.

        Hanapakkaukset eivät rikkiä sisällä sen enmpää kuin pullotkaan, sulfiitin lisäys viiniin latistaa viinin makua ja näin ollen hanaviinit olisivat eri tavaraa kuin pulloissa eivätkä ainakaan laadukkaammat viininvalmistajat tee näin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe