TALVISOTA -elokuva

105 kunnian päivää.

Suomalaisista sotaelokuvista Pekka Parikan "Talvisota" kuuluu vanhan "Tuntemattoman" ohella omiin, kiistattomiin suosikkeihini.

Olen nähnyt sen lukuisia kertoja ja kolmetuntisen elokuvaversion omistan VHS ja DVD -tallenteina.

Muistini mukaan TV2 lähetti pari vuotta sitten tämän elokuvan nk. "täyspitkän" version, joka oli pätkitty neljään tai viiteen osaan ja kesti lähes viisi tuntia!

Huolimattomuuteni vuoksi tämä versio jäi minulta tallentamatta ja arvatkaa harmittiko? Nyt sain työkaveriltani kyseisen kopion VHS -nauhalla, mutta ikävä kyllä sekin on jäänyt nauhan loppuessa hieman tyngäksi.

Tästä "täyspitkästä" saa kuitenkin käsityksen, kuinka paljon kolmen tunnin teatteriversiosta on leikattu pois ja ikävä kyllä, hienoja kohtauksia, repliikkejä ja jopa kokonaisia näyttelijäsuorituksia.

Onko kellään tietoa, mistä saisi tämän pitkän version, mahdollisesti DVD -tallenteena?

On outoa, että vaikka kyseessä on "nykyaikana" kuvattu elokuva, ei ainakaan omistamallani DVD -levyllä ole lainkaan extroja liittyen tämän elokuvan tekoon ja näyttelijöihin. Yleensähän niitä näissä levyissä on.

Toinen, tässä levyssä hieman häiritsevä juttu on sen kansitekstit. Elokuvan yhtenä kantavana tekijänähän on pohjalaisuus ja pohjanmaan murre.

Miksi siitä huolimatta takakannen lopussa lukee selvällä Vantaan murteella elokuvassa esiintynyt lause:"Meiltä voidaan vaatia, mutta paha on meiltä väkisin tulla mitään ottamaan."

Luutnanttihan sanoi aivan selvästi:" Meiltä voi kyllä vaatia, mutta meiltä voi olla paha tulla mitään ottamahan."

Lepo!

7

4923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankkia

Ainakaan näistä, jotka tv-sarjana ovat pidempiä ja siten parempia:

Talvisota, Mollbergin Tuntematon sotilas, Lapin kullan kimallus, Mosku, Uuno armeijan leivissä, Hylätyt talot autiot pihat, Insiders, Akaton mies, (oliko Akallinen mies myös tv-sarjana?)

• 105 kunnian päivää

Ainakin "Talvisota" -elokuvan kohdalla tuo kommenttisi pitää täysin paikkansa ja varmasti muiden mainitsemiesi kohdalla myös.

Onko sinulla tietoa, mistä ko. elokuvan sarjaversiota kannattaisi tiedustella, säilymisen kannalta mielellään DVD -versiona?

Onko muuten vanhasta "Tuntemattomasta" olemassa myös eripituisia versioita?

• Etsii edelleen

..kun myynnissä ei ole muita kuin saksittuja elokuvaversioita, niin mistäs hankit sen sarjaversion? Jos tiedät paikan, niin kerro heti!

• Lapuan lumiaura

Laurilaa muuten puljuutettiin sodassa pahemman
      jälkeen. Kunnia oli kaukana, kun rintamakomentajalle ei annettu vakoilutietoja vaan väärää tietoa vihollisesti. Ja päämaja
      katseli vain sormien läpi kun isot lapset
      leikkivät rintamakomentajia. Mutta oli siellä
      Laurila ja joku muu ihan kunnonkin ukko.

• P.H

"Tämä ei ollut huhu, tämä oli varma tieto joka kuultiin Nurmoolaisilta hevosmiehiltä!"

• Äyräpään Ärjy
        P.H kirjoitti:

"Tämä ei ollut huhu, tämä oli varma tieto joka kuultiin Nurmoolaisilta hevosmiehiltä!"

YLE TV2 esittää viisiosaisen minisarjan jälleen keväällä 2009.

• Kenneth Åvall

Viesti on oikella nimellä ja osoitteella. Olen asunut kymmenisen vuotta suomesta pois. Olen yrittänyt selvittää ystävilleni miksi suomi selvisi raskain tappioin. Sisu, tahto, periksiantamattomuus äidinmaidossa en usko että kukaan voi antaa viimeistä sanaa, selitystä. KYSYMYKSENI ON LÖYTYYKÖ ESPANJAKSI TEKSTITETTYÄ VERSIOTA elokuvasta ehkä joskus tästä versiosta joka on huippu mitä olen nähnyt. Rambo? Sota on tänä päivänä viellä kauheampi sen epämääräisyyden takia, lapset vaimot, mummot taivaisiin ja rahaa riittää kunhan ollaan OIKEALLA puolella. Jos löytyy Suomalaisia leffoja dubattuina tai tekstitettyinä niin ottakaa yhteyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe