"Pauhatkoonpa elon meri...

Merenkävijä

Kuuntelen tässä parhaillaan lähetystä Helluntaikonferenssista Keuruulta. Meneillään on kokous nimeltään "Laula kanssamme".

Juuri nyt lauletaan yhdessä hengellistä laulua "Pauhatkoonpa elon meri". Tuon laulun sanoista nousi mieleeni tiettyjä ajatuksia.

1. "Pauhatkoonpa elon meri, Purten kestää sen. Turvan antaa pyhä veri, Siksi pelkää en."

Jokainen ihminen purjehtii omalla pikkupurrellaan täällä elon merellä. Tämä meri tyrskyää joskus mahtavina vaahtopäinä ja me pelkäämme, uppoaako meidän purtemme. Jos me olemme erään kerran antaneet purtemme peräsimen elämän Herralle Jeesukselle Kristukselle, niin purtemme ei uppoa.

2. "Purtenani ompi armo, Armo ikuinen. Turhaan uhkaa meren tarmo, Viima vihainen."

Jumalan armo ja rakkaus ohjaavat jokaisen uskovaisen elämän purtta. Tämä armo on ikiaikojen Jumalan iäti kestävää armoa.

3. "Johdossa saan olla Herran, Taivaan Kuninkaan. Hänpä voitti meren kerran, Hältä avun saan."

Meri on sellainen elementti, jonka edessä ihminen (ainakin minä) tuntee Jumalan suuruuden ja oman pienuutensa. Paljoon on ihminen kyennyt - on käyty kuussa, on kehitetty lääketiedettä hyvin pitkälle, on rakennettu hienoja tietokoneita jne.

Mutta eipä pysty ihminen tekemään mitään, jos meri aloittaa myrskynsä. Silloin ihmisen osa on odottaa meren tyyntymistä. Vain yksi on hiljentänyt myrskyn. Vain yksi on sanonut myrskylle: "Vaikene, ole hiljaa!"
Vain Jumalan Poika Jeesus Kristus pystyi tähän.

Jumala on siis asettanut tietyt rajat ihmisen mahdollisuuksille. Sen sijaan Jumala itse on mahdottomuuksien Jumala. Häntä eivät rajoita lääketieteen ylärajat, ei mikään muukaan. Jos Jumala sanoo jotakin, niin se tapahtuu.

4. "Vaaroja on paljon kyllä, Mutta pelkää en. Taivashan on meren yllä, Hallitsija sen."

Jokainen meistä tietää, mitä kaikkia ansoja ja vaaroja tänä päivänä on tarjolla maan matkalaiselle. On alkoholia, on huumeita yms. Kyllä sielunvihollinen yrittää omalta osaltaan pitää huolta, että hän saisi johtaa mahdollisimman paljon ihmisiä harhaan.

Jos me olemme Jeesuksen veren turvassa, niin mitkään vaarat eivät voi horjuttaa meidän tasapainoamme ja me voimme pyytää päivittäin saada olla tämän veren ja armon suojassa.

5. "Puhdistaahan myrsky purren, Painot pudottaa. Kulkisinko sitten surren, Vaikka aaltoaa."

Jumala joutuu joskus laittamaan meidät itse kunkin Hänen puhdistavaan käsittelyynsä. Se Jumalan suorittama puhdistus ei todellakaan ole aina mikään miellyttävä kokemus. Siinä ihminen joutuu kipuilemaan ja kyselemään: Jumala miksi, miksi, miksi???
Puhun tämän myös omasta kokemuksestani.

Mutta Jumalan tuli poistaa kuonaa ja Jumalan asettama myrsky muuttaa monesti meidän asenteitamme Jumalaa kohtaan. Silloin meille kirkastuu entistä paremmin se, mistä meille apu tulee.

6. "Rauhan ranta silmiin siintää, Sinne ikävöin. Sinne mielen aina kiitää, Päivin sekä öin."

Jos henkilö antaa pienen elämänsä Jumalan suuriin ja voimakkaisiin käsiin, niin silloin ei ole kyse vain siitä, että Jumala ohjaa ja varjelee ihmisen elämää 70-80 vuotta kestävän maallisen vaelluksen aikana.

Vielä paljon paljon tärkeämpää on tieto siitä, että jokainen elävän uskontien kulkija saa sen jälkeen, kun silmät sulkeutuvat viimeisen kerran, siirtyä ajasta iäisyyteen ja hänelle on varattu iäisyydessä oma paikka Jumalan taivaassa.

Elämä on lyhyt sen rinnalla, että iäisyys ei lopu koskaan. Siellä ovat surut ja tuskat poissa. Näin Jumalan sana Raamattu kertoo ja jokainen uskovainen ottaa tosissaan sen, mitä Raamattuun on kirjoitettu.

Siunausta sinulle, joka kuljit kanssani yhden minun suosikkilauluni säkeet muutamien ajatusteni kera!!

10

3875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena

      sinulle, kun kirjoitit tämän.

    • Tuleva uskovainen

      Kiitos minunkin puolestani, vaikka luenkin vasta nyt vuosien jälkeen kirjoittamisestasi.
      En ole ennen kuullut kyseistä laulua, mutta nyt täytyy etsiä se käsiin.
      Olen vasta parikymppinen, joten ehkä siksi en ole näitä hieman vanhempia lauluja kuullutkaan
      Sanat ovat kyllä hyvät, jotka alkoivat puhuttelemaan minua kirjoituksesi kautta.
      Kiitos tästä.

      • Haaksirikko

        Aatu Heiskasen laulu on Harpunsävelissä. Alkuperäiset sanat kuuluvat näin:

        1 Pauhatkoonpa elon meri, purten' kestää sen. Riittävä on Pyhä Veri, epäile sit' en.
        2 Purtenani onpi armo, armo ikuinen. Säre sit' ei meren tarmo, vaikka vihainen.
        3 Johtajani itse Herra, taivahan ja maan. Hänpä voitti meren kerran, Hältä avun saan.
        4 Vaaroja on paljon kyllä, mutta pelkää en. Taivashan on meren yllä, hallitsija sen.
        5 Puhdistaahan myrsky purren, painot pudottaa. Kulkisinko sitten surren, vaikka aaltoaa.
        6 Rauhan ranta silmiin siintää, sinne ikävöin, sinne mielein aina kiintää, päivin sekä öin.


    • Vaarini laulu

      Kaunis laulu, täynnä sisältöä. Jumalan armo korostuu, sen varaan saamme kaikki jäädä. Sanat alkuperäisinä ovat vieläkin kauniimmat. Miksiköhän tekijän näkemystä ei kunnioiteta, vaan omat sanat tuntuvat paremmilta. Mielestäni siinä varastetaan laulun tekijältä sävel ja idea.
      Onneksi tässä sanat ovat lähellä alkuperäistä tekstiä. Uudessa Viisikielisessä, joka ilmestyi maaliskuun 2014 alussa sanat ovat todella huonoiksi "korjatut". Itkin kun sen näin.

    • Puoliunessa

      Kiitos tästä sisintä herättävästa laulusta ja ajatuksistani sen johdosta. Saakoon Herra siunata sinua ja olla välikappaleena herättäjänä.

    • Tuo on vanha hieno helluntailaulu. Valitettavasti nykyisin tuota laulua, kuten muitakin Hengellisen laulukirjan lauluja käytetään helluntaiseurakunnissa yhä vähemmän. Tilalle on otettu rock-discobändit ja pitkäveteinen ja samaa toistava yllstysmusiikki. Näin uushelluntailaisuus Helluntaikirkon johtamana pyrkii hävittämään kaikki perinteiset vanhat helluntailaulut pois.

      • Kaipaavamieshenkilö

        Minäkin kaipaan vanhoja, hyviä, sisältörikkaita lauluja!


    • AamenkiitosJeesus

      Kiitos Jeesukselle tuosta laulusta ja myös sinulle, että otit sen esille!

    • Anonyymi

      ♥️♥️♥️

    • Anonyymi

      Ainoastaan viidesläisten siunauksella on kenenkään järjestämille asioille merkitystä, ainoastaan he ovat osoittaneet pysyneensä tinkimättömästi Jumalan sanassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe