PIETARI LYDDASSA JA JOPPESSA
Apt. 9:32-43
--
9:32 Ja tapahtui, että Pietari, kiertäessään kaikkien luona, tuli myöskin niiden pyhien tykö, jotka asuivat Lyddassa.
9:33 Siellä hän tapasi Aineas nimisen miehen, joka kahdeksan vuotta oli maannut vuoteessaan ja oli halvattu.
9:34 Ja Pietari sanoi hänelle: "Aineas, Jeesus Kristus parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi". Ja kohta hän nousi.
9:35 Ja kaikki Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät hänet; ja he kääntyivät Herran tykö.
9:36 Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.
9:37 Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
9:38 Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme".
9:39 Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
9:40 Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
9:41 Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.
9:42 Ja se tuli tiedoksi koko Joppessa, ja monet uskoivat Herraan.
9:43 Ja Pietari viipyi Joppessa jonkun aikaa erään nahkuri Simonin luona.
--
Pietari oli johtava apostoli. Hän kierteli eri seurakunnissa ja nyt hän saapuu Lyddaan.
Siellä hän tapaa Aineas-nimisen miehen, joka oli kahdeksan vuotta maannut vuoteessaan halvaantuneena. Pietari parantaa hänet. Tai oikeammin; Jeesus Kristus parantaa hänet (34).
Toinen ihme tapahtuu Joppessa (nyk. Jaffa) . Paikallisen kristillisen seurakunnan yksi uskollisimmista opetuslapsista oli nainen nimeltään TABITA. Hän sairastui ja kuoli.
Ennen kuin hänet ehdittiin haudata, saapui Pietari paikalle. Hän kehoittaa muita poistumaan huoneesta ja rukoilee ja käskee kuolleen nousta ylös. Ihme tapahtuu ja Pietari kutsuu väen sisään.
Tieto ihmeestä leviää koko Joppessa ja monet uskovat Herraan (42).
Molemmat tapaukset muistuttavat monin tavoin niitä tapauksia, kun Jeesus paransi halvatun Kapernaumissa (Mark. 2:1-12) ja herätti Jairuksen tyttären kuolleista (Luuk. 8:40-56).
–
Ihmeparantumisista kohistaan tänään aika ajoin. Vähän kuitenkin löytyy niistä näyttöä.
Jeesuksen aikaansaamille ihmeille ei pitäisi jäädä sijaa epäilyksille. Ne pitäisi oikeasti olla todistettavissa.
Jeesus sanoi pitaalista parantamalleen miehelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille". ( Matt 8:4).
Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta: "… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää. (Apt 4:16).
Tänä päivänä lääkärintodistus tapahtuneesta ihmeestä olisi paikallaan. Kyllä Jumala parantaa tänäänkin, joko lääkäreiden kautta tai ilman.
--
3. Hän, Herra, voimassansa rakentaa kirkkoaan
Hengellään, sanallansa ja armolahjoillaan.
Hän ihmeitänsä näyttää voi vielä kansassaan,
sen toivon kerran täyttää, sen nostaa kunniaan.
(Virsi 176:3)
Pietari Lyddassa ja Joppessa, Apt. 9:32-43
6
188
Vastaukset
- Naomi
miten Jumala sinua on lähestynyt? Miten Jumala on taipaleellasi kuljetettanut?
Ajattele, jos Pietarikin aikoinaan olisi vain jäljentänyt vanhoja kirjoituksia, ja tehnyt niistä preferaatteja ja esitelmiä... eikö Apostolien teoissakin kerrota, miten usko on todeksi eletty, mihin se on kuljettanut... vai mitä?
Oletko koskaan miettinyt, millä tavoin alkuseurakunnassa kaitsenta ja opetus toimi? vanhaan juutalaiseen traditioonhan kuuluu että talmud toimii selitysteoksena tooralle ;) ja tooraa hyvin tarkoin luetaan, se pitää oppia sanasta sanaan... mutta toimittiinko enää alkuseurakunnassa niin eli Jeesuksen seuraajien kesken? Pohtia voisi myös mikä on kirjanviisautta, ja mikä on uskon todeksi elämistä?
Tälläisiä ajatuksia mieleeni nousi kun luin kirjoituksesi.Naomi: "...miten Jumala sinua on lähestynyt? Miten Jumala on taipaleellasi kuljetettanut?
---
Hyviä ajatuksia sinulla Naomi.
Jumalan huolenpitoa koen päivittäin...ihan arkisissa askareissa.
Saan vastaanottaa Jumalan rakkautta ja jakaa sitä muillekin monin tavoin.
Usein antamisemme on ehdollista; kun annan, niin toivon saavani jotain myös takaisin.
Todellisesta Rakkaudesta taas sanotaan, ettei se etsi omaansa (1. Kor. 13:5).
Olen tehnyt töitä kehitysvammaisille tarkoitetussa työkeskuksessa ohjaajana yli 20 vuotta. Nyt olen eläkkeellä.
Monet työntekijöistämme olivat kovin yksinäisiä (varsinkin jos asuu yksin, ja tuttavapiiri saattoi olla suppea.)
Vuosien mittaan tulin huomaamaan, että pelkkä työn lomassa juttelu yksinkertaisista jokapäiväisistä asioista saattaa olla hyvinkin antoisaa.
Antaminen ei siis tarvi olla aina aineellista; antaa voi aikaa, läheisyyttä, voi rukoilla toisen puolesta jne.
Itse olen saanut olla paljon saavana osapuolena.
Vuosia sitten, kun menetin useita läheisiä ihmisiä lyhyen ajan sisällä, oli ystävieni apu ensiarvoisen tärkeää.
Sain jutella heidän kanssaan, sain apua käytännön asioissa mm. kaksien hautajaisten järjestelyissä ja minua muistettiin myös paljon rukouksin.
Jumala järjesti myös tuomarit, kun jouduin selvittelemään suurta kuolinpesää. Sen selvittelyssä menikin vuosia.
Minulle jäi kuollinpesästä mm. vanha auto, jonka sain ysävieni tuella toimimaan. Olin juuri saanut autokortin (v. 1994), joten auto tulikin tarpeeseen.
Kerrompa vähän enemmän siitä. Koska auto oli huonossa kunnossa, tarvitsin korjaajaa. Menin silloisen kotikirkkooni (Kallion seurakunnan) sunnuntain Jumalanpalvelukseen.
Messun jälkeen tuli eräs nuorehko mies juttelemaan kanssani.Kysyin häneltä, mikä hänen ammattinsa on. Hän vastasi; autonkorjaaja ja minulla on vuokrattuna paja, jossa korjailen vanhoja autoja..
Siinäpä se, tätähän olin juuri edellisenä päivänä rukoillutkin. Hänestä on ollut vuosien mittaan suurta apua muutenkin.
--
Kertokaapa tekin, miten Jumala on johdattanut teitä?- Naomi
Tapio522 kirjoitti:
Naomi: "...miten Jumala sinua on lähestynyt? Miten Jumala on taipaleellasi kuljetettanut?
---
Hyviä ajatuksia sinulla Naomi.
Jumalan huolenpitoa koen päivittäin...ihan arkisissa askareissa.
Saan vastaanottaa Jumalan rakkautta ja jakaa sitä muillekin monin tavoin.
Usein antamisemme on ehdollista; kun annan, niin toivon saavani jotain myös takaisin.
Todellisesta Rakkaudesta taas sanotaan, ettei se etsi omaansa (1. Kor. 13:5).
Olen tehnyt töitä kehitysvammaisille tarkoitetussa työkeskuksessa ohjaajana yli 20 vuotta. Nyt olen eläkkeellä.
Monet työntekijöistämme olivat kovin yksinäisiä (varsinkin jos asuu yksin, ja tuttavapiiri saattoi olla suppea.)
Vuosien mittaan tulin huomaamaan, että pelkkä työn lomassa juttelu yksinkertaisista jokapäiväisistä asioista saattaa olla hyvinkin antoisaa.
Antaminen ei siis tarvi olla aina aineellista; antaa voi aikaa, läheisyyttä, voi rukoilla toisen puolesta jne.
Itse olen saanut olla paljon saavana osapuolena.
Vuosia sitten, kun menetin useita läheisiä ihmisiä lyhyen ajan sisällä, oli ystävieni apu ensiarvoisen tärkeää.
Sain jutella heidän kanssaan, sain apua käytännön asioissa mm. kaksien hautajaisten järjestelyissä ja minua muistettiin myös paljon rukouksin.
Jumala järjesti myös tuomarit, kun jouduin selvittelemään suurta kuolinpesää. Sen selvittelyssä menikin vuosia.
Minulle jäi kuollinpesästä mm. vanha auto, jonka sain ysävieni tuella toimimaan. Olin juuri saanut autokortin (v. 1994), joten auto tulikin tarpeeseen.
Kerrompa vähän enemmän siitä. Koska auto oli huonossa kunnossa, tarvitsin korjaajaa. Menin silloisen kotikirkkooni (Kallion seurakunnan) sunnuntain Jumalanpalvelukseen.
Messun jälkeen tuli eräs nuorehko mies juttelemaan kanssani.Kysyin häneltä, mikä hänen ammattinsa on. Hän vastasi; autonkorjaaja ja minulla on vuokrattuna paja, jossa korjailen vanhoja autoja..
Siinäpä se, tätähän olin juuri edellisenä päivänä rukoillutkin. Hänestä on ollut vuosien mittaan suurta apua muutenkin.
--
Kertokaapa tekin, miten Jumala on johdattanut teitä?Kun Jumala minulle aikoinaan tien alussa vastasi ja näytti että minun tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen, Hänen ainoaan Poikaansa... lähdin matkaan innokkaana, vailla mitään ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen Jumala tulisikaan minua johdattamaan.
Alussa sitä on kuin pieni lapsi, ei ymmärrä näkemäänsä. Näkee kyllä, mutta ei ymmärrä miksi on niinkuin on... oppi tulee eletyn kautta, se opetetaan... Jumalan kouluun kuuluu kärsimys, sillä sen kautta kasvaa täyteen versoon.
Jumala on opettanut luopumaan, omasta tahdosta... vähä vähältä Hän on nujertanut oman itsekkyyteni, kapinointini... kunnes Hän voitti minut, en jaksanut enää. Jumala on opettanut kuuntelemaan ja seuraamaan Hänen tahtonsa mukaista tietä. Minne Hän käskee, sinne menen.
Kun luet viestini, ajattelet ehkä; miksi ei ole mitään hyvää? Usein kuulen sanottavan, että minun Isäni on tuomitseva ja ankara. Ei, silloin Häntä ei kysyjä tunne. Se kaikki on juuri sitä hyvää, se että Hän riisui minun ylpeyteni, nöyryytti... koska ylpeä minä oli nujerrettava, jotta Jeesus saisi sijan... se oli suuri voitto, se oli todellista rakkautta, Isän huolenpitoa lapsestaan. Naomi kirjoitti:
Kun Jumala minulle aikoinaan tien alussa vastasi ja näytti että minun tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen, Hänen ainoaan Poikaansa... lähdin matkaan innokkaana, vailla mitään ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen Jumala tulisikaan minua johdattamaan.
Alussa sitä on kuin pieni lapsi, ei ymmärrä näkemäänsä. Näkee kyllä, mutta ei ymmärrä miksi on niinkuin on... oppi tulee eletyn kautta, se opetetaan... Jumalan kouluun kuuluu kärsimys, sillä sen kautta kasvaa täyteen versoon.
Jumala on opettanut luopumaan, omasta tahdosta... vähä vähältä Hän on nujertanut oman itsekkyyteni, kapinointini... kunnes Hän voitti minut, en jaksanut enää. Jumala on opettanut kuuntelemaan ja seuraamaan Hänen tahtonsa mukaista tietä. Minne Hän käskee, sinne menen.
Kun luet viestini, ajattelet ehkä; miksi ei ole mitään hyvää? Usein kuulen sanottavan, että minun Isäni on tuomitseva ja ankara. Ei, silloin Häntä ei kysyjä tunne. Se kaikki on juuri sitä hyvää, se että Hän riisui minun ylpeyteni, nöyryytti... koska ylpeä minä oli nujerrettava, jotta Jeesus saisi sijan... se oli suuri voitto, se oli todellista rakkautta, Isän huolenpitoa lapsestaan.Naomi: "Usein kuulen sanottavan, että minun Isäni on tuomitseva ja ankara..."
--
" ...te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa" (Hebr. 12:5,6).
---
Jaakob sanoo:
"Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä" (Jaakob. 1:2,3).
Jaakob puhuu kiusauksista ja koettelemuksista yllättävän myönteiseen sävyyn.
Hän jopa sanoo, että pitäisimme pelkkänä ilona, kun joudumme niihin.
Hän sanoo syyksi sen, että selviydyttyämme koetuksista meidän kärsivällisyytemme kasvaa ja eheydymme.
Jumalalla on omat keinonsa pysäyttää meidät. Joudumme koettelemuksiin.
Itseäni on koeteltu monin tavoin. Viimeinen suuri koetus on vaikea sairaus, jonka tähden jouduin luopumaan työstäni.
Epätoivoon ei kuitenkaan tarvitse vaipua. Kaikella on oma tarkoituksensa. Tätä emme aina ymmärrä.
Kun vuosia sitten valitin sielunhoitajalleni silloista vaikeata tilannettani (Olin silloin lyhyen ajan sisällä menettänyt monta läheistä ihmistä), niin hän sanoi viisaasti: ”Jumalalla on jotain parempaa annettavaa tilalle”.
Herra antakoon meille viisautta, että oppisimme mekin pitämään pelkkänä ilona joutuessamme koettelemuksiin ja kiusauksiin.
Herra vastaa rukouksiimme ja avunpyyntöihimme, kun uskossa ja epäilemättä tätä rukoilemme.Naomi kirjoitti:
Kun Jumala minulle aikoinaan tien alussa vastasi ja näytti että minun tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen, Hänen ainoaan Poikaansa... lähdin matkaan innokkaana, vailla mitään ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen Jumala tulisikaan minua johdattamaan.
Kun luet viestini, ajattelet ehkä; miksi ei ole mitään hyvää? Usein kuulen sanottavan, että minun Isäni on tuomitseva ja ankara. Ei, silloin Häntä ei kysyjä tunne. Se kaikki on juuri sitä hyvää, se että Hän riisui minun ylpeyteni, nöyryytti... koska ylpeä minä oli nujerrettava, jotta Jeesus saisi sijan... se oli suuri voitto, se oli todellista rakkautta, Isän huolenpitoa lapsestaan.>>koska ylpeä minä oli nujerrettava, jotta
Jeesus saisi sijan... se oli suuri voitto,
se oli todellista rakkautta,Semper.Fidelis kirjoitti:
>>koska ylpeä minä oli nujerrettava, jotta
Jeesus saisi sijan... se oli suuri voitto,
se oli todellista rakkautta,Semper.Fidelis: ".. älä enää koskaan suostu yhdenkään ihmisen mielivallan alle".
--
Erittäin hyvä varoitus!
Tauriaisen Herkko kirjoittaa ylempänä: "Sairas usko taasen pyrkii sitomaan ihmisen johtajaan, auktoriteettiin, joka sanelee uskon ja pelastuksen ehdot".
Sitominen ja orjuuttaminen ovat tavallisia ilmiöitä nykyäänkin.
Tulemme tällöin enemmän riippuvaisiksi ihmisistä ja heidän mielipiteistään, emmekä Kristuksesta.
Paavali sanoo itsestään:"...sentähden minä sain laupeuden , että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyyden, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi." (1. Tim. 1:16).
Ei anneta kenenkään orjuutta itseämme.
"Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia" (1. Kor. 7:23).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039