Monessako työhaastattelussa olette käyneet ennenkuin olette saaneet työpaikan. Tosin määrä riippuu siitäkin, onko työnhakija työtön vai töissä. Itse olen työtön ja minulla on huomenna 23. ja perjantaina 24. työhaastattelu tulossa, eikä enää erityisemmin kiinnosta panostaa haastatteluihin kun tulos on aina sama.
Ollessani työttömänä ensimmäistä kertaa työttömänä työllistyin kolmannen haastattelun jälkeen, toisella kerralla 7. haastattelun jälkeen (näillä kerroilla kyseessä olivat yritykset, joissa on jatkuvasti haku päällä).
Työtä haettaessa nuoresta iästäni (24 v.) on ollut pikemminkin haittaa kuin hyötyä. Töitä etsiessäni n. 30 v. ihmiset, jyräävät aina ohitseni, sillä heillä on enemmän kokemusta. Viiden tai kuuden haastateltavan joukkoon siis pääsen lähes poikkeuksetta (olen ihan oikeasti päässyt haastatteluun joka toiseen paikkaan, johon olen hakenut).
Ikäni, koulutukseni,kielitaitoni ja aiemman kokemuksen perusteella olen juuri niin hyvä, että pääsen lähes järjestään haastatteluun. Kuulun ehdottomasti 10 parhaan joukkoon, usein jopa 5 parhaan joukkoon, mutta vähäisen työkokemuksen takia en koskaan kolmen kärkeen,johon se palkattava henkilö kuuluu. Jos hakuprosessissa jo hakemusten tasolla erottuu selkeä kolmen kärki, niin kannattaako mitään neljänneksi tai viidenneksi parasta edes kutsua haastatteluun, mielestäni ei.
Testeihin eteneminen on äärimmäisen harvinaista ja lopullinen työllistyminen mahdotonta. Olen siis samassa kierteessä kuin nuorempana kun ei ollut yhtään kokemusta tosin jouluapulaisen työt postissa tms. eivät auta eteenpäin kun koulutuksen puolesta ja aiemman tosin liian vähäisen työkokemuksen perusteella tavoitteena olisi päästä pankkiin tai vakuutusyhtiöön töihin. Ts. Miten päästä pankkiin töihin saadakseen kokemusta pankkityöstä kun ei töihin huolita liian vähäisen kokemuksen takia. Korvauskäsittelijäksi pääsyynkään ei riitä työharjoittelukokemus ja pari kesätyötä, vaan kokemusta tulisi olla n. 5 vuotta...
Vakituisiin paikkoihin haetaan pääsääntöisesti 28-35 -vuotiaita ja vuorotteluvapaansijaisuuksiin väh. 50 -vuotiaita, joita ei ikänsä puolesta vakituisiksi huolita. Mikäli keskittyisin hakemaan äitiyslomansijaisuuksia ym. päätyisin todennäköisesti aina vaan uusiin sijaisuuksiin, sillä määräaikaisia paikkoja hakiessani ovat työnantajat aina korostaneet aiempaa kokemustani nimenomaan määräaikaisista työsuhteista tosin eivät kuitenkaan ole palkanneet niihinkään...Vittu että vituttaa.
Ps. Asun Helsingissä, missä juuri raivostuttavimpiin ikäryhmiin kuuluvia kilpailijoita riittää.
Montako haastattelua ennenkuin on tärpännyt
10
4182
Vastaukset
- sulla asiat hyvin
Siis jos sä pääset jatkuvasti haastatteluihin, on hyvin todennäköistä, että pääset piankin töihin, jos kerran niin erinomaisen hyvä olet.
Itse olen 30 v. korkeakoulututkinnon englanninkielellä suorittanut, työkokemusta ei ole OMALTA alalta paljoa, joten työttömänä olen minäkin. Hakenut olen vaikka minne, mutta yhteenkään paikkaan en ole haastatteluun päässyt, En asu Helsingissä, joten työllistymismahdollisuudet vieläkin pienemmät täällä pienemmillä paikkakunnilla. Arvaa vituttaako minua huomattavsti enemmän. Nimittäin ne on ne 20-25 v. jotka kaikki työt nimenomaan saa. Että näin.- ...............
Kyllä se juttu on niin, että mikäli sinut on valittu haastatteluun, niin vähäinen työkokemus ei ole syy valitsematta jättämiseen. Heillä on jo ollut tieto työkokemuksestasi, joten se ei tule yllätyksenä. Kehottaisin vielä katsomaan peiliin ennen seuraavaa haastattelua ja pohtimaan hyviä vastauksia esitettäviin kysymyksiin. Sinun tulee vaikuttaa reippaalta ja yleensä myös haasteita etsivältä sekä sellaiselta, jolle esim. voidaan suunnitella etenemistä uralla.
ts. Haastatteluvaiheessa työkokemus ei enää paina, muuten sinua ei olisi haastatteluun kutsuttukaan. - yksiselitteistä
............... kirjoitti:
Kyllä se juttu on niin, että mikäli sinut on valittu haastatteluun, niin vähäinen työkokemus ei ole syy valitsematta jättämiseen. Heillä on jo ollut tieto työkokemuksestasi, joten se ei tule yllätyksenä. Kehottaisin vielä katsomaan peiliin ennen seuraavaa haastattelua ja pohtimaan hyviä vastauksia esitettäviin kysymyksiin. Sinun tulee vaikuttaa reippaalta ja yleensä myös haasteita etsivältä sekä sellaiselta, jolle esim. voidaan suunnitella etenemistä uralla.
ts. Haastatteluvaiheessa työkokemus ei enää paina, muuten sinua ei olisi haastatteluun kutsuttukaan.Ei se nyt ihan noin ole. Monet työnantajat tekevät niin, että kutsuvat hakijoista esim. 10 parasta haastatteluun. Jos joukossa on vaikka kaksi hakijaa, jotka ovat persoonina yhtä miellyttäviä ja osaavat vastata kysymyksiin yhtä hyvin, mutta joista toisella on monen vuoden työkokemus ja toisella ei käytännössä lainkaan kokemusta, niin eipä tarvitse kauaa arvailla kumpi valitaan.
Totta kai haastattelussa täytyy yrittää parhaansa, olla siistin näköinen ja miettiä hyviä vastauksia etukäteen. Sehän on ihan selvää. Mutta ei pidä syyllistää liikaa itseään, jos ei tule valituksi.
Itse olen käynyt monessa haastattelussa enkä ole saanut töitä. Haastattelut ovat lähes poikkeuksetta menneet minusta hyvin: olen tullut haastattelijoiden kanssa hyvin juttuun ja osannut vastata kysymyksiin, koska olen harjoitellut haastatteluja niin paljon etukäteen. Joka kerta hakemani paikan on saanut sellainen hakija, jolla on ollut pitkä kokemus haettavasta työstä. Että kyllä sillä kokemuksella ON vielä haastatteluvaiheessakin väliä. - elelelelelel
............... kirjoitti:
ts. Haastatteluvaiheessa työkokemus ei enää paina, muuten sinua ei olisi haastatteluun kutsuttukaan."ts. Haastatteluvaiheessa työkokemus ei enää paina, muuten sinua ei olisi haastatteluun kutsuttukaan."
Näinhän voisi tietysti maalaisjärjellä ajateltuna luulla, mutta kyllä minullekin on valiteltu haastattelussa sitä että minulla on niin vähän kokemusta...
- ilmeisesti
tradenomi? Ja meitähän riittää.. Mitä jos olisit kärsivällinen työnhaussa ja madaltaisit rimaa työpaikkojen suhteen? Hakisit esim. myymälöistä töitä. Mä uskon siihen, että valintaperusteisiin vaikuttaa myös se, että on kuitenkin töissä edes jossakin. Tiedän, että se on turhauttaavaa, kun alaa vastaavaa työtä ei ole tarjolla tai ei koskaan haluamaansa paikkaa saa, kun yhtä paikkaa kohden on hakijoita kymmeniä tai jopa satoja.
- ja tärppäsi
Pyöreästi n. 20 haastattelua. Usko pois, kyllä joku ottaa jos tarjotaan!
- aloittaja
ja tärppäsi kirjoitti:
Pyöreästi n. 20 haastattelua. Usko pois, kyllä joku ottaa jos tarjotaan!
Niin, minkälaisen työpaikan sait ja minkälaisella palkalla? Itse sain 23. haastattelun jälkeen kuukauden mittaisen sairaslomansijaisuuden 1680 palkalla/kk. Muuten olisin saanut vähemmän, mutta tradenomi-tutkinnon ansiosta sain edes tuon verran. Eikä tämä vielä mitään, toisessa paikassa, missä olin haastattelussa tarjosivat 1546 lounas ym. edut...
- näitä,
parikyt ja risat amk-taustaisia, jotka valittaa, että töitä ei löydy. Eikö tilastotkin puhu jo puolestaan: tradenomeja koulutetaan liikaa ja tutkinto rinnastetaan lähinnä merkonomin tasolle...sori, niin se vain on. Tradenomit ovat väliinputoajia, jotka tekevät sekä merkonomin että ktm:n töitä (jos työkokemusta ja lahjakkuutta riittää). Fiineihin toimistotöihin on hakijoita ja tietenkin se, jos jollain on työkokemusta, menee luonnollisesti etusijalle. Kasvun paikka olisi nyt kohdallaan, sillä kaikkea ei saa heti, varsinkin jos työkokemusta ja suhteet puuttuvat. Alaa sivuavatkin työt kannattaa huomioida, eikä tuijottaa ainoastaan omaa tutkintopaperiaan.
- riittää
kunhan ei ole itse liian ronkeli! Valmistuin itse ammattikorkeakoulusta 23-vuotiaana enkä ole sen jälkeen ollut päivääkään työttömänä. Aluksi olin kesätöissä pensaikkoja kitkemässä. Ei omalle alalleni päinkään, mutta rahaa ja työkokemusta tuli. Syksyllä menin avustajaksi pieneen työyhteisöön, mihin olin aivan liian ylikoulutettu, mutta silti sain todella huonoa palkkaa ja "esimiehelläni" oli vain perustutkinto alla. Siinä työpaikassa kuitenkin ikäni otettiin plussana, olin ihanan VANHA, kun yleensä avustajiksi hakeutuvat vain lukioikäiset... tuo alakaan ei ollut ihan omani, mutta vähän sinne päin. Kokemusta karttui.
Tuossa työpaikassa olin vähän vajaan vuoden, kunnes aloitin nykyisessä työssäni. Alkuun määräaikaisena, kunnes minut 24-vuotiaana vakinnaistettiin. Että eipä ole tuo ikä ollut este! Olen edelleen, neljättä vuotta tässä työpaikassa, joka vastaa täysin koulutustani. Yksi syy, miksi sain paikan, oli kokemukseni vapaaehtoistyöstä parin vuoden ajalta, mikä liittyi vahvsti työhöni. Varsinaista työkokemusta alalta minulla oli vain opiskeluajan harjoitteluista...
Olen saanut jokaisen työpaikan, missä olen päässyt haastatteluun asti. Toki läheskään kaikissa en ole päässyt edes haastatteluun asti! Viimeisen vuoden aikana olen haastatellut monia tyyppejä ja valinnut heistä työntekijöitä työyhteisööni. Jos etsin itselleni työparia, tottakai henkilön osaaminen ja kokemus vaikuttaa, mutta myös henkilökemiat. Voisin jopa sanoa, että se, kenen kanssa juttu luistaa, saa paikan. Toiset ovat paperilla hirmu fiksuja ja päteviä, mutta sitten haastattelussa tulee vaivautunut olo, että apua, ei tätä, ei tätä. Joskus hakijat ovat hyvin samankaltaisia ja päätökset vaikeita. Silloin vaikuttaa todella pienetekin asiat, eräs kolleegani mm. sanoi palkkaavansa aina henkilön, jolla on koiria (hän itse harrastaa aktiivisesti koiria) jotta heillä riittää juteltavaa, toiselle riittää, että hakija on kotoisin samalta seudulta, missä hänellä on kesämökki, siis syy voi olla ihan mikä tahansa!
Kannattaa olla rehellinen sekä hakemusta tehdessä että haastattelussa. Ei liioitella osaamistaan, sillä se tulee kuitenkin ilmi.
Ja hakea töitä vähän laajemmalta alalta, koskaan ei tiedä mitä ne poikivat. Luoda suhteita ja verkostoja, niistä on aina hyötyä!- ihan noin
Oikeasti kiva kuulla, että sulla on mennyt noin hyvin. Valitettavasti vain monilla on sellainen harhaluulo, että jos heillä on hyvä tuuri - ja tuurilla ON todellakin usein ratkaiseva merkitys työnhaussa - niin muillakin on.
Mulle esimerkiksi ei ole töitä irronnut, vaikka olen taatusti hakenut aktiivisesti, sekä oman alan töitä että "huonompia". Just eilen olin haastattelussa yhteen hakemaani myyjän paikkaan liittyen, ja haastattelija sanoi ihan suoraan että mä olen ylikoulutettu siihen työhön. Eli en se ainakaan minä ole joka on ronkeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä982023Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2861837Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3211654Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2011534- 301083
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931081- 511027
- 571004
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56998- 67964