Miksi uskot?

A.M.

Miksi uskot? Millä perustelet itsellesi Jumalan olemassaolon?

Kristinusko perustuu Raamattuun, noin parituhatta vuotta vanhaan teokseen. Siinä kerrotaan kauan sitten tapahtuneista asioista, mm. useita satoja vuosia eläneistä ihmisistä, veden päällä kävelemisestä. Monet tapahtumista ovat yliluonnollisia ja uskomattomia. Jotkut pitävät kertomuksia metaforisina, toiset taas absoluuttisena faktana ja kolmansille ne eivät merkitse mitään. Teoshan on siis todella vanha, monen suun kautta kulkenut, monta kertaa käännetty eri kielille. Onko se yhä luotettava historian lähde?

Tiede pystyy nykyään selittämään monta luonnon tapahtumaa ilman yliluonnollista tekijää. Ensimmäisenä tulee mieleen evoluutioteoria. Ennen sitä uskottiin Jumalan luoneen kaiken, mitä maan päällä on, ja että sellaisina ne ovat aina säilyneet. Evoluutioteorian mukaan kaikki elollinen muuttuu ja muuntautuu hitaasti, ja teoria onkin nykyään yleisesti hyväksytty alun hankaluuksista huolimatta. Tiede pystyy selittämään Aurinkokunnan, Maapallon ja ihmiskunnan synnyn aina alkuräjähdyksestä asti. On kuitenkin asioita, joita ei - ainakaan vielä - pysty tiede selittämään. Näyttää kuitenkin hyvin vahvasti siltä, että lopulta kaikki on selitettävissä tieteen avulla. Jumala on käynyt turhaksi.

En näe mitään syytä, miksi pitäisi olettaa Jumalan olevan olemassa. En näe häntä missään, en näe missään vaikutuksia. En kiellä, etteikö Jumalalla olisi näennäisiä vaikutuksia mm. kansoja yhdistävänä ja ihmistä vahvistavana voimana. Kuitenkin uskon, että kaikki on ihmisestä itsestään lähtöisin. Miksei olisi?

Kysymys kuuluu: miksi uskot? Millä perustelet itsellesi ja Jumalan olemassaolon?

Miksi pitäisi olettaa olevan olemassa Jumala?

4

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumala on ilmaissut minulle henkilökohtaisesti Jeesuksen Kristuksen kautta, että Hän on kaiken rakkauden lähde ja haluaa elää kanssani rakkaussuhteessa.

Ja kuten alustuksesi pohdinnoista näkyy, Raamatun Jumala antaa niin sinulle kuin minullekin vapauden itse ottaa selvää onko häntä olemassa ja haluammeko läheisempään kontaktiin hänen kanssaan. Muutenhan suhde ei rakkaussuhde olisikaan. Rakkaus elää vain vapaudessa.

• vai kuis on?

Jos todella haluat saada varmuuden, sinä saat sen.
      Minä olen aivan varma siitä, että Raamattu kertoo totuuden.
      Usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta niin, että kun olet oikealla asenteella, niin Herra ilmoittaa itsestään sellaisella tavalla, ettet enää epäile.
      Lue Raamattua ja tee niin kuin siellä neuvotaan.
      Kaikki ei mene välttämättä toiveittesi mukaan, mutta varmuuden saat ennemmin tai myöhemmin.

• amadiini

sinä minulle, miksi olisi loogisempaa olettaa, että me ja kaikki meidän ympärillä olisi syntynyt ilman suunnittelijaa.

Kuitenkaan et ikinä uskoisi, että edes yksinkertaisin esine kodissasi ei olisi jonkun suunnittelema ja tekemä.

Mikään tässä maailmassa ei kehity paremmaksi tai saavuta korkeampaa tasoa. Päinvastoin kaikki rappeutuu ja heikkenee.

Eri vuosisadoilta löytyneet Raamatun tekstilöydökset todistavat vastaansanomattomasti, että Raamatun tekstit ovat muuttuneet ajan saatossa äärettömän vähän.

Kaikki mikä näyttää tulleen paremmaksi on vaatinut ihmisen kovia ponnistuksia asian eteen.

Totuus ei muutu valheeksi, vaikka siihen uskominen vähenisikin, eikä valhe muutu totuudeksi, vaikka teorioita olisi kasapäin.

• A.M.

"[Kerro] sinä minulle, miksi olisi loogisempaa olettaa, että me ja kaikki meidän ympärillä olisi syntynyt ilman suunnittelijaa."

Koska mielestäni mikään ympärillämme ei vaadi suunnittelua, ainoastaan aikaa ja sattumaa. Mikä mielestäsi on vaatinut suunnittelua? Uskon, että alkuräjähdyksestä lähtien kaikki on edennyt omalla painollaan, sattumanvaraisesti. Tai ainakin se näyttää sattumanvaraiselta. Alkuräjähdys antoi kaikelle aineelle liikeen, ja tämän jälkeen aine on sinkoillut ja törmäillyt tilassa fysiikanlakien mukaan tullen tällaiseksi, minä me sen nyt näemme. Mitään suunnittelua tai ohjausta ei ole tarvittu. Siihen, mitä oli ennen alkuräjähdystä tai mikä sen sai aikaan, en ota kantaa tässä.

"Kuitenkaan et ikinä uskoisi, että edes yksinkertaisin esine kodissasi ei olisi jonkun suunnittelema ja tekemä."

Katselen juuri huoneeni seinää. Joku on suunnitellut sen materiaalin ja värin. Maalari ei varmasti kuitenkaan suunnitellut seinän pintarakennetta, jonka maali yhdessä telan kanssa sai aikaan. Pintarakenne on aivan sattumanvarainen.

"Mikään tässä maailmassa ei kehity paremmaksi tai saavuta korkeampaa tasoa. Päinvastoin kaikki rappeutuu ja heikkenee."

Miten tämä liittyy aloitukseen?

"Eri vuosisadoilta löytyneet Raamatun tekstilöydökset todistavat vastaansanomattomasti, että Raamatun tekstit ovat muuttuneet ajan saatossa äärettömän vähän."

Onko lähteitä ja esimerkkejä?

"Kaikki mikä näyttää tulleen paremmaksi on vaatinut ihmisen kovia ponnistuksia asian eteen."

Kyllä, siltä näyttää. Mitä sitten?

"Totuus ei muutu valheeksi, vaikka siihen uskominen vähenisikin, eikä valhe muutu totuudeksi, vaikka teorioita olisi kasapäin."

Samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      157
      5735
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3524
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      72
      2438
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2039
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1822
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      42
      1789
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1720
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1616
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1462
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      36
      1369
    Aihe