Veli Baskeri tuossa alempana varoittaa erinäisistä okkulttis-gnostilais-new-agelaisistä virtauksista, jotka pyrkivät DaVinci -koodien ja muiden oodien muodossa luikertelemaan kristinoppiin ja kaatamaan sen doketismin kautta.
On myös paljon niitä vaarallisempi oppi ja se on judaismi ja kristillinen siionismi. Se pyrkii murtamaan kristinopin koko perustan ebionismin avulla. Kristuksen jumaluus kielletään, messiaanisuus kielletään. Väitetään John Hageen ja Kenneth Copelandin tavoin, että Jeesus ei itse asiassa ollut Messias lainkaan Jumalasta nyt puhumattakaan ja syntien sovitus on humpuukia ja ristiinnaulitseminen pelkkä salaliitto. Juutalaistenkaan ei tarvitse ottaa Jeesusta vastaan. Riittää kun tunnustetaan juutalaiskansa kollektiiviseksi Jumalaksi, johon judaistisesti värittyneet pakanat sitten voivat itsensä "oksastaa".
Jäljitellään juutalaisia juhlia, tapoja ja rituaaleja. Väitetään jopa että kristittyjen sunnuntai on muka Rooman keisarin keksimä auringonjumalan juhlapäivä ja vaihdetaan pyhäpäivä sapattiin, lauantaihin.
Apostolien teoissa on kuitenkin todistus siitä, että viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Herran Jeeksen Kristuksen ylösnousemuspäivä oli kristittyjen alkuperäinen pyhäpäivä ja ehtoollisleivän murtamispäivä jo apostolisena aikana:
Vuoden 1938 käännös:
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää,
Vuoden 1992 käännös:
20:7 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää.
SUNNUNTAI on alkuperäinen
3
571
Vastaukset
- eläin vai henkiainetta
Kun se alati muuttaa väriä ja muotoa, kuis on satakasvosaku?
"vaarin päivistä"?: Paavali kirjoitti:
Galatalaiskirje 4
8 "Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, KUINKA TE JÄLLEEN KÄÄNNYTTE noiden HEIKKOJEN JA KÖYHIEN ALKEISVOIMIEN PUOLEEN, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10 TE OTATTE VAARIN PÄIVISTÄ ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet".Ap.t.2:42,46: "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Ja he olivat ALATI, JOKA PÄIVÄ, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella".
Alkuseurakunnassa voitiin viettää ehtoollista päivittäin, viikonpäivästä riippumatta.
Ap.t.20:7:"Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".
Useat Raamatun opettajat eri kirkkokunnista ovat tästä kohdasta sitä mieltä, että kyseisessä tapauksessa oli sapatin tilaisuus, jota oli jatkettu poikkeuksellisesti vielä auringonlaskun jälkeen, koska Paavalin oli määrä jatkaa matkaa aamulla (vuorokausihan laskettiin auringonlaskusta illasta iltaan). Jae 11:" Niin hän meni jälleen ylös, mursi leipää ja söi, ja hän puhui kauan heidän kanssansa, päivän koittoon asti , ja lähti sitten matkalle". Eli sunnuntai aamuna lähti matkalle. Ja jos joku nyt välttämättä haluaa uskoa, että kyseessä olikin sunnuntain ja maanantain välinen yö, kyllä kyseinen kokous oli joka tapauksessa erikoinen. Harvemmin kai yökokouksia pidetään, jotka aamuun saakka kestävät?
Sunnuntai Raamatussa:
Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.
Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”
Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339