Oireyhtymän tunnistusta?

Epätoivoinen_"ope"

Hei,
olen päiväkodissa töissä, ja siellä on eräs poika. Hän ei käy vessassa juuri koskaan, kakalla ainakaan, koska hän ei voi pyyhkiä itse, vaikka esikoululainen onkin. Paitojen saumat ovat inhottavia, joten hänellä on lähes aina samat vaatteet. Ja ulos mennessäkään ei voi laittaa "michelin-mies -varustusta" eli kamalan paljoa vaatetta, koska alkaa ahdistamaan. Pojalla on hieman omituinen huumorintaju, hän leikkii aina yhtä ja samaa leikkiä sisällä, hippaa aina vaan ulkona ja pelaa van yhtä tiettyä peliä. Eräs sarjakuva on yksi asia, josta hän on kiinnostunut. Poika on ikäisekseen nähen älykäs, osaa lukea ja kirjoittaa tosi hyvin, ja tekee tehtävät paljon muita nopeammin.

Kavereita hänellä on muutama, mutta kaikkien kanssa tulee jotenkuten juttuun. Joskus nyrkki heiluu tappeluiden yhteydessä. Poika on kamalan itkuherkkä - jos jokin ei mene niinkuin hän ajattelee, hän itkee välittömästi.

Poika on myös hyvin itsekeskeinen, ja itsevarma. Pelissä hän nauraa ivallisesti aina kaikille, jos muut epäonnistuvat. Sama koskee lähes kaikkia muita tilanteita.

Itse epäilin Aspergerin oireyhtymää, mutta en saa kaikkia oireita siihenkään täsmäämään. Olisiko jollakin tiedossa parempi diagnoosi?

8

1564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä, kuuluuko

      tuo diagnosointi sinun työnkuvaasi. Tiettävästi sen tekee joku muu taho, vaikka siinä voidaankin ottaa huomioon myös päivähoidon/koulun näkemyksiä lapsesta ja hänen suoriutumisestaan.
      Lapsen kannalta paras olisi pohtia sitä, mitkä tilanteet/ tehtävät yms. aiheuttavat lapselle eniten haittaa, ja miten niitä voitaisiin helpottaa tai lasta harjaannuttaa toimimaan niissä. Eli teidän työnne on tarjota lapselle kaikki mahdollinen tuki kasvuun ja kehitykseen, mutta diagnosointi kuuluu jättää ammattilaisille!
      Ohjatkaa lapsi perheineen tutkimuksiin, jos aihetta on, mutta älä huutele täällä diagnosoinnin perään!
      Terveisin yliaktiivisen ja impulsiivisen lapsen äiti ja erkkaope

    • Kata123

      Kuulostaa samalta kuin minun tyttöni on! Minulla on reilu 5v tyttö ja hänellä todettiin vuosi sitten aistiyliherkkyys. Vaatteet, saumat vaatteissa ahdistavat, pieni kosketus iholla sattuu tuntuu kuin neula pistäisi ym. Nyt on todettu myös häiriötä Kongnitiivisissä taidoissa. Tarkkaa diagnoosia ei olla saatu, mutta jokin tytöllä on. Itse saa vaatia, että asiat menee eteenpäin...

    • .................

      Useinhan noita as-tyyppisiä piirteitä on myös tarkkaavaisuushäiriö-diagnoosin saaneilla lapsilla. Meillä esimerkiksi on sensorisen integraation häiriöitä, juuttumisia. yms. samantyyppisiä juttuja ollut kuin kuvailit, mutta niitä ei ole "tarpeeksi" asperger-diagnoosiin, sanoi lääkäri.

      Mutta älä edes yritä tehdä mitään diagnoosia, koska sitä ei päiväkodin henkilöstö saa edes yrittää tehdä. He voivat ainoastaan havainnoida, ja mahdollisesti ohjata jatkotutkimuksiin. Ja sekin kannattaa tehdä kauniisti.

    • Epätoivoinen_"ope"

      Siis mistään diagnoosin tekemisestä ei todellakaan ollut kyse! Tarkoitin vain, että mitä sitä osaa sanoa vanhemmille, jotka koko ajan kyselee havainnoista, ja siitä osaisiko tämän alan jonkinsortin ammattilainen sanoa jotain. Eli tutkimuksiin he ovat menossa, mutta haluavat kuulla myös tämän alan ammattilaisten mielipiteen..

      • ei ole

        sun tehtäväsi edes sanoa MITÄÄN diagnoosia!!Haloo!!!!Kirjoita ylös havaintojasi ja anna ne lapsen vanhemmille vietäväksi tutkivalle taholle.Se riittänee nyt.Itselläni on erityislapsi ja kyllä on vuosien varrella ärsyttäny ku kaiken maailman "tietäjät" korjailee lapsen diagnooseja ja luulee tuntevansa lapsen paremmin kun on "ammattikasvattaja".


      • .............

        Nämä ovat usein vanhemmille vaikeita aikoja. Mutta ei kuitenkaan ole sinun tehtäväsi ottaa kantaa diagnooseihin, sen lisäksi että et saa sitä tehdä, myös se kannattaa huomioida, että SINUN EI TARVITSE sitä tehdä.

        Kun tutkimukset alkavat, sieltä tulee kyllä kaikenmaailman lippusta ja lappusta täytettäväksi. Ainakin me juoksutimme niitä paljon päiväkotiin. Nyt voitte keskittyä siihen, miten lasta voi auttaa selviytymään arjessa, ja tätä kannattaa korostaa myös vanhemmille. Sillä ei ole väliä, mikä diagnoosi on, mutta lapsen pahaa oloa voi helpottaa.

        Meillä oli selvä käsitys lasten ongelmista, ja hyvin yhteneväinen päiväkodin henkilöstön kanssa. Päiväkodissa oli nimetty "oma hoitaja", joka hoiti asiaa siellä. Pahimpina aikoina riitti jo se, että lapselle löytyi keino rauhoittumiseen (rauhallinen tila, johon sai mennä kun itse tarvitsi sitä; ei siis mikään jäähypaikka). Korvatulppia sai käyttää, koska oikeasti äänet tuntuivat pahalta. Myöskin vaatteet olivat väljiä. Jos lapsi ei jotakin ruokaa syönyt, häntä ei pakotettu eikä edes patisteltu, koska pääsääntöisesti hän söi hyvin. Oli vain muutamia ruokia, jota hän ei kerta kaikkiaan saanut syötyä. Hiukset lapsi sai pitää huivin alla, koska ne ihan selvästi häiritsivät ajoittain, vaikka eivät pitkät olleetkaan. Kaikki kuitenkin tehtiin niin, että lapsen sai itse päättää milloin hän tarvitsee esim. korvatulppia.

        takapuolen pyyhkiminen tehtiin kostealla pesulapulla (sellaisilla kertakäyttöisillä), jos oli huono päivä, meillä kun nuo häiriöt olivat hyvin vaihtelevia.

        Pikku asioilla saatiin tilannetta tasaantumaan niin, että pahimmat oireilut (karkaamiset, kirkumiset ym...) saatiin vähenemään. Sitten pikku hiljaa vähän kerrallaan lasta alettiin totuttaa kosketukseen, ääniin, outoihin ruokiin yms... Tässä vaiheessa tosin oli jo mukana myös eri terapeutteja, jotka neuvoivat meitä kaikkia.

        Tuo mielipiteen kertominen kannattaa tehdä aika varovasti. Ehkä vaikka sillä lailla, että joskus minusta näyttää, että.... Ja ongelmiin kannattaa vain keskittyä, ei loppu peleissä ole tosiaan väliä mikä diagnoosi on /tulee olemaan. Minusta oli aika hyvä tapa myös se, että Elto astui hyvin varhaisessa vaiheessa kuvaan mukaan.


      • Annio

        Meidän päiväkodissa hoitajat kertovat havaintojaan ELTOlle hänen kyselyjensä mukaan, mutta edes elto ei ole meille sanonut kertaakaan kirjainyhdistelmää ADHD, koska ei ole edes hänen tehtävänsä tehdä diagnosia. Neuvolapsykologi sen kerran sanoi, mutta ei kuin että on näitä piirteitä, ja jatkotutkimuksia tehdään tarvitatessa. Ole hyvin varovainen vanhempien kanssa ja sano, että kutsutte (k)elton paikalle seuraamaan poikaa. Ja jos vanhemmat jo ovat menossa tutkimuksiin, hyvä niin, kerro sinä mitä olet havannoinnut, mutta varo tarkasti sanomasta muuta. Itseäsi varten voit lukea aiheesta ja oppia miten itse käyttäytyä tai ottaa lapsi huomioon, tietyissä tilanteissa, mutta muuten olen muiden vastaajien kanssa samaa mieltä, jätä KAIKKI arvioinnit neurologian/psykologian ammattilaisille.


      • outoa

        kysellä täällä palstalla tuollasista asioista. Et taida itse olla minkäänsortin ammattilainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe