Kumpi teistä on parempaa? Miksi?
Café latte vs. Cappuccino
13
2726
Vastaukset
Tämähän on tietysti puhdas makukysymys - kirjailijan sanoja lainaten: "kumpikin parempi..."
Jos noudattelee italialaista juomakoodeksia, niin cappuccinoa juodaan vain aamulla, lattea myöhemminkin - vaikka maitokahvina minä lasken senkin aamujuomiin. Päivällä juodaan stydimpiä aineita, espressoa yms.
Ylipainoisena suomalaisena pitää tietysti suosia lattea ja unohtaa ainakin ne cappuccinot, missä on kermahuntu päällä.- kommentinjättäjä
"Jos noudattelee italialaista juomakoodeksia, niin cappuccinoa juodaan vain aamulla, lattea myöhemminkin."
Jaa'a - italialaisissa hotelleissa olen saanut aamuisin juuri lattea. Ja eiköhän kodeissakin juoda enemmän lattea aamuisin kuin cappuccinoa, koska se on helpompi tehdä, pelkkä maidon kuumennus ilman vaahdotusta.
Mutta kahviloissa aamupäivisin juotaneen kyllä cappuccinoa - siellähän barista hoitelee hommat. Espressoa on sitten tapana nauttia iltapäivisin lounaan jälkeen. - kommentinjättäjä
"unohtaa ainakin ne cappuccinot, missä on kermahuntu päällä."
Tuossa on jo alkuperäinen resepti muuttunut. Se huntu on Italiassa vaahdotettua maitoa. kommentinjättäjä kirjoitti:
"unohtaa ainakin ne cappuccinot, missä on kermahuntu päällä."
Tuossa on jo alkuperäinen resepti muuttunut. Se huntu on Italiassa vaahdotettua maitoa.Taisin jo kertoa sen "hunnun" tarkoituksen ja koostumuksen ylläolevassa viestissäni.
Itävallasta on levinnyt Italiaankin sellainen cappuccino, missä maitovaahdon sekaan lorautetaan kermavaahtoklöntti tai lieneekö proosallisesti saksalaista pruitskermaa purkista - eli siis tarkoittamani "kermahuntu".
Lisää cappuccinon kalorimäärää tavattomasti, haittaa juoman juomista kun tahmaa suupielet ja on syntisen hyvää.
Jollet ole vielä mokomaa saanut niin toivottavasti seuraavalla kerralla törmäät siihen. Itävallassa tämän nimi lienee Einspanner, mutta Italiassa cappuccino yhtäkaikki.kommentinjättäjä kirjoitti:
"Jos noudattelee italialaista juomakoodeksia, niin cappuccinoa juodaan vain aamulla, lattea myöhemminkin."
Jaa'a - italialaisissa hotelleissa olen saanut aamuisin juuri lattea. Ja eiköhän kodeissakin juoda enemmän lattea aamuisin kuin cappuccinoa, koska se on helpompi tehdä, pelkkä maidon kuumennus ilman vaahdotusta.
Mutta kahviloissa aamupäivisin juotaneen kyllä cappuccinoa - siellähän barista hoitelee hommat. Espressoa on sitten tapana nauttia iltapäivisin lounaan jälkeen.Jostain syystä jäi tuo ensimmäinen kommenttini pois, joten lisään sen nyt tähän.
Sanoin: "Jos noudattelee italialaista juomakoodeksia, niin cappuccinoa juodaan vain aamulla, lattea myöhemminkin - vaikka maitokahvina minä lasken senkin aamujuomiin. Päivällä juodaan stydimpiä aineita, espressoa yms."
Tarkoitin: Cappuccinoa juodaan vain aamulla ja lattea aamun lisäksi myöhemminkin. Vaikka Italiassa yleensä juodaankin päivällä espressoa lyhyenä eikä lungoa, juovat monet lattea päivälläkin,jos vaikka nyt maha reistailisi.
Oliko ymmärryksessäni jotain vikaa - siis?
Jokaisesta italialaisesta hotellista saa kyllä cappuccinoa aamulla kun älyää pyytää. Maitokahvia tulee tietysti normaalisti pöytään. Kotioloista en tiedä enkä edes arvuuttele. Onhan vanha vitsi italialaisesta aamupalasta seuraava: English breakfast- munat, pekonit, toastit yms tykötarpeet; Continental breakfast - maitokahvi ja croissant; Italian breakfast - lasi vettä ja savuke.
Caffellattessa on neljännes maitoa ja loppu vähänvaahdotettua kuumaa maitoa. Vaahdotettua sen vuoksi, että vaahto estää kahvia jäähtymästä tehokkaasti. Tarjotaan korkeaan lasiin, kuten tiedät.
Cappuccino on muuten kuin caffellatte, mutta sekoitussuhde kolmasosa kahvia, kolmasosa kuumaa maitoa ja kolmasosa maitovaahtoa. Tarjotaan jäähtymisen estämiseksi porsliinikupista.
Siis kumpaankin maito vaahdotetaan - cappuccinoon vain enemmän tavaraa. Ja enemmän kahvia.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin sitä espressoa nautitaan jo lounaalla - ei sen jälkeen.crudo kirjoitti:
Jostain syystä jäi tuo ensimmäinen kommenttini pois, joten lisään sen nyt tähän.
Sanoin: "Jos noudattelee italialaista juomakoodeksia, niin cappuccinoa juodaan vain aamulla, lattea myöhemminkin - vaikka maitokahvina minä lasken senkin aamujuomiin. Päivällä juodaan stydimpiä aineita, espressoa yms."
Tarkoitin: Cappuccinoa juodaan vain aamulla ja lattea aamun lisäksi myöhemminkin. Vaikka Italiassa yleensä juodaankin päivällä espressoa lyhyenä eikä lungoa, juovat monet lattea päivälläkin,jos vaikka nyt maha reistailisi.
Oliko ymmärryksessäni jotain vikaa - siis?
Jokaisesta italialaisesta hotellista saa kyllä cappuccinoa aamulla kun älyää pyytää. Maitokahvia tulee tietysti normaalisti pöytään. Kotioloista en tiedä enkä edes arvuuttele. Onhan vanha vitsi italialaisesta aamupalasta seuraava: English breakfast- munat, pekonit, toastit yms tykötarpeet; Continental breakfast - maitokahvi ja croissant; Italian breakfast - lasi vettä ja savuke.
Caffellattessa on neljännes maitoa ja loppu vähänvaahdotettua kuumaa maitoa. Vaahdotettua sen vuoksi, että vaahto estää kahvia jäähtymästä tehokkaasti. Tarjotaan korkeaan lasiin, kuten tiedät.
Cappuccino on muuten kuin caffellatte, mutta sekoitussuhde kolmasosa kahvia, kolmasosa kuumaa maitoa ja kolmasosa maitovaahtoa. Tarjotaan jäähtymisen estämiseksi porsliinikupista.
Siis kumpaankin maito vaahdotetaan - cappuccinoon vain enemmän tavaraa. Ja enemmän kahvia.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin sitä espressoa nautitaan jo lounaalla - ei sen jälkeen.Siis korjaus edelliseen:
"Caffellattessa on neljännes kahvia ja loppu..."
Meinasi mennä todella latteen puolelle ja muuttua maidoksi koko homma.
- verrata
Pidän molemmista, lattea tulee syystä tai toisesta juotua enemmän ja eri versioita.
- on kyllä
kamalaa äimää litkua. Minä juon vain mustaa espressoa.
- .....
en kehtaa pilata hyvää espressoa maidolla. maito: yök!
Kylläpä sitä ollaan puhdasoppisia! Olen elämäni aikana juonut muutamia tuhansia espressokupillisia ja niistä on ollut ehkä kolmannes kelvollisia. Toisaalta ei ne loputkaan olisi maidolla paremmiksi muuttuneet.
Tähän mennessä parhaat espressot olen saanut/tehnyt Nespresso-koneella, mikä on aika ihmeellistä kun kyseessä on Nestlen - siis lue: Nesacafen "isän" - keksintö ja aika teollinen sellainen.
Siis - en minäkään "hyvään espressoon" maitoa tarvitse - caffellatte ja cappuccino ovatkin eri juomia. Kahvin maailma on suuri ja ihmeellinen - jatkakaahan siitä espressovaiheesta vain rohkeasti eteenpäin. Kyllä se ajan kanssa ja iän karttuessa lähtee!- ......
crudo kirjoitti:
Kylläpä sitä ollaan puhdasoppisia! Olen elämäni aikana juonut muutamia tuhansia espressokupillisia ja niistä on ollut ehkä kolmannes kelvollisia. Toisaalta ei ne loputkaan olisi maidolla paremmiksi muuttuneet.
Tähän mennessä parhaat espressot olen saanut/tehnyt Nespresso-koneella, mikä on aika ihmeellistä kun kyseessä on Nestlen - siis lue: Nesacafen "isän" - keksintö ja aika teollinen sellainen.
Siis - en minäkään "hyvään espressoon" maitoa tarvitse - caffellatte ja cappuccino ovatkin eri juomia. Kahvin maailma on suuri ja ihmeellinen - jatkakaahan siitä espressovaiheesta vain rohkeasti eteenpäin. Kyllä se ajan kanssa ja iän karttuessa lähtee!en minä puhdasoppisuudesta välitä hiukkaakaan. maito vain maistuu niin kertakaikkisen pahalta.
- latte on latteaa
Ja myös cafe au lait on makuuni, siinä kun on suhteessa kahvia ja maitoa yhtä paljon kumpaakin, kahvi tosin ei espresson voimakkuutta mutta vahvaa.
- jeeje
LATTE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821389Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661185Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2121180Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2011171Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103993Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍128881Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123788- 77755