Ajatuksia luomisesta

maa_tiainen

Lainausmerkeissä viittauksia erään kirjoittajan käsityksiin luomisesta.

Luotiinko/luodaanko kaikki tyhjiöstä (lähes olemattomuudesta)?:

"Minun järkeni taas, aivan oikeaan osuen, neuvoi minua, että jos tahdoin ajatella jotakin kokonaan muodotonta, minun täytyi poistaa ajatukseni esineestä viimeisetkin muodon rippeet. Mutta se oli minulle mahdotonta. Sillä
pikemminkin ajattelin sen, millä ei ollut mitään muotoa, olemattomaksi, kuin ajattelin, että muotoillun ja olemattoman välillä olisi jotakin, joka ei olisi muotoiltua eikä olematonta ja joka muodottomana olisi melkein samaa kuin ei mitään."

Ajan syntyminen:

"Mutta maa, jonka olit tehnyt, oli muodotonta ainetta, sillä se oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä. Ja tästä tyhjästä ja autiosta maasta , tästä muodottomasta, tästä miltei olemattomasta Sinä olit tekevä kaiken sen, mikä muodostaa maailman, mutta muuttuvaisen maailman; sillä muuttuvainen se on, ja siinä voidaan havaita ja laskea aikoja. Ajat näet syntyivät olioiden muutoksista, vaihteluista
ja käänteistä, joiden pohjana ja perustana on tuo autio ja tyhjä maa."

Yksinkertainen fraktaalijärjestys:

"Ja se mitä tapahtuu koko laulussa, tapahtuu myös sen kaikissa yksityisissä tavuissakin. Samaa tapahtuu jokaisessa laajemmassa toiminnassa, josta tuo laulu ehkä on osa, samoin koko ihmiselämässä, jonka osia kaikki ihmisen teot ovat, niin myös koko ihmissuvun historiassa, josta jokainen ihmiselämä on vain osa."

Hengen ulottuvuus:

"Siksipä minusta tuntuukin siltä, että aika on ulottuvuutta; mutta minkä ulottuvuutta, sitä en tiedä; ja ihmeellistä on, jollei se ole itsensä hengen ulottuvuutta."

Onko näkyvä maailmankaikkeutemme vain häviävän pieni osa näkymättömiä toisiinsa yhteydessä olevia maailmankaikkeuksia (hengen ulottuvuuksia)?

http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=519&vl=

Arvatkaa kenen kirjoituksia lainasin.

2

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maa_tiainen

Lainausmerkeissä olleen tekstin oli kirjoittanut kirkkoisä Augustinus vuoden 400 paikkeilla teoksessaan Tunnustukset. Kirjassa on paljon, paljon muutakin mielenkiintoista. Loistava teos, kannattaa lukea! Erityisesti aikaa pohditaan ansiokkaasti. Luominenkaan ei tainnut hänen mukaansa tapahtua aivan totutulla tavalla vaan kaikki luotiin kerralla. Tulee mieleen monimaailmatulkinta, jossa kaikki mahdolliset menneisyydet ja kaikki mahdolliset tulevaisuudet ovat olemassa (ainakin virtuaalisesti?).

• maa_tiainen

Lisäys edelliseen:

http://meche.mit.edu/documents/slloyd_deutsch_debate.pdf

Seth Lloyd:

"But the very fact that the quantum computer gives us an answer that depends on all the branches at once means that the universe has not really split: Those branches were part of our world, not of other worlds!"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2356
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      828
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      722
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe