mökin katto vuotaa, myyjän vastuu

-hörhelö-

Ostettiin reilu vuosi sitten kesämökki. Suullisesti kysyin mökkiä katsoessani, että vuotaako katto tai varaston katto. Vastaus oli ei vuoda kumpikaan. Kauppakirjat kirjoitettiin ja kauppakirjaan oli muotoiltu jotenkin "myydään sen hetkisessä kunnossa" joka tietenkin minun järjellä sanoo, että myyjälle ei jää paljonkaan korvausvelvollisuutta.

Nyt viime kesänä, kovan sateen aikana huomasin, että katto vuotaa terassin kohdalta ja aika paljon tiputtelikin. Samoin liiterin katto vuotaa. Kysymys siis kuuluu, että onko myyjä korvausvelvollinen vaikka mökki myytiin myyntihetken kunnossa? Katto on ihan takuulla vuotanut jo aiemmin, koska laudat on vähän lahon näköiset. Eli suullisesti he valehtelivat, ettei katto ole vuotanut.

8

3528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakennustarkasta S. Arkki

Käynyt katsomassa ko. kiinteistöä sateella?

• hjgkhl

Kaikki käyettyhän myydään "sellaisena kuin se on", jos muusta ei ole sovittu. Myyjä kyllä vastaa katon vuodosta, edellytyksin että:
      1) on tiennyt siitä (ja näin voidaan myös objektiivisesti olettaa)
      2) vaikkei olisi tiennyt, niin vastaa vuodosta jos virhe on merkittävä (yleensä tarkoittaa että korjauskustannukset on vähintään 4-10 % kauppahinnasta)
      3) kummassakin tapauksessa sinä et ole saanut tietää tai epäillä asiaa.

Muutenkin kiinteistökaupassa käytetään paljon ympäripyöreitä ilmauksia kunnosta sun muusta, joilla ei paljon ole painoa niiden ympäripyöreyden vuoksi.

• virhe...

Kese on kiinteistönkaupan piilevästä virheestä jota ei voi normaalissa silmämääräisessä tarkastuksessa havaita, joten myyjällä on vastuu virheestä 5 vuotta kaupanteosta, etenkin kun on jo vuotanut aiemminkin. Ota ensiksi yhteyttä myyjään ja pyydä korvaamaan tai korvaamaan.

• -hörhelö-

Kiitos kiitos vinkeistä. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, että kauppasopimuksessa esim. lukee mökin kunnon olleen "tyydyttävä". Mökin myyntihinta muuten oli 15000 eur (tontti oli erikseen, tai siis kyseessä oli minun omistama tontti, jolla kyseinen mökki oli). Eli kyseessä ei ollut mitenkään iso kauppasumma.

Myyjän kanssa ei vaan oikein olla väleissä, kun kyseessä on eräs riitaisa sukulainen, joten mehevä riita taitaa olla tuossa.

• qwertyu
        -hörhelö- kirjoitti:

Kiitos kiitos vinkeistä. Sillä ei siis ole mitään merkitystä, että kauppasopimuksessa esim. lukee mökin kunnon olleen "tyydyttävä". Mökin myyntihinta muuten oli 15000 eur (tontti oli erikseen, tai siis kyseessä oli minun omistama tontti, jolla kyseinen mökki oli). Eli kyseessä ei ollut mitenkään iso kauppasumma.

Myyjän kanssa ei vaan oikein olla väleissä, kun kyseessä on eräs riitaisa sukulainen, joten mehevä riita taitaa olla tuossa.

Eli maata ei myyty eikä asunto-osakkeita? Sittenpä ei taida maakaari eikä asuntokauppalaki koskea teidän kauppaanne, vaan mennään ihan irtaimenkaupan sääntöjen mukaan. Taitaa mennä kauppalain mukaan, ja sitä lakia en lähde kommentoimaan.

• keke...
        qwertyu kirjoitti:

Eli maata ei myyty eikä asunto-osakkeita? Sittenpä ei taida maakaari eikä asuntokauppalaki koskea teidän kauppaanne, vaan mennään ihan irtaimenkaupan sääntöjen mukaan. Taitaa mennä kauppalain mukaan, ja sitä lakia en lähde kommentoimaan.

Mikähän ero sillä sitten on tähän kattoasiaan?

Mökkikaupan yhteydessä tuon mökkitontin vuokrasopimus irtisanottiin ja hallintaoikeus siirtyi takaisin minun nimiin. Eli en sinänsä ostanut kiinteistöä vaan pelkät rakennukset.

Tavasin vielä uudelleen tuon kauppakirjan sisällöin. Eli sinne on muotoiltu lause "vuokramies/rakennusten omistaja ei vastaa rakennuksien ikään tai kuntoon verrattuna tavanomaisesta rakennusmateriaalien, pinnoitteiden tai kalusteiden kulumisesta tai virheistä" eli ei sitä nyt ihan niillä sanoin oltu muotoiltu että myydään sen hetkisessä kunnossa. Jotenkin minun järki sanoisi tässä asiassa, ettei myyjällä ole korvausvelvollisuutta, mutta toivottavasti olen väärässä. Tosiaan 2 rakennuksen katot vuotavat ja myyjän mukaan kattojen piti olla vuotamattomia.

• ......
        keke... kirjoitti:

Mikähän ero sillä sitten on tähän kattoasiaan?

Mökkikaupan yhteydessä tuon mökkitontin vuokrasopimus irtisanottiin ja hallintaoikeus siirtyi takaisin minun nimiin. Eli en sinänsä ostanut kiinteistöä vaan pelkät rakennukset.

Tavasin vielä uudelleen tuon kauppakirjan sisällöin. Eli sinne on muotoiltu lause "vuokramies/rakennusten omistaja ei vastaa rakennuksien ikään tai kuntoon verrattuna tavanomaisesta rakennusmateriaalien, pinnoitteiden tai kalusteiden kulumisesta tai virheistä" eli ei sitä nyt ihan niillä sanoin oltu muotoiltu että myydään sen hetkisessä kunnossa. Jotenkin minun järki sanoisi tässä asiassa, ettei myyjällä ole korvausvelvollisuutta, mutta toivottavasti olen väärässä. Tosiaan 2 rakennuksen katot vuotavat ja myyjän mukaan kattojen piti olla vuotamattomia.

tuli väärä nimimerkki, mutta olin siis alkuperäinen

• vastaus=
        ...... kirjoitti:

tuli väärä nimimerkki, mutta olin siis alkuperäinen

painu vittuu valittaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      927
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      75
      754
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe