Epican kylmäkäynti

PPLehto

Onko muilla vastaavia ongelmia, kuin mulla 2-litraisen bensakoneen kanssa (automaattivaihteisto):
- Kone käynnistyy ihan ok.
- Pari sekuntia käynti on ok.
- Yhtäkkiä kierrokset putoaa alle tonnin ja käynti on värisevää ja epätasaisen ontuvaa 1-2 sekunnin ajan
- Kierrokset nousevat taas normaaliksi muutamaksi sekunniksi, kunnes saattaa vielä toisen kerran pudota 1-2 sekunniksi alle tonnin.

Samoin Epicassani on toinen ongelma, joka liittynee edelliseen:
- Käynnistän koneen (ilma sellainen, ettei tarvitse laseja skrapata tms.)
- Lähden pakilla ensin muutaman metrin parkkiruudustani pois.
- Ajan noin 10 metriä kadulle asti (tähän mennessä en välttämättä ole koskenut vielä kaasuun, koska kylmäkäyntikierrokset ovat riittäneet auton kulkuun)
- Kadulla painan kaasua => kierrokset ensin hieman nousevat, kunnes putoavat alle tonnin eli tyhjäkäynnille muutamaksi sekunniksi. Tänä aikana ei kone reagoi kaasuun ollenkaan. Yleensä noin 2-3 sekunnin jälkeen kaasu herää henkiin ja sen jälkeen ei ongelmia enää ole.

Molemmissa tapauksissa, joita esiintyy 75% kylmäkäynnistyksistä, auto on seisonut vähintään yön yli mutta kuitenkaan ilman ei tarvitse olla kylmä. Tätä esiintyi jo kesällä vielä pahempana mutta juuri tehdyssä huollossa tilanne hiukan parani, kun kone ohjelmoitiin uudestaan. Aikaisemmin kylmäkäynti oli yhtä sahaamista...

Onko siis kukaan muu törmännyt tällaisiin ongelmiin? Autollani on ajettu 18tkm ja se on vuoden vanha. Tänään autoni on taas tuon takia huollossa. Saa nähdä, tuleeko kuntoon...

22

4726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PPLehto

      Huollossa taas ohjelmoivat konetta uusiksi. Vaikutus oli taas aika heikko eli heti ensimmäisessä kylmäkäynnistyksessä huollon jälkeen ongelma tuli esille ja myös kolmannella kerralla... Kai sitä täytyy taas tilata huolto, jos vielä ongelma tulee esille.

      • Rolf

        Se on näiden nykyautojen kanssa vaikeata, on senverran monimutkaisia laitteita. Omaa Evandaani korjailtiin kanssa, oli "mystinen hälytysvika" Ei tullut korjaamolla kuntoon, mutta korjaantui sitten itsestään?? Nyt toimii taas moitteettomasti. Pahinta oli, ettei ollut takuu enää voimassa, tietenkin etsivät korjaamossa ilmaiseksikin tätä vikaa, eivät kehdanneet kaikkia tunteja laskuttaa (oli muutakin korjattavaa, jotka korjasivat asiallisesti)
        Sinun myllyssäsi taitaa olla onneksi takuu, toivottavasti saavat kuntoon.


      • PPLehto

        Nyt on auto käynyt ongelman takia jo ainakin neljään kertaa korjaamolla. Tähän mennessä on vaihdettu kaasuläppäkotelo tai joku sinne päin mutta ei muita osia. Muilla kerroilla on vain ohjelmoitu. Ongelmaa esiintyy edelleen. Kone siis käynnistyy hyvin mutta sen jälkeen käynti heittelee siten, että välillä kone käy n. 500k/min niin että koko auto tärisee ja välillä kierrokset ovat normaalit eli hiukan alle kahdentuhannen.

        Eikö edelleenkään kenelläkään muulla ole vastaavaa ongelmaa? Olisi kiva saada vinkkejä, kun huollossa eivät oikein osaa mitään tehdä, kun ei ole vikakoodeja... Seuraavaksi huolto ajatteli vaihtaa moottorin ohjausyksikön.


      • ongelmana?
        PPLehto kirjoitti:

        Nyt on auto käynyt ongelman takia jo ainakin neljään kertaa korjaamolla. Tähän mennessä on vaihdettu kaasuläppäkotelo tai joku sinne päin mutta ei muita osia. Muilla kerroilla on vain ohjelmoitu. Ongelmaa esiintyy edelleen. Kone siis käynnistyy hyvin mutta sen jälkeen käynti heittelee siten, että välillä kone käy n. 500k/min niin että koko auto tärisee ja välillä kierrokset ovat normaalit eli hiukan alle kahdentuhannen.

        Eikö edelleenkään kenelläkään muulla ole vastaavaa ongelmaa? Olisi kiva saada vinkkejä, kun huollossa eivät oikein osaa mitään tehdä, kun ei ole vikakoodeja... Seuraavaksi huolto ajatteli vaihtaa moottorin ohjausyksikön.

        Onko matkapuhelin päällä ja lähellä kojelautaa?


      • PPLehto
        ongelmana? kirjoitti:

        Onko matkapuhelin päällä ja lähellä kojelautaa?

        Kännykkä on yleensä taskussa eli ei kauhean lähellä kojelautaa. Tämän ongelman syyksi epäillään väärään paikkaan asennettua moottorilämmitintä. Moottorilämmitin on asennettu ylävesiputkeen ja aika outoon paikkaan. Ensi viikon pe se pitäisi joko siirtää parempaan paikkaan tai vaihtaa kokonaan lohkon kylkeen asennettavaan malliin. Saa nähdä, onko siitä apua...


      • PPLehto
        PPLehto kirjoitti:

        Kännykkä on yleensä taskussa eli ei kauhean lähellä kojelautaa. Tämän ongelman syyksi epäillään väärään paikkaan asennettua moottorilämmitintä. Moottorilämmitin on asennettu ylävesiputkeen ja aika outoon paikkaan. Ensi viikon pe se pitäisi joko siirtää parempaan paikkaan tai vaihtaa kokonaan lohkon kylkeen asennettavaan malliin. Saa nähdä, onko siitä apua...

        Nyt on ainakin 13 korjaamokäyntiä kahdella eri korjaamolla jo takana 2,5 vuoden aikana. Takuu on loppumassa ja vika edelleen olemassa eli moottorilämmittimen vaihtaminen ei auttanut. Muutamia (vain muutamia) osia on vaihdettu mutta kun vikakoodeja ei ole, ei ketään korjaaminen kiinnosta ilmeisesti osaamisen puutteen takia. Onko kenelläkään edelleenkään vastaavia ongelmia, joista saisi vinkkejä ongelman selvittämiseen? Kyllä Epican omistaminen on hieno asia ;)
        Lopullista hajoamista odotellen...


    • Nubira05

      Nibirastani katosi keväällä tyhjäkäynti eikä Metro Auto löytänyt vikaa. Paikallinen Pösöhuolto keksi vaihtaa siihen Pösön tyhjäkäyntimoottorin ja vika oli siinä. Alkuoireet olivat vähän saman suuntaiset. Kilometrejä oli takana noin 50 tuhatta - ja automaatti on tämäkin. Tsekkautapa huviksesi.

      • PPLehto

        Eipä tarvitse enää murehtia asiaa, kun vaihdoin huoltojen osaamattomuuteen kyllästyneenä autoa. Kun joskus Kalossista aika jättää, tuskin enää Chevrolettia meidän perheeseen tulee. Sen verran paljon (omituisia) vikoja on kolmessa Daewoo/Chevrolet-autoissa ollut...


      • Erkki!
        PPLehto kirjoitti:

        Eipä tarvitse enää murehtia asiaa, kun vaihdoin huoltojen osaamattomuuteen kyllästyneenä autoa. Kun joskus Kalossista aika jättää, tuskin enää Chevrolettia meidän perheeseen tulee. Sen verran paljon (omituisia) vikoja on kolmessa Daewoo/Chevrolet-autoissa ollut...

        Epicassa ei ole ollut mitään vikoja ja ollaan tosi tyytyväisiä rengasmelua likuunottamatta.


      • jokumuu.
        Erkki! kirjoitti:

        Epicassa ei ole ollut mitään vikoja ja ollaan tosi tyytyväisiä rengasmelua likuunottamatta.

        -07 Epica dieselin mittarissa nyt 195 tuhatta. Takuuna vaihdettiin etuovien väljät saranat ja maalattiin takakontin kansi joka oli alkanut ruostua "kromi"listan alta. Takaa kuuluu kanttikiveä ylittäessä kolahdus mutta missään ei kuulemma ole väljää, en ole viitsinyt vielä itse tutkia. Hehkuista saattaa olla osa pimeänä, en ole vielä joutanut mittailemaan.

        Ihan se on peli jos ei lasketa rengasmelua ja yllättävän suurta naftankulutusta, seka-ajossa 7,5-8,5 litraa sadalla. Muita miinuksia ylitehostettu ohjaus ja isoksi autoksi tietynlainen heppoisuus, esmes ovien sulkeutumisesta tuleva ääni tuo mieleen kymmenvuotiaan Corollan. Plussia taas kattava varustelu, mukava kuskin penkki (apparin penkki taas on vähemmän mukava, istuinosan kallistussäätö puuttuu), riittävä suorituskyky ja kaikkinainen toimivuus.


      • V8
        PPLehto kirjoitti:

        Eipä tarvitse enää murehtia asiaa, kun vaihdoin huoltojen osaamattomuuteen kyllästyneenä autoa. Kun joskus Kalossista aika jättää, tuskin enää Chevrolettia meidän perheeseen tulee. Sen verran paljon (omituisia) vikoja on kolmessa Daewoo/Chevrolet-autoissa ollut...

        Ööö tota et sinä ole vielä omistanutkaan CHEVROLETTIA, hilaat mielesi 90 luvulle tai pitemmälle = CHEVROLET.

        2000 ja ---> on kiina korea ym ym jne Chevroletin merkki pitäs poistaa niistä autoista!!!!!!!


    • Nyt hyvä

      Mulla on runsaan vuoden vanha Epica ja oli samat ongelmat. Eli käynnistyi huonosti kylmänä ja meinas tukehtua liikkeelle lähdössä. Käytin tossa joulukuussa vuosihuollossa ja sanoin noista ongelmista.
      Sähkömies ajoi uuden ohjelman autoon..ilmeisesti korean säädöt ei oikein pelitä näillä leveysasteilla.
      Mutta kuitenkin autosta tuli aivan erillainen. Lähtee käymään kovastakin pakkasesta kuin palmun alta (ei enää meinaa sammahtaa). Bensankulutus tippui 2 litraa satasella. Keskikulutus ennen 11 nyt 9. Vääntöäkin tuli huomattavasti keskikierroksilla enemmän. Ennen oli semmoinen että piti painaa kaasu pohjaan ennen kuin lähti kunnolla kiihtymään.

    • gm

      ylijäämä tekniikkaa, itellä ollu puolikymmentä erilaista 90-2000 opelia samoja ongelmia on .

      • jokumuu.

        Tuo Epican kaksilitrainen bensakone on suora kuutonen jolla ei ole mitään tekemistä Ooppelin moottoreiden kanssa.

        Evandassa ollut kaksilitrainen oli sitten toinen juttu.


      • gm
        jokumuu. kirjoitti:

        Tuo Epican kaksilitrainen bensakone on suora kuutonen jolla ei ole mitään tekemistä Ooppelin moottoreiden kanssa.

        Evandassa ollut kaksilitrainen oli sitten toinen juttu.

        evandaa ja nubiraa...sorryyy


      • tuner68
        gm kirjoitti:

        evandaa ja nubiraa...sorryyy

        kyllä se chevy on chevy.Se on sama missä se kasataan.tehdäänhän antarakin koreassa.Eikö se sit olekkaan opel?tai mitsut joita tehdää euroopassa(hollannissa)volvo v50/ford fokus sekasikiöt
        eli osta volvo niin saat samalla fordin.eikö skoda olekkaan enää skoda vaan köyhän miehen audi/vw.
        eli onko nyt niin että saksalaiset pitäis tehdä saksassa ja jenkit jenkeissä ja japanilaiset japanissa.
        Fiskarssin tuotteetkaan ei ole onää kotimaisia kun niistäkin osa tehdään esim kiinassa.


      • ?????????????!
        tuner68 kirjoitti:

        kyllä se chevy on chevy.Se on sama missä se kasataan.tehdäänhän antarakin koreassa.Eikö se sit olekkaan opel?tai mitsut joita tehdää euroopassa(hollannissa)volvo v50/ford fokus sekasikiöt
        eli osta volvo niin saat samalla fordin.eikö skoda olekkaan enää skoda vaan köyhän miehen audi/vw.
        eli onko nyt niin että saksalaiset pitäis tehdä saksassa ja jenkit jenkeissä ja japanilaiset japanissa.
        Fiskarssin tuotteetkaan ei ole onää kotimaisia kun niistäkin osa tehdään esim kiinassa.

        JUURI NÄIN, KIRJOITAT ASIAA!!!


      • Chevyqa
        ?????????????! kirjoitti:

        JUURI NÄIN, KIRJOITAT ASIAA!!!

        Minulla oli VW ja käynti oli samanlainen heti uudesta alkaen jos oli kylmä ilma tai kostea ilma niin ei ottanut kone kierroksia. Epica toimii hyvin, kun antaa koneen käydä minuutin pari ja lähtee liikenteeseen. Asiasta mainitaan käyttöohje kirjassa turbo ei pyöri kunnolla, kun öljyt on kylmät.


      • Acipe
        Chevyqa kirjoitti:

        Minulla oli VW ja käynti oli samanlainen heti uudesta alkaen jos oli kylmä ilma tai kostea ilma niin ei ottanut kone kierroksia. Epica toimii hyvin, kun antaa koneen käydä minuutin pari ja lähtee liikenteeseen. Asiasta mainitaan käyttöohje kirjassa turbo ei pyöri kunnolla, kun öljyt on kylmät.

        Epican 2 litran bensakoneessa ei ole turboa.


    • aito shevy

      jotenki karkaa aiheesta nää teijän keskustelut. herätkää immeiset!

    • juppana3

      epicassa on cunsanin tehtaalla etelä-koreassa valm,bensiini moottori ja se on ketjukone ja suora kuutonen joko 2.0 tai 2.5 joka itselläni.ja ei mitään vikoja 107 thkm.jota ihmetelleet jopa muissakin autoliikkeissä ps.vert.vw bmv ja muut eurooppal.romut tänä päivänä.

    • Johnny 2013

      Epica on toiminut loistavasti jo viisi vuotta! Pelkät vuosihuollot ja ei kun menox.. Tilava auto on ollunna meitin viisihenkiselle perheelle eikä se kallein...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe