ELLENSAAPTTI
Ensin lainaus Paavalilta, sitten Whitelta. Valitkaa, kumpaa haluatte uskoa:
"ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kol 2:14.
ELLEN SAPATTIA ...
"Kaikkin Pyhimmässä minä näin arkin --- Arkissa oli kultainen manna-astia, Aaronin lehteen puhjennut sauva ja kivitaulut, jotka oli taitettu yhteen kuin kirja.
Jeesus avasi ne ja minä näin silloin kymmenen käskyä kirjoitettuna niihin Jumalan sormella. Ensimmäisessä taulussa oli neljä ja toisessa kuusi.
Neljä ensimmäisessä taulussa loistivat enemmän kuin toiset kuusi.
Mutta neljäs (Sapattikäsky) loisti yli muiden; sillä Sapatti oli asetettu erilleen pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi.
Pyhä Sapatti näytti loistavalta – sen ympäröi loistava sädekehä.
Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille."
(James White, A Word to the “Little Flock”. 1847 s. 18)"
2.12. adventtikahvit!
ELLENSAPATTI
3
192
Vastaukset
- Jo Riittää
Sapatin halventaminen: Olettepa re kunnon ristityt laittaneet Jeesuksen antaman sapatinkin pilkkanne kohteeksi! Tämä ilmaisee kuka on teidän ihan oikea Jumalanne. Eikö se sana sano, että jopa Jumalan pilkallakin on oma rajansa.
Rakastaako Jeesus itsensä ja omien asetustensa Pilkkaajia???????? White oli julkea esittäessään väitteensä:
Neljä ensimmäisessä taulussa loistivat enemmän kuin toiset kuusi.
Mutta neljäs (Sapattikäsky) loisti yli muiden; sillä Sapatti oli asetettu erilleen pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi.
Pyhä Sapatti näytti loistavalta – sen ympäröi loistava sädekehä.
Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille."
Hän ei voinut olla täysin tietämätön siitä, mitä Raamatussa kirjoitetaan asiasta. Itse asiassa hänen täytyi tuntea kirjoitus kyetäkseen väittämään sitä vastaan. Hän oli Saatanan asialla vääristellessään Jumalan Sanaa.
Raamattu opettaa asiasta näin:
"...ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin..."
Kol. 2:14- Seraja-m55
Raamattu puhuu vain Herran Sapatista lain käskyyn perustuen, joten pilkkaamisellesi ei löydy mitään raamatullisia perusteita. Perusteet löytyvät vain Raamatulle vieraasta hengestä.
Viittauksesi Kol. 2:14 kohtaan on täällä lukemattomat kerrat käsitelty ja myös omalta osaltani, mutta käsiteltäköön se taas kerran.
Kun vertaat Kol. 2:14 mainintaa "kirjoituksesta säädöksineen, joka oli meitä vastaan" 5. Moos. 31:26, niin havaitset, että Paavali tarkoittaa tuolla ristille naulitulla kirjallisella säädöskokoelmalla vain ja nimenomaan tuota erityista "Mooseksen lain kirjaa", jota säilytettiin 5. Moos. 31:26 mukaan lain arkin SIVULLA, kun taas Jumalan lain tauluja säilytettiin lain arkin SISÄLLÄ.
Ja näin ymmärrettynä on vain täysin johdonmukaista, että tuo Mooseksen lain seremonialaki, jonka tuo Mooseksen lain kirja piti sisällään, lakkasi olemasta voimassa kun Jeesus kuoli ristillä. Silloinhan seremonialain vertauskuvallisten säädöksien ja uhrien vastakuva toteutui ja teki vertauskuvat tarpeettomiksi.
Sensijaan Jumalan lakia ei missään tapauksessa naulittu ristille. Se on ikuisesti voimassa. Se on Jumalan valtakunnan perustuslaki ja Jumalan luonteen kuva.
Voidaankin todeta, että siksi Jeesuksen piti ihmiskunnan pelastukseksi kärsimän ristinkuoleman, koska Jumalan lakia ei voitu muuttaa eikä poistaa.
On kuitenkin huomattava Jumalan lain suhteen se, että sen pitäminen ei pelasta eikä siis siihen voida pelastustamme perustaa miltään osin.
Lain pitämisemme voi siis toteutua vain armon ja anteeksiantamuksen kautta Jeesuksen veriuhriin perustuen.
Pelkään kuitenkin, että on kadottava synti loppuun asti opettaa laittomuutta eli että Jumalan laki ei enää olisi voimassa. Pyhä Henki ei tue sellaista harhaoppia koskaan!
Sitten vielä tuosta, miten E. Whitelle näytettiin taivaassa oleva liiton arkki ja sen sisältö eli ne alkuperäiset Jumalan lain taulut, joissa TOTTAKAI on lepopäiväkäsky eli sapattikäsky yhtenä käskynä kuten niissäkin lain tauluissa, jotka Jumala kirjoitti omalla sormellaan ja antoi Moosekselle, ks. 2.Moos. 20:8 - 11.
Tämän taivaallisen arkin olemassaolon toditaa se Jumalan enkeli, joka ilmestyi Johannekselle Patmos-saarella näin: "Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja HÄNEN LIITTONSA ARKKI NÄKYI HÄNEN TEMPPELISSÄÄN, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita." Ilm. 11:19
Se, miksi tuon taivaallisen lain sapattikäsky näytti loistavan kirkkaammin kuin muut käskyt, voidaan ymmärtää siten, että se on ainut todella evankelisluonteinen käsky. Vapauttaahan se meidät kaikki ihmiset kaikista omista teoistamme Jumalan pyhittämän ja siunaaman sapatin ajaksi ja näin tarjoaa meille tilaisuuden hiljentyä tutkimaan syvemmin Jumalan suuria tekoja niin luomisessa kuin lunastuksessa ja kaikessa, millä hän on meitä siunannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091175
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116998- 125906
- 93749
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72501