Käsitteenä mielestäni aika epämääräinen keskustelupalstoja ajatellen nimimerkiltä nimimerkille, koska ei varsinaisesti tiedetä tai tunneta kohdetta, jolloin on helppo väsätä henkisesti tai loukkaavasti osoitettu kirjoitus nimimerkille ja se ei yleensä johda syytetoimiin, jos vertaa tunnistettuun kohteeseen olevaan kirjoitukseen ja esimerkiksi Susan Kurosen tapaukseen.
Pointtini on siinä, että hämärtyykö netissä käytöstavat, ihmiskuva ja onko tämänlaatuinen piilokeskustelu enää terveellä pohjalla moraalisesti, eli höltyykö ihmiskäsitys arvottomaksi tai halpamaiseksi, kun istutaan koneen takana. Jälkipyykkiä törkeyksistä ei yleensä seuraa ja nimimerkillinen selviää korkeintaan banni rangaistuksella tai tekstin poistamisella.
Antaako netti mielestäsi erivapauden sananvapaudelle ja meneekö se yleisen moraalikäsityksen ja suhteellisuuden tajun yli ?
Sananvapaus ja meneekö se yli netissä?
45
2260
Vastaukset
- MENE!
Ensimmäinen yli pitkä lauseesi on sen laatuinen sanomaltaan ettei meikäläinen siitä selvää saa.
Kirjoituksestasi kuitenkin henkii selvä sensuurimentaliteetti.
Älä rakenna tästä itsellesi ongelmaa. Eihän sinua pakoteta tämänlaatuiseen "piilokeskusteluun.
"Sananvapauden erivapaus" on jo käsitteenä mahdoton!
Aloituksesi perustuu aivan selvästi jo poistetun ketjun yhteen viestiin missä lupasin tarkistaa ennekkoluulojeni tasoa ja suuntaa.
*Jos annamme sensuurille pikkusormen, se vie kohta koko käden!*ei ole muuta sanomista, että käytät netin suomaa piiloa hyväksesi ja voisit lukea huolella aloitukseni, jos löytäisit vaikka itsesi sieltä.
- !!!
Mettäläinen kirjoitti:
ei ole muuta sanomista, että käytät netin suomaa piiloa hyväksesi ja voisit lukea huolella aloitukseni, jos löytäisit vaikka itsesi sieltä.
Hämärtyykö netissä käytöstavat?
- sananvapaus
Mettäläinen kirjoitti:
ei ole muuta sanomista, että käytät netin suomaa piiloa hyväksesi ja voisit lukea huolella aloitukseni, jos löytäisit vaikka itsesi sieltä.
kuten myös sanalla vapaus, molemmilla tehdään tiettäväksi ja ymmärrettäväksi, että ei ole rajoituksia.
Täällä netissä on paljon asioita, joista ei saa puhua, vaikka se sananvapaus on olemassa.
Se siitä, mitä närisemistä siinä on, lue säännöt.
P.s. En ole ed.vastaaja.
- mietiskelijä..
Kaikki näyttää hämärtyvän, kasvottomuus ja ikään kuin piilossa olo antaa joillekin vapautta laukoa ihan mitä vaan. Olen varma, etteivät he oikeasti puhu kenellekään samalla tavalla. Täällä on helppo olla "rohkea". Olisikohan näillä törkeyksien latelijoilla livessä pupu pöksyssä, siellä ei uskalleta juuta ei jaata sanoa, mutta nettiin on helppo tulla uhoamaan. Kuka tietää, minä en, kunhan arvelen.
Sananvapauteen liittyy aina vastuu, sen tuntuu moni unohtavan. Olisikohan tämä nettikulttuuri vielä niin uutta, että monikaan ei miellä oikeaksi kanssa käymiseksi, vaan luulee tuuleen huutelevansa? Oppimista näyttää olevan, joskohan kouluissa alkaisivat opettaa nettikäyttäytymistä. Ja kursseja järjestää aikuisille. :)mainita aloituksessani, että sananvapaus ei tarkoita kirjaimellisesti sitä, eli vastuu ja yhteisesti hyväksytyt pelisäännöt rajaa sitä.
- mietiskelijä..
Mettäläinen kirjoitti:
mainita aloituksessani, että sananvapaus ei tarkoita kirjaimellisesti sitä, eli vastuu ja yhteisesti hyväksytyt pelisäännöt rajaa sitä.
sinun sen tietävän, mutta kaikki ei sitä miellä, vaan heille sananvapaus on juuri sitä että saa laukoa mitä vaan ajattelematta seurauksia. Ja täällähän se on helppoa, kasvottomana.
Sitten ihmetellään, jos joku loukkaantuu ja sanotaan; "tämähän vain virtuaalia, ei pidä ottaa vakavasti, miksi olet täällä, jos et kestä sanomista."
Ikään kuin emme olisi ihmisiä ollenkaan, vain jotain tunteettomia koneita naputtelemassa mitä sattuu. Syyllistetään inhimillisyydestä, tunteista ja jättäydytään ulkopuolelle oikeasta kohtaamisesta, ei olla kuin ihminen ihmiselle. Tämä on yhtä lailla kanssakäymistä kuin livekin, käytöstavat, jos niitä on, olisi hyvä muistaa täälläkin. mietiskelijä.. kirjoitti:
sinun sen tietävän, mutta kaikki ei sitä miellä, vaan heille sananvapaus on juuri sitä että saa laukoa mitä vaan ajattelematta seurauksia. Ja täällähän se on helppoa, kasvottomana.
Sitten ihmetellään, jos joku loukkaantuu ja sanotaan; "tämähän vain virtuaalia, ei pidä ottaa vakavasti, miksi olet täällä, jos et kestä sanomista."
Ikään kuin emme olisi ihmisiä ollenkaan, vain jotain tunteettomia koneita naputtelemassa mitä sattuu. Syyllistetään inhimillisyydestä, tunteista ja jättäydytään ulkopuolelle oikeasta kohtaamisesta, ei olla kuin ihminen ihmiselle. Tämä on yhtä lailla kanssakäymistä kuin livekin, käytöstavat, jos niitä on, olisi hyvä muistaa täälläkin.siltä, että ollaan samalla aaltopituudella ja vastineesi vahvistaa vain omaa käsitystäni tästä ihmeellisestä netti maailmasta.
- mietiskelijä..
Mettäläinen kirjoitti:
siltä, että ollaan samalla aaltopituudella ja vastineesi vahvistaa vain omaa käsitystäni tästä ihmeellisestä netti maailmasta.
että edes joku ajattelee samalla tavalla. Aika yksin näitten ajatusten kanssa täällä saa olla, välillä tuntee itsensä oudoksi, mutta mitä siitä.
Onneksi täällä helposti tunnistaa, kuka on aidosti mukana, kuka taas pönkittämässä itsetuntoaan ilkeilyllä. Vaikka ilmeet puuttuvat, niin kyllä sanoissa on voimaa ja ne välittävät yllättävän paljon asiaa, jos ymmärrys pelaa. Toki väärinkäsityksiä tulee, mutta niitä tulee ihan kasvokkainkin. Kiitos sinulle, olet niitä helmiä, joita täällä aika ajoin löytyy. :) mietiskelijä.. kirjoitti:
että edes joku ajattelee samalla tavalla. Aika yksin näitten ajatusten kanssa täällä saa olla, välillä tuntee itsensä oudoksi, mutta mitä siitä.
Onneksi täällä helposti tunnistaa, kuka on aidosti mukana, kuka taas pönkittämässä itsetuntoaan ilkeilyllä. Vaikka ilmeet puuttuvat, niin kyllä sanoissa on voimaa ja ne välittävät yllättävän paljon asiaa, jos ymmärrys pelaa. Toki väärinkäsityksiä tulee, mutta niitä tulee ihan kasvokkainkin. Kiitos sinulle, olet niitä helmiä, joita täällä aika ajoin löytyy. :)kohteliaisuudesta ja sinunlaisia tämä palsta kaipaa myös.
ps. täytyy poistua ja hyvää päivänjatkoa.- se tarttuu
Mettäläinen kirjoitti:
kohteliaisuudesta ja sinunlaisia tämä palsta kaipaa myös.
ps. täytyy poistua ja hyvää päivänjatkoa.Sehän tuli kuin mies -57 suusta.
- mietiskelijä..
Mettäläinen kirjoitti:
kohteliaisuudesta ja sinunlaisia tämä palsta kaipaa myös.
ps. täytyy poistua ja hyvää päivänjatkoa.päivänjatkoa Sinullekin ja kiitos kauniista sanoistasi. Hauskaa pikkujoulua. :)
- häiriökö?
mietiskelijä.. kirjoitti:
päivänjatkoa Sinullekin ja kiitos kauniista sanoistasi. Hauskaa pikkujoulua. :)
Kirjoitat nimmarisi melkein oikei, mutta vain melkein.
se tarttuu kirjoitti:
Sehän tuli kuin mies -57 suusta.
että Mettis joskus lirkutteleekin:))
- Angel of The Morning N
Minä olen varovaisempi täällä kuin live-elämässä siksi, että en näe kirjoittajan katsetta ja eleitä enkä kuule ääntä, jotka ovat kommunikoinnissa merkittävämpiä kuin sanat.
Minusta se on itsestään selvää, että täällä syntyy kommunikointivirheitä ja oletan, että aikuiset ihmiset jotka tähän leikkiin ryhtyvät, uskaltavat ottaa sen riskin. Voihan täällä rähistä vaikka kuinka paljon, mutta onko sillä mitään merkitystä. Minulle ei juurikaan. Lähiaikoina riitelystä näyttää tulleen enempi itsetarkoitus täällä. Minä olen siirtynyt enempi tuonne Chattiin, koska siellä keskustelu käydään reaaliajassa ja omat jutut voi oikaista heti jos väärinkäsityksiä tulee.olla näinkin päin, mutta osa käyttää piiloaan hyväkseen rehentelemällä ja taas livessä on kusisukassa.
- mies-v57
Tätä päivää sinulle ja iloista mieltä.
Oikeassa olet varmaan chatin suhteen.
Voi sanoa ja oikaista asiat heti ja niin,ettei
toisen tarvitse kysellä,että mitä tarkoitit.
Voit sanoa selko kielellä.
Kyllä siellä aika selvää kieltä käytetäänkin pääasiassa.
Mukavaa iltaa ja iloa.
- hopsula hop
on aika rajoitteista kun sefu kyttää kirjoittajia puskan takaa,eli sivilinikillä hän aikuisia "valvoo".Jotenki vaan käsittämätöntä,siis viälä kerran mikä sananvapaus??
Eihän vankiloitakaan tarvitsisi, jos ei olisi rikollisia. Jostain syystä me kaikki ei osata täällä palstalla käyttäytyä yhteisesti hyväksyttyjen pelisääntöjen mukaan, vaan silloin tarvitaan palstan sheriffiäkin.
itselleen omista tekemisistään. Itsensä kanssahan sitä joutuu loppuelämänsä viettämään. Asiaton kirjoittelu kertoo mielestäni enemmän ihmisestä ja hänen omasta tilanteestaan kuin kirjoituksen kohteeksi joutuneesta.
Mielestäni jokaisella ihmisellä on omat moraalikäsityksensä ja hän noudattaa niitä myös anonyymisti kirjoitellessaan.
Kurjaa, että netissä on myös monenlaisia sairaissa mielissä kehittyneitä uhkia - erityisesti nuorille netinkäyttäjille tai vähemmän terveille ihmisille.
Ainoa mitä voisimme vastuullisina toimijoina tehdä, on asioihin puuttuminen ja yhteydenotot viranomaisiin tms. silloin, kun itse havaitsemme jotain hälyyttävää. Ehkä monet meistä ovat liian arkoja puuttumaan asioihin, jotka eivät suoranaisesti kohdistu itseen tai omaan elämänpiiriin. - Pitäisiköhän tehdä jotain, jotta itse kukin alkaisi kantaa suurempaa yhteisöllistä vastuuta erilaisista asioista?- Orvokki!
Oletpa oikeassa! Allekirjoittanutta uhkailtiin muutama päivä sitten Kauhavalaisella.
esim. tämän palstan kiukuttelut tai jonkin käsittämättömästi täällä kielletyn puheenaiheen ilmestyminen palstalle. Niitä tabuja näyttäisi mielestäni olevan hämmästyttävän paljon, jolloin ihan asiallinenkin keskustelu tuntuu joutuvan jonkun mieleltään ahtaamman ehdottamana sensuurin siivilään.
Varsinaista sensuuria en kannata, mutta suurempaa vastuullisuutta peräänkuuluttaisin.Orvokki! kirjoitti:
Oletpa oikeassa! Allekirjoittanutta uhkailtiin muutama päivä sitten Kauhavalaisella.
Miten selvisit tilanteesta?
Toivottavasti kyseessä oli kauhavalainen ihminen ja leikkimielinen pelottelu eikä puukko ja totinen uhkaus.
- Kaivanto
lentää yhtä vapaasti kuin "elävässäkin elämässä", siitä sheriffit pitävät huolen. Jos haluaa kuulla riitaa, sadattelua, syyttelyä tai kiroilua, voi mennä vaikkapa viikonloppuna sairaalan päivystykseen tai poliisiputkaan kuuntelemaan...
Ei todellakaan tarvitse saamiaan uhkauksia ja syyttelyitä ottaa näillä keskustelusivuilla sen vakavammin, eivätkä ne sen pahempia ole. Jos nyt yleensä sensuurin läpäisevät edes.
Hauskaa pikkujoulua kaikille! - kiike
ainut tapa leikkiä despoottia. Kiike on mieluummin söpö ;)
- mikhaildenisov
jos puskasta huudellaan,siks ma ehdotan etta kaikki kirjautuu ja pysyy sanojensa takana
- Jermuxi tms.
Pysyn eteellenkin sanojeni takana, eli näytön etessä.
- mikhaildenisov
Jermuxi tms. kirjoitti:
Pysyn eteellenkin sanojeni takana, eli näytön etessä.
jos heti kirjottaessas sanot ett se on maa
- moraali
Lukekaa Mettäläisen ja mietiskelijän replikointia.
Ette ole normaaleja jos ei ällötä.- Jermuxi tms..
"Ette ole normaaleja, jos.."
No, asiaan. Olen aina sanonut, etä sellainen pehmolälly, mielistely, pisteiden keruu suck`s. No, tuolla ylempänä on ihan asiaa kyllä, mutta se on vain sellaiseen hali-pusu-pehmonalle-ihanaa päivää sulle-joulupaperiin kiedottu.
Toiset tykkää, jermut ei. - terve taas
Jermuxi tms.. kirjoitti:
No, asiaan. Olen aina sanonut, etä sellainen pehmolälly, mielistely, pisteiden keruu suck`s. No, tuolla ylempänä on ihan asiaa kyllä, mutta se on vain sellaiseen hali-pusu-pehmonalle-ihanaa päivää sulle-joulupaperiin kiedottu.
Toiset tykkää, jermut ei.hali-pusu-namusuku vain jaksat jatkaa aloittamaasi matkaa
- Reilusti
omilla nimimerkeillään esiintyvät, eikä ketään yritetäkään huiputtaa merkkejä vaihtamalla tai välillä puskista huutelemalla. Minusta se on reilua vaikka kuinka yhtä mieltä ovat ja sopuisaa onkin. Enemmän ällöttää kiero kosiskelu jossa vaikka kuinka monta samaan nimimerkkiä latoo vistejä samalle henkilölle. Se on kieroa jota en ymmärrä. Ei yhteisymmärrys ja sopu pilaa tätä palstaa, riidan halu ja halventavat heitot toisten älykkyydestä tai ymmärryksestä/aamulääkkeiden otosta nosta tämän palstantasoa kyllä yhtään.
- mietiskelijä..
Jermuxi tms.. kirjoitti:
Toiset tykkää, jermut ei.Pusi hali ja slurps! Sua on niin kiva nuoleskella ja mielistellä. :) Ja tykkääthän sinä, minä tiedän. :)
- mietiskelijä..
Jäitkö paitsi, voin minä sinuakin halata ja pusutella. Ja mielistelläkin, ei ole se keneltäkään pois, eikä vahingoita maailmaa. Kokeilepa joskus, saatat yllättyä, mitä myönteisyydestä seuraa. Toisin on ilkeys, pahat sanat ja musta mieli. En ole koskaan huomannut niillä mitään voitetun. Jos sinusta on normaalia kivoista sanoista ällöttyä, niin olen pahoillani puolestasi.
- kyllästynyt :P
Minun näköalapaikaltani katsoen nämä keskustelut on merkityksettömiä.
Ei kiihota.
Mitä netin ulkopuolella tapahtuu, on eri asia.
Aivopesua yrittävät joukossa tyhmistyneet ja huomaamattaan pesevät omat aivonsa.
Joukkovoiman käyttö on niin pateettista. - maissi55
Voi, että näin upeat ja ylevät asiat kuin sananvapaus, moraalikäsitykset ja suhteellisuuden tajut,
niin tämmöinen maalaistollukka on pihalla ja heti.
Mutta koen tämän nettikeskustelun vähän niin kuin tuon meidän kylän kyläbaarielämän ennen vanhaan, varsinkin näin perjantai-iltaisin.(eikä ollut mikään essonbaari)
Koko kylän sakki siellä tapasi ja siellä aina tapahtui.
Mustamaija haki pahimmat tapaukset orsille, täällä seriffi karsii pahimmat, ikävimmät ja sääntöjen vastaiset ulos.
Sitten siellä joku sai neniinsä, joku aina haukuttiin, potkittiin ja joku sai selkäänsä. Siellä oli omat kylähullunsa. Yhdessä pöydässä juteltiin linnanjuhlista ja toisessa viikonloppusuunnitelmista. Jossakin pöydässä muisteltiin menneitä ja toisessa puhuttiin tulevaisuudesta. Nurkkapöydässä lempi leiskui, toisessa lässytettiin pehmosia ja lällytettiin. Oli omat kiusaajat ja kiukuttelijat.
Kaikki mahtuivat silti mukaan.
Niinhän täälläkin tehdään, tämä on vain eri "väline". 50 ihmisillä on jo moraali hallussa tai jos ei ole, niin tuskin täällä on enää mitään tehtävissä, kuvittelisin.
Ehkä tämän välineen rajattomuus antaa joillekin ylivoipaisuuden tunteen ja käyttäytyminen ryöpsähtää joskus yli. Unohtaa, että jokaisen kirjoituksen takana on kuitenkin aina ihminen, tunteineen ja tuskineen. Kyllä tavallisella ymmärryksellä varustettu ihminen tajuaa täälläkin vastuunsa. Liika holhoaminen tuntuu vieraalta.
Mielelläni näkisin, että kaikki "kukat" saisivat "kukkia" täälläkin, kuten aikoinaan meidän kyläbaarissakin.- verditti
Hienosti olet asian oivaltanut! Ja vielä osasit pukea sen oikein sanoiksikin.
Tämä kuuluisi ripustaa huoneentauluksi tämän baarin seinälle.
Puheenvuorosi on kertakaikkisen hieno ja kaiken kattava, kaikki huomioiva.
Sanon KIITOS!! ensimmäisen kerran tässä "baarissa."
Ystävällinen ja rauhallinen käytös niin verbaalisissa kuin kirjallisissakin tuotoksissa on minun tapani kommunikoida.
Ilkeämieliset kirjoittelut yritän sivuuttaa provosoitumatta, koska uskoisin että silloin kirjoittajalla on suurimmat ongelmat oman itsensä kanssa.samoin, että ilkeämielisellä kirjoittajila on omia ongelmia mitkä paistaa läpi kirjoituksesta. Vähän vaikea on luokitella provosoivaa kirjottajaa, mutta ehkä hän saa kiksit siitä jos joku menee halpaan.
Välillä tuntuu täällä, että sanoo mitä vain, niin joku käsittää sen aivan päälaelleen tai tulkitsee mielistelyksi yms, mutta otan riskin kaikkien ällö nimittelyiden uhalla ja sanon, että olet miellyttävämpiä kirjoittajia.Mettäläinen kirjoitti:
samoin, että ilkeämielisellä kirjoittajila on omia ongelmia mitkä paistaa läpi kirjoituksesta. Vähän vaikea on luokitella provosoivaa kirjottajaa, mutta ehkä hän saa kiksit siitä jos joku menee halpaan.
Välillä tuntuu täällä, että sanoo mitä vain, niin joku käsittää sen aivan päälaelleen tai tulkitsee mielistelyksi yms, mutta otan riskin kaikkien ällö nimittelyiden uhalla ja sanon, että olet miellyttävämpiä kirjoittajia.Minäkin tykkään sinusta.
miljoona kirjoitti:
Minäkin tykkään sinusta.
sanattomaksi, tykkään minäkin ( hävettää niin kauhiisti tunteilla, mutta näin on totuus)
Mettäläinen kirjoitti:
sanattomaksi, tykkään minäkin ( hävettää niin kauhiisti tunteilla, mutta näin on totuus)
Ei tykkäämistä tarvitse hävetä, sehän on vaan kivaa.
- Ei suomalanen nappaimist;o ...
Jonkun verran olen seurannut naita. keskusteluja .
Ja ikavakseni huomannut etta joillakin tarve purkaa omaa pahaa oloaan muihin, myos pahaa oloa poteviin. Eihan taalla muut keskustele kuin ne joiden asiat ei hyvin. Jos olisivat hyvin, ei aikaa ja tarvetta tallaiseen.ajatelma. Täytyy myöntää omalta kohdin ajateltuna, että väitteessäsi on osittain perääkin. Itse olen vuorotöissä ja aikaa jää tännekin välillä, mutta en osaa sanoa siihen mitään olisiko asiani jotenkin huonosti, että tänne tulisin sitä varten. Tietynlaista tyhjyyttä koen, kun poika muutti kotoa pois ja jäätiin vaimon kanssa kahden ja keskinäiset keskustelut on sitä samaa ja kaipaa vaihtelua, kuten tänne kirjoitteleminen. En tiedä miten muut kokee, mutta osittain olet oikeassa, että tyhjyyttä täällä paikkailen.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591194Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11860Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83623Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46554Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501