Hylkäätkö kutsun?

VERTAUS SUURISTA PIDOISTA
Lk. 14:15-24
---
14:15 Tämän kuullessaan eräs pöytäkumppaneista sanoi hänelle: "Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa!"
14:16 Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
14:17 Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'.
14:18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
14:19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
14:20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.
14:21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'.
14:22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'.
14:23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
14:24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."
----
Mitkä asiat elämässämme ovat tärkeimmällä sijalla. Tätä joudumme usein miettimään omalla kohdalla.

Tekstissä Jeesus kertoo suurista illallisista, jonne eräs mies oli kutsunut monia henkilöitä (j.16).
Kun palvelijat menivät kutsumaan näitä henkilöitä, estelivät nämä kuka mistäkin syystä.
Kuka oli ostanut pellon, jota nyt piti mennä katsomaan.
Toinen kutsutuista oli ostanut viisi härkää ja niitä oli nyt mentävä koettelemaan.
Kolmas taas asetti vaimon etusijalle.
Sinänsä kaikki tärkeitä asioita.

Kukaan kutsutuista ei siis arvostanut juhlaa, vaan heillä oli jotain muuta tärkeämpää tekemistä; oli muita kiireitä.
Eikö tämä ole niin tuttua meille jokaiselle tämänkin päivän ihmisille: kiire, kiire joka paikkaan. Emme ehdi pysähtyä ajattelemaan, mikä elämässämme on loppujen lopuksi tärkeintä.

Tämän vertauksen suurista illallisista Jeesus osoittaa lainoppineille ja fariseuksille (j.3), kun hän on aterioitsemassa erään fariseusten johtomiehen talossa.
Oli sapatti eli lepopäivä.
Lepopäivähän on juuri tarkoitettu virkistymistä, hiljentymistä, rukousta ja Jumalan sanan tutkistelua varten.
Kolmas käsky kehoittaa meitä: ”Muista pyhittää lepopäivä”. Ja mitä se on: ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme halveksi saarnaa ja jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme”. (Katekismus).

Suurelle illallisille kutsutut laiminlöivät siis tämän Jumalan antaman käskyn.
Miten niin tuttua tänäänkin. Suurinakin juhlapyhinä saattaa ostoskeskukset (Nythän kaupat saavat olla auki pyhisinkin) olla tupaten täynnä ihmisiä , mutta kirkot ja rukoushuoneet ammottavat tyhjyyttään.
Herää todellakin kysymys: Mikä ihmisille on tärkeintä elämässä?

Kun Jeesus kutsuu meitä uskontielle ja seuraamaan Häntä, otammeko vastaan kutsun.
Lainaan edelleen Katekismustamme:
”Elämämme kallein asia on Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen.”

Minulla on huoneentaulu, jonka olen saanut lahjaksi.
Siinä lukee:
”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä teille annetaan” (Matt. 6:33).
Niin. Onko meillä tämä järjestys elämässämme?
--
"Joutukaa, sielut, on aikamme kallis, vuotemme virtana vierivät pois.
Jeesus ei syntisen sortua sallis, kaikille armosta autuuden sois.
Oi valitkaa tie, joka elämään vie! Kohta jo päättynyt päivämme lie".

(Virsi 408:1)

5

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zininen

Tu tulisi olla jokapäiväinen juttu. Etsiä ensimmäisenä aamulla Jumalaa ja Hänen vanhurskauttaan.

Mutta on niin monta mielenkiintoista asiaa - ensin!

Siihen pitää oikein paneutua,pyytää Pyhän Hengen kastetta aamuisin, vaikuttamaan ajatukset,sanat ja teot juuri sinä päivänä.

• zininen" : "... Tuo tulisi olla jokapäiväinen juttu".
        ---
        Voimme rukoilla vaikka Isä Meidän-rukouksen sanoin; "...Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa".

• Miten.
        Tapio522 kirjoitti:

zininen" : "... Tuo tulisi olla jokapäiväinen juttu".
        ---
        Voimme rukoilla vaikka Isä Meidän-rukouksen sanoin; "...Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa".

sinuun on vaikuttanut kotoseudun herätys?
        Kysyn vaan. nimim. nilonkankaalta.

• Miten. kirjoitti:

sinuun on vaikuttanut kotoseudun herätys?
        Kysyn vaan. nimim. nilonkankaalta.

Ahaa....saatamme olla tuttujakin nuoruudesta.
        Nilonkankaalla oli äitini talo.
        --
        Jospa laittaisit sähköpostia.
        [email protected]

• laitan
        Tapio522 kirjoitti:

Ahaa....saatamme olla tuttujakin nuoruudesta.
        Nilonkankaalla oli äitini talo.
        --
        Jospa laittaisit sähköpostia.
        [email protected]

jossain vaiheessa, eli olen harvoin täällä.

Muuten sinulle oli jokin pieni tiedote aikaisempaan aloitukseesi jollain vanhalla sivulla, joten tarkistapa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3494
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      431
      2921
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2791
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1857
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1487
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      91
      1136
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      99
      1096
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      920
    Aihe