hengenahdistus&puristava tunne rinnassa?!

24v

mikä voi olla syynä noihin? tupakoinut olen ehkä 8v, en kuitenkaan hirvesti eli n. 10kpl päivässä. tällaisia oireita ei ole ollut aikaisemmin. pari kuukautta ollut yskä ja limaa kurkussa ymym, jonka luulin vain "jääneen päälle" flunssan jälkeen. nyt sitten muutaman päivän ajan tullut satunnaisesti puristava tunne rintaan. ei ole samanlaista kuin paniikkihäiriötyyppinen hengenahdistus; henki kulkee suht hyvin mutta rintaa puristaa. tunne on siis tuossa rinnan keskellä.

ph siis mulla todettu, mutta ei tämäntyyppistä oireistoa ole ollut ja jotenkin oma tuntuma on voimakkaasti se ettei tämä sitä ole. puristava tunne tulee siis vaikka en olisi juuri tupakoinut, viime yönä ei meinannut saada unta kun ahdisti. eikä toi ahdistus tule välttämättä rasituksessa tms vaan tosiaan ihan satunnaisesti. sydän? keuhkot? mikä... kiitos kovasti vastauksista.. niin joo, ja lääkärille sai ajan puolentoista viikon päähän vasta. mietin vaan, että ottaisivatko päivystykseen ja onko "syytä" sinne mennä.... pelkään keuhkoahtaumaa ihan hirveästi, voiko näin nuorella sitä olla??

5

4067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeessä

      nyt se tupakointi edes siksi ajaksi kun lääkärissä selvitetään asiaa. Ihan höhlää tupakoida silloin kun on jotain selvitettäviä oireita. Tutkimukset saattavat mennä ihan väärään suuntaan.

    • tunne..

      Ei sulla sitte ole närästystä? Sekin oireilee vähän siihen malliin. Itsekkin olen tähän asti luullut, että närästys vaivaa, kun hapanta nousee suuhun. Ilmeisesti vaivan aste on silloin jo pidemmällä, kun se tekee rintakipua.Mulla vaivaa kans välillä yöllä. Kävin lääkärissä ja eilen labrassa, jossa otettiin verikokeita ja sydänkäyrä. Sydämestä ei ainaska löytynyt mitään(jota ensin itse epäilin) Mulla on kans ollu flunssaa ja ilm. keuhkoputken tulehdus. Lääkäri ajatteli pää diagnoosiks toi virusflunssa ja toiseksi närästys. Keuhkoja ei nyt vielä kuvattu, koska katotaan ens veriarvot(niistä näkee, jos on kuumeeton keuhkokuume)Luultavasti sulla on se flunssa jäänyt vaan päälle, eikä mitään ahtaumaa tarvi pelätä:)

    • keuhkoahtauma

      Mieti ja kirjaa ylös, mitä elämässäsi on tapahtunut ennen näitä oireita. Oletko muuttanut uuteen asuntoon, uuteen työpaikkaan, jotain muuta.
      Oletko allerginen, onko ollut yliherkkyys- tai allergista nuhaa, yskää, jne.?
      Oletko vaihtanut pyykinpesuainetta, huuhteluainetta, ostanut uusia hajustettuja tuotteita?
      Onko poissuljettu, ettei kotona tai työssä, tms., missä olet päivisin, ole kosteusongelmaa?
      Oletko ostanut uusia huonekaluja, uuden patjan, yms.?

      Tuo "pari kuukautta ollut yskä ja limaa kurkussa ymym, jonka luulin vain jääneen päälle" tuntuu niin tutulta. Monen hajusteyliherkkyys alkaa oireilla juuri noin. Mutta syy voi olla muukin.

      Huolehdi, että makuuhuoneesi ilma on raikasta ja siirry hajustamattomiin pyykinpesu- ja huuhteluaineisiin.
      Sama siivousaineissa.

      Älä stressaa. Liiku ulkona, kävele, jos hölkkä ei sovi.

      Tässä muutamia asioita, mitä tuli mieleeni.

    • pieni pulla

      olisi jäänyt tuohon rintojen väliin ja puristaa siinä ja ahdistaa?
      Mulla oli eka kerran semmoinen kohtaus ihan keskellä päivää, ihan kuin ois jotain solmua vedetty...pelästyin hirveesti,se tuli jossain asennossa, jossa kumarruin ottamaan jotain töissä alalaatikosta. Menin taksilla sairaalaan ensiapuun, kun luulivat , että se oli sydänkohtaus tms. Siitä on yli 10 vee.

      Ei MITÄÄN vikaa löytynyt! Se oli kuulema jonkinlanen ruokatorven kramppi!
      Kyllä mä kävin lääkärissä uudestaankin vielä sen EA-reissun jälkeen ja lääkäri sanoi, että seuraavalla keralla pitäis hengittää paperpussiin!

      No, niitä samoja kramppeja on tullut vuosien mittaan varmaan 20 - 30, joskus vuosikin väliä. Nyt olen vaan ihan hiljaa ja istun - se menee ohi n. 5 minuutissa.
      Missään nimessä COPD (keuhkoahtauamatauti) ei ala noin! Se tuleee ensin jatkuvalla tupakkayskällä, sitten alkaa pikku hiljaa aina vähemmän saamaan happea ja liikkuu aina huonommin - ei se nuioreen ihmiseen tule kuin salama kirkkaalta taivaalta!!
      Nyt relax! JA LOPETA TUPAKOINTI - HETI! Olen ollut useita kertoja keuhko-osastolla ja nähnyt tupakoitsijoiden "luurankoja" kävelevän seillä...keltaisina.
      Itelläni pahaa hengenahdistusta ja vaikea astma - vaikka polvin myös satunnaisesti ja lopetin v. 1991 kokonaan. Tsemppiä ja lopeta hermoilu!

    • 76v

      lopeta tupakointi.verisuonet alkaa olla tukossa jos rasituksessa henki tuntuu loppuvan,
      vastaanotolle kannattaa mennä,on kokemusta noista oireista riitävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe