Uskokaa tai älkää, mutta minulla oli se nauhalla joskus, kun se tuli televisiosta muutama vuosi sitten. Eräs hölmö naisystäväni (entinen nykyään) nauhoitti sen päälle jotain saippuaoopperaa televisiosta kostaakseen minulle mukamas jostain tempustani. Siinä meni yksi suosikkielokuvani sen siliän tien unholaan. En ole kovista etsinnöistä huolimati löytänyt ko. mestariteosta :(
Aihe on mitä mielenkiintoisin ja näyttelijät sopi rooleihinsa hyvin. Vanha "sinisilmä Frankie" näytteli hyvin kapt. Benetto Marco:a. Laurence Harvey tekee myös mahtavan roolin sgt.Raymond Shaw:na, jonka joukkue jää väijytykseen ja palatessaan amerikaan sankarina ja aivopestynä. Janet Leigh on kaunis ja hyvä näyttelijä myös. JA sopii hyvin rooliinsa Rosie:na
Minua vihastuttaa, kun tulee paljon uusintoja, mutta tätä ei uusita vahingossakaan. HALOO YLE tai MTV......
the Manchurian Candidate
5
416
Vastaukset
- Jenkkilänkkäri
Itselle kävi ko.leffan kanssa jotakin samansuuntaista, en löydä sitä enää mistään.
Ko.leffanhan aikoinaan Suomen elokuvasensuuri suuressa viisaudessaan kielsikin kokonaan heti kättelyssä, syynä juuri tuo tuttu sen ajan "Elokuva on omiaan vahingoittamaan Suomen hyviä suhteita ulkovaltoihin"..
Aivan liian varhain taivaalliseen näyttelijäkaartiin poistunut Laurence Harvey todella hyvä roolissaan, jopa Frankie selviytyy ihan kiitettävästi.- _J_
http://www.playserver1.com/play247.asp?page=title&r=R2&title=87921
Tuolta, suomitekstit ja kaikki. Kolme leffaa kotiinkannettuna 20 puntaa. - Daniel Dokumentti
Noin käy juuri fiktiomaisille lännenelokuville eli kuvitteellisille jutuille jotka eivät ole realistisia. Vai ajattelitko että Salatut elämätkin on todellisuutta ja dokumenttia :)
- pikku mui
aivan pakko kertoa onnellinen tapaus!
olin saanut nauhalle elokuvan minun elämäni.
sitä olikin sitten odoteltu jonkin aikaa..
oli muistaakseni joulukuu.
tulipa sitten uudenvuoden aattona(?) terminator,
jolloin joku muksuista nappasi ensimmäisen käteen osuneen nauhan, (jossa ei lukenut mitään)
ja nauhoitti ko. elokuvan.
aikani tasajalkaa hypittyäni katsoin sen
itseäni kiusaten ja tykästyin.
siitä alkoi kokonaan uusi löytöretki sen genren
elokuviin. :)
minun elämäni tuli juuri uudelleen tv:sta
ja nyt nauhassa lukee nimikin jo. :) - Orson
Filmin pohjana oleva Richard Condonin romaani käytti tietoisesti hyväkseen aikansa poliittisia asenteita punoessaan ovelan juonen kiinalaisten kommunistien ohjelmoimasta nukkuvasta agentista, joka korttipakan ruuturouvan avulla laukaistaan käveleväksi aikapommiksi. Marionetiksi valitaan Korean sodassa vangiksi siepattu kersantti sopivan taustansa takia. Hän on katkeroitunut jenkkinuorukainen, hirviömäisen äitinsä alistama potentiaalinen murhaaja, jonka aivoton isäpuoli asettuu vaaleissa USA:n presidenttiehdokkaaksi.
John Frankenheimerin ohjaama teos sijoittuu kahden historiallisen tragedian, senaattori McCarthyn kommunistivainojen ja presidentti Kennedyn salamurhan väliseen liennytyksen kauteen. Pirullisena kommenttina edellisestä se ei herättäisi ihmetystä, mutta tarkkapiirteisenä ennusteena jälkimmäisestä se ällistyttää yhä.
Lee Harvey Oswaldin ja filmihenkilön, kersantti Raymond Shawn yhtäläisyys ei jäänyt syksyllä 1963 huomaamatta USA:n tiedustelupalvelulta. Myös Oswald oli isätön, äitiinsä takertunut sivullinen ja joutunut potilaaksi venäläiseen hoitolaitokseen. Mantsurian kandidaatti on erikoistapaus elokuvan historiassa, eräänlainen musta komedia, jonka juoni jatkuu paitsi todellisuudessa, myös lukemattomissa muissa filmeissä.
Teoksen vaarallisuus toki oivallettiin myös Yhdysvalloissa, jossa se poistettiin markkinoilta vuosikymmeniksi. Saman kohtalon koki muuan toinenkin elokuva, joka liittyy myös läheisesti Kennedyn murhaan. Lewis Allenin ohjaamassa jännärissä Suddenly (1954) Frank Sinatra näyttelee USA:n presidenttiä kiikarikiväärillä tähtävää agenttia. Sittemmin Oswaldin tiedetään katsoneen kyseistä filmiä hotellihuoneessaan Dallasissa Kennedyn murhaa edeltävänä iltana. Myös Suddenly vedettiin Sinatran vaatimuksesta pois julkisesta levityksestä ja sitä on voitu esittää uudelleen vasta 1980-luvulta lähtien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412765Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4282316Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens212176Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182040Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1411779Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1371709Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat221236Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,11154- 741069
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67987