mitä muita kun concerta?

lääkityksenä

ihan kyselen että mitä muita vaihtoehtoja on adhd lääkitykseen kun tämä concerta jota tyttäreni syö? ritalin on lukenut jossain mutta en palio tietoa ole siittä lääkkeestä saanut paitsi joku hirveä tohtori tolosen "tutkimus" ja jostain luin että jenkeissä joku oli kuollut kun oli ritalinia syönyt.. voi voi.. on nää sellasia asioita että oksat pois,
tyttäreni tosiaan syö 36mg annoksena concertaa.. ja oikeesti..mä en ole hirveesti huomannut eroa..
kuukauden söi 18 mg ja nyt toista viikkoo 36 mg.

...

12

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      Ritalin ja Concerta ovat molemmat metyylifenidaattia, eli täsmälleen samaa ainetta. Concerta on vain debotabletti, eli siitä vaikuttava aine erittyy pikku hiljaa.

      Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä netistä lukee.

      • alkuper...

        joo,olen mä lukenut tuoteselosteet ja kahlannut netin läpi..mut oikeastaan nää 2 on vaihtoehtoina..ja se joku strattera...
        nyt olen lisännyt omega-3 ja -6 ravintolisinä.siis lääkkeen ohella.
        terapiassa käydään,,vanhemmat ja lapsi ja joskus samaa aikaa ja joskus eriaikaa...
        ja sitä ja tätä ja tota..
        et töitä tehään asian eteen et lapsi pääsis kunnialla koulusta,elämästä ja kaikesta läpi.


    • risperdalia

      kun oli niin ahdistunut, auttoi kerta annoksena ei muuta apua tarvittu tosin diagnoosia meil ei ole mutta levottomuudestahan sullakin on kai kyse

    • on.

      Concerta ja Ritalin molemmat metyylifenidaattia,
      mutta niinkuin jo mainittiin,Concerta pitkävaikutteinen,depot tabletti.

      Mutta jostain ihmeen syystä joillakin ainoastaan Ritalin auttaa,mutta sitä pitää sitten todella ottaa useamman kerran päivässä.


      Jätä "tohtorin" tutkimukset omaan arvoonsa.

      • Lääkitsijä

        Eli concertta ja risperdal ovat aivan eri oireisiin. Risperdal auttaa lähinnä käytöshäiriöihin kun taas concerta ja ritalin sekä strattera tietysti ovat ylivilkkauteen ja keskittymiseen. Strattera siis on melko tuore tapaus ja en tiedä onko vielä edes kelakorvausten piirissä.
        Concerttakaan ei auta aina. Esim. jos oireet ovat johtuvia esim. ympäristötekijöistä tai normaalin kehityksen piiriin kuulumattoman syyn seurausta.


    • barb1

      No onhan niita muita vaihtoehtoja.
      googlaa l-theanine ja adhd

      http://www.google.com/search?hl=en&q=l-theanine adhd

      Minä ainakin yllätyin kun rupesin asiaa tarkemmin tutkimaan. Tuntuu oudolta miten nykyään lääkitystä pidetään ainoana vaihtoehtona, ennen muita edes harkitsemalla.

      ruokavaliollakin voi auttaa.

      www.feingold.org

      • ei tunnusteta

        näitä sinun mainitsemiasi tanniineja ja ruokavaliohoitoja. Ja ihmettelisinkin, mikäli tunustettaisiin, sillä yksikään tutkimus (siis kunnon tieteellinen) ei tue näitä väitteitä. Toki esimerkiksi liika sokeri saa tosiaan aikaiseksi sokerihumalan, mutta sokerin tai muiden ruoka-aineiden välttely ei "paranna" lastasi.
        Aika paksuja kyllä väittävätkin...
        What symptoms does it help?
        Various behavior, learning & health symptoms
        ...eli aika ihmelääke olisi keksitty tämän ruokavalion myötä. Hiukan arviointikykyä ja lähdekriittisyyttä, kiitos!


    • adhd lapsen äiti

      kokeilimme concerta lääkitystä olin tyytyväinen siihen mut lapselle tuli siitä oireita sydän rupesi lyömään epätahtiin ja valitti kovia mahakipuja.sen jälkeen siirrytiin eguasym nimiseen lääkkeeseen alotettiin 10mg mutta jouduttiin nostamaan annostusta 20mg.

    • ja vastauksia

      Hei.
      12v Pojallani aloitettiin concerta lääkitys yli vuosi sitten, kotona en mitään eroa ole huomannut, mutta koulussa kuulemma kuin eri poika!!! On jo vihjaistukkin, ettei avustaja jatkaisi enää pitkään.
      Ritalini 1mg puolikas päivässä alkoi kolme päivää sitten, kotona esiintyvään uhmakkuuteen.
      Tänään poika pyörtyi suihkussa :( Terveyskeskuksessa verenpaine oli 95/65, eli hiukan alhaalla. Ohjeena tuli vain ettei lääkettä tänään ja huomenna yhteys omalääkäriin. Ja minä kuin niin toivoin että löytyisi joku lääkitys, ettei tarvitsisi joka asian kanssa taistella...
      Siis kysymys teille kaikille; onko olemassa mitään muuta tähän uhmakkuuteen? Saan varmasti huomennakin tietää, jos saan lääkärin kiinni, mutta kiitollinen olen silti vertaistuesta :)

    • startti

      Moips!

      Strattera on tällä hetkellä mullistava, uusi lääke. Ei ole huumejohdannainen eikä näin ollen tarvitse huumereseptiä. Vaikuttaa noradrenaliini- ja dopamiinitasapainoon ja parantaa tarkkaavaisuutta viemättä ihastuttavaa vuoristorataluonnetta. "Luonnonmukaisin" lääkeratkaisu jos nyt voi lääkkeistä edes luonnollisena puhua.

      Lääke tosin saattaa olla alussa varsin rankka. Pahoinvointi ja oksentelu yleisiä sivuoireita.

      • uhmakkuuteen?

        Hei! Auttaako tämä strattera myös uhmakkuuden vähenemiseen?
        Pojalla jo concertta koululääkkeenä ja koulussa menee hyvin. Kotiolot kaipaisivat vielä hiukan parannusta, uhmakkushäiriön poistolla...
        Pojan lääkäri ei ole maininnut kyseistä lääkettä...


      • Startti
        uhmakkuuteen? kirjoitti:

        Hei! Auttaako tämä strattera myös uhmakkuuden vähenemiseen?
        Pojalla jo concertta koululääkkeenä ja koulussa menee hyvin. Kotiolot kaipaisivat vielä hiukan parannusta, uhmakkushäiriön poistolla...
        Pojan lääkäri ei ole maininnut kyseistä lääkettä...

        Hei!

        En osaa tuosta uhmakkuudesta sanoa, itse aloitin kyseisen lääkityksen vasta nyt 23 vuotiaana. Lääkkeen on todettu vaikuttavan ennen kaikkea tarkkaavaisuuteen ja näinollen myös vähentää hieman impulsiivisuutta kun on ärsykkeitä ympäristössä vähemmän. Itselläni lääke on tominut niinkuin on luvattukin. Olen äärettömän kiitollinen ja tyytyväinen lääkkeeseen.

        Lääke on tosiaa ensimmäinen adhd-lääke joka ei ole stimulantti. Vaikuttava aine oli muistaakseni atomoksetiini. Googlaamalla löytyy tietoa. Lääkkeellä on omat sivustotkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe