Veden käyttökielto koko Nokialla toistaiseksi!

qwqwqw

Nokian vesijohtoveden käyttö ruoan laittoon, juomiseen ja astioiden pesuun on kielletty kokonaan. Vettä ei saa käyttää keitettynäkään. Kielto ei koske Siuron, Linnavuoren eikä Kuljun alueita. Kielto on voimassa toistaiseksi.

Kiinteä vedenjakelupiste pystytetään tämän päivän aikana City-Marketin ja Löytiksen pihaan.

Että silleee!!!

50

15728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi?

jyrkkä kielto annettiin muttei kerrottu lainkaan miksi vettä eilen saattoi juoda keitettynä, muttei tänään. mitä siitä vedestä nyt on sitten oikein löytynyt?

• koska saattaa

Tulee hysteria jos totuus kerrotaan. Siksi ei kerrota

• lähettää omat näytteet
        koska saattaa kirjoitti:

tutkittavaksi...maksaa 80 euroa. mä lähetin tänään näytteet pe - ti väliltä.

• olen hengessä mukananne
        koska saattaa kirjoitti:

Ottakaa tyynenä vastaan elämän myrskyt !

• t7ls1st6n4t
        olen hengessä mukananne kirjoitti:

Ottakaa tyynenä vastaan elämän myrskyt !

"VOIMIA!" ei me kuolemassa olla.

• ...

• eikä ruuan, juoman välityks...
        virusta tarttuvassa muodossa kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000000233&posting=22000000031165343

http://www.aidstukikeskus.fi/sivut/index.php?Itemid=35&id=20&option=com_content&task=view

Hiv ei tartu tavallisessa kanssakäymisessä. Hiv-infektion saanut henkilö ei muodosta tartuntariskiä ympäristölleen, vaan hän voi toimia yhteiskunnassa lähes kaikissa tehtävissä täysin normaalisti.

Hiv ei siis tartu esimerkiksi:

ruuan, juoman tai ruokailuvälineiden välityksellä
        pyyheliinoista tai lakanoista
        saunan lauteilta, uimahallista tai WC-istuimesta
        hyttysten tai muiden eläinten välityksellä
        syljen, kyynelten, hien, virtsan, ulosteen tai oksennuksen välityksellä
        suutelemalla, halaamalla, koskettamalla
        sosiaalisissa kontakteissa

• shine78

Täällä on sattunut viime yönä iso putkirikko, joka on saanut putkistojen sakan liikeelle. Sakassa epäillään olevan runsaasti taudinaiheuttajia, joten nyt veden käyttö on kielletty kokonaan, myös keitetyn veden. (En mä kyllä ainakaan ole uskaltanut käyttää keitettyäkään vettä ollenkaan tän jutun aikana...pullovedellä mennään.)

Lisää voitte lukea Ylen sivuilta.

Terveisin yksi perheenäiti täältä "kriisialueelta"

• löytyy nuorisosta

vapaan kasvatuksen kullannuput tehneet ilkivaltaa putkille kun ei ole muuta elämää

• ----
        löytyy nuorisosta kirjoitti:

vapaan kasvatuksen kullannuput tehneet ilkivaltaa putkille kun ei ole muuta elämää

No huh huh...

• löytyy nuorisosta kirjoitti:

mutten usko että kukaan nuorisosta olisi ollut niin tyhmä, että olisi vesiputkia mennyt sorkkimaan. Nuoria on vain niin helppoa syyttää kaikesta.

• pirussa

Tässä saa alkaa käymään peseytyyn kun kaikki on kielletty....nyt alkaa meneen hermot totaalisesti.Tää mahatauti olisi jo riittänyt ihan kovasti täällä on sairastettu perjantaista lähtien.

• toistaiseksi säästynyt

Naapurikuntien uimahalleissa, sukulaisissa naapurikunnissa, mökillä jos on. Itse taidan lähtea viikonloppuna evakkoon mökille. Sauna ja porakaivovesi, niin saa itsensä puhtaaksi. Minä kun en kestä klooria.

• tiedoituksena

jossa olisi vain kerrottu rehellisesti ettei vesijohtovettä voi käyttää keitettynäkään.

Sitähän on moni jo epäillytkin, vaikka viranpilaajat ovatkin vakuutelleet että vesi olisi ihan hyvää keitettynä.

Nyt jollakulla on pikku pili noussut pystyyn, kun on päässyt laatimaan KIELLON nokian asukkaille.

Kun viat on saatu korjattua ja vesi ehkä juomakelpoista, tiedotetaankohan että vettä voi juoda? Vai laaditaankohan KÄSKY käyttää vettä?

• vaan**

kuulemma polskutellen..
        mukamas monen suodattimen kautta suodattuu vesi??
        entäpä astioitten pesu?Suihku?
        Ihmisen suurin elin on iho..kun käydään suihkussa niin etteikö iho imisi paskavettä?

kaikille ei ole tullut asiasta tiedotetta vieläkään kotiin!!
        mitäs jos et puhu / osaa lukea suomea?

• jepulis
        vaan** kirjoitti:

kuulemma polskutellen..
        mukamas monen suodattimen kautta suodattuu vesi??
        entäpä astioitten pesu?Suihku?
        Ihmisen suurin elin on iho..kun käydään suihkussa niin etteikö iho imisi paskavettä?

kaikille ei ole tullut asiasta tiedotetta vieläkään kotiin!!
        mitäs jos et puhu / osaa lukea suomea?

Edenin vettä tutkitaan päivittäin ja lupa on tullut terveysviranomaislta pitää auki paikat. Nyt uuden "vahingon" jälkeen kayttöä on rajoitettu.

• moni juo edelleen

saastunutta vettä,Joko se tärkein asia nokian kaupungilla on hoidossa eli jokainen asukas joka on saastuneen veden alueella asumassa varmistaa että hän tietää tilanteesta

Esim vanhat ja muut ihmiset joilla ei ole nettiä eikä lehteä ja niitä paria uutista ei ole katsonut jossa on kerrottu

• televisiota.

Moni saattaa edelleen olla tietämätön siitä kuinka haitallista, jopa vaarallista vesijohtovesi on.

Kuinka on tiedottaminen heille järjestetty?

• shine78

En tiedä kuinka hyvin tämä on hoidossa... Kotipalvelu ainakin tietojeni mukaan koittaa kartottaa yksinäisiä vanhuksia, samoin vapaaehtoisia ilmeisesti koitetaan hankkia? Nokian kaupunki on vedonnut ihmisiin että huolehtisimme naapurustomme yksinöisten ihmisten osoitteen vedenjakeluautolle, jotta heille voidaan viedä puhdasta vettä.
        Nokian kaupunki sössi tiedotuksen aivan totaalisesti, samoin vesilaitoksen harjoittama ylimielinen asenne ihmisten huolta kohtaan oli törkeetä. Mutta ne, jotka on noihin asioihin syyttömiä ja jotka tällä hetkellä koittaa niska limassa nyt sitten tilannetta selvittää, niin kaikki sympatia heille - ei ole helppo tilanne heilläkään.

Nokian kaupungin sivuilla sanotaan nyt, että jos vesi on silmämääräisesti ok, niin siinä voi peseytyä. Mä ajattelin kuitenkin lasteni ja itseni kohdalla noudattaa varovaisuutta ja joka tapauksessa me ei siinä peseydytä nyt. Parempi olla nyt vaikka sitten ylivarovainen kuin että saa myöhemmin katua... Meidän perhe vielä säilynyt pahemmilta oireilta (lieviä vatsaoireita yhdellä lapsella, silmäoireita suihkussa käynnin jälkeen toissapäivänä mulla ja miehellä, lapsia en ole pessyt ollenkaan tolla vedellä...ja jatkossa en pese itseänikään.) Nythän tauti tarttuu jo ihmisestä ihmiseen, toivottavasti säästytään jatkossakin.

Vaikea tilanne. Ja vaikka puhutaankin kohtuu pienestä kaupungista, niin tällainenkin määrä ihmisiä saastunut vesi = melkoinen ongelmavyyhti.

• Nyt on nokialaisille saatava kossujakelu kuntoon. Jos vettä ei saa käyttää, se on seuraavaksi parasta ainetta. Kainalotkin saa kerrankin hyvin desinfioitua.

• joku vaan ;D

No just joo, hemmetin tyhmääää .. Pitää kai lähtee evakkoon

• äitimammanen

ei voi lähteä evakkoon, osa noista viruksista tarttuu pisaratartuntana... eli viet pöpön evakkopaikkaan mennessäsi

Myöskin äiti joka asuu täällä pahimmalla alueella.

Yle.fi antaa tietoa

• nokiaan kypsynyt ja pahasti
        äitimammanen kirjoitti:

ei voi lähteä evakkoon, osa noista viruksista tarttuu pisaratartuntana... eli viet pöpön evakkopaikkaan mennessäsi

Myöskin äiti joka asuu täällä pahimmalla alueella.

Yle.fi antaa tietoa

mutta mistäs sitä tietää mitä virusta ja pöpöä kantaa kun ei sitä kukaan tutki. mullekin vaan annettiin sairaslomalappu käteen ja neuvottiin mitä kannattaa syödä. ties mitä pöpöä sisälläni kannan ja ne ihmiset jotka ovat olleet mun lähellä. Otin imodiumia ripuliin viikonloppuna, se auttoi pariks päiväks mutta sitä ei kuulemma olisi saanut käyttää ollenkaan koska se pakkaa sitä myrkkyä kroppaan. Mistä tonkaan olisi voinut tietää kun ei ole missään sanottu. ei ainakaan kaupungin sivuilla kohdassa vatsataudin kotihoito. Pääasia oli että tavara pysyis edes hetken sisällä. Nyt ripuloidaan taas.

• Hähh?

Saako käyttää peseytymiseen? Miten pienten lasten kohdalla? Voiko olla haittaa peseytymisestäkin?

• mä taas

ei suositella peseytymiseen. on nyt täynnä myrkkyjä putken rikkoutumisen takia. Että näin. Sairastetaan paskaisina.

• toistaiseksi selvinnyt

Itse hain kosteuspyyhkeitä, sekä vauvojen että aikuisten. Jakeluveteen voi tehdä pienen satsin ruokasoodaa ja vettä suihkupulloon tai kulhoon ja sillä pyyhkiä ihoa pesukintaalla. Alapäähygieniaan käy kastettu pesukinnas tai vaippapyyhkeet tai Savet intiimi.

• onko tehty jo
    • Terveystarkastajan luvalla?

Ihmetyttää hiukan kun rengas tehtaalla, työn johto
      kuitenkin sallii henkilöstön peseitymisen kunnan
      vesijohtoverkon vedellä. Tämä kaikki tapahtuu kuulemma vielä terveystarkastajan luvalla. Ihmetyttää että eikö ne "pöpöt" kulkeudu sieltä kotiin ja mitenkäs ne kotona olevat lapset.
      Työntekijöiden nyt tuskin niin väliä, jos sairastuvat niin syyttäkööt itseään.

• Toivottavasti Nokian turhin julkis saa peseytyä teknisessä vedessä vaimonsa kanssa että pääsee puhtosena Tarjan vastaan otolle.
        Hyvää itsenäisyys päivää.

• oma puhdistamo

joka toimii järvivedellä.

• retu...
        oma puhdistamo kirjoitti:

joka toimii järvivedellä.

miten se puhdistamo toimii järvivedellä? kerrotko

• putkari_pulkkinen

Kieltämättä mielestäni tuon koko "prosessin" olisi voinut hoitaa hieman "toisella" tavalla.
      Vesijohtoverkosto on kuin suuri "verisuonisto" ja jos bakteeri tai virus pääsee "suonistoon" on tilanne melko "kriittinen".
      Omituiseksi tilanteen tekee se, jotta noiden kahden (viämäri ja käyttövesi) järjestelmien tulee olla suojattuja siten ettei "inhimillisenkään" virheen vuoksi pääse vastaavaa tapahtumaan.
      Kun otetaan huomionn se jotta minultakin on ammattiurani aikana pyydetty kytemään kahta järjestelmää keskenään.
      Eli asiakkaan kaivovesi ja kaupungin käyttövesi.
      Valitettavasti en ole suostunut moiseen järjettömyyteen.
      Kaupunkien käyttövesi on niinkin hyvin suojattu kuin esimerkiksi "takaimusuojilla" joita käytetään pesukoneventtiileissä ja kellarikerroksissa.
      Miksi kellareissa esimerkiksi vaaditaan sekoittajan jälkeen takaimusuoja, johtuu se siitä, että jos kaupungin vesijohtoverkoston paine putoaa ja sekoittaja jää auki kellarista ja samaan aikaan on tulva, jottei saastunut tulvavesi pääse verkostoon.
      Eli jos vesimestarit ja insinöörit ajattelevat näinkin "pitkäll" ja näinkin "mahdottomalta" tuntuvaa tilannetta, niin kuinkas se tapahtuikaan Nokialla..
      Mielestäni varotoimenpiteet on laiminlyöty ja tekniseen toteutukseen on jäänyt "mahdollisuuksia" tilanteen kehittymiselle.
      Miksi ei esimekriksi VÄLITTÖMÄSTI kun tilanne havaittiin, niin sammutettu pumppuja ja suljettu KAIKKI veden syöttö verkkoon.
      Ihmiset olisivat silloin tajunneet jotta kaikki ei ole kunnossa ja olisivat ryhtyneet soittelemaan vesilaitokselle.
      Mikä tärkeintä mahdollinen saasteen leviäminen olisi pysäytetty!
      Nyt on joka sentti ja milli putkistosta huuhdeltava ja venttilit puhdistettava.
      Itse puhdistus on iso ja työläs urakka.
      Mielestäni koko tilanteen hoito on ollut "harrastelu"- tyylillä hoidettua.
      Vahinko tapahtui ja vahingon jäkeisellä hoidolla aiheutettiin lisää vahinkoa.
      Mielestäni yhteiskunnassamme on "vahva" virkakoneisto ja jos sen toimintanopeus on luokkaa "tuo", niin mitä se mahtaakaan olla jos syntyy tilanne jossa joku idiootti laskee jonkun viruksen liikkeelle..
      Ei helvetti "katellaan" menttaliteetti on anteeksantamatonta!!

• Pikrus

Luettuani ammattitaitoa kuvastavan tekstisi alan uskoa jo tahalliseen tuottamukseen. Käsittääkseni jokainen Nokian vesilaitoksen työntekijä tietää tuo venttiilin olemassaolon. Kun näin varmasti on, jokainen myös tietään sen avaamisen seuraukset. Koko tilanne, venttiilin avaaminen, alkaa siis vaikuttaa selvästi tuottamukselliselta ellei ihan rikolliselta toiminnalta, mutta uskaltaako kukaan kaupungissa nähdä asiaa rohkeasti ja avoimin mielin?

• eetu....

meillä muuramessa oli muutama vuosi sitten koko kesän vedenkäyttö kielto eikä kunta korvannut millään lailla asukkaille vaikka vesi piti hakea muualta ja vesijohdosta tullutta vettä keitettiin monta viikkoa että niin kunnat toimii

• ollut vedenkäyttökielto?

Minulla on Muuramessa kesämökki eikä ainakaan vesilaitokselta lähtevän putken kesävesiposti ole ollut kiinni yli 10 vuoteen.

• EtMix

että onx siinä vedesä jotain myrkkyy tai jotain outooo????

• mimmu

mutta jotain kovemmanluokan bakteereita. Inhottavaa.. koittakaa nyt vaan olla kärsivällisiä. Lapsille ja vanhuksille pahinta. Toivotaan että joulusaunaan ja pöytään tulisi jo puhdasta vettä. Oma kaivo olisi kova juttu.

• Muutan Nokialta heti kuin m...

Koulutki suljettii perjantaiks vesiongelman takia, niinku varmaan melko moni on netistä, sanomalehestä etc. lukenu.

Nokian tiedotus oli ihan perseestä; ilmotus tuli nettiin nopeammin kuin postiluukusta sisään, voi herranjumala..

Mä ainaki jonkillaista korvausta haluisin ku mahataudissa olin, mun vanhemmat oli kans, kissatki oireili ja oksens. Ripulitaudissa en onneks ollu.

• mimmu

koirilla ja kissoilla on tunnetusti vähän järeemmät sisuskalut, vetää puolimätää rottaa hyvällä ruokahalulla, koira ainakin. Eikä tunnu missään.. että semmosta...

• parempi kun pysyt vaan siellä.

nokian asukkaissa. Itse ovat rakentaneet omat vesilaitoksensa ja äänestäneet omat valtuutetut vastaamaan kunnan asioista.

• ymmyrkäinen

....laitoitte Markku Koiviston pois kirkostanne..

• oi kerro meille

Onko kyseisellä henkilöllä jotain tekemistä asiaan liittyen.

• Nimetön
        oi kerro meille kirjoitti:

Onko kyseisellä henkilöllä jotain tekemistä asiaan liittyen.

unohtaneet, niin sillä on merkitystä. Siis Raamatut esiin ja Ilosanomat eli Evankeliumit kunniaan eli Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Nämä jos unohtuu, niin hyvää ei seuraa.

• somlandian imaami
        Nimetön kirjoitti:

unohtaneet, niin sillä on merkitystä. Siis Raamatut esiin ja Ilosanomat eli Evankeliumit kunniaan eli Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Nämä jos unohtuu, niin hyvää ei seuraa.

Työntäkää hihhulit peukalo per'seeseenne ja viheltäkää,se saattaa helpottaa ja voitte unohtaa matteuksenne.Että se saa'tanan jeesus pitää tunkea joka rakoon.Hävetkää per'keleet.

• alkueläin

• en juo vettä!!!!!!

Taas ajankohtaista ??

• vihnushotel

Nokialla asuu kirous (paha silmä) Lähdettävä A-markettiin kossun ostoon.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2518
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1878
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1843
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1248
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1078
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe