ANTIOKIAN SEURAKUNNAN SYNTY
Apt. 11:19-26
--
11:19 Ne, jotka olivat hajaantuneet sen ahdingon vuoksi, joka oli syntynyt Stefanuksen tähden, vaelsivat ympäri hamaan Foinikiaan ja Kyproon ja Antiokiaan saakka, mutta eivät puhuneet sanaa muille kuin ainoastaan juutalaisille.
11:20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
11:21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
11:22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
11:23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa.
11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.
11:25 Niin hän lähti Tarsoon etsimään Saulusta, ja kun hän oli hänet löytänyt, toi hän hänet Antiokiaan.
11:26 Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.
--
Evankeliumi levisi eteenpäin kaikkialle, minne kristityt kulkeutuivat vainon vuoksi (19-21). Niin myös Antiokiaan, joka oli Rooman valtakunnan kolmanneksi tärkein kaupunki.
Oli suuri joukko pakanoita, jotka uskoivat ja kääntyivät Herran puoleen (21).
Kun Jerusalemissa saatiin kuulla tästä, lähetettiin Antiokiaan BARNABAS, joka oli ”täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa” oleva mies (23).
Hän hakee myös Paavalin Antiokiaan.
Juuri Barnabas oli se henkilö, joka muutamaa vuotta aikaisemmin oli ottanut Paavalin huostaansa tämän tullessa ensimmäisen kerran kääntymyksensä jälkeen Jerusalemiin (Apt. 9:26-30).
Yhdessä he vaikuttavat seurakunnassa kokonaisen vuoden opettaen heitä.
Näin he noudattivat Jeesuksen antamaa käskyä, jonka mukaan kastettuja pitää opettaa pitämään, mitä Hän on käskenyt (Matt. 28:20).
Antiokian seurakunnan synty, Apt. 11:19-26
11
415
Vastaukset
NÄLÄNHÄTÄÄ
HENGELLINEN JA AINEELLINEN APU
Apt. 11:27-30
---
11:27 Siihen aikaan tuli profeettoja Jerusalemista Antiokiaan.
11:28 Ja eräs heistä, nimeltä Agabus, nousi ja antoi Hengen vaikutuksesta tiedoksi, että oli tuleva suuri nälkä kaikkeen maailmaan; ja se tulikin Klaudiuksen aikana.
11:29 Niin opetuslapset päättivät kukin varojensa mukaan lähettää avustusta Juudeassa asuville veljille.
11:30 Ja niin he tekivätkin ja lähettivät sen vanhimmille Barnabaan ja Sauluksen kätten kautta.
--
Jerusalemista tuli myös profeettoja Antiokiaan (27,28). Eräs heistä, AGABUS, ennusti tulevasta nälänhädästä. ( Apt. Teoissa on mainittu nimeltä myös kaksi muuta profeettaa,Juudas ja Silas ; Apt.15:32).
Se tulikin ”Klaudiuksen aikana”.
Keisari Claudius hallitsi v. 41-54. Historioitsijat (Esim. Josefus) vahvistavat, että hänen aikanaan oli kuivuuskausia ja nälänhätää.
Huonoista sadoista seuraa aina viljan hinnan raju nousu. Senhän olemme huomanneet tänäkin syksynä. Ruuan hinnan kallistuminen koskettaa eniten juuri köyhiä, joita Jerusaleminkin seurakunnassa oli paljon.
Jerusalemista lähetetty Barnabas oli opettanut Antiokian kristittyjä vuoden verran (Apt. 11:22,26).
Antiokian kristityt olivat taas vuorostaan valmiit lähettämään aineellista avustusta Jerusalemin köyhille (29,30).
Näin toteutui; ” Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa” (Gal. 6:6).
Kristityn vastuuseen kuuluu uhrata ja jakaa omastaan.
---
3. ”Sydämen, suin ja kätten töin avuksi kiiruhtakaamme. Rukous nouskoon päivin, öin, Herralta Hengen me saamme. Hätä ja tuska maailman suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa.”
(Virsi 434:3)”Länsimaiden oppineimman kirkkoisän” HIERONYMUKSEN jälkeensä jättämä ennustus (v. 340 j.Kr.).
”Silloin annetaan valta nuorukaisille ja vanhat ymmärtäväiset miehet pidetään narreina.
Nuoret joka paikassa ylönkatsovat vanhain ymmärryksen ja toimen, sanovat `Kuule tuota vanhaa narria`. Vaatetuksellaan ja käytöksellään he etsivät mainetta ja kunniaa, että kaikki heitä suurina pitäisivät.
Silloin tulee joka paikassa kallis aika:NÄLKÄ, sota, verenvuodatus, maanjäristykset, tulipalot, huoruus, murhat, väärätopit, eripuraisuus ja sisällinen viha niin, ettei toinen toistansa voi kärsiä eli hänen puoleensa katsoa.
Silloin tulevat tulvat, sangen sopimattomat ilmat, ylönpalttinen kuivuus ja märkyys, hirmuiset myrskyt ja tuulet ja suuret ihmeet tapahtuvat taivaassa ja maan päällä sekä vedessä.
Linnut ja eläimet vähenevät ja katoavat.
Kauppakaupungit tulevat uutten tapain tähden. Tulevat suuret rasitukset ja verot ryöväyksien kanssa.”
(HIERONYMUS)
Onko tuttua!
Vrt. Matt. 24:1-14.
- selvästi, miten
apostolit toteuttivat Jeesuksen lähetyskäskyä:
11:20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, PUHUIVAT kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
11:21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka USKOI ja KÄÄNTYI Herran puoleen.
11:22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan."
Ensin julistetaan sanaa.
Sitten :"Usko tulee kuulemisesta" ja vaikka tässä
ei olekaan mainittu, niin nämä uskoontulleet kastettiin, koska kerrotaan, että he muodostivat seurakunnan.
Paavali oli kokonaisen vuoden Antiokiassa, eikä
mainita, että sinä aikana olisi kastettu vauvoja,
vaan jatkuvasti Herralle kääntyi paljon kansaa
(jae 24).
Kastamalla ei tehty Jeesukselle opetuslapsia vaan
julistamalla evankeljumia."Pekka": "Paavali oli kokonaisen vuoden Antiokiassa, eikä mainita, että sinä aikana olisi kastettu vauvoja,
vaan jatkuvasti Herralle kääntyi paljon kansaa
(jae 24).
--
Keskustelua perhekuntakasteista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000027789048&view_mode=flat- Raamatun ilmoitukseen
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka": "Paavali oli kokonaisen vuoden Antiokiassa, eikä mainita, että sinä aikana olisi kastettu vauvoja,
vaan jatkuvasti Herralle kääntyi paljon kansaa
(jae 24).
--
Keskustelua perhekuntakasteista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000027789048&view_mode=flatAntiokian seurakunnasta?
Ei kai se keskustelemalla muutu? Raamatun ilmoitukseen kirjoitti:
Antiokian seurakunnasta?
Ei kai se keskustelemalla muutu?Apostolisessa seurakunnassa usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen (Apt. 2:38).
- ei siis ollut
Tapio522 kirjoitti:
Apostolisessa seurakunnassa usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen (Apt. 2:38).
sinun mielestäsi apostolinen seurakunta, koska siel-
lä ihmiset tulivat uskoon sanan kuulemisen jälkeen,
eikä kasteesta mainita mitään.
Ap13:39
"Olkoon siis teille tiettävänä, miehet, ja veljet, että Hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus, ( EI SIIS KASTEESSA!!!),
ja että jokainen, joka uskoo, tulee Hänessä vanhurs
kaaksi."
Jakeessa 52 kerrotaan, kuinka opetuslapset tulivat
UUDESTAAN TÄYTETYIKSI Pyhällä-Hengellä!
Ei siinäkään mainita kasteesta mitään, koska opetuslapset oli jo kastettu aikaisemmin.
Mutta sinä jaksat väärentää Jumalan Sanaa, koska
rakastat niin tuota kirkon keksimää vauvakastetta. ei siis ollut kirjoitti:
sinun mielestäsi apostolinen seurakunta, koska siel-
lä ihmiset tulivat uskoon sanan kuulemisen jälkeen,
eikä kasteesta mainita mitään.
Ap13:39
"Olkoon siis teille tiettävänä, miehet, ja veljet, että Hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus, ( EI SIIS KASTEESSA!!!),
ja että jokainen, joka uskoo, tulee Hänessä vanhurs
kaaksi."
Jakeessa 52 kerrotaan, kuinka opetuslapset tulivat
UUDESTAAN TÄYTETYIKSI Pyhällä-Hengellä!
Ei siinäkään mainita kasteesta mitään, koska opetuslapset oli jo kastettu aikaisemmin.
Mutta sinä jaksat väärentää Jumalan Sanaa, koska
rakastat niin tuota kirkon keksimää vauvakastetta.Pekka" (Miksi vaihdat aina nimimerkkiä?) väittää:"Antiokian seurakunta ei siis ollut sinun mielestäsi apostolinen seurakunta, koska siellä ihmiset tulivat uskoon sanan kuulemisen jälkeen, eikä kasteesta mainita mitään".
---
Toistan: "Apostoleille oli itsestään selvää, että Apostolisessa seurakunnassa usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen" (Apt. 2:38).
Ellei näin ollut, syystä tai toisesta,, ryhtyivät apostolit "erityistoimenpiteisiin".
Esim. Efeson opetuslasten kohdalla (Apt. 19:1-7).- Jumalan Sanan
Tapio522 kirjoitti:
Pekka" (Miksi vaihdat aina nimimerkkiä?) väittää:"Antiokian seurakunta ei siis ollut sinun mielestäsi apostolinen seurakunta, koska siellä ihmiset tulivat uskoon sanan kuulemisen jälkeen, eikä kasteesta mainita mitään".
---
Toistan: "Apostoleille oli itsestään selvää, että Apostolisessa seurakunnassa usko (parannus), kaste syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluivat yhteen" (Apt. 2:38).
Ellei näin ollut, syystä tai toisesta,, ryhtyivät apostolit "erityistoimenpiteisiin".
Esim. Efeson opetuslasten kohdalla (Apt. 19:1-7).väärentäminen!
Tuskin sinä itsekään uskot omia valheitasi.
Apostolit julistivat evankeljumia ja vain ne kastettiin, jotka ottivat sanan vastaan! Jumalan Sanan kirjoitti:
väärentäminen!
Tuskin sinä itsekään uskot omia valheitasi.
Apostolit julistivat evankeljumia ja vain ne kastettiin, jotka ottivat sanan vastaan!"Pekan" syytökset ne vaan jatkuvat ja jatkuvat....: "Tuskin sinä itsekään uskot omia valheitasi".
---
"Pekka" ei näytä erottavan, että kristillisen kasteopin pohjana ja perustana on aina mitä OPETETAAN, ei niinkään, mistä kerrotaan.
Uuden liiton kaste – apostolien opetus
- Apostolien teot: Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
-Sama ajatus: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16).
Kaste välittää siis syntien anteeksiantamuksen.
Helluntain jälkeen Uusi Testamentti ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen. Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.
- Apt 19:1-6 Efeson opetuslasten tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.
---
Kannattaa miettiä tarkemmin, missä yhteydessä ja mihin tarkoitukseen ja mille ihmisryhmälle Raamatussa kussakin tilanteessa puhutaan.
Tilanteet voivat olla ainutkertaisia eikä niiden ole tarkoituskaan toistua.- edes omaa
Tapio522 kirjoitti:
"Pekan" syytökset ne vaan jatkuvat ja jatkuvat....: "Tuskin sinä itsekään uskot omia valheitasi".
---
"Pekka" ei näytä erottavan, että kristillisen kasteopin pohjana ja perustana on aina mitä OPETETAAN, ei niinkään, mistä kerrotaan.
Uuden liiton kaste – apostolien opetus
- Apostolien teot: Apt 2:38: ”Kääntykää ja tulkoon kukin teistä kastetuksi Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.”
-Sama ajatus: ”Nouse, tule kastetuksi ja pestyksi synneistäsi” (22:16).
Kaste välittää siis syntien anteeksiantamuksen.
Helluntain jälkeen Uusi Testamentti ei opeta Pyhän Hengen odottamista, vaan sen saamista evankeliumin ja kasteen kautta.
- Apt 8:12-16 Samarian tapaus vahvistaa: kasteen yhteydessä tuli olla Pyhän Hengen saaminen. Ellei niin tapahtunut, tilanne oli poikkeuksellinen.
- Apt 19:1-6 Efeson opetuslasten tapaus vahvistaa kristillisen kasteen merkitystä: Jos oli vain Johanneksen kaste, ei ollut Pyhää Henkeä.
---
Kannattaa miettiä tarkemmin, missä yhteydessä ja mihin tarkoitukseen ja mille ihmisryhmälle Raamatussa kussakin tilanteessa puhutaan.
Tilanteet voivat olla ainutkertaisia eikä niiden ole tarkoituskaan toistua.kiejoitustaan.
Lueppas nyt vielä kerran, miten Antiokiassa toimittiin!
Jumalan sanassa ei ole mitään poikkeuksia!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474374Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1113526Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391835- 1061763
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131527Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1191501HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81234- 771215
- 1091086
- 521041