Kypsä nainen nuorempi rakastaja

Tiedustelu

Moni nuorimies haaveilee rakastelusta ja seksisuhteesta kypsemmän naisellisen naisen kanssa. Kuitenkin tuntuu siltä, että tällaisen suhteen löytäminen on vaikeaa.

Muualla Euroopassa on aivan normi, että kypsällä Daamilla on nuorempi rakastaja, salainenkin. Siinähän nauttivat molemmat, kokenut, erotiikkaa tihkuva kypsä nainen ja nuorempi innokas mies on oivallinen yhtälö.

Ehkäpä tällaisesta suhteesta voisi löytyä jopa henkisestikin antoisa ystävyys-suhde?

Kertokaapa arvoisat Ladyt ajatuksistanne?

66

10956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1943

erilaisina. Itse en ole kiinnostunut nuoremmista miehistä. En ole seksikielteinen, mutta hyvään seksisuhteeseen kuuluu tietynlainen kypsyys ihmisenä. Muut saavat olla eri mieltä.

• olis paljonkin

kerrottavaa. en nytkuitenkaan kehottaisi että ehdoin tahdoin pitäis etsiä se kun tulee aivan samalla tavalla tuo ihastuminen kuin samanikäisilläkin. katkeraa kalkkia on vaan se että kun samanikäiset nuoret naiset alkaa kiinnostua tietenkin varatusta miehestä. hauskaa ja kiehtovaahan se on niin kauan kuin se kestää. menee kuitenkin aika kauan ennenkuin on tasavertainen suhteessa. seksi on seksiä samanikäisilläkin.

• 38 vuotta naimisissa miehen kanssa, joka on minua toista vuotta nuorempi ja se riittää.

• kypsä daami

katsoppa peiliin ja totea, olen tyhmä, olen tyhmä. jne.

• ole vielä "saanut"

nuorempaa miestä, paitsi mieheni on minua 4 v nuorempi, siinä mielessä, mutta kun nyt on jo 2 vuotta häneltäkään mitään saamatta ollut, ajatteleehan tässä jo vaikka mitä!

Hän on nyt 55v ja minä siis 59v, tasan ei käy onnenlahjat, näköjään!

Ulkonäkö syytkö lienee, kun ei pelaa enää, hän on 140 kg ja mä 70 kg ja mä olen kuulema liian lihava hänen silmissään!
        Oltu n. 18 v yhdessä vain!
        Minä olen syyllinen kaikkeen tuohon, olen niin paska ja negatiivinen ihminen joka asiassa, sanoo hän!
        Kiitti, mulle riitti!

• 1947

eipä oikein kiinnosta! miksi ihmeessä nuorimies haluaa seksisuhteen vanhemman naisen kanssa; ja mitä ystävyyteen tulee, seksi ei siihen kuulu! tottakai voi olla vaikka minkälaisia suhteita, mutta epätasapaino tekee suhteesta mahdottoman pitemmän päälle; ei kai suhdetta varmaan pitkäksi ole tarkoitettukaan, epäilyttää...itse en ainakaan ryhtyisi "opettajaksi"!

• 1943

halua "opettajaksi". Omaan ikäluokkaan kuuluvia peräkammarinpoikia on lähipiirissä. Miessuhdemielessä eivät kiinnosta, asiallisissa keskusteluissa kyllä. En yleensä flirttaile miesten kanssa ja paljon antoisia hetkiä on ollut eri-ikäisten miesten kanssa, kun on keskusteltu kaikesta mahdollisesta. Itse lasken samaan ikäluokkaan henkilöt oma ikäni -10 vuotta.

• suopeikkoja

Jos nainen on pönäkkä ja miesmäinen, lättäjalkainen, vailla hajuakaan naisellisuudesta, pukeutumisesta ja eroottisesta ymmärryksestä ja aina lomalla autenttiseen etelään ja laivalle, ei voi kuin todeta että voi voi..

Juuri sellaiset "Ladyt" ovat pahimpia valittajia ( kun kukaan ei huoli) Mustavalkoinen elämänkatsomus ja negatiivinen suhtautuminen ihan kaikkeen. Sellainen suopeikko ei edes ymmärrä mistä tässä on kysymys...

• Juniperus
        suopeikkoja kirjoitti:

Jos nainen on pönäkkä ja miesmäinen, lättäjalkainen, vailla hajuakaan naisellisuudesta, pukeutumisesta ja eroottisesta ymmärryksestä ja aina lomalla autenttiseen etelään ja laivalle, ei voi kuin todeta että voi voi..

Juuri sellaiset "Ladyt" ovat pahimpia valittajia ( kun kukaan ei huoli) Mustavalkoinen elämänkatsomus ja negatiivinen suhtautuminen ihan kaikkeen. Sellainen suopeikko ei edes ymmärrä mistä tässä on kysymys...

Eikö oma näkökulmasi ole aika mustavalkoinen? Tottakai naisilla on oikeus etelän matkoihin siinä kuin miehillä itään tai jonnekin muualle. Ja jos etelän mailta seikkailuja löytyy, ei nainen voi olla epäeroottinen.

Ehkäpä nämä etelänmatkaajat ovat naisista eroottisimpia, mutta eivät ole löytäneet Suomesta vertaisiaan tai mieleisiään miehiä.

• kummakummitus
        1943 kirjoitti:

halua "opettajaksi". Omaan ikäluokkaan kuuluvia peräkammarinpoikia on lähipiirissä. Miessuhdemielessä eivät kiinnosta, asiallisissa keskusteluissa kyllä. En yleensä flirttaile miesten kanssa ja paljon antoisia hetkiä on ollut eri-ikäisten miesten kanssa, kun on keskusteltu kaikesta mahdollisesta. Itse lasken samaan ikäluokkaan henkilöt oma ikäni -10 vuotta.

- 10 vuotta, 54v-74v monenlaista ukon käppänää.

• hildurvonhopsis

Ihmetyttää vain, kun tuolla treffipalstalla todellakin nuoret (21-34v) pojat etsivät "kypsää naista". Viestejä tuli esim. "Kiinnostaisiko tällainen lihaksikas nuorimies?". No ei varmasti kiinnosta. Omat pojat on jo melkein sen ikäisiä. Höh :0) Kyllä me kypsät naiset (useimmat) etsimme kypsää miestä. Minä ainakin haluaisin suunnilleen itseni ikäisen - 5 vuotta. Ihan nuorilla miehillä ne jutut on sellaisia, ettei kypsä aikuinen nainen niitä varmaan jaksa kauaakaan kuunnella. Olen aikuinen nainen ja haluaisin löytää raittiin ja kivan aikuisen miehen.

• helmat liehuen :-)

..ihan ihmisistä. Kyllä siihen tarvitaan myös sielujen sympatiaa, samanlainen huumorintaju, lämpöä, hienotunteisuutta, toisen kunnioitusta,huomioimista, intohimoa..., se että kemiat kohtaavat. Jos tuo kaikki on, se on aivan ihanaa. Minulla on kymmenen vuotta nuorempi rakastaja, joka täyttää kaikki unelmani...

• alkaen,miehet

Tulleet jäljessä ainakin tuon henkisen kehityksen suhteen (no ainakin suurin osa)Ei sitä sellaista jaksa.Monta kertaa omankin ikäisessä riittää kestämistä,noissa lapsellisuuksissa,meinaan.Jos joku hakee vain ja ainoastaan seksuaalista tyydytystä,niin mikä ettei nuorempi kelpaisi.Minä ainakin sanon:"vanhassa vara parempi".

• Itseäni nuoremmat eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Syytä en tiedä, enkä viitsi edes asiaa analysoida, kun ei tunnu mitenkään ongelmaltani. En toki paheksu, mutta minua hivenen säälittää sekä nähdä vanhempi nainen nuori mies kainalossaan että vanha mies nuorta naista pyörittämässä. Epäsuhtaa on kummassakin ainakin noin visuaalisesti ... mutta taaplatkoon kukin tyylillään, ei se minun elämääni haittaa.

• "ei kiinnosta"

Tapasimme eräällä pihalla pihalla,mukava mies ja minä.
        Aloitimme juttelun erään sen pihan talon myymisestä ja että kuka sen ostaa ja niin edelleen.
        Seuraavana päivänä törmäsimme taas ja melkein siitä samasta alkoi kuuma suhde jota kesti kauan pari vuotta. Olimme olleet jo jonkin aikaa yhdessä,kun tuli mun syntymäpäiväni. Hän kysyi paljonko tuli,vastasin että 30. Hän oli saada sätkyn,koska oli luullut minun olevan noin samanikäinen kuin hän!
        JA hän oli parikymppinen. JA HÄN oli paljon vanhemman näköinen,olin pitänyt häntä noin suurinpiirtein samanikäisenä mun kanssa! 27-28vuotiaana.
        Oli vanhanaikaisesti sanottuna "vanhoihin varsiin tehty"
        Suhde kesti kuumana aika kauan,mutta sitten se hiipui ihan kuten monet muutkin suhteet, ei siinä sen kummempaa.

• "ei kiinnosta" kirjoitti:

Tapasimme eräällä pihalla pihalla,mukava mies ja minä.
        Aloitimme juttelun erään sen pihan talon myymisestä ja että kuka sen ostaa ja niin edelleen.
        Seuraavana päivänä törmäsimme taas ja melkein siitä samasta alkoi kuuma suhde jota kesti kauan pari vuotta. Olimme olleet jo jonkin aikaa yhdessä,kun tuli mun syntymäpäiväni. Hän kysyi paljonko tuli,vastasin että 30. Hän oli saada sätkyn,koska oli luullut minun olevan noin samanikäinen kuin hän!
        JA hän oli parikymppinen. JA HÄN oli paljon vanhemman näköinen,olin pitänyt häntä noin suurinpiirtein samanikäisenä mun kanssa! 27-28vuotiaana.
        Oli vanhanaikaisesti sanottuna "vanhoihin varsiin tehty"
        Suhde kesti kuumana aika kauan,mutta sitten se hiipui ihan kuten monet muutkin suhteet, ei siinä sen kummempaa.

Itse kirjoitin lähinnä omanikäisistämme eli yli kuusikymppisistä. Ikäero vaikuttaa takuulla aivan toisella vahvuudella kuin kaksi-kolmekymppisenä.
        Eräs ystäväni seurusteli jonkin aikaa lähes viisikymppisenä poikansa ikäisen nuoren miehen kanssa, ryppyinen täti, sitten muutti Kreikkaan 16 vuotta nuoremman kreikkalaisen miehen luokse. Tuli sieltä sitten muutaman vuoden kuluttua pettyneenä takaisin. Mies ei koskaan tullut perässä tänne, vaikka piti. Että semmoistahan se tietää ... pilvilinnat tahtovat sortua, varsinkin suureen ikäeroon. Mutta uskaltakoon se, jolla rohkeutta riittää. :)

• vaimo, jolla nuorempi mies

taidat olla kovin pinnallinen ihminen, kun suhteessa visuaalisuus ratkaisee. Mutta ei kuusikymppisen naisen tarvitse näyttää tuollaiselta harmaalta hiiteltä kuin sinä. Kylmän ja itseriittoisen vaikutelman annat muutenkin palstojen jutuissasi. Voit olla varma, että saat olla rauhassa niin nuoremmilta, samanikäisiltä kuin vanhemmiltakin omahyväisyydessäsi.

• 1943
        vaimo, jolla nuorempi mies kirjoitti:

taidat olla kovin pinnallinen ihminen, kun suhteessa visuaalisuus ratkaisee. Mutta ei kuusikymppisen naisen tarvitse näyttää tuollaiselta harmaalta hiiteltä kuin sinä. Kylmän ja itseriittoisen vaikutelman annat muutenkin palstojen jutuissasi. Voit olla varma, että saat olla rauhassa niin nuoremmilta, samanikäisiltä kuin vanhemmiltakin omahyväisyydessäsi.

tee liian pitkälle vieviä johtopäätöksiä. Voi olla hyvinkin hunajainen henkilö tämä kohteesi. Miten on itsesi laita, riittääkö pörrääjiä?

• vaimo, jolla nuorempi mies kirjoitti:

Luulet tietäväsi, mutta et tiedä minusta mitään, enkä minä liioin sinusta, mutta et sinäkään kovin lämpimästi ja ystävällisesti kirjoita. Tuollaisiin arviointeihin itsestäni en siksi ota kantaa, tiedän sentään itse mitä olen. :) Jos kirjoittamani satutti, niin ei se ollut kohdistettu sinuun henkilökohtaisesti. Jos/kun olet onnellinen omassa avioliitossasi, se on todella hieno asia. Suon sen sinulle oikein mielelläni ja toivon, että kaikki on jatkossakin yhtä hyvin. Ei ole mitään tarvetta nakertaa onnellisuudentunnettasi.

• Nimetön

Mielenkiintoinen kysely ja niin myös vastaukset. Koska tämä on 60 palsta, oletan, että kyse on sen ikäisistä naisista.

Nyt pitäisi vain miettiä mikä on nuori mies meille.
      Minulla on jo alle 60 ollut sama ja itsäni 15v nuorempi ystävä, josta vuosien saatossa tuli myös rakastaja. Olemme tunteneet jo 20 v ja sanoisin, että suhde on parantunut vuosien aikana.

Hän ei ole koskaan ollut sellainen kakara, joka ajattelisi itseään nuorena ja lihaksikkaana poikasena, joka haluaa vanhemman naisen, vaan ystävyys tuli ensin.

Emme ole ns normaali pari. Emme asu yhdessä, emmekä edes ajattele sitä. Näin on hyvä olla.

Kyse on tässä vanhempi nainen- nuorempi mies nimenomaan sen miehen korvien välistä. Toiset ovat aikuisia jo varhain, toiset eivät koskaan.

Ei näitä asioita voi suunnitella etukäteen, vaan on suhtauduttava avoimesti, kuten kaikkiin suhteisiin. Jopa niiden pikkupoikien kanssa voi tulla antoisia keskusteluja.

• toinen nimetön

..ei elämää kannata elää vain varman päälle. Tarinasi kuullosti tutulta. Meitä kymmenen - viisitoista vuotta nuoremmat miehet ovat jostain syystä kanssamme enemmän samalla aaltopituudella. En tiedä, mikä ikäisiämme tai hieman vanhempia miehiä vaivaa, monesti he ovat jo ihan ukkoontuneita, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Itseänsä hyvin hoitanut, hyvin säilynyt, ajassa elävä nainen, ei heistä juurikaan jaksa kiinnostua, toki poikkeuksia sarjassa aina löytyy, mutta ovat perin harvinaisia.

• samaa mieltä oleva
        toinen nimetön kirjoitti:

..ei elämää kannata elää vain varman päälle. Tarinasi kuullosti tutulta. Meitä kymmenen - viisitoista vuotta nuoremmat miehet ovat jostain syystä kanssamme enemmän samalla aaltopituudella. En tiedä, mikä ikäisiämme tai hieman vanhempia miehiä vaivaa, monesti he ovat jo ihan ukkoontuneita, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Itseänsä hyvin hoitanut, hyvin säilynyt, ajassa elävä nainen, ei heistä juurikaan jaksa kiinnostua, toki poikkeuksia sarjassa aina löytyy, mutta ovat perin harvinaisia.

Aivan, siksi en missään tapauksessa huoli itselleni kuin vähintään 10-vuotta nuorempaa naisseuraa. Ikäisiäni naisia jaksaa kuunnella ja katsella vain hetken. Nuoremmilla miehillä voi uutuuden viehätyksenä olla hieman pitempi pinna ja jaksavat kuunnella itsekeskeisiä höpötyksiä. Tietenkin jo 60 ylittäneissä naisissa on poikkeuksia. Niitä on vain vaikea löytää.

• kysyn vaan

En todellakaan ole kiinnostunut suhteesta Oidipuskompleksia potevan miehen kanssa.
      Uutta äitiä minusta ei saa, mikä samalla tarjoaisi seksiä, ei myöskään elättäjää.
      Rahasta yleensä on kyse kun nuori mies taluttaa vanhempaa naista. Samoin silloin kun kyseessä on nuori nainen vanha mies yhdistelmä. Miehet vaan ovat taitavampia valehtelemaan itselleen.
      Miehellä pitää olla historia suunnilleen samalta aikakaudelta kuin itselläni, eli - 5 vuotta.
      Ystävyyttä ikä ei estä, mutta ystävyyteen ei minusta kuulu seksi.

• muuta enemmän

Onhan näitä ollut, nuorempia rakastajia. Ystäviksi en heitä sanoisi,koska henkisellä tasolla olimme eriparia. Mikä on sitten mitäkin, ainakin heidän kanssaan tunsin itseni naiseksi ja kukkana kämmenellä kohdelluksi, mitä en suomalaisilta miehiltä koskaan - minkään ikäisiltä - ole saanut. Miehet olivat kaikki ulkomaalaisia, ikäeroa oli parhaimmillaan parikymmentä vuotta.

Elämä on muutakin kuin seksiä ja naiset ovat tässä suhteessa erilaisia. Joillekin kuusikymppisille elämä ilman miespuolista seuralaista - oli kyse pelkästä seksistä tai muusta - on mahdotonta. Hormoonit hyrräävät vielä joko oman kehon voimin tai autettuna. Toisille seksi ja miehen tuoma mielihyvä jäävät taakse eli niitä ei erityisemmin kaipaa. Jostakin syystä, kun tästä aiheesta keskustellaan, esiin nousee aina vain tämä himokas kuusikymppinen naistyyppi, joka miesten mielikuvissa rituuu puutteessaan. Eivät kaikki riudu eivätkä kaikki kaipaa, jotkut kaipaavat, mutta eivät välttämättä riudu.

En moralisoi, valinta on täysin henkilökohtainen. Jos hormoonit hyrräävät ja seuraksi osuu salskea nuorimies, mikä ettei. Vaan ei minulle enää. Saattaahan siitä sukeutua jollekin ystävyyskin - moni asia on mahdollista.

Kaikesta huolimatta oivallisin yhtälö on ollut jotakuinkin samanikäinen miesseura. Seksin ohella siinä on ollut paljon muutakin yhteistä, mitä taas täysin eri ikäluokkaa edustavan voi olla vaikea ymmärtää. Mutta makuasia, toinen tykkää isästä, toinen pojasta.

• Juniperus

Varmaankaan parikymppinen mies ei ole elämänkokemuksiltaan samalla tasolla kuin nelikymppinen nainen, mutta nelikymppinen mies on jo paljon lähempänä kuusikymppistä naista.

Ikäeroa voi verrata kulttuurieroon. Vaikeinta on tavoittaa henkistä yhteyttä, jos sukupolvien välisen kuilun lisäksi on kulttuuriero. Yhteinen kielikin on silloin harvoin kummallakin täysin hallinnassa. Ihailla täytyy niiden rohkeutta, jotka uskaltavat solmia avioliiton toisesta uskonnollisesta, kielellisestä ja kulttuurisesta ympäristöstä olevan kumppanin kanssa.

Minulle on kyllin - useimmiten liiankin - vaikeaa ymmärtää ikäistäni suomalaista naista.

• Juniperus

Sama näyttää olevan naisten suhtautuminen täällä kuin 50 -palstallakin. En usko, että palstan naiset edustaisivat keskiarvoa, ja epäilenkin, etteivät ne naiset roiku palstoilla, joilla on 15 vuotta nuorempi mies.

Erottamiseni jälkeen vastailin treffi-ilmoituksiin, ja hyvin usein törmäsin naisiin, jotka hakivat itseään nuorempia miehiä. Itse asiassa useammin kuin niihin, jotka hakivat vanhempia. Yläikäraja oli asetettu oman iän kohdalle, ja sekin ilmeisesti vain häveliäisyyssyistä; ei omanikäistä oikeasti haettu.

Ensimmäisiin seksikokeiluihin nuoren miehen olisi hyvä kohdata kokeneempi nainen, joka olisi nuorta naista kykenevämpi opettaja. Vähemmän tulisi epäonnistumisia ja niistä aiheutuvia traumoja. Vastaavasti nuori nainen tarvitsisi vanhemman malttavamman miehen seksikokeilujensa alkuvaiheessa - orgasmi voisi löytyä varhemmin.

Yhteiskuntamme seksuaalinormit eivät tietenkään tätä järkikäytäntöä hyväksy, ja siksi se lienee valitettavan harvinainen.

• minä en

Niin, ei varmaan aika riitä palstoilla roikkumiseen, jos on maisemissa 15 vuotta nuorempi mies. Olenko haistavinani tässä hienoista halveksuntaa eli jos ei miesseura kiinnosta, on palstoilla roikkuja - jotenkin rassu?

Mielenkiintoista on vastauksessasi - jollen tulkitse täysin väärin - on se, että ikäänkuin naisen pitäisi aina olla saatavilla - muuten on kummajainen. Ehkä kyse on enemmänkin siitä, että miesten on vaikea hyväksyä, että nainen voi omasta tahdostaan kieltäytyä seksuaalisuusesta eli kanssakäymisistä ja silti viettää mielekästä elämää ilman riutumisia ja räytymisiä. Luulen tämän olevan useammalle miehelle mahdotonta tai ainakin paljon pulmallisempaa. Tämä johtopäätös empiiristen kokemusten perusteella.

Varmaankin kokemuksesi pitävät paikkansa, mutta odotatko tosiaan joltakin keskustelupalstalta tilastollista pätevyyttä? Toisaalta,uskotko treffipalstojen naisten edustavan osaltaan keskivertonaista? En luottaisi otoksiisi ollenkaan, koska netti on netti. Jos jossakin valehdellaan ja pelataan roolipelejä huvittelumielessä, niin täälläpä se käy toteen. Seuraa hakeva vanhempi lady voi olla oikeasti 16-vuotias pojankoltiainen jne.

Vaikka töytäiset suomalaisia seksuaali- ja käytösnormeja, on kuitenkin niin, että tikanpoika puuhun löytää tavalla tai toisella. Muutenhan mekään emme tässä naputtelisi, oli opit alunperin antanut vanhempi,samanikäinen tai peräti nuorempi. Yhteiskuntamme seksuaalinormit hyväksyvät mielestäni tänä aikana lähes kaiken, jos asiaa tulkitaan median antamien viitteiden perusteella, normit ovat nyt äärimmäisen löysät. Erot syntyvät henkilökohtaisella tasolla. Miksi niin ei saisi olla?

• "machomiestä"

Kirjoitit hyvin. Kun itse asetin aikoinani treffisivun valehtelin ikäni, sillä olen paljon nuoremman näköinen kuin tosiasiassa olen. Olin seurustellut 18-vuotta nuoremman ukkomiehen kanssa ja siinä kävi vanhanaikaisesti, minä rakastuin. Aloin taistelun, tunsin sen mahdottomaksi ja jätin hänet. Sen jälkeen tapailin joitakin nuorempia miehiä. Seksi oli heille, heidän mielihalujen tyydyttämistä ei minun huomioon ottamista.

Oppia ikä kaikki olen nyt ikäiseni kainalossa ja hyvin tyytyväinen.

• Juniperus
        minä en kirjoitti:

Niin, ei varmaan aika riitä palstoilla roikkumiseen, jos on maisemissa 15 vuotta nuorempi mies. Olenko haistavinani tässä hienoista halveksuntaa eli jos ei miesseura kiinnosta, on palstoilla roikkuja - jotenkin rassu?

Mielenkiintoista on vastauksessasi - jollen tulkitse täysin väärin - on se, että ikäänkuin naisen pitäisi aina olla saatavilla - muuten on kummajainen. Ehkä kyse on enemmänkin siitä, että miesten on vaikea hyväksyä, että nainen voi omasta tahdostaan kieltäytyä seksuaalisuusesta eli kanssakäymisistä ja silti viettää mielekästä elämää ilman riutumisia ja räytymisiä. Luulen tämän olevan useammalle miehelle mahdotonta tai ainakin paljon pulmallisempaa. Tämä johtopäätös empiiristen kokemusten perusteella.

Varmaankin kokemuksesi pitävät paikkansa, mutta odotatko tosiaan joltakin keskustelupalstalta tilastollista pätevyyttä? Toisaalta,uskotko treffipalstojen naisten edustavan osaltaan keskivertonaista? En luottaisi otoksiisi ollenkaan, koska netti on netti. Jos jossakin valehdellaan ja pelataan roolipelejä huvittelumielessä, niin täälläpä se käy toteen. Seuraa hakeva vanhempi lady voi olla oikeasti 16-vuotias pojankoltiainen jne.

Vaikka töytäiset suomalaisia seksuaali- ja käytösnormeja, on kuitenkin niin, että tikanpoika puuhun löytää tavalla tai toisella. Muutenhan mekään emme tässä naputtelisi, oli opit alunperin antanut vanhempi,samanikäinen tai peräti nuorempi. Yhteiskuntamme seksuaalinormit hyväksyvät mielestäni tänä aikana lähes kaiken, jos asiaa tulkitaan median antamien viitteiden perusteella, normit ovat nyt äärimmäisen löysät. Erot syntyvät henkilökohtaisella tasolla. Miksi niin ei saisi olla?

En ymmärrä, mitä kiksejä joku saa siitä, että esiintyy muuna kuin on. En sentään ihan niin sinisilmäinen ole, että kaiken uskoisin; muutamiin olen törmännyt, jotka vaihtelevat nikkejään ja sitä mukaa kaikkea muutakin tietoa itsestään. Oikeassa olet siinä, etteivät mitkään palstat edusta keskiarvoa.

Haistat ihan väärin, kun arvelet minun halveksivan seksikielteisiä ihmisiä: se olkoon jokaisen oma asia. Jos kirjoittaja sensijaan yrittää tehdä seksikielteisyydestä normin, asia muuttuu yleiseksi ja antaa aihetta keskustelulle.

Palstoilla ollaan monesta syystä, minäkin omastani. Eivät kirjoittelijat ole sen luuserimpia kuin ihmiset keskimäärin, mutta heidän kiinnostuksensa kohteet ovat toiset. Ja onhan täällä paljon nimenomaan kumppania hakevia naisia.

Tulkitset niin ikään minua - ja varmaan miehiä yleisemminkin - väärin, kun arvelet meidän olettavan kaikkien ikäluokkamme naisten olevan halukkaita tai kärsivän seksin puutteesta. Tällä palstalla kirjoittelevat ehkä keskimääräistä useammin ne, jotka eivät seksiä kaipaa. Todellisuudessa tilanne on toinen: ikäisiämme kyvykkäitä ja halukkaitakin naisia on runsaasti enemmän kuin miehiä.

Itse asiassa en ole tosielämässä törmännyt haluttomiin naisiin, tosin en ole heitä etsinytkään. Luultavasti olen tunnistanut piirteen (samoin kuin nainen on arvioinut minut) jo ensi tapaamisella ja se on ehkäissyt epäsuhtaisen suhteen syntymisen.

• Juniperus
        "machomiestä" kirjoitti:

Kirjoitit hyvin. Kun itse asetin aikoinani treffisivun valehtelin ikäni, sillä olen paljon nuoremman näköinen kuin tosiasiassa olen. Olin seurustellut 18-vuotta nuoremman ukkomiehen kanssa ja siinä kävi vanhanaikaisesti, minä rakastuin. Aloin taistelun, tunsin sen mahdottomaksi ja jätin hänet. Sen jälkeen tapailin joitakin nuorempia miehiä. Seksi oli heille, heidän mielihalujen tyydyttämistä ei minun huomioon ottamista.

Oppia ikä kaikki olen nyt ikäiseni kainalossa ja hyvin tyytyväinen.

Tästä polvesta tuskin machomiehiä löytyy, ja yhä harvempi meistä enää sellaista itsestään kuvittelee. Hieman samanlaisia kokemuksia minulla on nuoremmasta naisesta. Hän olisi halunnut kanssani naimisiin, mutta en hyväksynyt vanhaa miestä naiselle, jota rakastin.

Luonnollista on, että seksi on tärkeä nuorille miehille, ja harva heistä taitaa, ainakaan alun alkaen, syvempää suhdetta hakea. Joskus sitten sattuu vahinkoja, kun rakastellessaan helposti rakastuu.

• "Machonainen"
        Juniperus kirjoitti:

Tästä polvesta tuskin machomiehiä löytyy, ja yhä harvempi meistä enää sellaista itsestään kuvittelee. Hieman samanlaisia kokemuksia minulla on nuoremmasta naisesta. Hän olisi halunnut kanssani naimisiin, mutta en hyväksynyt vanhaa miestä naiselle, jota rakastin.

Luonnollista on, että seksi on tärkeä nuorille miehille, ja harva heistä taitaa, ainakaan alun alkaen, syvempää suhdetta hakea. Joskus sitten sattuu vahinkoja, kun rakastellessaan helposti rakastuu.

Teit varmaan oikein kun torjuit suuren ikäeron. Se on mielestäni järkevää pitkällä tähtäyksellä. Kun panin välit poikki tuon 18-vuotta nuoremman miehen kanssa olin realistinen. Suhde oli kaunis, mutta se ei olisi toiminut käytännössä.

Nykyinen mieheni oli naimisissa yli 20-vuotta itseään huomattavasti nuoremman naisen kanssa ja kun nuo kriittiset 40-vuotta täyttyivät rouva otti ja lähti.

Minä tietenkin olen tuosta ulosmarssista näin jälkikäteen sangen iloinen.

• minä en
        Juniperus kirjoitti:

En ymmärrä, mitä kiksejä joku saa siitä, että esiintyy muuna kuin on. En sentään ihan niin sinisilmäinen ole, että kaiken uskoisin; muutamiin olen törmännyt, jotka vaihtelevat nikkejään ja sitä mukaa kaikkea muutakin tietoa itsestään. Oikeassa olet siinä, etteivät mitkään palstat edusta keskiarvoa.

Haistat ihan väärin, kun arvelet minun halveksivan seksikielteisiä ihmisiä: se olkoon jokaisen oma asia. Jos kirjoittaja sensijaan yrittää tehdä seksikielteisyydestä normin, asia muuttuu yleiseksi ja antaa aihetta keskustelulle.

Palstoilla ollaan monesta syystä, minäkin omastani. Eivät kirjoittelijat ole sen luuserimpia kuin ihmiset keskimäärin, mutta heidän kiinnostuksensa kohteet ovat toiset. Ja onhan täällä paljon nimenomaan kumppania hakevia naisia.

Tulkitset niin ikään minua - ja varmaan miehiä yleisemminkin - väärin, kun arvelet meidän olettavan kaikkien ikäluokkamme naisten olevan halukkaita tai kärsivän seksin puutteesta. Tällä palstalla kirjoittelevat ehkä keskimääräistä useammin ne, jotka eivät seksiä kaipaa. Todellisuudessa tilanne on toinen: ikäisiämme kyvykkäitä ja halukkaitakin naisia on runsaasti enemmän kuin miehiä.

Itse asiassa en ole tosielämässä törmännyt haluttomiin naisiin, tosin en ole heitä etsinytkään. Luultavasti olen tunnistanut piirteen (samoin kuin nainen on arvioinut minut) jo ensi tapaamisella ja se on ehkäissyt epäsuhtaisen suhteen syntymisen.

Ei kai ymmärtää tarvitsekaan,miksi roolipelejä pelataan. Viittasin vain siihen,että näin on ja se on fakta. Eikä kyse välttämättä ole nuorisosta. Tunnen muutamankin kuudenkympin yli pitkälti olevan rouvashenkilön, jotka jostakin syystä tykkäävät palstoilla leikkiä miestä ja milloin mitäkin. Mistä sekin kertonee. Kun itse olen enempi tavallinen tallaaja, olin aika hämmästynyt. Myös netissä olevat kuvat voivat olla yhtä ja toista. Seuraa hakiessa pyritään kai antamaan miellyttävä vaikutelma, oli totuus mikä tahansa.

Niin, viittaat jälleen kerran siihen, että palstoilla vaihdetaan nikkiä eikä puhuta yhden ja saman nikin kautta. Olen sinullekin kertaalleen eräässä toisessa keskustelussa selvittänyt aikaisemmin, että vakinikkiä en ota muutaman ikävän tapauksen vuoksi. Se valinnanvapaus minulla on, miellytti se tai ei. Sen sijaan olen pyrkinyt jokseenkin mielikuvituksettomana olemaan oma itseni, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Netissä on hyväksyttävä välineen säännöt heikkouksineen ja vahvuuksineen,kuten myös se, että ihmisillä on valinnanvapaus...

Tuskin kukaan seksikielteisyydestä on sentään normia tehnyt tai olisi edes pystynytkään. Kuten ehkä tiedät, normin aikaansaaminen vaatii jo aikamoisen joukon ja aikaakin, ei sellainen yhdestä mielipiteestä hetkessä synny. Tänä aikana voitaisiin keskustella mieluummin siitä, onko meillä mitään normeja. Huolesi on siis turha.

Tuota, en oikein ymmärrä pointtiasi, ikäänkuin valitat, etteivät vanhemmat naiset ymmärrä autuuttaan asettua nuorempien opettajiksi ja kuitenkin toisaalla toteat, että ainakin nämä palstanaiset (varauksin) hakevat itseään nuorempaa miestä. Silloinhan ymmmärtääkseni kaikki on ok - vai mistä mättää?

Sittenkin olen sitä mieltä, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää sitä, että naiset eivät aina halua seksiä. Sanot tunnistavasi tuon piirteen naisessa nähtyäsi, mutta entä, jos kyse onkin siitä, että sinä et kumppanina/ihmisenä miellytä?

Sanon toisin: en ole törmännyt koskaan haluttomiin miehiin. Muutaman lähietäisyydellä olevan kohdalla soisin todellakin miehen ymmärtävän, että ei on ei, kun kerran tosihalukkaita on paljon. Ikävää, että tässä on kielletty seuran välittäminen, muuten antaisin mieluusti muutamat yhteystiedot tarpeessa oleville sisarille.

• Juniperus
        minä en kirjoitti:

Ei kai ymmärtää tarvitsekaan,miksi roolipelejä pelataan. Viittasin vain siihen,että näin on ja se on fakta. Eikä kyse välttämättä ole nuorisosta. Tunnen muutamankin kuudenkympin yli pitkälti olevan rouvashenkilön, jotka jostakin syystä tykkäävät palstoilla leikkiä miestä ja milloin mitäkin. Mistä sekin kertonee. Kun itse olen enempi tavallinen tallaaja, olin aika hämmästynyt. Myös netissä olevat kuvat voivat olla yhtä ja toista. Seuraa hakiessa pyritään kai antamaan miellyttävä vaikutelma, oli totuus mikä tahansa.

Niin, viittaat jälleen kerran siihen, että palstoilla vaihdetaan nikkiä eikä puhuta yhden ja saman nikin kautta. Olen sinullekin kertaalleen eräässä toisessa keskustelussa selvittänyt aikaisemmin, että vakinikkiä en ota muutaman ikävän tapauksen vuoksi. Se valinnanvapaus minulla on, miellytti se tai ei. Sen sijaan olen pyrkinyt jokseenkin mielikuvituksettomana olemaan oma itseni, mitä se sitten tarkoittaneekaan. Netissä on hyväksyttävä välineen säännöt heikkouksineen ja vahvuuksineen,kuten myös se, että ihmisillä on valinnanvapaus...

Tuskin kukaan seksikielteisyydestä on sentään normia tehnyt tai olisi edes pystynytkään. Kuten ehkä tiedät, normin aikaansaaminen vaatii jo aikamoisen joukon ja aikaakin, ei sellainen yhdestä mielipiteestä hetkessä synny. Tänä aikana voitaisiin keskustella mieluummin siitä, onko meillä mitään normeja. Huolesi on siis turha.

Tuota, en oikein ymmärrä pointtiasi, ikäänkuin valitat, etteivät vanhemmat naiset ymmärrä autuuttaan asettua nuorempien opettajiksi ja kuitenkin toisaalla toteat, että ainakin nämä palstanaiset (varauksin) hakevat itseään nuorempaa miestä. Silloinhan ymmmärtääkseni kaikki on ok - vai mistä mättää?

Sittenkin olen sitä mieltä, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää sitä, että naiset eivät aina halua seksiä. Sanot tunnistavasi tuon piirteen naisessa nähtyäsi, mutta entä, jos kyse onkin siitä, että sinä et kumppanina/ihmisenä miellytä?

Sanon toisin: en ole törmännyt koskaan haluttomiin miehiin. Muutaman lähietäisyydellä olevan kohdalla soisin todellakin miehen ymmärtävän, että ei on ei, kun kerran tosihalukkaita on paljon. Ikävää, että tässä on kielletty seuran välittäminen, muuten antaisin mieluusti muutamat yhteystiedot tarpeessa oleville sisarille.

Roolipelejä pelataan, ja se siitä. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että seuraa hakevat naiset - kuten varmaan miehetkin - hakevat hyvin usein itseään nuorempaa seuraa. Se oli minun alkuperäinen väitteeni.

Nikeistä: En ole koskaan paheksunut nikkeilijöitä; kukin tavallaan. Asiallinen keskustelu syntyy vain niiden kanssa, jotka käyttävät koko keskustelun ajan samaa nimimerkkiä. Vakinikeissä taasen on se heikkous, että myös vanhoihin viesteihin voi vedota, ja se vaatii kokonaisvaltaisempaa keskusteluun heittäytymistä, itsensä likoon laittamista. Vastakohtana ovat multinikit, jotka eri nikeillään esiintyvät eri persoonina.

Seksuaalikielteisyydestä on tullut normi monella muullakin palstalla kuin tällä. Tietenkään en lyhyen kokemukseni vuoksi ole pätevä arvioimaan tämän palstan normeja, mutta poistojen vaatiminen ja niistä valittaminen kertovat omaa karua kieltään.

Koko yhteiskuntaan seksikielteisyys ei ole levinnyt, mutta normit ovat taipuneet amerikkalaiseen kaksinaismoralistiseen suuntaan, lasten seksualisoimiseen, jne. En puhuisi normittomuudesta, vaan omituisista normeista.

"Tuota, en oikein ymmärrä pointtiasi, ikäänkuin valitat, etteivät vanhemmat naiset ymmärrä autuuttaan asettua nuorempien opettajiksi"

En minä valita. Minusta se vain olisi hyväksi ja viisasta.

"- - toisaalla toteat, että ainakin nämä palstanaiset (varauksin) hakevat itseään nuorempaa miestä."

Eivät tällä palstalla, vaan kirjeenvaihtopalstoilla.

"Sittenkin olen sitä mieltä, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää sitä, että naiset eivät aina halua seksiä."

Ei todellakaan, uskonhan minä tämänkin palstan kirjoittajia. Eivät kaikki miehetkään halua, vaikka et olekaan heihin törmännyt. Vähemmän halukkaat vain eivät sinullekaan ehdotuksia tee.

"Sanot tunnistavasi tuon piirteen naisessa nähtyäsi, mutta entä, jos kyse onkin siitä, että sinä et kumppanina/ihmisenä miellytä?"

Niinhän minä juuri (muistaakseni!) edellisessä viestissäni arvailin.

• minä en
        Juniperus kirjoitti:

Roolipelejä pelataan, ja se siitä. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että seuraa hakevat naiset - kuten varmaan miehetkin - hakevat hyvin usein itseään nuorempaa seuraa. Se oli minun alkuperäinen väitteeni.

Nikeistä: En ole koskaan paheksunut nikkeilijöitä; kukin tavallaan. Asiallinen keskustelu syntyy vain niiden kanssa, jotka käyttävät koko keskustelun ajan samaa nimimerkkiä. Vakinikeissä taasen on se heikkous, että myös vanhoihin viesteihin voi vedota, ja se vaatii kokonaisvaltaisempaa keskusteluun heittäytymistä, itsensä likoon laittamista. Vastakohtana ovat multinikit, jotka eri nikeillään esiintyvät eri persoonina.

Seksuaalikielteisyydestä on tullut normi monella muullakin palstalla kuin tällä. Tietenkään en lyhyen kokemukseni vuoksi ole pätevä arvioimaan tämän palstan normeja, mutta poistojen vaatiminen ja niistä valittaminen kertovat omaa karua kieltään.

Koko yhteiskuntaan seksikielteisyys ei ole levinnyt, mutta normit ovat taipuneet amerikkalaiseen kaksinaismoralistiseen suuntaan, lasten seksualisoimiseen, jne. En puhuisi normittomuudesta, vaan omituisista normeista.

"Tuota, en oikein ymmärrä pointtiasi, ikäänkuin valitat, etteivät vanhemmat naiset ymmärrä autuuttaan asettua nuorempien opettajiksi"

En minä valita. Minusta se vain olisi hyväksi ja viisasta.

"- - toisaalla toteat, että ainakin nämä palstanaiset (varauksin) hakevat itseään nuorempaa miestä."

Eivät tällä palstalla, vaan kirjeenvaihtopalstoilla.

"Sittenkin olen sitä mieltä, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää sitä, että naiset eivät aina halua seksiä."

Ei todellakaan, uskonhan minä tämänkin palstan kirjoittajia. Eivät kaikki miehetkään halua, vaikka et olekaan heihin törmännyt. Vähemmän halukkaat vain eivät sinullekaan ehdotuksia tee.

"Sanot tunnistavasi tuon piirteen naisessa nähtyäsi, mutta entä, jos kyse onkin siitä, että sinä et kumppanina/ihmisenä miellytä?"

Niinhän minä juuri (muistaakseni!) edellisessä viestissäni arvailin.

Selvennän sen verran,että en tajunnut,että puhut seksikielteisyydestä palstanormien puitteissa eli mikä täällä on tapa ja tottumus. Minä taas tarkoitin koko yhteiskuntaa. Suomalainen yhteiskunta on erittäin vapaamielinen erilaisten suuntausten suhteen eikä vanhempaa naista nuorine rakastajineen tai päinvastoin pidetä mitenkään kummajaisina. Ihmiset toimivat, kuten haluavat,se on nyt yleisnormi yhteiskunnassa.

Seksikielteisyys on kova termi. Jos ei halua olla tekemisissä toisen sukupuolen kanssa henkilökohtaisesti jo mummuiässä eli kuusikymppisenä ja yli, se ei suinkaan vielä edusta seksikielteisyyttä eli kohdistu kaikkeen seksiin vivahtavaankin. Silloinhan vihaisi suurinta osaa elämää. Kyse on vain ja ainoastaan kieltäytymisestä sukupuolisuhteista. Siinä jää vielä aika paljon muutakin elämää, myös seksiä. Ei meidän seksuaalisuutemme ole ainoastaan patjan ja peiton välissä.

Siksi nämä juttusi vanhempien ladyjen toimimisesta nuorten rakastajiensa opettajina ja vanhempien herrojen tarjoutumisesta nuorten neitosten opettajiksi, tuntuvat - luvalla sanoen - huvittavilta ja aika lapsellisilta. Näinhän on tapahtunut ja tapahtuu kautta maailman sivu niiden keskuudessa, jotka siihen tuntevat tarvetta. Kaikki vain eivät saa kaikilta, eivätkä kaikki anna kaikille.

Huvittavilta siinäkin mielessä, että kuusikymppisiä voisi pikemminkin pitää nuorempien oppilaina. Viattomat nuoret ovat tänään kovin lyhyen aika viattomia ja kokemattomia. Ja se viattomuuden ikä sijoittuu sellaisiin lukemiin,että rikoslain uhalla kehoittaisin kuusikympisiä herrasmiehiä pitelemään vain kädestä itseään. Kun näitä palstajuttuja lukee, tulee mieleen, että täällähän ne ikäihmisten parissa taitavat olla kaikki kokemattomat. Elävässä elämässä kuusikymppisen eli ukkoiässä olevan tarjoutuminen parikymppiselle naiselle rakastajaksi ja opettajaksi, on oikeasti huvittava ajatus, kun sitä verrataan suhteessa aikaan ja alan valistukseen,jota on sanoisinko megamäärä. Taitaisi ukkorukka järkyttyä ja varmasti tarvita Viagransa.

Ei meillä ole jenkkiläinen kaksoismoraali ollenkaan vaan pikemminkin olemme aika lailla moraalittomia. Avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat tuiki tavallisia eikä niitä erityisemmin peitellä, homoseksuaaleilla on kohtuullisen hyvät oltavat Suomessa, samoin muillakin marginaaliryhmillä, ehkäisyyn panostetaan ja raskauden keskeytyksenkin saa tarvitessaan sekä valistusta tosiaan on kuvien kera ja ilman mitään salaamatta ja peittämättä.... Tätä väitettä tukee lainsäädäntömmekin. Maksulliset seksipalvelut rehoittavat, vaikka ne muodollisesti ovat lainsäädäntämme puitteissa kiellettyjä. Valvonta kuitenkin on hyvin vajavaista.

Siihen taas en viitsi puuttua ollenkaan, mitä nämä palstakirjoittajat tuumivat,mitä kirjoittavat tai tekevät oikeasti. Palstat kirjoittajineen edustavat vain omanlaistaan marginaaliryhmää ja siis yksittäisiä mielipiteitä. Siihen taas jokaisella on oikeus.

Tuntuu aivan kuin eläisit jollakin pienellä sulkeutuneella paikkakunnalla, sillä käsityksesi tämän päivän Suomesta ovat oudon vanhanaikaisia. Olen pahoillani, jos loukkaan, mutta tunnut haluavan pitää sellaisia käsityksiä yleisinä, jotka eivät ole olleet yleisiä moneen kymmeneen vuoteen. Kuten vaikkapa tuo jenkkijuttu ja itse asiassa koko tämä asia. Minä en tunnista ajatuksistasi sitä Suomea ja yhteiskuntaa, jossa elän.

• Ala-arvoinen
        minä en kirjoitti:

Selvennän sen verran,että en tajunnut,että puhut seksikielteisyydestä palstanormien puitteissa eli mikä täällä on tapa ja tottumus. Minä taas tarkoitin koko yhteiskuntaa. Suomalainen yhteiskunta on erittäin vapaamielinen erilaisten suuntausten suhteen eikä vanhempaa naista nuorine rakastajineen tai päinvastoin pidetä mitenkään kummajaisina. Ihmiset toimivat, kuten haluavat,se on nyt yleisnormi yhteiskunnassa.

Seksikielteisyys on kova termi. Jos ei halua olla tekemisissä toisen sukupuolen kanssa henkilökohtaisesti jo mummuiässä eli kuusikymppisenä ja yli, se ei suinkaan vielä edusta seksikielteisyyttä eli kohdistu kaikkeen seksiin vivahtavaankin. Silloinhan vihaisi suurinta osaa elämää. Kyse on vain ja ainoastaan kieltäytymisestä sukupuolisuhteista. Siinä jää vielä aika paljon muutakin elämää, myös seksiä. Ei meidän seksuaalisuutemme ole ainoastaan patjan ja peiton välissä.

Siksi nämä juttusi vanhempien ladyjen toimimisesta nuorten rakastajiensa opettajina ja vanhempien herrojen tarjoutumisesta nuorten neitosten opettajiksi, tuntuvat - luvalla sanoen - huvittavilta ja aika lapsellisilta. Näinhän on tapahtunut ja tapahtuu kautta maailman sivu niiden keskuudessa, jotka siihen tuntevat tarvetta. Kaikki vain eivät saa kaikilta, eivätkä kaikki anna kaikille.

Huvittavilta siinäkin mielessä, että kuusikymppisiä voisi pikemminkin pitää nuorempien oppilaina. Viattomat nuoret ovat tänään kovin lyhyen aika viattomia ja kokemattomia. Ja se viattomuuden ikä sijoittuu sellaisiin lukemiin,että rikoslain uhalla kehoittaisin kuusikympisiä herrasmiehiä pitelemään vain kädestä itseään. Kun näitä palstajuttuja lukee, tulee mieleen, että täällähän ne ikäihmisten parissa taitavat olla kaikki kokemattomat. Elävässä elämässä kuusikymppisen eli ukkoiässä olevan tarjoutuminen parikymppiselle naiselle rakastajaksi ja opettajaksi, on oikeasti huvittava ajatus, kun sitä verrataan suhteessa aikaan ja alan valistukseen,jota on sanoisinko megamäärä. Taitaisi ukkorukka järkyttyä ja varmasti tarvita Viagransa.

Ei meillä ole jenkkiläinen kaksoismoraali ollenkaan vaan pikemminkin olemme aika lailla moraalittomia. Avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat tuiki tavallisia eikä niitä erityisemmin peitellä, homoseksuaaleilla on kohtuullisen hyvät oltavat Suomessa, samoin muillakin marginaaliryhmillä, ehkäisyyn panostetaan ja raskauden keskeytyksenkin saa tarvitessaan sekä valistusta tosiaan on kuvien kera ja ilman mitään salaamatta ja peittämättä.... Tätä väitettä tukee lainsäädäntömmekin. Maksulliset seksipalvelut rehoittavat, vaikka ne muodollisesti ovat lainsäädäntämme puitteissa kiellettyjä. Valvonta kuitenkin on hyvin vajavaista.

Siihen taas en viitsi puuttua ollenkaan, mitä nämä palstakirjoittajat tuumivat,mitä kirjoittavat tai tekevät oikeasti. Palstat kirjoittajineen edustavat vain omanlaistaan marginaaliryhmää ja siis yksittäisiä mielipiteitä. Siihen taas jokaisella on oikeus.

Tuntuu aivan kuin eläisit jollakin pienellä sulkeutuneella paikkakunnalla, sillä käsityksesi tämän päivän Suomesta ovat oudon vanhanaikaisia. Olen pahoillani, jos loukkaan, mutta tunnut haluavan pitää sellaisia käsityksiä yleisinä, jotka eivät ole olleet yleisiä moneen kymmeneen vuoteen. Kuten vaikkapa tuo jenkkijuttu ja itse asiassa koko tämä asia. Minä en tunnista ajatuksistasi sitä Suomea ja yhteiskuntaa, jossa elän.

Kauanko kesti, että sait repostettua tekstisi?
        Tekstin, joka ei sanonut juuri muuta kuin, että sinä erinomaisuus olet joutunut laskeutumaan tänne mitään sanomattomien ihmisten keskelle. Korjaamaan heidän tietämättömyyttään. Kirjoitit jutun, jossa ei ollut mitään uutta tai mullistavaa. Kuinka sinä tuollaiseen alistut? Olet ihan liian fiksu tänne 60 palstalle.

Kirjoitit "Tuntuu aivan kuin eläisit jollakin pienellä sulkeutuneella paikkakunnalla" niikö se on, että vain Cityssä loistaa älyn valot.

• Juniperus
        minä en kirjoitti:

En välty vaikutelmalta, että luet tekstejäni kuin piru Raamattua. Toteat itse, että minä puhun lähinnä palstakirjoittelusta ja sinä yhteiskunnasta yleensä, ja samaan hengenvetoon ihmettelet käsityksiäni yhteiskunnasta!

Muutaman tv-julkkishomon tai Aira Samulinin ja Ekku Peltomäen suhde ei vielä tee homoseksistä yleisesti hyväksyttyä enempää kuin sukupolvien yli ulottuvasta seksistäkään. Keskivertokuusikymppinen nainen ei tosiasiassa edelleenkään mielellään esiinny nuoren miehen kanssa julkisesti, jos heillä on rakkaus- tai sukupuolisuhde. Paljon on vielä toivomisen varaa kokoikäisen sukupuolisuudenkin hyväksymisessä esim. palvelutaloissa ja vanhainkodeissa.

Nuorten megatietämättömyyden seksiasioissa voit helposti todeta vilkaisemalla vaikkapa Suomi24:n nuorten palstan kysymyksiä. Valistuksesta ei kuitenkaan ollut kysymys, vaan sukupuolielämän ja varsinaisen yhdynnän harjoittelusta. Kun puhuin vanhemman kumppanin opetuksesta, en muistaakseni puhunut "viattomista" nuorista - mitä ne sitten lienevätkin? -, vaan nuorista. Eikä opettajan tarvitse olla kahden sukupolven takaa, kun 10 vuoden ikäerokin voi siinä iässä olla merkitsevä. Ikä ei tietenkään yksinään takaa osaamista, vaan vaaditaan myös kokemusta.

Minulle on samantekevää, millä nimellä seksikielteisyyttä kutsutaan, asiahan ei siitä miksikään muutu. Jos seksistä kieltäytyminen esitetään palstalla hyveenä, näen sen seksikielteisyytenä.

Pääkaupunkilaiselta kuulostava ylemmyydentuntoinen arvelusi peräkyläläisyydestäni jääköön vahvistamatta, kun en ole tämän keskustelun objektina vaan yhtenä subjekteista. Heittosi vanhusten insestisistä suhteista taasen paljastaa yhden tavan, miten vääriksi koetut mielipiteet usein yritetään matalamielisillä vihjauksilla tukahduttaa.

• minä en
        Juniperus kirjoitti:

En välty vaikutelmalta, että luet tekstejäni kuin piru Raamattua. Toteat itse, että minä puhun lähinnä palstakirjoittelusta ja sinä yhteiskunnasta yleensä, ja samaan hengenvetoon ihmettelet käsityksiäni yhteiskunnasta!

Muutaman tv-julkkishomon tai Aira Samulinin ja Ekku Peltomäen suhde ei vielä tee homoseksistä yleisesti hyväksyttyä enempää kuin sukupolvien yli ulottuvasta seksistäkään. Keskivertokuusikymppinen nainen ei tosiasiassa edelleenkään mielellään esiinny nuoren miehen kanssa julkisesti, jos heillä on rakkaus- tai sukupuolisuhde. Paljon on vielä toivomisen varaa kokoikäisen sukupuolisuudenkin hyväksymisessä esim. palvelutaloissa ja vanhainkodeissa.

Nuorten megatietämättömyyden seksiasioissa voit helposti todeta vilkaisemalla vaikkapa Suomi24:n nuorten palstan kysymyksiä. Valistuksesta ei kuitenkaan ollut kysymys, vaan sukupuolielämän ja varsinaisen yhdynnän harjoittelusta. Kun puhuin vanhemman kumppanin opetuksesta, en muistaakseni puhunut "viattomista" nuorista - mitä ne sitten lienevätkin? -, vaan nuorista. Eikä opettajan tarvitse olla kahden sukupolven takaa, kun 10 vuoden ikäerokin voi siinä iässä olla merkitsevä. Ikä ei tietenkään yksinään takaa osaamista, vaan vaaditaan myös kokemusta.

Minulle on samantekevää, millä nimellä seksikielteisyyttä kutsutaan, asiahan ei siitä miksikään muutu. Jos seksistä kieltäytyminen esitetään palstalla hyveenä, näen sen seksikielteisyytenä.

Pääkaupunkilaiselta kuulostava ylemmyydentuntoinen arvelusi peräkyläläisyydestäni jääköön vahvistamatta, kun en ole tämän keskustelun objektina vaan yhtenä subjekteista. Heittosi vanhusten insestisistä suhteista taasen paljastaa yhden tavan, miten vääriksi koetut mielipiteet usein yritetään matalamielisillä vihjauksilla tukahduttaa.

Kyse siis kuitenkin on pohjimmaltaan siitä, että sinä et hyväksy sitä, että seksistä voi ja saa kieltäytyä. Jos vanhemmat naiset eivät mielestäsi halua esitellä nuorta rakastajaansa, voit olla ihan varma, että vanhemmat miehet sen sijaan mielellään esittelevät nuoremman rakastajattarensa. Se, että naiset eivät toimi miesten tavoin on asia, johon naisilla olkoon oikeus, naiset eivät välttämättä pidä nuoren rakastajan saamista kunniamerkkinä ja mainostettavana asiana. Silti se ei ole mikään häpeä tai kätkettävä asia. Miksi pitäisi toimia kuten mies?

Niin, en voi pitää muuna kuin jonkinlaisena umpioituneessa ilmapiirissä kasvamisen merkkinä sitä, että et suostu näkemään yhteiskunnan kasvoja nyt ja sitä seksin määrää ja tulvaa, joka tulee vastaan kaikkialla. Tervetuloa pääkaupunkiseudulle. Täällä homoja ei katsota mitenkään omituisesti, heille on omat paikkansa, on aina ollut ja nyt vielä enemmän. Vastaan tulee vanhempia naisia poikaystävineen ja hyvin paljon seuralaistaan vanhempia miehiä erilaisissa yhteyksissä. Jos näitä ryhtyy päiväilemään, saa kulkea pää vinossa aina.

Enkä suostu uskomaan,
        että tilanne olisi yhtään Helsinkiä ihmeellisempi suurimmilla paikkakunnilla. Pienemmillä on varmaan omat uskomuksensa siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. En puutu siihen.

Insestiä on paljon, myös pedofiliaa on oikeasti olemassa. Aihe eli vanhemmat naiset ja miehet ynnä nuoret seksioppilaina on osin sellainen, että tällaisiin taipumusta tunteva saattaisi kerätä myötätuntoa ja tuntea, että alaikäisiin sekaantuminen on vain opettamista ja muka hyvä asia. Molemmat ovat aina rangaistavia tekoja eikä niitä pidä selitellä. Ne ovat yksinkertaisesti kuvottavia ja sairaita tapoja. Silti sellaista tapahtuu myös Suomessa.

Jotakin limaista tässä keskustelunaiheesa on, en pääse siitä tunteesta mihinkään. Minulla on hyvät vaistot eikä siksi ollut hämmästys, että suhtaudut noin kireästi eriäviin mielipiteisiin. Oikeasti en tajua, mikä näissä aikuisten iässä olevissa vanhempien naisten tai miesten ja nuorempien suhteessa on niin kauhean ihmeellistä, jos ja kun ei ole kyse alaikäisiin sekaantumisesta.

Kysymys lienee sinulle tai muillekin jotenkin henkilökohtainen ja siksi tunnereaktiot. Jos ei rohkeus riitä esittelemään nuorta seuralaista tai rohkeuden puute estää sellaista hankkimasta tai nuoremmat eivät yksinkertaisesti suostu, miksi se tästä keskustelusta muuttuu?

Aikaa meni kirjoittamiseen 10 min.

• minä en
        Ala-arvoinen kirjoitti:

Kauanko kesti, että sait repostettua tekstisi?
        Tekstin, joka ei sanonut juuri muuta kuin, että sinä erinomaisuus olet joutunut laskeutumaan tänne mitään sanomattomien ihmisten keskelle. Korjaamaan heidän tietämättömyyttään. Kirjoitit jutun, jossa ei ollut mitään uutta tai mullistavaa. Kuinka sinä tuollaiseen alistut? Olet ihan liian fiksu tänne 60 palstalle.

Kirjoitit "Tuntuu aivan kuin eläisit jollakin pienellä sulkeutuneella paikkakunnalla" niikö se on, että vain Cityssä loistaa älyn valot.

Älyn salama paistaa ja huiskii niin kirkkaana tekstistäsi ja tyylistäsi, että taytyy olematonta hattua pidellä. Aika meni kirjoittamiseen ehkä 16 minuuttia, ei ainakaan enempää. Kas,kun se noin älykästä kehä III ulkopuolella oikein kiinnostaa. Olitpa vaan niin utelias, että luit. Jos sinä tunnet alemmuutta, se ei liene minun vikani.

• Juniperus
        minä en kirjoitti:

Kyse siis kuitenkin on pohjimmaltaan siitä, että sinä et hyväksy sitä, että seksistä voi ja saa kieltäytyä. Jos vanhemmat naiset eivät mielestäsi halua esitellä nuorta rakastajaansa, voit olla ihan varma, että vanhemmat miehet sen sijaan mielellään esittelevät nuoremman rakastajattarensa. Se, että naiset eivät toimi miesten tavoin on asia, johon naisilla olkoon oikeus, naiset eivät välttämättä pidä nuoren rakastajan saamista kunniamerkkinä ja mainostettavana asiana. Silti se ei ole mikään häpeä tai kätkettävä asia. Miksi pitäisi toimia kuten mies?

Niin, en voi pitää muuna kuin jonkinlaisena umpioituneessa ilmapiirissä kasvamisen merkkinä sitä, että et suostu näkemään yhteiskunnan kasvoja nyt ja sitä seksin määrää ja tulvaa, joka tulee vastaan kaikkialla. Tervetuloa pääkaupunkiseudulle. Täällä homoja ei katsota mitenkään omituisesti, heille on omat paikkansa, on aina ollut ja nyt vielä enemmän. Vastaan tulee vanhempia naisia poikaystävineen ja hyvin paljon seuralaistaan vanhempia miehiä erilaisissa yhteyksissä. Jos näitä ryhtyy päiväilemään, saa kulkea pää vinossa aina.

Enkä suostu uskomaan,
        että tilanne olisi yhtään Helsinkiä ihmeellisempi suurimmilla paikkakunnilla. Pienemmillä on varmaan omat uskomuksensa siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. En puutu siihen.

Insestiä on paljon, myös pedofiliaa on oikeasti olemassa. Aihe eli vanhemmat naiset ja miehet ynnä nuoret seksioppilaina on osin sellainen, että tällaisiin taipumusta tunteva saattaisi kerätä myötätuntoa ja tuntea, että alaikäisiin sekaantuminen on vain opettamista ja muka hyvä asia. Molemmat ovat aina rangaistavia tekoja eikä niitä pidä selitellä. Ne ovat yksinkertaisesti kuvottavia ja sairaita tapoja. Silti sellaista tapahtuu myös Suomessa.

Jotakin limaista tässä keskustelunaiheesa on, en pääse siitä tunteesta mihinkään. Minulla on hyvät vaistot eikä siksi ollut hämmästys, että suhtaudut noin kireästi eriäviin mielipiteisiin. Oikeasti en tajua, mikä näissä aikuisten iässä olevissa vanhempien naisten tai miesten ja nuorempien suhteessa on niin kauhean ihmeellistä, jos ja kun ei ole kyse alaikäisiin sekaantumisesta.

Kysymys lienee sinulle tai muillekin jotenkin henkilökohtainen ja siksi tunnereaktiot. Jos ei rohkeus riitä esittelemään nuorta seuralaista tai rohkeuden puute estää sellaista hankkimasta tai nuoremmat eivät yksinkertaisesti suostu, miksi se tästä keskustelusta muuttuu?

Aikaa meni kirjoittamiseen 10 min.

"Kyse siis kuitenkin on pohjimmaltaan siitä, että sinä et hyväksy sitä, että seksistä voi ja saa kieltäytyä."

Jospa kuitenkin sallisit minun itse kertoa omat mielipiteeni, kun luulen tuntevani ne sinua paremmin. Vaikka sinulla olisi kuinka hyvät vaistot...

"- - et suostu näkemään yhteiskunnan kasvoja nyt ja sitä seksin määrää ja tulvaa, joka tulee vastaan kaikkialla."

Tottakai suostun näkemään kaiken, minkä näen. Seksiä käytetään kaupallisesti, ja myös lapsuus seksualisoidaan (vrt. Amerikka), mutta ihmisten seksuaalinen käyttäytyminen ja asenteet eivät ole ollenkaan niin myönteisiä kuin seksin kaupallisesta hyödyntämisestä voisi ajatella. Myöskään se, että homobaareja on ja eri-ikäisiä pareja näkyy, ei merkitse sitä, että ne hyväksyttäisiin; ahdasmieliset eivät vain ole voineet niitä estää. Vahvat ihmiset tekevät aina niin kuin tahtovat.

"Aihe eli vanhemmat naiset ja miehet ynnä nuoret seksioppilaina on osin sellainen, että tällaisiin taipumusta tunteva saattaisi kerätä myötätuntoa ja tuntea, että alaikäisiin sekaantuminen on vain opettamista ja muka hyvä asia."

Näin pedofiilit ehkä yrittäisivät asian esittää. Mutta minä en ole missään vaiheessa puhunut suhteesta esipuberteettiseen lapseen, jota pedofilia tarkoittaa, enkä myöskään hyväksikäytöstä, jota pedofilia aina on. Olen puhunut nuorten seksisuhteista, jotka ovat kaksisuuntaisia. Limainen pedofilian ajatus siis lähtee kokonaan sinun päästäsi.

"Oikeasti en tajua, mikä näissä aikuisten iässä olevissa vanhempien naisten tai miesten ja nuorempien suhteessa on niin kauhean ihmeellistä, jos ja kun ei ole kyse alaikäisiin sekaantumisesta."

Miksi niissä pitäisi olla jotakin ihmeellistä? Päinvastoin, ne olisivat hyvinkin luonnollisia - ellei aihetta koettaisi "limaiseksi". Seksuaalisuudesta puhuminen ei näytä sinua miellyttävän, ja perusteluiksi haet keskustelun ulkopuolelta ääri-ilmiöitä, joiden perusteella aihe voitaisiin bannata. Seuraavaksi kai tulevat ihmiskauppa ja raiskaukset, kun nekin ovat inhottavia?

Jos eri-ikäisten suhteet ovat sinun mielestäsi luonnollisia, ne eivät ole sitä vielä nyky-yhteiskunnassa, eivät pääkaupungissa enempää kuin maaseudullakaan. Maaseudun ja kaupunkien suvaitsevuuserot on oma keskustelunaiheensa, enkä ole lainkaan varma, että pönttöpesijät olisivat avarakatseisempia kuin metsiin ja pelloille pesänsä rakentavat.

Minun persoonani ei edelleenkään ole keskustelun aiheena.

• Ala-arvoinen
        Juniperus kirjoitti:

"Kyse siis kuitenkin on pohjimmaltaan siitä, että sinä et hyväksy sitä, että seksistä voi ja saa kieltäytyä."

Jospa kuitenkin sallisit minun itse kertoa omat mielipiteeni, kun luulen tuntevani ne sinua paremmin. Vaikka sinulla olisi kuinka hyvät vaistot...

"- - et suostu näkemään yhteiskunnan kasvoja nyt ja sitä seksin määrää ja tulvaa, joka tulee vastaan kaikkialla."

Tottakai suostun näkemään kaiken, minkä näen. Seksiä käytetään kaupallisesti, ja myös lapsuus seksualisoidaan (vrt. Amerikka), mutta ihmisten seksuaalinen käyttäytyminen ja asenteet eivät ole ollenkaan niin myönteisiä kuin seksin kaupallisesta hyödyntämisestä voisi ajatella. Myöskään se, että homobaareja on ja eri-ikäisiä pareja näkyy, ei merkitse sitä, että ne hyväksyttäisiin; ahdasmieliset eivät vain ole voineet niitä estää. Vahvat ihmiset tekevät aina niin kuin tahtovat.

"Aihe eli vanhemmat naiset ja miehet ynnä nuoret seksioppilaina on osin sellainen, että tällaisiin taipumusta tunteva saattaisi kerätä myötätuntoa ja tuntea, että alaikäisiin sekaantuminen on vain opettamista ja muka hyvä asia."

Näin pedofiilit ehkä yrittäisivät asian esittää. Mutta minä en ole missään vaiheessa puhunut suhteesta esipuberteettiseen lapseen, jota pedofilia tarkoittaa, enkä myöskään hyväksikäytöstä, jota pedofilia aina on. Olen puhunut nuorten seksisuhteista, jotka ovat kaksisuuntaisia. Limainen pedofilian ajatus siis lähtee kokonaan sinun päästäsi.

"Oikeasti en tajua, mikä näissä aikuisten iässä olevissa vanhempien naisten tai miesten ja nuorempien suhteessa on niin kauhean ihmeellistä, jos ja kun ei ole kyse alaikäisiin sekaantumisesta."

Miksi niissä pitäisi olla jotakin ihmeellistä? Päinvastoin, ne olisivat hyvinkin luonnollisia - ellei aihetta koettaisi "limaiseksi". Seksuaalisuudesta puhuminen ei näytä sinua miellyttävän, ja perusteluiksi haet keskustelun ulkopuolelta ääri-ilmiöitä, joiden perusteella aihe voitaisiin bannata. Seuraavaksi kai tulevat ihmiskauppa ja raiskaukset, kun nekin ovat inhottavia?

Jos eri-ikäisten suhteet ovat sinun mielestäsi luonnollisia, ne eivät ole sitä vielä nyky-yhteiskunnassa, eivät pääkaupungissa enempää kuin maaseudullakaan. Maaseudun ja kaupunkien suvaitsevuuserot on oma keskustelunaiheensa, enkä ole lainkaan varma, että pönttöpesijät olisivat avarakatseisempia kuin metsiin ja pelloille pesänsä rakentavat.

Minun persoonani ei edelleenkään ole keskustelun aiheena.

Olet tekemisissä henkilön kanssa, jonka kirjoittelua olen jonkinaikaa seurannut. Suosittelen, että jätät hänet omaan arvoonsa, etkä jatka. Hän etsii seuraavan pienen yksityiskohdan kirjoituksestasi ja paisuttaa sitä, eikä pysty hyväksymään, että on olemassa toisinajattelevia ja toimivia ihmisiä. Hän inhoaa positiivisia ihmisiä. Hänellä ei ole kuten sinulla keskustelutaitoa vaan hän "painaa päälle omaa näkemystään" ilman kompromisseja. Hän ei halua kuten hän aikaisemmin kirjoitti "loukata sinua", mutta hän loukkaa sinua kokoajan. Hän ei anna periksi, joten ole viisaampi.

• minä en
        Ala-arvoinen kirjoitti:

Olet tekemisissä henkilön kanssa, jonka kirjoittelua olen jonkinaikaa seurannut. Suosittelen, että jätät hänet omaan arvoonsa, etkä jatka. Hän etsii seuraavan pienen yksityiskohdan kirjoituksestasi ja paisuttaa sitä, eikä pysty hyväksymään, että on olemassa toisinajattelevia ja toimivia ihmisiä. Hän inhoaa positiivisia ihmisiä. Hänellä ei ole kuten sinulla keskustelutaitoa vaan hän "painaa päälle omaa näkemystään" ilman kompromisseja. Hän ei halua kuten hän aikaisemmin kirjoitti "loukata sinua", mutta hän loukkaa sinua kokoajan. Hän ei anna periksi, joten ole viisaampi.

Niin on, että omia vikojaan ei näe, muiden sitäkin
        selvemmin m.o.t. Aika ajoin täällä on valiteltu, että on niin tylsää ja kun eivät ihmiset keskustele eikä synny vipinää, ei sananvaihtoa, ei erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä jne. No nyt on syntynyt ja se onkin kovin kamalaa.

Keskustelin tästä jutusta maailmalla ja näytin printin keskustelustamme. Näkemykset p.o. asiasta ovat mitä ilmeisimmin kasvatuksesta ja ympäristöstä sekä omista kokemuksista johtuen erilaisia, jopa samaa ikäluokkaa edustavilla,kuten näkyy. Ystävien ja tuttujen sekä omat kokemukseni ovat jotakuinkin samanlaisia. Niitä, joista olen kirjoittanut. Jollakin muulla näköjään ihan toisenlaisia. Molemmat osapuolet ovat oikeassa, koska mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin.

Tämä keskustelu herätti kyllä hilpeyttä, siinä on omat koomiset puolensa, vaikka se ei taida täällä mennä perille.

En inhoa ketään, en ole ottanut suosikkeja enkä inhokkeja. Henkilökohtaisesti minulla ei ole tunteita Juniperusta tai ketään muutakaan kohtaan, ei negatiivisia eikä positiivisia, kirjoittajat ovat nimimerkkejä muiden kasvottomien joukossa. Oli vain hauskaa väitellä asiasta eri kantilta, kun näkemykset olivat kovin ristiriidassa. Se oli siis iso virhe. Pitää ensin tykätä tai inhota vastapuolta ja keskustella sen jälkeen tunnelatauksella eikä missään tapauksessa saa nauraa itselleen eikä muille. Kannattaisiko sittenkin edes hieman hirnahtaa, ettei kärpäsestä tule härkästä.

Aiheessa minulla ei ole enää kaluttavaa. Pitäisi varmaan julistaa naisellisen dramaattisesti, että en yhtään tykkää teistä, poistun loppuiäkseni vaan enpäs sano oikeasti. Sinä Ala-arvoinen olet hauska tuttavuus, jatka tarkkailua. Nomen est omen sanoivat jo roomalaiset.

• että 66 sella naisella

saa oll nuorempi mies mutta ei kovin paljon. Riittää kun kuusikymppinen. Liian isolla ikäerolla ei saavuta sitä henkistä yhteyttä minkä tuo sen hienoimman silauksen suhteeseen.
      Jopa niin hienon ettei osaa kuvitella sellainen joka ei ole itse kokenut.
      Kaikki seksi ja rakastelusuhteet ovat henkilöitten henkisestä tasosta lähteviä. Kunnioitus molemmilla toisiaan kohtaan ja luottamus ja aitous.

• vuotta,,,

nuorempi mieheni on parasta mitä minulle on tapahtunut, me olemme olleet yhdessä yli kymmenen vuotta ja hyvin on mennyt, hän on kaikki mitä nainen voi toivoa ja mikä parasta ei juo joskus saattaa ottaa wiskin mutta vaan YHDEN.Mutta me ei esitelty tavatessa henkilöllisyystodistuksia.

• vuotta,,, kirjoitti:

nuorempi mieheni on parasta mitä minulle on tapahtunut, me olemme olleet yhdessä yli kymmenen vuotta ja hyvin on mennyt, hän on kaikki mitä nainen voi toivoa ja mikä parasta ei juo joskus saattaa ottaa wiskin mutta vaan YHDEN.Mutta me ei esitelty tavatessa henkilöllisyystodistuksia.

Ei kahdeksan vuotta niin kovin suuri ikäero minusta vielä ole, kun vielä vanhenemmekin eri tahtia yksilöllisesti. Kumppanisi saattaa olla henkisesti tai terveydeltään "vanhempí" kuin sinä. Ikäeroa ei välttämättä edes ulkonäöltä huomaa. Minusta viidentoista-parinkymmenen vuoden ikäero alkaa olla jo aika lailla liian suuri ainakin jatkoa ajatellen. En silloinkaan siis paheksu, mutta en usko myöskään onnelliseen loppuun.

• on paljon nuorempi

Meillä on kahden vuosikymmenen ikäero.
      Ollaan oltu yhdessä kahdeksan vuotta.
      Rakkaus on lisääntynyt koko ajan.
      Eihän elämä pelkkää päivänpaistetta ole samanikäisilläkään.
      Olen kiitollinen joka hetkestä.
      Meillä ystävyys säilyisi vaikka seksi loppuisikin.
      En ajattele huomista elän tässä hetkessä, kukaan ei voi ennustaa millainen huomispäivä on.

• mahtaa

olla kun se seksi loppuu...? Kysyn vaan!
        Miehille se ei käy,naisille ei niin väliä,,,,voi sitä olla suhteessa ilman seksiäkin!

• Mulle

Minä 60 mies mulla ollut jo kymmenen vuotta nuori nainen. Täytti tänään 45. Virkeänä pitää papan. Aina uotan seuraavaa tapaamista. Että taas rakastellaan aamun koittoon.

• mies varmaan viihtyy jos on henkisesti samalla aaltopituudella. Naiset ovat monesti kehittyneempiä nuorena kun miehet että 60.ppisen kanssa saattaa olla yhteistä.

• marilen

Moikka!
      Olen kokeillut ns.nuorta rakstajaa, ei huono homma, mutta aikaa myöten himpun rasittavaa. Nuoret ovat niin kovin energisiä ja muutenkin vauhdikkaita, että tälläinen "vanha" ihminen ei enää jaksa, jotenka kokeile sinäkin noin suurin puirtein oman ikäistäsi, ehkä sitten homma toimii vähän paremmin.Terveisin kokeiltu on!!

• esimerkin

Muutaman vuoden takaa;Seuranhakupalstalla nuori mies (alta kolmekymppinen)haki itseään huomattavasti vanhempaa naisseuraa.Kehui olevansa komea Palomies.Siinä sitten kavokkain olessa,jäi tämä nuorukainen heti kiinni valheesta,kun luuli ettei "vanhemmalla naisella" aivot pelaa.Palomies hän ainakaan ei ollut,komeuskin taisi olla oma harhansa.
        Mitä tästä opimme,älä hae seuraa treffipalstoilta.

• on erilaisia

On sellaisia ihmisiä joilla vauhti säilyy suht korkeaan ikään.
        Sitten on luonnostaan tasaisempia.
        Meillä on mies paljon nuorempi, olemme silti aika hyvin pystyneet olemaan rasittamatta liikaa toisiamme.
        Itse olin nuorempana melko levoton, kaipasin paljon uusia virikkeitä.
        Mies on ollut aina hyvin tasainen luonteeltaan.
        Joten ainakin tällä hetkellä olemme kuin vakka ja kansi.

• 20v itseäni nuorempaa

"salarakastani"! Sain paljon enemmän huomaavaisuutta, hellyyttä ja huolenpitoa niiden viiden vuoden aikana kuin omalta aviomieheltäni, jota kaikki tuttavat pitävät lottovoittona! Ainoa ongelma oli, että hän olisi halunnut naimisiin kanssani, minä taas olen sitoutunut niin kuin vihkikaavassa sanotaan. En antaisi pois niitä vuosia, olemme vieläkin hyvät ystävät, lämpimät välit, joskin kovin harvoin enää tapaamme, valitettavasti.

• vanhempi pukki

kovempi sarvi.

• 1943

keskustelu. Mistähän näitä nuoria rakastajia voisi alkaa kalastella? Onko kokemuksia?

• Pirre*

"vain" seksiä, kai se nuorempi kumppani olisi paras, mutta kun tämä elämä ei ole pelkästään seksiä, - kuitenkaan seksiä väheksymättä.

• 143

onnellinen avioliitto, jossa seksillä oli oma osuutensa. Oli paljon muutakin.Olen melko läheltä seurannut yhden henkilön elämää. Hänllä seksi on ollut tärkein asia monissa lyhyeksi jääneissä suhteissa. Hän on nykyään onneton, kun seksi ei enää suju. Minä muistelen lämmöllä mennyttä ja luon uutta sen pohjalta.

• eroista

Mitä sinä Pirre* miellät sanoihin "vain seksiä".
        Käytän intiimistä yhdessäolosta muotoa rakasteleminen ja siinä ei ole iällä väliä.

• ja kumppanuus
        eroista kirjoitti:

Käytän intiimistä yhdessäolosta muotoa rakasteleminen ja siinä ei ole iällä väliä.

on yhtä tärkeitä, ehkä tärkeämpiäkin jos mies on paljon nuorempi.
        Olen onnistunut löytämään sielunkumppanin paljon nuoremmasta miehestä.
        Olenkohan sitten kypsymätön mummeli ja mies ennen aikojaan vanhentunut.
        Me viihdymme hyvin kahdestaan, liiankin hyvin.
        Ulkopuoliset ovat lähes aina häiriötekijöitä.
        Ei tarvitse pinnistellä missään asiassa, seksi sujuu mutta ei ole siihenkään mitään pakkomielteitä kummallakaan.
        reissuamme kun hän on vapaalla töistä, olemme olleet sadoissa eri paikoissa, ja tykkäämme aina lähtea uuteen paikkaa niin kauan kun jaksaa ja kiinostaa.
        Mikään ei ole pysyväistä maan päällä, ei mekään, oli sitten nuori tai vanha.
        Hyvät hetket ja kokemukset kannattaa ottaa vastaan silloin kun ne ovat otettavissa.

• Juniperus
        ja kumppanuus kirjoitti:

on yhtä tärkeitä, ehkä tärkeämpiäkin jos mies on paljon nuorempi.
        Olen onnistunut löytämään sielunkumppanin paljon nuoremmasta miehestä.
        Olenkohan sitten kypsymätön mummeli ja mies ennen aikojaan vanhentunut.
        Me viihdymme hyvin kahdestaan, liiankin hyvin.
        Ulkopuoliset ovat lähes aina häiriötekijöitä.
        Ei tarvitse pinnistellä missään asiassa, seksi sujuu mutta ei ole siihenkään mitään pakkomielteitä kummallakaan.
        reissuamme kun hän on vapaalla töistä, olemme olleet sadoissa eri paikoissa, ja tykkäämme aina lähtea uuteen paikkaa niin kauan kun jaksaa ja kiinostaa.
        Mikään ei ole pysyväistä maan päällä, ei mekään, oli sitten nuori tai vanha.
        Hyvät hetket ja kokemukset kannattaa ottaa vastaan silloin kun ne ovat otettavissa.

En usko, että nelikymppinen olisi kypsymättömämpi kuin kuusikymppinen. Useimmat ikääntyessään taantuvat konservatiivisemmiksi, ja alkavat päivitellä nuorisoa. Jotkut taasen henkisesti nuortuvat vanhetessaan.

Ihmisen kypsyys on niin henkilöstä riippuvaa, ettei ikä ole siinä tärkein tekijä. Joku on parikymppisenä kypsä, toinen säilyy lapsekkaana ikänsä.

• Pirre*
        eroista kirjoitti:

että seksi sujuu, luultavasti, ilman ongelmia nuorelta mieheltä..siis itse akti.

• Tyyne rouva
        Pirre* kirjoitti:

että seksi sujuu, luultavasti, ilman ongelmia nuorelta mieheltä..siis itse akti.

No taas kysyn sinulta Pirre* Mikä on aktin määmäärä? Onko se nuorenmiehen energistä paukuttelua niin, että hetekan jouset vinkuu? Vai vanhemman miehen rauhallista lempeää rakastelemista? No yhtä kaikki tiedät että, aktin päämäärä on tyydytys? Jos päämäärä saavutetaan ikä on sivuseikka. Ei nuorimies ole vanhan rouvan unelma, vaan tyydyttävä seksisuhde.

• Pirre*
        Tyyne rouva kirjoitti:

No taas kysyn sinulta Pirre* Mikä on aktin määmäärä? Onko se nuorenmiehen energistä paukuttelua niin, että hetekan jouset vinkuu? Vai vanhemman miehen rauhallista lempeää rakastelemista? No yhtä kaikki tiedät että, aktin päämäärä on tyydytys? Jos päämäärä saavutetaan ikä on sivuseikka. Ei nuorimies ole vanhan rouvan unelma, vaan tyydyttävä seksisuhde.

ei ainakaan minulle. :)

Viittaan..

"Ei nuorimies ole vanhan rouvan unelma, vaan tyydyttävä seksisuhde."

• Tyyne rouva
        Pirre* kirjoitti:

ei ainakaan minulle. :)

Viittaan..

"Ei nuorimies ole vanhan rouvan unelma, vaan tyydyttävä seksisuhde."

Hyvä loppu tälle keskustelulle, eikös vain? Kantsis noi muutkin lukea tämä loppu ja lopettaa tuo ainainen pohtiminen nuori/vanha kuis se palaa se seksi j.n.e. Meitä kun on joka junaan. piste...Joulua

• oli jo

loppunut, mitä sitä enää väkisin käynnistämään uudelleen. Jos joku nyanssi vielä jäi toisten elämästä teiltä kuulematta, niin tehkää uusi aloitus, niin ehkä siihen joku tarttuu.

• Anonyymi

Ällöä että 'vain' isorintainen on mainosten mukaan kypsä nainen... liian pienet vaatteet, yök näissä mainoskuvissa... alhaista vielä näinäkin aikoina... ei tästä ilmiöstä pääse eroon..
      jospa jätettäis tämmöset jo taakse ja keskitytään olennaiseen... emme ole tyhmiä

• Anonyymi

Noo mä oon kyllä tarpeeksi kypsä, mun kumppani on mua 29 v nuorempi ja ollaan oltu tekemisissä jo yli vuoden... asumme eri paikkakunnilla ja näemme suht harvoin

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1673
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      84
      1644
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      382
      1617
    4. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      89
      1467
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1261
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      39
      1140
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      271
      1103
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      164
      942
    9. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      86
      909
    10. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      905
    Aihe