Aito kristillinen oppi ???

Tämä on ajankohtainen aihe pohdittavaksi tänä lukuisten eksytysten ja harhaoppien kultakautena, jolloin uskovatkin liian helposti nielevät tutkimatta, että onko kristillisenä mainostettu oppi UT:n opetusten mukaista vaiko ei.

Pohdimme tässä sitä, että miten erottaa aito puhdas kristillinen oppi sen nimellä liikkuvista harhaopeista (?), jotka usein ovat hämmästyttävän lähellä ja silti valovuosien päässä terveestä UT:n mukaisesta opista!

TAUSTAA

Vuosisatojen ajan on kristillisenä pääsuuntauksena maassamme ollut se, että on julistettu evankeliumia pelkästään muodon vuoksi. Ei ole edes odotettu, että J-la vahvistaisi Sanansa sitä seuraavien apostolisten merkkien ja tunnustekojen kautta. Koska evankeliumia julistettiin vain muodon vuoksi, ei Herra myöskään vahvistanut sitä apostolisten merkkien ja tunnustekojen kautta.
Siksi kristillinen elämä on ollut rutiköyhää ja lähinnä muodollisia perinteitä vaalivaa.

AIDOT USKOVAT EIVÄT VOINEET TYYTYÄ TÄHÄN

Maassamme on ollut vähemmistönä aidosti apostolien opetuksiin uskovia kristittyjä, joille muotojumalisuus ja pelkkien kristillisten perinteiden vaaliminen ei ole riittänyt. He ovat rukoilleet ja janonneet aitoa Pyhän Hengen aikansaamaa herätystä ja paluuta hengellisesti rikkaaseen apostoliseen seurakuntaelämään.

PAHOLAINEN HUOMASI SEN JA PUNOI JUONIA

Paholainen päätti johdattaa harhaan nuo kapinoivat kristityt, jotka eivät halunneet pysytellä hänen mielensä mukaisessa muotojumalisuuden pakkopaidassa pelkkien perinteiden vaalijoina.

Hän punoi opin, jossa julistetaan: "Jos eivät ihmeet ja merkit seuraa Sanan julistusta, niin oppi on perkeleestä."

Tietenkin hän keksi erilaisia 'ihmeitä ja merkkejä'.

Nyt sitten on maassamme monia lahkoja, joissa julistetaan - ei evankeliumia, vaan - mitä eriskummllisempia 'ihmeitä ja merkkejä'. En luettele millaisista 'ihmeistä ja merkeistä' on kysen ja mitä kaikkia tällaisia lahkoja maassamme on, sillä kaikki lukijat tunnistavat yhden tai usemman sellaisen.

AIDON JA EPÄ-AIDON OPIN ERO

Ainoa luotettava 'mittari', jolla voimme tunnistaa eron aidon ja epä-aidon eli väärennetyn kristillisen opin välillä on J-lan oma Sana eli Raamattu (suosittelen vuoden 1933/1938 käännöstä). Kun tarkastelemme, miten Herramme ja miten Hänen valtuuttamansa opetuslapset julistivat evankeliumia, niin huomaamme selvän eron edellä mainittuihin menetelmiin:

1) Kukaan heistä ei julistanut sitä ennenkuin olivat viipyneet Isä J-lan edessä rukouksissa ja tulelet sen kautta voimalla vyötetyiksi korkeudesta.

2) He julistivat, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, sillä J-lan Kuningaskunta on tullut lähelle. (Kirjoitin kuningaskunta, sillä se on valtiomuoto taivaassa).

3) Heidän evankeliuminsa sisälsi myös avun parannuksen tekoon: Uskon Yeshuaan, syntiemme sovittajaan, joka antaa kaikille Häneen uskoville VOIMAN tulla J-lan lapseksi.

4) Kun nämä kolme edellä mainittua ehtoa oli tullut täytetyksi, niin UT:ssa mainitaan: "Ja J-la vahvisti Sanansa sitä seuraavien merkkien kautta."

Siis jos marssijärjestys on oikea eli UT:n opetusten mukainen, niin evankeliumin julistus kantaa myös pysyvää hedelmää.

Kyseessä on kuin hedelmäpuu: Jos se saa oikeaa ravintoa, riittävästi vettä, auringonvaloa, lämpöä, sitä hoidetaan ja leikataankin ajallaan ja se saa pölyttäjiä kukintansa aikana ja sitä varjellaan tuhohyönteisiltä, niin se kantaa runsaan sadon!

Samoin on evankeliumin julistajan kanssa: Jos hän perustaa terveellä tavalla uskonsa Raamattuun ennenkaikkea Uuteen testamenttiin, ymmärtää täyttyä Pyhällä Hengellä ja rakentaa itseään pyhimmän uskonsa perustukselle rukoillen Pyhässä Hengessä ja siten pysyttää itsensä J-lan rakkaudessa, niin kukaan ei voi estää häntä kantamasta hedelmää, josta ulkoisina merkkeinä ovat kaikki apostoliset tunnusmerkit ja ihmeet!

- - -

Toki Herramme on etukäteen varoittanut vakavasti näistä lopun ajan 'ihmeiden ja merkkien' julistajista, joista enin osa on vääriä profeettoja, joille Yeshua tulee sanomaan viimeisellä tuomiolla: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut. Menkää pois minun luotani te laittomuuden tekijät." Arvaat varmaan, että yhtä huonosti käy kaikille niille, jotka heidän perässään ovat harhaan johdetut!

Lopuksi, vaan ei vähiten tärkeinä mainittakoon, että UT:n mukaan Yeshua on antanut (aidoille) seurakunnilleen Pyhän Hengen armolahjoja, joitten avulla voimme erottaa aidon ja epä-aidon opin julistajat. Sellaisia armolahjoja ovat:

a) Profetian lahja
b) Viisauden ja tiedon sanat
c) Henkien erottamisen lahja

Myös profeetan ja opettajan armoitus on tässä suureksi avuksi.

- - -

Voit mielellään kommentoida alustustani ja mahdollisesti täydentää tekstiäni :)

Shabbat shalom!

11

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen ymmärtänyt, että evankeliumin julistus tulee olla kaiken kattavaa. Tarkoitan sitä että tulee julistaa täyttä evankeliumia. Jeesus vei meidän syntimme ja sairautemme ruumiissaan ristin puuhun. Useimmiten julistaja jättää sairaudet pois julistuksessa. Puhutaan vain synneistä, jotka Jeesus sovitti. Ehkä julistaja ei usko sairaiden paranemiseen ja siksi ei siitä opeta.
      Totuus on kuitenkin seuraava:
      Jes 53:4
      Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
      mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

1 Piet 2:22-25 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut", joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee, joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, ETTÄ ME SYNNEISTÄ POIS KUOLLEINA, eläisimme vanhurskaudelle; ja HÄNEN HAAVANINSA KAUTTA TE OLETTE PARATUT".
      Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö."

Näistä Raamatun katkelmista voimme lukea selvän opin siitä, että kun ihminen kääntyy pois synnistä ja palaa "sielujemme paimenen ja kaitsijan tykö", siis Jeesuksen luokse, niin hänelle on luvassa myös ruumiin parantuminen. Joku on sanonut "hänen haavojensa kautta te olette paratut" tarkoittavan alkutekstissä "teillä on kaikki hyvin". Siis, Jeesuksen haavojen kautta meillä on kaikki hyvin. Sairas ihminen ei voi sanoa "Minulla on kaikki hyvin". Vasta se, joka on itse sairastanut, ymmärtää kuinka tärkeä terveys ihmiselle on. Jumala haluaa lahjoittaa uskovalleen myös terveyden. Tätä tulee opettaa ihmisille ja rukoilla sairaiden puolesta. Tämä on Jumalan tahto. Itse olen kokenut terveyttä omassa olemuksessani. Olen kokenut sielun, hengen ja ruumiin terveyttä uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Tätä täyttä evankeliumia haluan julistaa kaikkialla mihin Herra minut johdattaa. Jeesus on sama eilen tänään ja iankaikkisesti.

Jeesus teki ainoastaan Isän tahdon ja Isän tekoja. Hän paransi "kaikki heidän sairaansa" ja "ne jotka parantamista tarvitsivat, ne hän paransi".
      Jeesus lupaa Häneen uskoville: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö," (Joh 14:12).

Siis Jeesukseen uskova tekee Jeesuksen tekoja.
      Mitä ovat Jeesuksen teot?
      Matt 4:23-24.
      "Ja hän kierteli kautta koko Galilean ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta, mitä kansassa oli.
      Ja maine hänestä levisi koko Syyriaan, ja hänen luoksensa tuotiin KAIKKI SAIRASTAVAISET, monenlaisten tautien ja vaivojen rasittamat, riivatut, kuunvaihetautiset ja halvatut; ja HÄN PARANSI HEIDÄT." Sekä
      "Ja Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
      Ja nähdessään kansanjoukot HÄNEN TULI HEITÄ SAALI, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta" (Matt9:35-36).

Evankelistan tehtävä on julistaa täyttä evankeliumia. Jumala vahvistaa oman sanansa parantamalla sairaita. Julistajan täytyy kuitenkin itse uskoa sairaiden paranemiseen ja julistaa paranutumista Jeesuksen haavojen kautta.
      Parantumisihmeiden kokemista auttaa jos ja kun tuntee Jeesuksen vaikuttamaa sääliä ja rakkautta sairasta ihmistä kohtaan. Säälin ja rakkauden kautta Jeesus ilmestyy parantajana.
      Tämä sääli ja rakkaus ei kuitenkaan ole jotakin sellaista, jota me itsestämme voimme puristaa. Jeesus asuu uskovassa Henkensä kautta. Siksi julistaja voi kokea Jeesuksen rakkauden ja säälin syntistä ja sairasta ihmistä kohtaan. Jos ja kun kokee suurta rakkautta ja sääliä sairasta kohtaan, voi rohkeasti rukoilla tämän puolesta. Yleensä Jumala toimii tällaisessa tilanteessa ja vielä kun motiivit ovat oikeat. Aina ei edes tarvitse rukoilla. Jumala voi vahvistaa Sanan julistuksen aikana parantamalla kuulijoita.

1 Piet 1:2 "ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha".

Näin kuuliaisuuden kautta armo ja rauha voi lisääntyä. Mitä armon ja rauhan lisääntyminen voi tarkoittaa käytännön elämässä? Joku on sanonut että ruumiin terveyden saaminen on Jumalan suuren armon osoitus uskovaa kohtaan.
      Se on aina suurta Jumalan armoa jos ja kun uskova saa terveyden. Terveyden kokeminen voi myös lisätä rauhaa. Silloinhan hänellä on "kaikki hyvin".
      Olenko aivan ulkona cyklaamassa vai?

• huomaa.

Sairaudet voi olla sitä Jumalan kostoa, joka tulee lapsien päälle aina kolmanteen ja neljänteen polveen.
        Vaikka synnit saa tekijä anteeksi, niin tekojen seuraukset on aina kärsittävä. Mitä ihminen kylvää, niin sitä hän kerran niittää.

"Syntinen olin jo syntyesäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7)

2. Sam. 12:13

Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole.

2. Sam. 12:15

Sitten Naatan meni kotiinsa. JA HERRA LÖI LASTA, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti.

• ...nimenomaan täyttä evankeliumia eikä mitään muuta!

Poittinani oli juuri se seikka, että nykyään pyritään houkuttelemaan ja kalastelemaan uskovia ja uskosta osattomia monenlaisiin lahkoihin kyseenalaisilla menetelmillä.

Yhä yleisemmin haalitaan suurkokousten vetonauloiksi ympäri maailmaa 'julkkis'-uskovia ja 'super'-saarnaajia, joitten mainostetaan ja odotetaan tekevän suuria tunnustekoja ja ihmeitä tai vain viihdyttävän suurta yleisöä, että saataisiin suuret kolehtitulot ja voitaisiin myydä massoittain jos jonkinlaista kristillisyyden nimessä kaupiteltavaa rihkamaa ja krääsää.

Valitettavan usein kyseiset ihmeet ja merkit ovat täyttä humpuukia. Pahimmillaan ne ovat saarnaajan oman sielun piilevien voimien käyttöä, mitä voidaan verrata taikuuteen ja noituuteen, minkä kanssa kenenkään uskovan ei tule olla missään tekemisissä!

Tunnettu tosiseikka on se, että langenneilla ihmisillä on sielussaan valtavat määrät kätkössä olevaa energiaa, joka on paholaisen käyttövoimaa, jonka avulla voidaan jopa parantaa ihmisiä, jotka eivät tahdo tehdä parannusta synneistään ja tällöin se ei tapahdu Yeshuan Hengen tahdosta tai johdolla!

Älkäämme unohtako, että Egyptin noidilla ja velhoilla oli yliluonnollisia kykyjä tehdä USEITA SAMOJA LUOMISIHMEITÄ, kuin mitä J-la teki Mooseksen kautta! Samat pimeyden voimat ovat nykyäänkin maailmassa ja ne pyrkivät kernaasti juuri uskovien kokouksiin ja ihmiskunniaa halajavien 'super'-saarnaajien sydämiin asumaan.

Uskovien tulisi tyytyä apostoliseen seurakuntakäytäntöön, jonka mukaan kullakin seurakuntalaisella on omaan seurakunnan kokoukseen tullessaan tuomisinaan jotain hengellistä kaikkien rakentamiseksi. UT:n mukaan sellaista kuten: opetus, uni, ilmestys, Hengessä saatu laulu jne.

Jos pyritään kaikessa kuuliaisuuteen UT:n opetuksia kohtaan, niin hengellinen toiminta KAIKISSA seurakunnissamme muuttuu OLEELLISESTI! Tiedän tämän kokemuksesta.

Minä uskon apostolisiin ihmeisiin, mutta vain silloin, kun julistetaan ENSIN puhdasta evankeliumia ja vasta SITTEN ihmeet ja merkit toimivat sellaisessa Pyhän Hengen ilmapiirissä, jossa ei ole epäilystäkään siitä, kenelle kaikki kunnia kuuluu: Ainoastaan Yeshua Messiaalle! HalleluYah!

Kiitos kommenteistasi ja siunausta Yeshuassa!

• Et ole vieraillut Raamattu-palstalla ilmeisesti aikoihin.
      Sanomasi vaikuttaa ensilukemalta raikkaalta ja aidolta evankeliumilta.
      Sellainen on melko harvinaista luettavaa tämän palstan kirjoittajilta.

Tällä palstalla ei voi nykyisin välttyä törmäämästä 'profeetta' Teuvo Sunin
      ja hänen perässään eksyneiden ihmispolojen harhaopetukseen.

Minun mielestäni tekisit viisaasti, jos ottaisit suoraan kantaa
      tuohon ahtaan portin 'toiseen evankeliumiin', jolla Suni
      &kumppanit häikäilemättä yrittävät sumuttaa totuuden etsijöitä.
      Älä jätä kynttilääsi vakan alle siltä osin; anna valosi loistaa!

Galleriasivultasi:
      >>Voisit esimerkiksi kertoa mitä kaikkea Yeshua sinulle merkitsee
      ja miten tulit tuntemaan Hänet.

• ...olen ollut kauan poissa tältä palstalta.

Kiitos antamastasi tunnustuksesta, jonka otan nöyrin mielin vastaan.

Täytyypä ehtiessä lukaista mainitsemasi Sunin&kumppanien kirjoituksia ja miettiä onko tarpeen ottaa kantaa. Monet kun kirjoittavat nykyään niin paljon provoja, ettei niitä kannata kommentoida ;)

Olen viime aikoina muuttanut tapaani kirjoitella näille foorumeille. Pyrin ystävällisesti yhteisymmärrykseen totuudesta tinkimättä ja yritän tekstejäni vastaan hyökkääviimmissäkin kirjoituksissa löytää jotain hyvää ja oppimisen arvoista. Jos en hakemallakaan löydä, niin en kommentoi niitä lainkaan, vaan rukoilen ko. henkilön puolesta Yeshuaa. Rakkaus olkoon vaikuttimenani, sillä sitä J-la tahtoo tässä rakkautta vailla olevassa maailmassa.

Oli mielenkiintoista lukea uskoontulostasi. Meillä on todella ihmeellinen Vapahtaja, joka etsii ja löytää kaltaisiasi elämän ahdingossa olevia ja antaa avun oikeaan aikaan! HalleluYah!

Ole siunattu Väkevän J-lan ja Vapahtajamme Yeshuan nimessä!

• saatanan puhetta.

• mutta muista! pysy

raamatun sanan mukaisessa opissa.
        Nuo sinun tyhjänpäiväiset onttona kumisevat ihmissanat eivät vakuuta, turhaa räksytystä vain, ja lapsellista tasoa 4v.

• Mitä aijot

tehdä, katua ja pyytää anteeksi?, vai piilottaa syntisi?, toivoen ettei Jumala näe sitä.

Kehoitan katumaan ja pyytämään anteeksi, niin saat puhtaan sydämen.

• lukija.

Puolustitko ennnen nimimerkillä "Jacob" kristittyjen kastamista uudestaan upottamalla heidän johonkin lampeen Turun lähellä?

• ...viestiketjussa. Lue sieltä.

Siunausta Yeshuassa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6850
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4328
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3176
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      179
      3047
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1998
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1634
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1632
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1568
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1510
    Aihe