Siitä kun näyttävät puhuvan vähän joka paikassa.
Sattuuko se ja sattuuko se aina ihan jokaiseen?
Voiko se jopa huvittaa joitakin?
Missä kulkee raja? Kuka asettaa sen rajan?
Voiko ilkeilyä ymmärtää?
Voiko ilkeilyn irrottaa asiasta ja ottaa sen henkilökohtaisesti?
Mitä se on tuo ilkeily?
41
2318
Vastaukset
- Nimetön
ooooooooooooo??????
- tammikuun likka
Sen ottaa henkilökohtaisesti, kun se on osoitettu juuri sinulle tai minulle. Riippuu miten on kirjoitettu ja mikä asiana (rumasti). Eriävä mielipide ei ole ilkeilyä ja joskus olis hyväkin "väitellä" asioista, jos niis on väiteltävää eli mielipiteitä.
- namisuku
ainaskin pusutan sua....
- HTZA
että niistä ei näytä tulevan loppua ollenkaan.
- namisuku
HTZA kirjoitti:
että niistä ei näytä tulevan loppua ollenkaan.
..pus mä en jaksa enäänh...
- vaikka
namisuku kirjoitti:
..pus mä en jaksa enäänh...
mennä taas jo nukkuun. Välillä rekattuna ja välillä hattuilet ilman ns nimee. bläääääh. öitä !
- Nimetön
et itse sitä ymmärrä, no eipä ihme.
Kuka tahansa tällä palstalla jotain kirjoittaa niin sinä kyllä löydät irvailun menevän aukon siitä.
Kun noita ketjuja lukee niin otat kantaa jonkun kirjoitukseen sillä tavalla kuin sinulla ei olisi kaikki kotona.
Et osaa keskustella mutta ilkkua kylläkin sitäkin paremmin.- HTZA
joka juttuun olen oman mielipiteeni laittanut.
Sillekin saa "ilkeillä" milloin vaan ja kuinka paljon vaan.
Ja siksi laitoin tämän kysymyksen koska en, todellakaan, aina ymmärrä mitä jotkut kokevat ilkeilyksi, ja nyt en puhu vain omista kiukutteluistani. - tanssiva_tamma
miten mä en osaa nähdä hitzaajan juttuja ilkeilynä. Ehkä mussa on joku vika? Ehkä mulla on kieroontunut huumorintaju?
Miks ei saa piikitellä, miks ei saa näyttää asioiden nurjaa puolta, miks ei saa ajatella erilailla? Miks jotkut ottaa jatkuvasti itteensä toisten mielipiteistä? Onko sillä jotain tekemistä itsetunnon kanssa? Sen takiako joku aloituksen tekee, että haluaa vaan yhdenlaisia vastauksia?
Kutsutko itseäsi suvaitsevaiseksi? tanssiva_tamma kirjoitti:
miten mä en osaa nähdä hitzaajan juttuja ilkeilynä. Ehkä mussa on joku vika? Ehkä mulla on kieroontunut huumorintaju?
Miks ei saa piikitellä, miks ei saa näyttää asioiden nurjaa puolta, miks ei saa ajatella erilailla? Miks jotkut ottaa jatkuvasti itteensä toisten mielipiteistä? Onko sillä jotain tekemistä itsetunnon kanssa? Sen takiako joku aloituksen tekee, että haluaa vaan yhdenlaisia vastauksia?
Kutsutko itseäsi suvaitsevaiseksi?Miten tulkitset sellaiset kommentit työttömälle kaverille, jonka ketju koski "rahatonta" joulua.
Hän oli jonkun mielestä tehnyt aloituksen väärälle palstalle.
Perusteluna oli, että palsta muuttuu vain valittajien palstaksi.
Näin asia sen aloituksen tiimoilta eteni.
Minun mielestä siinä oli selvää ilkeilyä, huumoria siitä en löyttänyt vähääkään.
Myöskin siitä älähdin silloin, joten oma kanta tuli silloin jo selville ja esiin laitetuksi.- tanssiva_tamma
emw34 kirjoitti:
Miten tulkitset sellaiset kommentit työttömälle kaverille, jonka ketju koski "rahatonta" joulua.
Hän oli jonkun mielestä tehnyt aloituksen väärälle palstalle.
Perusteluna oli, että palsta muuttuu vain valittajien palstaksi.
Näin asia sen aloituksen tiimoilta eteni.
Minun mielestä siinä oli selvää ilkeilyä, huumoria siitä en löyttänyt vähääkään.
Myöskin siitä älähdin silloin, joten oma kanta tuli silloin jo selville ja esiin laitetuksi.et jos vinoilee, ni sit toisten mielestä vinoilee aina? Jos on lempee ja ymmärtäväinen, ni sit on sitä aina? Eihän me kukaan olla aina ja kokoajan jotakin, vaikka meillä luonteenpiirteemme onkin. Eikä tää ole mitään kuorolaulua, kyllä tänne täytyy soraääniäkin mahtua!
Ja mitä siihen valittajien palstaan tulee, ni en mä sitäkään osannu puhtaaksi ilkeilyksi lukea. Mut niinku jo kerroin, oon kokenu, et mulla on jotenki kieroontunut huumorintaju. Pakkohan sen on jotenki yleisesti hyväksittävistä erota, koska mä koen asiat eritavalla kuin muut keskimäärin. Nauran eriasioille. Mun paras kaverini huokas mulle kerran meissä olevan se yhteistä, et "me ymmärretään elämän syvintä ironiaa": :)) tanssiva_tamma kirjoitti:
et jos vinoilee, ni sit toisten mielestä vinoilee aina? Jos on lempee ja ymmärtäväinen, ni sit on sitä aina? Eihän me kukaan olla aina ja kokoajan jotakin, vaikka meillä luonteenpiirteemme onkin. Eikä tää ole mitään kuorolaulua, kyllä tänne täytyy soraääniäkin mahtua!
Ja mitä siihen valittajien palstaan tulee, ni en mä sitäkään osannu puhtaaksi ilkeilyksi lukea. Mut niinku jo kerroin, oon kokenu, et mulla on jotenki kieroontunut huumorintaju. Pakkohan sen on jotenki yleisesti hyväksittävistä erota, koska mä koen asiat eritavalla kuin muut keskimäärin. Nauran eriasioille. Mun paras kaverini huokas mulle kerran meissä olevan se yhteistä, et "me ymmärretään elämän syvintä ironiaa": :))"Mitä se on tuo ilkeily"?
Sitä tämä ketjun aloittaja kysyy.
Kerroin esimerkin, mikä minun mielestäni on ilkeilyä.
Minä olin myös puolustamassa HTZA.ta, kun hänen niskoilleen laitettiin "kaikki palstan pahat teot".
Otan kirjoitukset kirjoituksina, jos tunnen tarvetta puuttua jonkun kirjoitukseen, teen sen, mutta kun asia on käsitelty, niin se on ohi.
Ei ole ketään nikkiä, kenen kirjoituksiin en ota osaa.
Ainoastaan mielenkiinto aihepiiriin tai esitystapa on niitä seikkoja, joka saa osallistumaan ketjuun tai seuraamaan sivusta.
Mitään sellaista en ole täällä huomannut kirjoitettavan niin ilkeästi, että minuun sattuisi. Sanat eivät minua satuta.
- Xinorina
paha sana, vaikka itse ei olisikaan sen kohteena. En tarkoita mitään tiettyä piiriä tai palstaa.
Enemmän niitä rakentavia ja hyviä sanoja kuitenkin on maailmassa.
Sanoilla voi satuttaa. Olen sitä itsekin tehnyt. Itkettänyt miehiäkin, enkä ole siitä enää yhtään ylpeä. Joskus olin. Mutta nyt taisi mennä asian vierestä. Xinorina kirjoitti:
paha sana, vaikka itse ei olisikaan sen kohteena. En tarkoita mitään tiettyä piiriä tai palstaa.
Enemmän niitä rakentavia ja hyviä sanoja kuitenkin on maailmassa.
Sanoilla voi satuttaa. Olen sitä itsekin tehnyt. Itkettänyt miehiäkin, enkä ole siitä enää yhtään ylpeä. Joskus olin. Mutta nyt taisi mennä asian vierestä.Jaa, vieraiden ihmisten pilkka tai ilkeys ei satuta minua, mutta läheisen ja rakkaan ihmisen ilkeily varmasti satuttaa sen uskon.
- adventti
hulluuskin tarttuu. alkakaas kävelee jouluruuhkassa kaupungilla omaan tahtiinne ja ihailee jouluvaloja niin huomaatte mihin päädytte. piti mennä jakomakeen niin löytääkin itsensä pukinmäestä.
se ihan kaikkiin satu..Ennen minuakin loukkasi jonkun ilkeily,mutta sitten se alkoi huvittamaan...Aina siitä kahtelemalla löysi jonkin naurettavan jutun.Varsinkin silloin,kun toinen oikein kiukusta punasena näppäili tulemaan niitä piruilujaan..
Nykyään ajattelen,että se ilkeilijä on vain ihminen, jolla mättää joku tai jokin....
Täytyy myös ajaella,että jos toinen on ilkeä,niin eihän se minun vikani ole..:)- Xinorina
varmaan ihan oikein. Silkan ilkeilyn syy ei ole ilkeilyn kohde, vaan jokin ilkeilijässä oleva "vika".
Xinorina kirjoitti:
varmaan ihan oikein. Silkan ilkeilyn syy ei ole ilkeilyn kohde, vaan jokin ilkeilijässä oleva "vika".
muulla voi selittää...Ei kukaan tunne toista niin hyvin,että ihan syystä voisi toista mollata..Siis silloin kun se menee henkilökohtaisuuksiin..
- tai ei
mii-su kirjoitti:
muulla voi selittää...Ei kukaan tunne toista niin hyvin,että ihan syystä voisi toista mollata..Siis silloin kun se menee henkilökohtaisuuksiin..
niin, huorittelu, hintti-homottelu, idootti, täysjärkisyyden puute, mee sinne mistä oot tullut ulos ..... miksi tätä tekstiä on vastauksissa mukana? Huumoria se ei ole.
- maissi55
...täällä minua voi satuttaa, tämähän on pienen pieni siivu elämää ja sekin enempi viihteen puolella ja yleisellä tasolla.
Kyllä täällä joskus tapaa ilkeilyä, joka kyllä saattaisi satuttaa jos omaan nilkkaan osuisi. Esimerkiksi jos kerrot vakavasta ja ehkä surullisestakin elämänkokemuksesta ja toivot, että toiset kommentoisivat sitä. Ja sitten eteesi lyödään varsinainen liiskaus joskus jopa yhden ainoan sanan muodossa, niin en ihmettele lainkaan jos suututtaa ja sen ottaaa henkilökohtaisesti. Ehkä tässä on se raja, hyvät tavat ja pikkuisen empatiaa.
Mutta niinhän elämässäkin, eihän kaikkien jutut kaikkia miellytä, me olemme niin monenlaisia me ihmiset joten sitä vastaan ilkeilyäkin ymmärrän. Eikä täällä toisaalta tarvitse kirjoittaa sillai, että kaikkia yrittäisi miellyttää, sekin olisi falskia.
Meihin 50 mahtuu niin monenlaista hiippailijaa. Hyvä niin.Tosi kivasti sanottu toi hiippailijaa, oikein nauratti kun ajattelenkin meitä hiippailemassa. hih hih
- Xinorina
oli osuva ilmaisu. Jos jonkun surullista tilannetta kommentoidaan kovin ja sydämettömin sanoin ilman pienintäkään myötätuntoa, se tuntuu taatusti pahalta muistakin.
Ei kaikkia voikaan miellyttää, mutta joskus voisi laskea kymmeneen ja miettiä, onko siitä omasta epämiellyttävästä ja epämiellyttävästi julkituodusta "totuudesta" mitään hyötyä (jos se nyt on tarkoituskaan). Voi syntyä vain vahinkoa.
Vakaviin ja surullisiin asioihin toivoisi hienotunteista suhtautumista, vaikka ne tuntuisivatkin tarjoavan ihanteellisen liiskausmahdollisuuden.
- viittaa
AD/HD-HI vaivaan... Googlaa ellet tiedä...
- kotilääkäriin
ei tartte kuuklata
- VITTUILU
eikö mee jakeluun vaan etkö tiedosta pimeetä puoltasi.
- nimettömänä
ja rehvakkaasti :-) me 50 nauretaan tuollaiselle
- Kaivanto
tulkita eriävän mielipiteen aina ilkeilyksi? Mitäs keskustelemista se semmoinen on, kun kaikki ovat samaa mieltä? Yhtä hyvin voisi istua jonkun uskonlahkon kokouksessa sitten...
Mikäs on mukavampaa kuin kunnon väittely? Ei tietysti henkilökohtaisuuksiin oikeassa väittelyssä kuulu mennä. Esim. painorajoituksia ei pidä asettaa. - Ai juu, onhan yksi vielä mukavampi asia... toi... kun nyt vielä muistaisin, että mikä...- Xinorina
nyt ole eriävistä mielipiteistä, vaan ilkeydestä. Siitä, että todellakin sydämettömästi liiskataan joku, joka uskaltaa puhua vaikeuksistaan. Sellaista ilkeyttä on olemassa. Sellainen ilkeys ei kumpua mielipide-eroista, vaan jostain muusta, arvatenkin ilkeilijän omasta tilanteesta.
Jos olisin kierompi, panisin malliksi jonkin aloituksen, jossa kertoisin olevani pitkäaikaistyötön, keskivaikeasti masentunut, lääkkeittä rahattomuuden vuoksi, yksin (no se pitää jotenkuten paikkansa). Sanoisin itkeväni joka ilta itseni uneen. Minkähänlaisia "epämiellyttäviä totuuksia" höystettyinä erinäisillä selviytymiskeinoilla ja -tarinoilla saisin vastaukseksi?
Ei se empatia tapa eikä sulje normaalia mielipiteenvaihtoa pois. - la carca
Xinorina kirjoitti:
nyt ole eriävistä mielipiteistä, vaan ilkeydestä. Siitä, että todellakin sydämettömästi liiskataan joku, joka uskaltaa puhua vaikeuksistaan. Sellaista ilkeyttä on olemassa. Sellainen ilkeys ei kumpua mielipide-eroista, vaan jostain muusta, arvatenkin ilkeilijän omasta tilanteesta.
Jos olisin kierompi, panisin malliksi jonkin aloituksen, jossa kertoisin olevani pitkäaikaistyötön, keskivaikeasti masentunut, lääkkeittä rahattomuuden vuoksi, yksin (no se pitää jotenkuten paikkansa). Sanoisin itkeväni joka ilta itseni uneen. Minkähänlaisia "epämiellyttäviä totuuksia" höystettyinä erinäisillä selviytymiskeinoilla ja -tarinoilla saisin vastaukseksi?
Ei se empatia tapa eikä sulje normaalia mielipiteenvaihtoa pois.mielipiteen ja arvostelun ero?
Missä raja vedetään? Ja jokaisellahan meillä on oikeus omiin mielipiteisiin ja vaikka se olisi vastakkainen kuin toisen osapuolen,ei ihmisen silti tarvitse olla hankala.
Perheissä käydään turhaan kädenvääntöä asiasta.
Ilkeily taasen voi olla ns."piilovittuilua"-korostetaan asiaa keveästi ja sarkastisesti.
Sekin on paha tapa,mutta taas tullaan samaan lähtöpisteeseen,jos sanot suoraan,otetaan herne nenään!! - la carca
Xinorina kirjoitti:
Ei se empatia tapa eikä sulje normaalia mielipiteenvaihtoa pois.mielipiteen ja arvostelun ero?
Missä raja vedetään? Ja jokaisellahan meillä on oikeus omiin mielipiteisiin ja vaikka se olisi vastakkainen kuin toisen osapuolen,ei ihmisen silti tarvitse olla hankala.
Perheissä käydään turhaan kädenvääntöä asiasta.
Ilkeily taasen voi olla ns."piilovittuilua"-korostetaan asiaa keveästi ja sarkastisesti.
Sekin on paha tapa,mutta taas tullaan samaan lähtöpisteeseen,jos sanot suoraan,otetaan herne nenään!! - jartsev
Xinorina kirjoitti:
Ei se empatia tapa eikä sulje normaalia mielipiteenvaihtoa pois.Ja asiallisesti ottaen olet minusta oikeassa. Kyllä mielipide eroja keskustelussa ei varmaan kukaan kiellä, väitteitäkin ja perusteluja väitteilleen. Eriävä mielipide on jo vahvempi julistuksen omainen kannanotto asiaan, mutta ei siitäkään varmaankaan kukaan loukkaannu, se kuuluu keskusteluun. Ilkeily toisen esittämälle tapahtumalle, olotilalle, ehkä sairaudelle tai vaikka toisen esittämälle mielipiteelle on aivan eri asia, eikä siinä ole enää kysymys mistään sivistyneestä keskustelusta eikä edes väittelystä. Kyllä minä arvaan että tämä pieni ero täällä hyvin käsitetään, jos halutaan.
Minä olen useita vuosia kirjoittanut tälle palstalle, mutta minulle ei koskaan ilkeillä. Kirjoitan aina niin sovinnollista asiaa, että kukaan ei siitä voi loukkaantua.
Essollakin käyttäydyn aina hyvin hövelisti, eikä sielläkään ole koskaan tullut konflikteja. Aina on Einari Esonen minulle keskaria myynyt (joskus velaksikin).- myyminen velaksi
on lainvastaista. Olen nyt niin ilkeä, että teen ihan hetipaikalla poliisille ilmiannon lainrikkojasta. Saat 10 v:n ilmaisen ylläpidon kuristushuoneessa moisesta tekosesta.
myyminen velaksi kirjoitti:
on lainvastaista. Olen nyt niin ilkeä, että teen ihan hetipaikalla poliisille ilmiannon lainrikkojasta. Saat 10 v:n ilmaisen ylläpidon kuristushuoneessa moisesta tekosesta.
Einari Essonen.
Hän maksaa omasta pussista yleismiehen keskarin, joten yleismies maksaa sitten seuraavalla kerralla Einarille "lainaamansa" keskarin/-reiden hinnan takaisin.
On ne niin taitavia, eikä lakia rikota.:))myyminen velaksi kirjoitti:
Essolla ei koskaan rikota lakia alkoholinmyynnissä. Jos minulla ei joskus ole rahaa, niin silloin Einari tarjoaa minulle keskarin, jotta ei tarvitse istua suu kuivana.
Kun minulla on seuraavana päivänä rahaa ( jos vaimo antaa), niin silloin minä puolestani tarjoan keskarin Einarille. Koska Einari on työssä, niin hän ei tietenkään voi tarjottua kaljaakaan juoda, vaan minä itse saan senkin särpiä. Essolla on aina joustava palvelu, ja asiakkaat ovat siihen hyvin tyytyväisiä.- saahan ..
myyminen velaksi kirjoitti:
... niillä ostaa mitä vaan ja mistä vaan vissiin.
En kyllä tiedä, kun en juo.
Ilkeily
Ilkeily on esim. näitä:
- henkilöön, viestin kirjoittajan persoonaan kohdistuvaa viestintää, joka:
loukkaa, ivaa, vähättelee.
Arvostelee (arvioi) ulkomuotoa, painoa, työtä/työttömyyttä, ajan käyttöä netissä, kielioppivirheitä ym.tk..
Ilkeilyn ero mielipiteeseen on siinä, että mielipide, oli se kuinka eriävä, karrikoitu, kärkevä, vakava, humoristinen, 'mitäänsanomaton', perusteltu tai perustelematon, se kohdistuu keskustelun aiheeseen, ei keskustelijan ominaisuuksiin/persoonaan?
Nämä kaksi kysymystä:
"Sattuuko se ja saattuuko se aina ihan jokaiseen?"
"Voiko se jopa huvittaa joitakin?"
Näihin en osaa vastata, joten jääköön väliin.
"Missä kulkee raja?
Raja on hyvin yksiselitteisen helppo.
Raja kulkee siinä onko teksi kohdistettu 'keskusteltavaan' aiheeseen, vaiko keskustelijan persoonaan.
Kuka sen asettaa?
Sen asettaa Suomi 24 ylläpito/keskustelujen säännöt.
Voiko ilkeilyä ymmärtää?
Joku voi joku ei. Niinkuin asioissa yleensä, ei voi yleistää.
Voiko ilkeilyn irroittaa asiasta ja ottaa sen henkilökohtaisesti?
Ilkeilyä ei voi irroittaa asiasta! Sehän on jo irroitettu! Siis aivan eri asia, kuin aihe, josta pitäisi mielipiteitä vaihtaa.
Ilkeily on henkilöön kohdistuva mielipide, eikä keskusteltava aihepiiri.
Siksi on kai aivan selvää, että ilkeilyn kohde ottaa tai saattaa ottaa sen henkilökohtaisesti.
Se miten vakavasti siihen suhtaudutaan on persoonakohtaista, mutta koska se on palstan säännöissä 'kielletty' keskustelutapa, niin on syytä pidättäytyä jo senkin vuoksi.
jk. Melko usein ilkeily 'kertoo' enemän kirjoittajasta, kuin kohteesta johon osoitetaan!- syysunelma
vastannut. Sanomasi pätee myös riitelyyn, jos kaikki osaisivat sen taidon, vältyttäisiin turhilta avioeroilta ja pystyttäisiin keskustelemaan vain asioista eli riitelykin muuttuisi keskusteluksi.
Ilkeily kuvastaa minunkin mielestäni eniten itse ilkeilijän persoonaa. Ilkeilijän on purettava pahaa oloaan siirtämällä se toiseen osapuoleen. Tuleeko hänelle siitä sitten hyvä mieli vai ei. Narsistiksikin voidaan väittää. - tanssiva_tamma
Tulihan se sieltä :). Perusteellinen vastaus niin, että minäkin sen ymmärrän eikä tarvi enää lisää kysymyksiä kirjoittaa :).
- Yksi yleisimpiä
lienee alentava asenne muita kohtaan.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6553420Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu1002708Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211711Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771602Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔471530- 801520
Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101510Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3581458- 281349
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901243