Kunnassa ei sijaa sairaalle lapselle!

"outoa on"

Kunnassani ei ole sijaa sairaalle lapselleni. Minua painostetaan huostaanottoon. Avohoidon tukitoimenpiteenä tehtyä sijoitusta ei voi jatkaa, uuden lastensuojelulain perusteella.

Kunnassa, jossa asun, ei ole päteviä ihmisiä hoitamaan ADHD-lasta - ei päteviä, eikä halukkaita opettajia tai edes tukihenkilöitä.

On pakko hyväksyä huostaanotto, että saisin tavata lastani, niinkuin toivon. Olen valtavan epätoivoinen ja pettynyt tähän systeemiin!
Eikö jokunen vuosi sitten ollut vakavaa puhetta siitä, miten huostaanottoja pitäisi vähentää, koska niitä on jo liikaa ja lisääntymään päin koko ajan?
Kunta ei halua minua auttaa, sillä olen työmarkkinatuella elävä heille merkityksetön henkilö.

9

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa nähnyt

      Olen huomannut omassa kaupungissani saman ilmiön. Sairaita lapsia otetaan huostaan, vedoton ettei kotiolot ole riittäviä sairaalle lapselle. Tosiasiassa nämä perheet joita olen kohdannut ovat hyvin lapsiaan hoitavia ihmisiä. Ymmärtäisin jos olisi kyse esim. päihdeperheistä että huostaanotto olisi silloin ajankohtainen. Lisäksi huomioni on kiinnittynyt siihen etteivät sairaat lapset saa esim. henkilökohtaista avustajaa, vasta kun sitten kun on jo tavallaa liian myöhäistä ja joudutaan vaikkapa osastolle. On sydäntäsärkevää nähdä miten nämä perheet kärsivät ja kuinka pieni apua tarvitseva lapsi ei saa apua jota tarvitsee. Tiedän mistä puhun sillä olen avustanut monia näitä ongelmaisia lapsia, valitettavasti apu on tullut liian myöhään ja se tuki, mitä olen voinut näille lapsille antaa, on ollut melko minimaalista sillä he ovat olleet jo siinä vaiheessa vaativan sairaalahoidon tarvitsevia lapsia.

      Voimia sinulle.

      • Vilijonkkatar

        Luulisi että jos kotona pärjätään ja ei alkoholi/huume ongelmaa ole niin tulisi kaupungille halvemmaksi tukea kotia tai järjestää AD/HD lapsille sopiva oma luokka jota ei ole vissiin viellä missään olemassa. (luokka/ip-kerho)


      • diagnoosi,
        Vilijonkkatar kirjoitti:

        Luulisi että jos kotona pärjätään ja ei alkoholi/huume ongelmaa ole niin tulisi kaupungille halvemmaksi tukea kotia tai järjestää AD/HD lapsille sopiva oma luokka jota ei ole vissiin viellä missään olemassa. (luokka/ip-kerho)

        ja avustaja, ja toimintaterapeutti, ainut mit ei oo on vapaa lapsen tapaamisoikeus... jotainhan se apu maksaa... kosto siit et hain apua lapselleni, lastensuojelun apu!


      • "outoa on"

        Tiedän kyllä etten ole ainoa, mutta kun tällainen epäoikeudenmukaisuus sattuu kohdalle, on hyväksyminen melkeinpä mahdotonta! Olen jo antanut periksi "lainkirjaimille", enkä voi enää asioita muuttaa, mutta toivoisin kaikilta maamme kunnilta enemmän oikeudenmukaisuutta heidän järjestellessään ihmiselämän mittaista helvettiä toisille ihmisille, jotka eivät ehkä ole yhteiskunnallisesti "niin varteenotettavia", kuin parempi-osaiset veronmaksajat.

        Köyhyys ei ole ilo kenellekään, mutta se ei ole myöskään häpeä! Varsinkaan kun työttömyys ei ole ihmisen itsensä aiheuttamaa...

        Miten jaksan tästä eteenpäin? On vain jaksettava kaikkien lasteni takia.

        Kaikkea hyvää toivoen teille ihmiset!


    • vieras palstalla

      Eksyin vahingossa tälle palstalle, oli linkki biovanhemmat puolella.

      Apua, sanon minä... Toivottavasti ei ole Hollolasta kyse.
      Minulta otettiin poika huostaan koulunkäynnin vaikeuksien vuoksi, on asperger-epäily. Tästä lähti pojan alamäki. En kirjoita kaikkea tänne. Sitä litanniaa ei kukaan jaksaisi lukea...
      Minulle jäi kotiin vielä 4 lasta joista 3 alaikäistä. Yhdellä ADHD dg, syö lääkkeitä koulupäivisin ja yhdellä ADHD-epäily.
      Olen tullut myös tulokseen ettei kannata hakea kunnalta mitään apua jos haluaa pitää lapset kotona. Pojan (ADHD) kohdalla on "manattu" dg:tä. Ilman sitä olisi varmaan otettu jo aikoja sitten huostaan.
      Olen myös kelan rahoilla elävä, mutta en saa toimeentulotukea.
      Kun muutimme tänne kyselin myös tukihenkilöä molemmille pojille, vastaus oli: ei ole. Ainoa mitä olen saanut ADHD-pojalle oli iltapäiväkerho, minkä sosku maksoi (50e), tämä loppui juuri.
      Koulun kanssa olen "napit vastakkain" kummankin pojan vuoksi. ADHD-pojalla oli 2 huonoa päivää koulussa ennen lääkitystä ja minä sain vihaisen puhelun kotiin: mitä kotona on tapahtunut??? No totuus oli että kokeet meni huonosti, ei tullut täysiä pisteitä...

      Sinuna, jos mahdollista, ottaisin lapsen kotiin ja äkkiä. Sairaus ei ole huostan peruste. Mene lääkäriin ja pyydä todistus missä sanotaan että lapsesi tarvitsee hlö.koht.avustajan. Sitten laita hakemus vetämään. Kunnan on tällöin pakko antaa avustaja kouluun. Ei sitä kukaan tule lapsellesi antamaan ellet itse hae.
      Ja tärkein!
      Jos koululla ei ole riittäviä resursseja opettamaan lastasi, älä missään nimessä syytä itseäsi, vaan pyydä sitten siirtoa toiseen kouluun. Sinulla on siihen oikeus. Ja oikeus myös kotiopetukseen. Kannattaa lukea koululakia... ja tietty sos. puolen lakia myös...

      T: pojan äippä/tk/toniak

      • avustaja-asiasta

        Kommentoin ainoastaan tuota avustaja-asiaa sen verran, että kunnalla ei ole mikään pakko antaa henk. koht. avustajaa yhdellekään oppilaalle kouluun vaikka olisi millaiset paperit! Lääkärien paperit ovat vain suosituksia, kunnalla on valta päättää ja mikään laki ei velvoita kuntaa. Samoin kuin luokkakoko (vaikka 50 ADHD-lasta samalla luokalla, kunhan määritelty yleisopetuksen luokaksi) on kunnan itsensä päätettävissä mikäli luokalla ei ole yhtään 11-vuotisen oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaa oppilasta.


      • "outoa on"

        Annoin periksi koska kahdeksassa vuodessa ei ole tapahtunut muutosta kunnan näkökannassa siitä, miten lapseni voisi saada tarpeellisen tuen kotonaan sisaruksiensa lähellä, perheensä parissa.

        Tälle kunnalle olen merkityksetön ja verollisesti ajatellen arvotonkin. On vain tullut näiden vuosien aikana selville, etteä henk. koht avustaja on myönnetty niiden ihmisten lapsille, joilla on enemmän meriittiä, kuin minulla. Olen perhanan väsynyt, mutta tästä on vain jatkettava eteenpäin lapsen ja lapsien vuoksi.

        Kaikkea hyvää toivon teille kirjoittaneille tällä palstalla.


    • pelottavan paljon

      itselläni myös ADHD lapsi ja biovanhempien palstaa katsellessani, tosi usea näistä huostaanotetuista lapsista on jotain ulkoisesti näkymätöntä sairautta sairastava.
      Nyt itse sosiaalitoimen silmätikkuna ja syy tuntuu olevan se, että pojalla ADHD.Selitys:kun nämä oireet voivat esiintyä muistakin syistä. Lääkärin lausunto ei auta...
      Mies uskoo edelleen perheen oikeuteen, pitää lapsi, itselläni kauhea pelko että lapsi menetetään...

      • "outoa on"

        Toivon todellakin, etää osaisitte hakea apua mahdollisimman monelta taholta! Meille se on jo kuitenkin myöhäistä! Olen hyvin surullinen ja masennus valtaa mieltäni...

        Jos vain jaksatte, niin kysykää ADHD-liitosta neuvoja, sekä apua. Itse en yksinhuoltajana pystynyt saamaan niin paljon aikaan, sillä kaikki maksaa - puhelut, matkat ja yms. Olkaa yhdessä miehesi kanssa vahvoja ja taistelkaa lapsen oikeudesta olla perheensä kanssa. Rakastakaa ehdoitta lastanne, sillä se kantaa pitkälle, tapahtuipa mitä tahansa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe