Elikkäs selittäkääpä mulle mitä nämä 10W40 ja 5W50 käytännössä oikeen tarkottaa? Ja älkää laittako mitään linkkiä minkään maan ölyvalmistajien sivuille, vaan ihan maallikon kielellä. En jaksa penkoa asiaa noilta sivuilta.
Mitäs nämä xxWxx-merkinnät meinaa?
21
5997
Vastaukset
- c52007
asia kiinnosta tarpeeksi, miksi jonkun pitäisi se selittää sinulle?
- siihen linkkien etsimiseen
ja niissä etenemiseen asioiden selviämiseksi!
- kysyjälle. Jätä kokonaan va...
et halua vastata kysyjälle sen mitä se asiallisesti kysyy.
Eli eka numero ennen W:tä on viskositeetti (notkeus, jäykkyys, juoksevuus tms) kylmänä ja toinen lämpimänä.
- tsingtsong
Viskositeettiä kuvaavia lukuja nuo ovat. Ensimmäinen kertoo öljyn juoksevuudesta kylmänä ja jälkimmäinen kuumana. Se, että kuinka juoksevaa se sitten on riippuu ihan kuinka laadukasta öljyä ostat ja onko valmistaja ylittänyt raja-arvot rimaa hipoen vai reilusti. Mutta noille on annettu tietyt rajat mikä saa esim. 5w-öljyn max. visositeetti olla esim. 100 asteessa. Ihan valmistajan omantunnon mukaan sitten tekevät öljyn alittamaan tuon tietyn arvon.
Vaihteistoöljyillä on sitten suuremmat numerot pullon kyljessä, mutta ei pidä luulla, että esim. 80w-90 olisi jotenkin paksumpaa kuin 10w-40, koska luvut ovat suuremmat. Nuo luuvut eivät ole vertailukelpoisia. Tuo on vaan helpottamaan tunnistusta, että nyt on kyse vaihteistoöljystä eikä moottoriöljystä. Tosin joillakin moottoriöljyillä jälkimmäinen numerokin voi olla aika suuri. esimerkkinä 10w-60. Ja alhaisimmat vaihteistoöljyn w-merkinnät ovat 75w-140, näin esimerkkinä. - Öljyinfo
Täältä löytää vähän infoa aiheesta (kirjoitettuna ihan maallikon kielellä):
http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5651
Ja toinen linkki:
http://www.oilboys.com/oljyinfo.html - makaroonilaatikon valmistuk...
Olen liian laiska itse googlettamaan.
- ;-)
Tietokoneet vievät ihmiskunnan tuhoon.
Old school rules! - Uusavuton Oulusta
Meister69 kirjoitti:
http://www.aamulehti.fi/menoset/lehdet/uusi/ruo7.shtml
ja
http://fi.wikipedia.org/wiki/MoottoriöljyMä oon täällä pytyllä, voisko joku tulla pyyhkimään, kun itse viitti vaivautua...
- ÖljyMies
ÖLJYKANISTERISSA ON MERKINTÄ SAE 10W-40?
Viskositeettiluokasta kertoo merkintä SAE 10W-40. Viskositeetin jälkimmäinen luku 40 tarkoittaa öljyn juoksevuutta 100 asteen lämpötilassa. Mitä suurempi kuumanpään luku on, sitä paremmin öljy säilyttää voiteluominaisuutensa kuumana. 10W on taas kylmänpään viskositeetti luku. Mitä pienempi luku on, sitä juoksevampaa öljy on pakkasessa. Nykyisin täyssynteettiset öljyt voivat olla jopa 0W-40.- EttäNäinOn
Eli vois ottaa ihmiset täällä vähän oppia, että kun kysytään YKSINKERTAISTA asiaa niin siihen vastataan sitten YKSINKERTAISESTI eikä jaaritella niitä näitä... ymmärrän kyllä että jos kirjoittaja ei oikeasti tiedä asiaa tai muuten elämä vituttaa, mutta sitä varten on sitten eri foorumit.
- pientä tarkuutta
EttäNäinOn kirjoitti:
Eli vois ottaa ihmiset täällä vähän oppia, että kun kysytään YKSINKERTAISTA asiaa niin siihen vastataan sitten YKSINKERTAISESTI eikä jaaritella niitä näitä... ymmärrän kyllä että jos kirjoittaja ei oikeasti tiedä asiaa tai muuten elämä vituttaa, mutta sitä varten on sitten eri foorumit.
ja kysymyshän oli kirjoitettu vuonna 2007, et silleen.
- NowThanEver
Ja näin kauan meni, ennenkuin saatiin kunnollinen vastaus.
Kiitos- NowThanEver
Eli saatiin tästäkin threadista hyödyllinen muille lukijoille. Ei sillä ole väliä milloin kysymys on tehty. Katos kun me muut jotka tätä threadia luetaan näin jälkikäteen, niin meitä kiinnostaa saada se vastaus. Ja nyt sen saa helposti ymmärrettävässä muodossa.
Et silleen. - fgggg443
NowThanEver kirjoitti:
Eli saatiin tästäkin threadista hyödyllinen muille lukijoille. Ei sillä ole väliä milloin kysymys on tehty. Katos kun me muut jotka tätä threadia luetaan näin jälkikäteen, niin meitä kiinnostaa saada se vastaus. Ja nyt sen saa helposti ymmärrettävässä muodossa.
Et silleen.Helposti ymmärrettävä vastaus on annettu jo yllä 12.12.2007 kirjoitetussa viestissä.
- Erimieltä
No ei todellakaan ole ymmärrettävä tuo Teboilin selitys. Todella sekava ja paljon kummallisia termejä.
Paljon yksinkertaisemmin ja kansantajuisemmin tuossa edellisessä viestissä.
Ehdottomasti selkeämpi ja ymmärrettävämpi.- jördis
Öljymiehen vastaus erittäin hyvä kiitos
- Mitähelee
Ottakaa nyt huomioon, että kun Jonne tulee herran vuonna 2015 talouspaperin palaan taikka sitte lukemaan tätä foorumia, niin noi linkit ovat vanhentuneet. Se tänne kirjoitettu vastaus tod. näk. säilyy, mutta puolet noista linkeistä on poissa käytöstä. Vitun vajukit saatana, ku vituttaa ihmisten tyhmyys.
- johanlähti
Toivottavasti helpotti : ) ei elämä oo noin vakavaa
- outsi
Jos osaa TÄNNE kirjottaa niin varmasti osaa ettiä tietoa myös Googlesta,vai onko ihmiset jo niin aivopesty että ei osata sitäkään??
- lauta-aita
mitä pienempi ensimmäinen luku sitä juoksevampaa silloin kun lumiukko ei vielä sula ja mitä suurempi toinen numero niin voitelee vielä, kun lokin muna paistuu rantakivelle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973