BMW 520 -04 farmari (vanhempi malli E39), 87tkm, suomi auto. Auto tuli eilen huollosta, siinä sanottiin että hammastanko pitää vaihtaa ja pelkkä varaosa maksaa 1716€ 2,5h työt, eli yhteensä n 2000€.
Rupeaa usko menemään bemariin. Ostin auton käytettynä helmikuussa -07 ja keväällä sain takuuseen ruosteet takaluukusta korjattua, nyt kupruili etupää, sekin kyllä takuuseen, mutta tämä hammastanko ei kuulemma takuuseen mene. Olisikohan jollain kokemusta moisesta? -en haluaisi maksumieheksi..
BMW (E39) hammastanko ongelmia
11
6803
Vastaukset
- Bemukka
Jos en väärin muista niin käytetyille autoille ja tarkemmin moottorin ja voiman siirron osille on liikkeellä puolenvuoden takuut jos ne hajoo. Tuo ohjaus ei kuulu sen takuun piiriin ja onhan tuosta jo yli puolivuotta mennyt.
Käy kuitenkin liikkeessä keskustelemassa asiasta.
Tuo maali homma menee normaaliin koritakuun piikkiin joka on seitsemän vuotta.
Jotenkin vaan tuntuu ihmeelliseltä, että noilla kilometreillä tuo hammastanko on rikki jos sitä on normaalisti käytetty. Moi!
Edellinen autoni oli E39 523i Touring vuodelta 97. Ostin kyseisen auton 109tkm ajettuna paljon parjatulta Rinta-Joupilta. Muutama viikko oston jälkeen havaitsin, että hammastanko vuotaa. No ajattelin, että kai se jollain tiivisteen vaihdolla menee. Yllätys oli kuitenkin melkoinen, kun merkkiliike kertoi, että koko hammastanko on vaihdettava. Kustannusarvio oli jotakuinkin 2000 euroa, josta osan osuus oli 1200 euroa.
No, päätinpä kysellä Rinta-Joupilta, että mitä tehdään. Rinta-Jouppi päätti reilusti osallistua talkoisiin. Sovittiin, että minä hommaan osan, ja he vaihtavat sen paikoilleen ja säätävät sen jälkeen pyöränkulmat ym.
Pitkällisen tutkiskelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että kyseessä on kovin harvinainen vaiva, joten uskalsin alkaa etsiä osaa käytettynä. Osa löytyi kolaroidusta 528i:stä ja hintaa sillä oli 400 euroa. Tilasin osan ja Joupin pojat tekivät mitä oli sovittukin. Ajoin autollani vajaat pari vuotta ja reilut 60tkm ja hienosti pelasi.
Pitkä sepustus, eikä sinällänsä liity juuri sinun ongelmaasi, mutta minä ainakin alkaisin tapella maahantuojan kanssa. On selvää, että tuollaista vikaa ei saisi noilla kilometreillä / iällä olla ollenkaan. Puhelin kauniiseen kouraan ja soittelemaan, luulisi heitä ainakin vähän kiinnostavan...
-Masa-
Ex. E36 Coupe, E39 Touring, nyk. E46 Touring- Kallo
Kuulostaa todella erikoiselta, jos E39:ssä tuon ikäisenä ja noilla kilometreillä ohjausvaihde olisi kilahtanut. Minkälaisia oireita ohjauksessa on? Vuotaako kenties päätystefalta nesteet ulos? Onko autossa normaali ohjaustehostus vai Servotronic (nopeuden mukaan säätyvä)?
Jos ohjausvaihde todella menee vaihtoon, kannattaa etsiä purkuosana. Etenkin Ruotsissa hyvä valikoima ja hinta todennäköisesti alle 500 euroa.
http://www.varaosahaku.fi/
http://www.bildelsbasen.se/ - Jukkis1979
mennä osat takuuseen kun on alle 100tkm ajettu, työtä bmw tuskin maksaa. Ei vaan oo tainneet edes kysyä.
- 528i
Mites, tehostinöljyjä kun on näissä käytetty kahta lajia ja ilmeisesti eivät ole sekoituskelpoisia...olisiko mahdollista että on kaadettu väärää lientä?? (Tyyppi lukee tehostajan säiliön korkissa). Jos se öljy on kovin epämääräisen näköistä / hajuista emulsiota niin voi olla tiivisteet sitä myöten selvät
Toinen teoria on että on käyty "kanttarissa" siten että hammastanko on saanut kipeää. Eihän tuolla ole ikää & kilometrejä p..kaakaan, melkein uusi auto!!! - JG
Samaa vikaa -02 e39 Touringissa. Huomasin Motonetin listoilla tähän sopivan hammastangon. Onko kokemuksia istuuko paikalleen? Hinta on merkittävästi edullisempi kuin alkuperäisosa.
- ehfwpöew
Niinkuin tuolla edellä jo ehdotettiin kannattaa etsiä takuupurkuosana tuo hammastanko. Ensin kannattaa kuitenkin varmistua että vika tosiaan hammastangossa eikä esim. sisemmissä raidetangonpäissä. On noita vääriä diagnooseja tehty ennenkin. Lisäksi kutoskoneisissa hammastankoa pystyy kiristämään, siellä ohjausvaihteessa on asteikolla varustettu säätömutteri jota voi varovasti kiristää ja olettehan tietoisia että sitä hammastankoa kuuluu aika-ajoin rasvata eli rasvaa laitetaan sinne tangon hampaisiin, tämä kuuluu myös huolto-ohjelmaan.
- bmwf30
Itselleni on bmw 320d f30 2012 ja huollossa minulle kerrottiin hammastangon sähkömoottori 1 pultilla kiinni 2 pulttia hapettunut poikki. Kustannusarvio 2700 euroa. Onko jollain kokemuksia asiasta?
- Zipzip330
mulle kerottiin et sul on amis corolla :DD
- Anonyymi
Kyllä itellä just kävi samaa onglemaa, sama auton mallissa
Miten sait ongelmaa hoidettu
- kehnoalaatua
320i E90 2005 ajettu 134tkm, myöskin hammastangossa välystä sen verran, että hylätty tuli katsastuksesta. Sitä ennen vaihdettiin jo molemmat raidetangon päät. Ohjaus parani huomattavasti mutta ei kuitenkaan poistanut välystä riittävästi. Voi voi tätä nykyistä BMW laatua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802