kaveria hevoselleni??

yhti12

moikka kaikille! asun maatilalla ja mulla on oma suomenpienhevonen. tessan se on sitte nii ihana tyttö:D oon käyny sen kanssa kisoissa ja voittanu palkintoja. nii kysyisin ku sillä ei oo kaveria tallissa nii pitäis hommata. eise pelokas oo mutta haluisin sille seuraa ku tuntuu että mää en iha riitä sille seuraks ku mulla on koulut ja nää tämmöset. sitte se on aika seuralline tyttö:) voisitteko antaa vinkkejä että minkä rotuisen hepan ostaisin sille kaveriks tai jonkun muun eläimen? kiitos vastanneille!!:D

4

843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepan omistaja

      jos susta tuntuu et haluut vain yhdellä hepalla ratsastaa pääpainotteisesti niin sitten kannattaa ottaa vaikka joku eläkeläisheppa sille kaveriks...vaikka joku suomenheppa tai joku muu...ex ravureita saa suht halvalla:) ja niistä saa pientä projektiakin jos haluu kouluttaa niistä ratsuja enemmin. mut ravureissa on tärkee huolehtii kengityksestä!!!niillä kun tehdään lusikkakaviot eli sellaset et ne on ylipitkät ja jänne on tavallaan ilmassa kun se seisoo eli ei astu kavion päälle tavallaan...tää aiheuttaa sen et saattaa todennäkösesti tulla jännevamma ja sitä ei oo kiva hoitaa(kokemuksella sanon)...joten kannattaa sen mukaa kattoo...niistäkii saa hyvää heppaa jos vaa hoitaa ne kaviot hyvissä ajoin oikeaan asentoon!

      mut jos haluut sit toisen hepan/ponin kellä ratsastaa kanssa niin sit ota vaikka joku iso poni tai vastaava...

      suosittelen et otat hepan tai ponin sille kaveriks koska aina oma laji kiinnostaa toista eniten:) (paitsi mun heppa viihty minipossun kanssa kun oli kipiä) hih! muista kaksin on parempi kun yksin!!!

      • kyllästynyt käyntiin

        sanoit että jännevammaa ei ole kiva hoitaa niin tiedätkä että voiko vanhan jännevamman jälkeen ravata tai laukata? mulla on hoitoheppa valma, valma on suokkitamma ja ex-ravuri. kun jännevamma tuli niin siitä on jo kuitenkin monta vuotta ja valma on 11 vuotias. valman omistaja ei anna mun mennä ku käyntiä mutta en tiedä miksi. olisi kiva jos voisit kertoa jotain :)


    • polle92

      MOi!

      Voisit miettiä myös lampaan ottoa. Moni hevonen joka pärjää ilman heppakaveria tykkää kovasti lampaista ja niistä tulee todella hyvät kaverit. Suomenlampaat tarkenevat hyvin hevostallissa hepan kanssa

    • hhuuyyu10

      musta hevosella pitäs olla aina hevonen kaverina, eihän lammas tyydytä sen lajitoverin tarvetta. Harvemmin näkee hevosta ja lammasta rapsuttelemassa toisiaan tai muuta hevosten välisiä juttuja tekemässä. Ja samoin lammas kärsii, lammas kun on eritoten se laumaeläin (kuten hevonenkin) ja normaalisti lampaitakin pitäisi olla vähintään kolmen lampaan lauma... eli siinä tapauksessa kumpikin eläin kärsisi lajitoverin puutteesta.

      Kannattaa ottaa toinen hevonen tai poni. Jännevammaa ei ole kiva hoitaa ei, ja se riippuu täysin siitä kuinka paha vamma on voiko hevosella tehdä jotain raskaampaa. Meillä on yksi jännevammainen pv-t jolla voi ihan normaalisti kisata koulua HeA tasolla, mutta ei olla kyllä hypätty kun ihan pieniä ja tosi harvoin. Ravata ja laukata kyllä voi ja maastoilla ihan normaalisti ja ihan mielellään menee myös hieman lujempaa hyvällä alustalla, kova maa ei kyllä tee tosiaan hyvää hevosen jaloille.
      Kannattaa kysellä/kertoa eteenpäin tutuilta heppaihmisiltä ja tallinomistajilta, jostain voi yllättäen löytyä hevosellesi kaveri ilman erityistä ilmoitustakin - kuten meille kävi. Saatiin halvalla silloin joskus pieni sh-tamma eikä ollut pahanikäinen ja tervekin oli. omistajalla ei vaan ollut aikaa kiinnostusta tallipaikkaa enää pian ja kiire oli saada pois...kiltti, mutta testaili ja vähän tommonen kaahottaja, mutta päättäiväsellä työllä hevosesta kuoriutui oikea helmi. kantsii tutustua hevoseen ettei tule mitään ongelmia jatkossa vaikka halvalla saiskin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe