Olen jutellut helluntailaisten kanssa siitä miksi he uskovat että laki on kumottu. Yleisin vastaus on lainaus raamatusta eli Jeesus kuolemallaan kumosi lain. Mutta missä yhteydessä tämä toteamus on sanottu ja kuka sen sanoi. Sen sanoivat Jeesuksen vastustajat, lainoppineet. Ja he tarkoittivat että heidän mielestä Jeesuksen opetukset olivat vastoin Mooseksen lakeja ja näin ollen Jeesus opetuksillaan kumosi ne. Sen lisäksi useat raamatun paikat puhuvat lain pitävyyden puolesta. Siksi ihmettelen suuresti miten helluntailainen voi sanoa lain kumoutuneen. Haluaisin että te enemmän asiasta tietävät kertoisitte sen minulle...
Lain kumoaminen
25
507
Vastaukset
- Mooseksen kymmenen
käskyäkin kumoutua ja millä perusteella, jos eivät?
- merim.raimo
eivät olleet vastoin Mooseksen lakia.
- kaikilta kohdin
mutta oli muutamissa kohdissa, nimittäin kun Jumalan käskyt oli korvattu ihmiskäskyillä.
- en ole koskaan
oppinut, että olisin jotenkin lain kouran ulottumattomissa, ei , esivalta on Jumalasta , kristityn tulee noudattaa maallista lakia ja tehdä vielä enemmänkin, mitä se vaatii.
Galatalaiskirjeen Kristus on lain loppu, ymmärrän uskonnolliselta kannalta: Juutalaiselle lain noudattaminen tuo kelpoisuudenJumalalle, kristitty saa sen uskon kautta, ilman tekoja. - ei ole koskaan
kumottu, mutta täytetty se on Jeesuksen uhrityöllä ja ne, jotka ovat päässeet väärään käsitykseen väärien opettajien kautta saavat nyt totuudellista tietoa, että rakkaus on laintäyttymys ja joka elää rakkaudenlaissa, elää vapaudessa, eikä jää lain alle.
En kylläkään ole helluntailainen ja minäkin toivoisin helluntailaisten vastaavan siihen, että mikä heidät on saanut luulemaan, että lakia ei enää ole olemassakaan. - ei näy
....
- mikset usko
Mooseksen kautta annettii Israelille laki.
Se on heodän lakinsa kunnes he ottavat Kristuksen Vapahtajakseen.
Lainalainen tarkoittaa Raamatussa Israelilaista, joka kuuluu ympärileikkauksen kautta lainalaisuuteen.
Onhan tästä asiasta Uudessa Testamentissa opetusata vaikka kuinka paljon.
Milloinkaan lainalaisuus ei astunut juutalaisuuden ulkopuolelle koskemaan pakanoitakin.
Mitä lakiin kuuluu Israelilla, sen voit lukea Mooseksen kirjoista.
Etkä löydä Raamatusta yhtään kohtaa, jolla tuo lain alaisuuden rajan sääntö olisi muutettu. Ja Jeesus sanoo, ettei hän tullut sitä muuttamaan!
Jokainen joka opettaa, että Mooseksen laista tuli kristinuskon osa, on valehtelija.
Kristinuskoon kuuluu se laki, joka annetaan uskovalle Pyhän Hengen saamisen kautta ihmisen sisimpään.
Jos sitä ei sinulla ole, olet lain ulkopuolella, etkä kykene Mooseksenkaan lakia noudattamaan.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Roomalaiskirje:
2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
7:8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
7:9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
1.Korinttolaiskirje:
9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Ja kloska Paavali puhui niille, joillac ei lakia oltu annettu, ei hän opettanut heidän pidettäväkseen lakia vaan uskoa Kristukseen ja sen kautta lain saantia ihmisen sisimpään.
Jos et tätä tunne, et ole sisällä vielä uskossakaan! - ei ole koskaan
kumottu, mutta täytetty se on Jeesuksen uhrityöllä ja ne, jotka ovat päässeet väärään käsitykseen väärien opettajien kautta saavat nyt totuudellista tietoa, että rakkaus on laintäyttymys ja joka elää rakkaudenlaissa, elää vapaudessa, eikä jää lain alle.
En kylläkään ole helluntailainen ja minäkin toivoisin helluntailaisten vastaavan siihen, että mikä heidät on saanut luulemaan, että lakia ei enää ole olemassakaan.- nimenomaankin
Mooseksen laki ja Jumalan laki ovat sisällöltään hiukan eri asioita!
Miksi sinun pitää sekoittaa ne keskenään? - ????
nimenomaankin kirjoitti:
Mooseksen laki ja Jumalan laki ovat sisällöltään hiukan eri asioita!
Miksi sinun pitää sekoittaa ne keskenään?Mikä ihmeen "Jumalan laki"????
- eivät kuulu
???? kirjoitti:
Mikä ihmeen "Jumalan laki"????
Adventistit eivät kuulu uuteen liittoon, joka luvattiin Jeremian kautta annettavaksi vanhan liiton tilalle.
Jeremia 31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista LIITTOA KUIN SE, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka LIITTONI HE OVAT RIKKONEET, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Adventistit perustavat uskonsa sellaiseen liittoon, jota heidän kanssaan ei oltu koskaan tehtykään.
Kristinusko perustuu ihan eri liittoon kuin adventistien uskonto.
Adventistit haluavat kiistää kokonaan Jeesuksen tekemän uuden liiton.
Tämä on käytännössä samaa kuin kieltää Jeesus Vapahtajana.
Markuksen evankeliumi:
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; - Hengellinen Israel
eivät kuulu kirjoitti:
Adventistit eivät kuulu uuteen liittoon, joka luvattiin Jeremian kautta annettavaksi vanhan liiton tilalle.
Jeremia 31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista LIITTOA KUIN SE, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka LIITTONI HE OVAT RIKKONEET, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
Adventistit perustavat uskonsa sellaiseen liittoon, jota heidän kanssaan ei oltu koskaan tehtykään.
Markuksen evankeliumi:
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;"Adventistit eivät kuulu uuteen liittoon, joka luvattiin Jeremian kautta annettavaksi vanhan liiton tilalle". Eiköhän Jumala päätä tuon asian, etkä sinä? Vai joko paavi on valtuuttanut sinut tuomariksi?
Jesaja 24:5,6: "Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait,muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät".
Room.8:7,8:"sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset".
1 Joh.2:4:"Joka sanoo:Minä tunnen hänet,eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija ja totuus ei ole hänessä".
Ef.2:11,12,19:"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitolle, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä."
Jeesus varoitti, että monet itseään kristittyinä pitävät eivät pääse taivasten valtakuntaan, koska he eivät ole tehneet hänen Isänsä tahtoa. Matt.7:23:"Ja silloin minä lausun heille julki:Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät." - Hengellinen Israel
eivät kuulu kirjoitti:
Markuksen evankeliumi:
7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;"Adventistit eivät kuulu uuteen liittoon, joka luvattiin Jeremian kautta annettavaksi vanhan liiton tilalle". Eiköhän Jumala päätä tuon asian, etkä sinä? Vai joko paavi on valtuuttanut sinut tuomariksi?
Jesaja 24:5,6: "Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait,muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät".
Room.8:7,8:"sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset".
1 Joh.2:4:"Joka sanoo:Minä tunnen hänet,eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija ja totuus ei ole hänessä".
Ef.2:11,12,19:"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitolle, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä."
Jeesus varoitti, että monet itseään kristittyinä pitävät eivät pääse taivasten valtakuntaan, koska he eivät ole tehneet hänen Isänsä tahtoa. Matt.7:23:"Ja silloin minä lausun heille julki:Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät." - EI KRISTITTYJÄ
Hengellinen Israel kirjoitti:
"Adventistit eivät kuulu uuteen liittoon, joka luvattiin Jeremian kautta annettavaksi vanhan liiton tilalle". Eiköhän Jumala päätä tuon asian, etkä sinä? Vai joko paavi on valtuuttanut sinut tuomariksi?
Jeesus varoitti, että monet itseään kristittyinä pitävät eivät pääse taivasten valtakuntaan, koska he eivät ole tehneet hänen Isänsä tahtoa. Matt.7:23:"Ja silloin minä lausun heille julki:Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."Adventismi on enkelien palvontaa.Kun Jeesus tuli, loppui enkelien välityksellä ilmoittaminen.
Apostolien teot:
7:53 te, jotka enkelien toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
Tuota lakia, "jota ei pidetty" ei tule Uuteen liittoon.
Se on selvääkin selvemmin kerrottu apostolien kautta, että se on erilainen.
Hebrealaiskirje:
7:12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Jer.31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
Adventismi todistelee vain omasta kirkkokunnastaan eikä Kristuksesta.
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Olemaan siihen asti, tarkoittaa, että kyseessä oli rajallinen aikamerkitys.
Galatalaiskirje:
3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
Lupaus Uudesta liitosta oli annettu jo ennenkuin edes lakia oli annettu, joka tuli vain väliaikaiseksi järjestelyksi, eikä koskaan ollut tarkoitettukaan muille , kuin vain Israelille.
Eikä Uudessa liitossa ihmiset ole opettajina lakiin, kuten oli laita vanhassa liitossa. Adventismi on vääristelyjen ennätys kristillisiin kirkkokuntiin luettjen joukossa.
Ja ennätysväärä se on jo raastuvassakäymisissäänkin. Missä kirkkokunnassa, joka on Suomessa vain 2000 henkeä, on niin paljon ollut käräjöimistä oikeudessakin perdofiilien ja petosten saralla.
Ei edes saman väkimäärän maalaiskunnissa ole rikoksia yhtä paljoa kuin heidän keskuudessaan.
Missä on heidän paremmuutensa nähtävänä? KÄRÄJILLÄKÖ?
- zzzzzyyyyyy
.....
- zzzyyyyyy
.....
- nmkjlnmk
abcdefghijklmn
- auki tätä
ketjua, se näyttää jumittuneen
- asti,
ei näy jatkoviestejä, näkyykö teille?
- asti,
ei näy jatkoviestejä, näkyykö teille?
- yujh
kljh
Matt.5:17 ja 18 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Siinähän se Raamatun kohta on jossa Jeesus määrää vanhan lain jatkuvan ikuisuuteen.
Helluntailaisilla on tapana vääristää tuo "täyttämään"-sana päinvastaiseksi eli "kumoamaan".kumota. Lakihan on Jumala itse, Hänen snanasa ei kato milloinkaan, ja jos jokin, niin laki on Jumalan sanaa.
* Eikä tietenkään Jeesus kumonnut omaa sanaansa!
* Hän vaan täytti koko lain, ristin kuolemallaan tunnusti lain todellisuuden ja vaatimuksen.
* "Jokainen joka on puuhun ripustettu, olkoon kirottu." Laki tuomitsee synnin tekijän kuolemaan, ja juuri tämän synnintekijän paikan Jeesus otti, alis
Hän otti minun ja sinun paikan, alistuessaan Isän tahtoon, sovittaa maailman synnin. Meidän kuuluisi olla tuomitut ristille lain mukaan, ja tässä Hän täytti lain puolestamme, koko lain, eikä vain jotain osia laista.
* Eikä laki suinkaan sen johdosta minnekkään hävinnyt eikä kumoutunut. Mistähän tälläinenkin väitös on kotoisin, että helluntailaiset väittävät Jeesuksen kumonneen lain? Peökkää provosoimista ja ilettä, saada pilkata vapauuttamme Jeesuksessa Kristuksessa.
* Ja vapautta se onkin, koska laki on , "Se on TÄYTETTY", puolestamme, ei kukaan väitä sen kadonneen minnekkään, sitä vaan ei tarvitse kirjaimen orjuudessa enää edes yrittää täyttää. Me täytämme lain Hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa.
* Joka ei tätä käsitä, on vielä maitoa tarvitseva, ei vahvaa ruokaa, ja on oppimaton Sanassa.
* Herra antaa viisautta, ano vain, Hän antaa soimaamatta, avaa Sanansa sitä haluavalle Pyhän Hengen kautta.- kumottu..
Mohikaani_27 kirjoitti:
kumota. Lakihan on Jumala itse, Hänen snanasa ei kato milloinkaan, ja jos jokin, niin laki on Jumalan sanaa.
* Eikä tietenkään Jeesus kumonnut omaa sanaansa!
* Hän vaan täytti koko lain, ristin kuolemallaan tunnusti lain todellisuuden ja vaatimuksen.
* "Jokainen joka on puuhun ripustettu, olkoon kirottu." Laki tuomitsee synnin tekijän kuolemaan, ja juuri tämän synnintekijän paikan Jeesus otti, alis
Hän otti minun ja sinun paikan, alistuessaan Isän tahtoon, sovittaa maailman synnin. Meidän kuuluisi olla tuomitut ristille lain mukaan, ja tässä Hän täytti lain puolestamme, koko lain, eikä vain jotain osia laista.
* Eikä laki suinkaan sen johdosta minnekkään hävinnyt eikä kumoutunut. Mistähän tälläinenkin väitös on kotoisin, että helluntailaiset väittävät Jeesuksen kumonneen lain? Peökkää provosoimista ja ilettä, saada pilkata vapauuttamme Jeesuksessa Kristuksessa.
* Ja vapautta se onkin, koska laki on , "Se on TÄYTETTY", puolestamme, ei kukaan väitä sen kadonneen minnekkään, sitä vaan ei tarvitse kirjaimen orjuudessa enää edes yrittää täyttää. Me täytämme lain Hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa.
* Joka ei tätä käsitä, on vielä maitoa tarvitseva, ei vahvaa ruokaa, ja on oppimaton Sanassa.
* Herra antaa viisautta, ano vain, Hän antaa soimaamatta, avaa Sanansa sitä haluavalle Pyhän Hengen kautta.>> Eikä laki suinkaan sen johdosta minnekkään hävinnyt eikä kumoutunut. Mistähän tälläinenkin väitös on kotoisin, että helluntailaiset väittävät Jeesuksen kumonneen lain? Peökkää provosoimista ja ilettä, saada pilkata vapauuttamme Jeesuksessa Kristuksessa. >>
... tai sitten ei.
Jos sitä ei ole kumottu on se voimassa tänäkin päivänä, kaikkine kuolemanrangaistuksineen ja muine muinaisine raakuuksineen.
On täysin joutavaa sanoilla kikkailua väittää, että sitä ei ole kumottu, mutta ei tarvitse noudattaakkaan, koska Jeesus on sen jo 'täyttänyt'.
On typerää alentua tuulesta temmatuihin seli-selityksiin. Raamattu voi olla kuinka mainio teos tahansa, mutta sanatarkaksi, ikuisesti muuttumattomaksi totuudeksi sitä ei kukaan itsenäiseen ajatteluun kykenevä ihminen yritäkkään väittää. - Mooseksen lakia
Jeesus ei muuttanut Mooseksen kautta tehtyä Israelin ja Jumalan välistä liittoa lakeineen, vaan jätti sen ennalleen.
Tuo liitto ei ollut koskaan tarkoitettukaan meitä varten, eikä tule koskaan olemaankaan.
Siksi Jeesus ei sitä muuttanutkaan vaan teki sensijaan ihan uuden laiiton, joka kattaa koko ihmiskunnan, ja sen mukana vanhaan liittoonkin kuuluvat heidän vanhan liittonsa ehdoilla.
Niillä ehdoilla, joita juutalaiset eivät koskaan olleet kykeneviä noudattamaan.
Mutta uudessa liitossa ei olekaan kyse ihmisen kykenemisestä, vaan uusi liitto on annettu ylhäältäpäin yksipuolisesti .
Tutki mitä tuo uusi liitto merkitsee sinulle itsellesi, jotta voisit siitä hyötyä!
Uusi liitto ilmoitetaan vain kullekin ihmiselle itselleen hänen sismpäänsä.
Me muut voimme vain olla apuna tuohon alkuun pääsyssä.
Tämä on siksi, ettemme enää tulisi ihmisten harhaanjohtamiksi kaikkiin oppisotkuihin, joita sinäkin näet olevan liikkeellä.
Vilpittömät eivät noihin joudu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 621018
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla330965- 61822
- 55713
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k97634Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai48619- 25612
- 57600
- 68590
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14578