Viini joulupöytään?

Neuvosta kiitollinen

Nyt on todellinen ongelma. Anoppi on päättänyt tänä vuonna kutsua meidät kaikki luokseen aaton jouluaterialle. Ehdotin että olisin voinut tehdä jotain ruokaa, mutta hän halusi laittaa kaiken ja pyysi että toisin jotain sopivaa viiniä joulupöytään. Kinkkua ja kalkkunaa on luvassa, ja joululaatikot, myös maksalaatikko. Alkupaloiksi silliä, kraavilohta ja mätiä. Rosollia tietysti myös. Jälkiruuaksi luumuhyytelö.

Anoppi varmaan arveli, että ymmärtäisin jotain viineistä kun niitä jonkin verran olen harrastellut. Mutta en noin paljoa ymmärrä, olen aivan pulassa. Minusta tähän asti ei mikään muu ole sopinut hyvin kuin olut, kotikalja tai vesi. Alkupalojen kanssa snapsi sopii, ei viini. Ja kyllä snapsien ja sillien jälkeen on hankala orientoitua mihinkään punaviiniin kinkun kanssa. Madeira sopisi luumuhyytelön kanssa jälkiruokaviiniksi, mutta onko mitään järkeä oluen jälkeen nauttia madeiraa?

Olenko ilonpilaaja ja niuhottaja, jos vien snapsipullon, olutta, kotikaljaa ja jotain hyvää kivennäisvettä?

8

2548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitse

      juoda kaikkea eikä kaikkea tarvitse juoda kaiken aikaa vaan vaihdellaan juomia aterian eri kohdissa ja kunkin syöjän/juojan oman maun mukaan.
      Siksi on asiallista, että joulupöydässä on kaikkia noita vaihtoehtoja - siis myös viiniä. Tuo siis kernaasti puna- ja valkoviinipullot, mutta toki myös tyylikkään snapsipullon (ei sentään Suomi- tai Sisu-viinaa tms...). Oluet varmaan löytyvät paikan päältä.
      Sitten aterialla kukin ottaa mitä haluaa - ja milloin haluaa.

    • vaikea tilanne

      Jos samalla kattauksella on tarjolla, rosollia, kalkkunaa, kinkkua, laatikoita, mätiä, suolakalaa voi viinit melkein unohtaa. Itse en viiniä suosisi lainkaa ko tilanteessa.
      Jos on kuitenkin jotain ostettava, suosittelen jotain kohtuu hintaista 8-12€ punaviiniä. Ei liian täytetäistä esim Campo Viejo voisi käydä(espanjalainen, keskitäyteläinen, notkea, hennon nahkainen, herukkainen) mutta tämä on vain heitto. Tästäkin löytyy kaksi eri hintaista/laatuista versiota

      • Neuvosta kiitollinen

        Juu, Campo Viejo on tuttu viini. Sopiihan se kinkun kanssa. Ehkä vien sitä, kiitos vinkistä.

        Siinä on vaan minusta niin jotain niin häiritsevää hienostelun makua ja jotain sellaista että yritetään olla sellaista mitä ei olla, kun perinteisellä suomalaisella jouluaterialla juodaan espanjalaista punaviiniä kaikkien lanttulaatikoiden ja maksalaatikoiden kanssa. huh.

        Mutta eihän sille oikein voi mitään jos ne ihmiset on tuollaisia niin ne on, itsehän sen viinin voi vähin äänin jättää väliin.


      • punaviiniä*
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Juu, Campo Viejo on tuttu viini. Sopiihan se kinkun kanssa. Ehkä vien sitä, kiitos vinkistä.

        Siinä on vaan minusta niin jotain niin häiritsevää hienostelun makua ja jotain sellaista että yritetään olla sellaista mitä ei olla, kun perinteisellä suomalaisella jouluaterialla juodaan espanjalaista punaviiniä kaikkien lanttulaatikoiden ja maksalaatikoiden kanssa. huh.

        Mutta eihän sille oikein voi mitään jos ne ihmiset on tuollaisia niin ne on, itsehän sen viinin voi vähin äänin jättää väliin.

        voi mainiosti juoda kinkun kera - ja on mielestäni hyvääkin. Ei viiniä sitten tarvitse ottaa "samaan suuhun" rosollin, lanttulaatikon ja sillin kanssa. Ne voi huuhtoa alas oluella tai mineraalivedellä.
        Eikä meidän kaikkien tarvitse noudattaa jotakin vanhan talonpoikaisyhteiskunnan joulutapaa. Monille meille kaupunkilaisille viini on täysin luonnollinen ruokajuoma arkenakin - ilman "hienostelua". Mutta ei toki "samaan suuhun" kuin etikkasilakat...


      • viiininlipittäjä
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Juu, Campo Viejo on tuttu viini. Sopiihan se kinkun kanssa. Ehkä vien sitä, kiitos vinkistä.

        Siinä on vaan minusta niin jotain niin häiritsevää hienostelun makua ja jotain sellaista että yritetään olla sellaista mitä ei olla, kun perinteisellä suomalaisella jouluaterialla juodaan espanjalaista punaviiniä kaikkien lanttulaatikoiden ja maksalaatikoiden kanssa. huh.

        Mutta eihän sille oikein voi mitään jos ne ihmiset on tuollaisia niin ne on, itsehän sen viinin voi vähin äänin jättää väliin.

        Nimenomaan, kuten itse sanoit, sinun ei ole mikään pakko sitä viiniä itse juoda. Jos joulun emäntä mainitsee viinin, tietysti viet sitä. Kyse ei ole kuitenkaan siitä mikä juoma sinusta sopii jouluruokiin parhaiten, vaan siitä että kaikki saavat sellaista juomaa mikä itselle sopii.

        Itsekään en välttämättä sanoisi että punaviini sopii joululaatikoiden kanssa, mutta rakastan punaviiniä ja koska joulu on minulle tärkeä juhla, haluan että joulupöydässä on viiniä. Usein otankin ruokia sen mukaan miten ne viinin kanssa maistuvat.

        Mitään huippukalliita viinejä ei kannata viedä, vaan jotain yksinkertaista eikä kovin hallitsevaa. Alkon uutuushyllystä löytyy nyt e-afrikkalaista Drostdy-Hoff Christmas Edition -viiniä, se voisi sopia myös joulupöytään, maksaa piirun verran alle 8 euroa.

        Joka tapauksessa kannattaa viedä niin kattavasti juomia, että kaikki saavat jotakin. Älä tee sitä virhettä että menet sinne oluiden ja snapsien kanssa koska "mielestäsi punaviini ei käy laatikoiden kanssa". Itselläni ei tulisi mieleenkään juoda olutta joulupöydässä. Lisäksi sinua pidettäisiin luultavasti snobina ja itsekeskeisenä juomavalitsijana, eikä sinulta ensi vuonna pyydettäisi minkäänlaista apua, varsinkin kun viiniä on nyt pyydetty.


      • Neuvosta kiitollinen
        viiininlipittäjä kirjoitti:

        Nimenomaan, kuten itse sanoit, sinun ei ole mikään pakko sitä viiniä itse juoda. Jos joulun emäntä mainitsee viinin, tietysti viet sitä. Kyse ei ole kuitenkaan siitä mikä juoma sinusta sopii jouluruokiin parhaiten, vaan siitä että kaikki saavat sellaista juomaa mikä itselle sopii.

        Itsekään en välttämättä sanoisi että punaviini sopii joululaatikoiden kanssa, mutta rakastan punaviiniä ja koska joulu on minulle tärkeä juhla, haluan että joulupöydässä on viiniä. Usein otankin ruokia sen mukaan miten ne viinin kanssa maistuvat.

        Mitään huippukalliita viinejä ei kannata viedä, vaan jotain yksinkertaista eikä kovin hallitsevaa. Alkon uutuushyllystä löytyy nyt e-afrikkalaista Drostdy-Hoff Christmas Edition -viiniä, se voisi sopia myös joulupöytään, maksaa piirun verran alle 8 euroa.

        Joka tapauksessa kannattaa viedä niin kattavasti juomia, että kaikki saavat jotakin. Älä tee sitä virhettä että menet sinne oluiden ja snapsien kanssa koska "mielestäsi punaviini ei käy laatikoiden kanssa". Itselläni ei tulisi mieleenkään juoda olutta joulupöydässä. Lisäksi sinua pidettäisiin luultavasti snobina ja itsekeskeisenä juomavalitsijana, eikä sinulta ensi vuonna pyydettäisi minkäänlaista apua, varsinkin kun viiniä on nyt pyydetty.

        Äh, toivottavasti et nyt leimannut minua itsekeskeiseksi ja snobiksi ... tuo Drostdy-Hoff Christmas Edition kuullostaa mielenkiintoiselta.

        Viininystävä olen aivan varmasti enemmän kuin oluen. Varsinkaan suomalaisista lager-tyyppisistä, humalapitoisista oluista en välitä. Ne ovat minusta kirpakoita.

        Taidan viedä snapsia, punaviiniä, olutta, kotikaljaa ja kivennäisvettä. Hyvää joulua ja kiitos vastauksista!


      • viiininlipittäjä
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Äh, toivottavasti et nyt leimannut minua itsekeskeiseksi ja snobiksi ... tuo Drostdy-Hoff Christmas Edition kuullostaa mielenkiintoiselta.

        Viininystävä olen aivan varmasti enemmän kuin oluen. Varsinkaan suomalaisista lager-tyyppisistä, humalapitoisista oluista en välitä. Ne ovat minusta kirpakoita.

        Taidan viedä snapsia, punaviiniä, olutta, kotikaljaa ja kivennäisvettä. Hyvää joulua ja kiitos vastauksista!

        En leimannut sinua snobiksi, halusin vain tuoda pointtini esiin kärkevästi, sillä olen oikeasti sitä mieltä että jos on viiniä pyydetty niin todennäköisesti leima tulee otsaan kenellä tahansa jos sitä viiniä ei sitten ruokapöydästä löydykään. Alkotkaan eivät ole edes auki jouluna.

        Snapsi, punaviini, olut, kotikalja ja kivennäisvesi kuulostavat todella hyvältä kokonaisuudelta joulupöytään, siitä varmasti kaikki löytävät oman juomansa! Hauskaa joulua!


      • en kyllä
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Äh, toivottavasti et nyt leimannut minua itsekeskeiseksi ja snobiksi ... tuo Drostdy-Hoff Christmas Edition kuullostaa mielenkiintoiselta.

        Viininystävä olen aivan varmasti enemmän kuin oluen. Varsinkaan suomalaisista lager-tyyppisistä, humalapitoisista oluista en välitä. Ne ovat minusta kirpakoita.

        Taidan viedä snapsia, punaviiniä, olutta, kotikaljaa ja kivennäisvettä. Hyvää joulua ja kiitos vastauksista!

        ymmärrä - ainakaan joulupöydässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1299
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1142
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    9. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    10. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      608
    Aihe