Moi..

Olen

12-vuotias poika, ja kysyn mielipidettänne eräästä asiasta.

Noin 3-4 vuoden painostuksen jälkeen, vanhempani suostuivat erottamaan minut kirkosta, ja olen nyt uskonnon sijasta eeteessä. Ja minua ärsyttää suunnattomasti se, että kun olen ET:ssä, minut jätetään yksin käytävään tekemään tehtäviä, tai sanotaan että mene ATK-luokkaan. Vaikka tämäkin uskonnon voittaa, eikö olisi reilua että minulla olisi sentään kunnon ET-opettaja?

Myös eräs toinen asia ärsyttää. Tänä vuonna koulumme menee joulujuhlan sijasta joulukirkkoon, ja minä sain luvan, että saan olla kotona. Vaikka se onkin ihan kivaa, olisin silti halunnut osallistua viimeiseen joulujuhlaan ennen ylä-astetta ilman jumalasatuja. Miksi jotkut koulut päättävät mennä joulujuhlan sijasta kirkkoon, kun voisi pitää aivan tavalliset juhlat joihin ei sekoiteta uskontoa?'

Mielipiteitä..

5

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11-vuotias

      "Vaikka tämäkin uskonnon voittaa, eikö olisi reilua että minulla olisi sentään kunnon ET-opettaja?"

      Sikäli kuin et-opettajallasi on et-opetukseen vaadittava muodollinen pätevyys ja sinulle tarjotaan et-opetusta, ei pitäisi olla nokan koputtamista. Sen sijaan saatko KUNNON et-opetusta on aina keskustelunvarainen seikka.

      "Tänä vuonna koulumme menee joulujuhlan sijasta joulukirkkoon"

      Joulukirkko ei ole koulun järjestämä tilaisuus vaan se on kirkon järjestämä tilaisuus, johon koulun kirkkoon kuuluvat jäsenet omasta (huoltajien) suostumuksesta osallistuvat.

      Rinnastus koulun joulujuhlan ja kirkon
      joulupalveluksen välillä ei onnistu. Oikea ilmaisu olisi, että koulussasi ei järjestetä joulujuhlaa ollenkaan. Tähän ei koulua velvoita mikään lainsäädäntö, vain hyvät tavat ja koulun yleinen rooli kasvattajana.

      Joissakin kouluissa on saatettu pitää esimerkiksi varsin suuret ja opettajien
      resursseja vaativat itsenäisyyspäiväjuhlat, jolloin ei ole nähty tarvetta viettää joulujuhlaa tai ylipäätään mitään juhlaa.

      • Kössönöm

        keskustelunvarainen asia saako lapsi et-opetusta tai ei. Se on lakisääteinen asia.

        Ja mitä tuleen koulujen syyslukukauden päättäjäisjuhliin, niin niissä ihan yleisesti rikotaan uskonnonvapauslakia. Ei ole oikein, että juhlallisuudet järjestetään kirkossa.

        Sanojasi mukaillen: se ei ole hyvien tapojen mukaista, eikä se myöskään liity mitenkään koulun rooliin kasvattajana.


    • näissä asioissa

      Et-opetusta järjestetään, jos on vähintään kolme oppilasta. Pistääkö et-ope teidät kaikki "itsenäisiin tehtäviin" liiaksi? Vai vain sinut? Toki tunnin alussa voi joskus antaa tehtävän, että etsikää esim. www.uskonnonvapaus.fi tai www. vapaa-ajattelijat.fi -sivustoista jotain.. mutta sitten pitäisi kokoontua ja katsoa tuloksia

      Jos/kun oma luokka (sen enemmistö) on uskonnontunnilla, et-oppilaille tulee aika usein "hyppytunti". Siihen toki atk-luokka lienee aika ok-paikka?

      Minusta olisi tosiaan hyvä, jos koulu edelleenkin järjestäisi omia joulujuhlia, mieluiten toki sitoutumatta uskontoon, siis kaikille yhteisenä syyskauden päättymisen ja valon juhlana (toki kansallisperinteiset kuusi, tontut, joulupukki, lauluja, lahjoja/muistamista...)

      Oppilas ja hänen vanhempansa voivat esittää/vaatia sellaista.

      Koulun tehtävänä ei tulisi olla organisoida oppilaita kirkon jumalanpalvelusmenoihin. Kyseesähän ei ole mikään ekskursio, vaan hengellinen seremonia rukouksineen ja virsineen. Kirkko voi toki itse järjestää ja esittää kutsun oppilalle ja vanhemmlleen.

      Eikä jumalanpalveluksilla tule korvata koulun normaalia toimintaa.

      Jos kirkkokäynti koulun toimesta kuitenkin järjestetään, niille, jotka eivät osallistu siihen (et-oppilaat, muuhun uskontoon kuuluvat ja ne ev.lut.kirkkoon kuuluvat jotka eivät halua "omantunnonsyistä" osallistua jumalanpalvelukseen sillä kertaa), tulisi järjestää ihan muuta rinnakkaista outoffdoor opintokäyntitoimintaa.

      Tiedän, että jossain koulussa on käyty esim. tutustumiskäynnillä kansallisoopperassa, taidenäyttelyssä, elokuvan päivänäytännössä jne.

    • awcbdhfn

      Koko tämä yhteiskuntahan on "kristinusko painotteinen". ala-asteella, kokonaiset 6 vuotta, käsitellään pelkkiä raamatunsatuja ja Jeesusta. Yhteiskunnan yritys aivopestä lapset kristinuskoon pienestä pitäen.

      Yläasteella mennään rippikouluun. riippumatta siitä, uskooko esim. Jumalaan. Se on traditio. Yhteiskunnan yritys ylläpitää kristinuskoa, rajoittaa uskonnonvapautta ja hallita nuoria uskonnon ja tottumusten kautta.

      Näin jatkuu. useimmat haluavat kirkkohäät, ja vaikka monopoli on suomessa kiellettyä, on kirkolla silti täysi monopoli hautapaikoista.

      Minulla ei ole mitään Kristianuskoa, tai mitään muutakaan uskontoa vastaan, mutta ihmisillä tulisi olla OIKEASTI vapaus päättää niistä asioista. ei näennäinen vaqpaus aivopesun lomassa.

      En kuulu kirkkoon, mutta olen kuitenkin normi uskonnon tunneilla. ala-asteella tämä johtui siitä, etten ensinnäkään ollut vielä kypsä päättämään uskonnostani, joten vanhempani ajattelivat, että on hyvä olla normi uskonnon tunneilla - ihan yleissivistyksenkin puolesta. Olen itsekin samaa mieltä. No aivopesu ei minuun tepsinyt, mutta käyn edelleen (yhdeksännellä luokalla) uskonnon tunneilla. yläasteellahan käsitellään maailmanuskontoja, etiikkaa ja muuta, vaikka tällä hetkellä käymmekin taas läpi raamattua.

      Vaikka olen ateisti, olen silti kiinnostunut uskonnosta, ja pid'n todella uskonnon tunn eista ja opetuksesta, ja tiedänkin aiheesta jotain.

      Menee offtopicicsi, sori.

      • Eestifani77777777

        Joulujuhlat kuuluu Suomalaiseen kulttuuriin näin on peräti ministeritasolla hiljattain todettu.
        Ja
        Miettikääs tätä jos kaikki jotka on jonkilaista tunnuksellista uskonnon opetusta silloinhan Aidosti tunnustukselliset Kristityv voisi vaatia myös, että kalevala pois äidinkielen tunnilta sillä se liittyy läheisesti shamanismiin.
        Evoluutioteoria - opetus pitäis kieltää jäis aika vähän aineita kouluun (Äidinkieli - mattikka ja liikunta ) olisi siinä tapauksessa kaikki tunnuksettomat aineet.

        Niin ja oletteko te tienneet sellaista asiaa uskonto on jonkin kaavojen suorittamista mutta usko on henk.koht. uskomista Jeesuksen Kristukseen Jumalan poikana ja ainoana pelastajaan ja vapahatajaan ja pyrkiä seuraamaan Raamatun neuvoja.

        Ajatelkaas jos ei ole liikennesääntöjä liikenteessä eikä tietäis liikennemerkkien merkitystä vain kehitttelee niille mielivaltaisia merkityksiä esim. suojatien merkki joku uusavuton aatteelee jaaha pysäytän auton tähän tässä pitää ilmeisesti kävellä edestakaisn lähimmän käveliijän kanssa käsikädessä ei ei niin vaan tosiaan Raamattu tulisi olla tunnustaville kristityille Kartta ja liikennesäännöt eli sama kuin liikennesäännöt ovat kaikille niitä kuuliaisesti noudatteliville.

        Niin ja vastaakaas mulle muutamaan kysymykseen te jotka väitätte että ei Jumalaa ole olemassa jos häntä ei ole olemassa niin eihän teidän silloin tarvitsisi häntä kieltää.

        Niin ja näyttäkääs mulle sähkö ... joo ensimmäisenä te sanotte kato lamppua, jossa on valo. Joo oon katsonut näen valon en sähköä. 2. ehdotus voi tietenkin on se, että liitä joku sähköjohto toiseen jossa kulkee virta niin olen nähnyt liitettävän ko. sähköjohdon kun katsoin sitä näin sähkön synnyttämiä kipinöitä, mutta en itse sähköä 3. ehdotus olisi tällainen kapistus jonka kulkee hevos taio lehmiaitauksen ympärillä sähköistetty lanka (eli paimenpoika) niin että koske siihen joo oon pikkupoikana koskennu siihen, mutta silloinkaan en nähnyt sähköä vaan koin eli tunsin sen. Miten olette varmoja, että sähkö on olemassa kun sitä ei ole kukaan nähnyt.

        Jos te ette usko, että Jumala on olemassa vaikka häntä ei näy, niin mites siihen sähköön on niin helppo uskoa ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe